سایر منابع:
سایر خبرها
تصویب برنامه ششم توسعه در سال 95 تا 99/افزایش 50 درصدی بودجه
برای دانش آموزان باشد. آغاز سال تحصیلی با حضور 13 میلیون دانش آموز وی افزود: حدود 13 میلیون و 250 هزار دانش آموز در 105 هزار مدرسه با یک میلیون فرهنکی در 750 منطقه آموزشی تحصیل خود را آغاز می کنند. ویژگی های سال تحصیلی جدید وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از ویژگی های سال تحصیلی جدید می توان به نظام 3-3-6 اشاره کرد که امسال از دوره ابتدایی عبور و دوره
180 هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل در دوره اول متوسطه
حدود 30 درصد از کودکان کار و خیابانی به مدرسه نمی روند که بیشتر آنها 6 تا 11 سال سن دارند. منظور از کودک بازمانده از تحصیل، آن گروه سنی از جمعیت است که در سنین مدرسه؛ یعنی بین شش تا 18سال قرار دارند، ولی در ماه های تحصیلی و در چرخه آموزشی کشور حضور ندارند؛ یعنی در زمان ساعات کار مدارس، خارج از مدارس هستند و به هر دلیلی؛ یا اساساً وارد چرخه آموزش نشده اند یا بعد از مدت کوتاهی از آن خارج
نوش داروی مشکلات اقتصادی کشور/10 مولفه مهم برای اجرای فرمان رهبر انقلاب در مورد اقتصاد مقاومتی
نیزچاپ پول بدون پشتوانه همانند رباست . در این مدت مقدار بسیار زیادی دلار بدون پشتوانه به چاپ رسیده است که ورود این مقدار پول بدون پشتوانه مانند زهریست بر کالبد اقتصادی کشور های جهان. برای دوری از دلار و عواقب آن تدابیری اندیشیده شده برای مثال روابط پولی دو جانبه, که در این حالت دو کشور بدون دلار معامله می کنند یا مبادله کالا به کالا که برای اولین این کار را کشور ایران انجام گرفته است. گروه
وجود 1700 کلاس درس تخریبی در شهرستان بروجرد
و نوسازی مدارس این شهرستان اشاره کرد و افزود: امسال با مساعدت خیران مدرسه ساز برخی کلاس هایی که نیاز به تعمیرات داشته بازسازی شده و برای ورود دانش آموزان در مهر ماه امسال آماده شده است. وی با بیان اینکه اعتبارات تخصیص یافته در این حوزه با نیاز موجود هم خوانی ندارد تصریح کرد: اعتبارات تخصیص یافته بسیار ناچیز است به گونه ای که نمی تواند نیاز حتی بخشی از مدارس به تعمیر و بازسازی را جبران
خودرو را گران می کنیم /راه انداختن کمپین تکراری و بی حاصل است
/> دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه از افزایش 18درصدی تولید خودرو در کشور خبر داد و گفت: در 6 ماه نخست سال جاری دو شرکت ایران خودرو و سایپا رشد 18 درصدی تولید را تجربه کردند که این رشد در ادامه رشد 53 درصدی سال گذشته این دو خودرو ساز بوده است. چه خوشمان بیاید، چه نیاید، قیمت خودرو افزایش می یابد وی همچنین با تاکید بر افزایش قیمت خودرو در ماه های آینده اظهار داشت: به طور حتم
رادیو عراق می گفت شمخانی عرب نیست
. رشید: احتمالاً، مرداد ماه سال 1359 بود. درودیان: بین تیر تا شهریور ماه بود. * به بنی صدر اطلاعات غلط می دادند شمخانی: پس از کودتا به آنجا آمدیم، بنی صدر در بالا و محسن(رضایی) هم این طرف نشسته بود، من طوری پشت میز قرار گرفته بودم که افرادی که این طرف بودند، دیده نمی شدند و مدام محسن مرا کنار می کشید. بالاخره، آنجا شرایط را به بنی صدر توضیح دادیم و همان
ایران شرط لغو روادید را اعلام کرد
درمانی ایران در سه بخش پزشکی، طبیعت درمانی و گردشگری تندرستی زمینه جذب دارد، گفت: آمار ورود گردشگران درمانی به ایران در حال رشد است. سال گذشته بیش از 100 هزار گردشگر خارجی در قالب تورهای درمانی به ایران سفر کرده اند. سفر مقامات عالی رتبه خارجی برای درمان به ایران معاون وزارت امور خارجه همچنین از سفر برخی شخصیت های برجسته سایر کشورها برای درمان به ایران خبر داد و اظهار کرد: پزشکی یک
احتمال آزادی بابک زنجانی قوت گرفت
به وسیله برخی مواد قانونی می توانند وی را از زندان آزاد کنند ، گفت: به نظر من دستگاه قضا با دردست داشتن مدارک کنونی باید دادگاه را برگزار و زنجانی را محکوم کند . اشاره سلطانی به ماده 242 قانون جدید آیین دادرسی کیفری است که براساس آن، مدت بازداشت متهم (قبل از تشکیل پرونده و آغاز محاکمه) نباید از حداقل مجازات حبس تعیین شده در قانون بیشتر باشد و در هر صورت در جرائمی که احتمال صدور حکم اعدام
طلسم عجیب حضور آئودی در ایران+سند
توسط این شرکت منتشر نشد. با گذشت چند ماه از صدور مجوز وزارت صنعت، عدم ورود گسترده خودروهای آئودی، ابهاماتی را به وجود اورد که بررسی های صبحانه، علت این ابهامات را فاش کرد. طبق استعلام صورت گرفته از دبیرخانه نظارت بر سازمانهای صنفی کشور، مجوزهای واردات خودروی آئودی توسط شرکت های بهار خودرو و کولاک موتور باطل شده است. با توجه به اینکه وزارت صنعت و سایر دستگاههای مسئول، حتما با
افت صادرات نفت خام ایران به کره جنوبی
به گزارش خبرگزاری رویترز از سئول، واردات کلی نفت کره جنوبی در این مدت افزایش 3.5 درصدی داشته و به 88 میلیون و 700 هزار بشکه رسیده است. اطلاعات منتشر شده از شرکت نفت ملی کره در روز سه شنبه، نشان می دهد که کره به طور کلی در ماه اوت امسال 4 میلیون و 54 هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده که این رقم در سال گذشته 4 میلیون و 167 هزار بشکه بوده است. بیشترین نفت وارداتی کره از عربستان
80 کشور تجهیزکننده صدام در جنگ با ایران
به گزارش افکارخبر ، علاوه بر این کمک های نظامی، انواع کمک های اقتصادی نیز عراق را پوشش می داد. در این نوشتار حامیان اصلی عراق در جنگ با ایران را در دو گروه حامیان غربی و پشتیبانان عربی مورد بررسی قرار می دهیم. هنگامی که عراق در شهریور 1359 حمله به ایران را آغاز کرد، شرایط دو کشور با یکدیگر کاملا متفاوت بود؛ با آغاز جنگ، ایران از هرگونه حمایت خارجی بی نصیب بود ولی رژیم بعثی عراق با
چهره متفاوت زیان 6 ماهه بورس
فروردین و تیر ماه، این بازار بهترین عملکرد را در مقایسه با سایر بازارها داشته است. لاستیک، زیان ده ترین صنعت در 6 ماه نخست بررسی ها از عملکرد صنایع در 6 ماه گذشته نشان می دهد شاخص بیشتر گروه های بورسی با روند منفی شاخص کل همراهی کردند به طوری که از میان 36 گروه فعال بورسی،13 صنعت با رشد شاخص همراه بودند. در این میان، گروه های ساخت وسایل و دستگاه ارتباطی، حمل و نقل و منسوجات به ترتیب با
17مرداد روز تجلیل از خبرنگاران و ارائه یک پیشنهاد
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد خداوند رحمان و رحیم در آغاز سوره مبارکه قلم، به قلم و آنچه را با قلم می نویسند سوگند یاد کرده است. حدیثی از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) روایت شده که می فرماید: سه صدا است که پرده و حجاب ها را می شکافد و به پیشگاه با عظمت خداوند می رسد: صدای گردش قلم های دانشمندان به هنگام نوشتن، و صدای قدم های مجاهدان در میدان جهاد، و صدای چرخ نخریسی زنان عفیف و پاکدامن. البته آنچه که گفته شد درباره قلم هایی است که در مسیر حق و عدالت و در صراط مستقیم گردش می کند اما قلم های مسموم و گمراه کننده بزرگترین بلا و عظیم ترین خطر برای جوامع انسانی محسوب می شود 1 شهیدمحمود صارمی به عنوان خبرنگاری مومن و مسلمان و مدافع مردم رنج کشیده و مظلوم روز 17 مرداد ماه سال 1377 قربانی جریان های افراطی و تحجرگرا شد و در مزار شریف افغانستان مظلومانه با گلوله های سلاح عده ای خشک مغز متحجر به شهادت رسید. یاد و خاطره آن شهید بزرگوار و همه فعالان عرصه مطبوعات اعم از خبرنگار، عکاس، تهیه کننده گزارش، فیلمبردار و کلیه کسانی که طی سال های دفاع مقدس در جبهه های حق علیه باطل با شهامت و شجاعت و ایثار در امر اطلاع رسانی فعالیت نموده و حقانیت رزمندگان اسلام را به جهانیان مخابره کردند، بیدادگری های استکبار غرب و شرق و نوکران دست نشانده آنان را برملا ساختند، ظلم و ستم صدام معدوم را در ضربه زدن به این آب و خاک به مردم سراسر جهان اعلام کردند و در نهایت جان عزیز خود را در راه بقای اسلام و پاسداری از میهن مردانه فدا کردند، گرامی می داریم. مناسب آن که روزنامه نگاران بدون ترس و واهمه حقایق و واقعیت های جامعه را بنویسند. حقوق مسلم خود را از قبیل مسکن، تهیه امکانات مناسب زندگی، استفاده از بیمه و حقوق بازنشستگی طلب نمایند و هنگام پیری و از کارافتادگی امید به کسب درآمد و تامین زندگی داشته و مدیران نشریات هم درآمد مکفی و یا حداقلی داشته باشند و مسئولان ذی ربط از هر قوه ترتیبی اتخاذ نمایند که توقیف نشریه آخرین راه حل باشد. فعالان عرصه مطبوعات باید بتوانند در انجمن صنفی امور مربوط به شغل و حرفه خویش را مطرح و در صورت لزوم برابر با قانون از حق خود دفاع نمایند. روزنامه نگار موفق و وظیفه شناس هر روز برای دسته و گروهی مجیزگویی نمی کند. راه و روش زندگی شرافتمندانه را بر می گزیند، از صنف متملقان دوری می گزیند. مدیران هم بدانند نباید تنها سالی یک بار مجلس بزرگداشت برای خبرنگار برگزار نمایند یا هدیه ای به آنان بدهند و به احترامشان سخنرانی کنند بلکه علاوه بر انجام امور فوق که به جای خود قابل ارج نهادن می باشد باید به خواسته های به حق آنان رسیدگی و اقدام لازم مبذول نمایند. در 150 سال اخیر به دنبال پیدایش روزنامه و جراید پادشاهان و حاکمان ظالم و ستمگر دشمن اصلی روزنامه نگاران و اصحاب مطبوعات دلسوز و علاقه مند به پیشرفت جامعه بودند. ناصرالدین شاه که به قدرت تاثیر جراید در پرورش افکار عمومی پی برده بود به وزیر انطباعات دستور می داد مجلات و روزنامه هایی که از خارج برای دربار می فرستند بسوزاند تا خشم و غضب خود را فرو نشاند و به خیال خام خود مردم را از تاثیرات بد روزنامه ها دور بدارد. دوشنبه دوم ربیع الثانی 1302 ه.ق... خدمت شاه رسیدم بعد از ناهار روزنامه ترجمان حقیقت را که روزنامه رسمی عثمانی است و در آن تفصیلی از ایران نوشته بود با ترجمه اش به نظر شاه رساندم... شاه روزنامه را ملتفت نشد و ترجمه را سوزاند. یکشنبه 2 محرم 1303 ه.ق در روزنامه طمس منطبعه لندن تفصیلی نوشته بودند تعریف از ظل السلطان و تکذیب از ولیعهد و تحریک به شاه که ولیعهد را از ولایت عهد معزول کند و ظل السلطان را ولیعهد نماید روزنامه را ترجمه نموده به شاه دادم خیلی متفکر شدند فرمودند کتابچه را بسوزان. 2 روز خبرنگار فرصتی است تا فعالان سیاسی، احزاب و انجمن ها از جمله مدیران نشریات و خبرنگاران از مبارزان راه قلم و نویسندگانی که حقایق را گفتند و از قدرتها هراسی به خود راه ندادند، به زندان افتادند، لبهایشان را دوختند، از شهر و دیار خویش تبعید شدند و یا جانشان را در این راه فدا کردند یاد کنند و بر آنها درود بفرستند. و راه و رسم شان را سرمشق خویش قرار دهند. هر روزنامه نگاری با نشریه ای که منتشر می نماید یا مقاله ای می نویسد باید به خوانندگان و جامعه ثابت کند از دروغ، تحریف، تهمت و افترا دوری می کند و به دنبال چاپ روزی نامه نیست، سرسپرده این یا آن مقام و تسلیم زر و زور نمی شود، اخلاق حرفه ای را رعایت و در نهایت استقلال خود را حفظ می کند تا در جامعه ارزش بیشتری داشته باشد. روزنامه سفینه نجات در سال 1325 ه.ق در یزد منتشر شد. آخرین شماره منتشره سفینه شماره 28 سال سوم مورخ 14 رمضان المبارک سال 1329 ه.ق است. در پایان آن شماره تعطیل روزنامه را با این عبارات به خوانندگان و مشترکین اطلاع داده است: از آنجا که راست گفتن را نسبت به بعضی از محترمین جسارت و دروغ را منافی مقام و مسلک خود می دانیم از این نمره عجالتاً دوستان را وداع و طبع سفینه را به زمانی یسر(آسان) ان شا ء ا... حواله می دهیم... سرمقاله آن شماره زیر عنوان آزادی مطبوعات این گونه آغاز می شد:انسان آزاد علت العلل تمدن و مایه ایجاد آبادی است هر انسانی که آزادی حقیقی و حریت خدا داد خود را شک نماید انسانیت خود را تردید کرده است... روزنامه طوفان در تهران به صاحب امتیازی و موسسی فرخی یزدی و مدیر مسئولی موسوی زاده تاسیس و شماره اول آن... در سال 1300 شمسی انتشار یافته است... طوفان در طول مدت انتشار پانزده مرتبه توقیف گردیده و باز منتشر شده است تا اینکه بالاخره در سال 1307شمسی که فرخی به عنوان نماینده مجلس شورای ملی در دوره هفتم تقنینیه از طرف مردم یزد انتخاب گردید در مجلس جزو اقلیت بود و به ناچار ایران را ترک کرد، طوفان برای همیشه تعطیل شد. در آذر ماه سال 1300 که وزارت داخله (کشور) اخبار را به دفتر طوفان نفرستاد، فرخی مسمطی با مطلع خبر این است که اینجا خبری نیست که نیست درباره شهرها از جمله یزد چاپ و منتشر نمود. یزد امن است و اهالیش دعاگو هستند بهر ابقای حکومت به هیاهو هستند پی تقدیم هدایا به تکاپو هستند راست گویی همه در روضه مینو هستند الغرض از ستم و جور اثری نیست که نیست! خبر این است که اینجا خبری نیست که نیست! 3 دکتر محمد مهدی فرقانی – روزنامه نگار- می گوید: با آنکه از انقلاب مشروطه تاکنون دارای قانون مطبوعات هستیم اما این قانون حتی با تغییرات مکرری که پیدا کرده همچنان فاقد یک فصل مستقل و قابل اعتنا در مورد حقوق روزنامه نگاران است. هر چند که وقتی درباره حقوق روزنامه نگاران صحبت می کنیم باید روی دیگر سکه را هم ببینیم که همانا مسئولیت های اجتماعی خبرنگاران است. به بیان دیگر حقوق و مسئولیت های روزنامه نگاران دو روی یک سکه هستند اما به نظر می رسد قوانین مطبوعاتی ما بیشتر به مسئولیت های خبرنگاران توجه کرده و حتی در مواردی آنها را بر شمرده است اما در مورد حقوق مادی و معنوی آنها جز در موارد اندکی، خست زیادی به خرج داده و توضیح مبسوطی نیز ندارد. بنابراین به نظر می رسد ما نیازمند نظام حقوقی جامع رسانه ای هستیم که نخست حقوق آنها را در چارچوب قانون به رسمیت بشناسد و به دنبال آن مسئولیت های اجتماعی روزنامه نگاران را بیان کند. اما می توان به جرأت گفت که ما در هر دو مورد دچار نقصان و آسیب هستیم. عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی می افزاید: متأسفانه چون این حقوق در چارچوب قانون بیان نشده هر کسی تفسیر به رأی کرده و بنا به سلیقه خودش آن را کم و زیاد کرده است. البته هیچ مرجعی هم برای احقاق حق وجود ندارد. در نقطه مقابل این مطلب باید گفت در حوزه حرفه ای روزنامه نگاران نیازمند آن هستیم که مسئولیت های اجتماعی خود را به درستی بشناسیم و به آن پایبند باشیم. این اصول به طور عمده در چارچوب موازین اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری مطرح می شود در حالی که ما فاقد یک مرامنامه اخلاق حرفه ای رسمی هستیم که روزنامه نگاران و تشکل های صنفی روزنامه نگاری بر آن صحه گذاشته و خبرنگاران به آن متعهد باشند 4 از جمله موضوعاتی که در یکسال اخیر در آیینه یزد بدون وابستگی به انجمن و دسته و خطی مستقلاًٌ درج گردید مقاله مفصل و مستدلی بود تحت عنوان آیا ممنوع التصویری سید محمد خاتمی قانونی است؟ گرچه عده ای بر نتافتند و در بعضی از سایت ها انواع و اقسام اتهامات را بر نویسنده وارد آوردند. چند نفری هم که پاسخ دادند نخواستند به قوانین مدون و مصوب جمهوری اسلامی ایران گردن نهند. گرچه محترمانه پاسخ آنها هم داده شد و در تاریخ جراید و مطبوعات یزد ثبت گردید. اما هر چه زمان بگذرد خوانندگان بیشتر به درستی مطالب مندرج در آیینه در این زمینه پی خواهند برد چون به یقین قانون اساسی و آیین دادرسی بدون تشکیل دادگاه صالح و در نهایت صدور حکم، بر ممنوع التصویری هیچ فردی صحه نمی گذارد و دعا برای رفع حصر و یا درخواست آزادی زندانیان نیز حامی و وابسته بودن به آنها را ثابت نمی کند. بعضی از سایت های محلی گاهی در وارد کردن اتهام، نسبت های دروغ دادن عدم رعایت احترام به دیگران ید طولایی دارند بنابراین از جامعه روحانیت دارالعباده، مدیران و مسئولان استان و صاحبان تریبون های رسمی و همه علاقه مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران درخواست می گردد ترتیبی بیاندیشند تا با تذکرات دوستانه و مشفقانه به هر یک از نویسندگان و فعالان سیاسی و طرفداران گروه ها و احزاب شناسنامه دار به ویژه اگر هزینه آنها از بیت المال تامین می گردد یاد آوری نمایند در جهت گیری ها با مدرک و دلیل انتقاد کنند رعایت صداقت، امانت، کرامت انسان ها را بنمایند که این راه به صلاح و صواب نزدیکتر است آرزوی نویسنده این سطور به عنوان یک معلم و روزنامه نگار این است که خداوند کریم وسایل آزادی خبرنگاران و روزنامه نگاران دربند در سراسر جهان را که پدران و مادران و فرزندان خردسال و همسران آنها لحظه ای آرامش خاطر ندارند فراهم نماید. به امید آن روز. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- تفسیر نمونه ، جلد 24، صفحه 377 2- خاطرات اعتمادالسلطنه ، چاپ امیرکبیر، سال 1350 ه.ش، اگر مقصود روزنامه تایمز لندن باشد در سال 1785 میلادی توسط جان والتر تاسیس و انتشار یافت. 3- آیینه یزد، شماره 376 4- روزنامه ایران، 17/5/ ...
موانع موجود برای رشد اقتصادی کشور
نفت (تا پیش از رفع تحریم ها) انتظار می رود نرخ رشد بخش نفت در فصول آتی به سمت صفر میل کند. گزارش منتشر شده از سوی موسسه نیاوران، برای صنعت خودرو نیز انتظار تکرار نرخ رشدهای بالا مشابه سال 1393 را در سال جاری دور از ذهن دانسته است. برخورد بنگاه ها با مانع تقاضا یکی از نکات قابل تامل گزارش منتشر شده، تصویری است که از وضعیت فروش بنگاه های بورسی ترسیم کرده و نشان می دهد که این بنگاه ها (بدون
عاقبت مصرف "شیشه"
سنتی در مقابل آن بسیار ضعیف هستند . مصرف کننده شیشه در حالت خماری، دست به حرکات جنون آمیزی می زند که شاید از دیوانگان زنجیری هم سر نزدند. از مهمترین عوارض طولانی مدت مصرف شیشه که معمولاً بعد از گذشت کمتر از 6 ماه مصرف خود را نشان می دهد اختلال شدید در عملکرد دریچه پروستات است که معمولاً ادرار و اسپرم با هم دفع می شوند. آسیب های شدید کبدی و جوش های صورت ، ایجاد عفونت در دستگاه گوارش
شهردار یزد با کسب نمره 12 به پاریس اعزام شد
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) مکرراً در پاریس به نوع حکومتی که خواهان برپایی آن بودند اشاره می نمودند و از جمله در مصاحبه با خبرنگاران، مدیران رسانه ها، روزنامه نگاران و خطاب به افرادی که از ایران و یا دیگر کشورها به نوفل لوشاتو می رفتند می فرمودند: دولت اسلامی یک دولت دمکراتیک به معنای واقعی است و برای همه اقلیت های مذهبی آزادی به طور کامل هست و هر کس می تواند اظهار عقیده خودش را بکند و اسلام جواب همه عقاید را به عهده دارد و دولت اسلامی تمام منطق ها را با منطق جواب خواهد داد... ...ما می خواهیم اسلام را لااقل حکومتش را به یک نحوی که با حکومت اسلام در صدر اسلام شباهت داشته باشد اجرا بکنیم تا شما معنی درست دموکراسی را به آن حدی که هست بفهمید، و بشر بداند که آن دموکراسی که در اسلام هست با این دموکراسی معروف اصطلاحی که دولت ها و روسای جمهور و سلاطین ادعا می کنند بسیار فرق دارد... در جمهوری اسلامی هر فردی از حق آزادی عقیده و بیان برخوردار خواهد بود و لکن هیچ فرد یا گروه وابسته به قدرت های خارجی را اجازه خیانت نمی دهیم... .....مهمترین وظیفه دولت آینده این است که هر چه سریعتر شرایط انتخابات آزاد را فراهم کند. از قبیل آزادی مطبوعات به معنی واقعی، ذکر تمامی واقعیات و حقایق و آگاه ساختن مردم به همه مسائل و... 1 از وظایف رسانه ها درج حقایق و واقعیت های جامعه است هر نشریه باید بدون نگرانی با آزادی کامل اما بر اساس مقررات و قانون مطبوعات و با رعایت انصاف و ادب کارهای مدیران را مورد نقد و بررسی قرار دهد بدان امید که مسئولان در هر دوره و زمان با موفقیت دوران خدمت را گذرانده و با توکل به خداوند و قانون مداری و پاکدستی امور محوله را انجام دهند نهادها و سازمان های نظارتی نیز به وظیفه خود عمل نموده و در بررسی امور نهایت دقت را به کار بندند. باید کارهای کارگزاران به طور جدی زیر نظر گرفته شود، و بازرسان مخفی که اهل صدق و وفا باشند، بر سر آنان گماشته شود. امیرالمومنین (ع) در بیان علت این دستور چنین می فرماید: زیرا التزام تو به بازرسی پنهانی امور، آنان را وادار می کند که وفا به امانت کنند و با رعیت مدارا نمایند. به طور طبیعی اکثریت کارگزاران و مدیران و کارمندان و کارگزارانی که از نظر فرهنگ و تعلیم و تربیت در سطح پایین قرار دارند، احساس مسئولیت آنان در برابر کاری که به عهده دارند یک احساس و وابسته به عوامل ضرورت معیشت است، و به اصطلاح معمولی وابسته به نان و آبی است که زندگی طبیعی اقتضاء می کند و مقداری هم وابسته به عوامل مقام و شهرت اجتماعی و دیگر امور اعتباری است، و بسیار در اقلیتند افرادی که به انگیزگی احساس برین انسانی و وجدان و وظیفه الهی، در دستگاه حکومت کار انجام بدهند، لذا همواره در معرض ارتکاب خطا و انحراف عمدی و غیرعمدی واقع می شوند. 2 سرنوشت دولت نهم و دهم باید درس عبرتی برای مسئولان و دولتمردان در رده های مختلف باشد بنابراین می طلبد دست اندرکاران به تذکرات بزرگان نظام و علما و دلسوزان و فعالان سیاسی عنایت و توجه داشته باشند بهرحال روزی دوران قدرت و حکومت به پایان می رسد. خدم و حشم جای خود را به مخالفان و منتقدان سیاسی می دهند. در آن هنگام هر دولتمردی باید بتواند پاسخگوی اعمال خود باشد. روزگاری که نویسنده این سطور به دستور شهید محراب آیت ا... صدوقی امور مربوط به کمیته انقلاب اسلامی در یزد را انجام می داد و به عنوان مدیر کل آموزش و پرورش انجام وظیفه می نمود یکی از افراد سرشناس یزدی که سال ها با مقامات سابق رفت وآمد داشت و از خانواده مشهوری بود با وساطت یکی از دوستان فرهنگی به اداره آموزش و پرورش آمد و خواسته ای داشت که نتواستم انجام دهم. هنگام خداحافظی اظهار داشت اجازه می دهید جمله ای به عنوان نصیحت بگویم با کمال میل پذیرفتم. گفت: مسئولی کارش مورد تایید مردم است که اگر بعد از دوران مدیریتش به مردم سلام کرد، جواب سلام او را بدهند. آقای احمدی نژاد به عنوان رئیس دولت سابق باید کمی منطقی فکر می کرد که آیا پرونده های فساد مالی کلان که توسط دولت آقای روحانی و ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین از سوی قوه قضائیه مطرح می شود، متعلق به مدیران اوست یا نه؟ و این فسادهای مالی 9 هزار میلیاردی، 7 هزارمیلیاردی، 3 هزار میلیاردی و خروج میلیاردی ارز از کشور یا مفقود شدن چند دکل نفتی، تصرف عدوانی اراضی و منابع طبیعی دولت و ساخت و ساز غیرمجاز و برج سازی و همچنین معوقات کلان میلیاردی که در حال حاضر مطرح می شود آیا در دوره 8 ساله ریاست جمهوری ایشان بوده یا نه؟ چرا ایشان در آن ایام سکوت کرده بودند، به طوری که مدیران ارشد و میانی این دولت به اصطلاح پاکدست بدون ضابطه هر کاری خواستند، انجام دادند. از رئیس دولت سابق انتظار می رفت در کنار شکایت از آقای جهانگیری، با حضور در دو جلسه دادگاه از اتهامات وارده بر خود دفاع کند تا پایبندی عملی خود را به قانون نشان دهد و شائبه قانون گریزی اش را تقویت نکند. 3 در این شماره با درج مطالبی نظر خوانندگان آیینه را به وظایف فرمانداران و اعضای شوراهای اسلامی شهرها و شهرداران جلب می نماید: شورا موظف است در پایان هر سال مالی صورت بودجه و هزینه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نماید و نسخه ای از آن را جهت بررسی به شورای شهرستان و استان ارسال کند... مصوبات کلیه شوراها در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجراء می باشد و در صورتیکه مسئولین ذی ربط آن را مغایر با قوانین و مقرارت کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل حداکثر ظرف مدت دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه اعتراض خود را به اطلاع شورا رسانده و درخواست تجدید نظر نمایند. شورا موظف است ظرف مدت ده روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه داده و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول ننماید موضوع برای تصمیم گیری نهایی به هیات حل اختلاف ذی ربط ارجاع می شود. هیات مزبور مکلف است ظرف بیست روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید. 4 اخیراً شهردار یزد از طرف شورای شهر به عنوان ماموریت به پاریس رفت. در رسانه های استان پیرامون مسافرت وی به پایتخت فرانسه اظهارنظرهای متفاوتی شد. ضمناً در بعضی از خبرگزاری ها شایعه استیضاح وی منتشر گردید که بعد موضوع تکذیب و اعلام شد مسافرت وی با موافقت اعضای شورای شهر و هزینه ها از محل بودجه شهرداری بوده است. رئیس شورای اسلامی شهر یزد با رد شایعه استیضاح شهردار یزد گفت: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل اجرا نشدن برخی مصوبات شورا، سوالاتی را با شهردار مطرح کردند. حجت الاسلام عباس زارع گفت: طرح سوال از شهردار یکی از حقوق اعضای شورای شهر است اما هدف از این سوالات، دریافت پاسخ از شهردار است و برنامه ای برای رای گیری و استیضاح شهردار مطرح نیست. وی با تاکید بر اقدامات شایسته شهرداری یزد، ادامه داد: 60 درصد مصوبات شورای شهر تاکنون اجرا شده است اما اعضای شورای شهر خواستار پاسخ شهردار درباره مصوبات اجرا نشده هستند. این عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با بازدید از طرح های شهری، از روند اجرای برخی از این طرح ها از جمله ساخت پارک های شهری و توسعه فضای سبز شهر انتقاد کرده اند. وی ادامه داد: سرعت عمل اجرای برخی از این طرح ها نیز کند است در حالی که نیاز به ایجاد پارک و توسعه فضای سبز شهری از نیاز های اساسی شهر محسوب می شود. رئیس شورای شهر یزد گفت: اجرای طرح های مناسب برای توسعه فضای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه فضای سبز حاشیه معابر شهر نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است. زارع اضافه کرد: محله های مختلف به ویژه محله های قدیمی شهر نیز مشکلاتی دارند که هنوز اقدام مناسبی برای رفع آنها انجام نشده است و اعضای شورای شهر خواستار ارائه پاسخ از سوی شهردار در خصوص دلایل رفع نشدن این مشکلات هستند. وی گفت: سیما و منظر شهر یزد در این سال ها تغییرات فاحشی کرده است، اما اعضای شورای شهر انتظار دارند که تلاش های شهرداری برای ارتقای خدمات ارائه شده در شهر سرعت یابد. 5 اگر مسئولان ذی ربط صلاح بدانند پاسخ سئوالات 12 گانه زیر را با هر گونه توضیح و احیاناً نقد و انتقادی بر مطالب مندرج در این ستون ارائه بنمایند. تا در یکی از شماره های بعد به نام آنها چاپ و منتشر می گردد. فرمانداری یزد طی یک سال گذشته چند مصوبه شورای اسلامی شهر یزد را بررسی نموده است؟ از میان مصوبات بررسی شده چند درصد آنها مورد تایید قرار گرفته است؟ شهر یزد در بین شهرهای استان چه رتبه ای از جهت رسیدگی به تصویب نامه های مورد تایید دارد؟ در این مورد در بین همه شهرهای استان، از جهت نظارت شورایی، یزد رتبه چندم را در سال 93 کسب نموده است؟ اگر اطلاع رسانی در این زمینه قانونا لازم و ضروری باشد آیا مردم را نباید در جریان امور قرار داد؟ شهرداری و اعضای شورا چه تدبیری اندیشیده اند تا آمار بالای ساخت و سازهای غیرمجاز کاهش یابد؟ در دوره اخیر شورا چند نفر از اعضا و شهردار و یا کارمندان آن نهاد با بودجه شهرداری به چند کشور خارجی سفر نموده اند؟ این سفرها اگر از بیت المال بوده برای شهروندان یزدی چه نتیجه ای داشته است؟ اگر ارباب رجوعی بیش از ده سال برای انجام کاری به مسئولان ذی ربط در شهرداری مراجعه نموده و شهردار منطقه هم بر درخواست وی صحه می گذارد اما کارمند دیگری کارشکنی می کند و مشکل وی را حل نمی کند در نهایت طی چند سال دیگر هر هفته و ماه باید او را دور سر گرداند و در برابر چه مقامی باید تظلم و دادخواهی کند؟(مدارک در دفتر روزنامه موجود است) آیا تنظیم بودجه شهرداری و تصویب و تایید آن به موقع و برابر با قانون صورت گرفته است؟ آیا ناظران امر در چند سال اخیر پیرامون هزینه های دوباره و چند باره کاری در کوچه ها و خیابان ها و تعمیر و ترمیم پل ها و زیرگذرها و پر کردن دست اندازها و یا هنگام تحویل پروژه ها نظارت داشته اند و نتیجه اقدامات آنها کجا ثبت و ضبط شده است؟ اعضای شورای شهر مسافرت شهردار به پاریس و وجوهی که از بیت المال در این سفر هزینه شده است را تایید و اعتراف نموده اند شهردار شصت درصد مصوبات شورا را اجرایی نموده بنابراین می توان گفت در واقع مشارالیه از بیست، نمره 12 را کسب نموده است. گذشته از این به نقد و بررسی مسائل مربوط به شهرداری و پرسش های مطبوعات از جمله آیینه یزد را که با کمال ادب و احترام در این ستون مطرح شده است نه اعضای شورای اسلامی شهر و نه شهردار پاسخ نداده اند. اکنون باید پرسید: چرا شهردار را که در عمل موفق نبوده و نصاب قابل قبول و لازم را بدست نیاورده روانه شهری چون پاریس نموده اند؟ تاکیدی که نگارنده در خصوص سفر خارجی شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر دارد، روشن شدن ابعاد این سفرها آن است که در افواه عامه مطرح است در شهرداری سهمیه ای برای اعضای شورا و مدیران ارشد شهرداری برای سفرهای خارجی با استفاده از بودجه عمومی که همان بیت المال است دارد و این داستان و ماجرای نانوشته تکرار می گردد. چون وظیفه و تکلیف جراید و مطبوعات در رسانه ها، تنویر افکار عمومی و روشن شدن ابهامات و سئوالات است لازم می داند به عنوان یک روزنامه نگار این سئوالات و ابهامات از ذهن جامعه و افکار عمومی به روشنی پاک شود و جای آن را صداقت و صمیمیت و شفاف سازی بگیرد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- طلیعه انقلاب اسلامی مصاحبه های امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در پاریس ، صفحات 85 و 88 و 148و 235 2- حکمت اصول سیاسی اسلام ، علامه استاد محمدتقی جعفری(ره)، صفحه 467 3- سخنان عبدالنبی ملاح زاده، قاضی سابق دیوان عالی کشور، روزنامه ایران، 10/5/94 4- قوانین و مقررات مربوط به شهر و شهرداری ماده 83 و بند 31 ماده 76 5-یزدی نیوز، 24/3/ ...
بار دیگر طرح احداث مصلی و نیازهای ضروری تر (1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد گرامی می داریم یاد و خاطره شهیدان، ایثارگران و آزادگان در ایام هفته دولت و درود و سلام بر کارمندان وظیفه شناس و مومن که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه ها و مدارس و ادارات مخلصانه کار کردند حتی هنگام دریافت حقوق ماهیانه، رد مظالم می کردند و از اموال دولت استفاده شخصی نمی نمودند و از تلفن ادارات و نوشت افزار هم برای امور خصوصی خود استفاده نمی کردند. در هنگام نهضت و مبارزه همگام و همراه با جوانان برومند و انقلابی و دیگر اقشار جامعه از طبقات مختلف به دستورات امام خمینی(ره) و روحانیت آگاه و مبارز عمل کردند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به روال گذشته در گذر ایام بر ساده زیستی و انجام وظیفه صحیح و مورد قبول به زندگی خود ادامه دادند و زینت های دنیوی آنان را فریب نداد. گرامی باد یاد و خاطره دولتمردان و مدیران مردمی و علاقه مندان به نظام و شهیدان والا مقام و بزرگوار محمدعلی رجائی و دکتر محمدجواد باهنر و همه کارمندان و مدیران اداری و اجرایی و قضایی و نمایندگانی که در 36 سال اخیر برای پیشرفت این مرز و بوم به مردم صبور و مقاوم ایران زمین خدمت نمودند و در جهت پیشرفت کشور در زمینه های مختلف علمی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی و در مسیر خدمت به جامعه به منظور رفاه نسبی مردم گام های موثری برداشتند و در رفع تبعیضات اجتماعی و از بین بردن اختلافات طبقاتی موجود در هر دوره و زمان از هیچ کوششی دریغ ننمودند. در شماره 297 و 414 آیینه یزد در این ستون مقاله هایی با عنوان آیا با وضعیت موجود احداث مصلی یک ضرورت است؟ و آقای انصاری! مسلمانان از گنبد وبارگاه شفا طلب نمی کنند در انتقاد از ساخت مصلی در یزد و وجوه زیادی که در توسعه و تکمیل و تزئین حرم امام خمینی(ره) هزینه شده بود به تفصیل مطالبی به اطلاع خوانندگان رسید و در تاریخ جراید استان ثبت و ضبط گردید. اخیراً در بعضی از رسانه ها و سایت ها دیده می شود مجدداً موضوع احداث مصلی و شاید هم تحت نام دیگری از قبیل موسسه فرهنگی و مذهبی و غیره مطرح گردیده و یا آن گونه که مسئول شورای سیاستگذاری ائمه جمعه استان در مرداد ماه یکسال پیش اظهار نموده است می خواهند اقدام به ساخت مصلای رو باز برای برگزاری نمازهای عید بکنند. 1 در این شماره با عنایت به مشکلات فراوان که دامن گیر مردم جامعه و از جمله این استان می باشد و رسیدگی و انجام آنها در جهت بر آورده نمودن نیازهای مردم مومن و معتقد به اصول اسلام و صبور و زحمتکش دارالعباده ضروری است و با توجه به در دسترس بودن مکان با عظمتی همانند مسجد ملااسماعیل یزد به نظر نویسنده این سطور احداث مصلای جدید در اولویت نمی باشد نظر مسئولان ذی ربط را به نکات زیر جلب می نماید . 1- در طرح جامع و تفصیلی شهر یزد که هزینه های زیادی بر دوش شهروندان گذاشته شده احداث مصلی دیده نشده است و تغییرات لازم به هر طریق که صورت گرفته باشد یا بعدا به دنبال تهیه طرح و نقشه باشند مستلزم صرف مبالغ زیادی از محل بیت المال است و بار اصلی آن را مردم باید عهده دار شوند. 2- بنا به دلایل مختلف آمار نمازگزاران جمعه در مرکز شهر یزد به نسبت وسعت شهرستان و مسجد بسیار کم است به طوریکه شهری با وسعت و جمعیت فعلی گاه با حضور حدود دوازده یا سیزده درصد گنجایش مسجد، نماز جمعه را اقامه می کنند. بیش از سی و پنج هزار تا چهل هزار نفر می توانند در محل فعلی نماز بخوانند، در حالی که آمار نمازگزاران در یکی دو هفته گذشته کمتر از پنج هزار نفر بوده است. فقط در چند هفته ماه مبارک رمضان یا اگر ایام برگزاری مراسم مذهبی یا 22 بهمن یا بعضی از روزهای شهادت ائمه(ع) مصادف با روز جمعه باشد جمعیت تقریباً در حد گنجایش مسجد حضور پیدا می کنند. بنابراین نود درصد جمعه ها در ایام سال مردم نه تنها از جهت ظرفیت برگزاری نماز با مشکل روبرو نیستند بلکه به طور معمول از پنج تا پانزده هزار نفر بیشتر برای ادای فرضیه نماز جمعه در مسجد ملااسماعیل حاضر نمی شوند. پیشرفت علم و تکنولوژی هم مشکل ستون های متعدد موجود در آن مکان را حل و فصل کرده است. ضمناً بیش از بیست درصد نمازگزاران پیاده یا با دوچرخه و موتور به آن محل می روند. 3- در سی و چند سال اخیر گاه شنیده می شود بعضی از مردم در فلان مسجد یا اداره ای بنا به دلایلی نماز نمی خوانند یا اگر هم خواندند در منزل یا محل دیگر اعاده می کنند. مکانی که برای ساخت مصلی در نظر گرفته شده است آن طور که بعضی از مطلعین می گویند، تملک بخشی از زمین منطقه ترمینال با اکراه انجام گرفته و یقیناً زمین مورد بحث به منظور دیگری غیر از مسجد واگذار شده یا قسمتی از آن مصادره ای است و مالک بخشی از آن نیز از هموطنان غیرمسلمان بوده اند. بنابراین کارشناسان خبره ای باید پرونده را دقیقا بررسی و تایید نمایند واگذاری منع قانونی ندارد و بعد از صحه گذاشتن بر این امر مرجع دینی بزرگواری با مطالعه آن اجازه ساخت مصلی یا موسسه علمی و فرهنگی را در محل مذکور بدهد. 4- شهرداری حق واگذاری چند هکتار زمین مرغوب را که دهها میلیارد تومان ارزش دارد به موسسه و شرکتی ولو در زمینه فرهنگی و مذهبی بخواهد فعالیت کند ندارد مگر این که از وزارت راه و شهرسازی زمین معوض بگیرد آن هم یا دقیقاً باید برابر با ضوابط روشن و مشخص با کار کارشناسی تصمیم گیری نمایند. گاه مردم می پرسند چگونه شورا با ادامه کار فردی در سمت شهرداری رضایت نداد و تایید نکرد ولی چه عواملی باعث شد تقریباً بعد از مدت کمی اکثریت اعضا از همان شخص د عوت کردند به عنوان شهردار یزد انجام وظیفه نماید. 5- در سال جاری در استان یزد نزدیک به دو هزار و نهصد کلاس باید مقاوم سازی شود که بعضی از آنها احتمال ریزش سقف و دیوار دارد. تقریبا هفتصد کلاس جدید نیز باید احداث گردد. بسیاری از آموزشگاهها نمازخانه ندارند در دو سال گذشته افزودن کلاش ششم در دبستان ها کمبودهای بیشتری را به وجود آورده است. آیا بهتر نیست خیرین را تشویق به مقاوم سازی کلاس ها و ساخت مدرسه نمود وآیا تجهیز آموزشگاه ها و رفع نگرانی های مردم مستضعف بر هزینه نمودن صدها میلیارد تومان آن هم برای اینکه سالی چند بار مراسم عبادی یا سیاسی در آن مکان برگزار شود ارجحیت ندارد؟ برای برگزاری نماز عید در یزد و یا تجمع در مراسم مختلف دینی مردم تاکنون با معضل و مشکلی روبرو نبودند. با عنایت به اینکه امسال میانگین اعتبار عمرانی یزد حتی چند درصد از میانگین اعتبارات عمرانی کشور کمتر است بنابراین لازم است به امر مدرسه سازی توجه و عنایت بیشتری مبذول گردد. 6- حدود یکصد هزار دانش آموز در ناحیه یک و دو آموزش و پرورش یزد مشغول به تحصیل هستند با کمال تاسف بیش از ده درصد آنها یتیم و یا فرزند طلاق یا پدر و مادر هر دو معتاد و یا بد سرپرست و عده ای هم فرزند پدر و یا مادری هستند که به بیماری های سخت و صعب العلاج گرفتار و مبتلا شده اند. آیا کمک و مساعدت به این دانش آموزان باعث شادی و شعف آنها نخواهد شد؟ این آمار علاوه بر تعداد افرادی است که زیر خط فقر زندگی می کنند و گروهی دیگر به نحوی زندگی می کنند که باید آن را مردن تدریجی نامید 7- چه بسیار از مجموعه های مسکونی و پروژه هایی که در توسعه نامتوازن شهری یزد بدون برنامه ریزی ساخته شده است فاقد مسجد و نمازخانه می باشد، شایسته است مسئولان فرهنگی دینی و تبلیغاتی برای از بین بردن این کمبود مهم چاره ای بیندیشند آیا مسجد ساختن در کنار این مجتمع های صدها و یا چند هزار نفری ساکن در آنها از احداث مصلی مهمتر نیست؟ 8- متاسفانه در استان یزد بیش از یکصد و پنجاه برابر سال 1358 و در حال حاضر حدود 3300 نفر زندانی داریم. در بعضی از خانواده ها پدر و مادر هر دو زندانی هستند، عده ای از آنها فرزندانی دارند که در جامعه رها شده اند رسیدگی به این خانواده ها و حل مشکلات زندانی ها باید در اولویت کاری متصدیان نهادهای فرهنگی و دینی باشد. سال گذشته وقتی یک فرد روحانی در جلسه ای وضعیت زندانیان یزد را گزارش می داد در حقیقت لرزه بر تن حاضران می افتاد و نویسنده شاهد بود همگی حیرت زده شده و چند نفری بغض گلویشان را گرفته بود. 9- استان یزد سال ها است با مشکلات خشکسالی روبرو است صدها روستای یزد آب ندارد، بسیاری از دهات و روستاها آب خوردنشان با تانکر تامین می گردد، پی درپی ساکنان این مناطق با سختی های فراوان درگیر هستند عده ای از آنها به شهرها مهاجرت کرده اند. آیا نجات این قشر از جامعه از ساخت مسجد و حسینیه در محلی که در این برهه از زمان نیازی احساس نمی شود ترجیح ندارد و در اولویت نیست؟ 10- محل شهادت سومین شهید محراب و قبل از آن مکان های درگیری نیروهای هوادار حکومت پهلوی با انقلابیون در حوالی (میدان امیرچقماق، شهیدبهشتی، بعثت، خیابان قیام و امام ) و گوشه و کنار بازار و نزدیک همین مسجد و ارتباط و نزدیکی با پایگاه اصلی انقلاب یعنی مسجد روضه محمدیه(حظیره) و آن همه رخدادها و حوادث و جریانات که خود(یادآور رخدادهای گوناگون) تاریخ انقلاب در دارالعباده است آیا این مجموعه یک میراث گرانسنگ فرهنگی- تاریخی نیست که باید پیوسته زنده بماند؟ و آیا اگر مصلای دیگری در جایی دیگر ساخته شود این میراث شکوهمند فراموش نخواهد شد و از یادها و خاطره ها نخواهد رفت؟ آیا مسجد ملا اسماعیل که اکنون پیوند دهنده مسجد و بازار و حوزه و مراکز گوناگون علمی و فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی است به محلی بلا استفاده، همچون مسجد جامع شهر یزد تبدیل نخواهد شد که بازدیدکنندگان آن گردشگران داخل و بعضاً خارجند نه برای بندگی خدا و عبادت و ذکر یاد و نام او که برای بازدید از گنبد و مناره ها و کاشی و سنگ و کتیبه و سال ساخت و غیره در آن مکان حضور می یابند؟ 2 در آن صورت مردم در ایامی از سال شاهد هستند عده ای گردشگر و بازدید کننده از مکان مقدسی چون مسجد ملااسماعیل در حال خوردن شولی و یا باقلوای یزدی و خرید سماور و منقل وسوغاتی هستند و دیگر از آن قداست ها خبری نیست. گرچه این رفت وآمدها و داد و ستدها در جای خود ضروری است و گردشگران و خریداران و فروشندگان نیز مورد احترام هستند. در بعضی از شهرها ساخت مصلی به صورت مورد نظر بیش از 20 تا 30 سال طول کشیده، هزینه های زیادی روی دست مردم گذاشته معمولا در این گونه موارد بعضی از روی اکراه پول می دهند و در غیاب متولیان امر اظهار عدم رضایت می کنند و عده ای زراندوز هم هر گاه برای ساخت این ساختمان ها کمک کنند هیچ گاه به کمتر از چندین برابر رانت خواری و سوء استفاده و پر کردن جیب خود که دود آن بازهم به چشم مردم مستضعف می رود راضی نخواهند شد. انصاف این است که با دقت و تیزبینی و توجه عمیق به ساخت مصلای شهر بنگریم و در این طرح بدون توجه به خط و ربط سیاسی گروهی و اختلاف سلیقه و تضادهای فکری و فرهنگی افراد به درک واقعیت های اجتماعی بنشینیم و ضرورت ها و نیازهای امروز مردم شهر دارالعباده را اولویت بندی کنیم. از نظرات مردم صاحب نظر و خبرگان امور اجتماعی فرهنگی استفاده کنیم و یک بررسی جامع الاطراف در این مورد داشته باشیم و به یک نتیجه واقعی برسیم. طبعاً عقلای قوم یا راهی برای عبور از مشکلات و معضلات موجود اجتماعی فرهنگی خواهند یافت یا انصراف از ساخت مصلای بزرگ با هزینه سرسام آور را فعلا به فرصت های آینده خواهند سپرد. درخواست می گردد نویسنده ای که برای اولین بار ساخت مصلی در یزد را پیشنهاد نمود موارد فوق الذکر را مطالعه و پاسخ لازم را تدوین و برای نشر در آیینه یزد به دفتر هفته نامه ارسال نماید ضمناً اگر هر یک از خوانندگان نظری پیرامون مطالب مندرج در این سرمقاله دارند با اسم و امضا مراتب را به دفتر هفته نامه اعلام نمایند تا به نام خودشان چاپ و منتشر گردد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- هفته نامه ملک یزد، شماره 2540، 11/5/93 2-هفته نامه آیینه یزد، شماره 297، انعکاس آیینه، 10/9/ ...
بابک زنجانی یا بابک مرتضی زنجانی متولد 1353 تاجر ایرانی /معمای قرن 21 که قوه قضاییه از آن پرده برداری ...
که کار غیرقانونی نکرده ام و آن محموله زیانی به محیط زیست نمی رساند. بالاخره به مدت 6 ماه اجازه تخلیه دادند. قرار شد بعد از 6 ماه محموله را از چین ببریم. * چقدر طول کشید تا مجوزها برای تخلیه بار صادر شود؟ – حدود 50 روز کشتی ها روی آب بودند. به هیچ کس اجازه نمی دادند از کشتی پیاده شود. آب و غذایشان تمام شده بود. قایق موتوری اجاره کردم و در دمای 50 درجه زیر صفر به آنها آذوقه رساندم
به زودی شاهد متلاشی شدن قشر مولد بخش کشاورزی شهرستان خواهیم بود
خبرنگار یزد فردا"طبس /دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار ما در طبس گفت: میزان بارندگی در سال 94-93 ، 9/53 میلی متر بوده و میانگین بارندگی از سال 1370 تا سال 1389 ، 4/84 میلی متر و تعداد ساعت آفتابی در طول سال 3379 ساعت بوده است که میزان تبخیر در طول سال 6/3066 میلی متر می باشد. وی افزود: بر اساس آمارهای اداره هواشناسی استان خراسان جنوبی و شهرستان طبس میزان بارندگی در سال زراعی 94 – 93 به نسبت میانگین 19 سال مذکور 37 درصد کاهش داشته است و در میان شهرهای استان شهرستان طبس کمترین میزان بارندگی راداشته است. مسعود رضا بندگی خاطر نشان کرد: با توجه به این میزان بارندگی ، کشاورزان و دامداران شهرستان طبس با خشکسالی وحشتناکی مواجه بوده که چنانچه اقدام عاجل و موثری صورت نگیرد کلیه قشر تولیدکننده بخش کشاورزی به بدهکاران عمده بانک ها و از بین رفتن سرمایه آنها منجر خواهد شد. وی ادامه داد:دولت در سال گذشته مقداری علوفه مدت دار بین دامداران توزیع کرد که مرهمی بود بر زخم آنان و با وجود خشکسالی شدید و وحشتناک توانستند حداقل دام های خود را نگه داشته و امورات زندگی خود را بگذرانند؛ ولی در سال جدید تاکنون اقدام عملی در خصوص کاهش آثار خشکسالی و کمک به این قشر زحمت کش و بی ادعا صورت نگرفته و می طلبد که قبل از وقوع فاجعه و آثار و طبعات اجتماعی از طریق دولت تدبیر و امید مساعدتی به عمل آید که مرهم زخم های قشر مولد بخش کشاورزی خواهد بود. دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس از دولت خواست تا با تامین بار مالی استمهال تسهیلات بانکی سررسید شده در سال 94 موضوع آیین نامه اجرایی بند ( د ) تبصره قانون بودجه سال 94 که قسمت اعظم از لیست ذینعفان این آیین نامه توسط کارگروه شهرستان تائید و جهت اقدامات بعدی به مقامات ذیربط منعکس گردیده است اقدام کند، علوفه مدت دار ( یارانه دار ) برای دامداران شهرستان توزیع شود،عملیات آبیاری نوین در سطح شهرستان به خاطر افت آب های زیرزمینی از صفر تا 100 اجرا شود.،الگوی کاشت برای منطقه اجرا شود. بندگی افزود:اگر دولت زودتر اقدامی نکند به زودی شاهد متلاشی شدن قشر مولد بخش کشاورزی شهرستان خواهیم بود که علاوه بر آثار مخرب اجتماعی آن دولت بالاجبار باید هزینه های هنگفتی برای جبران آن در طبس داشته باشد. وی افزود:اگر اکنون دولت به داد تولید کنندگان کشاورزی برسد بیشترین بهره را خواهد برد در غیر اینصورت در آینده ای نزدیک هماننددریاچه ارومیه که در دولت قبل به آن توجهی نشد و میراث آن بی توجهی به دولت تدبیر و امید رسیده که با هزینه های میلیاردی می خواهد دریاچه ارومیه را به ده سال قبل برگرداند و در صورت عدم توجه دولت، این سناریو برای شهرستان طبس رقم خواهد خورد. دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس گفت: به عنوان نماینده 6598 بهره بردار بخش کشاورزی شهرستان از رئیس جمهور می خواهم به داد کشاورزان شهرستان طبس برسید و گرنه باید در آینده ای نه چندان دور چندین برابر هزینه های فعلی سرمایه گذاری گردد تا همین جمعیت بتواند به کار خود با وضعیت فعلی به امر تولید ادامه دهند. وی از نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، سرایان و بشرویه خواست: موضوع خشکسالی بسیار حاد شهرستان را به صورت جدی پیگیری کند. بندگی با بیان اینکه دامداران از همه جا رانده و مانده اند گفت: دامداری مراجعه کرده و می گوید که طلای خانمم را فروخته و با پول آن آذوقه برای دامهایم خریده ام که آن آذوقه ها هم تمام شده ،و در حال حاضر نیز گوسفندانم آذوقه ای ندارند و اگر دولت تعدادی از دام هایم را بخرد خواهم توانست گوسفندانم را زنده نگه داشته و خواهان علوفه مدت دار هستم که حداکثر یک سال زمان داشته باشد. وی گفت: اگر اکنون دولت توزیع علوفه مدت دار را در شهرستان داشته باشد در 6 ماهه آینده گوسفندان ما بره و بزغاله خواهند داشت ؛ در غیر اینصورت در ماه های دی و بهمن امسال شاهد سقط جنین آنان خواهیم بود . دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی شهرستان طبس به مکاتبات فراوان خود با نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و مسئولان ذیربط در شهرستان ، استان و تهران اشاره کرد که تاکنون اقدامی نشده و تنها مصوبه هیئت وزیران در خصوص استمهال وام کشاورزان بحران زده است که آن هم بانک ها در خصوص مصوبه فوق الذکر پاسخگو نیستند. وی گفت: دولت در راستای حمایت از دامداران شرکت پشتیبانی امور دام تاسیس کرده است تا در مواقع بحران و ثبات بازار وارد عمل شود ولی این شرکت هم در اوضاع بحرانی نگاهی بازاری و کاسب کارانه دارد و قراردادی برای مدیریت جها کشاورزی طبس فرستاده کاملا یکطرفه بوده و فقط منافع شرکت در آن لحاظ شده است. ...
امروز بیست و پنجم شهریور ماه یادآور زمین لرزه اسفناک سال 1357 طبس، مخرب ترین زلزله سه دهه اخیر است که هر ...
خبرنگار یزد فردا "طبس/قاسمیان" : سالروز زمین لرزه هولناک طبس در بیست و پنجم شهریور ماه سال 1357 است که این روز، تلخ ترین روز زندگی همه طبسی هایی است که آن شب وحشتناک را به چشم خود دیدند و عزادار عزیزان خود شدند. حدود ساعت 7:36 بعدازظهر روز 25 شهریور سال 1357 (ساعت 15:35:56 به وقت گرینویچ روز 16 سپتامبر سال 1978 میلادی) استان خراسان به وسیله یکی از بزرگ ترین زمین لرزه های قرن اخیر ایران به لرزه درآمد و شهر زیبا و تاریخی طبس با قدمت بیش از یک هزار سال به کلی ویران، 30 آبادی آن خراب و به 100 آبادی دیگر خسارت وارد شد. خسارت های عمده این زمین لرزه 7.7 ریشتری در شعاع 30 کیلومتری طبس بود که این زمین لرزه حتی در تهران به فاصله مستقیم 540 کیلومتر و در مشهد به فاصله مستقیم 380 کیلومتر نیز احساس شد. آمار رسمی مرکز آمار ایران، 6 هزار و 363 نفر کشته را بر اثر این زمین لرزه اعلام کرد که این تعداد شامل 3 هزار و 662 نفر در شهر طبس و 2 هزار و 701 نفر در روستاهای اطراف بودند، اما با توجه به جو هیجان زده پس از زلزله، امکان ثبت دقیق تعداد کشته ها وجود نداشت به طوریکه بنابر گفته برخی کارشناسان، تعداد تلفات زمین لرزه طبس حدود 12 هزار نفر برآورد می شده است. گسل عامل این زمین لرزه حدود 80 کیلومتر طول دارد و در عمق حدود 10 کیلومتری سطح زمین واقع است که از فاصله حدود 10 کیلومتری شهر طبس عبور می کند و کانون این زمین لرزه هم در نزدیکی روستای کریت طبس واقع بود و خرابی ها از شهر دیهوک در جنوب شرق تا روستای اصفهک و سپس خود شهر طبس گسترش می یافت. شهر طبس شهری با بناهای تاریخی فراوان و میراث فرهنگی مختلف بود که در زلزله سال 1357 به طور کامل از بین رفت و در واقع دیگر چیزی از شهر باقی نماند و علاوه بر این در این حادثه تلخ بسیاری از مردم نزدیکان خود را از دست دادند که در سالروز این حادثه علاوه بر گرامی داشتن یاد رفتگان باید از این حوادث عبرت بگیریم. زلزله طبس در بهبوهه انقلاب اسلامی ایران و حدود یک هفته پس از واقعه 17 شهریور تهران روی داد و اگر خساراتی داشت اما به طور قطع دارای برکاتی نیز بود که شتاب بخشیدن به موتور انقلاب از نتایج آن بود. پس از این زلزله هولناک، برخی از روحانیان، علما و بزرگان به طبس آمدند و در پوشش کمک رسانی، فعالیت های سیاسی و فرهنگی انجام داده و موجب شتاب بخشیدن به موتور انقلاب اسلامی شدند که شهید هاشمی نژاد از جمله افرادی بود که پس از زلزله تا مدت ها در طبس حضور داشت و علیه رژیم منحوس پهلوی اقدامات بسیاری انجام داد. پس از پیروزی انقلاب با وجود مشکلات فراوان، روند بازسازی طبس سرعت گرفت و خدمات زیادی در طول 30 سال انقلاب به این شهرستان شد. در پی وقوع زمین لرزه طبس، رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) طی پیامی از ملت ایران خواستند که تا حد توان به طور مستقیم به زلزله زدگان طبسی کمک کرده و از تحویل کمک های خود به عمال رژیم پهلوی خودداری کنند. پیام حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت زلزله سال 1357 طبس به این شرح است: اعلام عزای عمومی از طرف دولت، دسیسه ای برای انحراف اذهان ملت است. اینجانب از واقعه اسفناکی که موجب مرگ عده کثیری از برادران و خواهران ما شد، در سوگ هستم. زلزله طبس هر انسانی را متاثر و متالم می کند. مسلمین غیرتمند لازم است مستقیماً به برادران خود کمک کنند و چیزی به دست عمال دولت ندهند تا باز راه برای چپاول گران باز نشود. در این موقع حساس به ملت شریف ایران تذکر می دهم که دولت و بوق های تبلیغاتی شاه از فرصت استفاده کرده و به اغفال مردم دست زده اند. آنهایی که هزاران نفر از بهترین فرزندان ما را دیروز بی رحمانه قتل عام کرده و ملتی را به عزا نشانده اند، امروز برای انحراف اذهان به تعزیه سرایی پرداخته و اشک تمساح برای زلزله زدگان می ریزند و عزای ملی اعلام می کنند. آنهایی که مسلمانان عزیز و پیرو قرآن کریم را با رگبار مسلسل درو کردند و از قرار معروف از سربازان اسرائیلی برای کشتار مردم شجاع و بی پناه تهران کمک گرفته و پس از قتل عام، آنان را کمونیست و مارکسیست خوانده اند، امروز دلسوز ملت شده اند. شاه خود را مسلمان و ایرانی و مخالفانش را کمونیست و خارجی می خواند. دیروز گفتند مشتی خرابکار از خارج با گذرنامه جعلی آمده اند و خرابکاری کرده اند و ملت را خارجی معرفی کردند، امروز تظاهرکنندگانی را که در سراسر کشور شعار ضد دیکتاتوری سر داده اند و از شاه جنایتکار اظهار تنفر کرده اند را مشتی مارکسیست و کمونیست خوانده اند. ملت ایران از روحانی تا سیاسی، از تجار و کسبه تا کارگر و دهقان، چون شعارشان مرگ بر شاه است، کمونیست اند!! و فقط شاه و مفت خواران اطراف او که با ملت مسلمان، آن کردند و می کنند که چنگیز نکرد، مسلمان اند و ایرانی!! بیدار باشید و گول تبلیغات دستگاه شاه را نخورید. ملت مسلمان ایران! بیدار باشید و زلزله و سیل و سایر عوامل، شما را از مسیر خود منحرف نکند و به تبلیغات اغفال کننده دستگاه شاه گوش ندهید و نهضت اسلامی را ادامه دهید و تا برچیده شدن دستگاه قلدری و استبداد، از قیام خود دست نکشید. روحانیان معظم در این موقع حساس که شاه زلزله را بهانه قرار داده و دست به بهره برداری زده است، وظیفه الهی و سنگین خود را عمل فرمایند و به مردم هشدار دهند. سیاسیون و روشنفکران و دانشگاهیان، وظیفه اسلامی و ملی خود را بجای آورند و نگذارند نهضت را به وسیله تبلیغات پر سر و صدا منحرف کنند. دولت به پشتیبانی شاه با اینکه صریحاً اعلام می کند که عهده دار کشتار بی رحمانه سراسر ایران است، امروز دست به تبلیغات مضری زده است ولی ملت ایران گول این تبلیغات را نخورده و از او انتقام می گیرند. ملت بزرگ مسلمان ایران باید از اعلام پشتیبانی غارتگران تاریخ، ترس و سستی به خود راه ندهند که نمی دهند و با اتکای به خدای بزرگ مطمئن باشند که پیروزند. بر برادران ایمانی است که به یاری بازماندگان از زلزله و کشتارهای رژیم برخیزند. اکنون که برادران ما در کشتار سراسر ایران و مناطق زلزله زده، بی خانمان و بی سرپرست شده اند، اکنون که شهر از گل ساخته شده طبس بر سر برادران ما خراب شده است، اکنون که مجروحان تظاهرات سراسری ایران از بی دارویی و بی غذایی در رنجند، بر برادران ایمانی لازم است هرچه بیشتر به سرپرستی بازماندگان و تهیه وسایل آسایش برای آنان بشتابند و به جار و جنجال دولت اکتفا نکنند و به صندوق اعانه آنان کمک نکنند که جز زر اندوزی برای مجریان امور، هیچ حاصلی نمی تواند داشته باشد و پیام تاثر بار اینجانب را در تسلیت مصیبت بزرگ، به بازماندگان آنان برسانند. از خداوند تعالی آزادی و استقلال کشور و صلح حال مسلمین را خواستارم. و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته؛ روح الله الموسوی الخمینی بیست و هفتم شهریور ماه سال یک هزار و سیصد و پنجاه و هفت هجری شمسی ...
نقش عوامل نامرئی در تربیت از نظر اسلام
آورده اند: یک نفر مسلمان مؤمن و معتقد عقیده دارد که جهان طوری ساخته شده که اگر او در راه حق و حقیقت فداکاری کند دستگاه جهان به حمایت او بر می خیزد و او را از پشتیبانی خود بهره مند می کند. صدها هزار برابر نیرویی که او در راه هدف مقدس خود مصرف می کند نیروی ذخیره در جهان است که در چنین شرایطی به یاری او به کار می افتد. از نظر مکتب مادی یک نفر طرفدار حقیقت و عدالت همانقدر باید به اثر فعالیت خود مطمئن و
متن کامل قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور
مالیاتی و محاسبه با نرخ صفر مالیاتی مازاد بر قوانین موجود مذکور در این ماده از ابتدای سال 1395 اجرا می شود. تبصره 2 آیین نامه اجرایی موضوع این ماده و بندهای آن حداکثر ظرف مدت شش ماه پس از ابلاغ قانون توسط وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی و صنعت، معدن و تجارت با همکاری سازمان امور مالیاتی کشور تهیه می شود و به تصویب هیأت وزیران می رسد. ماده 32 ماده (16) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی
فرماندار و نظارت بر مصوبات شورای اسلامی شهر
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد 19 مرداد ماه جاری خبری در سایت یزدفردا در دفاع از عملکرد شهرداری و شورای اسلامی شهر یزد که برای ساخت موسسه ای کمک و مساعدت نموده بودند نظر نگارنده این سطور را به خود جلب کرد که بخشی از آن مطلب با ارائه توضیحاتی در این شماره درج می گردد. فردی که وکالت شاکیان یکی از وبلاگ نویس های یزدی را به عهده گرفته در مرجع ذیصلاح گفته بود: از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران دارای ارکان و ارزش های بسیاری از جمله نهاد روحانیت و حوزه های علمیه بوده و حفظ و ترویج فرهنگ اسلامی و مذهب اثنی عشری بر هر فرد و نهادی فرض می باشد، شورای شهر یزد با مصوبه ای قانونی و تکلیف بر شهرداری یزد اقدام به کمک جزئی نسبت به ساخت پروژه عظیم حوزه علمیه مدینه العلم کاظمیه یزد نموده و این امر در راستای ترویج دینداری در شهر دارالعباده یزد انجام که یک رسم از جمله وظایف قانونی و شرعی این شورا و شهرداری تلقی می گردد... بدون شک هیچ یک از مدیران ادارات و شرکت های دولتی حق ندارند از بودجه ای که در اختیار آنها می باشد وجهی بابت ساخت مسجد، حسینیه، حوزه علمیه، مدرسه و... پرداخت نمایند مگر اینکه قانونگذار چنین اجازه ای را به آنها داده باشد شورای شهر هم وقتی می تواند برای ساخت حوزه علمیه کمک کند که مصوبه شورا روال قانونی را طی نموده باشد. بنابراین می طلبد فرماندار یزد با صراحت اعلام نماید از شهریور ماه 93 که شن و ماسه از طرف شهرداری به موسسه کاظمیه داده شده یا وجهی از سوی شورای اسلامی شهر یزد بابت تشویق طلاب پرداخت گردیده، آیا قبل از اجرا، موضوع به تایید مسئولان امر رسیده است؟ ضمناً عموم مردم می دانند در قانون حد مشخصی برای تعیین مبلغ جزیی و یا کلی نیامده اگر تخلفی صورت گرفت باید مقامات آن را مورد بررسی قرار داده و نظر خود را اعلام نمایند. کم یا زیادی مبلغ در نوع مجازات و جریمه تاثیرگذار است. مبلغ 90 میلیون تومان یا کمتر و بیشتر که در اختیار آن حوزه علمیه قرار گرفته از بیت المال است و شورای شهر باید در اختصاص آن نهایت دقت را نموده باشد. اگر شهروندی بگوید مخالف کمک شهرداری به حوزه علمیه است و باید مثلا آن پول در راه دیگری هزینه گردد، خلاف و جرمی مرتکب نشده است؟ در نهایت اگر اقدام شهرداری و شورای شهر در آن جهت قانونی باشد باید گوینده و نویسنده را به حال خود بگذارند، توضیحات لازم را به مردم ارائه نمایند و دیگر نیازی به شکایت نیست چون هر وجهی از بیت المال و فرصتی که در مسیر شکایت از این یا آن در این مورد هزینه و صرف گردد از مصادیق اسراف و تبذیر می باشد. گرچه تزیین چهارراهها و میدان های شهر و یا نصب مجسمه و تندیس ضروری است منتهی درباره نحوه کار و هزینه هایی که از این بابت پرداخت می شود یا مناقصه هایی که صورت می گیرد عده ای از مردم پرسش هایی مطرح می کنند که باید پاسخگو بود. ناگفته نباید گذاشت که هر معترض و منتقدی باید هنگام نوشتن حرمت قلم را رعایت کند به شخصیت افراد و مدیران و مسئولان احترام بگذارد و مستدل و منصفانه بنویسد که این روش امری ممدوح و پسندیده می باشد. به عنوان نمونه هر یک از ساکنان دارالعباده می توانند بگویند مخالف سفر اعضای شورای شهر و شهردار به کشورهای خارجی می باشند و معتقد باشند اینگونه مسافرت ها معمولا جز ضرر و زیان چیزی عاید ملت نمی کند چون اعتراض و انتقاد آزاد است نویسندگان و گویندگان مطلب فوق نه به کسی اهانت و نه تشویش اذهان عمومی نموده و تنها نظر خود را گفته و یا نوشته اند حال اگر مسافرت به خارج برابر با مصوبه شورا و با تایید مسئولان بوده است، با توضیحاتی که توسط مسئولان امر داده می شود ولو برای شهروندان استفاده ای نداشته باشد همگان بر این امر واقف خواهند شد، با زور و تهدید و صورتجلسه هم نمی توان رای مردم را تغییر داد. مدیر مسئول آیینه یزد که احترام خاصی برای کلیه اعضای شورای اسلامی و شهردار و دیگر کارکنان آن مجموعه قائل می باشد می پرسد علی رغم آنکه سال هاست مشکل اداری فردی را در شهرداری حل نمی کنند مثلا وقتی در گوشه و کنار می شنود و یا در رسانه ای می خواند شهرداری با بعضی از وابستگان اعضای شورای شهر معاملاتی نموده که بر خلاف قانون می باشد یا گفته می شود فردی وابسته به فلان عضو شورا در اخذ پروانه اعم از کسب یا ساختمان و یا تفکیک بنا و ساختمانی پارتی بازی یا از رانت استفاده نموده است!! چه برداشتی از قضایا پیدا می کند و چرا نباید در این گونه موارد علناً و رسماً پاسخگو بود؟ شکایت از یک رسانه و یا وبلاگ نویس نه تنها صورت مساله را در اذهان مالیات دهندگان پاک نمی کند بلکه اصل موضوع را لاینحل باقی گذاشته و بیشتر به شایعات دامن می زند. با عنایت به این که فرمانداران در قلمرو مأموریت خویش بعنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور در ارتباط با وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاه هایی که بنحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند. اعم از نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها و مؤسسات عمومی غیردولتی را عهده دار هستند لازم است این گونه مسائل را حل و فصل نموده و حداقل اعضای شورای شهر و شهردار را تشویق به پاسخگویی پرسش های مطرح شده در رسانه ها بنمایند. در یازدهم اسفندماه 1363 از سوی معاونت وقت وزارت آموزش و پرورش فتوکپی سئوالاتی که از دفتر حضرت امام امت (ره) توسط آموزش و پرورش استان کرمانشاه استفتاء گردیده بود ضمیمه نامه ای به شماره 45633 به شرح زیر به کلیه ادارات کل آموزش و پرورش استان ها ارسال گردید. قم- دفتر استفتائیه رهبر کبیر انقلاب اسلامی و مرجع تقلید عزیز شیعیان جهان حضرت امام خمینی مدظله العالی استدعا دارد با توجه به اهمیت رعایت امور شرعیه در مسائل جاریه نظر مبارک را در موارد مذکور به شرح آتی اعلام فرمائید تا ان شاءالله تعالی ملاک قرار گرفته و چنانچه خطائی وجود دارد رفع و طریق صواب جایگزین ناصواب گردد. 1- عدول از ضوابط و آئین نامه ها و مقررات که در زمان رژیم منحوس ستم شاهی یا پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی تدوین و تصویب شده در حال حاضر ملاک عمل می باشد در صورتیکه حقی را از کسی ضایع نکند و صرفاً مقررات رعایت نشود(علت اضطرار) چه صورت دارد؟ 2- آیا مسئولین اجرایی در سطح ادارات استان ها و شهرستان ها بدون اطلاع و کسب نظر از مقامات مافوق با توجه به مصالح منطقه محل خدمت خود مجاز به دخل و تصرف در ضوابط و مقررات هستند؟ 3- چنانچه دولت محترم جمهوری اسلامی وجهی را برای مصارف معینه ای در اختیار ادارات قرار دهد مشروط بر اینکه اگر به مدت یکسال خرج نشد به خزانه دولت اعاده شود اگر آن وجه به نحوی در غیر وارد معینه هزینه شود یا باقیمانده آن پس از یکسال عودت داده نشود و در سنوات بعد در مورد خود یا غیر مورد خود خرج شود از لحاظ شرع مقدس چه صورت دارد؟ 4- گذشت و غمض عین از تخطی و تخلف کارمندان و عدم مجازات فرد قاصر یا خاطی و به زعم اینکه چنانچه تغییر شغل یابند یا به سبب بازخواست رنجیده خاطر شده و موجب تضعیف مسئولین شوند و یا مشکلاتی فراهم شود چه صورت دارد؟ 5- گفته شده است که اکل میته بر مضطر به اندازه سد جوع جایز بلکه واجب است آیا برای رفع اضطرار و تامین کمبودها اعم از نیروی انسانی/ تجهیزاتی/ ساختمانی/ تدارکاتی و اصولاً در جهت ارائه خدمات بیشتر و در حد رفع اضطرار مسئولین می توانند نظرات شخصی خود را در نحوه خرج بیت المال علی رغم آنچه در قوانین مالی کشور جمهوری اسلامی ملاک است و بدون اخذ مجوز از مقامات مسئول اعمال نمایند؟ 6- اگر فردی از کارمندان ادارات برای رفع مشکل اداری وجهی را در غیر آنچه که باید خرج کند یا دستور خرج آن را بدهد ضامن جبران آن می باشد یا خیر؟ 7- اگر قرار باشد کار مشخصی صورت گیرد آنگاه به علت اضطرار به نحو دیگر انجام شود و اسناد و مدارک آن را به جهت گریز از بروز اشکال قانونی برخلاف واقع تنظیم نمایند مثل اینکه گفته شود با این وجه ساختمان ها را تعمیر کنید کسی بیاید و با آن وجه ساختمان احداث کند و سند و مدارک آن را به عنوان تعمیر تنظیم نماید نه احداث از نظر شرع مقدس چه حالتی دارد؟ 8- در پاسخ استفتاهایی که صورت می گیرد گاه قید می فرمایند جایز نیست. بعضی افراد می گویند نفرموده اند حرام است پس نتیجه می گیرند که می توان عمل کرد. استدعا دارد فرق بین حرام است و جایز نیست را روشن فرمائید. دفتر استفتائات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سئوالات مذکور نوشته است: باسمه تعالی در مسائل فوق میزان مقررات جمهوری اسلامی است و جایز نیست و حرام است در عمل فرق ندارند و تخلف از مقررات در مورد سئوال 6 موجب ضمان است. مهر و امضاء با ادای احترام به کارمندان و مسئولانی که در نهادها، ادارات و مراکز اجرایی، قضایی و قانونگذاری ضوابط و مقررات را رعایت می نمایند لازم است اعضای شورای شهر و شهردار یزد بدانند در صورتی می توانند از نیروی شاغل در بخش حقوقی شهرداری برای مراجعه به دادگاه و یا نیروی انتظامی جهت شکایت از این یا آن فرد و رسانه ای استفاده کنند که اولاً به افکار عمومی پاسخ سئوالات، اعتراضات و انتقادات را داده باشند ثانیا بتوانند به ضرس قاطع بگویند مصوبات را بعد از تایید مقامات ذی صلاح اجرایی نموده اند در غیر این صورت شایسته و مناسب است شخصاً در پی شکایت باشند، روزها، هفته ها، یا حداقل دقایقی راهروها و پله های دادگستری و پلیس امنیت و نیروی انتظامی را طی کنند و هزینه های ضروری را از جیب خود بپردازند. شهروندان از کسانی که افتخارشان این است خادم مردم هستند انتظار دارند سعه صدر به خرج دهند، با گفتار سدید و نرم خویی جواب پرسش ها، ایرادات و انتقادات به حق ولی نعمتان خویش ولو در مواردی به نظرشان ناحق باشد را بدهند و شکایت و مراجعه به مراجع قضایی و انتظامی را آخرین راه حل و مرحله پایانی کار اداری خود بدانند. به امید آن روز. مدیر مسئول ...
دانش آموزان ، زبان فارسی را با نوشت افزار چینی می نویسند
تهران تعیین شده اجناس خود را به فروش برسانند. تولید داخلی؛ کم و بی کیفیت بررسی های میدانی خبرنگار ما حاکی است نوشت افزار موجود در بازار در دو بخش داخلی و خارجی قابل تهیه است که طبیعتا قیمت ملزومات وارداتی و خارجی گران تر از انواع تولید داخل است. با توجه به این که تولیدات داخلی بخشی از بازار نوشت افزار را تشکیل می دهد، اما سهم این تولیدات در بازار بسیار اندک و در مقایسه با
زنان سرپرست خانوار و چالشها و حمایت ها
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان ،شناسایی 5 هزار زن سرپرست خانوار در تهران نشان می دهد که این دسته از زنان آسیب پذیر نیازمند توجه و تامین مالی برای خود و فرزندانشان هستند. مدیر کل امور بانوان استانداری تهران در این زمینه از نیاز به یک الگوی حمایتی برای زنان سرپرست خانوار سخن می گوید. برگزاری نمایشگاه های کارآفرینی در حمایت از زنان سرپرست خانوار می تواند
پرزیدنت روحانی مچکریم
. حسن روحانی پس از سخنرانی هایی که داشت، مورد تعقیب ساواک قرار گرفت ، مدتی مخفی و ساواک در همه جا به دنبال دستگیری وی بود. سپس در ماه های محرم و صفر، حسن روحانی با نام مستعار اسلامی سخنرانی می کرد. سخنان روحانی مخاطبان زیادی در زمان مبارزات پیش از انقلاب پیدا کرده بود به گونه ای که در سال های 1354 تا 1357 به عنوان یکی از مشهورترین سخنرانان کشور در مجامع دینی و سیاسی شناخته می شد. به دلیل وسعت
استاندار کرمان گفت: دستگاه های اجرایی در انتخابات باید بی طرف باشند
عطیه بهره بر/خبر آنلاین: استاندار افزود: صدام 19 ماه قبل از جنگ رسمی علیه ایران بالغ بر 680 تجاوز زمینی و هوایی به ایران داشت و نیروهای ما در نخستین عملیات خود که شش ماه بعد از جنگ آغاز شد به پیروزی رسیدند. وی با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری اظهار کرد: انتظار می رود دستگاه های استانی و شهرستانی جانب داری از جناح، گروه و یا شخص خاصی نداشته باشند تا بتوانیم انتخابات را در آرامش
این چند علامت سرطان در کودکان و نوجوانان را جدی بگیرید/ تشخیص به موقع یعنی شانس درمان
اکثر سرطان های کودکان در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است ولی اگر تأخیر کنند و دیر شود، کار معالجعه سخت و گاه ناممکن می شود. پایگاه خبری تحلیلی بویرنیوز (BoyerNews.com) : چندی پیش رئیس سازمان نظام پزشکی از ابتلای سالانه 3 هزار و 500 کودک و نوجوان زیر 15 سال به انواع بیماری سرطان خبر داد و گفت: از این میان 20 تا 30 درصد مبتلا به سرطان خون می شوند. به گزارش
عبور از پرونده هسته ای در نیویورک
روسی اعلام کرده اند، قرار است وزرای خارجه ایران و 1+5 روز دوشنبه هفته آینده برابر با ششم مهر با هم دیدار داشته باشند. در این فاصله زمانی هم مذاکرات دو وچند جانبه میان معاونان وزرای امور خارجه 1+5 برگزار خواهد شد. دیدار ظریف با جان کری، فدریکا موگرینی و سایر وزرای خارجه 1+5 از جمله برنامه های وی در مدت زمان اقامت دو هفته ای در نیویورک خواهد بود. عبور از پرونده هسته ای، ورود به صحنه بین
با اجرای برجام شبح موشک های ایران از دور خارج می شود
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس، وبگاه تحلیلی دیفنس نیوز در گزارشی تحت عنوان تهدیدهای موشک های بالستیک ایران آنی نمی باشند نوشت: ایران در حال حاضر دارای یک سامانه پرتاب کننده موشک مجهز به کلاهک هسته ای و 2 نوع موشک میانبرد است که قادر به اصابت به اسرائیل هستند. ایران همچنین در 12 ماه گذشته 6 آزمایش موشکی داشته و دستگاه های اطلاعاتی آمریکا همزمان ارزیابی کرده بودند که این کشور قبل از سال 2015 می