سایر منابع:
سایر خبرها
قدرت دورن زا در نهج البلاغه
گفته شد ندارد و لذا با میل و اراده قدرتهای بیرونی، بالا و پایین می شود. حال بعد از تبیین اجمالی مفهوم قدرت درونزا این سوال پیش می آید که قدرت درونزا چگونه به دست می آید؟ در پاسخ به این سوال به یک نکته مهم از نهج البلاغه اشاره می کنم و آن اینکه قدرت درونزا جز با جدیت و سختکوشی به دست نمی آید.علی(ع) در خطبه 29 می فرمایند که لایمنع الضیم الذلیل و لا یدرک الحق بالجد انسان و جامعه ذلیل هیچگاه ...
دانلود مقاله رایگان/برابری یا عدم برابری دیه زن و مرد
بر اساس قانون مجازات اسلامی ایران و مطابق فتاوای بسیاری از فقیهان شیعه و سنی، دیه زن نصف دیه مرد است. این رای در میان فقهای شیعه و سنی مخالفانی نیز دارد. دلیل عمده گروه اول آیه 178 از سوره بقره یعنی (وَ الاُْنثَی بِالاُْنثَی) ، تصریح برخی از روایات بر نصف بودن دیه زن نسبت به مرد ، اجماع و استحسان است. گروه دوم نیز با تمسک به اطلاق آیه 92 سوره نسا و آبی از تخصیص بودن آیه 178 سوره بقره و اطلاق برخی از روایات و نیز با تردید در روایات دال بر نصف بودن دیه زن به جهت ایراد در سند، ایراد در راوی حدیث، ایراد در مدلول، و شخصیه بودن بعضی روایت ها، اصل برابری را پذیرفته اند. ...
دانلود مقاله رایگان/مطالعه و بررسی جرم دزدی از دیدگاه از دیدگاه فقه، حقوق و قانون مجازات اسلامی
سرقت از جمله جرائمی است که سابقه دیرینه در زندگی انسان دارد و می توان گفت پیشینه آن از هنگام شروع زندگی جمعی و تحقق مفهوم مالکیت بوده و همواره موردتقبیح و مجازات بوده است. از دیرباز که کاروان زندگی بشر در مسیر نظم و قانون قرار گرفته، سرقت در زمره رفتار ناپسند و ممنوع قرار داشته است. به دلیل سهولت نسبی ارتکاب سرقت در مقایسه با جرائمی چون کلاهبرداری و محسوس بودن سودبه دست آمده از آن، بخش فراوانی ازجرائم ارتکابی درکشورهای مختلف به آن اختصاص دارد. ...
دانلود مقاله رایگان/هوش
به اعتقاد روانشناسان تربیتی ، هوش کیفیتی است که مسبب موفقیت تحصیلی می شود و از این رو یک نوع استعداد تحصیلی به شمار می رود. آنها برای توجیه این اعتقاد اشاره می کنند که کودکان باهوش نمره های بهتری در دروس خود می گیرند و پیشرفت تحصیلی چشم گیری نسبت به کودکان کم هوش دارند. مخالفان این دیدگاه معتقدند کیفیت هوش را نمی توان به نمره ها و پیشرفت تحصیلی محدود کرد، زیرا موفقیت در مشاغل و نوع کاری که فرد قادر به انجام آن است و به گونه کلی پیشرفت در بیشتر موقعیتهای زندگی بستگی به میزان هوش دارد. ...
یک خصلت افراد نادان!؟
به گزراش قدس انلاین، آرزو موجب فراموشکاری است و موجب غفلت عقل در کارهای آدمی می شود، آرزو موجب می شود تا مغز انسان با خیالات واهی مشغول شده و نسبت به حقایق بی اعتنا شود و از سویی آرزوهای بی اساس عامل مختل شدن فعالیت عقل است. در این راستا ائمه اطهار (ع) و به ویژه حضرت علی (ع) این عمل را رد نموده و به جای آن تاکید بر توکل بر خداوند و انجام امور داشته اند. در این باره حضرت فرموده اند ...
آیا تعبد در برابر احکام با خردورزی معارض است؟
معیارهای دیگر، مانند روایات، شأن نزول، دیدگاه مفسران قواعد تفسیر و علوم پیش نیاز آن را لحاظ نگرداند. نتیجه گیری از آنچه گذشت، نتایج ذیل حاصل می شود: 1. از دیدگاه علّامه، هیچ دینی انسان را به تعقل و تدبر دعوت نکرده و ایشان ناسازگاری عقل و دین را برنمی تابد. 2. دین مقدس اسلام بر خردورزی توجه کامل داشته و در لابه لای آموزه های آن محرک های جلوبرنده وجود دارد ...
خطبه های نماز جمعه دابودشت
انجام دادن فراموش نشود . ترویج افکار علوی و دانشگاه معرفتی حضرت امیرالمؤمنین (ع) و اهل بیت (ع) جزئی از وظایفی است که انجام می شود . لباس نو بپوشیم . به یکدیگر تبریک بگوییم . گرچند که متأسفانه یک عده از انسان های بی خرد ، کسانی که از همان بدو ظهور اسلام ابعاد شخصیتی خود را بروز و ظهور داده بودند . بعدها به صورت خوارج در مقابل دین قرار گرفتند و چگونه مقاومت کردند . هنوز سالی از این جریان نمی گذرد که چه ...
چرانام ائمه به طورصریح در قرآن نیامده است؟
ولیکم الله و رسوله و الذین آمنوا یقیمون الصلاة و یؤتون الزکاة و هم راکعون ، جز این نیست که ولی شما خدا و رسولش و مؤمنین که نماز را بپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند، می باشند. با توجه به این که در اسلام دستور و قانونی نداریم که انسان در حال رکوع زکات بدهد، معلوم می شود که این آیه، اشاره به واقعه ای است که یک بار در خارج وقوع پیدا کرده است و آن این بود که حضرت علی(ع) درحال رکوع بود ...
هیچ چیز کمیاب تر از یقین نیست
رسد که نفس به آن اطمینان می کند و در قلب رسوخ می یابد و همان طور که عقل بدان ایمان و یقین قطعی دارد، قلب نیز آن را تصدیق می کند. در این مرتبه است که راه ورود شک، وهم، خیال و سایر خطورات منافی یقین، به ذهن بسته می شود و این حالت، همان است که در لغت و اصطلاح، یقین نامیده می شود. راغب اصفهانی، یقین را چنین تعریف کرده است: یقین ... آرامش یافتن فهم همراه با ثبات حکم است. [1] ...
راهی برای مهار شیطان
های مهار وسوسه های شیطانی حاکمیت عقل وتفکر در افعال واعمال انسان است امام علی (علیه السلام) می فرماید:علیلک بالفکر، فانه رشد من الضلال و مصلح الاعمال،بر تو باد به اندیشیدن، زیرا که فکر، هدایت کننده و اصلاح کننده اعمال است. بنابراین،کسی که اهل تعقل باشد، لذائذ زود گذر دنیوی رابر لذت دائمی ترجیح نمی دهد، و با در نظر گرفتن مفاسد تبعیت از وسوسه ها ی شیطانی، از پیروی آن پرهیز می کند. البته عقل ...
غلبۀ جهانی دین اسلام
...، رشد عقول و شعور انسان هاست؛ یعنی جامعه باید از نظر عقل و شعور به جایی برسد که آمادگی پذیرش تعالیم و آموزه های دین به معنای واقعی را داشته باشد. پیشرفت علم و تکنولوژی و تقویت آگاهی ها و تسریع ارتباطات، مسیر را برای جهانی شدن اسلام بسیار نزدیک کرده است. جایگاه یافتن موضوع جهانی شدن و جهانی سازی در میان اندیشمندان جهان در سال های اخیر، ناشی از حقیقت قطعی جهانی بودن اسلام است. تحولات ...
آشتی با واقعیت زندگی
برکت خرد آدمی است، و نه تنها مانع رشد و ارتقاء اخلاقی و معنوی او نیست، بلکه نمایانگر توان اوست در ایجاد خیر و نیکی و آبادانی در هر زمینه یی: بزرگواری و مَجد و عظمت انسان بیش از همۀ موجودات است . انسان ، مرکز و محور و قطب و قلب عالَم است . انسان ، وجود جامع و خلیفۀ ایزد متعال و مَظهر و مِرآت ذات و صفات اوست . و اینها همه را انسان، از عقل و فکر خود دارد و دیگر هیچ . تنها انسان است که طوق ...
کارآمدی دین را با فقه موجود نمی توان نمایش داد
سرپرستی جامعه را انجام داد. با فقه فردی تنها می توان به مسائل مستحدثه پاسخ گفت. در این شرایط شما دچار یک انفعالی می شوید که در حال حاضر در جامعه رخ داده است. فقه ما باید به تکامل برسد باید بالنده شود. به تعبیر رهبری فقه ما باید به یک فقه تمدنی و حکومتی مبدل شود. فقهی که بتواند به تعبیر شهید صدر نظامات را استنباط کند. فقه نظامات از نظر استنباط و اجتهاد تفاوت زیادی با فقه گزاره ای دارد که تکالیف فردی ...
امام علی(ع) به منزله نفس پیامبر (ص) است
تعالی دارد صادر اول را معرفی می کنند. صادر اول، در انفعال از حضرت حق تبارک و تعالی تام است، همان طور که حق تبارک و تعالی در فعل، تام است و در فیاضیت، متوقف بر چیزی نیست. صادر اول، حقیقت فرا زمانی و فرا مکانی است. اول ندارد، آخر ندارد، یعنی نمی توان برای او، اول و نهایتی در نظر گرفت. این بحث را باید در علم عرفان نظری، پی گرفت و دنبال کرد تا به خوبی روشن شود. در عرفان اسلامی به این حقیقت ...