خدا می فرماید اگر کنیزانتان تمایل به پاک دامنی داشتند، آنان را وادار به ...
سایر منابع:
سایر خبرها
مبنا شناسی شعار حب الحسین یجمعنا از منظر آیت الله مکارم شیرازی
صلی الله علیه و آله محبت شما، از سوی خداوند در قرآن واجب شده است. در عظمت مقام شما همین بس که هر کس بر شما صلوات نفرستد نمازش باطل است .[18] و یا اشعار دیگر امام شافعی که می گوید:[19] یا راکبا قف بالمحصب من منی و اهتف بساکن خیفها و الناهض سحرا اذا فاض الحجیج الی منی فیضا کما نظم الفرات الفائض ان کان رفضا حب آل محمد فلیشهد الثقلان انی رافضی!![20] ...
آیا آیات و روایات؛ گویای این هستند که مجازات ها باید در ملأ عام اجرا شوند؟
برخی از مصالح، حدّ یا تعزیری را در ملأ عام اجرا کند، اما انجام آن در ملأ عام هم؛ از مسائل ضروری نیست.[9] [1]. نور، 2. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 7، ص 188، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [3]. حائری طباطبایی، سید علی بن محمد، ریاض المسائل، ج 15، ص 517، قم، مؤسسه آل البیت ( علیه السلام )، 1418ق. [4]. طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 10، ص 150 ...
منظور از رابطه خدن و احصان کنیزان که در آیه 25 سوره نساء و برخی فرازهای قرآنی دیگر آمده، چیست؟
، 1412ق. [5]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 4، ص 443، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1374ش. [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 3، ص 350، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [7]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 3، ص 55، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [8 ...
منظور از نزدیک بودن خداوند به بندگان که در قرآن بدان اشاره شده چیست؟
را در این دعوتش اجابت کنند و به سویش رو آورند و ایمان بیاورند که خدایی است دارای چنین صفت، و یقین کنند به این که او نزدیک است، و دعایشان را اجابت می کند، تا در نتیجه شاید در دعا کردن به درگاه او موفق گردند.[10] [1]. بقره، 186. [2]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 2، ص 500، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [3]. طباطبائی، سید محمد ...
حقیقت و فلسفه امامت
...، وَ الدُعاهُ اِلی دینِهِ. (16) زمین از حجت خدا خالی نخواهد بود، یا آشکار و مشهور است و یا خائف و پنهان، تا حجت ها و دلایل الهی باطل نگردد... خدا به وسیله آن ها حجت ها و دلایل خود را حفظ می کند... آنان جانشینان خدا در زمین و دعوت کنندگان به دین او می باشند. از اهداف دیگر نبوت برقراری عدل و امنیت اجتماعی است، چنان که در آیه 25 سوره حدید آمده است: لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا ...
آیه ارسال چگونه بر ظهور امام زمان( عجه الله علیه و آله و سلم ) دلالت دارد؟
) در تفسیر آیه می گوید: این آیه درباره قیام کننده از آل محمّد نازل شده و این همان است که یاد آوردیم که تأویل آنها پس از تنزیلشان است .[7] 5. سعید بن جبیر در تفسیر آیه: لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ گفت: او مهدیِ خاندان فاطمه است .[8] 6. طبری(قرن چهارم) می گوید: در زمان نزول حضرت عیسی ( علیه السلام ) دین اسلام بر همه ادیان غالب خواهد شد و تمام ملل تحت ...
استقبال از کتاب های عاشورایی در نیمه دوم شهریور
عنوان تفکر درباره آموزش به چاپ رسیده و معلمان استقبال خوبی از آن داشته اند. این اثر ارزشمند تجارب آشنایی برای معلمان تازه کار در قالب مطالعات موردی با پوششی معماگونه مطرح می کند تا معلم را به تفکر و تأمل در این زمینه وادار کند. تنبیه، آزادی اندیشه، چندفرهنگی، دموکراسی حرف های و موضوعاتی از این قبیل در این کتاب مورد بحث قرار می گیرد. علاوه بر این نویسندگان رویکرد های فلسفی و اخلاقی بنیادی در زمینه ...
چرا قرآن به حکیم توصیف شده است؟
تفسیر منهج الصادقین فی إلزام المخالفین، ج 4، ص 35، تهران، کتابفروشی محمد حسن علمی، 1336ش. [7]. حقی بروسوی، اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 7، ص 366، دارالفکر، بیروت، بی تا. [8]. سمرقندی، نصر بن محمد بن احمد، بحرالعلوم، ج 3، 115، بی جا، بی نا، بی تا. آیات مرتبط سوره آل عمران (58) : ذَٰلِکَ نَتْلُوهُ عَلَیْکَ مِنَ الْآیَاتِ وَالذِّکْرِ الْحَکِیمِ سوره النساء (105 ...
از چه رو؛ قرآن کریم، با صفت مبین توصیف شده است؟
شیعه نیوز : پرسش فهم توصیف قرآن مبین در سوره مبارکه حجر چگونه است؟ پاسخ اجمالی صفت مبین یکی از صفات مهم قرآن و نشان دهنده خاصیت روشنگری قرآن است، و در شانزده آیه از قرآن، این صفت برای قرآن ذکر شده است؛ مانند تِلْکَ آیاتُ الْقُرْآنِ وَ کِتابٍ مُبینٍ ؛[1] این آیات قرآن و کتاب مبین است. وَ أَنْزَلْنا إِلَیْکُمْ نُوراً مُبینا ؛[2] و نور آشکاری به سوی شما نازل کردیم ...
آیا بنی اسرائیل - که از فرزندان پیامبران بودند - چنین جرأتی را داشتند که به کشتن پیامبران هم نژاد خود ...
، 157. [10]. جوادی آملی، عبدالله، تفسیر تسنیم، ج 4، ص 650، قم، اسراء، 1378ش. [11]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق، مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 45، تهران، المطبعة العلمیة، چاپ اول، 1380ق؛ برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 1، ص 256، قم، دارالکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [12]. تفسیر تسنیم، ج 4، ص 652- 653. [13]. مومنون، 177. [14 ...
منظور از الذین آمنوا و الذین کفروا در قرآن چه کسانی هستند؟
کنید تا شاید رستگار شوید . [8] . آل عمران، 101. [9]. بقره، 39. [10]. آل عمران، 4. آیات مرتبط سوره البقرة (6) : إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا سَوَاءٌ عَلَیْهِمْ أَأَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لَا یُؤْمِنُونَ سوره البقرة (9) : یُخَادِعُونَ اللَّهَ وَالَّذِینَ آمَنُوا وَمَا یَخْدَعُونَ إِلَّا أَنْفُسَهُمْ وَمَا یَشْعُرُونَ سوره البقرة (14 ...
آیا دایره نبوت حضرت موسی( علیه السلام ) و حضرت عیسی( علیه السلام ) منحصر به قوم بنی اسرائیل بود؟!
، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق؛ طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 3، ص 310- 312، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1374ش. [13]. عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق، رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 1، ص 343، قم، اسماعیلیان، چاپ چهارم، 1415ق. آیات مرتبط سوره آل عمران (49) : وَرَسُولًا إِلَیٰ بَنِی ...
استقامت در برابر فشار و تحریم از دیدگاه قرآن
عاطفی و قلبی به حقانیت چیزی است. چنین ایمانی است که انسان را وادار می کند تا در مقام عمل عزم نماید و استقامت ورزد. از همین روست که خداوند در آیه 139 سوره آل عمران می فرماید کسی که ایمان داشته باشد هرگز در مقام عمل سستی نمی ورزد و کوتاه نمی آید. باور به حقانیت است که انسان را نسبت به از دست دادن چیزی اندوهگین نمی کند و در این مسیر همه چیز را هزینه می کند؛ چرا که باور دارد که حقیقتی که می شناسد و ...
آیا آهن، فلزی است که از آسمان نازل شده و بیان این موضوع از موارد اعجاز قرآن است؟!
.... ر. ک: خزینه های نعمت های الهی و چگونگی نزول و فرستادن این نعمت ها، 53661. [9]. طبرسی، فضل بن حسن، تحقیق، بلاغی، محمد جواد، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 363، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [10]. المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 17. [11]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 7، ص 256، تهران، دار الکتب الإسلامیة، 1424ق. آیات مرتبط سوره الإسراء (50) : قُلْ ...
چرا خداوند برخی وعده های خود را با عبارتی تردید آمیز و با از استفاده از لعلّ به معنای شاید بیان می کند؟
.... بقره، 189. [9]. وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ معناه و اتقوا ما نهاکم الله عنه و زهدکم فیه لکی تفلحوا بالوصول إلی ثوابه الذی ضمنه للمتقین. ، طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تحقیق، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 2، ص 509، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. آیات مرتبط سوره آل عمران (132) : وَأَطِیعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ ...
فعل موجود در روایت ابعث بعث النار من ولدک با توجه به معنای حدیث، فعل امر مخاطب است و یا مضارع متکلم؟! ...
برخی از امور هستند، همچنان که حضرت عزرائیل مأمور گرفتن جان انسان ها است. [1]. سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 344، قم، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، 1404ق. [2]. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 343. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 7، ص 112، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 343؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه: موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 14، ص 479 و 480، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق. [5]. رک. کتب لغت ذیل واژه بعث . ...
فراگیرترین آیه قرآن از جهت رحمت الهی به بندگان کدام است؟
...، ج 9، ص 340 – 341، ریاض، مکتبة الرشد للنشر و التوزیع، چاپ اول، 1423ق. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 8، ص 784، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. همان، ص 785. [5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات الفاظ القرآن ، ص 685، بیروت، دار القلم ، چاپ اول، 1412ق. [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 499 – 500، تهران ...
منظور از خبر بزرگ در ابتدای سوره نبأ چیست؟ چرا مشرکان از آن پرس و جو می کردند؟!
] [1]. بغوی، حسین بن مسعود، معالم التنزیل فی تفسیر القرآن، تحقیق، عبدالرزاق، المهدی، ج 5، ص 199، بیروت، داراحیاء التراث العربی، چاپ اول، 1420ق. [2]. نباء، 1- 3. [3]. طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی، محمد جواد، ج 10، ص 638، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، تحقیق و مقدمه، تهرانی، شیخ آغابزرگ، قصیر عاملی، احمد ...