سایر منابع:
سایر خبرها
صبر جمیلی که در قرآن به آن سفارش شده، چه صبری است؟ آیا صبر ایوب همان صبر جمیل است؟
. [4]. فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًی وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا ، شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صالح، صبحی، ص 48، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [5]. که در برابر انبوه مشکلات می فرمود: إلهی رضی بقضائک لا معبود سواک ؛ صدر الدین شیرازی، محمد بن ابراهیم ، شرح أصول الکافی، محقق، مصحح، خواجوی، محمد، ج 1، ص 96، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی، تهران، چاپ اول، 1383 ش. [6]. فَقَالَ ...
مراد از کلمة الله بودن عیسی و کلماتی که آدم( علیه السلام ) با آن توبه کرد چیست؟
، تهران، چاپ اول، 1374ش. [4]. بقره، 37. [5]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 270 دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [6]. تفسیر نمونه، ج 1، ص 198 – 199. [7]. ای کسانی که ایمان آورده اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را، نساء، 59. [8]. بقره، 43. [9]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح ...
آیا عذاب در زمان حضرت نوح( علیه السلام ) همه کره زمین را در بر گرفت؟ و آیا انسان های فعلی از نسل حضرت ...
: شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 8، ص 506، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 6، ص 344، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1424ق؛ نیشابوری، محمود بن ابو الحسن، إیجاز البیان عن معانی القرآن، تحقیق: القاسمی ، دکتر حنیف بن حسن، ج 2، ص 700، دار الغرب الاسلامی، بیروت، چاپ اول، 1415ق؛ ملاحویش آل ...
آیا دلیلی وجود دارد که زنان نباید سوره یوسف را بخوانند؟
، اشکالی متوجه آنان نخواهد بود. [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد ج 5، ص 516، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. ابن بابویه، محمد بن علی ، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 374، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413 ق.
چرا سوره قل هو الله احد ، اخلاص نام دارد، در حالی که در آیات آن به اخلاص اشاره ای نشده است؟
...> [2]. ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق و مصحح: فیضی، آصف، ج 1، ص 147، مؤسسة آل البیت(ع)، قم، چاپ دوم، 1385ق؛ شیخ صدوق، عیون أخبار الرضا(ع)، محقق و مصحح: لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 270، نشر جهان، تهران، چاپ اول، 1378ق؛ شیخ طوسی، مصباح المتهجّد و سلاح المتعبّد، ج 1، ص 315، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [3]. اندلسی، ابو حیان محمد ...
خلاصه و فشرده تعالیم و آموزه های سوره بقره چیست؟
سازنده هنگامی خواهد بود که مقدمه ای برای اندیشه و عمل باشد.[3] [1]. کفعمی، ابراهیم بن علی عاملی ، المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص: 438 ، دار الرضی( زاهدی)، قم، چاپ دوم، 1405 ق . [2]. محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم، ج 1، ص 25، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. [3]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 1، ص 57 – 60، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش. ...
تفسیر عیّاشی چگونه کتابی و برای چه قرنی است؟
، محمد بن مسعود، تفسیر العیّاشی، محقق و مصحح: رسولی محلاتی، هاشم ، ج 1، ص 78 – 79، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. [17]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، طیّب، ج 1، ص 65، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [18]. برای نمونه درباره آیه مربوط به وجوب حج(آل عمران، 97) ر.ک: تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 191 – 193. [19]. ر.ک: تفسیر العیّاشی، ج 1، ص 2 – 17. ...
چرا در قرآن درباره شرق و غرب تعابیر مختلفی آمده است؟
...، تهران، چاپ اول، 1374ش. [5]. فضل الله، سید محمد حسین، تفسیر من وحی القرآن، ج 21، ص 309، دار الملاک للطباعة و النشر، بیروت، چاپ دوم، 1419ق. [6]. معارج، 40: به پروردگار مشرق ها و مغرب ها سوگند که ما تواناییم . [7]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 30، ص 647، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [8]. طبرسی، احمد بن علی، الإحتجاج علی أهل ...
آیا طبق آیه وَ ما مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ ، همه پیامبران قبل از ...
عیسی( علیه السلام ) گفتگوهای دیگری وجود دارد که در صورت تمایل می توانید [1]. آل عمران، 144. [2]. واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 19، ص 385، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق؛ قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 2، ص 297، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371ش. [3]. راغب اصفهانی، حسین بن ...
چه کسانی هرگز به بهشت راه نمی یابند؟
النَّمَّامُ ؛[5] امام صادق( علیه السلام ) فرمود: کاهن(غیب گو)، منافق، دائم الخمر و سخن چین، وارد بهشت نمی شوند. رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) می فرماید: خدای عز و جل بهشت را از دو نوع خشت آفرید؛ یک خشت طلا و یک خشت نقره، دیوارهایش را یاقوت و طاقش را از زبرجد و سنگریزه اش را لؤلؤ و خاکش را زعفران و مشک خوشبو قرار داد، سپس به آن فرمود سخن بگوی، عرض کرد خدایی نیست به جز تو؛ خدای زنده و پایدار؛ سعادت ...
آیه 55 سوره نور: وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ ...
....[10] ثانیاً: در روایات متعدد از اهل بیت( علیه السلام )، آیه شریفه بر حکومت امام مهدی( عجه الله علیه و آله و سلم ) تطبیق و تفسیر شده است؛ اینک به برخی از آنها اشاره می کنیم: طبرسی در تفسیر این آیه می گوید: آنچه که از اهل بیت در تفسیر این آیه روایت شده این است که این آیه در شأن مهدی از آل محمد( عجه الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است. وی همچنین از تفسیر عیاشی نقل ...
منظور از شرک در آیه 106 سوره یوسف که اکثر مؤمنان گرفتار آن هستند، چیست؟
...: قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) إِنَّ الشِّرْکَ أَخْفَی مِنْ دَبِیبِ النَّمْل ؛ [3] امام صادق( علیه السلام ) فرمود: شرک در اعمال انسان مخفی تر از حرکت مورچه است. [1]. عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَ هُمْ مُشْرِکُونَ قَالَ شِرْکُ طَاعَةٍ وَ لَیْسَ شِرْکَ عِبَادَةٍ- وَ الْمَعَاصِی الَّتِی ...
کتابشناسی آثار مظاهر مصفا / از نسخه اقدم تا در شهر خالی از مرد
...، 1000 نسخه، 43000 ریال داستان های مثنوی گردآورنده: غلامعلی محبی نژاد؛ شاعر: جلال الدین محمدبن محمد مولوی؛ مصحح: مظاهر مصفا، اندیشه عالم، دیویی: 8fa1.31، 356 صفحه، وزیری (گالینگور)، چاپ 1 سال 1382، 5000 نسخه، 50000 ریال مجمع الفصحاء: بخش اول شاعر: رضاقلی بن محمدهادی هدایت؛ به اهتمام: مظاهر مصفا، موسسه انتشارات امیرکبیر، دیویی: 8fa1.009، 696 صفحه، در 6 جلد ...
منظور از تأیید عیسی توسط روح القدس در قرآن چیست؟
وسیله روح القدس توانایی بخشیدیم ... . [3]. مائده، 110: [یاد کنید] هنگامی که خدا فرمود: ای عیسی بن مریم! نعمتم را بر خود و بر مادرت یاد کن، آن گاه که تو را به وسیله روح القدس توانایی بخشیدم، که با مردم در گهواره [به اعجاز] و در میان سالی [به وحی ] سخن گفت ... . [4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 3، ص 595، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [5 ...
با این که خداوند انسان را در احسن تقویم آفرید؛ چرا او را پست تر از حیوانات بلکه بدتر می داند؟
که می توان آنها را گمراه نامید. ولی این گروه از انسان ها با این که خداوند به آنها گوش و چشم و قلب داده بود، از آنها بهره نبرده و خود را از سعادت محروم کردند.[7] [1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 27، ص 144، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [2]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 319، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ پنجم، 1417ق. .[3] همان، ج ...
آیا آیات قرآن در مورد پذیرش توبه فرعون اختلاف دارند؟
که فرعون بدان صحیت می کرده، می باشد. [5]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 117، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 2، ص 127، دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، چاپ اول، 1377ش. [7]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 8، ص 376، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [8]. نساء، 18. ...
دفاع دختر ولایت سکینه (س) از حریم پدر و ولایت اهل بیت (ع)
می دادند، وارد مجلس یزید کردند. جفاکاران شام که از بزرگی، شکوه و ابّهت آن ها در شگفت مانده بودند، پرسیدند: شما چه کسانی هستید؟ سکینه فرمود: ما اسیران، از خاندان محمّد صلی الله علیه وآله وسلم هستیم! (2) تبلیغ روشنگرانه، با بیان موجز و مختصر جهت بیداری خفتگان در غفلت، از رسالت های مهم بازماندگان واقعه عاشورا بود. دختر امام حسین علیه السلام با سخن کوتاه ما اسیران آل محمّدیم ، مردمِ مسخ شده ...
معنای صیحه آسمانی چیست؟
. به حضرت عرض کردم: آیا این نشانه همان صیحه آسمانی است؟ فرمود: آگاه باش! که اگر آن باشد گردن دشمنان خدا در برابرش خاضع گردد .[5] 2. محمد بن مسلم می گوید از امام باقر( علیه السلام ) شنیدم می فرمود: ... و منادی از آسمان فریاد می زند به این که حق با قائم و شیعیان او می باشد،... .[6] نمایه های مرتبط: علایم ظهور امام زمان ( عجه الله تعالی فرجهم الشریف )، سؤال 219 هویت سفیانی ...
چرا سوره روم و عنکبوت را در شب قدر می خوانیم؟
الْجَنَّةِ لَا أَسْتَثْنِی فِیهِ أَبَداً وَ لَا أَخَافُ أَنْ یَکْتُبَ اللَّهُ عَلَیَّ فِی یَمِینِی إِثْماً وَ إِنَّ لِهَاتَیْنِ السُّورَتَیْنِ مِنَ اللَّهِ مَکَاناً ؛[1] ابو بصیر می گوید: امام صادق( علیه السلام ) فرمود: هر کس در شب بیست و سوم ماه رمضان سوره عنکبوت و روم را بخواند، به خدا سوگند که او از اهل بهشت خواهد بود، و من هرگز کسی را از این حکم استثنا نمی کنم و بیم آن ندارم که در این سوگند خداوند گناهی بر من بنویسد، این دو سوره نزد خدا جایگاهی عظیم دارند. [1]. ابن بابویه، محمد بن علی، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 109، دار الشریف الرضی للنشر، قم، چاپ دوم، 1406ق. ...
حرف استیناف چیست؟ و آیا در قرآن چنین حرفی به کار برده شده است؟
به صورت ظاهر، ارتباطشان با یکدیگر قطع می شود. [1]. واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق و مصحح: شیری، علی، ج 12، ص 96، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق. [2]. آل عمران، 7. [3]. صافی، محمود بن عبد الرحیم، الجدول فی إعراب القرآن، ج 3، ص 111، دار الرشید، مؤسسة الإیمان، دمشق ، بیروت، چاپ چهارم، 1418ق. [4]. آل عمران، 71 – 72. [5]. الجدول فی إعراب القرآن، ج 3، ص 215. ...
آیا روایتی به این مضمون صحت دارد که در قیامت به حافظ قرآن می گویند بخوان و بالا برو؟!
خواننده و حافظ قرآن هر آیه ای را که به آن عمل نموده باشد، در روز قیامت آن را می خواند ترفیع درجه می گیرد و بالا می رود. [1]. کلینی، محمد، الکافی، محقق، مصحح، غفاری علی اکبر - آخوندی، محمد، ج 2، ص 606، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق. [2]. الکافی، ج 2، ص 603. [3]. الکافی، ج 2، ص 603 – 604. [4]. الکافی، ج 2، ص 604. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، محقق، مصحح، جمعی از محققان، ج 89، ص 184، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق. [6]. شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 6، ص 183،مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. ...
فرق ارسل در قَالُواْ أَرْجِهْ وَ أَخَاهُ و أَرْسِلْ فِی الْمَدائِنِ حاشِرینَ با ابعث در قَالُوا أَرْجِهِ ...
، علی اکبر، قاموس قرآن، ج 3، ص 90، دار الکتب الاسلامیة ، تهران، چاپ ششم، 1371ش. [3]. فیروز آبادی، محمد بن یعقوب، القاموس المحیط، ج 3، ص 526، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول؛ قاموس قرآن، ج 3، ص 90 - 91. [4]. همان. [5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، مفردات ألفاظ القرآن، ص 353، دار القلم، بیروت، چاپ اول. [6]. اعراف، 111. [7]. مصطفوی، حسن، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، ج 1 ...
برخی آیات نشانگر آن هستند که نسل نوح پیامبر( علیه السلام ) نجات یافته اند. این چگونه با آیاتی که غرق شدن ...
هایی وجود دارد که اساساً این شخص، فرزند مستقیم حضرت نوح( علیه السلام ) نبوده، بلکه فرزند آن همسری بوده که خود نیز در طوفان غرق شد.[2] [1]. هود، 46: ای نوح! او از اهل تو نیست، او کرداری نادرست داشت . [2]. عن بکر بن محمد قال: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) یَقُولُ : وَ نادی نُوحٌ ابْنَهُ أَیْ ابْنَهَا، وَ هِیَ لُغَةُ طَیّ ؛ حمیری، عبد الله بن جعفر، قرب الإسناد، ص 41 ...
کلمات نازعات ، ناشطات ، راجفه و رادفه در قرآن چه معناهایی دارند؟
به نظر می رسد.[31] [1]. نازعات، 1 – 2. [2]. ر.ک: شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 10، ص 251، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ کاشانی، ملا فتح الله، زبدة التفاسیر، ج 7، ص 318، بنیاد معارف اسلامی، قم، چاپ اول، 1423ق؛ خطیب، عبدالکریم، التفسیر القرآنی للقرآن، ج 16، ص 1429، بی جا، بی تا؛ حقی بروسوی، اسماعیل ...
چرا قرآن در برخی آیات، ساحران را مؤمن به موسی( علیه السلام ) می شمرد ولی در برخی آیات دیگر، آنها را در ...
، چاپ ششم، 1371ش. [7]. فضل الله، سید محمد حسین، تفسیر من وحی القرآن، ج 11، ص 354، دار الملاک، بیروت، چاپ دوم، 1419ق. [8]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 8، ص 365، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [9]. شبر، سید عبد الله، تفسیر القرآن الکریم، ص 224، دار البلاغة، بیروت، چاپ اول، 1412ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی ، محمد جواد، ج 5، ص 192 ...
آیا امکان دارد خلاصه تفسیر سوره کوثر را بیان کنید؟
.... ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 27، ص 368، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش. [3]. واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، محقق، مصحح، شیری، علی، ج 6، ص 44، دار الفکر للطباعة و النشر و التوزیع، بیروت، چاپ اول، 1414ق. [4]. مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 836. [5]. مانند سوره و الضحی و سوره ا لم نشرح. [6]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس ...
ذی القربی/ حقوق خویشاوندی از دیدگاه اسلام
پرداختنی .[20] [1]. اسراء، 26. [2]. روم، 38. [3]. فرقان، 54. [4]. هود، 91. [5]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 18، قم، دار الکتاب، قم، چاپ سوم، 1404ق. [6]. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 11، ص 247، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش. [7]. همان. [8]. ثعلبی نیشابوری، ابو اسحاق احمد بن ابراهیم، الکشف ...
مقصود از عدالت در چند همسری که در آیه فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ آمده، چیست؟
...> [9]. ر.ک: موسوی خویی، سید ابو القاسم، صراط النجاة (المحشّٰی)، گردآورنده: عاصی عاملی، موسی مفید الدین، ج 3، ص 253، مکتب نشر المنتخب، قم، چاپ اول، 1416ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، استفتاءات جدید، محقق و مصحح: علیان نژادی ، ابوالقاسم، ج 1، ص 246، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب(ع)، قم، چاپ دوم، 1427ق. [10]. محدث بحرانی، یوسف بن احمد، الحدائق الناضرة فی أحکام العترة الطاهرة، محقق و مصحح: ایروانی ...
آیا آیه الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ بِاللَّیْلِ وَ النَّهارِ سِرًّا وَ عَلانِیَةً ... ، در مورد ...
در مقابل چیزی که از دست داده اند، از فضل پروردگار و از برکات فردی و اجتماعی و اخلاقی آن در این جهان و آن جهان بهره مند خواهند شد .[8] [1]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 1، ص 150، انتشارات دانشگاه تهران، مدیریت حوزه علمیه قم، تهران، چاپ اول، 1377ش. [2]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 7، ص 71، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق؛ آلوسی ...
آیا آیه: أفإن مات أوقتل انقلبتم علی أعقابکم ، جمله خبریه است یا انشائیه؟ معنای تردیدی که در کلام خداوند ...
همزه در این جمله استفهام انکاری بوده،[5] و آیه نیز در انکار گرفتن همین مطلب است، نه این که خداوند در مسئله تردید و جهل به حقیقت داشته باشد، که این صفت از خداوند محال است. [1]. واحدی، علی بن احمد، اسباب نزول القرآن، تحقیق: زغلول، کمال بسیونی، ص 128 – 129، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. 2. آل عمران، 144، و محمد ( صلی الله علیه و آله و سلم ) نیست مگر پیامبری از طرف خدا که ...