سایر منابع:
سایر خبرها
نقش آن در اعتقادات انسان بسیار مؤثر است، تا جایی که در برخی از احادیث، دین به محبت تفسیر شده است. امام صادق ( علیه السلام ) فرمود: دین غیر از محبت نیست .[3] محبت واقعی انسان را به اطاعت از محبوب وادار می دارد و هر آنچه محبوب از او بخواهد به بهترین صورت فرمان برداری می کند؛ از این رو امام صادق ( علیه السلام ) در ادامه حدیث یاد شده، این آیه را تلاوت می کند: ای پیامبر بگو اگر خدا را دوست دارید، از ...
معنای این دو آیه چنین است که : هیچ یک از شما - متقیان و ظالمان - نیست، مگر آنکه به زودی در لبه و پرتگاه آتش قرار می گیرید. [2] صادق آل محمد(علیه السلام) می فرماید: صراط در دنیا عبارتست از امامی که اطاعتش بر خلق واجب شده، و اما صراط در آخرت، پلی است که بر روی جهنم زده شده ، هر کس در دنیا از صراط دنیا به درستی رد شود، یعنی امام خود را بشناسد، و او را اطاعت کند، در آخرت نیز از پل آخرت به آسانی می ...
وجود آگاهی به مخالفت باطنی، با مدارای خود با آنها اظهار موافقت نموده، مخالفت خود را پنهان می دارند چنان که گویی، آنان در فریب کاری بر خدا و رسول و مؤمنان غالب شده اند ولی خداوند عذابی را که در آخرت برایشان در نظر دارد از آنان مخفی می کند.[8] امام صادق( علیه السلام ) از قول رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مورد نجات در فردای قیامت نقل می کند: راه نجات این است که با خدا مخادعه ...
اُذْکُر به معنای فرمان به یادآوری استفاده کرده است. دوم اینکه واژه رحمان از صفات خداوند 16 بار در این سوره به کار رفته تا به گفته برخی رحمت و مهر گسترده خداوند را نسبت به همه پدیده ها و موجودات به ویژه پیامبران و مؤمنان نشان دهد. بر اساس روایات به نقل از امام صادق (ع)؛ هر کس مداومت بر خواندن سوره مریم داشته باشد از دنیا نخواهد رفت، مگر اینکه خدا به برکت این سوره او را از نظر جان و مال و ...
( علیه السلام ) سؤال شد که عقل چیست؟ فرمودند: چیزی است که به وسیله آن خدا پرستش شود و بهشت به دست آید.[6] بر این اساس باید توجه داشت، تعقل در قرآن لزوماً به معنای عقل مصطلح نبوده و هرجا که قرآن به تفکر و نگرشی جدید در راستای بندگی بیشتر و رهایی از بند ظلمت و تاریکی نفس، دعوت کرده است، می تواند نشانه ای از تعقل و تفکر باشد. با این دیدگاه جایگاه تعقل و تفکر تا بدان حد بالا و والا است که ...
بدهکار بردارند و به طلبکار میدهند. 2. با توجّه به آیات شفاعت این شفاعت بی قید و شرط نیست و شفاعت به اجازه و اذن خداست و شفاعت شونده، باید واجد شرایطی باشد و اگر کسی شرایط شفاعت را دارا نباشد، هر چند همسر پیامبر خدا باشد، مورد شفاعت قرار نمی گیرد. چنانکه همسر نوح و لوط علیهما السلام به علّت فسق، مشمول شفاعت نشدند. بخاطر محبّت و ارادت و اطاعت از اولیای خدا در دنیا، مشمول شفاعت آنان می شود ...
ترس و نه کناره گیری از شهادت به انگیزه طمع به زندگی؛ بلکه او در شرایطی صلح کرد که گنجایش هیچ کار دیگری جز صلح را نداشت و نقطه تفاوت میان موقعیت او با موقعیت برادرش امام حسین در همین جاست. مولف محقق در این بخش همچنین به ماجرای لعن بر امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام اشاره کرده و نوشته است: معاویه با این کار نخستین کسی شد که باب لعن بر صحابه پیامبر را گشود...و کار اطاعت بی قید و شرط مردم از ...
.[1] برخی دیگر، آن را اسمی معین دانسته اند که میان آنان دو قول وجود دارد: الف. اسم اعظم به هیچ وجه نزد آفریدگان معلوم نیست. ب. اسم اعظم به گونه ای معلوم است.[2] صاحبان قول نخست، پنهان بودن اسم اعظم را بدان جهت دانسته اند که مردم بر ذکر همه اسمای الهی مواظبت کنند به این امید که اسم اعظم نیز بر زبانشان جاری شود.[3] شاید بتوان گفت یکی از رازهای پنهان بودن اسم اعظم، مصون ماندن ...