سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر آیات 10 و 18 سوره فتح چیست و چرا دست رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) در عبارت یَدُ اللَّهِ ...
قرار گرفت و وعده اجر و ثواب به هر یک از آنان داده شد. به همین جهت بیعت رضوان (بیعت خشنودی خداوند)[11] نامیده شده است و لرزه بر اندام مشرکان انداخت و نقطه عطفی در تاریخ اسلام بود.[12] [1]. فتح، 10. [2]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 155، دارالعلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه ...
کدام سوره طبق روایات، شناسنامه خداوند است؟
جعفر محمد بن حسن، مصباح المتهجد و سلاح المتعبّد، ج 1، ص 342، مؤسسة فقه الشیعة، بیروت، چاپ اول، 1411ق. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 470، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ دوم، 1413ق. [3]. فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 1، ص 18، انتشارات رضی، قم، چاپ اول، 1375ش. آیات مرتبط سوره الإخلاص : کل سوره ...
تفاوت میان خالق و فاطر در قرآن کریم چیست؟
معنای به وجود آوردن و ابداع کردن است. نتیجه این که خالق بودن خداوند اشاره به صفت علم الهی دارد و فاطر بودنش اشاره به صفت قدرت الهی است.[8] البته مفسران و برخی از اهل لغت تفاوت های دیگری نیز بیان کرده اند.[9] [1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ص 640، دارالعلم- دارالشامیه، دمشق- بیروت، چاپ اول، 1412ق. [2]. قرشی، سید علی اکبر، قاموس قرآن، ج 5، ص 193، دار ...
مقصود از کتاب مکنون در قرآن مجید چیست؟
.... همان، 77. [4]. ر. ک: المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 137. [5]. بروج، 21- 22. [6]. ابن أبی زینب، محمد بن ابراهیم، الغیبة(للنعمانی)، ص 327، نشر صدوق، تهران، چاپ اول، 1397ق. أخبرنا عبد الواحد بن عبد الله بن یونس قال حدثنا أحمد بن محمد بن رباح الزهری الکوفی قال حدثنا أحمد بن علی الحمیری قال حدثنی الحسن بن أیوب عن عبد الکریم بن عمرو الخثعمی عن جماعة الصائغ قال سمعت المفضل بن عمر یسأل ...
ترجمه و تفسیر آیه لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی کَبَدٍ چیست؟
: همانا ما انسان را در حالی که راست قامت است، آفریدیم .[8] البته معنای اول معروف تر و مشهورتر بوده و نظر بیشتر مفسران همین است. [1]. بلد، 4: که ما انسان را در رنج آفریدیم (و زندگی او پر از رنج هاست)! . [2]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 695، دارالعلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق. [3]. ابن منظور، محمد بن ...
چرا بنی اسرائیل، با وجود پیامبر در میان خود، درخواست پادشاه کردند؟
.... و داوود (نوجوان نیرومند و شجاعی که در لشکر طالوت بود)، جالوت را کشت و خداوند، حکومت و دانش را به او بخشید و از آنچه می خواست به او تعلیم داد... .[6] [1]. بقره، 247. [2]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 18، ص 112، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش. [3]. تفسیر نمونه، ج 2، ص 230. [4]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح، رسولی ...
با این که خداوند انسان را در احسن تقویم آفرید؛ چرا او را پست تر از حیوانات بلکه بدتر می داند؟
که می توان آنها را گمراه نامید. ولی این گروه از انسان ها با این که خداوند به آنها گوش و چشم و قلب داده بود، از آنها بهره نبرده و خود را از سعادت محروم کردند.[7] [1]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 27، ص 144، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [2]. طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 20، ص 319، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ پنجم، 1417ق. .[3] همان، ج ...
تفسیر آیه ما یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلاّ لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ چیست؟
...، ج 18، ص 348، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 22، ص 249، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [3]. ق، 17: (به خاطر بیاورید) هنگامی را که دو فرشته راست و چپ که ملازم انسانند اعمال او را دریافت می دارند . [4]. مغنیه، محمد جواد، تفسیر الکاشف، ج 7، ص 132، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1424ق؛ طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع ...
به کارگیری ینزفون به صورت معلوم و مجهول در دو سوره ی صافات و واقعه برای چیست؟
...، ابو الخیر محمد بن محمد، تحبیر التیسیر فی القراءات العشر، ص 528، دار الفرقان، الاردن، چاپ اوّل، 1421ق؛ فارسی، حسن بن عبد الغفار، الحجة للقراء السبعة، ج 6، ص 54، دارالمأمون للتراث، دمشق، بیروت، چاپ دوم، 1413ق. [5]. مریم، 51؛ یوسف،24. [6]. آل عمران، 45. [7]. بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 11، ص 85 و 86، نهضت زنان مسلمان، تهران، 1361ش. آیات مرتبط سوره الصافات (47) : لَا فِیهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا یُنْزَفُونَ سوره الواقعة (19) : لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنْزِفُونَ ...
آیا اسماعیل در سورۀ مریم ( علیه السلام )، اسماعیل فرزند حضرت ابراهیم ( علیه السلام ) است، یا اسماعیل بن ...
، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 7، ص 133، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه بلاغی، محمد جواد، ج 6، ص 800، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، تحقیق: شمس الدین، محمد حسین، ج 5، ص 211، دار الکتب العلمیة، منشورات محمدعلی بیضون، بیروت، چاپ اول، 1419ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 13 ...
تفسیر و شأن نزول آیه 121 بقره چیست؟ منظور از تلاوت شایسته قرآن چیست؟
.... طبری، ابو جعفر محمد بن جریر، جامع البیان فی تفسیر القرآن، ج 1 ، ص 411، دار المعرفة، بیروت، چاپ اول، 1412ق ؛ ابیاری ابراهیم، الموسوعة القرآنیة، ج 9، ص 114، موسسة سجل العرب، 1405ق. [6]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی ، محمد جواد، ج 1، ص 374، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [7]. همان؛ الموسوعه القرآنیه، ج 9، ص 114. [8]. ثعلبی نیشابوری، ابو ...
بهترین(خیر البریه) و بدترین(شر البریه) مخلوقات چه کسانی هستند؟
وزارت ارشاد اسلامی، چاپ اول، 1411ق. [9]. گنجی شافعی، محمد بن یوسف، کفایه الطالب فی مناقب علی بن ابی طالب( علیه السلام )، ص 246، تهران، دار احیاء تراث اهل البیت( علیه السلام )، چاپ دوم ، 1404ق؛ ابن مردویه اصفهانی ، ابوبکر احمد بن موسی ، مناقب علی بن ابی طالب( علیه السلام )، ص 347، قم، دار الحدیث ، چاپ دوم ، 1424ق. آیات مرتبط سوره البینة (6) : إِنَّ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ أَهْلِ ...
مقصود از عدالت در چند همسری که در آیه فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُواْ آمده، چیست؟
برخی دیگر کاملاً بی اعتنا یا کم توجّه باشد. [1]. نساء، 3. [2]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 4، ص 167 - 168، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق. [3]. حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، محقق: بهبودی، محمد باقر، ج 3، ص 332، کتابفروشی لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق. [4]. وَ لَنْ تَسْتَطِیعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَیْنَ النِّساءِ وَ لَوْ ...
در آیه امرنا مترفیها ففسقوا موضوع امر چه بود و خدا به چه چیز امر کرده است؟
...، قم، چاپ پنجم، 1417 ق؛ شریف لاهیجی، محمد بن علی، تفسیر شریف لاهیجی، محقق، حسینی ارموی، میر جلال الدین، ج 2، ص 784، دفتر نشر داد، تهران، چاپ اول، 1373 ش؛ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، محقق، قصیر عاملی، احمد، ج 6، ص 458، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ شبر، سید عبد الله، تفسیر القرآن الکریم، ص 280، دار البلاغة للطباعة و النشر، بیروت، چاپ اول، 1412 ق؛ قرائتی، محسن، تفسیر نور ...
معنای أسمع و أبصر در آیات 38 أَسْمِعْ بِهِمْ وَ أَبْصِرْ یَوْمَ یَأْتُونَنا... ، و لَهُ غَیْبُ ...
.... حسینی همدانی، سید محمد حسین، انوار درخشان، ج 10، ص 378، کتابفروشی لطفی، تهران، چاپ اول، 1404ق؛ ابن عجیبه، احمد بن محمد، البحر المدید فی تفسیر القرآن المجید، تحقیق: قرشی رسلان، احمد عبدالله، ج 3، ص 333، نشر دکتر حسن عباس زکی، قاهره، 1419ق؛ مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 13، ص 72، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [4]. طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر جوامع الجامع، ج 2، ص 361، انتشارات ...
به دلیل چه امتیازی خداوند به حضرت سلیمان(علیه السلام ) مُلک و حکومت بی مانند عطا فرمود؟ آیا حکومت او از ...
، 102. [4]. ر. ک: قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 236 – 237، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق. [5]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 19، ص 282 - 283، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1374ش. [6]. طباطبائی، سید محمدحسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 17، ص 205، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ پنجم، 1417ق. [7]. تفسیر نمونه، ج 19، ص 283. [8]. همان. آیات مرتبط سوره ص (35) : قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِی وَهَبْ لِی مُلْکًا لَا یَنْبَغِی لِأَحَدٍ مِنْ بَعْدِی ۖ إِنَّکَ أَنْتَ الْوَهَّابُ ...
تفسیر آیه إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها چیست؟
برنامه های تربیتی است.[7] [1]. صادقی تهرانی، محمد، الفرقان فی تفسیر القرآن بالقرآن، ج 12، ص 75، انتشارات فرهنگ اسلامی، قم، چاپ دوم، 1365ش. [2]. طه، 15: به طور قطع رستاخیز خواهد آمد! می خواهم آن را پنهان کنم، تا هرکس در برابر سعی و کوشش خود، جزا داده شود . [3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 13، ص 89، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [4]. قمی، علی بن ...
شأن نزول و تفسیر آیه شریفه وَ لا تَکُنْ لِلْخائِنینَ خَصیماً چیست؟
...> [6]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 111 – 112، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [7]. همان، ص 112. [8]. ر.ک: عروسی حویزی، عبد علی بن جمعه، تفسیر نور الثقلین، تحقیق: رسولی محلاتی، سید هاشم، ج 2، ص 224، انتشارات اسماعیلیان، قم، چاپ چهارم، 1415ق. چاپ چهارم، اسماعیلیان، قم، 1415 ق. ...
با توجه به آیۀ یُخادِعُونَ اللَّهَ وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ ما یَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنْفُسَهُمْ وَ ما ...
... [7]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، محقق و مصحح: فارس صاحب الجوائب، احمد، ج 8، ص 63، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق. [8]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 313 - 314، اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378 ش؛ خانی، رضا، ریاضی، حشمت الله، ترجمه بیان السعادة فی مقامات العبادة، ج 1، ص 487، مرکز چاپ و انتشارات دانشگاه پیام نور، تهران، چاپ اول، 1372 ش. [9 ...
سبب تکرار جمله مُصَدِّقاً لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ من التوراة در آیهٔ مبارکهٔ 46 سورۀ مائده چیست؟
، احمد، ج 3، ص 540، دار احیاء التراث العربی، بیروت، بی تا؛ نجفی خمینی، محمد جواد، تفسیر آسان، ج 4، ص 177، کتابفروشی اسلامیه، تهران، چاپ اول، 1398ق. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 4، ص 397، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره المائدة (46) : وَقَفَّیْنَا عَلَیٰ آثَارِهِمْ بِعِیسَی ابْنِ مَرْیَمَ مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ ۖ وَآتَیْنَاهُ الْإِنْجِیلَ فِیهِ هُدًی وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًی وَمَوْعِظَةً لِلْمُتَّقِینَ ...
نظر اسلام در مورد فال چیست؟
، 1407ق. [5]. ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 8، ص 250 و 251، بی نا، بی جا، بی تا؛ ر.ک: زمخشری، محمود بن عمر، مقدمة الأدب، ص 261، مؤسسه مطالعات اسلامی دانشگاه تهران، چاپ اول، 1386ش؛ اسماعیل صینی، محمود، المکنز العربی المعاصر، ص 24، مکتبة لبنان ناشرون، بیروت، چاپ اول، بی تا. [6]. برخی از آیات مربوط به تطیّر عبارتند از: نمل، 47؛ یس، 19. [7]. مفردات ألفاظ ...
آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که خداوند به برکت پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) عذاب مسخ ...
، الأمالی، ص 397، دار الثقافة، قم، چاپ اول، 1414 ق. [9]. نوری، حسین بن محمد تقی، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، محقق، مصحح، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، ج 14، ص 342، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1408 ق؛ بروجردی، آقا حسین ، جامع أحادیث الشیعة، محقق، مصحح، جمعی از محققان ، ج 25، ص 758، فرهنگ سبز، تهران، چاپ اول، 1386 ش. [10]. شیخ حر عاملی، محمد، الإیقاظ من الهجعة بالبرهان ...
معنای فاطر السموات و الارض چیست؟ و تفسیر ابن عباس از کلمه ی فاطر چه بوده است؟
، ناصر، تفسیر نمونه، ج 18، ص 165، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. [4]. فاطر السموات أی خالقها و مبتدعها و مخترعها ؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، تحقیق: حسینی ، سید احمد، ج 3، ص 438، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم، 1375ش. [5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 81، ص 369، مؤسسة الطبع و النشر، بیروت، چاپ اول، 1410ق. آیات مرتبط سوره الأنعام ...
اولین کتاب اسباب نزول آیات قرآن کریم را چه کسی نوشته است؟
، دار المعرفة، بیروت، چاپ دوم، 1417ق. [4]. نزال، عمران سمیح، الوحدة التاریخیة للسور القرآنیة، ص 60، دارالقراء، دار قتیبة، دمشق، عمان، چاپ اوّل، 1427ق؛ فرهنگ نامه علوم قرآن، ص 36. [5]. فرهنگ نامه علوم قرآن، ص 283. [6]. حیدر، حسن محسن، أسباب النزول القرآنی تاریخ و حقائق، ص 69، المرکزالعالمی للدراسات الاسلامیه، قم، چاپ اوّل، 1385ش؛ الصابونی، محمد علی، التبیان فی علوم ...
شأن نزول، علت نام گذاری و محتوای سوره واقعه چیست؟
تفسیر القرآن، بلاغی، محمد جواد، ج 9، ص 324، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش. [4]. طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 115، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ موسوی همدانی، سید محمد باقر، ترجمه تفسیر المیزان، ج 19، ص 196، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1374ش. [5]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 23، ص 193- 194، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش. آیات مرتبط سوره الواقعة : کل سوره ...
منظور از تأیید عیسی توسط روح القدس در قرآن چیست؟
وسیله روح القدس توانایی بخشیدیم ... . [3]. مائده، 110: [یاد کنید] هنگامی که خدا فرمود: ای عیسی بن مریم! نعمتم را بر خود و بر مادرت یاد کن، آن گاه که تو را به وسیله روح القدس توانایی بخشیدم، که با مردم در گهواره [به اعجاز] و در میان سالی [به وحی ] سخن گفت ... . [4]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 3، ص 595، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق. [5 ...
دربارهٔ تاریخ اعراب و علامت گذاری وقف در قرآن کریم توضیح دهید؟ با توجه به کثرت انواع علامت های مختلف، ...
، التمهید فی علوم القرآن، ج 1، ص 360، مؤسسه النشر الاسلامی، قم، چاپ دوم، 1415ق. [2]. به نقل از: همان، ص 361. [3]. شیخ مفید، محمد، الجمل و النصرة لسید العترة فی حرب البصرة، محقق و مصحح: میرشریفی، علی، ص 446، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413ق؛ ذهبی، محمد بن احمد بن عثمان، معرفة القراء الکبار علی الطبقات و الأعصار، ج 1، ص 154، مرکز البحوث الاسلامیة، استانبول، چاپ اوّل، 1416ق؛ زرکشی ...
تفسیر لفظ کلمات در آیه 109 سوره کهف چیست؟
پروردگارم پایان یابد هر چند همانند آن (دریاها) را کمک آن قرار دهیم . [2]. نساء، 171. [3]. مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 12، ص 572 - 573، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374ش؛ و رک: طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 13، ص 403، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1417ق؛ بانوی اصفهانی، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 8، ص 89، نهضت زنان مسلمان، تهران ...
تفاوت انسان با بشر مطابق آیات قرآن کریم چیست؟
...، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 6، ص 11، دار صادر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ صلیبا، جمیل، صانعی دره بیدی، منوچهر، فرهنگ فلسفی، ص 170، انتشارات حکمت، تهران، چاپ اول، 1366ش. [3]. الفاظ مترادفه،الفاظ مفرده ای هستند که دلالت می کنند بر یک معنا به اعتبار واحد.؛ مجاهد، سید محمد، مفاتیح الأصول، ص 21، مؤسسه آل البیت ع ، قم، بی تا. [4]. ما انسان را از گِل خشکیده ای (همچون سفال) که از گِل ...
منظور از جایگاه ترسناک که در آیات 21، 22، 23 سوره ق آمده است، چیست؟
– 32. [3]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج 9، ص 219، ا ناصر خسرو، تهران، 1372 ش؛ طباطبایی، سید محمد حسین، المیزان، ج 18، ص 349، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1417 ق؛ مکارم، شیرازی ناصر، تفسیر نمونه، ج 22، ص 259، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1374 ش. [4]. شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة( للصبحی صالح) ، ص 116، هجرت، قم، چاپ اوّل، 1414 ق. [5]. ضحاک. [6 ...