اولین کتاب اسباب نزول آیات قرآن کریم را چه کسی نوشته است؟
سایر منابع:
سایر خبرها
سوره های مکّی و مدنی طی چند سال نازل شدند و موضوع آنها چه چیز بود؟
...، اسباب نزول القرآن، تحقیق: زغلول، کمال بسیونی، ص 9، دارالکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1411ق؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 229 – 231. [10]. در این باره ر.ک: طبری، أبو جعفر محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، تحقیق: ابراهیم، محمد أبو الفضل، ج 2، ص 384، دار التراث، بیروت، چاپ دوم، 1387ق؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 232 – 239. [11]. در این باره ر.ک: تاریخ الأمم و الملوک(تاریخ الطبری)، ج 2، ص 384 و 385؛ علوم القرآن عند المفسرین، ج 1، ص 305؛ در آمدی بر تاریخ گذاری قرآن، ص 239 – 242. ...
مشهورترین مفسران صحابه چه کسانی بودند؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی مشهورترین مفسران صحابه، چهار نفرند: حضرت علی( علیه السلام )، 2. ابن مسعود، 3. ابی بن کعب، 4. عبد اللّه بن عباس. تمامی صحابه متفق اند که امام علی( علیه السلام ) از همه آنان، آگاه تر، و در تمام مسائل- به ویژه تفسیر قرآن کریم- از تمام آنان برتر بوده است.[1] حتی برخی از آنان؛ مثل ابن عباس و عبدالله بن مسعود، اعتراف به برتری ...
مفسران شیعه در تفسیر آیات 23 تا 26 سوره نور چه گفته اند؟
کلمات اشاره به زنان و مردانی که دارد که آلوده به گناه جنسی هستند؛ به عکس معنای کلمات طیّبات و طیبون که به زنان و مردان پاکدامن اشاره می کند و بر این معنا، شواهدی نیز وجود دارد.[11] [1]. فخرالدین رازی، ابوعبدالله محمد بن عمر، مفاتیح الغیب، ج 23، ص 340، دار احیاء التراث العربی، بیروت، چاپ سوم، 1420ق؛ ابن کثیر، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن العظیم، ج 6، ص 25، دار الکتب العلمیة، انتشارات محمد ...
لطفاً تعدادی از فضایل شب قدر را نام ببرید؟
، تهران، 1371 ش. [2]. طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 3، ص 447، کتابفروشی مرتضوی، تهران، 1375 ش. [3]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 5، ص 74، دار صادر، بیروت،1414 ق. [4]. فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین، ج 5، ص 112، انتشارات هجرت، قم، چاپ دوم، 1410 ق. [5]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق، داودی، صفوان عدنان، ص 658 ...
ذکر رکوع و سجود، برگرفته از چه آیاتی است؟
الْأَعْلَی وَ بِحَمْدِهِ در سجده نباشد.[7] [1]. واقعه، 96. [2]. اعلی، 1: منزّه شمار نام پروردگار بلندمرتبه ات را! . [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 6، ص 328، مؤسسة آل البیت علیهم السلام، قم، چاپ اول، 1409ق؛ قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لأحکام القرآن، ج 18، ص 235، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ اول، 1364ش؛ ابن کثیر دمشقی، اسماعیل بن عمرو، تفسیر القرآن ...
ترجمه و تفسیر به چه معنا است؟ و بین آنها چه فرقی وجود دارد؟
، محمد، معجم الأفعال المتداولة، ص 79 – 80، المرکز العالمی للدراسات الاسلامیة، قم، چاپ اول، 1381ش. [3]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، دار صادر، ج 12، ص 66، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 222، اسلامی، تهران، چاپ دوم، 1375ش. [4]. معرفت، محمد هادی، تاریخ قرآن، ص 183، سمت، تهران، چاپ پنجم، 1382ش. [5]. همان، ص 184. [6]. همان ...
چرا از حضرت علی( علیه السلام ) بیش از بقیه خلفا، روایات تفسیری به ما رسیده است؟
، موسوی کرمانی، حسین، اشتهاردی، علی پناه، ج 12، ص 202 - 203، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانبور، قم، چاپ دوم، 1406 ق. [3]. شیخ حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج 27، ص 34 و 76، مؤسسة آل البیت( علیه السلام )، قم ، چاپ اول، 1409 ق ؛ ابن أبی الحدید، عبد الحمید ، شرح نهج البلاغة لابن أبی الحدید، محقق، مصحح، ابراهیم، محمد ابوالفضل، ج 7، ص 219، مکتبة آیة الله المرعشی النجفی، قم، چاپ اوّل، 1404 ق. ...
نخستین مدرسه تفسیر در کجا پدید آمد؟
لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُون ؛ و ما این ذکر [قرآن ] را بر تو نازل کردیم، تا آنچه به سوی مردم نازل شده است برای آنها روشن سازی و شاید اندیشه کنند؛ نحل 44. [2]. علوی مهر، حسین، آشنایی با تاریخ تفسیر و مفسران، ص 33، مرکز جهانی علوم اسلامی، قم، چاپ اول، 1384ش. [3]. شاهرودی ، عبد الوهاب، ارغنون آسمانی، جستاری در قرآن، عرفان و تفاسیر عرفانی ، ص 98، کتاب مبین ، رشت، چاپ اول، 1383 ش. [4]. ارغنون آسمانی، ص 98. [5]. همان، ص 99. [6]. معرفت، محمد هادی، التفسیر و المفسرون فی ثوبه القشیب، ج 1، ص 435، الجامعة الرضویه للعلوم الاسلامیة، مشهد، چاپ اوّل، 1418ق. ...
آیا در قرآن کلمات غیر عربی وجود دارد؟ و آیا در قرآن کلمه ترکی آمده است؟
...، دراسات أصولیة فی القرآن الکریم، ص 65 و 66، مکتبة و مطبعة الاشعاع الفنیة، القاهرة، 1422ق. [3]. ر.ک: صافی، محمود بن عبد الرحیم، الجدول فی اعراب القرآن، ج 12، ص 377 و 378، دار الرشید، مؤسسة الإیمان، دمشق ، بیروت، چاپ چهارم، 1418ق؛ معرفت، محمد هادی، علوم قرآنی، ص 331 - 334 مؤسسه فرهنگی التمهید، قم، چاپ چهارم، 1381ش؛ مصباح یزدی، محمد تقی، قرآن شناسی، ج 1، ص 86، مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام ...
تفسیر حقایق قرآن با تکیه بر آموزه های امام حسن عسکری(ع)
علوم قرآنی و تقسیر آن است و در این زمینه گزارش هایی وجود دارد که 2 دوره تفسیر قرآن از این امام همام(ع) به جای مانده است. یکی از این تفاسیر را ابن شهرآشوب مازندرانی در معالم العلما ذیل نام حسن بن خالد برقی قمی نقل می کند. طبق نقل ابن شهرآشوب او محضر امام عسکری(ع) را قبل از امامت درک و در این حضور تفسیری جامع مشتمل بر 120 جزء یا 120 جلد را به املای امام(ع) دریافت می کند که به عنوان گنجینه ای گرانقدر ...
بررسی مراسم نهم ربیع در منابع شیعی
. مفید، محمد بن نعمان (1364). مسار الشیعه، قم: کنگره شیخ مفید. مکارم شیرازی، ناصر (1374). تفسیر نمونه، تهران: دار الکتب الاسلامیة. منقری، نصر ابن مزاحم (1403). وقعة صفین، قم: کتاب خانه آیت الله مرعشی. موسوی خمینی، روح الله (1361). صحیفه نور، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی. موسوی خمینی، روح الله (بی تا). صحیفه امام، قم ...
معنای قاب قوسین و اوادنی در داستان معراج چیست؟
] سیوطی، جلال الدین، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، ج 4، ص 158، کتابخانه آیة الله مرعشی نجفی، قم، 1404 ق. .[12] ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 22، ص 483 - 494، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش. .[13] طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 9، ص 262، ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش. .[14] همان. .[15] طباطبایی، سید محمد حسین ...
اقدامات امام حسن عسکری (ع) در دوران 6 ساله ی امامت
...> امام عسکری(ع) و یعقوب بن اسحاق کندی اصحاب امام عسکری(ع) حافظ میراث فرهنگی شیعه نحوه ارتباط امام عسکری(ع) با شیعیان پی نوشت ها: (1). رجال، ط 1، نجف، المکتبه الحیدریه، 1381 ه. ق، ص 427 به بعد (1). رجال، ط 1، نجف، المکتبه الحیدر(2). فیلسوفی که چنین کتابی نوشته بوده، پسر اسحاق کندی به نام یعقوب بوده است و نه خود اسحاق، و بنا به نوشته محمد لطفی جمعه ...
نگاه مذاهب چهارگانه اهل سنت درباره امام مهدی (عج) چگونه است!؟
مهدی موعودی که پیامبر صلی الله علیه و آله وعده آمدن وی را داده است، همان محمد بن الحسن العسکری می باشد؟ نویسنده در توجیه حدیث اسم ابیه اسم ابی که برخی منابع اهل سنت آن را به نقل از پیامبر صلی الله علیه و آله ذکر کرده اند، توضیح مفصل و ارزشمندی را بیان داشته است. 2. کنجی شافعی (م قرن هفتم ه. ق) یکی از کتابهای خوب و منظمی که احادیث و مباحث مربوط به امام مهدی علیه ...
منظور از اسماء در آیه ی سپس علم اسماء را همگی به آدم آموخت. بعد آنها را به فرشتگان عرضه داشت ، چیست؟
، چاپ سوم، 1372ش. [8]. شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 14، اسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1395ق. [9]. بحرانی، سید هاشم، البرهان فی تفسیر القرآن، ج 1، ص 164، بنیاد بعثت، تهران، چاپ اول، 1416ق. [10]. طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، با مقدمه: شیخ آقابزرگ تهرانی، تحقیق: قصیرعاملی، احمد، ج 1، ص 138، دار احیاء التراث العربی ...
کتاب اعلام اصفهان مجموعه ای از سرگذشت مشاهیر نصف جهان
اصفهان پایتخت ایران بود، بسیاری از رجال علمی و سیاسی در این شهر حضور یافتند و بر شهرت آن بیش از پیش افزودند. مردان برجسته سیاسی، که اندوخته علم فرا راه آنان بود، ایران را با حکمت و سیاست اداره می کردند. از دو شخصیت برجسته آن دوران می توان از صاحب بن عباد در دوره آل بویه و شیخ بهایی در دوره صفویه نام برد. آنان در گسترش و غنی سازی اصفهان نقش بسزایی ایفا کردند. البته آوازه و خدمات ایشان به این شهر و حتی ...
آیا آیات و احادیثی وجود دارد که خبر از غیب داده باشند؟
، دار الکتاب العربی، القاهره، دمشق، چاپ اوّل، 2006م. [10]. ر.ک: ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج 1، ص 102، بی نا، بی جا، بی تا. [11]. صافات، 6: إِنَّا زَینَّا السَّماءَ الدُّنْیا بِزینَةٍ الْکَواکِبِ ؛ نزدیک ترین آسمان را به زیور ستارگان بیاراستیم .
هرچه باید درباره نهم ربیع الاول بدانید
دوم 26 یا 29 ذی الحجة سال 23 ه .ق است. شیخ مفید در کتاب مسار الشیعه آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال 23 هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست ونهم ماه درگذشت . هم چنین ابن ادریس حلی در کتاب معروفی به نام سرائر آورده است: باید دانست که قتل خلیفه دوم در 26 ذی الحجة سال 23 ه .ق واقع شده است و این مطلبی است که صاحبان کتاب های قره ، معجم ، طبقات ...
نامه نگاری فرنیش و علمای سلفی با احمد الحسن/ مادر احمدالحسن او را نفرین کرد!/ قانون احمدالحسن، کشتن فقها ...
اختصاصی شبکه اجتهاد: احمد اسماعیل یکی از مدعیان جریان مهدوی شیعه است که چند سالی است تحت عنوان موعود و نماینده امام زمان(عج) مبادرت به تغییر و تحریف در احکام دینی و مبانی اعتقادی شیعیان کرده است. دعوت وی نه منحصر به عوام، بلکه برخی از طلاب علوم دینی را نیز جذب خود کرده است. این دعوت تا آنجا ادامه یافته که چند سالی است طرفداران وی، موکبی در راهپیمایی بزرگ اربعین نیز برپا کرده اند. در خصوص دعوت احمد اسماعیل و شیوه های مقابله با وی، با استاد م ...