سایر منابع:
سایر خبرها
عاشورا؛ نقطه ای وحدت بخش در جهان اسلام
... توجه به سخنانی که در مسیر طولانی قیام از امام حسین (ع) صادر شده اند نیز خود عاملی است در تبیین هرچه بهتر مأموریت فراگیر این امام بزرگوار. ایشان چه در سخنرانی ها و نامه ها و چه در گفت وگوهای خود با افراد مختلف، مکرر بر روی اعتقادات مشترک دینی و اصول عقلایی پای می فشردند. با توجه به بیانات، سخنان و شعارهای عاشورا، می توان عناصر انسان ساز، جامعه ساز و فرهنگ سازی را ملاحظه کرد که در دایره ی ...
شروط 28گانه در فرمان رهبری یک "معروف" است/ حمایت قاطع دستگاه قضایی از آمرین به معروف و ناهی از منکر
به گزارش مشرق، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه تهران ضمن تسلیت به مناسبت ایام شهادت امام حسین(ع) و یارانش، اظهار داشت: برای همه تحلیلگران و جامعه شناسان که در ابعاد مختلف این حرکت عظیم الهی امام حسین (ع)، را بررسی می کنند عنوان کردند که این موضوع یک حرکت تصادفی نبوده و یک حرکت برنامه ریزی شده و پیش بینی شده بوده است. وی با اشاره به اینکه عاشورا یک حرکت ...
فرهنگ عاشورایی محدود به ماه محرم نیست/اخلاص؛ دلیل عظمت کربلا
کربلا هستند و وجود مبارک امام حسین(ع) و عباس(ع) سادات شهدا عالم اند. آیت الله دری نجف آبادی افزود: همه شهدای عالم غبطه حضرت عباس(ع) را می خورند و از نسل ایشان بزرگانی به یادگار مانده است که از آنها با نام شجره طیبه عباسیه یاد می شود این درحالی است که دشمن همواره می خواست نسل عباس(ع) از بین برود، ایشان اسوه حسنه هستند که می بایست الگو قرار گیرد، امروزه می بایست بیش از هر زمان دیگر به معرفت ...
ضعف های خواص عصر امام حسین(ع)
... [*] یکی از موضوعاتی که همواره باید نسبت به آن هوشیار باشیم، موضوع انحراف از مسیر حق و آرمان ها است. سؤال این است که چگونه جامعه ی اسلامی ممکن است دچار انحراف در آرمان ها شود؟ ابتدا باید تعریفی از انحراف داشته باشیم. انحراف یعنی عدول کردن و برگشتن. به لحاظ مفهوم شناسی، انحراف سه ویژگی دارد: 1. انحراف، در اصل لغت یعنی برگشت از مسیری که انسان می پیموده است. البته اینجا ...
خدای دروغین، نوح و سیستم قدرت/ متن صحبت های نویسندگان "کافه سینما" در یک جلسه پربحث درباره "اسنوپیرسر" ...
کره ای است) می سازد. بونگ هسته و متریال اصلی داستان را حفظ می کند اما داستان کاملا جدیدی خلق می کند و فیلم المانهای سیاسی و فلسفی مختلفی پیدا می کند و خوشنامی بونگ هم باعث جذب ستارگان پرشماری از جمله کریس اوانز، تیلدا سوینتون و اد هریس می شود. ولایی در ادامه به مفاهیم سیاسی فیلم پرداخت: در نگاه اول به نظر می رسد که قطار را می توان استعاره ای از یک جامعه ی طبقاتی دانست و فیلم را به مثابه ی اثری ...
دوراهی ازدواج فامیلی / تأثیر ژنتیک بر ازدواج جوانان قزوینی
اثر عدم آگاهی در قبل از ازدواج و بعد از آنان شاهد عواقبی باشد. آمارها نشان می دهد در استان قزوین میزان ازدواج نسبت به سال گذشته کاهش داشته به طوری که در سال 93 11 هزار و 23 ازدواج به ثبت رسیده است، این میزان در پنج ماه نخست سال 94 به چهار هزار ازدواج رسیده است. در حال حاضر با افزایش آمار طلاق در استان قزوین از هر پنج ازدواج در این استان، یک مورد طلاق و بر اساس آمار، روزانه 10 طلاق در استان قزوین به ثبت می رسد. به امید فردای بهتر و زندگی به دور از ناهنجاری در جامعه...... انتهای پیام/77003/ج40/ ...
تلاطم نظام هستی در شهادت امام حسین علیه السلام
بعثت نبی گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در عرصه هستی رخ نمود، در بقایش ریزه خوار خوان قیام حسینی است. برای بررسی ابعاد عظمت این قیام، مسیرهای متفاوتی را می توان پیمود. اما آنچه اکنون در صدد آنیم، نگاهی است به گزارش های مربوط به گریه نظام هستی بر شهادت اباعبدالله الحسین علیه السلام ، به ویژه گریه آسمان. این گزارش ها، گوشه ای از گزارش هایی هستند که بر مجموعه ای از تحوّلات و رخدادهای عجیب ...
جایگاه خانواده در برنامه ششم توسعه چگونه باید باشد؟
اجتماعی به تدریج و آرام توانسته سلامت خانواده را دچار چالش مفهومی گرداند،درواقع آنگونه که بوردیو می گوید عادتواره "ذهنیت اجتماعی شده "و"متجسد اجتماعی "است.یکی از مفاهمی که در این عادتواره ها توسعه یافته وامروز اهمیت اساسی برای تصمیم گیران در امر سیاستگزاری دارد،مفهوم خانواده است. خانواده یکی از بنیانی ترین نهادهای اجتماعی است و به لحاظ نقشی که در تداوم جامعه ایفا می کند، یکی از موضوعات مهم ...
ماشاالله عابدی:نوحه ها پیام مبارزه داشته باشد
دیگری موتور محرکه قیام 15 خرداد را از همین هیئت ها می دانستند. سوال من این است که با توجه به این پیشینه ای که وجود داشته است در حال حاضر هیئت ها باید چه نیازی را از انقلاب اسلامی برآورده کنند؟ و چه انتظاری از هیئت ها می رود؟ به فرمایش امام شروع انقلاب از همین هیئت ها بود، یعنی عظیم ترین تظاهراتی که دیگر شاه را آماده ی فرار از کشور کرد، تظاهرات تاسوعا و عاشورا بود. مردم قبلاً روز تاسوعا و ...
نقش رسانه در تببین اسلام ناب محمدی(ص) بی بدیل است
.... که دشمن قسم خورده انقلاب اسلامی می خواهد در فضای فکری و فرهنگی جامعه ما اختلاف ایجاد کند و در داخل کشور توسط مطبوعات، رسانه ها و تریبونها به خورد مردم دهد و این خطای بسیار بزرگی است که چنانچه عمداً و با توجّه صورت گیرد، خیانت بزرگی است و اگر از روی غفلت باشد، خطای بزرگی است و باید خیلی آگاه و مراقب بود. و در پایان باید گفت که درحال حاضر در شرایطی واقع شده ایم که فرهنگ ...
نامه رهبر انقلاب درباره برجام فصل الخطاب است/ عاشورای امروز مقابله با اسلام آمریکایی و سعودی است
نیازمند دقت مسؤولان است. وی با تاکید بر این که مسؤولان راه نفوذ فرهنگی و اقتصادی را بر دشمن ببندند، اظهار داشت: باید پسا برجام خود را دقیق مهندسی کنیم، تساهل و تسامح نکنیم، ضعف نشان ندهیم. امام جمعه قم تحقیق و توسعه، آمادگی دفاعی و امنیتی، سیاست های کلان نظام در برابر استکبار جهانی، حمایت از مقاومت اسلام و پایه ریزی فرهنگ مقاومت و اقتصاد مقاومتی را از جمله نکاتی دانست که ...
طراحی جالب از مواد دورریختنی در اداره پست آلمان + تصاویر
"ها اسکات" هنرمند آلمانی آثار خود را با استفاده از مواد دورریختنی در ابعاد بزرگ می سازد تا از این طریق هنر مفهومی خود را در زندگی روزمره وارد و توجه همگان را به مصرف گرایی جامعه غرب جلب کند. او در سال 2001 فراخوانی داد برای نامه های عاشقانه تا با آن پروژه ساختمان نامه های عاشقانه را اجرا کند. او در این کار نمای ساختمان اداره پست برلین را با این نامه ها پوشاند تا اشاره نه چندان ظریفی به زمان پیش از اختراع ایمیل داشته باشد. باشگاه شبانه لینک منبع ...
مجمع الجزایر بحرین سرانجام به آغوش میهن باز خواهد گشت
جعفری و تا پیش از به اصطلاح استقلال در 1971 به زبان فارسی سخن می گفتند و با اینکه سیاستهای فرهنگ استعماری کوشیده است تا فرهنگ عرب و زبان عربی را (که زبان رسمی شده است)، معمول کند اما مردم بحرین هرگز هویت ملی تاریخی خود را فراموش نکرده و در عمق وجدان خود ایران را فریاد می کشند. تاریخ جهان نشان می دهد که مجمع الجزایر بحرین (که مساحت واقعی آن از بندر بصره تا قطر امتداد داشته) از دوران باستان ...
چند خبر کوتاه از هرمزگان
شفابخشی که می تواند دردهای بشر در طول تاریخ را مداوا کند، یاد کرد و بر فراهم نمودن زمینه جهت آشنایی اقشار مختلف مردم به ویژه جوانان با این اثر ارزشمند و گرانبها تاکید کرد. حجت الاسلام و المسلمین مختاری به استقبال محققین و پژوهشگران داخلی و خارجی از بخش فراخوان مقالات کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اشاره و عنوان کرد: این موضوع بیانگر آن است که جهان امروز تشنه معارف ناب اهل بیت(ع) می باشد ...
نامه رهبری درباره برجام یک منشور و فرمان است/عاشورا رمز تحول حیات جامعه بشری است
که امروز به نام احیای دین و عاشورا برپا شده پایین کشیدنی نیست. در حال حاضر می بینیم آل خلیفه در بحرین برگزاری هر مراسمی برای واقعه عاشورا ممنوع اعلام کرده است؛ چراکه عاشورا را مخالف سلطه خود می دانند. در کشور ما نیز در زمان پهلوی اول همینطور بود. دادستان کل کشور با تاکید بر این که معروف در عرصه های مختلف باید توسعه پیدا کند ، گفت: در حال حاضر در جامعه ما مواد مخدر قاچاق ، فحشا ، فساد ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
هرگز از مقابله و جنگ با آمریکا عقب نشینی نخواهیم کرد/ مهمترین محورهای سخنرانی
مختلفی را برای اجرای آن در زمانهای گوناگون به اجرا می گذارند. دولت آمریکا در منطقه ما و دیگر نقاط جهان بی هدف دست به اقدامی نمی زند بلکه دایما در پی رسیدن به اهداف مشخص و ثابت خود است. این اهداف با تغییر دولتها در آمریکا و روی کارآمدن اشخاص مختلف به عنوان رییس جمهورهای آمریکا تغییر نمی کند و ممکن است میان دو حزب جمهوری خواه و دموکرات در اجرای سیاستها اختلاف نظر وجود داشته باشد. اما هدف آنها چیست؟ بصورت ...
طعنه پناهیان به ظریف در شب تاسوعا
مجید هم بارها به شیطان به عنوان دشمن انسان اشاره شده است. به گفته پناهیان برای درک نفوذ دشمن، باید اول باور داشت که دشمن وجود دارد. وی به سخنان آیت الله بهجت اشاره کرد که از نفوذ در خانه های علما و نفوذ در مملکتی ها ابراز نگرانی کرده بود و به نقل از آن مرحوم ادامه داد: باید مراقبت کرد چون دشمن دست از نفوذ بر نمی دارد. دهها جمله از آیت الله بهجت در کلاس های خارج فقه ایشان وجود دارد که ...
انتقاد امام جمعه کرج از وزیر ارشاد/ فرهنگ را به کدام سمت می برید؟/ با دین و عواطف مذهبی مردم بازی نکنید
...، مسئولین و مردم باید با دقت مراقب نفوذ و هجوم دشمن به کشور باشند و بصیرت خود را تقویت کنند. خطیب جمعه کرج بزرگ ترین خطر دشمن در عصر حاضر را نفوذ همه جانبه دشمن دانسته و ابراز امیدواری کردند: دشمن با شگردهای مختلف قصد نفوذ در عرصه های مختلف به کشور را دارند که مهم ترین آن ها مسائل فرهنگی و پس از آن فضای سیاسی کشور است ولی ملت ایران و امت حق طلب و عزتمند کشور، با تمام قوا در مقابل این ...
شهادت مظلومانه امام حسین(ع) و یاران وفادارش تسلیت باد
خوشگذران و فاقد هرگونه صلاحیتی برای اداره امور مسلمین بود، پس از اینکه به قدرت رسید به صورت علنی تظاهر به فسق و فجور می کرد و مقدسات و احکام اسلامی را به راحتی زیرپا می گذاشت. به قدرت رسیدن یزید زمینه را برای قیام امام حسین(ع) فراهم کرد و جای هیچ گونه تردید را باقی نگذاشت. برای روشن شدن دلایل و علل قیام امام حسین(ع) می توان به بیانات و تقریرات آن حضرت در مقاطع مختلف رجوع کرد. ...
نخل ها غربت ومظلومیت شهدای کربلا را فریاد می زنند
مطالعات می توان گفت که در اغلب نقاط ایران مردم یا نخل دارند و یا آن را می شناسند. عزاداران حسینی در یزد، اعتقاد راستینی به عمل نخل برداری دارند، تا حدی که برای رفتن در زیر نخل و شرکت در نخل برداری، نذر می کنند و یا بهترین دام خود را در پای نخل، قربانی می کنند و حتی برخی برای رفع حاجت خود به نخل متوسل می شوند و یا بعضی هرگاه به نخل برسند، به نخل، سلام می دهند و دست بر آن کشیده، به سر و ...
استارتاپ ها؛ بازیگران جدید عرصه کسب وکار
مجله معتبر اکونومیست، سرمقاله جدیدترین شماره خود را که نسخه چاپی آن فردا، شنبه 24 اکتبر منتشر می شود، به ظهور استارت آپ ها و ساختار جدید مدیریت در شرکتهای تجاری اختصاص داده و می نویسد: درحالیکه این روزها، کمپانی اوبر ، با حداکثر توان خود تلاش می کند تا دامنه فعالیت خود را گسترش دهد، تاکسی های لندن بیش از حد معمول گستاخ شده اند. درعین حال، هتلداران جهان نیز با چالشی به اسم شرکت Airbnb دست و پنجه ...
شیعیان شبه قاره هند در تاسوعای حسینی گریستند
به گزارش ایرنا، آیین عزاداری شب تاسوعا ، شب گذشته با حضور کارکنان و مسوولان نهادهای ایرانی و خانواده هایشان و شماری از دانشجویان در خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در دهلی نو برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین یزدان پرست مبلغ اعزامی با تبیین ابعاد مختلف قیام عاشورا و نهضت حسینی، گفت: نهضت حسینی و قیام عاشورا درس های بزرگی به بشریت داد و امام حسین (ع) و یارانش با نثار خون خود موجب بیداری مردم ...
خواسته امام حسین(ع)؛ زندگی همراه با عدالت و صفات عالیه انسانی برای آیندگان
احترام می گذارند. وی با اعلام اینکه امیرالمومنین(ع) با مردم در مسجد بیعت کرد نه خانه گفت: امیرالمومنین(ع) تشنه قدرت و اسم نبود بلکه دنبال رسم بود و می خواست رسم پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) را در جامعه پیاده کند. وی با بیان اینکه در آن زمان امیرالمومنین علی(ع) از مردم خواست در صحنه بمانند و اعمال حاکمان خود را زیر نظر داشته و اگر اشتباهی کردند تذکر بدهند، عنوان کرد: امیرالمومنین(ع ...
ضرورت تبیین حرکت امام حسین(ع) در شرایط کنونی
...، مجاهدت در راه ارزش های الهی، ایستادن و از خودگذشتگی، حمایت از مستضعفین و مقابله با نظام سلطه هم چنین مردمی بودن، خصوصیت جریان اکثریت است. خطیب جمعه شیراز هم چنین در بیان خصوصیت های دیگر جریان موجود در جامعه ایران، انفعال پذیر در برابر فرهنگ غرب، پذیرای کدخدا بودن شیطان بزرگ، داشتن تکثر قرائت از مسائل دینی، تقابل با اصول مکتب امام و رهبری به ویژه ولایت فقیه و توهم دانستن دشمن را از ...
تشیع انگلیسی ؛ در صدد نفوذ به هیئات مذهبی/ آشنایی با شبکه رسانه ای تشیع لندن نشین
تشیع انگلیسی حافظ نیوز/ "تشیع انگلیسی" یا "شیعه لندنی" واژه ای است که چند مدتی است در سطح جامعه مطرح شده و بر سر زبان ها افتاده است. در واقع پس از مفهوم "اسلام آمریکایی" که امام خمینی (ره) در برابر اسلام ناب محمدی تبیین کردند، این بار رهبر انقلاب و نخبگان کشور از تهدیدی به نام "تشیع انگلیسی" پرده برداشته اند و نسبت به خطر نفوذ و گسترش فرقه ای انحرافی در سطح جامعه به ویژه در بین متدینین ...
عطرآگین شدن خیابان های اصفهان به بوی کربلا
های دانشجویی و دانش آموزی مراکز فرهنگی استان اصفهان شکل گرفته که باید روزبه روز تقویت و به مدلی از یک عزاداری نمادین تبدیل شود تا نتیجه آن در انعکاس رسانه های جهان دیده شود. به گزارش فارس، محرم و عاشورا در فرهنگ مذهبی شیعیان همواره جایگاه خاص و برجسته ای داشته و زمینه ساز مجموعه ای از سنت ها و مراسماتی است که در طول تاریخ به عنوان میراثی معنوی نسل به نسل و سینه به سینه به دیگران منتقل می شود. این ها گوشه ای از آداب و رسومی است که مردم اقلیم های مختلف در شهرهایشان برگزار می کنند. انتهای پیام/63056/ت40/ ...
رابطه استکبار ستیزی ملت ایران با کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
توجه به این که از امام حسین(ع) نه تنها در مورد بشارت به ظهور، بلکه روایاتی در مورد علائم ظهور هم آمده است. به نظر شما آیا می توان بین مباحث عاشورا و مباحث مهدویت ارتباطی برقرار کرد؟ علت و انگیزه اصلی قیام امام حسین(ع) پاسداری از آیین اسلام و ترویج و گسترش آن در جامعه و تبیین در ترویج معارف آن برای مردم بود و با توجه به آیات مختلفی همچون سوره اسراء آیه 33 که می فرماید و آن که مظلوم کشته ...
واکنش آیت الله ایمانی به شیرازگردی جک استراو همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی
تا به امروز که به فضل پروردگار یک جریان با اکثریت جامعه همراه است، تصریح کرد: یک جریان با اقلیت اما فعال و پرکار روبرو می باشد. جریان اول؛ پشوانه مردمی، همسویی با رهبری، غیرت عاشورایی، مجاهدت درراه ارزش های الهی، ایثار و ازخودگذشتگی، حمایت از مستضعفین و مقابله با نظام استکباری و نظام سلطه را دارد. وی ادامه داد: اما در مقابل جریان دیگری از آغاز تا امروز وجود داشته که انفعال پذیری در ...
دومین شب سوگواره با سخنرانی پناهیان برگزار شد
خیلی تفاوت ایجاد می کند. حماسی بودنِ انسان به این است که جهان اندیش وی با طرح این سئوال که چگونه می شود حماسه به معنای مقتدر بودن به وجود آورد گفت: چگونه می شود حماسه هایی تولید کرد نه توام با ظالم بودن، بلکه توام با مقتدر بودن؟ می توان چنین حماسه ای خلق کرد، حماسه ای که این بار مظلومان تاریخ نمی آفرینند، بلکه قدرتمندترین ها آن را رقم می زنند. الان دیگر جای بحث حماسه هست ...