سایر خبرها
هشداری برای بیکار شدن زنان/ سال 35، 53 درصد زنان ایرانی شاغل بودند، اما اکنون فقط 33درصد
از دست دادن مهارت ها می شود. در اروپا، این مساله ثابت شده است که کار کردن حتی به صورت مجانی باید وجود داشته باشد تا مهارتهای فرد فراموش نشود. در این فرهنگ زنان کار خانه انجام می دهند تا در تولید اقتصادی سهیم باشند اما امروزه در جامعه ما فرهنگ غربی در حال توسعه است و زنان کاملا بیرون از خانه وقت می گذرانند و حتی غذا را بیرون از خانه می خورند. وی ادامه داد: در سال 1335 حدود 53 ...
سلطان همیشگی قلب همسر خود باشید
پیشین شان را بزرگ تر و گسترده تر کنند، گرچه اغلب مردها در ارتباط گرفتن با افراد تازه و انطباق با شرایط جدید به مشکل بر می خورند، اما دوست دارند همسرشان با روابط اجتماعی خوبی که دارد، آنها را در پیوند زدن به این اجتماع جدید یاری دهد. گذشته از این، اغلب مردان دوست دارند با ورود همسر به زندگی شان، روابط خانوادگی و فامیلی گرم تری را نسبت به قبل تجربه کنند و جالب است بدانید هماهنگی، تنظیم، تعادل و حتی سلامت این روابط را از مدیریت یا عدم مدیریت همسرشان می دانند. منبع : چهاردیواری جام جم ...
روش های شناسایی و مقابله با فرقه های انحرافی
به گزارش سیرنیوز ، فرقه و فرقه گرایی یکی از معضلاتی است که طی سال های اخیر در کشور ما در حال رشد و گسترش بوده است. فرقه ها، گروه هایی هستند که با فاصله گرفتن از اعتقادات رایج و مرسوم در یک جامعه به تدریج به انزوا کشیده می شوند و ماهیت خویش را در جدایی از جامعه تعریف می کنند. در چند دهه اخیر مهم ترین جریانی که چالش جدی برای نظام استبداد جهانی ایجاد کرده، جریان معنویت گرایی و بازگشت به ...
خدای دروغین، نوح و سیستم قدرت/ متن صحبت های نویسندگان "کافه سینما" در یک جلسه پربحث درباره "اسنوپیرسر" ...
مارکسیستی و ضد امپریالیستی تفسیر کرد. ولی هوشمندی فیلم در این است که اثر در سطح یک فیلم ایدئولوژیک باقی نمی ماند و بسیار از این فراتر می رود. داستان فیلم داستان حکومت طبقه ی بالاتر بر طبقه ی ضعیفتر نیست و اتفاقا این طبقات جامعه که در فیلم به صورت واگن ارائه می شوند به موازات یکدیگر هستند و نه در مقابل هم و این قطار است که همه افراد داخل آنرا مصرف می کند. قطار پیشرفتی ندارد و همه در حال درجازدن در ...
امروز ایران حرف بحق خود را به تمام جهانیان قبولانده است
بود و دلیل آن نیز این است که این واقعه تنها متعلق به مقطعی از تاریخ یا جامعه ای از جوامع بشری نیست بلکه در این واقعه مساله دین و هویت انسانی مطرح است. وی افزود: عامل دوم در ماندگاری قیام عاشورا این است که رهبر این نهضت نه تنها یک فرمانده نظامی شجاع و سلحشور بلکه یک امام است، امامی که مقام و مسئولیت او بالاتر از مقام و مسئولیت پیامبران است. انصاری گفت: مقام امام محدود به مکان و ...
دوراهی ازدواج فامیلی / تأثیر ژنتیک بر ازدواج جوانان قزوینی
آنان دنبال می شود. این مشاور یادآور شد: در راستای ارتقای سطح سلامت در جامعه و پیشگیری از بیماری های ژنتیکی، افراد در صورت ممکن از ازدواج های فامیلی، خصوصاً در مواردی که بیماری های ارثی متعددی در فامیل وجود دارد، خودداری کنند. متخصص نوزادان و کودکان در قزوین با اشاره به انواع بیماری ژنتیکی ادامه داد: بعضی از افراد بعد از مشاوره ژنتیک و آزمایش های لازم درمان شده و گروهی هم بر ...
آخوند فرهمند:کسی که محبت اهل بیت نداشته باشد انسان نیست چه رسد به مسلمان!
ندارد و کل امت اسلام از قیام امام حسین بهره مند شده اند. دلیل قیام امام حسین برای احیای سنت رسول خدا بود که در حال از بین رفتن و در مواردی هم دچار انحراف شده بود. در زمان حکومت یزید ما شاهد گسترش بدعت و انحراف در جامعه اسلامی بودیم که امام با قیام خالصانه شان توانستند این انحرافات و بدعت ها را برچینند. دلیل دیگر قیام امام حسین احیای نظام عادلانه اسلامی بود، امام می فرمودند که اسلام و احکام آن باید ...
جایگاه خانواده در برنامه ششم توسعه چگونه باید باشد؟
اندازه خانواده تحت تاثیر دگرگونیهای اجتماعی قرار نمی گیرد. و در بحبوحه ی دوران جدید، به زعم آنتونی گیدنز وسعت و اهمیت تغییرات پدید آمده در نهاد خانواده تا جایی است که امروزه بسیاری از جامعه شناسان و صاحب نظران نگران آینده این نهاد بده و از کاهش اهمیت و حتی زوال آن در اینده جوامع سرمایه داری سخن گفته اند . تغییرات پدید آمده در دنیای جدید به طور عادی بر خانواده تاثیر می گذارد خانواده ...
مجمع الجزایر بحرین سرانجام به آغوش میهن باز خواهد گشت
...> مجمع الجزایر بحرین، که در فاصله 32 کیلومتری عربستان سعودی در خلیج ایران واقع است، پس از خیانت محمد رضا پهلوی در واگذاری این مجمع الجزایر به انگلستان، به دستور کشور اخیر، و با سرمایه گذاری دولت وهابی سعودی (که اقامه دولت سعودی در شبه جزیره العرب رهن اراده امپریالیزم انگلستان است که به وسیله فیلپی جاسوس انگلستان در سطح جامعه عربستان مطرح شد) پلی به طول 32 کیلومتر بین منامه مرکز بحرین و ساحل سعودی ...
چند خبر کوتاه از هرمزگان
هنرمندان از خانواده معزز شهدای فرهنگ و هنر دیدار کردند. سعید الفتی در این دیدارها ضمن تأکید بر اهمیت شأن و جایگاه خانواده شهداء در جامعه گفت : آن چه امروزه ما بدان افتخار می کنیم دستاورد رشادت ها و جانفشانی های شهدای انقلاب از زمان شکل گیری هشت سال دفاع مقدس و هم اکنون است. مشاور وزیر در امور ایثارگران، خانواده شهداء را میراث داران اصلی فرهنگ ایثار و شهادت برشمرد و افزود: بر ...
فردین صحرایی/تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی
فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته [...] فردین صحرایی -متولد 1356، کوهدشت -فارغ التحصیل مهندسی آب از دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379 -فارغ التحصیل کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ، 1392 -عضو شورای سردبیری نشریات دانشجویی سوته دلان ، پیام و همدلی متعلق به امور دانشجویی، معاونت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز، 1379-1377 -همکاری با هفته نامه ی سیمره و چاپ مطالب و مقالاتی پیرامون مباحث نقد ادبی و هنری و مسایل اجتماعی و سیاسی، 1392-1383 -انتشار مقاله ی رهیافتی پدیدار شناشانه به نظریه سینمایی اگزیستانسیالیسم با همکاری سرکار خانم مریم پیردهقان در ماهنامه ی فلسفه ی نو و پایگاه اینترنتی انسان شناسی و فرهنگ( www.anthropoloy.ir )، 1391 -انتشار مقاله ی نوای اساطیری مویه پیرامون نقد و بررسی موسیقایی آثار استاد ایرج رحمانپور، در کتاب دایره المعارف موسیقی لرستان ؛ تالیف رضا اقبالی 1392 و شماره ی اول هفته نامه ی سیمره 1383 -انتشار مقالات و مطالبی ، در هفته نامه سیمره و پایگاه های اینترنتی مختلف ، 1391-1390 تحت عناوین ذیل: - زیبایی نامکرر، نازیبایی مکرر - هویت بینامتنی و بینافرهنگیت هویتی - واکاوی یک فرهنگ - میر نامیرا - شورا پلکان قدرت یا حلقه ی مفقوده ی دولتشهر - خودنگاری شبه مدرن - خنیاگر زاگرس، راوی مقام های کهن - تحلیل روانشناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی - شناخت و بررسی ابعاد شخصیت علی میردریکوندی و مکاتبات با کتابخانه ی بادلیان دانشگاه آکسفورد انگلستان - تحلیل رمزی یکی از نقوش سنگ نگاره های میرملاس - صیرروت انسان در عصر مدرنیته در دست انتشار (مقدمه ای بر رهیافتی انسان شناختی به پارادیم مدرنیته انسان معاصر) -تالیف کتاب در دست انتشار با عنوان زیبایی شناسی آوازهای کهن هوره ، پایان نامه ی کارشناسی ارشد پژوهش هنر از دانشگاه هنر اسلامی تبریز با همکاری و مشاوره استاد علی اکبر شکارچی، 1394 -تالیف کتاب در دست انتشار تایپوگرافی نور و سایه ها با همکاری آقای سجاد همتی، پایان نامه ی کارشناسی ارشد گرافیک دانشکده ی هنرهای زیبا دانشگاه تهران، 1393 - در حال ترجمه ی کتاب سفر اکتشافی گروه باستان شناسی هلمز به لرستان ، 1393 ؛ شرح سفر دکتر اریک فردریک اشمیت باستان شناس آمریکایی آلمانی الاصل و هیات همراه به لرستان در سالهای 1398-1934 -تشکیل اولین گروه موسیقی تلفیقی( پاپ-سنتی ) در کوهدشت و اجرای کنسرت موسیقی به مناسبت زلزله ی بم در سال 1382 -تدریس ساز گیتار برای اولین بار در اداره ی فرهنگ و ارشاد کوهدشت طی سالهای 1382-1388 -برگزیده اول جشنواره ی گرافیک و طراحی لوگو به مناسبت ایام قدر ماه رمضان در سال 1386، حوزه ی هنری استان لرستان، خرم آباد -انتشار سلسله گفتارهایی پیرامون مباحث فلسفی، روانشناختی و انسان شناسی تحت عنوان نهان نا آرام درون و شرح و تفسیر منطق الطیر عطار نیشابوری و مثنوی معنوی مولانا در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی 1394-1390 -مصاحبه تصویری با خبرگزاری هنر ایران ( آرتنا ) پیرامون نقد و پژوهش در دانشگاه به مناسبت هفته ی پژوهش در آذرماه 1393 ( www.artna.org ( تحلیل روان شناختی و رمزی نقاشی کودکان کار خیابانی مقدمه: علم روانکاوی و نمادشناسی و تحلیل رمزی نشانه ها و تصاویر هنری پیشینه ای به قدمت قرن اخیر و اوایل قرن بیستم دارد.گسترده گی،پیچیدگی وعوامل دخیل در سرنوشت و احوالات روانی و روحی انسان و پیامد های اجتماعی و رفتاری و ارتباطی آن همواره در ادوار مختلف دستمایه ی خلق آثار هنری و سوژه ی تفکر و اندیشه بسیاری از اندیشمندان،متفکران و هنرمندان بوده است.آدمی از آن رو که با ناشناخته های بسیاری از جمله خود،دیگری و امر متافیزیک و ماوراءالطبیعه مواجه است ، همواره در نهانگاه وجودی اش به این امور پرداخته و کنکاش نموده است.پایه گذار علم روانکاوی زیگموند فروید(1939-1856) روانشناس برجسته ی اتریشی است،نظریه ی وی در مورد ضمیر ناخودآگاه که وی آن را خاستگاه رفتارها و اختلالات روانی می داند از مشهورترین اندیشه های روانشناختی قرن بیستم است.در ادامه ی مباحث وی کارل گوستاو یونگ(1961-1875)روانپزشک و متفکر سوئیسی پایه های روانشناسی نوین را با ارائه ی نظریاتش در قالب روانشناسی تحلیلی و ضمیر ناخودآگاه جمعی و آرکی تایپ ها(کهن الگوها) بنیان نهاد. در این نوشتار نگارنده کوشش نموده تا با تحلیل روانشناختی و رمزی از منظری روانکاوانه- توصیفی وهنری به 4نمونه از نقاشی های کودکان کار خیابانی بپردازد. تصویر 1 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر ترکیبی از رنگهای اغلب گرم و بخش کوچکی رنگهای سرد است به گونه ای که قسمت اعظم تصویر مملو از رنگهای گرم شامل قرمز،زرد،نارنجی و صورتی و اندکی رنگ سرد آبی و خاکستری توام با قرمز است.رنگهای گرم بیشتر دلالت بر برونگرایی،مبادله،ارتباط،پویایی،تحرک و دیگرپذیری توام با نشاط و سرزندگی دارند که البته بر مبنای ترکیب بندی و چینش رنگها و خطوط و اشکال و سطوح آنها می توان به تفسیر های بسیار گوناگون دست یافت.دست یافتن به یک تحلیل جامع و کامل از شخصیت یک فرد بسیار سخت و پیچیده است و این گمانه زنی ها بی شک بر اساس قضاوت ها و پیش متن های شخصی روان تحلیلگر استوار خواهد بود.تمام سطح تصویر از رنگ پوشانده شده و جای خالی و خلایی در آن دیده نمی شود که این گویای شخصیت بسیط و فراگیر و برون گرای فرد است و نگرش به پیرامون،بیرون و جامعه و دیگران و شرایط در وی مشهود است.خطوط و حاشیه های مشخص و روشن و مرزهای واضح در این نقاشی به ندرت دیده می شود که می توان دریافت که فرد دارای گرایشها و تمایلات بسیار و در عین حال متزلزل و تعریف نشده ای است به این مفهوم که مفاهیم و دریافتهای حسی و عقلانی وی به مرحله ی بلوغ و تکامل نرسیده و مرز مشخصی و تعریف درستی از خود و جهان پیرامون ندارد.همچنین شاید مبین تشویشها،نگرانیها و اختلالات شخصیتی و یا تنش های ناشی از مواجهه با پدر یا مادر و نوعی گذار به مرحله ی استقلال شخص و تسلط بر اوضاع زندگی باشد.خطوط در اشکالی چون خورشید،درخت،خانه و پنجره ها،گل و گیاهان،پرندگان و میوه های درخت به خوبی قابل مشاهده است.فرد با برجسته نمودن و مشخص نمودن وضوح حدود و مرزهای اشکال فوق، اشاره ای نمادین به انگاره هایی چون نیل به دگرگونی و پیشرفت،ترس یا نیاز به پدر،نیاز به ارتباط و نوعی بلند پروازی و مفید بودن در جامعه دارد.تاکید بر خانه و درخت های سیاه،تیره توام با ترکیب رنگهای قرمز تیره و خاکستری وجوه پنهانی و درونی عجیب و شگفت آوری از شخصیت فرد را برملا می سازد به این معنی که ترسیم کننده از نوعی نامیدی،رنج و درد و افسردگی وروان نژندیهای بحران زایی سخت آزرده است این در حالیست که سطح رنگ آبی در بالای سمت راست تصویر در قیاس با سطوح رنگی تیره و سیاه و قرمز تند کمتر بوده و نمایان کننده این نکته است که عواطف،احساسات و روحیات شکننده و رویاها و تخیلات آرمانی فرد به شدت تحت شرایط بغرنجی تهدید می شود و به گونه ای کنار هم قرا گرفتن تصویر محو خورشید و لکه ی آبی در بالای خانه نشان از دور از دست بودن و ناامیدی فرد در رسیدن به آرزوها و رویاهایش دارد اما همچنان کورسوی امیدی فراسوی تیره گیها می بیند. ب:تحلیل رمزی: در این تصویر تنها خطوط و سطوح رنگی در یک بافت به غایت مشوش و تیره و تار با فضایی اندوه بار دیده می شوند و اشکالی به شکل سه بعدی و حجیم در آن دیده نمی شود که این گویای سنین قبل از نوجوانی و مرحله ی پیش از ورود فرد به جهان منطقی و عقلانیت است و هنوز شخص در مراحل کودکی و انگار ه های انتزاعی و سطوح رنگی ساده است. رمزگشایی این تصویر بدون اشاره به جنبه های نمادین سطوح و اشکال دو بعدی و اساسا” نوع آنها بی تردید ناقص و الکن خواهد بود.بدین منظور می توان با بررسی این سطوح و کمپوزیسیون آنها به جنبه هایی از روانشناسی شخصیت دست یافت.خورشید،ابر،خانه،گل و درختان و گیاهان،زمین،پرندگان و آسمان از تصاویر و سطوح مشخص و نمادین این نقاشیست.ترسیم بسیاری از اساسی ترین و بدیهی ترین نیاز های بشری و اشاره به بنیادی ترین پدیده ها ی پیرامونی انسان در این نقاشی در فضایی تیره و تار و سیاه و غم بار بیش از هر چیز نشانگر جهان و فضای ذهنی و نگرش شخصیتی است که جهانش سرشار از استیصال و نا امیدی و فروبستگی و تردید و هراس و وحشت است.او خواسته که با برون ریزی و بازنمود و بازنمایی درونیات و مکنوناتش پرده از زیست دردناک خود بر دارد و از نگاهی دیگر علاوه بر اشاره به زندگی و امید وآینده ی روشن آنها را در ترکیبی از رنگهای تیره به نمایش بگذارد تا این تضاد و دوگانگی ابدی ذات بشری را ترسیم کند.پرنده،درخت،خورشید و آسمان گرچه تیره ترسیم شده اند اما نمادی از امید و زایش و الوهیت و تعالی گرایی نیز هستند.همچنین خانه و زمین نمادهایی از خانواده و مادر هستند که پایبندی و وابستگی و رمزگانی از کهن الگوهای مادر و پدر هستند. تصویر2 الف:تحلیل روانشناختی: تنوع رنگ به نسبت کمی در این تصویر مشاهده می شود.رنگها تنها محدود به رنگهای سرد از جمله آبی و سیاه و خاکستری و رنگ گرم زرد و قهوه ای است.احاطه ی رنگهای سیاه و آبی بر فضای نقاشی و استفاده از خطوط شکسته و ضخیم نشانگر جنبه های درونگرا،عواطف و احساسات ظریف و شخصیت لطیف و شکننده ی فرد است.میل به تنهایی و گوشه گیری و انزوا احتمالا”از ویژگیهای رفتاری ترسیم کننده است.سطوح سمت چپ و گوشه ی بالایی تصویر پوشیده از رنگ سیاه با خطوط منحنی است که این نمایانگر فضای تیره و یاس آلود توام با مرارت های زندگی فرد است.شاید نیز اشارتی به احساسات و عواطف فرو کوفته و سرکوب شده توام با تهدید های روحی و اختلالات روانی وی باشد یا اینکه محرومیت از یک فضا و شرایط مطمئن و آرام و مهرورزانه باشد که اینگونه بروز می یابد.خطوط شکسته و تند و ناهمگون و ضخیم در خانه و درخت و تصویر موهوم و نامشخص رشته ی پرندگان در حال پرواز در بالای درخت،اشاره به نوعی نیاز به آغوش گرم خانواده و نیل به پیشرفت و نیاز به زندگی صلح آمیز دارند.آنچه در این نقاشی بیشتر مشهود است پر رنگتر بودن خانه ها و تعدد آنها و نیز رنگ زرد تند آنهاست که مبین نیاز به امنیت و آرامش و وابستگی به خانواده و پدر و مادر است . ب:تحلیل رمزی: نمادها در این تصویر در سطوح و بافت هایی از خانه،آسمان،درخت،پرندگان و زمین ترسیم شده اند.در اینجا نیز پیوند همیشگی فرد را با طبیعت از یک سو و خانواده(کهن الگوهای پدر و مادر)می بینیم.یعنی در واقع می توان خانه و پدر را نمادی از درون،آسمان،الوهیت،عواطف و احساسات و مرگ دانست و از سویی دیگر مادر و طبیعت را نمادی از زندگی،زایش و باروری،برون گرایی و زمین دانست ،که در این تصویر به شکل موجز و زیبایی ترسیم شده است. تصویر3 الف:تحلیل روانشناختی: این تصویر به شدت انتزاعی است ودارای دلالت ها،خوانش ها و مفاهیم بسیار و پیچیده وگسترده ایست.رنگ و بافت به تنهایی بر تمام سطح نقاشی غالب شده و از خط و شکل نشانی نیست.در واقع سطوح رنگی درهم و مغشوش همچون ابری گریزان و معلق در هم تنیده شده اند.توصیف وبیان روانشناختی این نقاشی بیش از سایرین تحریک کننده و برانگیزاننده و شورانگیز است.گویی درایجازی رازآمیز فرد خواسته که بیش از هرچیز شخصیتش را پنهان و مخفی نگاه دارد و ما را به بازی هراس آور هیجان و غلیان احساسات بر انگیزد.رنگهایی شامل زرد تیره و خاکستری و سرمه ای توام با تاشها و ضربه های نرم و گاه تند قلم مو در ترکیب بندی تیره و تار حکایت از روح و روانی درونگرا،آرام و عواطفی شدید و شکننده دارد.بخش اعظم تابلو سرشار از رنگهای خاکستری و تیره است که اشارتی به تیرگی حاکم بر زندگی فرد دارد.از نکات بارز این نقاشی فقدان حضور رنگهای اصلی در تابلوست و آنچه بروز می یابد در رنگهای ترکیبی و امتزاج رنگهای مخلوط است که این نیز به گمانم باز بیانگر درونگرایی شدید و انزواطلبی و تنهایی شخص است.در مرکز نقاشی رنگ زرد را در قالب یک انگاره ی موهوم انسانی می بینیم که البته شاید این تنها یک برداشت شخصی باشد که محوریت اثر را به سمت ترسیم کننده سوق می دهد.علیرغم گستره ی تیره ی تابلو، رنگ زرد در مرکز تابلو اشارتی ظریف به گشایش،درخشش،شادی و خوشبینی و میل به مشارکت و گرایش عمیق به پیشرفت در هیات پیکره ی انسانی نقاش دارد. ب:تحلیل رمزی: در این نقاشی به طور مشخص و موکد تصاویر یا اشکال و یا نمادهای مشهودی که دلالت های برون متنی داشته باشند وارجاعات فرا متنی و رمزی آن معلوم و قابل تفسیر باشد ،دیده نمی شود که این به معنی عدم خوانش و تحلیل رمزی و فقدان عناصر برون متنی در آن نیست،بلکه حتی جای بررسی و ارائه ی تحلیل ها و تفسیر ها و خوانش های متعدد را باز می گذارد.اینجا دیگر عناصر بصری و نمادینی چون زمین ،آسمان و درخت و انسان و گیاه و پرندگان و...گویی همگی حضوری مستمر و رمزآلود دارند و حتی چیزی بیشتر از همه ی اینها هم دارد چرا که همه ی پدیده ها ونمادها ادغام شده و مرز میان حقیقت و واقعیت،جهان واقعی و خیالی و رویا شکسته شده. این اثر به دلیل نوع پرداخت و ترسیم انتزاعی رنگها بسیار تفسیر پذیر و چند بعدی است.محوریت پیکره ی نامتعادل و نامشخص انسان در مرکز تابلو تنیده شده در رنگ زرد و ترکیب آن با فضای پیرامونی تیره نشانگر سرنوشت دهشت بار و پر رنج انسان و مواجهه ی وی با امور رازآمیز این جهان است. تصویر4 الف:تحلیل روانشناختی: آنچه که در این نقاشی با سایر نقاشی ها متمایز و متفاوت است،عدم پوشش تمام سطح نقاشی با رنگ است. به عبارت دیگر فضاهای خالی و سفید در تعادل و توازن با رنگهای سبز و قرمز و زرد و سیاه می باشد.نیز رنگهای سرد سبز و سیاه همین توازن را با رنگهای گرم زرد و قرمز دارند.اما پوشش غالب سطح اثر مملو از ترکیبات رنگی سبز در قالب درختان سبز بهاری و در پیوند با گیاهان و زمین سبز می باشند.همچنین تعداد درختان که هفت درخت دارای بار و سبز هستند خود دارای ارجاعات فرامتنی و رمزی هستند.رنگ سبز غالب شاید اشاره به شخصیت پویا و متحرک و شاد و با طراوت و ارتباط و دگرباشی شخصیت نقاش دارد.درختان در آرایشی منظم و در کنار هم به صورت هفت گانه ی مصوری کانون توجه و مرکزیت اثر را تشکیل داده است.خانه ی تاریک و با خطوط ضخیم سیاه در حاشیه ی پایین اثر نشان از تیرگی و اختلال در روابط خانوادگی و عواطف و احساسات سرکوب شده یا ترس و وحشت ناشی از مواجهه با والدین دارد.مقابل خانه رنگهای سیاه و قرمز به شکلی نامشخص در هم ادغام شده و سطوحی نامعین و نامعلوم از پیکره های انسانی را تشکیل می دهند که تیرگی و سیاهی بر وجودشان سایه افکتده.به لحاظ ترکیب بندی و کمپوزیسیون ،استقرار خانه ی ناقص سیاه و پیکره های نا معین انسانی تیره در قسمت تحتانی گیاهان و درختان سبز گویای بخش نهانی و درونی نا مطمئن وپر تردید و تیرگی فضای حاکم بر عواطف شخص است.در این نقاشی فضای سفید و خالی اثر نشانگر درونیات،ذات و ضمیر ناخودآگاه فر د است که در تعادل با برونیات وی قرار دارند ب:تحلیل رمزی: نمادهای معین و مشخص قابل رویت در این اثر شامل درخت،زمین،گیاهان سبز،خانه وپیکره های موهوم ودر هم پیچیده ی انسانیست.عنصر بصری کانونی و مرکزی اثر که محوریت هدف ترسیم کننده بوده،درخت می باشد و المان های فرعی و پیرامونی خانه،زمین و انسان هستند.شاید این تاکید عامدانه به درختان سبز هفت گانه بی ارتباط با تقدس عدد هفت در تمامی فرهنگها و جنبه ی رمزآمیز و نمادین آن در تشریح و توصیف پدیده ها و مقولات ناشناخته و رازآمیز بشری اعم از گردش کیهان و نجوم و ستارگان تا سرنوشت زیست بشری،نباشد.اگر حتی بر این گمان باشیم که نقاش عامدانه به ترسیم این هفتگانه نپرداخته و ضمیر ناخودآگاه وی در این امر دخیل بوده،باز نمی توان جنبه های رمزی آنرا در نظر نگیریم.تقابل زیبای خانه ی سیاه و درختان سبز و نحوه ی ترکیب بندی عناصر بصری ازجمله اسقرار درختان در مرکز و خانه ی سیاه و پیکره های انسانی در پایین و زیر زمین سبز حاکی از تقابل و تضاد و دوگانگی زندگی و مرگ و زایش و نابودی و هستی و نیستی دارد،اینکه در ضمیر ناهوشیار و نهان درونی ما این امور معنوی و الوهی حضوروپیوندی ذاتی و جدایی ناپذیر دارند.اما در نگاهی جزئی تر در مورد خالق این اثر می توان گفت گرچه خانه ی سیاه نشان از اختلالات روحی و روانی و پریشانی و افسردگی و تیرگی روابط دارد،اما در پس زمینه ی نا هوشیار ذهن وی دریچه و پنجر ه ای از روشنایی و امید و زندگی و پیشرفت به روی وی باز است و حتی این نیل به زندگی بر تمایلات و اختلالات روانی اش می چربد. درج شده توسط : سجاد همتی / دبیر پاتوق هنری " میرملاس " ...
واردات سم های تقلبی بازهم کمر کشاورزی ایران را شکست
کاری می شد. وی با تأکید بر اینکه نگران کردن مردم درخصوص ایمنی و سلامت موادغذایی و سایر موضوعات مرتبط با سلامتی مردم، مشکلی نخواهد داشت و این نحوه اطلاع رسانی به نفع سلامتی جامعه است، گفت: حق، گرفتنی است و در مورد مسئولینی که اجازه ورود کودها و سموم شیمیایی غیرمجاز را به کشور داده اند یا افراد و شرکت هایی که آنها را به طور قاچاق و از طریق واردات از مرزهایی که تحت کنترل دولت نمی باشد ...
سرطانی که هنرمندان ما را امسال از نفس انداخت
هما روستا مدتها با بیماری سرطان مبارزه کرد، هر چند رسانه ها و خبرنگاران هنری به احترام او که دوست نداشت خبری درباره بیماری اش منتشر شود، در تمام این سال ها هیچ خبری مخابره نکردند اما هم هنرمندان و هم خبرنگاران هنری می دانستند که بانوی باوقار هنرمند، چگونه با بیماری دست و پنجه نرم می کند. سرطان امروزه به بیماری حادی در بین آحاد مختلف جامعه تبدیل شده به طوری که شیوع و بروز آن در جهان و ...
2 میلیون معتاد در کشور/سلامت روان جامعه پایین است/وضعیت اعتیاد به اینترنت
از ابزارها و تکنولوژی که به شرایط فرهنگی وابسته است را ایجاد کنیم. اکنون اعتیاد به اینترنت در جهان، 6 درصد برآورد شده است او تاکید کرد: شادی و خنده می تواند در ایجاد سلامت روان مؤثر باشد، برنامه هایی مانند خندوانه برای افراد مفید و مثبت است و می تواند لحظات شادی را برای آنها فراهم کند که در ایجاد سلامت روان افراد جامعه مؤثر است. ...
تشیع انگلیسی ؛ در صدد نفوذ به هیئات مذهبی/ آشنایی با شبکه رسانه ای تشیع لندن نشین
و خشونت گرا از تشیع نیز دیگر موردی است که این فرقه در دوران حیات خود آن را پی گرفته است. تاکید و سفارش بر قمه زنی و انجام علنی آن به ویژه در ما محرم و تبلیغ رسانه ای پیرامون آن، از جمله مواردی است که طی سالیان گذشته دستاویزی جهت تخریب وجهه اسلام ناب محمدی را در سراسر دنیا فراهم آورده است. علاوه بر این، به موارد دیگری همچون به راه انداختن دهه های عزاداری بدون پشتوانه دینی همانند دهه محسنیه و ...
آمار طلاق و سن ازدواج با شرایط فعلی کاهش نمی یابد
مرحله ای می رسد که باید پایش قطع شود، قطع پا یک عارضه و آسیب است اگرچه برای حفظ سلامت انجام می شود. هنجار در جامعه ادامه کانون خانواده است و اگر کانون خانواده به هر دلیلی فرو بریزد، جامعه دچار عارضه و آسیب می شود؛ بنابراین طلاق خودش آسیب است اگرچه طلاق ضمن اینکه آسیب است، منشاء بسیاری از آسیب های دیگر نیز به شمار می رود. جامی تاکید کرد: طلاق یک پدیده اجتماعی است اما چون از منظر روان ...
منعی برای حضور زنان در انتخابات خبرگان وجود ندارد/ زنان در مفاسد اقتصادی متهم ردیف چندم هستند
وجود دارد . ولی با وجود چنین تفکری امروز شاهدیم که در رواندا بعد از کشتار 1994 الان 67 درصد افراد پارلمان زن هستند. وی تاکید می کند: اکنون 14 کشور در دنیا هستند که حضور زنان را در مناصب ریاست جمهوری تجربه می کنند و تعداد نخست وزیران از این هم کمتر است که البته تفاوتهای آشکاری هم بین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته وجود دارد. در کشورهای در حال توسعه مشارکت زنان به مردان مشروع و وابسته ...
شاهزاده ضد تروریسم (قسمت اول)
آسیب دیدن غیرنظامیان و خشونت های مشابه عملیات ضد تروریسم در الجزایر دهه 90 میلادی و عراق امروز اجتناب کند. بنابراین تکاوران وزارت کشور بدون آسیب زدن به مردم عادی به شکار القاعده می پرداختند. شاهزاده از ضرورت رعایت احتیاط و تناسب عملیات با هدف نظامی (proportionality and discretion ) در مبارزه با گروه های تروریستی زیرزمینی آگاه بود. تا سال 2007 معلوم شد که محمد بن نایف و وزارت کشور بر ...
ضرورت ایجاد حلقه اتصال میان گروه های تخصصی حوزه زنان و دولت، با هدف توسعه کشور
...، مغرضانه و غیر کارشناسی است که به زیان جامعه زنان عمل می کنند. امروزه که در سراسر جهان تشکل ها و گروه های تخصصی زنانه اهداف بسیار وسیع تری یافته اند و به طور جدی در هر کشور ابزار لازم و حیاتی بقای سیاسی دولت ها به شمار می آیند، همچنین قابلیت نهاد سازی به عنوان یک شاخص پیشرفت در جوامع مختلف مطرح می شود،توسعه همکاری های این گروه ها با دولت ها یک ضرورت محسوب می شود و باید همراه با ...
از لحاظ تولید مواد غذایی در استان در سطح بالایی هستیم
جنبه های آن امکان ارتقاء سلامت در یک جامعه برقرار نمی شود. ایدنی ادامه داد: در این دوران تصدی مسئولیت، این مسئله و مطلب را به طور عینی لمس نمودم و واقعیت این است که در ارتقاء سلامت شاید کمترین قسمت در حوزه مدیریت خدمات بهداشتی - درمانی خلاصه شود و بیش از 50 درصد عوامل موثر بر سلامت خواسته های کلان اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی است و مسئله غذا نیز یکی از همین مسائل است. رئیس دانشگاه ...
آتیلا پسیانی از تلویزیون پول در می آورد و در تئاتر خرج می کند!
باغ آلبالوی چخوف را روی صحنه ببرید. یک پرسش تکراری دارم. اینکه آثار نمایشی کلاسیک چه ویژگی هایی دارند که دائم کارگردان ها در سراسر جهان به سراغشان می روند؟ روشن ترش اینکه مسائل مطرح شده در این آثار به چه درد امروز جامعه بشری می خورند؟ اول اینکه تئاتر به درد چیزی نمی خورد. قرار نیست وقتی نمایشی را بر صحنه می بریم، مشکلات بشری را حل کنیم. حتی این مشکلات را مطرح هم بکنیم. بگذریم در آثار چخوف ...
پیرو امام حسین (ع) نباید به دیگران ظلم کند
پا خیزند و جلوی منکر را بگیرند. رهنمودهای رهبری وحدت را در جامعه اسلامی تقویت می کند مولوی کریم زائی در بخش دیگری از خطبه ها به رفتارها تفرقه انگیز اشاره کرد و گفت: امروز که جهان اسلام در آتش بغض و کینه و افراطی گری می سوزد در ایران اسلامی با تدبیر مقام معظم رهبری شاهد اخوت و برادری میان اهل سنت و شیعه هستیم. وی افزود: فتوای تاریخی مقام معظم رهبری در تحریم توهین به ...
نذری دادن در ظروف پلاستیکی!
عزاداری ایام محرم دارند، می توانند با شماره تلفن 1490 ستاد فوریت های سلامت محیط و کار در سراسر کشور تماس گرفته و گزارش دهند. هدف نهایی ما در وزارت بهداشت، پیشگیری، مهار و کاهش بیماری های ناشی از غذا و آب شرب است. قیمت بالا، یکی از عوامل بازدارنده افراد برای استفاده از ظروف گیاهی و آلومنیومی است، از طرفی هر سال شاهد افزایش مصرف ظروف پلاستیکی بدون توجه به نوع کاربری مشخص شده برای آنها هستیم ...
امر به معروف و نهی از منکر ضامن سلامت و سعادت جامعه است
حسین(ع) همواره مزین می کنند و این مهم نشان دهنده ارادت اهل سنت به اهل بیت پیامبر اسلام است. ماموستا راستی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع وحدت در جامعه اشاره کرد و افزود: امروز در شرایطی قرار گرفته ایم که دشمن برای ایجاد اختلاف و تفرقه در حال تلاش و توطئه است و در همین راستا باید همواره برای حفظ این وحدت و همدلی تلاش کنیم. وی با بیان اینکه ما مسلمانان دارای مشترکات زیادی ...
انصاری: دولت مصمم به ریشه کنی فساد است
خشونت و کینه و آدم کشی را در جهان اسلام پمپاژ می کنند و دستگاه تبلیغاتی استکبار نیز به نام شیعه، علیه جهان اهل سنت و به نام سنی، علیه شیعه مشغول تبلیغ هستند اما باید گفت که به هیچ وجه و با هیچ توجیهی ایجاد شکاف میان صفوف مسلمانان چه شیعه و چه سنی با مکتب سیدالشهداء و اسلام سازگار نیست. او ادامه داد: در حال حاضر صهیونیست ها و دشمنان اسلام در امنیت و حاشیه امن نشسته و نظاره گر کشته شدن ...
اقتدار بدون بمب اتم
قدرت و برتری کشورها نمی باشد ؛ و شاید امروزه باید عوامل برتری و قدرت ملتها را در مولفه های دیگری همچون میزان آگاهی ، سطح آموزش و دانش جوامع جستجو نمود ؛ به احتمال بسیار زیاد با آغاز هزاره سوم و تغییر رویکردها و نگرش بشری این عوامل بیش از گذشته به قدرت نرم افزاری جوامع بستگی خواهد داشت تا به تجهیزات و سخت افزار مرگبار . شعار معروفی در جهان هست که میگوید " the knowledge is power " یعنی " دانش ...
علل تن فروشی و فحشا در ایران چیست؟
هستند که اکثرا به دلیل تأمین مواد در خیابان ها هستند و ما آنها را به عنوان کارگر جنسی می شناسیم و تقریبا در یافته های خود به این نتیجه رسیده ایم که از این افراد، دو نفر مبتلا به ایدز بوده اند. وی ادامه داد: 37 میلیون نفر در حال حاضر با ایدز زندگی می کنند. این بیماری در حال حاضر کشنده نیست، اپیدمی ایدز در ایران حدود 30 هزار نفر گزارش شده و ما تخمین می زنیم آمار واقعی سه برابر این باشد. علت آن ...
آرشیوخبر:بررسی هر دو سوی ساخت کمپین ها/نگاهی به عوامل تاثیرگذار بر قیمت خودرو در ایران و جهان" حرکت قیمت ...
استفاده از چنین امکانی، کارزار یا فراخوانِ شماری از کنشگران جامعه برای رسیدن به اهداف خاصی در زمینه هایی همچون حقوق زنان، حفظ محیط زیست، توسعه ی آزادی های مدنی، جامعه ی بدون زندان، جامعه ی منهای جرم، نابرابری و ... می تواند دارای اهداف مثبت اما پیامدهای منفی و پیام هایی دوگانه باشد. به باور موسوی، کارزارها در جوامع مردم سالار از ابزارهای ضروری برای نظارت، مداخله و مشارکت اجتماعی است و شعارها ...
از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2015
تغییرات کلی و اساسی در چهره جهانی و شکل زندگی و حتی جهان بینی و دیدگاههای جامعه بشری خواهد گردید . بدون تردید همگی ما شعار انتخاباتی رییس جمهور آمریکا با عنوان the change " " یعنی " تغییر" را در ذهن داریم ، تغییری که تعاریف بسیار متعدد و تعابیر بسیار گسترده ای از آن می توان برداشت نمود ، ولیکن قطعا این گردانندگان اصلی و بازیگران عمده تحولات عرصه جهانی هیچگاه بوضوح اهداف اصلی و مقاصد پنهان خود ...
نقدی بر فیلم "پرویز" ساخته محسن برزگر
فیلم و فاصله گرفتن از ایجاد حس همذات پنداری یا نفرت است تعمد برزگر در پرهیز از فرو افتادن در ورطه چنین قضاوت و تصمیم گیری قطعی است. وی به عمد از قضاوت نهایی و ارائه نظر قطعی می گریزد و در پی خلق جهان درونی فیلم و ایجاد زوایای مختلف در تحلیل موضوع می گردد. پرویز نمونه درخشانی از مکاشفه انسان معاصر است. انتقام در چنین درامی و چنین دنیای پیچیده ایی به عنوان تم اصلی فیلم گم می شود و ابزاری می شود ...