سایر خبرها
ایران سیاهپوش سیدالشهدا/قصه لبِ تشنه حسین(ع) دل را آب می کند
که قبل از این به ثبت آثار معنوی رسیده است، حرکت می کنند. یک کارشناس مردم شناسی در گفتگو با مهر با یادآوری اینکه ایران اسلامی دارای قومیت های مختلفی اعم از ترک و لر و کرد و فارس و عرب و ... است می گوید: به دلیل تنوع قومیت آداب ورسوم متفاوتی نیز در جای جای کشورمان حاکم است. فریبا نعمتی ادامه می دهد: هرچند اکنون برگزاری برخی آئین های سنتی کمرنگ شده است اما همچنان در بسیاری از ...
مردم حاضر در واقعه عاشورا چکیده مثلث ترس، طمع و جهل بودند
) همه آنچه روند ارزشی-فرهنگی در دوره قبل از اسلام بوده، تغییر کرده است چون تقریباً همه جزیره العرب یکدست مسلمان شده اند و بر این اساس بعد از فوت پیامبر(ص) اتفاق خاص تعجب آوری نباید رخ دهد. در حالی که اولین اتفاق رخ داده بعد از رحلت پیامبر(ص) ماجرای سقیفه بود که بعد ادامه پیدا می کند و نیم قرن بعد نیز حادثه عاشورا شکل می گیرد. بر این اساس برای فهم خوب حادثه عاشورا باید با این نگاه و این پیش درآمد ...
نشست "جایگاه زنان در نظام سیاسی ایران، فرصت ها و موانع"/ گزارش و تصاویر نشست
ها نظام های پدرسالار در عرصه جامعه و خانه دچار روابط سلطه بودند و این سلطه در اشکال جدید ادامه پیدا کرده است، عنوان داشت: شاهد این مسئله کاهش دادن زن به صرف یک ابژه جنسی در مجالس هفتم و هشتم بود که به بنیان خانواده ضربه زد و بی اعتمادی ها را شرعی کردیم و به آن ها مجوز دادیم. زن باید در مقدرات اساسی کشور شرکت کند، اما در طول 3 دهه پس از انقلاب چندان شاهد این موضوع نبودیم. در دوران جنگ متفاوت است و ...
شهادت 51 یار در تیرباران صبح/ تنها زن شهید در کربلا/ دستور شمر برای محاصره یاران
غیرتمند و بی هراسم ای مادر (ام وهب) پیمان می بندم که در ضربت زدن پیش دستی کنم. و ضربه ام ضربه ی کاری جوان مؤمن باشد. او به سوی همسر و مادرش که در کرانه ی میدان بودند آمد. همسرش چوب دستی برداشت تا عبدالله را در نبرد همراهی کند اما عبدالله از او خواست تا باز گردد. ام وهب دامن عبدالله را گرفته بود و می گفت: من از تو جدا نمی شوم تا در کنار تو کشته شوم. سرانجام به درخواست امام، زن به خیمه بازگشت و ...
پسران بد در فوتبال ایران
شرکت می کردند در این فصل با یک رفتار زننده از کاپیتان شان فصل را آغاز کردند. محرم نویدکیا که پیش از شروع لیگ به دلیل مشکلاتش با سپاهان در تمرینات این تیم شرکت نمی کرد ناگهان تصمیم به خداحافظی از سپاهان کرد و باعث یک هجمه سنگین از طرف هواداران این تیم روی مدیران باشگاه کرد. اما سرانجام با وساطت مدیران باشگاه و هواداران محرم نویدکیا بار دیگر در صدد آن است که برای زردپوشان دیار ...
زندگی خصوصی مهدی رحمتی، بانو و پسران
...، ولی مهم ترین چیزی که از آنها می خواهم، این است که روی پای خودشان بایستند. من بیشتر سعی می کنم با آنها دوست باشم و از آنها همیشه خواسته ام هر اتفاقی می افتد، به من آن را منتقل کنند و خیلی راحت حرف شان را بزنند. درواقع سعی می کنم با آنها دوست باشم. حمایت از مسیر درست همانطور که گفتم مهم ترین چیز برای من این است که پسرانم روی پای خودشان بایستند و خیلی دنبال استفاده از موقعیت ...
موی چینی و کره ای روی سرهای ایرانی
چاره دارد؛ مثل خیلی مشکلات دیگر. آدم یاد آن ضرب المثل قدیمی می افتد که فقط مرگ است که چاره ندارد اما آنقدرها هم راحت نیست. مرکز کاشت مو، یکی از همان باسابقه هاست، از همان هایی که سال هاست در این زمینه فعالیت می کند و مشتری های زیادی هم دارد. چهره آن آقای کم مو و غمگین که بعد از کاشت مو به پهنای صورت می خندد، از همان وقت ها بر سردرش نقش بسته است. یک جور پیام روانی دارد انگار؛ اینکه مو ...
چگونگی رفتار با همسر بی اعتماد
کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته است، در بزرگسالی نیز از نزدیک شدن به دیگران و ایجاد رابطه صمیمانه با آنان هراس دارد. وی در ادامه گفت: این افراد در روابط خود احساس راحتی نمی کنند. دیگران به جای این که برایشان اطمینان آفرین و شادی بخش باشند، پیش بینی ناپذیر و خطرناک جلوه می کنند. چنین افرادی فکر می کنند که دیگران به آنها صدمه می زنند، خیانت و از آنان سوء استفاده می کنند. پس باید در برابر ...
عاشورا آینه تلاش حقمداران
موارد و مصادیق آن همان باشد که برخی بر آن تأکید می کنند، نمی بایست چنین مقاومتی را از طرف حاکمان برانگیزد. بنابراین بر خلاف آنچه در اذهان عمومی جامعه جا گرفته، امر به معروف و نهی از منکر، منحصر به خرده گیریهایی فردی و کاستیهای معدود آحاد اجتماع نیست. این فریضه الهی بیشتر در ارتباط با حاکمان و فرادستان سیاسی جامعه، معنی و مفهوم پیدا می کند و ارزش و کارآرایی خود می نمایاند. ...
ظلمهای دشمنان در کربلا
زمینگیر و فلج شد. عمامه اش را اخنس بن مرثد برد و گویند جابر بن یزید اودی برد و آن را بر سرگذاشت و دچار سفاهت گشت. کفش حضرت را اسودبن خالد برداشت. انگشتر او را بجدل بن سلیم کلبی درآورد؛ انگشت او را با انگشتر برید. هم او بود که مختار دستگیرش کرد و دستها و پاهایش را بریده و همان طور رهایش کرد تا در خون خویش غلتید و مرد. قطیفه ای از خز داشت که قیس بن اشعث غارت کرد. زره حضرت را که کوتاه و بی دامن بود ...
اسلام منهای روحیه عاشورایی، اسلام انگلیسی و آمریکایی است
حجت الاسلام سید عطاءالله ارکیان، معاون مدرسه علمیه امام باقرالعلوم(ع) در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تهران، با بیان این که در ماه محرم سنگرها در اختیار روحانیت است و باید از این فرصت جهت تبیین معارف و احادیث اهل بیت(علیهم السلام) استفاده کرد، عنوان داشت؛ هدایت و سوق دادن جامعه و مردم به سمت معارف اهل بیت(ع) و خوبی ها، مقام بسیار بزرگی است. ما حصل این گفت و گو را در ادامه بخوانید ...
از سپتامبر 2001 تا سپتامبر 2015
اتهامات ساختگی واهی به حبس و تعداد زیادی را به اعدام محکوم نمودند . حیله گری و سیاست دورویی غرب و بویژه آمریکا در مصاحبه ای که پس از این کودتا در مقابل خبرنگاران تلویزیونی انجام شد کاملا مشخص بود بطوریکه ، آقای اوباما رییس جمهور آمریکا در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ، چطور شما تا چند روز پیش از دولت قبلی حمایت می کردید ولی در فاصله یکی دو روز کاملا موضع خود را تغییر داده اید ؟! اوباما که شخصا از ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
بازی با هویت سوپراستار ها مثل آب خوردن/ دختران آخرین مقصد تبهکاران حرفه ای
آزادی بیشتری با هم ارتباط برقرار کنند. در این بین بسیاری از دختران و پسران جوان با ورود به این فضاها به راحتی با غیر همجنسان خود ارتباط برقرار می کنند و هویت جدیدی می یابند. این فضاها به راحتی امکان شکل گیری روابط آزاد با جنس مخالف را بر خلاف دنیای واقعی که از ترس خانواده، آبرو،جامعه و دین صورت نمی گیرد، برقرار می کند. دختران جوان قربانیان سودجویان این ...
زینب (س) از ولادت تا وفات/ داستان شرط ضمن عقد زینب (س) سندیت تاریخی ندارد
...، بلکه ما در تاریخ داریم که وقتی که حضرت زهرا به محضر پیامبر می آمدند، پیامبر بلند می شدند و به استقبال ایشان می رفتند. از نظر عقلی و شأن حضرت زینب، این ماجرا هم بعید نیست اتفاق افتاده باشد، ولی ما اصل و سندیتی برای آن نداریم. هیچ شاهدی برای آن در تاریخ نیست. و یا ماجرای نام گذاری حضرت زینب توسط رسول خدا که در کتاب هایی چنین ماجرائی را خلق کرده اند که به پیغمبر اکرم از طرف جبرئیل ...
منظور قرآن از شجرة الملعونة چیست؟
، خلاف است. لذا خودشان در بعضی از جاها بیان کردند که این مطلب را قبول ندارند. علی ایّ حال، پدرش اباسفیان، او را همیشه به عنوان فرمانده قرار می داد، مگر در جنگ بدر که در آنجا بحثش جدا بود و نرسید و بعد هم پشیمان شد. امّا در همه جنگ ها معاویه، از طرف اباسفیان، نماینده بود که با پیامبر بجنگند. معاویه، پانزده سال پیش از هجرت، در مکّه مکرّمه متولد شد. لذا از پانزده سالگی در جنگ ها ...
عبرتهای عاشورا در کلام رهبر معظم انقلاب
...، یا اکثریت قاطعشان، در یک جامعه، چنان تغییر ماهیت می دهند که فقط دنیای خودشان برایشان اهمیت پیدا می کند؛ وقتی از ترس جان، از ترس تحلیل و تقلیل مال، از ترس حذف مقام و پست، از ترس منفور شدن و از ترس تنها ماندن، حاضر می شوند حاکمیت باطل را قبول کنند و در مقابل باطل نمی ایستند و از حق طرفداری نمی کنند و جانشان را به خطر نمی اندازند؛ آن گاه در جهان اسلام فاجعه با شهادت حسین بن علی علیه السّلام - با ...
آرایش های عجیب به بهانه محرم
...؛ تغییرات در ظاهر تعدادی از زنان و مردانی که حضورشان با ظاهری متفاوت در هیأت های عزاداری و در ساعت های قبل از نیمه شب در خیابان های تهران بحث برانگیز شده است. ماجرا بیشتر به پسران و دخترانی برمی گردد که با نوع پوشش و آرایش صورت و سرشان خیلی ها را متعجب کرده اند. حالا چند روزی است که عکس هایی در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود که پسرانی را نشان می دهد که موهای شان را تراشیده و روی ...
مراقب قلیانی که شیشه به توتون آن اضافه شده است باشید!
میزان شیشه زیاد باشد ، مصرف کننده بعد از مصرف دچار سردرد ، افزایش ضربان قلب ، توهم و بی قراری می شود ولی اگر میزان شیشه در آن کم باشد ، ممکن است فرد اصلا متوجه نشود . واکنش افراد نسبت به مصرف مواد آمفتامینی با توجه به شرایط جسمی شان متفاوت است به گفته رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، واکنش افراد نسبت به مصرف مواد آمفتامینی با توجه به شرایط جسمی شان متفاوت است و نمی ...
ورزش مهم ترین عامل پیشگیری از پوکی استخوان
استخوان می شوند، با تغییر سبک زندگی می توانند وضع را تغییر دهند. چنین افرادی باید رژیم غذایی شان را تغییر دهند، به طوری که حاوی مقدار کافی کلسیم باشد و در صورت نیاز و با تجویز پزشک نیز از مکمل های کلسیم و داروهای مورد نیاز هم استفاده کنند. در کنار این موارد، حتما باید برنامه ورزشی مناسب و متناسب با شرایط فرد وجود داشته باشد. در این حالت هم به این افراد، انجام ورزش هایی توصیه می شود که همراه با ...
چگونه دل خانواده همسر را بدست بیاوریم؟
او موافق نبوده و او را به اطاعت از اقوام همسر تشویق می کردند. خیلی کم پیش می آمد که کسی مستقل از خانواده همسر بتواند به خوبی و خوشی زندگی کند! کم کم که شکل زندگی تغییر کرد و دختران، تحصیل کرده وبرخی دارای شغل شدند همسو شدن با تمام خواسته های خانواده خودشان نیز برای آنها مشکل شد چه برسد به بجا آوردن خواسته های خانواده همسر.در نتیجه همین ها ارتباط برقرار کردن با خانواده همسر بسیار دشوارتر شده است و ...
عشق است یا هوس؟
به گزارش سایت تحلیلی خبری 9صبح ،عشق یا هوس؟ سؤالی که قدمتی به اندازه خود عشق دارد و همیشه یکی از دغدغه های فکری افراد بوده است؛ مثلا اینکه وقتی کسی به ما ابراز عشق می کند آیا واقعا دوستمان داردیا تنها از سر هوس و تمایلی که به جنس مخالف دارد از کنار ما بودن لذت می برد؟احتمالا شما هم زیاد شنیده اید که دو نفر با عشق ازدواج کرده اند اما بعد از مدت کوتاهی کارشان به طلاق کشیده است و هرچه محبت داشته اند ...
جزئیات فیلمبرداری صحنه شهادت حضرت عباس (ع) با بازیگر رستاخیز
بالا از طرف یک مورچه تهدید می شود باید گفت که این از کوچکی مورچه است که فهم و درک بزرگی این فرد را ندارد؛ باید بگویم ما نسخه آدم های بزرگ وعجیب را یا کم داریم یا دیگر نداریم و به همین خاطر نسل ما درک محدودی از این آدم ها دارد نه فقط در ایران بلکه در تمام جهان . * احمدرضا درویش بجز شما افراد دیگری را برای این نقش انتخاب کرده بود؟ در آن دوران که وارد پروژه شدم تا قطعی شدن بازی من ...
بدون تنهایی نمی توانم زندگی کنم
عواملی رمان ما و داستان کوتاه ما را به اصطلاح از نظر کیفی تنزل می دهد. اینها را در سال هایی که نقد می نوشتم و همین طور داور جایزه مهرگان ادب بودم به اصطلاح به مرور پیدا کردم با استناد به مثلا فهرست کتاب هایی که در انتها آمده است. چند ده جلد کتاب که من تعدادی را فقط آوردم حدود 70، 80تا. بعد دیدم رمان مدرنیستی به اصطلاح قبلی ها فقط با یک مقوله های کلی از رمان کلاسیک قرن نوزدهم جدا شدند، مثلا در رمان ...
اگر جهان اندیش نباشیم، حقیر می شویم/ خنده ام می گیرد وقتی عده ای فقط دغدغه حجاب دختران تهرانی را دارند
این کار را کرد؛ اما درست انجام داد. یک اتفاقی در این زمینه در ارتباط با مقام معظم رهبری افتاد که برای من خیلی جالب بود. آقا قبل از انتخابات مجلس سال 90، در نمازجمعه صحبت کردند. انتخاباتی بود که بعد از حوادث 88 بود و همه رسانه ها تمرکز کرده بودند که ببینند این انتخابات به چه صورت خواهد بود. از طرف دیگر، برخی از گروه های سیاسی هم گفته بودند که در انتخابات شرکت نمی کنیم. سخنان آقا زمانی بود ...
چرا رهبری مشکلات جامعه را حل نمی کند؟ پناهیان به مادر روح الامینی چه گفت؟
روم 7-8 نفر قبل از منبر آمدند و سوال کردند و اتفاقا یکی از سوالات این بود که چرا آقا صدا و سیما را که زیر نظر خودشان هست درست نمی کنند. بنده از شما سوال می کنم که آیا اکثر مردم این سوال را دارند؟ سوال می کنند که آیا رهبری از مشکلات موجود در مملکت خبر دارند؟ این یک شیوه ی ارزیابی و حل مسئله است؛ این یک شیوه ی راه حل جستن برای موضوع است، یعنی در این سوال مطرح می شود که رهبری باید این مشکلات ...
رابطه فصل تولد با سلامتی
پژوهشگران دریافته اند فصل تولد با طیف وسیعی از پیامدهای سلامتی افراد در ارتباط است. به عنوان مثال بررسی ها نشان داده است افرادی که در زمستان و یا اوایل بهار متولد می شوند، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی قرار دارند. بر اساس مطالعه اخیر، مادرانی که نیمه دوم بارداری خود را در تابستان می گذرانند، به دلیل قرار گرفتن بیشتر در معرض نور خورشید که منجر به افزایش ویتامین D در ...
ضرورت های اجتماعی در عزاداری های مردمی
اجتماعی را رعایت کنند. 4/ شب های محرم بهترین فرصت برای آشنا کردن جوانان و نوجوانان با مفاهیم عالی اسلامی و حسینی است. از این فرصت های مناسب در کنار عزاداری و سینه زنی باید حداکثر استفاده صورت بگیرد و در مراکز عزاداری روحانیون محترم به بیان فلسفه قیام امام حسین (ع) و ابعاد الهی آن پرداخته و درس آزادگی، انسانیت و وفاداری و صداقت را به فرزندان این جامعه بیاموزند. 5/ در پاره ای اوقات ...
پیدا و پنهان دیپلماسی نوین ایران به روایت ظریف
ابراز بازی برای طرف مقابل فراهم شده بود. به همین دلیل است که نتانیاهو نگران است، چون از تلاش ایران برای ساخت بمب اتمی که همیشه خیالش راحت بود و می دانست که ایران دنبال سلاح نیست، ولی الان ابزار بازی را از دستش گرفته ایم. وزیر خارجه ادامه داد: ابزار امنیتی سازی ابزاری است که سال ها علیه ما استفاده کرده اند. نتانیاهو می گوید من حاضرم خودم را بکشم تا توافق هسته ای پا نگیرد. توافق هسته ای به ...
مراسمی عجیب برای دختران و پسران تازه وارد/ فیلم
بلند اتفاق می افتاد، به عنوان مثلاً تنبیه ؛ در اقدامی عجیب؛ با آفتابه ! روی سر آنها آب ریخته و موهای آنها را با شامپو می شستند! در ادامه و به عنوان تنبیهی دیگر، در دهان این دانشجویان تخم بلدرچین می گذاشتند! هم چنین و در اقدام تحقیرآمیز دیگری؛ بخشی از موی پسران را کوتاه می کردند. در ادامه ی این برنامه، وقتی برخی افراد می کوشیدند تا از چهره ی شخصیت های سیاسی و غیردانشجویی که برای ...