آیا روایات سکونی و نوفلی که از این دو نقل شده، پذیرفته می شود؟
سایر منابع:
سایر خبرها
آیا نام علی بن حاتم قزوینی و حسن بن محبوب در کتاب رجال کشّی آمده است؟
، ما روی فی الحسن بن محبوب، ص 584 – 585، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق. [2]. أحمد بن محمد بن أبی نصر قال قلت لأبی الحسن الرضا( علیه السلام ) إن الحسن بن محبوب الزراد أتانا عنک برسالة قال صدق ؛ اختیار معرفة الرجال، ص 585. [3]. أجمع أصحابنا علی تصحیح ما یصح عن هؤلاء و تصدیقهم و أقروا لهم بالفقه و العلم: و هم ستة نفر آخر دون الستة نفر الذین ذکرناهم فی أصحاب أبی عبد الله ( علیه ...
احمد بن اسحاق قمی که بود؟
...، تنها پدر صدوق یا استادش ابن ولید است؛ در حالی که در این روایت، بین شیخ صدوق و سعد بن عبد الله پنج واسطه ذکر شده است.[13] [1]. نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 91، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ ششم، 1365ش. [2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، الأبواب(رجال طوسی)، محقق و مصحح: قیومی اصفهانی، جواد، ص 373، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ سوم، 1427ق. [3]. همان، ص ...
آیا دعای عهد، از لحاظ سند و متن قابل تأیید است؟
نام صحیح او، عبدالله بن سلیمان است؛ زیرا؛ اولاً شخصی به نام ابی عبدالله بن سلیمان در میان راویان نیست و ثانیاً عبدالله بن سلیمان عامری کسی است که -همانند سند روایت دعای عهد- تنها ربیع بن محمد از او در کتب اربعه[30] نقل روایت کرده است،[31] پس جای هیچ تردیدی نیست، که شخص مورد نظر، همان عبدالله به سلیمان عامری است. رجال برقی[32] و رجال طوسی[33] او را از اصحاب امام صادق( علیه السلام ) نامیده اند. آیت ...
حدیث حارث همدانی در مورد حاضر شدن امام علی( علیه السلام ) بر بالین محتضر را چگونه ارزیابی می کنید؟
حضرت علی( علیه السلام )، هنگام مرگ، نزد تمامی انسان ها حتی کسانی که بر دین های دیگر می باشند از اموری است که اخبار مستفیضه بر آن دلالت دارد.[1] البته در نحوه و چگونگی این حضور سخنانی بیان شده است که آن هم با دلیل های عقلی و نقلی جواب داده شده است.[2] فضیل بن یسار از امام پنجم و امام ششم( علیه السلام ) نقل می کند که آن دو بزرگوار فرمودند: روح انسان ها جسدشان را ترک نمی کند تا این که حضرت محمد ...
آیا سند خطبه فدکیه حضرت زهرا( سلام الله علیها )، در کتاب دلائل الامامة محمد بن جریر طبری صحیح است؟
، معجم رجال الحدیث، ج 11، ص 313، مرکز انتشارات آثار شیعه، قم، 1410ق. [10]. همان، ج 11، ص 312. [11]. فهرست أسماء مصنفی الشیعة، ص 234. [12]. می گوید: حدّثنی أبو المفضّل محمّد بن عبد اللّه، قال: حدّثنا أبو العبّاس أحمد ابن محمّد بن سعید الهمدانی، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن عثمان بن سعید الزیّات، قال: حدّثنا محمّد بن الحسین القصبانی، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد بن أبی نصر البزنطی[عن ...
آیا پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) و امامان( علیه السلام ) هم شب قدر برایشان مشخص نبود؟
توانم سه شب را بیایم) شب قدر را به من بگویید (که فقط همان شب را بیایم)، آن حضرت فرمود: شب بیست و سوم بیا .[5] [1]. ر ک: کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 260، بَابُ أَنَّ الْأَئِمَّةَ ( علیه السلام ) یَعْلَمُونَ عِلْمَ مَا کَانَ وَ مَا یَکُونُ وَ أَنَّهُ لَا یَخْفَی عَلَیْهِمُ الشَّیْ ءُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمْ ، دار الکتب الإسلامیة، تهران ...
آیا می توانید حدیثی از کتاب های اهل سنت به من بدهید، که طبق آن پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ...
ابراهیم فرزند پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) باشد، یا برای امام حسین( علیه السلام ) نوه و یکی از اوصیای او باشد، علاوه بر این که در منابع شیعی روایات بسیاری دال بر گریه پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) برای امام حسین( علیه السلام ) نیز وجود دارد.[3] [1]. حَدَّثَنَا هَدَّابُ بْنُ خَالِدٍ وَشَیْبَانُ بْنُ فَرُّوخَ کِلَاهُمَا عَنْ سُلَیْمَانَ وَاللَّفْظُ لِشَیْبَانَ حَدَّثَنَا ...
آیا در منابع روایی، حدیثی وجود دارد که استفاده از هر روش طبیعی را برای لذت های جنسی مجاز شمرده و استفاده ...
، 1407ق. [2]. علامه حلی، خلاصة الأقوال، ص 272، دار الذخائر، قم، 1411. [3]. نجاشی، احمد بن علی، رجال نجاشی، ص 260، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1407ق. [4]. همان، ص 332. [5]. همان، ص 233. [6]. بَابُ جَوَازِ تَقْبِیلِ الرَّجُلِ قُبُلَ زَوْجَتِهِ وَ مُبَاشَرَتِهِ أَمَتَهُ بِأَیِّ عُضْوٍ کَانَ مِنْ بَدَنِهِ لِتَلَذَّذَ بِهِ لَا بِغَیْرِ بَدَنِهِ ؛ نک: حر عاملی، محمد بن حسن ...
مرد چه مزیتی دارد که پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمود: اگر سجده جز بر خدا حرام نبود می ...
...، 1408ق؛ شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 20، ص 162 – 165، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1409ق. [3]. مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مَالِکِ بْنِ عَطِیَّةَ عَنْ سُلَیْمَان بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ قَوْماً أَتَوْا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا یَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّا رَأَیْنَا أُنَاساً یَسْجُدُ ...
حکم استفاده از انگشتر در انگشتهای سوم و اشاره، طبق روایات اسلامی چیست؟
...، 1412ق. [4]. روی عن الصادق( علیه السلام) أنه قال علامات المؤمن خمس صلاة إحدی و خمسین و تعفیر الجبین و التختم بالیمین و زیارة الأربعین و الجهر ب بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ ؛ احسائی، ابن ابی جمهور، عوالی اللآلی، ج 4، ص 37، انتشارات سید الشهداء ( علیه السلام)، قم، 1405ق. [5]. سبزواری، سید عبد الأعلی، مهذّب الأحکام فی بیان الحلال و الحرام، ج 5، ص 366، مؤسسه المنار (دفتر حضرت آیة الله)، قم، چاپ چهارم، 1413ق ...
آیا روایتی به این مضمون وجود دارد که روزه گرفتن از آن زمان بر ما واجب شد که حضرت آدم( علیه السلام ) از ...
الله ذلک علی أمتی ثم تلا هذه الآیة- کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم لعلکم تتقون. أیاما معدودات قال الیهودی صدقت یا محمد ... .[1] از امام حسن مجتبی( علیه السلام ) روایت شده است: تنی چند از یهود نزد رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) آمدند، دانشمندترین ایشان در باره مسائلی از آن حضرت سؤال کرد؛ از جمله سؤال هایش این بود؛ چرا خدای عزّ و جلّ سی روز روزه در ساعات روز را بر امت تو ...
آیا صحیح است که بعد از هر عطسه؛ اگر ذکر خاص آن گفته شود، خداوند موجودی می آفریند که تا روز قیامت برای ...
گونه شواهد، در منابع حدیثی فراوان به چشم می خورد.[11] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 655، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [2]. عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ: مَنْ عَطَسَ ثُمَّ وَضَعَ یدَهُ عَلَی قَصَبَةِ أَنْفِهِ ثُمَّ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ الْحَمْدُ لِلَّهِ حَمْداً کَثِیراً کَمَا ...
معنای کلمه اختیال که در روایات مَنْ مَشَی فِی الْأَرْضِ اخْتِیالاً آمده، چیست؟
تَحْتَهَا وَ مَنْ فَوْقَهَا. عَنْ سَعْدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ أَبِیهِ رَفَعَهُ قَالَ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ( علیه السلام ) قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ( صلی الله علیه و آله و سلم ) وَیلٌ لِمَنْ یخْتَالُ فِی الْأَرْضِ یعَانِدُ جَبَّارَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ. پاسخ اجمالی در روایات مورد پرسش می خوانیم: امام صادق( علیه السلام ) به نقل از پیامبر خدا( صلی الله علیه ...
آیا پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) از غذا خوردن در ظروف سفالی مصر نهی کرده؟! خاک مصر چه مشکلی ...
خاک مصر و استفاده از آن است.[6] [1]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی ج 6، ص 386، دار الحدیث، قم، چاپ اول، 1429ق. [2]. حمیری، عبد الله بن جعفر قرب الإسناد، ص 376، مؤسسة آل البیت علیهم السلام ، قم، چاپ جدید، 1413ق. [3]. مائده، 21. [4]. قطب الدین راوندی، سعید بن هبة الله، قصص الأنبیاء علیهم السلام، محقق، مصحح: عرفانیان یزدی، غلامرضا، ص 186، مرکز پژوهش های اسلامی، مشهد، چاپ اول ...
آیا در روایات از هر روز حمام رفتن نهی شده است، و آیا این کار موجب بیماری سِل می شود؟
مُحَمَّدٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْحَجَّالِ عَنْ سُلَیمَانَ الْجَعْفَرِی قَالَ مَرِضْتُ حَتَّی ذَهَبَ لَحْمِی فَدَخَلْتُ عَلَی الرِّضَا ( علیه السلام ) فَقَالَ أَ یسُرُّکَ أَنْ یعُودَ إِلَیکَ لَحْمُکَ قُلْتُ بَلَی قَالَ الْزَمِ الْحَمَّامَ غِبّاً فَإِنَّهُ یعُودُ إِلَیکَ لَحْمُکَ وَ إِیاکَ أَنْ تُدْمِنَهُ فَإِنَّ إِدْمَانَهُ یورِثُ السِّلَّ ؛ کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 6، ص 497، دار ...
چگونه می شود فرزند سقط شده را مورد خطاب قرار داد و برایش دعا کرد، در حالی که نمی دانیم پسر است یا دختر؟
علیهم السلام ، قم، 1409ق. السِّنْدِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ، عَنْ أَبِی الْبَخْتَرِیِّ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَلَیْهِ السَّلَامُ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: سَمُّوا أَسْقَاطَکُمْ، فَإِنَّ النَّاسَ إِذَا دُعُوا یَوْمَ الْقِیَامَةِ بِأَسْمَائِهِمْ تَعَلَّقَ الْأَسْقَاطُ بِآبَائِهِمْ فَیَقُولُونَ: لِمَ لَمْ تُسَمُّونَا؟. قَالَ: فَقَالُوا: یَا رَسُولَ ...
حواریون ائمه اطهار( علیه السلام ) چه کسانی بودند؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی راوی از امام موسی بن جعفر( علیه السلام ) در مورد حواریون ائمه( علیه السلام ) چنین نقل می کند: امام موسای کاظم( علیه السلام ) فرمود: روز رستاخیز منادی ندا می دهد حواریون رسول خدا( صلی الله علیه و آله و سلم ) کجایند، آنانی که پیمان خود را نشکستند و با همان پیمان از دنیا رفتند؟ سلمان، مقداد و ابوذر برمی خیزند. سپس منادی ندا می دهد، حواریون علی بن ابی طالب( علیه ...
کدام سوره طبق روایات، شناسنامه خداوند است؟
شیعه نیوز : پاسخ اجمالی شناسنامه خداوند، سوره ی مبارکه توحید(قل هو الله أحد) است که در آن از توحید پروردگار و یگانگی او سخن به میان آمده است؛ همان طور که در روایات متعددی از معصومان( علیه السلام )، از آن با عنوان نسبة الربّ [1] یاد شده است؛ مانند این که امام صادق( علیه السلام ) فرمود: ... سوره توحید بیانگر نسبت (شناسنامه ) پروردگار عزّ و جلّ است .[2] همچنین برای سوره قل هو الله ...
آیا راویان حدیث رفع موثق هستند؟
...، محقق و مصحح: احمدی، محسن، ص 146، کنگره بزرگداشت نراقی(ره)، قم، چاپ دوم، 1422ق. [15]. فهرست أسماء مصنفی الشیعة (رجال النجاشی)، ص 450؛ حائری مازندرانی، محمد بن اسماعیل، منتهی المقال فی أحوال الرجال، ج 7، ص 70، مؤسسه آل البیت( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1416ق. [16]. همان؛ خلاصة الاقوال، ص 186. [17]. الأبواب(رجال الشیخ الطوسی)، ص 187؛ خلاصة الاقوال، ص 56. [18]. فهرست ...
آیا در روایتی توصیه شده که در سجده، حضرت زهرا( سلام الله علیها ) را مخاطب قرار دهیم؟ آیا این شرک نیست؟
همین عبارت را تکرار کن و سپس دوباره به سجده رفته، بعد از صد و ده بار تکرار مجدد، خواسته خود را از خدا بخواه که پروردگار، آن را برآورده خواهد کرد . این روایت مقطوع است و تمام راویان آن تا مفضل بن عمر ذکر نشده است و این خود به عنوان ضعفی در سند حدیث به شمار می رود. اما مفضل بن عمر که از اصحاب امام صادق و امام موسی کاظم( علیه السلام ) به شمار می رود، در کتب شیعه روایات بسیاری را از آن دو ...
حسن بن علی بن ابی حمزه بطائنی کیست؟
...: طوسی، محمد بن حسن و مصطفوی، حسن ، ص 405، ح 759 و ص 459، ح 871 و ص 467، ش 888، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، 1409 ق؛ ابن بابویه، محمد بن علی، علل الشرائع ، ج1، ص 235، کتاب فروشی داوری ، قم ، 1385ش؛ ابن بابویه، محمد بن علی، عیون أخبار الرضا( علیه السلام )، ج1، ص 112، نشر جهان، تهران، 1378 ق؛ طوسی، محمد بن الحسن، الغیبة للحجة، مصحح: تهرانی، عباد الله و ناصح، علی احمد، ص 64، دار المعارف الإسلامیة، قم ...
ابن شهاب زُهری که بود؟
تنها از افرادی موثق در نزد خود، نقل حدیث می کنند، از او روایت کرده و همچنین علمای علم رجال نیز از او به بدی یاد نکرده اند، بلکه او را محب اهل بیت( علیه السلام ) دانسته اند، می توان روایات او را معتبر دانست و اگر روایاتش مشکل دیگری نداشته باشد، می توان آنها را پذیرفت. پاسخ تفصیلی أبو بکر محمد بن مسلم بن عبید الله بن شهاب، معروف به زُهری[1] از مادری به نام عائشه که او نیز از خاندان ...
آیا روایتی که می گوید سلمان فارسی و ابوذر از یاران امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) هنگام رجعت ...
السلام ) که در راه خدا آزار و اذیت فراوان دیده اند، تصریح شده است. همچنین در روایات تصریح شده است نخستین امامی که رجعت می کند، امام حسین ( علیه السلام ) است. [1]. مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 386، کنگره شیخ مفید، قم، چاپ اول، 1413 ق. [2]. عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر، محقق و مصحح، رسولی محلاتی، هاشم، ج 2، ص 32، المطبعة العلمیة، تهران، چاپ اول، 1380ق. T ...
آیا راویان حدیث مربوط به حکمت غیبت امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) که در کتاب علل الشرائع شیخ ...
شیعه نیوز : پرسش آیا این حدیث معتبر است که شیخ صدوق، در کتاب علل الشرائع این روایت را از امام صادق( علیه السلام ) نقل کرده است: حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَاحِدِ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عُبْدُوسٍ النَّیْسَابُورِیُّ الْعَطَّارُ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ قُتَیْبَةَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ حَدَّثَنَا حَمْدَانُ بْنُ سُلَیْمَانَ النَّیْسَابُورِیُّ قَالَ ...
آیا دعای امام معصوم( علیه السلام ) برای یک راوی دلالت بر اثبات وثاقت او می کند؟
السلام ) به حَمدان حُضَینی دربارۀ برادرش، محمد بن ابراهیم حضینی فرمود: خداوند برادرت محمد را رحمت کند، همانا او از خواص شیعیانم بود .[2] همچنین آن حضرت وقتی کتاب یوم و لیله ، نوشته یونس بن عبدالرحمن را مطالعه کردند، سه بار فرمود: خدا رحمت کند یونس را، خدا رحمت کند یونس را، خدا رحمت کند یونس را .[3] اما برخی دیگر از فقها - مانند آیت الله خویی(ره)- با این نظریه به مخالفت برخاسته ...
درایت حدیث و روایت حدیث را با ذکر مثال توضیح دهید؟
امام علی بن ابی طالب( علیه السلام )، قم، چاپ اول، 1427ق. [5]. شیخ صدوق ، معانی الأخبار، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ص 2، دفتر انتشارات اسلامی ، قم، چاپ اول، 1403ق. [6]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 49، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق. [7]. محمد، 24. T ...
آیا کتابی که مصادر احکام وارده در من لایحضر الفقیه و روایات مربوط به آن احکام را نوشته باشد و صحیح بودن ...
یحضره الفقیه، ج3، ص 279، دفتر انتشارات اسلامی، قم، 1413ق؛ کافی، محمد بن یعقوب، ج 5، ص190، دار الکتب الاسلامیه، تهران، 1407ق؛ طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 7، ص 118، تحقیق خرسان، دار الکتب الاسلامیه،تهران،1470ق. [2]. من لا یحضره الفقیه، ج 4، ص 448. [3]. خویی، ابوالقاسم، معجم رجال الحدیث، ج 1، ص 81، مرکز نشر آثار شیعه، قم، 1410 ق T ...
آیا حدیثی به این مضمون که امام علی( علیه السلام ) فرمود: بارالها! همان طور که خلفای راشدین و هدایت یافته ...
خلافت امام علی( علیه السلام ) نقل کردیم که این چند خبر شما نمی تواند با آنها معارضه کند.[7] [1]. بر گرفته از سؤال 5085. [2]. طوسی، محمد بن حسن، تلخیص الشافی، ج 1، ص 61، انتشارات محبین، قم، 1382ش. [3]. بر گرفته از سؤال 5085. [4]. سید مرتضی، الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 و 94، تعلیقه عبدالزهراء الحسینی، مرکز ابحاث العقائدیة، قم، بی تا. [5]. الشافی فی الامامة، ج 3، ص 93 تا 96. [6]. همان، ج 3، ص 96. [7]. همان، ص 98، 101 و 102. T ...
حدیث دارای چه تقسیماتی است؟
مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنْ دَاوُدَ بْنِ الْحُصَیْنِ عَنْ عُمَرَ بْنِ حَنْظَلَةَ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ( علیه السلام ) عَنْ رَجُلَیْنِ مِنْ أَصْحَابِنَا... .[21] در این روایت؛ محمد بن عیسی و داود را برخی ضعیف شمرده اند و از طرفی برای عمر بن حنظله نیز مدح یا مذمتی نرسیده است،[22] ولی این روایت از طرف فقها مورد قبول واقع شده است ...
شخصیت و زندگی محمد بن مسلم ثقفی را بیان کنید و او چه نقشی در زمان امام باقر( علیه السلام ) ایفا کرد؟
شیعه نیوز : پرسش لطفاً درباره ی شخصیت و زندگی محمد بن مسلم ثقفی اطلاعاتی بدهید و بیان کنید که او چه نقشی در زمان امام زمان خود یعنی امام باقرالعلوم( علیه السلام ) ایفا کرد؟ پاسخ اجمالی محمد بن مسلم ثقفی کوفی، یکی از اصحاب برجسته و پرآوازه ترین پرورش یافتگان و دانش آموختگان دو تن از حجت های الهی حضرت امام محمد باقر( علیه السلام ) و حضرت امام جعفر صادق( علیه السلام ...