سایر منابع:
سایر خبرها
پاداش زیارت امام حسین (ع)
به گزارش " بوشهرنیوز " امام جعفر صادق علیه السلام نقل می فرماید که امام حسین علیه السلام فرمود: من کشته اشک هستم. درحالی شهید شدم که اندوهگین بودم. و سزاوار است غمزده ای به زیارت من نیاید، مگر این که خداوند او را خوشحال نزد خانواده اش بازگرداند. متن حدیث: عن ابی عبدالله علیه السلام قال: قال الحسین علیه السلام: انا قتیل العبره قتلت مکروباً و حقیق علی الله ان لا یاتینی مکروب قط الارده الله او اقبله الی اهله مسرورا. بحارالانوار،ج 44، ص 279 - ثواب الاعمال، ص207- کامل الزیارات،ص109 منبع : مشرق ...
آثار و فواید دعا
ی کریمه می فرماید: (أَلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ)؛ (6) آگاه باش که با یاد خدا دل ها آرامش می یابد. نیز حضرت خضر (علیهِ السَّلام) در وقت شهادت امیرمؤمنان (علیهِ السَّلام) در وصف ایشان فرمود: کُنتَ کَالجَبَلِ لا تُحَرِّکُهُه العَواصِفُ، وَ لا تُزِیلُهُ القَواصِفُ؛ (7) تو همانند کوهی بودی که طوفان ها تو را حرکت نمی داد و بادهای درهم شکننده، تو را از جای نمی ...
سلام چیست و چرا زیارت با سلام آغاز می شود
است که سلام تحیت است و تحیت یعنی کسی که به او سلام می کنیم، دارای حیات است. تا اینجای صحبت، پاسخ هایی بود که می شد از لغت، آیات قرآن و ادعیه به دست آورد. نکته دیگر اینکه در سوره مبارکه شعرا بحث عمیق تری درباره سلام وجود دارد که بحث دوم ما درباره چیستی سلام را کامل می کند. إن شاء الله در جلسه دیگری به آن خواهیم پرداخت. اللهم صل علی محمد و آل محمد. *نویسنده: حجت الاسلام بهاء ...
نقش پرورشی تربیتی از حیث اخلاقی
راه او را بربایند و چنان او را بزنند که به هلاکت رسد؟ قتاده پاسخ داد: به خدا سوگند آری. امام علیه السلام فرمود: وای بر تو ای قتاده، اگر قرآن را از پیش خود تفسیر کنی، در این صورت، هم خود هلاک گشتهای و هم دیگران را به هلاکت کشاندهای، و اگر این تفسیر را از مردم گرفتهای، باز هم خود به هلاکت رسیدهای و ایشان را هم به هلاکت رساندهای. وای بر تو ای قتاده! این آیه در حق کسی است که با توشه و مرکب ...
دو خصلتی که مانع عالِم شدن انسان می شود
عقیق : متن حدیث را از کتاب تحف العقول منتشر می کند. قَالَ (ع ) لَا یَکُونُ الْعَبْدُ عَالِماً حَتَّی لَا یَکُونَ حَاسِداً لِمَنْ فَوْقَهُ وَ لَا مُحَقِّراً لِمَنْ دُونَهُ. بنده ای که به بالادست خود حسد ورزد و زیردست خود را تحقیر نماید عالم نمی شود. تحف العقول عن آل الرسول (ص)، ص: 294. منبع:حوزه 211008 ...
یک عالم شیعیِ قرن هشتم چه علائق فکری داشت؟
.... همچنین چند متن روایی فارسی از رسول و باز شعر عربی گویا از امام علی. پیغمبر گوید: (ع) هر که روز صدبار بگوید اللهم صل علی محمد و آل محمد النبی و بگوید که این صلوات را در کار مردگانی خود کردم، خدا تعالی از قبیله او هشتاد کس را بیامرز و او را با انبیا دایم در بهشتش مقام دهد (فریم 44). روایتی بلند از امام جعفر صادق (ع) به فارسی در باره اعمال شبهای دهه نخست ذی حجه که یک صفحه کامل است ...
بررسی آیات ناظر به انسان شناسی در قرآن (1)
...، اصول کافی، ج 1، ص 207). 14. من عرف النبی الذی هو اولی بالمؤمنین من انفسهم فقد عرف ربه لانه قال من رآنی فقد رأی الحق... هو مجلی الاتم و مظهر اسم الله الاعظم (الاسفارالاربعة، ج 3، ص 21). 15. اتزعم انک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الاکبر (دیوان منسوب به امام علی (علیه السلام) ص 134)؛ در حقیقت، نفس انسان جهان کوچکی است که عناصری از حقیقتهای روحی، جسمی، فرشته ای و شیطانی در خود دارد ...
3 روش خواندن زیارت عاشورا
علیهِ السِّلامُ اَنَّهُ قالَ: مَنْ قَرَءَ لَعْنَ زِیارَهِ الْعاشُوراء الْمَشهُورَهِ مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: اللّهُمَّ الْعَنْهُمْ جَمیعاً تِسْعاً وَ تِسْعینَ مَرَّهً کان کَمَنْ قَرَئَهُ مِأهَ مَرَّهً؛ وَ مَنْ قَرَءَ سَلامَها مَرَّهً واحِدَهً ثُمَّ قالَ: السَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ عَلَی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ، و عَلَی اَصْحابِ ...
تعیین مصداق سید یمانی پیش از ظهور صحیح نیست
لَمَّا خَرَجَ طَالِبُ الْحَقِّ قِیلَ لِأَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع تَرْجُو أَنْ یَکُونَ هَذَا الْیَمَانِیَّ فَقَالَ لَا الْیَمَانِیُّ یَتَوَالَی عَلِیّاً وَ هَذَا یَبْرَأُ مِنْهُ. (4) کورانی علی؛ عصر ظهور(ترجمه مهدی حقی) ص 149 به بعد. عَنْهُ عَنِ ابْنِ فَضَّالٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ یَخْرُجُ قَبْلَ السُّفْیَانِیِ مِصْرِیٌ وَ یَمَانِیٌ . (طوسی، محمد بن الحسن ...
بررسی آیات ناظر به انسان شناسی در قرآن (2)
نامحدود است؛ از این رو فرمود: وَلِلّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنَی فَادْعُوهُ بِهَا (اعراف: 180)، خداوند اسماء حسنای بی شماری دارد که خواندن خدا به هر یک از آنها به معنای صیرورت در آن اسم است؛ (6) زیرا قرآن خدا را با همه ی اسماء و صفاتش می ستاید و همه ی آنها را مصیر لقاء الله می نامد. (7) از جمله شواهد واقعی برای بی تعینی ذات انسانی تنوع فعلیتهای اوست که در آیات مختلف اشاره شده است. (8) 4 ...
وقتی اعضای بدن حرف می زنند
...، ص 607 - 604) حساب مؤمنان روشن است گواهی اعضا مربوط به کفار و مجرمان است، و گرنه مؤمنان، حسابشان روشن است، لذا در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) می خوانیم: لَیْسَتْ تَشْهَدُ الْجَوارِحُ عَلی مُؤْمِن إِنَّما تَشْهَدُ عَلی مَنْ حَقَّتْ عَلَیْهِ کَلِمَةُ الْعَذابِ فَأَمّا الْمُؤْمِنُ فَیُعْطی کِتابُهُ بِیَمِینِهِ قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ فَأَمّا مَنْ أُوتِیَ کِتابَهُ ...
امام حسین(ع)در مسیر مدینه تا کربلا به کدام آیات استناد کردند
سعد به نام عبدالله بن سمیر گفت: این افراد پاک، ما هستیم که خدا ما را از شما جدا کرده است!؛ در اینجا بُرَیر بن خُضَیر گفت: ای فاسق! آیا خدا تو را از پاکان قرار می دهد؟!. [10] * صبح عاشورا هنگام سخنرانی بر لشکر دشمن: امام(علیه السلام) پس از تنظیم صفوف لشکر خویش، سوار بر مرکب شد و در مقابل لشکر دشمن با صدای بلند و رسا فرمود: أَیُّهَا النَّاسُ اِسْمَعُوا قَوْلِی وَ لَا تَعْجَلُوا ...
سیره فردی رسول اکرم(ص)
...> آنگاه حضرت آن سه نفر را بحضور طلبید، قلوبشان آرام کرد و فرمود: خداوند پیر زنان و پیرمردان و سیاهان را در بهترین شکل و قیافه زنده می کند، همه در حالی که جوان و نورانی اند داخل بهشت می شوند و قال: ان اهل الجنة جُرْدْ مُرْدٌ مُکَحّلوُنَ 12. ساده زیستی امام صادق صلوات الله علیه فرمود: روزی علی بن ابیطالب (ع) محضر رسول خدا (ص) آمد، جامه آن حضرت کهنه شده بود، دوازده درهم به علی (ع) داد و ...
سیره قرآنی رسول اکرم(ص)
...: توجه تام رسول اکرم(ص) به قرآن کریم، سیره نورانی آن حضرت را شایسته تأسّی کرده است:(لقد کان لکم فی رسول الله اٌسوة حسنة)1. البته همان گونه که معارف و بطون قرآن دارای درجات است، سیره هایی هم که بر اساس توجه به قرآن شکل گرفته، یکسان نخاهد بود. چنانکه از سالار شهیدان امام حسین ونیز امام صادق ( علیهما السلام) رسیده است که قرآن بر چهار بخش است: (علی العبارة ووالإشارة واللطائف و الحقایق ...
عده ای با وجود شناخت حق از آن دفاع نمی کنند
این که همه بساط ها جمع شد و حضرت هل من ناصر ینصرنی؟! هم فرمود، یک خطبه خواند؛ گفت: أَلَا وَ إِنَّ الدَّعِیَّ ابْنَ الدَّعِیِّ قَدْ رَکَزَ بَیْنَ اثْنَتَیْنِ بَیْنَ السَّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیْهَاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یَأْبَی اللَّهُ ذَلِکَ لَنَا و.. (7) عبیدالله، مرا بر سر یک دو راهی قرار داده و می گوید: یا شمشیر یا ذلت! ما هم کسی نیستیم که ذلت را بپذیریم. خدا اصلاً برای ما ذلت را نخواسته است ...
سیره سیاسی پیامبر اکرم ( ص)
الله الرحمن الرحیم. من محمد، رسول الله، الی النجاشی الاصحم، ملک الحبشه، سلم انت، فانی احمد إلیک الله الذی لا اله الا هو، الملک القدوس، السلام، المؤمن، المهیمن، و اشهد ان عیسی بن مریم روح الله و کلمته القاها الی مریم البتول الطیبه الحصینه، فحملت بعیسی، فخلقه الله من روحه و نفخه، کما خلق آدم بیده و نفخه. انی ادعوک الی الله وحده لا شریک له و الموالاه علی اطاعته و أن تتبعنی و تؤمن بالذی جاءنی فإنی ...
سیره اخلاقی پیامبر اکرم(ص)
کاره اید؟ قالوُا: نَحْنُ الْمُتَوَکِّلونَ ؛ عرض کردند ما توکل کنندگانیم. قالَ: لا، بَلْ أَنْتُمْ المُتَّکِلونَ ؛ حضرت فرمودند: نه، شما سر بارید(نوری، 1408ق، ج11، ص217). این روایت بیان می کند که توکل بدون سعی و تلاش کاری بیهوده و باطل می باشد. در صورتی توکل عملی شایسته و دارای سرانجامی نیکو خواهد بود که همراه با تلاش و کوشش انسان باشد. پیامبر اکرم(ص) درباره نتیجه توکل کردن به غیر خدا ...
در دعا کردن، خدا را بشناس
تأخیر اجابت و اصرار بر درخواست از خداوند سبحان نیز تأثیر می گذارد. امام کاظم (علیهِ السَّلام) می فرماید: قالَ قَومٌ لِلصّادق (علیهِ السَّلام) نَدعُو فَلا یُستَجابُ لَنا؟! قالَ لِأَنَّکُم تَدعُونَ مَن لا تَعرِفُونَهُ؛ (1) گروهی به امام صادق (علیهِ السَّلام) عرض کردند که ما خدا را می خوانیم، ولی دعای ما مستجاب نمی شود؟! حضرت فرمود: شما کسی را می خوانید که نمی شناسید. شناخت خداوند ...
مقام ولیّ الله برای سازندگان مساجد
الله له بیتاً فی الجنة هر کسی برای خدا مسجدی را بسازد و آن را برای ریا و خودنمایی به کار نبرد خدای تعالی در بهشت خانه ای برای او بنا می کند . ابوعبیده حذّاء می گوید: از امام صادق(ع) شنیدم که می فرمود: مَن بَنی مَسجِداً بَنَی اللّه ُ لَهُ بَیتاً فِی الجَنَّةِ، قالَ أبو عُبَیدَةَ: فَمَرَّ بی أبو عَبدِاللّه ِ علیه السلام فی طَریقِ مَکَّةَ، و قَد سَوَّیتُ بِأَحجارٍ مَسجِداً، فَقُلتُ لَهُ ...
بررسی آیات ناظر به معرفت شناسی در قرآن
وَنُنشِأَکُمْ فِی مَا لاَ تَعْلَمُونَ (واقعه: 61)، ... إِن یَشَأْ یُذْهِبْکُمْ وَیَأْتِ بِخَلْقٍ جَدِیدٍ (ابراهیم: 19) و غیره. 5. رک. صدوق، کتاب التوحید، ص 146. 6. رک. جوادی آملی، شرح حکمت متعالیه، بخش 2، جلد 1، ص 307. 7. صدوق، کتاب التوحید، ص 142. 8. از این رو، امام علی (علیه السلام) فرمود: ما رأیت شیئا الا و رأیت الله قبله و معه و بعده ؛ چنین مشاهده ای در صورت توجه و تذکر به ...
عاشورا؛ نمادی از تناسب هدف و وسیله+فایل صوتی
بزن و بکوب است. پیغمبر(صلی الله علیه وآله) فرمود: آن ها چه می گویند؟ گفتند: حرفشان این است: نحن لنا العزی و لا عزی لکم. حضرت فرمود: شما هم بروید و دسته جمعی بگویید: الله مولینا و لا مولی لکم: خدا آقای ماست، شما آقا ندارید. یک بت جامد که آقا نمی تواند بشود. الله مولانا و لا مولی لکم. به ایشان گفتند: آیا طبل بزنیم؟ حضرت فرمودند: نخیر. یعنی بگذارید انسان با اختیار خودش ...
جاذبه ی دایمی، دعای همیشگی
، دیگر در انتظار اجابت نیستند. به همین دلیل، بسیاری از بزرگان در حال دعا به چیز دیگری نمی اندیشدند و چون خود را بنده ای می دانستند که به دعا امر شده اند، امتثال امر کرده و دعا می کردند و اگر دعایشان به اجابت می رسید، آن را نعمت و فضل دیگری می دیدند که خداوند متعال به آنان ارزانی فرموده است. امام صادق (علیهِ السَّلام) فرمود: لَقَد دَعَوتُ اللهَ مَرَّهً فَاستَجابَ وَ نَسِیتُ الحاجَهَ، لِأَنَّ ...
شرایط دعا کننده (داعی)
، بیزاری می جوید و می فرماید: سُبحانَ رَبِّی کَیفَ یَسأَلُ مُحتاجٌ مُحتاجاً وَ أَنبی یَرغَبُ مُعدِمٌ إِلی مُعدِمٍ؛ (7) و کجا فقیر و بی نوایی برای رفع گرفتاری به کسی مانند خود روی می آورد؟ چنان که حضرت امیرالمؤمنین (علیهِ السَّلام) می فرماید: سُبحانَ الله الّذِی یَتَوَکَّلُ کُلُُّ مُؤمِنٍ عَلَیِهِ، وَ یَضطَرُّ کُلُّ جاحدٍ إِلَیه، وَ لا یَستَغنِی أَحَدٌ إِلّا بِفَضلِ ما لَدَیهِ؛ (8 ...
مقتل-زیارت جابر در روز اربعین
...: آمدن جابر بن عبد الله انصاری در اربعین به کربلا و کیفیت زیارت او عطیه گفت: ما بیرون رفتیم با جابر بن عبد اللّه انصاری به جهت زیارت قبر حضرت حسین علیه السّلام، پس زمانی که به کربلا وارد شدیم جابر نزدیک فرات رفت و غسل کرد، پس جامه را لنگ خود کرد و جامه دیگر را بر دوش افکند، پس گشود بسته ای را که در آن سعد بود و بپاشید از آن بر بدن خود، پس به جانب قبر روان شد و گامی ...
آیات قرآن مربوط به رابطه ی ظهوری جهان با خدا
. در حالی که حق واجب الوجود من جمیع الجهات است؛ او نامتناهی و صمد است که درون و برون اشیاء را فراگرفته و در هیچ ساحتی از ساحتهای هستی، جایی برای غیر نمی گذارد؛ بلکه هیچ شأنی از شئون ما سوی نیست، مگر آنکه آیت خداوند سبحان است. (7) نظریه ی وحدت شخصیه ی وجود با آیاتی از قرآن که رابطه ی ظهوری میان خدا و جهان را تبیین می کند، تلائم بیشتری دارند. چنان که صدرا به تبع عرفا آیه ی اللَّهُ نُورُ ...
نقش اعمال در معرفت دینی
تقربش به ساحت قدس و کبریایی خدای تعالی، انسان را به آگاهی هایی موفق می کند که آن آگاهی ها را با منطق و فلسفه نمی توان به دست آورد؛ دری به روی انسان از ملکوت آسمان ها و زمین باز می کند که از آن در، حقایقی را می بیند که دیگران نمی توانند آنها را ببینند، و آن حقایق، نمونه هایی از آیات کبرای خدا، و انوار جبروت اوست؛ انواری که خاموشی ندارد. امام صادق علیه السلام فرموده: اگر نبود که شیطان ها پیرامون دل ...
حقیقت بینان در دگرگونیهای روزگار
وحی و پیامبری را می دیدم و بوی نبوّت را می شنودم. 47 امام از برکت شاگردی رسول خدا و ودایع الهی که از رسول خدا گرفت، هم در علوم دنیایی سرآمد بود و هم در علوم الهی وسماوی و غیبی. اما علوم دنیایی همچون علم جنگیدن، امام پس از نفرین یاران بی وفایش فرمود: خدایتان بمیراناد ... کار را به جایی رساندهاید که قریش می گوید: پسر ابوطالب دلیرمردی است امّا علم جنگ نمی داند. خدا پدرانشان را ...
مقتل اربعین
...: حرکت از شام بهرحال پس از هفت روز که اهل بیت در شام بودند، به دستور یزید، نعمان بن بشیر(1) وسائل سفر آنان را فراهم نمود و به همراهی مردی امین آنان را روانه مدینه منوره کرد. (2) در هنگام حرکت، یزید امام سجاد علیه السلام را فرا خواند تا با او وداع کند، و گفت: خدا پسر مرجانه را لعنت کند! اگر من با پدرت حسین ملاقات کرده بودم، هر خواسته ای که داشت، می پذیرفتم! و ...
توصیه های امام باقر(ع) به فرزندشان درباره دوست یابی
امام جعفر صادق علیه السلام فرمودند: پدرم مرا به سه چیز ادب آموخت و از سه چیز نهی فرمود. سه نکته ادب این بود که فرمود: فرزندم! هرکس با دوست بد بنشیند، سالم نمی ماند و هر کس گفتارش را کنترل نکند، پشیمان می شود، و هر کس به جایگاه های بد وارد شود، مورد بدگمانی قرار می گیرد(زیر سؤال می رود) و آن سه چیز که مرا از آن نهی فرمود: دوستی با کسی که چشم دیدن نعمت کسی را ندارد، و با کسی که از مصیبت ...
اطعام برای عزاداران از چه زمانی رسم شد؟+فیلم
اللَّهِ ص... فَقَالَ اجْعَلُوا لِأَهْلِ جَعْفَرٍ طَعَاماً فَجَرَتِ السُّنَّةُ إِلَی الْیَوْم ؛ همان) امام زین العابدین(ع) وقتی خانم های بنی هاشم سیاه می پوشیدند و عزاداری می کردند تمام ایام عزاداری امام زین العابدین(ع) اطعام می کردند.(لَمَّا قُتِلَ الْحُسَیْنُ بْنُ عَلِیٍّ ع لَبِسْنَ نِسَاءَ بَنِی هَاشِمٍ السَّوَادَ وَ الْمُسُوحَ وَ کُنَّ لَا یَشْتَکِینَ مِنْ حَرٍّ وَ لَا بَرْدٍ وَ کَانَ ...