سایر منابع:
سایر خبرها
آیا دایره نبوت حضرت موسی(ع) و حضرت عیسی(ع) منحصر به قوم بنی اسرائیل بود؟!
عموم را مذمت می کند.[12] بنابر این مراد از این خطاب ها، مخاطبان اولیه و مستقیم هستند، نه آن که گروه های دیگر مخاطب نبودند؛ لذا بعثت حضرت موسی و عیسی (ع) عمومیت داشته، هر چند رسالت آنها به سوی بنی اسرائیل بوده است. البته روایاتی نبوت حضرت عیسی(ع) را مخصوص بنی اسرائیل می داند؛ مانند: عن أبی حمزة الثمالی عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر علیهما السلام حدیث طویل یقول فیه: ثم ان الله عز و جل ...
شتری که یک قوم را کشت!
عقیق : بنا بر برخی روایات 16 ربیع الثانی نازل شدن عذاب بر قوم حضرت صالح(ع) می باشد. به همین منظور نگاهی به زندگی این پیامبر برگزیده الهی می اندازیم. یکی از پیامبرانی که اسم او در قرآن آمده، حضرت صالح - علیه السلام - است که نامش در قرآن یازده بار ذکر شده است. او از نواده های سام بن نوح از قبیله ثمود بود، بعضی سلسله نسب او را چنین ذکر نموده اند: صالح بن عبید بن جابر بن ثمود و بعضی دیگر ...
انقلاب عقلی علامه
تفسیر شریف المیزان و کتاب های ارزشمند دیگر، آیت حق و دین و حجت خدا بر اهل فهم و یقین، سیدمحمدحسین قاضی طباطبایی تبریزی است. این دو بزرگوار مصداق فرمایش حضرت علی بن الحسین هستند که فرمود: خداوند می دانست که در آخرالزمان ژرف اندیشان خردمندی خواهند آمد و از همین رو سوره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ و آیات اول سوره حدید تا عَلِیمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ را نازل فرمود. این دو انسان الهی در راه نجات بندگان خدا ...
ولایت فقیه؛ مظهر توحید عملی در عرصه سیاست
ندای اصفهان- حجت الاسلام مهران آدرویش/ مهمترین اصل در دین مبین اسلام، اصل توحید است؛ تا آنجا که نخستین سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله با مردم این بود که قولوا لا إله إلا الله، تفلحوا (ای مردم! بگویید: لا إله إلا الله تا رستگار شوید.) انگیزه بعثت انبیاء در درجه اول رهانیدن انسان ها از شرک و بت پرستی به توحید و یگانه پرستی بوده لذا همواره لا إله إلا الله محوری ترین شعار پیامبران خدا ...
حرمت گوشت خوک در شرایع پیشین
...، فلسفه احکام، قم: زمزم هدایت. بحرانی، سید هاشم (1416ق)، البرهان فی تفسیر القرآن، تهران: بنیاد بعثت. پاکدامن، محمدطاهر (1388ش)، بهداشت تغذیه در قرآن و حدیث، پایان نامه کارشناسی ارشد، قم: مجتمع عالی امام خمینی. حر عاملی، محمد بن حسن (1409ق)، وسائل الشیعه، قم: مؤسسه آل البیتD لإحیاء التراث. 10. راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412ق)، المفردات فی غریب القرآن، بیروت: دارالعلم. ...
برخی تفاسیر علمی از نگاه علامه
انواع و... اشاره کرد. در نظر علامه مخاطبان قرآن تنها منحصر در معاصران و مخاطبان زمان نزول قرآن نیست، بلکه همه مردم در همه زمان ها و مکان ها مخاطب آن هستند؛ بنابراین، هر چند اشارات علمی قرآن بیشتر در سوره های مکی است و مخاطبان ابتدایی آن مشرکان مکه هستند که از تمدن و علم و دانش بهره ای نداشتند، جایز است قرآن در سطحی فراتر از درک و دانش مردم زمان نزول خود سخن گفته باشد؛ چه بسا مدلول ...
اعجاز علمی قرآن در پدیده ابر
عنوان یکی از مصادق آن ذکر شده، اما انحصار در آن چندان مطلوب نخواهد بود. این نکته با توجه به آنچه علم به طور قطع و یقین به آن دست یافته، مورد تأیید است. به علاوه، ممکن است در آینده به سبب پیشرفت علم، مصادیق دیگری از لقاح و تأثیرات توسط بادها پیش روی انسان گشوده شود. آیه 22 سوره حجر هم به لقاح و تأثیر بادها در انجام این عمل که شامل لقاح ابرها و گیاهان نیز می شود، اشاره دارد و به گفته بعضی از ...
جامعیت قانون گذاری قرآن در حوزه خانواده
الکتب العلمیه. ابن منظور (1416ق)، لسان العرب، بیروت، دار احیاء التراث العربی. استات، جان (بی تا)، مبانی مسیحیت، ترجمه روبرت آسریان، بی جا: حیات ابدی. باقلانی، محمد بن طیب (بی تا)، اعجاز القرآن، تحقیق احمد صقر، قاهره: دار المعارف. بلاغی نجفی، محمدجواد (1420ق)، آلاء الرحمن فی تفسیر القرآن، قم: بنیاد بعثت. ترجمه تفسیری کتاب مقدس، انگلستان: انجمن بین المللی کتاب مقدس (1995م ...
اهمیت و آثار ذکر بسم الله الرحمن الرحیم
. [13]. مستدرک الوسائل، ج 4، ص 386 و 387. [14]. وسائل الشیعه، ج 10، ص 149. [15]. مجموعه ورام، ورام بن ابی فراس، انتشارات مکتبه الفقیه، قم، ج 1، ص 32. [16]. عده الداعی، ابن فهد حلی، دارالکتاب اسلامی، قم، اوّل، 1407ق، ص 280. [17]. همان، ص 293. [18]. اعلام الدین، حسن بن ابی الحسن دیلمی، مؤسسه آل البیت (علیهم السلام)، قم، 1408 ق، ص 394. [19]. من لا یحضره الفقیه، ج 3، ص 404. [20]. وسائل الشیعه، ج 24، ص 362. منبع: سبطین ...
مصادیق آل محمد(ص) در نگاه فخر رازی
أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ (مائده، 67) از قول ابن عباس و براء بن عازب و محمّد بن علی می گوید این آیه در مورد علی(ع) نازل شده و پس از نزول این آیه، پیغمبر(ص) دست علی را گرفت و فرمود: هر که من سرور و مولای او هستم، علی مولای او است، بار خدایا دوست بدار کسی را که به علی(ع) محبّت ...
کاش بارانی ببارد قلب ها را تر کند
بنی آدم کویر خشکیده ی وجودش را آماده ی دریافت الطاف حق نگرداند هیچ گلستان و بوستانی در قلب او هویدا نخواهد شد. شوره زار جز خباثت و پلیدی ثمری ندارد. به امید آنکه شا ید تو به قلب من درایی. پی نوشت: 1. حلاج، حسین بن منصور، مجموعه آثار حلاج، محقق، مصحح، میر آخوری ، قاسم، ص 174، تهران، شفیعی، چاپ اول، 1386ش. 2. قشیری، عبدالکریم بن هوازن ، لطائف الاشارات ، ج 3، ص 123، مصر، الهیئة ...