سایر منابع:
سایر خبرها
فرهنگ در رسانه
اکران سخت و مشکل بود و مشکل اصلی در همین زمینه بود که باید سال بعد از مورد را برطرف کنیم. رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه در سی و چهار دوره گذشته نیز انتقادهایی به دبیر جشنواره بود، عنوان کرد: در سی و چهار سال گذشته ای که جشنواره برگزار شده اگر دبیری پیدا کنید که مورد انتقاد نگرفته من یک سیمرغ به شما جایزه می دهم اتفاقا حیدری جزو دبیرهایی بود که کمترین انتقادات به او وارد شده است ...
نقش عالمان جبل عامل در تثبیت حوزه تشیع
.... در سال های آغازین استقرار دولت صفوی، تشیع فقط در چند شهر کوچک، مانند: ساوه، قم، ری و... رواج داشت؛ در مدت دو سده پس از حکومت صفویان، این مذهب در قلمرو حکومت آنان با استقبال عمومی روبرو گردید. عالمان جبل عامل برای دست یابی به این هدف بزرگ، راه های گوناگونی را پیمودند، از جمله این که، از همان آغاز حضور خود در ایران، کتاب ها و رساله های مختلفی در اثبات حقانیت مذهب اثنی عشری به رشته ...
نگاهی به یک کتاب رجالی جدید
. – فصل پنجم که در ابتدای جلد دوم کتاب آمده، بحث از حجیت مراسیل برخی راویان حدیث را دربردارد و علاوه بر نقل بحثی جدا در مورد مراسیل ابن عمیر – که گویا رساله ی منتشرنشده ی او بوده – به مراسیل صدوق(ره)، حریز و دیگر موارد مشابه می پردازد. – فصل ششم مختص مباحث کتابشناسی است که در آن، اعتبار یا صحت انتساب برخی کتاب های مشهور مورد مداقه قرار گرفته است. نویسنده نخست به کتاب ابن غضائری ...
فرهنگ سازی مناسب در مورد اشتغال زنان و نقش مادری
علت عبارت وَلَن تَسْتَطِیعُواْ أَن تَعْدِلُواْ بَیْنَ النِّسَاء وَلَوْ حَرَصْتُمْ در صدر این آیه شریفه است که عدالت در محبت قلبی بین زوجات را غیر ممکن می داند؛ زیرا لفظ النِّسَاءِ حاکی از علقه زمان بعد از نکاح مجدد است؛ چون این لفظ را می توان نشانه پیوند شرعی زوجین لحاظ نمود، وگرنه به نظر نمی رسد که علقه موجود، جهت ایجاد انگیزه و اقدام به نکاح مجدد در ابتدای امر با استناد به آیه و روایت مذکور ...
چگونگی تدابیر حکومت در تنظیم جمعیت
سن را برای انجام این پیوند شرعی، امری تکوینی لحاظ کرد. ازاین رو، تعیین سن خاص برای طرفین به صورت مطلق بعید به نظر می رسد. با توجه به روایات موجود در زمینه بلوغ سنی باید بگوییم اگرچه منطبق با روایات، علاوه بر نه سالگی، می توان ده و یا سیزده سالگی را نیز برای دختران به عنوان سن بلوغ لحاظ کرد که در این زمینه باید به ترتیب به روایت غیاث بن ابراهیم (طوسی، 1407ق(الف)، ج7، ص411) و روایت عمار ...
چند کتاب در حوزه علم کلام
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: حسن انصاری 1- فهرست ادبیات معتزله در رابطه با ادبیات معتزله تا کنون کار مستقلی صورت نگرفته است. البته مقصودم کاری تحقیقی و مستقل در رابطه با کتابهای علمای معتزله در سده های میانه است؛و الا در کتابهای بروکلمان و سزگین و نیز در فهرستهایی که از تألیفات زیدیان معتزلی تاکنون ارائه شده, به صورتهای ...
زیدیه و منابع مکتوب امامیه
اسحاق بن داوود مُهَلِّبی از عمویش ابو عمرو عبد ربّه مهلِّبی و او از ابوحمزه ثمالی و سدیر بن حکیم صیرفی(در نسخه: صوفی) و کثیر(بکیر: در نسخه المحیط) بن سعد از امام باقر(ع) بوده است.36 وی از این تفسیر, چندین روایتْ نقل می کند. در واقع, این تفسیر, همان تفسیر ابوحمزه ثمالی است که به روایت ابن جعابی بوده و به یک واسطه آن را از سلیمان بن اسحاق بن داوود مهلِّبی(که در بصره به سال 267 ق, آن را روایت می کرده ...
سنت مشیخه نویسی
، ومحمد بن غزال، عن ابن عمرو عنه. 12. ((کتاب منسک الحج )) حدثنا به: حسین بن القطان، عن أبی المثنی عنه. 13. (( کتاب النکاح )) حدثنا به: ابن حبیش، عن أبی المثنی عنه. 14. (( کتاب إبطال المتعة )) وجدته بخط جدی لأمی محمد بن الحسن بن حسین بن عیسی العلوی. 15. (( کتاب الطلاق )) حدثنا به: ابن حبیش، عن أبی المثنی عنه. 16. (( کتاب إیقاع الطلاق ثلاثاً فی کلمة، وإیقاع الطلاق فی ...
قاضی عبدالجبار معتزلی به عنوان یک محدث شافعی مذهب: کتاب الأمالی
بن إبراهیم النسفی (الموضوعات از ابن الجوزی ج 3 ص 4) - دانشمند امامی: أبو الفرج المظفر بن علی بن الحسین الحمدانی القزوینی، از قاضی عبدالجبار امالی را او را شنیده بوده است[23]. - القاضی عبد الوهاب النجاری، دانشمند نجاری مذهب ری (الانساب از السمعانی ج 5 ص 460 ). - فقیه و قاضی معتزلی رازی الاصل قزوین: أبو محمد عمیر بن ابی الحسن علی بن الحسن بن عمیر العمیری الرازی، قاضی قزوین. از ...
فوائدی از کتاب الفلک الدوار
در مجموع تفسیر الأئمة. در الفلک الدوار، از معانی القرآن او در 9 جزء هم یاد می شود (ص 57). تفسیر ناصر اطروش هم اهمیت داشته که ابو الفضل بن شهر دویر از آن در تفسیرش بسیار نقل کرده است. در مورد محمد بن الهادی و معروف به المرتضی، نیز تفسیر سوره کهف او و نیز تفسیر آیات زیادی در ضمن مجموع تفاسیر الأئمة را باید یاد کرد. برادرش احمد الناصر، تفسیر سوره اسراء را دارد در ضمن همان مجموع. علی بن سلیمان بن ...
کتاب المعیار والموازنة از کیست؟
ابن ابی الحدید در جای دیگری از آن نام می برد و مطلبی از آن نقل می کند که برای بحث ما مفید است: 120:- شرح نهج البلاغة از ابن أبی الحدید ج 11 ص 119 "... ثم وقع بیدی بعد ذلک کتاب لشیخنا ابی جعفر الاسکافی ذکر فیه أن مذهب بشر بن المعتمر وابی موسی وجعفر بن مبشر وسائر قدماء البغدادیین أن افضل المسلمین علی بن ابی طالب ثم ابنه الحسن ثم ابنه الحسین ثم حمزة بن عبد المطلب ثم جعفر بن ابی طالب ثم أبو ...
متون اباضیان
های مذهبی دو سده پر تأثیر نخستین اسلامی را که مجموعا از آن دو قرن بسیار کم می دانیم، روشن کنند؛ مانند سیره سالم بن ذکوان که در سالهای اخیر در مغرب زمین منتشر شد. البته در مورد دو سده نخستین می بایست در رابطه با موثوقیت اسناد مکتوب بسیار محتاطانه عمل کرد. یکی از مهمترین اسناد اباضی رساله های سِیَر آنان است که تاکنون چندین تحقیق خوب درباره آنان انجام پذیرفته است. اخیرا استاد مادلونگ به همراهی یکی از محققان کشور عمان مشغول کار بر روی شماری از کهنترین اسناد و رساله های اباضی است که به تازگی پیدا شده اند. منبع مقاله : http://ansari.kateban. ...
محمود پسیخانی و زیدیه
، طبعا با مذهب زیدی در آن دیار آشنایی داشته است. اما در نوشته های او به وضوح تعلق خاطر به امامان امامیه و از آن جمله امام دوازدهم دیده می شود؛ مرگ او را سال 831ق دانسته اند و در این تاریخ هنوز شماری از زیدیان در صفحات شمالی ایران و از جمله در گیلان می زیسته اند. درباره حضور زیدیان و آخرین نشانه های حضور آنان در ایران، در سده های هشتم به بعد و تا اوائل دوران صفویه، استاد مادلونگ در مقدمه اخبار ائمة ...
شاعران شیعی در سده هفتم قمری
یادداشت اشاره می کنم. به هر حال هیچ یک از دو چاپ حروفی این کتاب را هنوز ندیده ام و نمی توانم درباره آن دو چاپ قضاوتی داشته باشم. در اینجا به ذکر این نکته بسنده می کنم که این کتاب از نقطه نظر آشنایی با شاعران شیعی و یا شاعران سادات در سده هفتم اهمیت بسیار زیادی دارد و شماری از شاعران ناشناخته شیعی در این کتاب معرفی شده اند و پاره ای از اشعارشان در مورد اهل بیت (ع) نقل شده است. خوب است مجموعه این ...
شرح تاریخی به جای شرح و تفسیر کلام امام علیه السلام
است که وی بدان نظر داشته تا سخن امام در جایگاه خویش خوش نشیند. ضمن آنکه نقد بر اساس سیاق کلام، نسب اشخاص، منقولات دیگران، اخبار مشهور و روایات تاریخی از جمله ابزارهایی است که ابن ابی الحدید توانسته در تاریخی نگری به اخبار مختلف به کارگیرد. البته تأثیرپذیری کلامی و برخوردهای فرقه گرایانه را می توان مهم ترین نقد شرح او دانست که از تعصب اعتقادی و عناد با مذهب شیعه نشئت می گیرد، چرا که ...
در پیرامون منابع فردوسی
که در دست نیست و مقدمه اش هم که باقی مانده با دیباچه شاهنامه اختلاف زیاد دارد، پس چنین کتابی محتملاً اصلاً وجود نداشته و یا اگر داشته کتاب دیگری بوده و فردوسی به دروغ آن را مأخذ اثر خود نامیده است. در این جا به این موضوع که شاعران و نویسندگان دیباچه کتاب خود را صرف بیان عقاید و مذهب و شیوه کار خود و ستایش ممدوح می کنند و از این نظر میان مطالب دیباچه شاهنامه و مقدمه شاهنامه ابومنصوری اختلاف است ...