سایر منابع:
سایر خبرها
ورود سنت به موزه مدرنیته
هیچ جای دیگر از دنیا جز با همان صورتی که در غرب به خود گرفته است موجود نمی شود. تمدن تکنولوژیک ماهیتا با هیچ شریعت دیگری نیز جمع نمی شود، چرا که خود در صورت یک شریعت ظهور یافته است، شریعتی که با آداب و سنن و نظام اخلاقی خاص خویش همراه است. در واقع نظام تکنولوژیک تقسیم بندی کار به مردانه و زنانه را نمی پسندد. و ارزش گذاری ها را بر مبنای فضیلت اقتصادی تعریف می کند. نظام جدید برای دوام خود ...
چند نگاه به جایگاه ام ابیها، فاطمه الزهرا در نقش مادری +ویدیو
سوزوگداز است و تنها مادر، این ابراز کامل و نقش آفرین را در وجود خود دارد. تربیت صحیح آن است که تمام خواسته های مادی و معنوی انسان به طور شایسته برآورده شود و استعدادهایش به شکوفایی برسد. یک مربی لایق کسی است که در پرورش جسم و جان، تعادل برقرار کند، زیرا غفلت از یکی و پرداختن به دیگری نقص و کاستی است. جامعه ای به اوج عظمت و سعادت می رسد که افرادش لایق و شایسته باشند و ابعاد شخصیت آنان به ...
95: سال نوآوری و رشد و شکوفایی
گرایی سابقه ای طولانی و دیرینه دارد و به دوران سَنت پائول، نویسنده 14 کتاب عهد جدید بازمی گردد. پائول جامعه را به بدن انسان تشبیه کرده و گفته است در یک جامعه سالم مانند یک بدن سالم، هر عضوی باید مورد محافظت قرار گیرد و نباید گذاشت که دچار مرگ شود. سیاست عمومی بر این پایه استوار است که بنگاه گرایی، به این معناست که دولت باید همه اعضای جامعه، چه افراد و چه نهادها را مورد حمایت قرار دهد و به کسب وکارهای ...
فاطمه (س) مصداق آیات
) درباره او ثمر داد و کوشش های خود او نیز عاملی مهم در رشد او بحساب می آمده است فاطمه (س) انسان است ولی تعبیرات رسول خدا (ص) درباره او تعبیر فرشته ای است در صورت انسان. رسول خدا (ص) فرمود : "فاطمة خلقت حوریة فی صورة انسیة یا فاطمه، ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین " ای فاطمه (س) خدای ترا برگزید و مطهرت گردانید و ترا بر زنان جهان برتری داده و ...
واژه ی رَحِم در قرآن
حسب هر نشئه برای او اصل و فرعی قرار داد و اصول و فروعی؛ و هر کس که با او به اصل واحد ختم شوند، أرحام نامیده است؛ چون به یک رَحِم ختم می شوند. تفاضل بین أرحام جسمانی و أرحام روحانی، مثل تفاضل بین روح و جسم است؛ و برتری ارتباط روحانی بر جسمانی، مثل برتری روح بر جسم است. در سخنی دیگر می گوید: رَحِم، رمز قوه یا کمون است؛ و تولد هم رمز فعل یا خروج . و ارحام متعدند؛ ناچار انسان باید از آنها بگذرد ...
رقص و مراقبه از نظر اشو
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمدتقی فعّالی مراقبه روشی است برای پاک سازی درون، خالی شدن از ذهن و رها کردن نفس (1). مراقبه، یعنی تهی شدن ذهن از تمام محتویات، از افکار، تصورات، خاطرات، امیال و آرزوها. فرد باید از تمام این موارد تخلیه شود. مهم ترین لحظه زندگی زمانی است که انسان چیزی برای بیرون ریختن نداشته باشد. این همان خلاء مطلق یا ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
... اگر چه روایات معتبر دیگری نیز برای اثبات مدعای ما وجود دارد، ولی حدیث ثقلین از جهات گوناگون از امتیاز خاصّی برخوردار است. در این زمینه نیز رساله ای به امر مرحوم آیت ا اللَّه بروجردی (به درخواست علاّمه شیخ محمود شلتوت) به وسیله علاّمه شیخ قوام الدین وشنوی برای معرّفی طرق نقل حدیث ثقلین در جوامع روائی اهل تسنّن نگاشته شد که در همان زمان، در قاهره به طبع رسید. اهمیّت این ...
طبقات چهارگانه در آیین هندو
است البته یک انبوه مورچه یا تراکم زنبور را نمی توان نمونه ای جامعه ی بشری شمرد. همچنین اجتماعی که بزور بوجود آید فایده ندارد و تولید هم آهنگی نمی کند. آدمی یک موجود انتزاعی نیست بلکه به حکم سجیّه و رفتار و عملش به یک گروه معینی در جامعه انتساب دارد. اگر فرض کنیم که طبقات چهارگانه ی جامعه نماینده نظام الهی یا ظهور روح است در آن صورت به نظر می رسد حکمت روحانی، نیروی اجرایی، استحصال فنی، خدمتگزاری ...
واژه ی خلیفه در قرآن
، وی منکر این نیست که فرزندان آدم جانشینان پدرشان باشند؛ چون آنها هم مثل او بر صورت رحمان آفریده شده اند. باز هم در فتوحات می گوید: انسان مشخصاً مقصود خداوند از جهان است و او خلیفه ی حقیقی است و محل ظهور اسماء الهی و جامع تمام حقایق عالم است. آن گاه می گوید: معنای انسانیت همان خلافت و جانشینی خداوند است. لازم است به این نکته توجه نمود که حکمت الهی بر این حکم کرد که همه ی افراد بشر جانشین او ...
بررسی هدف زندگی و شادی از دیدگاه اشو (3)
در حقیقت لذت دخالت دارد این است که دریافت کننده ی لذت از ضد سالم بوده، مانعی برای لذت بری وجود نداشته باشد. پس هرگاه موجودی با شعور به امری که از نظر او کمال یا خیر محسوب می شود نائل گردد و به هنگام وصول و نیل آن را ادراک نماید و همچنین حصول این ادراک با مانعی همراه نباشد، در این صورت حالتی برای نفس پدید می آید که به آن لذت می گویند. در برابر، اَلَم یا درد قرار می گیرد. الم هم حالتی نفسانی ...
واژه ی تمثل در قرآن
فرشتگی خود، برای مریم (علیها السلام) به چهره ی بشری مجسم گشت و در واقع به بشر تبدیل نگشت. علامه طباطبایی در سخنی مفصل می گوید: معنای تجسم چیزی برای چیزی در صورتی خاص، همان تصور آن نزد او به صورتش می باشد و او همان است، نه این که چیزی به چیز دیگر تبدیل شود؛ پس تجسم فرشته به مثابه ی بشر، همان ظهور آن برای کسی است که او را به صورت انسان مشاهده می کند نه این که فرشته به انسان تبدیل شود. هر چند تجسم ...
اشعار آیینی ویژه ولادت حضرت زهرا سلام الله علیها
... ای هم تراز خلقت نوریِ مرتضی قبل وجود خلقت دیگر تو را سلام ای یاس با طراوت گلزار اهل بیت وی خانه ات بهشت معطر تو را سلام آن که شفاعت است به دستش امیدوار تنها تویی به عرصه ی محشر تو را سلام دختر مگو که جلوه ی قرآن ظهور کرد یک حوریه به صبغه ی انسان ظهور کرد در کام یار چون رطب انّما رسید از بیت وحی ...