سایر منابع:
سایر خبرها
آیا امامت ائمه به واسطه خویشاوندی با پیامبر است؟
...> رابطة خونی و نسبی با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم ، هرچند ممکن است به عنوان ارزشی مثبت تلقی شود، لکن نباید باعث زیاده خواهی و سوء استفاده قرار گیرد. نباید تصور شود که اگر کسی پسر عموی پیامبر(ص) بود، پس جانشین او هم هست. جانشینی پیامبر (ص) باید دلیل صریح و واضحی از قرآن داشته باشد. کما اینکه قرآن با صراحت و با ذکر نام پیامبری اسحاق و اسماعیل را بیان داشته است. ولی شیعه چنین دلیلی برای ...
اقبال عملی و نظری اندیشمندان اسلامی به دعای فرج
اکبر غفاری، تهران، اسلامیه. 45٫ (1413ق). من لا یحضره الفقیه، قم، دفتر انتشارات اسلامی.. 46٫ طباطبایی، سید محمد حسین (1417ق). المیزان فی تفسیر القرآن، قم دفتر انتشارات اسلامی. 47٫ طبرسی، فضل بن حسن (1417ق). اعلام الوری باعلام الهدی، قم، موسسه آل البیت. 48٫ (1130ق). کنوز النجاح، نسخه خطی، اهدایی جعفر سلطان القرائی به کتابخانه مجلس شورای ملی. 49٫ طبری، محمد بن جریر بن ...
و کسانی که کفر ورزیدند ...
ترجمه کرد: بگو شهادتِ [= گواهیِ] خدا بین من و شما [بر اینکه حق با چه کسی است] کافی است و [گواهیِ] کسی که علم به کتاب [= قرآن] نزد اوست [نیز بین من و شما بر اینکه حق با چه کسی است کافی است]. حدیث: 1) حَدَّثَنِی أَبِی عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنِ ابْنِ أُذَیْنَةَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: الَّذِی عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتابِ هُوَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع؛وَ سُئِلَ ...
گشتم دلشاد علی، مستم با یاد علی / عالم همه گلشن از او، دل روشن از او
إله پیمانی درباره علی بن ابی طالب با من بسته و در میان گذاشته. عرض کردم: خدایا! آن پیمان چیست؟ فرمود: اِسمَعْ! إنَّ عَلِیاً رایهُ الهُدی وَ اِمامُ اُولیائِی وَ نُورُ مَنْ اَطاعَنِی وَ هُوَ الکلِمَهُ الَّتِی اَلزَمتُهَا المُتَّقینْ. مَنْ اَحَبَّهُ فَقَدْ اَحَبَّنِی، وَ مَنْ اَطاعَهُ فَقَدْ اَطاعَنِی، فَبَشِّرهُ بِذلِک، فَقُلْتُ قَدْ بَشَّرْتُهُ یا رَب. فَقَالَ أنَا عَبدُ اللهِ فِی قَبضَتِهِ فَإنْ ...
زیارت نامه های امیرالمؤمنین (ع) + صوت
بخششی که به من فرمود و منت نهاد بر من به ایمان ، ستایش خدائی را الَّذی اَدْخَلَنی حَرَمَ اَخی رَسوُلِهِ وَاَرانیهِ فی عافِیَةٍ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذی که وارد کرد مرا به حرم برادر رسولش و در حال تندرستی آن را نشان من داد ستایش خدائی را که مرا جَعَلَنی مِنْ زُوّارِ قَبْرِ وَصِیِّ رَسوُلِهِ اَشْهَدُ اَنْ لا اِلهَ اِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا از زائران قبر وصی ...
واکاوی مقام و منزلت امام علی(ع) از منظر آیت الله مکارم شیرازی
جوار قرب الهی، ویژه علی بن ابی طالب علیه السلام (بعد از پیامبر اسلام) اعطا نموده است. علی (علیه السلام) تبلور مقام شجاعت پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در مقام ذکر افتخارات اهل بیتش هفت صفت را ذکر می کند که یکی از آن ها شجاعت است. و در جای دیگر افتخارات خود و خاندانش را در دو چیز خلاصه می کند که باز یکی از آن ها شجاعت است. حال با این تفاسیر باید اذعان کرد حضرت ...
احکام قضای نماز شب
صلاة اللیل بعد الفجر اشکال دیگرِ این روایت این است که با روایت دیگر که آن هم ضعیف است معارضه دارد: [وسایل الشیعه/4/260/ح2] و باسناد الشیخ عن الحسین بن سعید عن محمد بن سنان، عن ابن مسکان، عن یعقوب البزاز یقعوب بن بزاز ظاهراً یعقوب بن سالم بزاز است که ثقه است قال: قلت له: اقوم قبل طلوع الفجر بقلیل کمی قبل از طلوع فجر از خواب بلند می شوم فأصلی اربع رکعات چهار رکعت از صلاة اللیل را می خوانم ...
چرا امام علی(ع) را حیدر کرار می نامند؟
...، 1378ش . .[2] ر. ک: ابن شاذان قمی، أبو الفضل شاذان بن جبرئیل، الفضائل، ص 170، قم، رضی، چاپ دوم، 1363ش . [3]. الحَیْدَرَةُ: من أَسْمَاءِ الأسَدِ، و به سُمِّیَ عَلیُّ بنُ أبی طالبٍ - رضی اللَّه عنه- حَیْدَرَةَ . صاحب بن عباد، إسماعیل بن عباد، المحیط فی اللغة، ج 3، ص 36، بیروت، عالم الکتاب، چاپ اول، 1414ق. ابن منظور نیز در لسان العرب تصریح می کند یکی از نام های امام علی(ع) حیدر بوده ...
کتابی کلامی از یک نویسنده اهل بیهق
اول در الهیات و جزء دوم در نبوات و شاید سایر مباحث کلامی مانند امامت بوده است. آقا بزرگ متأسفانه توضیح دیگری درباره این کتاب ارائه نمی دهد؛ اما از آنکه آنرا در الذریعة نام برده روشن می شود که کتاب از دیدگاه او متعلق به نویسنده ای امامی مذهب بوده است. نسخه کتاب البته از آغاز و انجام ناقص بوده و ظاهرا آقا بزرگ اطلاعی دیگر درباره این نویسنده نداشته و نام نویسنده را هم بر اساس نسخه خطی ارائه کرده ...
نسخه تفسیر ما نزل من القرآن فی أهل البیت؛ اثری از جعفر بن محمد بن مالک الفزاری
، وبارک علی محمد وعلی آل محمد ، کما بارکت علی إبراهیم وآل إبراهیم إنک حمید مجید. در الکامل ابن عدی هم از یک جعفر بن محمد الکوفی روایت شده است که شاید اشاره به او باشد: الکامل - عبدالله بن عدی ج 4 ص 251 ثنا بن ذریح ثنا جعفر بن محمد الکوفی ثنا عبد الله بن بکیر عن حکیم بن جبیر عن سوار أبی إدریس عن المسیب بن نجبة ها عن الحسن بن علی أن النبی صلی الله علیه وسلم قال الحرب خدعة. ...
زندگانی حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام
میان بار شتر گذاشت و همراه آن ها روانه مکه شد، آن ها از این قاطعیت علی(علیه السلام) برای اجرای مقررات (به جای این که خشنود گردند) ناراحت شدند و در مکه همین مطلب را به عنوان شکایت از علی(علیه السلام) به عرض پیامبر(صلی الله علیه و آله) رساندند. پیامبر(صلی الله علیه و آله) به سخنگوی خود دستور داد تا در میان مردم چنین اعلام کند: اِرّفَعُوا اَلْسِنَتِکُم عَنْ عَلی بْنِ اَبی طالِب، فَاِنَّه ...
نمونه ای از دفاتر محدثان: کتاب الاختصاص منسوب به شیخ مفید
معروف نسبت داده شده است. 25- در صفحات 160 تا 162 بلافاصله مطالبی درباره احکام نجوم و قرانات آمده که در پایان آن آمده است که: " قوبل ونسخ من خط ابن الحسن بن شاذان رحمه الله". از آنجا که در سند متن ابن دأب که درست قبل از این چند صفحه آمده، نام احمد بن علی بن الحسن بن شاذان جزء افراد سند روایت متن ابن دأب ذکر شده، بنابراین این چند صفحه مربوط به احکام نجوم به احتمال قوی از پایان نسخه ای نقل شده ...
مروری انتقادی بر ترجمه و شرحی نو از قرآن اثر سیدحسین نصر
. گذشته از پذیرش تفاوت های مذهبی، این کتاب حاصل پروژه ای علمی است و از این رو در دروس مقدماتی مؤسسات علمی و دانشگاهی که در آنها کتاب مقدس یا مسیحیت تدریس می شود، معمولاً متن درسی پایه تعیین می شود. گرچه این ویراست از کتاب مقدس در اجتماعات و تشکل های دینی رواج چندانی نیافته، با اقبال گسترده به آن در مجامع علمی و پژوهشی از زمان نخستین چاپ بالغ بر 150 هزار نسخه از آن فروش رفته است که از سهم ویژۀ آن ...
نوادر المعجزات؛ کتابی غیر اصیل
: - نوادر المعجزات، ص 64 : "ومنها : منقول هذا الخبر من المجلد الثانی عشر من تاریخ محمد النجار شیخ المحدثین بالمدرسة المستنصریة ، باسناد مرفوع إلی أنس بن مالک ، عن النبی صلی الله علیه وآله أنه قال : لما أراد الله أن یهلک قوم نوح علیه السلام..." جالب اینکه درست این نقل، با اندکی تفاوت در کتاب الأمان ابن طاووس نیز از ابن نجار نقل شده است[4]. می دانیم که ابن طاووس بی واسطه از ابن ...
نور الحقیقة ونَور الحدیقة
...: ... وقلت فیه: نور الحقیقة من ذراها ساطع یهدی النهی فی ظلمة التقلید یبقی بها الدین عمر بهائها وبهاؤها یبقی علی التأبید لیحل قید المشکلات بلفظه ویشد طوق ثنائها فی الجید کان قد سمع الأحادیث الرضویة من أبی الحسن إسماعیل بن الحسن ابن عبد الله القصری، بروایته عن أبی عثمان إسماعیل بن محمد الأصبهانی عن أبی منصور عبد الرزاق بن أحمد ...
یادداشتی کوتاه پیرامون کتابی کهن از شمال ایران درباره فقه ناصر اطروش
.... کتابی که اینجا معرفی می کنیم، به این نام است: کتاب المغنی فی رؤوس مسائل الخلاف بین الامام الناصر للحق علیه السلام وسائر فقهاء أهل البیت علیهم السلام وفقهاء العامة که بر روی نسخه آن، مؤلف کتاب چنین معرفی شده است: تألیف الفقیه العالم الفاضل الزاهد امام المحققین وکعبة الشرعیین علی بن پیر مرد الدیلمی. شماره نسخه این کتاب در کتابخانه واتیکان، در ضمن مجموعه عربی آن کتابخانه به شماره 1036 ...
بررسی کتاب نور الانوار در حوزه مهدویت
عظیم مقدار را به درجه رفیع شهادت برساند (بروجردی، 1328ق: 266). مهم ترین اشکال گزارش مذکور این است که بر هیچ روایتی، حتی روایتی ضعیف مبتنی نمی باشد. بنا بر نقل مبهم در کتاب الزام الناصب، اولین مصدر این قول، کتاب تفریج الکربه فی اثبات الرجعه، تالیف سید محمود بن فتح الله کاظمی (معاصر شیخ حر و زنده تا سال 1079) ذکر گردیده (حائری یزدی: 1422، ج2: 139) و پس از او در کتاب های شیخ احمد احسایی (1241 ق ...
پیدا شدن اعتقادنامه ای امامی از حدود سال 490 قمری
...، و پس از خطبه آغازین که با این عبارات آغاز می شود: "الحمد لله الذی لا یبلغ مدحته القائلون ولا یحصی نعماؤه العادون..."، می نویسد: "قال العبد الفقیر الی رحمة ربه القدیر ابوالفرج بن سعد بن ابو الفرج بن محمد بن علی بن یوسف المعروف بابن الخلال رحمة الله علیه: قد نقل فی الأخبار الصحاح والأسانید الملاح عن النبی صلی الله علیه وسلّم ما أجمعوا علی صحته أنّه قال ..." آنگاه درباره محبت اهل بیت سخن می دارد ...
تفسیر امام صادق به روایت امام هادی (ع) در سنت صوفیان و تفسیر نعمانی
بلند آغاز می شود و در دنباله آن در مقدمه تفسیر بسم الله الرحمان الرحیم، سندی داده می شود که ظاهرا چنین می نماید که سند تمامی مطالبی است که دست کم در این تفسیر از امام صادق روایت شده است. این سند چنین است: قال احمد بن محمد بن محمد بن حرث/حارث (نسخه بدل :حرب که یکی تصحیف دیگری است)، حدثنا ابوطاهر بن مأمون قال حدثنی ابو محمد الحسن بن محمد بن حمزة قال حدثنی أبی محمد بن حمزة قال حدثنی عمی ابو محمد ...
تفکیک و تعیین هویت پنج کتاب از حسن بن سلیمان حلی
) . فمما اجاز لی الشیخ السعید الشهید أبو عبد الله محمد بن مکی الشامی روایته عن شیخه السعید عمید الدین عبد المطلب بن الاعرج الحسینی . عن الحسن بن یوسف بن مطهر عن أبیه عن السید فخار بن معد الموسوی عن شاذان بن جبرائیل عن العماد الطبری عن أبی علی ابن الشیخ أبی جعفر محمد بن الحسن الطوسی عن أبیه عن محمد بن محمد بن النعمان عن محمد بن علی بن بایویه قال حدثنا محمد بن ابراهیم..." در متن چاپی کنونی، بخش ...
سندی از جامعه ی علمی ری در سده پنجم قمری
...، ابو الفتوح را سبط ابو سعید دانسته که غلط است و ظاهرا تعبیر "سبط" از اضافات ناسخان است. او نواده پسری ابو سعید بوده است. در رابطه با الأربعین، مسلم است که این کتاب نوشته ابو سعید محمد بن احمد بن الحسین بوده و منتجب الدین هم علاوه بر اینکه از آن در ذیل شرح حال ابو سعید نام می برد (ص 157) و ذکری از آن در شرح حال مفید عبد الرحمان برادر ابو سعید نمی کند، در آغاز کتاب الفهرست (ص 5) هم به این کتاب ...
حجت الاسلام صمدی: دشمن با لباس دین بین شیعیان نفوذ می نماید
...: مراسم جشن ولادت حضرت امیرالمومنین و امام جواد الائمه علیه السلام با سخنرانی حجت الاسلام صمدی و مداحی حاج احدقدمی در مسجد پنبه چی برگزار شد. در ادامه خبر متن سخنان حجت الاسلام صمدی را می خوانید: وجود مبارک حضرت رضا علیه السلام فرمودند: هَذَا الْمَوْلُودُ الَّذِی لَمْ یُولَدْ فِی الْإِسْلَامِ مِثْلُهُ مَوْلُودٌ أَعْظَمُ بَرَکَةً عَلَی شِیعَتِنَا مِنْهُ 1 ؛ این همان ...
کتاب المناقب؛ کتابی غیر اصیل
سند نسخه خطی نوادر المعجزات، صدوق مستقیما از صفار روایت می کند و واسطه ابن ولید افتاده است و بعد در متن ما هم با وارد شدن تحریفات دیگر، چنین شده است که محمد بن زکریای غلابی از صفار روایت می کند که یکسره مقلوب است؛ آن هم "الصفار المعروف بابن المعافا" که نتیجه خلط دو نام در سند با هم است. در مورد دیگری (ص 164) روایتی از محمد بن علی بن شاذان از "احمد بن الحسین بن زکریا من (کذا) فارس" نقل می شود ...
امیرمؤمنان علیه السلام از منظر نهج البلاغه
. 43. همان، حکمت 184. 44. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در حدیث بدء الدعوة خطاب به اطرافیان و خویشان خود فرمود: اِنّ هذا أخی و وصیّی و خلیفتی فیکم فاسمعوا له و اطیعوهُ. (ابن شهر آشوب، پیشین، ص 8) 45. محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج 8، ص 131 و ص 163. 46. شیخ مفید، الاختصاص، ص 353. 47. نهج البلاغه، نامه 45. 48. همان، خطبه 200. 49. همان، خطبه 33. 50 ...
آیات نازله در باره حضرت علی(علیه السلام)
... ابن مغازلی شافعی بسند خود از عبد الله بن مسعود نقل میکند که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود دعای ابراهیم که عرض کرد پروردگارا من و فرزندانم را از بت پرستی دور گردان بمن و علی منتهی شد که هیچیک از ما هرگز به بت سجده نکردیم در نتیجه خداوند مرا نبی و علی را وصی قرار داد[41] . 18 آیه فان الله هو مولاه و جبریل و صالح المؤمنین و الملائکة بعد ذلک ظهیر[42] . البته خدا و ...