سایر منابع:
سایر خبرها
رقابت نابرابر شبکه نمایش خانگی با تلویزیون
. قصه هایی در ژانر های دیگر نیز در شبکه نمایش خانگی پرداخت بهتری دارد. کسانی مثل حسن فتحی که قصه ای عاشقانه دارند، برای باور پذیری بیشتر نیاز به فضای باز تری دارند و این فضا در شبکه نمایش خانگی بیشتر محقق می شود. رسانه هایی مل شبکه نمایش خانگی برای مخاطب حق انتخاب می گذارد. بحث دیگر تفاوت سرمایه گذاری برای آثار تلویزیونی و آثار شبکه نمایش خانگی است .او در پایان اشاره می کند: حال اینکه این سرمایه ...
از کوروش کبیر تا ناهید در جشنواره کن
. 1991/ در کوچه های عشق/ خسرو سینایی اما آغاز دهه 90 همراه بود با حضور دوباره سینمای ایران در کن. سینمای نوین ایران برای نخستین بار در سال 1991 با فیلم در کوچه های عشق ساخته خسرو سینایی در بخش نوعی نگاه حضور یافت. این فیلم که اولین حضور سینمایی مهدی احمدی در نقش اول است، داستان جوانی بیست و چند ساله است که در آغاز جنگ همراه خانواده اش از آبادان مهاجرت کرده است. او ...
یک منوی متنوع پُر از موسیقی
...، بم تار، بربت و دف نیز برعهده ی خود شاهی بوده است. غافله سالار عشق قطعه ای به نام طرحی از ویرانه های دور دارد که آهنگساز در آن، از تم های محمدرضا لطفی بهره برده است. بزن باران طرفداران موسیقی بی کلام، تعدادشان کم نیست. بزن باران عنوان آلبوم سعید بهرامی است که به تک نوازی عود اختصاص دارد و برخی قطعات آن نیز در قالب دونوازی ارائه شده اند. آهنگساز این ...
کیارستمی و فروزش هویت سینمای ایران هستند
آرزوی سلامتی برای عباس کیارستمی گفت: خبرهایی که از وضعیت جسمانی کیارستمی به گوش می رسد، امیدوارکننده است و آرزو دارم هرچه زودتر سلامت کامل خود را بازیابد. فیلمنامه کلید این طور نوشته شد که در حین سفری به همراه کیارستمی به شمال کشور، قصه کوتاهی از تنهایی یک بچه برای او تعریف کردم. کیارستمی در حین سفر آن را دگرگون کرد و طرحش را در همان سفر کوتاه ریخت. فیلم به سال 65 برمی گردد و شاید بعد از 30 سال بتوان ...
دوست دارم سریال های آموزشی بسازم
بود که با نویسنده و نمایندگان تلویزیون داشتیم. البته احساس کردم که شاید این فرم روایی به تماشاگر کمک کند که درحین دیدن سریال احساس خستگی و یکنواختی در ساختار سریال نکند و از طرفی باعث فعال تر شدن ذهنش شود تا پازل های مختلف درون داستان را در کنار هم بچیند تا به یک جمع بندی درباره روابط بین شخصیت ها و سرانجام قصه برسد. یک جورهایی استفاده از چنین طراحی در فیلمنامه به چالش کشیدن ذهن مخاطب هم بود. این ...
فرهنگ در رسانه
برتر هم می گوید: سلیقه هیئت داوران است که چه اثری برگزیده شود. ولی ملاک شخصی این است که جسارت فیلمساز و فرم کار و موضوع اثر در ژانر مقاومت دارای اهمیت است که باعث می شود یک اثر در جشنواره مطرح شود. فیلم هایی که در این جشنواره شرکت کرده اند بیشتر حالت مستند دارند و در اینجا فرم و قالب فیلمسازی در این فیلم مدنظر است و آنچه دراین انتخاب باید بیشتر به آن توجه شود شجاعت و جسارت فیلمساز است. درانتها هیئت ...
ترانه برگزیده تاریخ سینمای ایران
جوشِ سماور همان جور که آوازه خوان می خواند " تو نسیم خوش نفسی، من کویر خار و خسم " به همان خوش آهنگی وارد قوری می شود و وقتی مادر رضا سر می رسد دوباره ته دلش را خالی می کند و این بار آب سماور از قوری سر می رود. تصنیفی هم در کار نیست. یا وقتی رضا را برای اولین خواستگاری اش همراهی می کند و توی ماشین می شنوند "اگر زمین ویرانه شود ، جهان همه بیگانه شود، تویی که با مایی " یا شب عروسیِ کذایی ...
تصاویر/ معرفی مرموزترین جنایت های سینما
نوآر مواجهه مخاطب با جنایت است. آیینه ای که مخاطب در آن خود را مشاهده می کند؛ خود جنایت کارش را. نمی توان سینمایی را فرض کرد که فاقد میل نشان دادن این جنبه از حیات آدمی باشد. با این حال در سینمای ژانر گریز ایران به سختی می توان آثاری در این ژانر مشاهده کرد. به نظر می رسد که باید در سینمای ما راه برای کم کردن بار قصه باز شود تا به همان مقیاس برای پرداختن به جزییات دیگر فرصت فراهم شود. مثلا ...
از تکرار و تنهایی تا کارگاه شکار در فضای نمایشگاهی شهر / مروری بر چهار افتتاحیه در گالری های تهران
شبیه کرده است، روایت های کوچک پرتعدادی را کنار هم قرار می دهد که از جهان اسطوره ای تا روزگار مدرن در نوسانند. فانتزی های علیجانی از فرم ها عبور می کند آنها را تغییر شکل می دهد و گاه به انتزاع می کشاند با این حال آنها همچنان زیبا هستند و قصه های بسیاری برای گفتن به مخاطب شان دارند. نقاشی های علی ترقی جاه در گلستان: علی ترقی جاه در ادامه مجموعه های پیشین خود آثاری را در گالری ...
مخاطب "خشم و هیاهو" باید در یک لحظه تصمیم گیری کند/ از فروش فیلم راضی هستم
زمینه میزان فروش فیلم خشم و هیاهو تصریح کرد: خوشبختانه این فیلم در چرخه اکران فیلم های نوروزی قرار گرفت و امیدوارم در ادامه اکران این فیلم به نقطه مطلوب برسیم. رعنا آزادی ور، بازیگر نقش " تینا " خشم و هیاهو در این نشست اظهار داشت: تینا از جمله نقش های جذاب بود چرا که برای ایفای این نقش دارای دو نوع بازی است. آزادی ور در رابطه با همکاری با هومن سیدی کارگردان این فیلم افزود: همکاری ...
امید به آینده ای مبهم اما روشن
...، سعی در شکستن این قالب داشتم. آیا در این آثار عمل نقاشانه در خدمت محتواست؟ بله، کاملا درست است. البته در شروع کار همواره درگیری فرمی دارم، یعنی یک فرم خاص برایم بسیار جذاب می شود و این امر در ساخت ویدئو آرت ها هم بسیار خودنمایی می کند؛ در این مسیر خیلی وقت ها از حس و حال نقاشانه فاصله می گیرم و سعی در بیان ایده به صورت صریح بر روی بوم دارم اما در نهایت با تعدیل این دو امر سعی می ...
سختی قضاوت و تصمیم گیری محور داستان خشم و هیاهو است
تولید این فیلم در تابستان سال گذشته انجام شد و در طول 50 جلسه تصویربرداری آن به اتمام رسید. در ادامه یکی از بازیگران زن فیلم سینمایی خشم و هیاهو با ابراز خرسندی از ایفای نقش در این اثر یادآور شد: نقش همسر خسرو پارسا یکی از خوانندگان مشهور و فعال را بازی می کنم که به علت رخ دادن اتفاق هایی، این نقش در اواسط فیلم به اتمام می رسد. رعنا آزادی ور بیان کرد: به نظرم نقشی که بازی ...
فیلم هایی که مانند ساز ناکوک هستند
کرده اند، فعلاً همین کافی است. از هنری خاص تا زندگی غریب خب دوتای دیگر باقی ماند که برای مخاطب عام پسند خیلی جذاب نیستند. خشم و هیاهو شاید در ساخت هنری اش و کفش هایم کو؟ در دنیای اجتماعی و فیلمنامه مهجور و آگهی مانندش، عمدتاً از معیار بیرون می زنند. هومن سیدی دنبال فرم است و آفرینش سکانس هایی که کپی است و صرفاً تجربه شخصی. زمان در خشم و هیاهو گم است، بی هویتی مکانی از سر و رویش می ...
ادای دین آبجی به مادر
...، در فیلم سینمایی آبجی ، همچون بابک حمیدیان در نقشی حضور پیدا کرد که برای ارائه اش نیاز به بازیگری با نام و نشان وی احساس نمی شد. قصه این اثر سینمایی تا آخرین لحظات فیلم بدون رسیدن به نقطه عطفی خاص که مخاطب را مجاب به دیدن ادامه فیلم کند، کار خود را پیش گرفت و شاهد نیرنگ هایی نبودیم که با دست آویختن به آن مخاطب بتواند خود را کشان کشان به پایان فیلم برساند. مخاطب همچنان تا آخرین لحظه به ...
فرهنگ در رسانه
منتقدان قرار بگیرد. نکته دیگر اینکه روستایی در اولین فیلم بلند خود دقیقا همان چیزی را ساخته است که قبلا در فیلم های کوتاه خود به آنها گریزهایی زده است. به نظر می رسد عوامل فیلم و بازیگران هم کاملاً به متن داستان وفادار بوده و در چارچوب آن حرکت کرده اند. فیلم پر از دیالوگ و نقش آفرینی های پویاست . این فیلم داستان تلخ خانواده ای فرودست را با سبک زندگی خاص خود به تصویر می کشد. خانواده ...
لوریسِ عاشقِ خلاق
ای نیستم و نمی توانم جایگزینی برای آنان داشته باشم. در این نقاشی ها هم همان حس عاشقانه ی شعرها و آهنگ هایتان هست؟ این رنگ ها همه اشان عاشقانه هستند. عشق در همه جا هست. در زندگی هست، در مرگ هم هست. حتی شاید در مرگ بیشتر است. چرا؟ چون وارد یک دنیای دیگری می شوید. از یک جایی می روید و به جای دیگر. عشق در این دنیا واقعی نیست. ما تحت تاثیر زندگی هستیم و به همین خاطر عشق را از دست می دهیم ...
سیمای حقیقی انسان، در وضعیت حکمرانی شرارت/ نقد نویسنده "کافه سینما" بر "پسر شائول" ساخته لاسلو نمش، در ...
.... این حس گیر افتادگی در تاریخ که با انقباض واقعه، مخاطب و کادر در یک جسم و تمسخر حقارت آمیز ماهیت حقیقی تصویر و صدا به خاصیت کلاستروفوبیک تمایل پیدا کرده، آیا همان حس انفعال شائول نیست؟ برای نمش تراژدی چیزی بیشتر از این است؟ در نمایی از فیلم، در میانهٔ داستان، تصویر از اسرای یهودی سوار بر ماشین ها به لانگ شات امیدبخشی از درختان کشیده و سرسبز بلوط برش می خورد. چند لحظه بعد تصویر بدون هیچ ...
فرهنگ در رسانه
همیشه محافظ می مانند. از این رو توجه به دغدغه های نویسنده و فیلمسازی از جنس حاتمی کیا می تواند ما را به جهان آثارش نزدیک تر کرده و روایتش را ملموس کند تا همچون شخصیت هایی از جنس متفاوت در داخل آژانس شیشه ای بنشینیم و به قصه هایش گوش دهیم، هر چند در این میان برخی چندان نسبتی با داستان دلسپاری حاج کاظم ها و حاج حیدر ها نداشته باشند و آنها را تعبیر به باج خواهی کنند! اما نگاه غالب مردم در طول سال ها همراهی با شخصیت های قهرمان آثار حاتمی کیا نشان از ارتباطی عمیق میان اثر و مخاطب داشته و همراهی با قهرمانانی دارد که زبان حال مردم هستند. ...