واقع گروی یک نظریه نیست یک فرانظریه است
سایر منابع:
سایر خبرها
کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دریچه ای نو به تعالیم رضوی است
رضا ( ع) ، تحکیم و استمرار تعالیم تمدنی امام رضا ( ع) به عنوان منبعی غنی در سپهر تمدن نوین اسلامی، ارائه خوانش جدید از تعالیم رضوی متناسب با نیازهای روز فرهنگی و اندیشه ای در سطح ملی و جهانی مهمترین هدف کنگره جهانی حضرت رضا ( ع) است. حجت الاسلام عاملی ادامه داد: همچنین گسترش فضای همگرایی، مشارکت و ارتباطات جهانی در حوزه مبانی تعالیم رضوی، تقویت فرهنگ مقاومت مبتنی بر هویت اسلامی با تکیه بر ...
رئالیسم علامه طباطبایی صرفاً قبول کردن اصالت وجود نیست
واقع گروی در گزاره های سلبی و عدمی سخنرانی کرد و گفت: ابتدا باید بگویم نظریه مطابقت که یک نظریه رایج و کلاسیک و یک نظریه صحیح است. واقع گرایی در قضایا و تصدیق ها بدون مطابقت با واقعیت امکانپذیر نیست. اما واقع گرایی عدمی یک موضوع چالش برانگیز هم در فلسفه غرب و هم در فلسفه اسلامی است و در هردو فلسفه این سوال مطرح است که آیا اصلاً چیزی به عنوان واقع گرایی عدمی داریم یا خیر. وی سپس به ...
اصلاح امر دنیا و آخرت حاصل تبعیت نگاه فقهی امام خمینی
به گزارش خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، حجت الاسلام امینی نژاد از اساتید فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم در نشست منزلت فقه و اخلاق در دستگاه استنباطی امام خمینی (ره) در تبیین نسبت حکمت عملی و فقه اسلامی ضمن بیان اینکه حضرت امام خمینی (ره) به بحث فقه به عنوان مظاهر بروز حقیقت توحیدی در مرحله عمل انسان توجه داشتند، اظهار داشت: تفاوت کار امام خمینی (ره) با سایر فقها در این است که امام (ره ...
عالمان دین حافظان زبان فارسی
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا ، از جمله مهم ترین ویژگی های انسان نسبت به حیوان، زبان و توانایی سخنگویی اوست؛ به گونه ای که از دوران یونان باستان، فلاسفه، انسان را به حیوان ناطق تعریف کرده اند. از دیدگاه زبان شناسان معاصر، زبان یک امر صرفاً قراردادی نمی باشد، بلکه ارتباط وثیقی با اندیشه و تفکر دارد. مولر می گوید: زبان و اندیشه، تفکیک ناپذیرند و بنابراین بیماری ...
جایگاه خرد و عقلانیت در شاهنامه فردوسی
راست هر سو بتابم همی/ سر و پای گیتی نیابم همی/ یکی بد کند نیک پیش آیدش/ جهان بنده و بخت خویش آیدش/ یکی جز به نیکی جهان نسپرد/ همی از نژندی فرو پژمرد این قبیل تناقاضات در شعر فردوسی بنا به دلیل این است که مبتنی بر حکمت عامه است نه دانش و عقلانیتی که امروز از آن سخن می گوییم و بحث منطقی و چارچوبی منطقی دارد. ابن مباحث می تواند آغازگاهی باشد بر نوعی خوانش تازه از متون کهن اگر ...
حمله تند جوان و کیهان به نامه حسن روحانی به ملت ایران
...، و این چه ارکان مهمی است که شما را تا دوره بعد و انتخاب دوباره همراهی کرد، درعین حالی که هرجا برای سخنرانی می رفتید، جملات و گزاره های رهبری را به تمسخر می گرفتید (و، چون تذکر گرفتید، فقط گفتید که نباید این چنین باشد) ! حقیقتاً این نامه را چه کسی برای آقای روحانی نوشته است که این اندازه بدفهمی درباره رابطه دولت و حکومت دارد و این دو را دو چیز که می توانند علیه هم باشند، توصیف کرده ...
شعر فارسی، خط شکن فرهنگ مقاومت
. در قرن چهارم این جنبش هویت خواهانه با ظهور شاعران بزرگی چون رودکی سمرقندی و کسایی مروزی قدرت بیشتری یافت. شاعران ایرانی در این دوران در پی دو هدف بودند. اول این که در برابر منش نژادگرایانه اعراب که حمایت حاکمیت های اموی و عباسی را با خود داشتند، بایستند و دوم این که خوانش راستین و اصیل از اسلام، یعنی تشیع را به عنوان اسلامی که در آن به راستی انسان ها برابرند و علقه ها و علاقه های نژادی و زبانی در ...
رئالیسم ابزاری است تا در دام نسبی گرایی نیفتیم
فطرت انسان ثابت است توجه داشته باشیم. آیا می توان از واقع گرایی تصورات بحث کرد؟ در این نشست حجت الاسلام و المسلمین رحمت الله رضایی ؛ مدرس حوزه علمیه با عنوان واقع گروی در حوزه تصورات از منظر منطق دانان مسلمان سخنرانی کرد که گزیده آن را در ادامه می خوانید؛ مشکل این است واقع گروی و بحث از واقعیت در حوزه معرفت شناسی و منطق به تصدیقات و گزاره ها ارتباط دارد چون گزاره ...
چرا نیچه از سوسیالیسم متنفر بود؟
دانیل توت، فیلسوف آمریکایی است که کارهایش بر روانکاوی و تفکر مارکسیستی متمرکز است. او نویسنده کتاب روانکاوی و سیاست خانواده: بحران آغاز با مجموعه های پالگریو لاکان و چگونه مانند انگل بخوانیم: چرا چپ با نیچه نشئه شد ؟ است. او فلسفه را در دانشگاه جورج واشنگتن و دانشگاه مریمونت تدریس کرده است و پژوهشگر ارشد در مرکز جهانی مطالعات پیشرفته است. به گزارش فرارو به نقل از ژاکوبن، فردریش نیچه چهار سال پیش از انقلاب های سال 1848 میلادی متولد شد، وقایعی که سرآغاز دوره ای شد که آن فیلس ...
در ساحت خیال ابن عربی
...> کربن در جلد سوم اسلام ایرانی درباره بحث خیال مجرد در نزد علامه سید حیدر آملی می نویسد: سیدحیدر آملی شرح مکاشفه ای از خود را به همراه شرحی از زندگی اش بیان می کند و می گوید: در گرگان وزیر بودم، وزارت و زن و فرزند اقوام وخویشان را رها کردم و فقط به شوق دیدار تو همه را رها نمودم و فرزندانم را یتیم کردم. ترکت الخلق طُرا همه مردم را کلا رها کردم و به دنبال توآمدم. اگر بند بند اعضایم را بگسلند ...
دکتر فاطمه طباطبایی: سعادت نقطه عطف حکمت عملی و عرفان امام خمینی(س) است
سعادتمندی انسان با سعه وجودی او رابطه مستقیم دارد؛ بدین ترتیب که هر چه انسان از مبدأ وجود که خیر مطلق و وجود مطلق است دور شود، از خیر و سعادت هم دور می شود. با همین ملاک، سعید مطلق کسی است که همه قوای نفسش فعال است و این فعالیت ها به زمان خاصی منحصر نمی باشد و از لذت حقیقی دائمی برخوردار است. ولی سعید اضافی کسانی هستند که همه قوایشان مشغول به فعالیت نیست و یا آنکه فعالیتشان همیشگی و دائمی نیست. همین تقسیم برای شقاوت هم قابل تصور است. ...
ریشه های گنوسی نظریه تاریخی مارکس
این جهت شگفت انگیز است که او هرگونه اندیشه ورزی صرف و بریده از واقعیات تجربی را به عنوان ایده های متافیزیکی رد می کند و نظریات خود را علمی و فارغ از هرگونه ایدئولوژی می داند. این معما را چگونه می توان توضیح داد؟ شاید بتوان این رویکرد متناقض مارکس را در وجود نوعی تفکر گنوسی مضمر نزد وی دانست؛ تفکری بسیار کهن که مدعی دانش مطلق است. گنوس (گنوسیس یا غنوص) به معنی عرفان و معرفت ، اصطلاحی است ...
پیام سه مرجع تقلید به کنگره جهانی حضرت رضا (ع)/ عدالت برای همه، ظلم به هیچکس
مهم در جای جای قرآن و کلمات معصومین(ع) مورد تذکر قرار گرفته و به عناوین مختلف به آن پرداخته شده تا جایی که در کلام ثامن الحجج(ع) معیار مسلمانی عدم ظلم به مردم و نزدیکان قرار داده شده است. گرچه سخن درباره عدالت فراوان گفته شده است اما به نظر می رسد موضوع عدالت به عنوان یک آرمان اصلی برای بشریت و حکومت امام موعود و گفت وگو درباره حقیقت ارکان و مولفه های آن، خصوصاً بررسی و واکاوی میدانی ...