سایر منابع:
سایر خبرها
داستان بیژن و منیژه یکی از داستان های عاشقانه شاهنامه است.داستانهای شاهنامه هر یک هسته مرکزی ای دارند؛ یعنی برگرد حکمت وآموزه ای می گردند؛ بنابراین ما در برابر هر یک از این داستانهای کهن از خود می پرسیم: چه می خواهد بگوید؟
می آلایند و به این ترتیب جنگ های دیرپای ایران و توران آغاز می شود که تا پایان بخش پهلوانی شاهنامه ادامه دارد. ساده ترین و دست یافتنی ترین دریافتی که از این ماجرای خون بار می توان داشت این است که ما ایرانیان تافته جدا بافته ای از دیگران نیستیم. فرزندان همان پدری هستیم که سلم و تور را تربیت کرده است. پس امکان لغزش و خطا برای ما هم وجود دارد. این خودشیفتگی" نژاد برگزیده" و" قوم برگزیده" نه ...
...، مهاجمان را تار و مار کرد و ایرانیان را نجات داد. بعد از آن هم تا پایان عمر نگهبان ایران بود. حتی وقتی پسرش سهراب به تورانیان پیوست (اگرچه هدفش از میان بردن افراسیاب خونخوار و کاوس سبکسر بود)، به دست پدر (اگرچه ناشناخته) کشته شد. در شاهنامه هجوم های سه قوم تازی، رومی و تورانی به ایران را می خوانیم. نخستین و بازپسین دشمنان تازیان اند که با چیرگی هزارساله ضحاک، جنگ کاوس با شاه ...
محمدعلی اسلامی ندوشن معتقد است اگر گفته شده است که شاهنامه آخرش خوش است. برای آن است که عنصر گناهکار بی مجازات نمانده و جبهه بدی مغلوب شده است.
داستان های اسطوره ای و تاریخی به صورت مکتوب از گزند نسیان و تلاطم حوادث پاس داشته شود. بعد از آن بود که شاعرانی چون ابوالمؤید بلخی و دقیقی توسی سعی در تبدیل این اثر به یک اثر ادبی ارزشمند کردند اما این کار چنان بزرگ بود که جز از دست شاعری بزرگ و نابغه برنمی آمد و خوشبختی این که در آن دوران، مردی از توس دست به این کار زد که همه اسباب بزرگی را داشت. شاهنامه فردوسی همزمان که مجموعه ای است از اسطوره ...
ایران و توران آغاز می شود. در همین بخش شاهنامه است که روایت دلاورانی همچون زال، رستم، گودرز، بیژن، سهراب و امثال آن ها نقل می شود. افراسیاب، سیاوش (پسر کیکاووس) را به قتل می رساند و رستم به توران زمین می رود تا انتقام خون سیاوش را از افراسیاب بگیرد. زرتشت، پیغمبر ایرانیان در زمان پادشاهی گشتاسب ظهور می کند و بعد از مرگ اسفندیار، رستم نیز به دست برادر خود شغاد کشته می شود. دوره ی پهلوانی با مرگ ...
خواهد قدرت و توان جهادگران را در جنگ رسانه ای و جنگ روایت ها نشان دهد و توانمندسازی گروه های جهادی در روایت هنری و رسانه ای حرکت هایشان از مهمترین اهداف این جشنواره است. جهادگران در عرصه های مختلف خوش درخشیدند و امروز هر گروه جهادی تولید کننده یک اثر فاخر هنری رسانه ای است. وی افزود: در این جشنواره 30 هزار اثر در مراحل قشری و استانی به دبیرخانه جشنواره رسید که از این آمار 712 اثر به ...