سایر منابع:
سایر خبرها
پرفروش ترین های نیمه اول دهه 90 سینمای ایران
موضوع خوب و به روزی را انتخاب کرد و از وجه رسانه ای – تبلیغی سینما بهترین بهره را برد و توانست به مسئله آزار و اذیت کودکان بپردازد. فیلم در جشنواره هم مورد تشویق و تحسین قرار گرفت و تبدیل شد به فیلم برگزیده از نگاه تماشاگران و سیمرغ گرفت؛ جایزه ای که خود پیشاپیش نوید اکران موفقی را می داد. فیلم از منظر انتخاب بازیگر هم سفره رنگینی داشت و خود درخشنده اعتراف کرد که بسیاری از بازیگران فیلمش ...
قُرّاء و نقش ایشان در تحولات قرن اول هجری
معنوی را نیز به همراه دارد و قاری بودن با زاهد و عابد بودن همراه است. بی شک مفهوم قرّاء در قرن های مختلف با هم تفاوت داشته است.6 به عنوان نمونه، در ابتدای قرن سوم، قرّاء عموماً به کسانی اطلاق می شود که قرائت خاصی از قرآن داشته اند، قرّاء سبعه، قرّاء ده گانه، قرّاء چهارده گانه در این دوران بوده اند. این دسته بندی از ابن مجاهد نقل شده و روشن می کند که ملاک دسته بندی او قرائت های مختلف است.7 ...
تاریخ نگاران و رویداد قادسیه
) نویری, شهاب الدین احمد, نهایه الارب فی فنون الادب, ترجمه محمود مهدوی دامغانی (چاپ اول: تهران, امیرکبیر, 1317). نیناپیگو, لوسکایا, اعراب حدود مرزهای ایران و بیزانس در سده های چهارم – ششم میلادی, ترجمه عنایت الله رضا (چاپ اول: تهران, موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی (پژوهشگاه), 1372). یعقوبی, ابن واضح, تاریخ یعقوبی, ترجمه محمدابراهیم آیتی (چاپ سوم: تهران, انتشارات علمی ...
تاریخچه بنز اولین بنزی وارد ایران شد
سال داشت که در سالن های سخنرانی دانشمندان زمان خود حضور میافت و به مباحث علمی گوش می داد.وی در این دوران به شدت تحت سخنرانی های فردیناند ردتنباخر قرار داشت. فردیناند کسی است که از وی به عنوان یکی از بنیانگذران مهندسی مکانیک یاد می شود. اوایل جوانی ، کارل علاقه به رشته ی آهنگری را در خود پیدا کرد. اما دست تقدیر با مردم قرن های آینده همراه شد تا لذت بنز سواری را تجربه کنند.کارل مسیر زندگی اش ...
اندیشه های حسن صبّاح در باب امامت و حجّت
.... با آشکار شدن آشفتگی ساختار سیاسی حکومت سلجوقی از یک سو و نارضایتی ایرانیان از نابسامانی های امور کشور، از سوی دیگر، دعوت نزاری مبنای یکی از مهم ترین حرکت های عدالت خواهانه و بیگانه ستیز مردم این سرزمین شد. طرح مسأله محور این پژوهش، نقش حسن صباح در تبیین ساختار فکری جنبش نزاری است. البته نمی توان تأثیر اوضاع سیاسی و اجتماعی و اقتصادی ایران در قرن پنجم قمری و به خصوص سیطره ی سخت ...
صابئین در قرآن
پیش فرض ایشان در یافتن ریشه های یهودی مسیحی در قرآن و تعالیم پیامبر(ص) نباشد.(24) صابئین و حرانیان از قرن دوم به بعد جغرافی دانان و مسلمانان از گروهی به نام حرانیان نام می برند که خود را صابئین قرآن می دانستند.(25) در واقع, آنچه در اکثر منابع اسلامی در مورد صابئین می یابیم, مربوط به این دسته, یعنی صابئین حران می باشد. منابع اسلامی طریقه آن ها را ترکیبی از مذاهب یونانی, بابلی و ...
هم دلی یعنی اتحاد در معانی/ جوانان را با شالوده صحیح زبان فارسی آشنا کنیم
قدمعلی سرآمی درباره زبان و ادب فارسی نگاهی چندوجهی به این موضوع است که در ادامه می خوانید. این روز ها بسیار درباره زبان فارسی و لزوم صیانت از کیان آن صحبت می شود. این مسئله از کی چنین اهمیتی پیدا کرده است؟ جواب سؤال شما را با یک بیت از بیدل دهلوی شروع می کنم. بیدل می گوید: به کجا سر نهم که چون زنجیر/ هر دری حلقه در دگری است. یعنی دری را می زنید که باز شود، می بینید خودش ...
سیمای نظام آموزشی فرانسه در گزارشی از یک سفر علمی و آموزشی
نظر گرفته شود. در این سیستم آموزشی چند نکته قابل ذکر است؛ یکی اینکه تمام برنامه ها از دیدگاه دانش آموز نوشته شده است، دوم برنامه های سالانه به دوره تبدیل می شود و سوم اینکه هر پایه مشترک، یک مرجع واحد برای تمام سطوح کاربرد دارد و چهارم اینکه در هیچ بخشی یک رشته به خصوص مدنظر قرار نگرفته و تمام رشته ها دخیل هستند نکته پنجم این است که هر چند کسب این توانایی ها تدریجی است، ولی وقتی به آخر پایه مشترک ...
پورجوادی: معارف اسلامی و تفاسیر صوفیانه از قرن سوم به وجود آمدند
آیاتی از قرآن را که خواندند براساس آن تفسیر کردند. وی ادامه داد: تمام علوم و معارف اسلامی ازجمله مذهب تصوف و تفاسیر صوفیانه، کمابیش از قرن سوم به وجود آمدند. تفاسیر صوفیانه از قرن سوم جوانه زد و تا قرن های 6 و 7 رشد کرده و به درخت تبدیل شده است. پورجوادی اظهار کرد: نویسنده کتاب از دید قرن های 6 و 7 به تفسیر صوفیانه نگاه کرده نه از دید صوفی قرن سوم و این برای کسانی که معتقدند ...
تشیع در عصر غیبت صغری؛ تداوم و تحول
امامان فرا گرفته و به آن عمل می کردند. راویان احادیث که در واقع حاملان فقه اهل بیت بودند این احادیث را نقل و بدان استناد می کردند. به تدریج, احادیث مزبور که همان احکام فقهی بودند, در کتاب هایی به نام (اصل) جمعآوری گردیدند و پس از چندی, کتاب های فقهی که شامل احادیث مربوط به موضوع فقهی خاصی بودند, به رشته تحریر درآمدند. تا اواخر قرن سوم, کتاب های فقهی تحت عناوین (اصل), (جامع), (نوادر), (مسایل), و ...
داوری قرآن کریم نسبت به سخنان منافقان با تکیه بر آرای آیت الله جوادی آملی
.... مطالعة معناشناختی نفاق در قرآن کریم . مجلّة پیام جاویدان. شمارة 8. صص 21 38. قاضی زاده، کاظم و محمّدعلی طبسی. (1387). جریان شناسی نفاق و بررسی انگیزه های آن در انقلاب نبوی از دیدگاه قرآن کریم . فصلنامة مطالعات انقلاب اسلامی. سال چهارم. شمارة 15. صص139 168. مرادی، فریبا. (1378). تحلیلی پیرامون منافقان در قرآن . به راهنمایی محمّدکاظم شاکر. دانشگاه قم. میرزایی، محمّد ...
آزادی عقیده و آزادی بیان با تکیه بر واکاوی تفسیری آیه ﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾
چکیده آیه﴿لاَ إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ﴾به عنوان یک اصل راهبردی در سرلوحه تعامل نظام مترقّی اسلام با پیروان دیگر ادیان مطرح و پژوهش پیرامون آن، دررفع بسیاری از ابهام های اجرای احکام اسلام راهگشاست. این پژوهش کنکاشی در گستره کلامی،تفسیری آیه مزبور است که نخست به مفهوم شناسی واژه های آیه و موارد کاربرد آن در قرآنو آنگاه به تحلیل اقوال مفسّران در مفهوم شناسی آیه پرداخته است و بدین نتیجه می ...
بررسی فصل مقوّم انسانیّت در آموزه های قرآن کریم
.... تنظیم و تحقیق غلامعلی امین دین. ویرایش سعید بندعلی. چاپ سوم. قم: اسراء. . (1386). ب. معرفت شناسی در قرآن. تنظیم و ویرایش حمید پارسانیا. چاپ چهارم. قم: اسراء. حلبی، علی اصغر. (1374). انسان در اسلام و مکاتب غربی. چاپ دوم. تهران: انتشارات اساطیر. راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (1412 ق.). المفردات فی غریب القرآن. تحقیق صفوان عدنان داود. چاپ اوّل. بیروت: دارالعلم ...
قرآن پژوهی آکادمیک، شرقی و غربی ندارد/ اثر کنه تفاسیر عرفانی را درک نکرده است
وقتی به تصوف نگاه می کند از دید قرن ششم به بعد نگاه می کند و نه از نگاه قرن سوم . گذشته را با دید قرن ششمی نگاه می کند و این برای کسانی که معتقدند باید پدیدارشناسانه نگاه کنیم درست نیست. وی ادامه داد: ما به الامتیاز تفاسیر عرفانی را می توان در بحث معاد دید. یکی از مسائل اصلی در تفسیر و اندیشه اسلامی مسئله معاد است که در تفسیر هم وارد شده است و تفاوت تفاسیر عرفانی را می توان در این مورد ...
بیل ؛ اژدهای بی شاخ و دم!
دقیقه 75، این نگرانی نیز برطرف شد. طرفداران ایرلندشمالی از همان ابتدای کار گویی تنها برای شادی کردن به پارک دوپرنس آمده بودند، حتی زمانی که تیم شان گل خورد، آنها در حال بالا و پایین پریدن و خوشحالی بودند. خوشبین ترین هوادار ولز نیز نمی توانست حضور در یک چهارم یورو 2016 را حتی در خواب ببیند اما چیزی که در رؤیا هم دیده نمی شد رنگ واقعیت به خود گرفت و شاگردان کریس کولمن روز جمعه باید به مصاف بلژیک ...