سایر منابع:
سایر خبرها
حامد محقق: داشتن اطلاعات نظری، تفاوت نسل امروز با گذشته
سوی دیگر با توجه به پاسخ های داده شده به پرسش نامه نشان داد که بچه ها موضوع و مفهوم شعرهای نیمایی را هم خوب تشخیص داده اند. شاعر کودک و نوجوان هم چنین در مورد نام گذاری روز ادبیات کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: اغلب ما زمانی که چیزی را از دست می دهیم شروع به یادمان سازی می کنیم، امیدوارم ادبیات کودک از این جنس نباشد. وی افزود: من مصاحبه ای از خانم رولینگ، نویسنده ی هری پاتر، می ...
قرار با حال برای کلاس بی حال
در کلاس رنگارنگ ادبیات، ما با اجازه از آقای حافظ و سعدی، خودمان هم می توانستیم شعر بگوییم، قصه بنویسیم و کلی حرف حساب بزنیم. البته درس و مشق هم جای خودش را داشت؛ آن هم خیلی جدی و جانانه! از همان اول سال، دو سه تا طرح برای بچه ها جذاب بود؛ مثلاً طرح انتخاب کتاب سال ! در طول چهار ماه، بچه ها هشت رمان نوجوان را در خانه می خواندند و از نویسنده یا مترجم بهترین اثر، دعوت می کردند که در جشن ...
زیبایی ادبیات به رنگارنگی آن است
بدهد و به کل کشور تعمیم پیدا نکند، ادبیات خوبی نخواهد بود. وی با اشاره به ضرورت وجود ادبیات بومی هر منطقه ای در ادبیات کودک و نوجوان افزود: همان گونه که در جامعه طیف های مختلف فکری، سِنی و قومی وجود دارد ادبیات هم باید طیف های مختلفی داشته باشد و از دل زیست بوم های مختلف مثل: ترکمن، بلوچ، کرد، لر و تمام اقوامی ایرانی نوشته شود. قوجق در ادامه در مورد نام گذاری روزی با عنوان ...
فرهاد حسن زاده با قالیچه پرنده به بازار کتاب رفت/ 1+5 برای کودکان منتشر می شود
اشاره کرد و گفت: این مجموعه را چندی پیش برای انتشار به نشر افق تحویل داده ام که مرحله ویرایش آن پایان رسیده و در دست تصویرسازی است و حاوی رمان های کودک با موضوع پلیسی و کارآگاهی است که دارای شخصیت های ثابت و داستان های متفاوت است. این رمان در فضای شهری و آپارتمان نشینی، ماجراهای 5 پسربچه و یک دختر بچه را به تصویر می کشد. به گفته این نویسنده کودک و نوجوان جشن تولد پردردسر ، مرده ای که ...
روایت شب و قلندر در رادیو نمایش
به گزارش جام جم، نمایش شب و قلندر را منیژه آرمین نوشته و جواد پیشگر تنظیم کرده است. داستان این نمایش درباره فردی به نام افراسیاب است که در بیابان ها راهزنی می کند تا این که در یکی از غارت ها،قالیچه ای پیدا می کند و تصویر زنی را در آن می بیند. افراسیاب با این تصویر شروع به صحبت می کند و این گفت وگو آغاز حرکت به سوی انسان شدن و پرهیز از چیزهایی می شود که تاکنون به آن مشغول بوده است. او از پنج سالگی پدر و مادرش را از دست داده و به دنبال گمشده ای بوده و تماشای این تصویر در قالیچه آغاز جست وجویش برای یافتن زندگی است. افراسیاب در این مسیر با شخصیت های متفاوت آشنا می شود. شنیدن این خلاصه داستان بهانه ای برای تهیه گزارش پشت صحنه از ضبط این نمایش رادیویی می شود. یک دنیا حرف بنای قدیمی رادیو نمایش واقع در میدان ارگ روایتگر حرف های ناگفته بسیاری است، چراکه ساختمان قدیمی و صمیمی رادیو نمایش ساکت و آرام در محاصره بناهای اطراف میدان ایستاده و هیاهوی رفت و آمد عابران به بازار را با دقت تماشا می کند. با هماهنگی معصومه نورزاد، روابط عمومی رادیو نمایش راهی استودیو 14 می شویم.شهریار کرمی کنار علی حاجی نوروزی صدابردار نشسته و متن نمایش شب و قلندر را به دست دارد. سمت راست حاجی نوروزی هم جواد پیشگر ایستاده و با دقت مشغول کارگردانی است. او حساسیت زیادی در کار دارد و به تک تک کلمات توجه می کند. بازیگران هم داخل استودیو نشسته و هر کدام مشغول گفتن دیالوگ هایشان هستند. در فاصله ضبط نمایش سراغ کارگردان و دیگر بازیگران نمایش می روم و با آنها همصحبت می شوم. آمیزش افسانه و واقعیت پیشگر، در پاسخ به این سوال که تا امروز شما نمایش های بسیاری را کارگردانی کرده اید، نمایش شب و قلندر چه ویژگی هایی داشت که کارگردانی آن را پذیرفتید، به جام جم گفت: این کار را خودم برای رادیو تنظیم کردم. وقتی برای اولین بار این اثر را خواندم، آمیزش افسانه و واقعیت را دوست داشتم که نویسنده به زیبایی انجام داده بود، زیرا کار را صاحب ویژگی های برجسته ای در حوزه رمان کرده است. شخصیت پردازی خوب، زبان و ادبیات کار و ساختار گفت وگو از دیگر شاخصه های این رمان است. وی ادامه داد: این نمایش براساس روایاتی از تاریخ نوشته شده و به بخشی از رویدادهای تاریخ معاصر ایران از اواخر مشروطیت تا آغاز حضور رضا شاه اشاره می کند. بخشی از زیبایی اثر و جذابیت آن آشنایی نویسنده با هنر اصیل اسلامی -ایرانی یعنی سفالگری و کاشیکاری است که شخصیت اصلی اثر به آن وابستگی عمیق پیدا می کند. این کارگردان با اشاره به دیگر ویژگی های اثر تاکید کرد: توجه به هویت تاریخی و رویکردش به مسائل اجتماعی از نکات مورد توجه در مضمون این اثر است. نویسنده با نفوذ به درونیات، آرزوها و امیال شخصیت اصلی و دیگر اشخاص اثر، مخاطب را با خود همراه می کند. مسلماً استفاده از ابزار شنیداری به صورت نمایش رادیویی در خلق فضاها و مکان های اثر و ایجاد شرایطی برای گفت وگو (دیالوگ) امکان ارتباط بیشتر مخاطب با اثر را فراهم می کند. اجرا و تمرینات ما به گونه ای است که پاسخگوی ارزش ها و ویژگی های شاخص این رمان باشیم. سرکرده راهزنان میکائیل شهرستانی هم درباره نقش اش در نمایش شب و قلندر گفت: در این مجموعه نقش افراسیاب را به عهده دارم که نقش محوری قصه است. او در روند نمایش دچار تغییر و تحولات می شود، زیرا در کودکی در موقعیتی قرار می گیرد که خانواده اش را از دست می دهد و از همان دوران طفولیت نمی تواند طعم واقعی کودکی و نوجوانی را بچشد. حتی وقتی به جایگاهی می رسد که می تواند از حقش دفاع کند، مسیر درست را طی نمی کند و سرکرده راهزن ها می شود تا به این طریق عقده گشایی کند و به دشمنانش لطمه بزند.وی ادامه داد: تا این که ورود یک قالیچه در یکی از راهزنی هایش مسیر زندگی او را عوض می کند و با آدم هایی متفاوت روبه رو می شود. این بازیگر در پاسخ به این سوال که یک نمایش رادیویی باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا شما بازی در آن را بپذیرید، توضیح داد: درام در رادیو ویژگی های خودش را دارد و باید با زبانی عنوان شود که تخیل مخاطب برانگیخته شود. بویژه در سریال های رادیویی، قصه باید کشش لازم را برای مخاطب داشته باشد تا آن را دنبال کند. من هم با دعوت آقای پیشگر در این نمایش بازی می کنم. البته قصه نواقصی دارد که با خود آقای پیشگر هم در میان گذاشتم. شهرستانی با اشاره به این که قصه و کاراکترها باید به گونه ای باشد که مخاطب را سر ذوق بیاورد، ادامه داد: باید سازندگان نمایش رادیویی به این مساله توجه کنند تا نمایش ها مورد اقبال مخاطب قرار بگیرد. در مدیریت آقای قربانی، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی راد ...