سایر منابع:
سایر خبرها
علوم انسانی اسلامی|157|گفت وگو با حجت الاسلام والمسلمین محمد سعید واعظی * یقین ریاضی و اثبات گرایی(پوزیتیویسم)|162|آیت الله شهید سید محمدباقر صدر(ره) * شاگردان شهید صدر را بایکوت کرده بودند|168|آیت الله علی اکبر رشاد فقه اجتماعی * ملاحظاتی درباره جایگاه معرفت شناسانه فقه|172|دکتر علی پایا * مرگ جامعه شناسی! احیای فقه به مثابه معرفت علمی اجتماعی|179|گفت وگو با ...
به گزارش خبرنگار اجتهاد ، حجت الاسلام علی الهی خراسانی پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه مشهد، در نقد مقاله دکتر علی پایا با عنوان “ فقیه به منزله ی یک مهندس” ، طی یادداشتی در شماره هفدهم فصلنامه علوم انسانی اسلامی صدرا با عنوان فقیه، مهندس نیست! آورده است: فقه، به مثابه ابزار و صناعت و مهندسی نیست! بلکه از جنس معرفت و شناخت عمیق و تولید گزاره و نظریه است. او در این یادداشت، به تفصیل دیدگاه شهید صدر در ...
، فیض ، تفسیر بحرانی (البرهان) ، تفسیر نورالثقلین، عروسی حویزی ، تفسیر کنز الدقائق و بحر الغرائب، میرزا مشهدی ، تفسیر کبیر شبّر (صفوة التفاسیر) و نیز تفسیر وسیط وجیز از همو ، تفسیر برغانی (بحر العرفان) ملا صالح قزوینی حائری [1] * تفسیر اجتهادی تفسیر اجتهادی بیشتر بر روایت و عقل استوار است تا روایت و نقل. معیار سنجش و بررسی در آن، اندیشه و تدبّر است و به طور مطلق بر آثار و ...
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ استاد دکتر علی اکبر ترابی(1395-1305) جامعه شناس مردم دوست و از پیشگامان در آموزش و پژوهش در جامعه شناسی کشور شامگاه چهارشنبه 30 تیرماه در بیمارستان شهید مدنی تبریز درگذشت. استاد ترابی دانش آموخته دانشگاه سوربن فرانسه در رشته فلسفه و جامعه شناسی بود که تا درجه علمی استادی در دانشگاه تبریز به آموزش دانشجویان جامعه شناسی پرداخت و در حوزه های گوناگون ...
فرهنگ امروز/ ترجمه: علیرضا محمدی*: فلسفه ی ریاضی لاکاتوش منبعث از سه منبع عمده است: 1- ابطال گرایی روش شناسانه ی پوپر که با جرح و تعدیل آن به ابطال گرایی پیچیده می رسد. 2- استفاده از قواعد راهیابانه ی پولیا که در آن ریاضیات فرمالیستی مورد نقد قرار می گیرد و در حقیقت ریاضی را از شکل صوری به صورت یک فعالیت اجتماعی درمی آورد. کتاب برهان ها و ابطال های لاکاتوش به پیروی از شیوه ی پولیا در راهیابی به ر ...
دانشگاه ها به صورت کمی و کیفی توسعه دهد غلامحسین خدری، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ارزیابی کمی و کیفی خود از کتاب های فلسفه دین در ایران گفت: با انتظاراتی که از فضای فرهنگی که در تفکر تشیع وجود دارد و دارای مبانی محکمی است و نیز روند رو به توسعه و رشدی که ایران در این سال ها پیدا کرده و توقعات و شأنی که مردم دارند، به نظر می رسد فاصله زیادی با آثار مطلوب در حوزه ...