سایر منابع:
سایر خبرها
آیت الله خامنه ای در بالاترین درجه انقطاع الی الله است/نظر کسانی که از امام خواب نقل می کنند حجیت ندارد
به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان به نقل از تسنیم، آیت الله محمدحسن فاضل گلپایگانی(زالی) نماینده مردم استان تهران در مجلس خبرگان پنجم، متولد سال 1327 در شهرستان گلپایگان است. وی در سن 16 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. پس از اتمام دروس سطح در درس خارج فقه آیت الله العظمی گلپایگانی حاضر شد و به مدت پانزده سال از محضر آن فقیه بزرگ بهره برد. هم زمان با تحصیل دروس معمول حوزه های علمیه، فلسفه و ...
سرخط ...
مساله به غایت پراهمیت کنار کشیده است. غصه این قصه آنجا پررنگ تر می شود که کناره گیری مجلس شورای اسلامی از این موضوع، نه یک امر تحمیلی یا دستور از بیرون، بلکه به ابتکار خود مجلس بوده و به عبارت بهتر، قوه مقننه عملاً در این جریان برای خود معافیت خریده است. طبق اصل 77 قانون اساسی عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقتنامه های بین المللی باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد ؛ مسؤولان ...
گمشده انسان مدرن
...، بار دیگر مسأله عشق، ایثار و شرم را مطرح می کند. دسته دیگر ادیبان هستند که در رمان های عشقی و نمایشنامه ها فراوان به موضوع عشق پرداخته اند. سارتر در این راستا، نمایشنامه های بسیاری دارد هر چند که در آثار خود از عشق چهره ای منفی و صرفاً اروتیک ارائه می کند. و در آخر الهی دانان هستند و پل تیلیخ نیز از جمله الهی دانانی است که در کتاب عدالت، عشق و قدرت به مفهوم عشق پرداخته است. آنچه امروز در ...
گستره و قلمرو مصلحت در فقه شیعه/ تمایز مصلحت شیعه با مصلحت عرفی و سنی
و ظلم را بشناسد و اینکه چه چیزی عدل و ظلم را متصف می کند، این کار فقیه است که موضوع را می شناسد و حکم را می شناسد؛ البته از کارشناسان هم می تواند کمک بگیرد. به همین خاطر اینجا چون ذیل عدل قرار می گیرد و فقها و کارشناسان دین می گویند که این کار عدل است، به این خاطر مرتکب می شوند، به این خاطر اخلاق می شود یک: اولویت جامعه نسبت به فرد، دو: مصلحت حفظ نظام، سه: در راستای اهداف کلان نظام و ...
انقلاب اسلامی و جهانی دیگر (2)
، قهرمان آن کسی دیگر و حاکم آن دیگری بوده است. آن انقلابی که مردم و کشورهای اسلامی به دنبال آن آمدند همان است که امام(ره) در متن آن است. او این گونه حرف زده است. صریحا می فرمایند که نهضت ما رو به توسعه است و انقلاب ما ملت ها را به فکر رهایی انداخته است. می فرمایند یکی از واجب ترین کارها این است برای صدور انقلاب حاکم در ایران این است که درست خدمت کنیم و عدالت را تا جایی که می توانیم اجرا کنیم. یک ...
سرخط ...
.... مردم سالاری دینی بر دو پایه عدل و علم استوار است. کشف حکم الله در مناسبات فردی، اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی با مکانیزم های مردم سالارانه ویژگی خاص جمهوری اسلامی است و لذا نظام ما را از دیگر نظام های مردم سالارانه متمایز و متفاوت می کند. انتخاب رهبری توسط مردم صورت می گیرد، رئیس اجرا در کشور را که همان رئیس جمهور باشد، مردم تعیین می کنند. نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تدبیر ...
رهیافت امنیتی آقا نورالله نجفی و شهید مدرس
. هشدار او به برخی متحصنین در سفارت انگلیس که رفع ظلم و عدالت خواهی را از بیگانه خواستار شده بودند چنین است: حضرات متحصنین اگر رأی و میل ما را می خواهید و خیرخواه خود می دانید و اطاعت دارید، از قنسولخانه بیرون بیایید و از هر جهت کمال اطمینان را داشته باشید و اگر میل دارید هر که از شما صدایش بزرگ تر و گنده تر است که مابین شما فریاد کند ما با این طیف کار نداریم خود دانید اطاعت او کنید. از ...
تبیین نظریه ولایت فقیه با تأکید بر دیدگاه آیت الله سیستانی
نظام باشد، شکل نخواهد گرفت. از این رو، وجود قوانین و مقررات حقوقی و تشکیلات اجرایی و قضایی در جامعه انسانی ضروری است. با توجه به برابری انسان ها در برابر یکدیگر و اصل عدم ولایت، این سؤال اساسی مطرح است که خاستگاه حق حاکمیت و اعمال اقتدار کجاست؟ در نگرش توحیدی، خداوند متعال خالق موجودات و ربوبیت مطلق در تکوین و تشریع از آنِ اوست تا همه مخلوقات را در مسیر کمال شایسته آنها پرورش دهد. به ...
رابطه معرفت شناسی و علم اخلاق بررسی شد
...، همه مفاهیم مورد بحث بحث قرار می گیرد؛ اعم از مفاهیمی که محمول قضایای اخلاقی قرار می گیرند، مانند خوب، بد، باید، نباید و ... و مفاهیمی که موضوع این قضایا واقع می شوند مانند عدالت، ظلم و ...، اما بخش معناشناسی فرا اخلاق صرفاً از محمولات قضایای اخلاقی بحث می کند. 3- معرفت شناسی: در اینجا که رابطه معرفت شناسی با علم اخلاق خود را نشان می دهد و در مبحث بعدی بیشتر توضیح خواهیم داد به ...
انقلاب و خطر فقر نرم افزاری
لفظی تبدیل کردند و گفتند تمام صحبتهایی که از عدالت اقتصادی و ارزشهای اجتماعی و حکومتی می شود که حکومت ها باید ارزشی باشند و دولتها باید ارزشی عمل کنند، اینها همه نقض علم اقتصاد و نقض علم سیاست است. این اقتصاد کلاسیک و سیاست کلاسیک که در دانشگاهها به شما تدریس می کنند، مضمونش همین هاست و شما جرات درک ریشه ای آنها و جرات نقد آنها را به این زودی ها نخواهید داشت. چون نظام آموزشی ما، نظام آموزشی مبتنی بر ...
اسلام و مدرنیته (3)
بیائیم امّا از طرفی، برخی شعارهای مدرنیته چون عقلگرایی، علم گرایی، انسان گرایی یعنی اصل توجه به عقل و حقوق بشر را شعارهایی کاملاً نزدیک به فرهنگ اسلام و بلکه جزء آموزه های اصلی اسلام می دانیم. بنابراین باید گفت که ما به “مدرنیته”، پاسخ “آری و نه” می دهیم. “مدرنیته” به مفهوم تکریم انسان و تقدیس حقوق، اختیار و آزادی او، احترام به نیروی عقل و تجربه و علم و بهره گیری عادلانه از عقل ابزاری و تکنولوژی در ...
اسلام و مدرنیته (1)
، پایه اسلام است و خود نیز در سایه اسلام رشد کرده است. علوم تجربی و استقراء نیز حتی اگر برای کسب قدرت و فایده (مفاهیم بیکنی) به کار روند مشروط به آن که به “حقیقت”، “عدالت” و “اخلاق”، پشت نکنند، نه تنها حرام و تابو نیستند بلکه مورد تشویق اسلام بوده اند. این است که تعارض “علم و دین” یا “عقل و دین” در جهان اسلام، بعنوان مسائل عمده ای مطرح نشدند و تنها پس از ترجمه از الاهیات غرب، مورد بحث متفکرین مسلمان در ...