سایر منابع:
سایر خبرها
.... (24) در موارد چندی، قباحتِ خاص جرم به صراحت به عنوان دلیل مجازات های سنگین مطرح شده است (مانند چون که [آن زن] در اسرائیل قباحتی نموده است - تثنیه، 22: 21؛ این قباحت است - لاویان، 20: 14)؛ و در دوران پساتلمود، تحمیل مجازات های شدید (مانند اعدام) هماره با تأکید بر شدت جرم خاص و خطر عمومیِ آسیبی که در نتیجه ی آن به وجود آمده بود توجیه می شد. ابن میمون مقرر می دارد که شدت و میزان مجازات ...
از ایمان) نیز به صورت قهری، پیوند ازدواج فرد مؤمن با فرد مُرتَد قطع و بدون نیاز به اجرای طلاق از او جدا می گردد (ر.ک؛ عاملی، 1417ق.، ج 9: 611 و توضیح المسائل، 1390: 78). این مسئله شاهد خوبی است بر میزان خطر و زیان هایی که ممکن است بر اثر معاشرت و مراودت و دوستی با کافران به مسلمانان برسد. به خاطر رعایت اختصار از ذکر آیاتی که در این زمینه نازل شده، صرف نظر می کنیم (به عنوان نمونه می توان ...
...، مبانی مشروعیت پیوند اعضا ، 5/12/85) نوع پنجم: پیوند عضو کافر به مسلمان هیچ مانعی در پیوند عضوی از اعضای غیرمسلمان به بدن مسلمان وجود ندارد. در مورد اعضای بدن انسان، اسلام و کفر مفهومی ندارد، بلکه این اعضا ابزاری هستند که انسان مطابق عقیده و برنامه زندگی خود از آنان استفاده می کند. بنابراین اگر عضوی از اعضای بدن کافری در بدن مسلمانی قرار گرفت، جزئی از هویت مسلمان ...
....6.15 در یکی از روستاهای ملایر در خانواده ای کشاورز و مذهبی به دنیا آمدم. در شش سالگی قرآن و کتابهای فارسی را خوب آموختم، امّا دریغا که به علّت نبودن مدرسه و امکانات استعدادم به هدر رفت. در 17 سالگی بدون استاد تمام صرف را خوب خواندم و نیمی از نحو را. در سال 1331 وارد حوزه بروجرد شدم و در طول پنج سال که فصل زراعت را هم به روستا می رفتم تا نیمه دوم سطح را خواندم. در سال 1336 به حوزه قم آمدم و تا ...
.... (5) ب) اعدام باید به میراندنِ خدا شبیه باشد. همان گونه که وقتی خدا آدمی را می میراند ظاهر و شکل بدن سالم و بدون تغییر باقی می ماند، آنگاه نیز که دادگاه اعدام می کند، بدن نباید خراب یا مثله شود. (6) اکنون، با توجه به تفسیرهایی که به آنها اشاره شد، شیوه های اجرای مجازات اعدام را به طور گذرا بررسی می کنیم. 1. سنگسار تورات برای برخی از جرایم مستوجب اعدام به صراحت ...
هر کجا که بخواهد، برگردد. قاتل اگر در مدت تبعید از شهر خارج شود و به دست صاحبان خون کشته شود خونش هدر است (اعداد، 35: 27)؛ اما پس از آزادی، اگر ولیّ دم او را بکشد قاتل عمد است و قصاص می شود. (24) 4. تبعید تبدیل ناشدنی است تبعید به شهر پناهگاه مجازات قتل غیرعمد است؛ بدین ترتیب، مانند مجازات قتل عمد، قابل مصالحه و تبدیل به خون بها نیست: و از کسی که به شهر ملجأ خود فرار ...
بدی و شر است تا فرد بتواند در مسیر کمال و سعادت گام بردارد. تلاش برای بازسازی و پاک سازی صحنه جامعه از عوامل بازدارنده و موانع رشد انسان و منابع تهدید امنیت و آرامش فردی و اجتماعی، اگر با شرایط درست همراه شود، جهاد در راه خداست؛ این تلاش جنبه روبنایی دارد و به همین دلیل جهاد اصغر نامیده می شود (احمدی، 1384: 92، 97 و 98)؛ البته جهاد اصغر، ماهیتی به طور کامل تدافعی دارد. موضوع جهاد دفاعی ...