سایر منابع:
سایر خبرها
اسحاق لوریا و مکتب او (3)
(13) در باب 36 سفر پیدایش قرار می گیرد، که درباره ی آنها چیزی گفته نمی شود جز اینکه آنها شهری ساختند و مردند. و اینها پادشاهانی هستند که در سرزمین ادوم حکومت کردند - ادوم بر قلمرو داوری سخت گیرانه دلالت دارد که توسط رحمت تعدیل نشده است. (14) اما این عالم تنها به واسطه ی هماهنگی لطف و بازخواست سخت گیرانه، یعنی هماهنگی عنصر مردانه و زنانه حفظ می شود، آن نوع هماهنگی که زُهر آن را توازن می نامد. (15 ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (3)
، تقریباً غیرقابل بارو به نظر می رسد. اما، ما باید وجود یک عامل خارجی بسیار مهم را مورد توجه قرار دهیم؛ و آن عامل نقشی است که جوامع سفاردی در این جنبش ایفا کردند. برای نسل های متمادی، مارانوها در شبه جزیره ی ایبری، (16) یعنی اعقاب آن یهودیانی که در اثر شکنجه و آزارهای بین سال های 1391 و 1498 در گروه های سه هزار نفری به مسیحیت گرویدند، مجبور بوده اند که زندگی دوگانه ای را در پیش گیرند. دینی که به آن ...
آیین شبتای و ارتداد عرفانی (4)
ما باید این واقعیت را مورد توجه قرار دهیم که از نظر افرادی که علیه شریعت قیام می کردند، مسیر آشکار جست وجوی راهی بیرون از جامعه ی یهود و ورود به جرگه ی پیروان غیر یهودی بود. تنها تفسیری عرفانی از مقولات بنیادین شریعت و نجات می توانست زمینه را برای گرایش های ضد شریعت فراهم سازد که تلاش می کرد خود در چهارچوب کلی یهودیت باقی بمانند. از سوی دیگر قیام بر ضد شریعت، زمانی که آغاز شد، بسیار شدیدتر بود، در ...
حسیدیسم: آخرین مرحله ی عرفان یهودی (2)
با ارزش های مختص به زندگی فردی قرار گرفته اند، و اندیشه هایی که چنین نیستند، تهی و بی نتیجه باقی می مانند. تأکید خاصی بر اندیشه ها و مفاهیمی صورت گرفته که رابطه ی فرد با خدا را مورد توجه قرار می دهد. تمام اینها حول تصور آن چیزی دور می زند که عارفان قبالا آن را دِوقوت می نامند، و در سخنرانی های قبل تلاش کردم تا معنای آن را توضیح دهم. اصطلاحات نسبتاً اندک حالت دینی که زمان آن به جنبش حسیدیسم باز می ...
شماره 81 فصلنامه علمی پژوهشی فقه منتشر شد
بازخوانی شود تا اجرای عدالت بر بنیان آن صورت پذیرد. عدالت در فقه به مثابۀ یک سند، قاعده و روی کرد، حضور می یابد و به مثابۀ یک گفتمان عام در اجرای احکام مکشوف باید تحقق یابد. بررسی حکم شرعی رفتار حکومت در جمع آوری اطلاعات از حوزۀ حریم خصوصی اشخاص حسنعلی علی اکبریان جمع آوری اطلاعات از حوزۀ حریم خصوصی اشخاص توسط حکومت اسلامی برای حفظ امنیت و مصالح جامعه، صور و ...
تفاوت های میان تروریسم و نئوتروریسم
کنونی جامعه و جهان را تهدیدی برای ایدئولوژی خود تلقی کرده و رسالت اصلی خود را، تجدید حیات ایدئولوژی و خارج ساختن آن از زیر گرد و غبار مدرنیسم می دانند (احمدوند، 1385،109). با فعال شدن نقش گروه های تروریستی مذهبی در خاورمیانه، عنوان بنیادگرایی اسلامی برای تحلیل رفتار این گروه ها مورد بهره برداری بسیاری از پژوهش گران و سیاست مداران قرار گرفت. سلفی ها، مهمترین دسته اعتقادی بنیادگراها محسوب می ...
انقلاب کردیم ولی هنوز فقه انقلاب نداریم - اداره جامعه اسلامی با علوم انسانی غربی به شوخی نزدیکتر اس
لذا می بینیم چهارصد سال بنای عظیمی که در حکمت بنیان نهاد استوار باقی مانده است؛ عمل مجتهدانه او وی را نسبت به گذشته و آینده، مَفصل و مقطعی در تاریخ حکمت قرار داده است. استاد رشاد تأکید کرد: لهذا بنده به عنوان خادم این جمع همراه جمعی از همکارانم، به این نتیجه رسیده ایم که باید از یک سو رشته های تخصصی را در بستر فقه، اصول و اجتهاد برگزار کنیم و از دیگر سو پوشیده نیست که فقه ما هم شتاب ...
آداب مهمانی و میزبانی در سیره و تعالیم رضوی
/> نراقی، محمد مهدی، (بی تا). جامع السعادات. نجف: دار النعمان. نمازی شاهرودی، علی، (1419ق). مستدرک سفینه البحار. قم: جامعه ی مدرسین. نوری، حسین، (1408ق). مستدرک الوسائل. بیروت: آل البیت. منبع مقاله : فصلنامه ی فرهنگ رضوی، سال دوم، شماره ششم، تابستان 1393. شماره ی ششم
تأثیر حدیث بر موضوع بندی علوم
در السنن الکبری متنوع تر است. مبحث طب در صحیح بخاری (70) دارای 58 باب و 104 حدیث است، ولی همین مبحث در جامع الاصول (71) 23 باب و 114 حدیث، و در کنزالعمال (72) 521 حدیث دارد؛ بنابراین، در بین اهل سنّت، در کتاب های حدیث پس از بخاری، به جز در برخی ابواب فقه، تنوع موضوعی زیادی وجود ندارد. تبویب کتب اهل سنت در عصر جدید در سال های اخیر، خدیجه نبروای کتاب موسوعة اصول الفکر ...
گونه های تألیفات حدیثی
تألیف کردند. (3) (4) این تألیفات صورت مرتب و مبوّبی نداشتند و تنها برای حفظ و مراجعه فراهم می شدند. (5) تألیفات اتباع تابعین در قرن دوم در قرن دوم، اتباع تابعین ، نخستین مجموعه های حدیثی را به معنای درست کلمه پدید آوردند. عناوین تألیفات این نخستین مجموعه ها عناوینی از قبیل مُوَطَّأ و مُصَنَّف و برخی عنوان های خاص چون جهاد ، زهد و مَغازی و سِیر ...
روایت و کتابت و تدوین حدیث
اعتباری میراثِ بر جای مانده با عنوان سنّت بود، هر چند این سخن ناظر به احادیثی بود که از طرق روایی اهل سنّت گزارش شده است (2). این موضع و رأی، عالمانی را برانگیخت تا، با استناد بر نصوص کهن و منابع و سرچشمه های دیگر، کتابت حدیث در روزگار رسول اللّه صلی اللّه علیه وآله و صحابیان و پس از آن را اثبات، و منع خلفای پس از پیامبر از روایت و کتابت حدیث را، به گونه ای توجیه کنند. بدین سان در برابر دیدگاه منتقدان ...
انحراف از دستور زبان معیار
...> علمای علم نحو، حتی علم اصول فقه و بلاغت، قاعده ای دارند مبنی بر این که، نکره بعد از نفی، مفید عموم است (ازهری، 1/ 209؛ شوکانی، 1/ 267) با وجود این قاعده، مواردی ملاحظه می شود که نکره در سیاق نفی یا شبه نفی مفید عموم نیست؛ مانند این روایت علی (ع) که لولا آیه فی کتاب الله لأخبرتُکم بما کان و بما یکون و بما هو کائنٌ إلی یوم القیامه و هی هذه الآیه: یمحُواللهُ ما یشاءُ و یثبِتُ و عِندَهُأمُّ الکتابِ ...
وضع و جعل در حدیث و حدیث نگاری
حفظ (و نه از روی نوشته) گزارش می کردند و می توانستند هر سخنی را به جای حدیث عرضه کنند. (11) (12) آثار نوشته شده در وضع و جعل اینک در این بخش، منابعی گزارش می شود که موضوع اصلی آن ها وضع و جعل حدیث است، با توجه به شبهات و آرای جدید. الاخبار الدخیله الاخبار الدخیلة، از شیخ محمدتقی شوشتری (تهران 1390)، محقق، محدّث و رجالی بزرگ شیعه در روزگار معاصر. ...
تجدید نظر طلبی درباره حدیث در روزگار معاصر
. کتاب معرفة الحدیث بهبودی در کتاب دیگری با عنوان معرفةالحدیث نیز آرای خود را بیان کرده است (برای نمونه ای از نقدهای منتشر شده درباره دیدگاه او مقالات جعفر سبحانی،محمدعلی جاودان، سیدمحمد جواد شبیری در کیهان فرهنگی، سال 3، ش 8، آبان 1365، ص 3435، ش 9، آذر 1365، ص 34 36، ش 10، دی1365، ص 1217، 36 39). محمدآصف محسنی محمد آصف محسنی، دانش آموخته حوزه علمیه نجف و ...
حاتم قاد ری: مشکلی اساسی بر سر راه غایت اند یشی بشر وجود د ارد
ملت ایران نکرده اند.... جلایی پور: ملی گرایی افراطی و تحقیر اعراب نقد کرد نی است روزنامه اعتماد در صفحه 7 مقاله محمد رضا جلایی پور، جامعه شناس با عنوان تصویرسازی های کاریکاتوری را منتشر ساخته و 10 نقد به سخنان اباذری د رباره نئولیبرالیسم و فاشیسم مطرح ساخته است. جلایی پور که معتقد است سخنرانی اباذری، د رباره فاشیسم و نئولیبرالیسم د ر ایران و امریکا، منشا گفت وگوهای ...
خاستگاه و نقل حدیث از منظر حدیث پژوهان غربی
حیات چه پس از وفات حضرت، مورد توجه مسلمانان بود، به ویژه که دریافتند برای اداره جامعه اسلامی که در حال گسترش به فراتر از شبه جزیره عربستان بود نمی توانند به قرآن بسنده کنند؛ بنابراین، بر آن شدند تا این خلأ را با مراجعه به سنّت نبوی جبران کنند. به نظر این دانشمندان، مسلمانان کوشیدند تمام مطالب موجود درباره پیامبر را در قالب حدیث جمع کنند و هر جا لازم بود، سنّتی را برساختند و بدو نسبت دادند. در ...
پاسخ به مسئله شر در الهیات زرتشتی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: سعید انواری (1) مقدمه: مساله شر امروزه در فلسفه دین به عنوان اشکالی بر وجود خدا مطرح شده است و پاسخ های مختلفی در مورد آن ارائه شده است. این مقاله نشان می دهد که دقیقا همین اشکال قرن ها پیش توسط متکلمان زرتشتی مطرح شده است و آن را دلیلی بر رد سایر ادیان به شمار آورده اند. بر این اساس آنها در طرح این اشکال بر فلاسفه ...
نظریه ی عرفانی زهر در عرفان یهودی (2)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم 4 در میان اوصاف نمادینی که درباره ی ظهور خدا در مظاهرش وجود دارد، باید توجه خاصی به آن وصفی که بر مفهوم عدم عرفانی تکیه دارد، کرد. از نظر عارف قبالا، حقیقت اصلی آفرینش در خدا به وقوع می پیوندد؛ خارج از او چیزی نیست که اِذن عمل آفرینش را یا ارزش آن نام ...
مجنون نمی تواند محاکمه شود
کیفری کودک با توجه به قانون مجازات اسلامی مصوب 1392 بود. تأکید بر تطبیق صدمات وارد به استخوان در علم پزشکی با اصطلاحات فقهی در نشست های علمی عصر روز دوم همایش طب و قضا دکتر امید رضا کارگربیده مقاله ای در مورد بررسی واژه شناسی صدمات مربوط به استخوان در مقارنه فقه و رویه پزشکی ارائه کرد که در آن به بیان تعاریفی از واژه های مربوط به این موضوع در حوزه فقه و پزشکی پرداخت و به ...
بررسی تاریخ و شیوه تدوین حدیث
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: جمعی از نویسندگان تدوین حدیث اصطلاحی در علوم حدیث است. تدوین در اصل به معنای در دیوان نبشتن بوده (1) و در اصطلاح به معنای ثبت نوشته های متفرق در کنار هم به منظور حفظ آنها از نابودی است و اگر این نوشته ها در فصلهایی تنظیم و در کنار هم جمع شود، به آن تصنیف می گویند. تقیید نیز به معنای ثبت و نگارش است ...
ابزارهای اجتهاد فعلی پاسخگوی نیازهای روز نیست/ مهجوریت قرآن در اجتهاد
حجت الاسلام و المسلمین غلامعباس هاشمی همدانی، استاد سطح عالی حوزه در گفت وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) گفت: اجتهاد از دوره غیبت تاکنون فراز و نشیب های زیادی را طی کرده است؛ اصل اجتهاد در دوره ائمه مخصوصا امام باقر و امام صادق(علیهما السلام) هم تعلیم داده شده و هم به آن عمل شده است ولی به صورت مدون، کتب اجتهادی ما از دوره شیخ مفید در سال 400 قمری با عنوان التذکره باصول الفقه آغاز شده و ...
سرخط ...
ریاست قوه قضائیه با مسائل جدیدی مواجه شده بود بر این باور بود که با تمسک به برخی از نصوص نمی توان مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه امروز را حل کرد. ایشان باب عقل گرایی و توجه به مقتضیات زمان را در نگاه های فقهی خود گشوده بود. از یاد نمی برم روزی در یکی از درس های اقتصاد خود، در سال های 1365 و 1366 که هفته ای یک بار در قم تشکیل می شد، اظهار داشت که مسائل اقتصادی چیزی نیست که برای آن ملاک های غیبی و ...
هم سنخی وجود خدا و وجود ممکنات
وجود یا اصالت ماهیت سخن گفته می شود، توسط میرداماد وارد فلسفه شده است. وی می گوید: در گذشته، متکلمان به خارجی و یکی بودن وجود با ماهیت باور داشتند. فارابی، در برابر متکلمان از یکی نبودن وجود با ماهیت سخن گفت و ابراز داشت: در ظرف ذهن، وجود زائد بر ماهیت است، اما در ظرف خارج این دو وجود دارند... با این سخن میرداماد، مسأله اصالت وجود و اصالت ماهیت مورد گفت وگو قرار گرفت. میرداماد، به اصالت ...
عام و خاص در ادبیات قران
...> الف) اسمها کلّ از ادوات عموم، و قوی ترین ادات عموم است (قرافی، 221؛ محلی، شرح جمع الجوامع، 1/ 410). در مواردی که دارای چند احتمال است، ذکراین لفظ نصّ بر عموم خواهد بود. مثلا، اگرگفته شود الشفاعه لله احتمال دارد ال برای استغراق، و در این صورت، مفید عموم باشد؛ همچنان که احتمال دارد مفید عهد و مورد خاص باشد. حال، اگر گفته شود الشفاعه کلُّها لله ، دیگر این تعبیر نصّ در استغراق خواهد بود و ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (2)
درباره ی آن بیندیشم، شیء مورد تأمل مرا جلب توجه خود می کند. من صرفاً به این گل یا پرنده ی خاص یا هر چیز خاص دیگری می اندیشم. پس نفس چگونه می تواند بیاموزد که به کمک اشیایی که ماهیتشان به گونه ای است که توجه تماشاگر را فقط به خود جلب می کنند و نفس را از هدفش منحرف می سازند، خدا را تجسم کند؟ عارف قدیمی یهود تنها اشیایی را مورد تأمل و توجه قرار می دهد و نفس خود را غرق در آن می کند که نفس در حالت جذبه ...
ابراهیم ابوالعافیه و نظریه ی آیین قبالای مکاشفه ای (3)
تأخیر می افتد... آن نبی تمام این امور را مستقیماً به ما انتقال می داد، حال آنکه اکنون ما مجبوریم که راه های پرپیچ و خم را طی کنیم و آرام و خونسرد حرکت کنیم، و بیرون برویم و داخل بشویم، تا شاید به دیدار خدا نایل آییم. زیرا یک واقعیت است که هر نوع یافته ای در این علم قبالا که مورد توجه قرار گیرد تنها نوعی بخت و شانس است، حتی اگر برای ما، آن ذات و جوهره ی وجود ما باشد. (42) این راه یا روش ...