سایر منابع:
سایر خبرها
سلوب و اضافات است. (11) قابل توجه است که ابوالهذیل به عینیّت مصداقی و ذاتی صفات خداوند اکتفا نمی کند، بلکه آنها را مفهوماً نیز عین هم می شناسد و تصریح می کند: معنی أنّ اللهَ عالِمٌ معنی أنّه قادرٌ و معنی أنّه حیّ أنّه قادرٌ یعنی اینکه خدا عالم است به معنای این است که او قادر است، و اینکه خدا حیّ است به معنای این است که او قادر است و چون از وجه اختلاف سؤال می شود، مثلاً، اختلاف عالم، قادر و حیّ ...
کند که معنی عالم، همان معنی قادر و معنی حیّ و ... باشد، یعنی وحدت و عینیّت مفهومی صفات را نمی پذیرد و اختلاف صفات را معلول اشیاء متّضادی از قبیل جهل، عجز، موت و امثال آن می داند که از ذات متعالی نفی می شود. (8) او گاهی هم اطلاق صفات، البته فقط علم و قدرت را بر خداوند، از باب توسّع می داند، که مقصود از آن تثبیت عالم بودن و قادر بودن خداوند است، امّا در عین حال نمی گوید خداوند را حیات و سمع و ...
.... سیره امیرمؤمنان علیه السلام در جهت حفظ وحدت جامعه اسلامی باید برای امت اسلامی سرمشق و عبرت آموز باشد. مطالعه در سیره امام علی(ع) نشان می دهد که هدف آن حضرت، تنها حفظ اصل اسلام و وحدت بین عموم مسلمانان بود و در مسئله خلافت - که اولین اختلافی بود که بین امت اسلامی به وجود آمد - با صبر و سکوت خود، اجازه ندادند این اختلاف ، وحدت امت اسلامی را خدشه دار سازد. ایشان می فرمود: إِنِّی ...
اختلاف نظر وجود دارد که در حوصله این مجال نیست. (2) ماهیت نظم از دو مؤلفه یعنی اصل هماهنگی اجزاء یک مجموعه و غایت مشترک تشکیل یافته است. با استفاده از نظم و هماهنگی موجود در جهان آفرینش متألهان با تقریرات مختلف درصدد اثبات وجود خدا برآمده اند که در اینجا به سه تقریر مهم آن اشاره می شود. 1. نظم هدفمندانه (3) در این قسم از نظم، اجزاء یک مجموعه با قرارگرفتن در موضع مناسب خود همگی در حصول غایت ...
ارزشهاست – همه به طور کلّی قبول دارند، این که حالا یک عدّه کمتر به یک بخش توجّه می کنند و بیشتر به بخش دیگر توجّه می کنند، چندان اهمیتی پیدا نمی کند. دعوا نباید بشود. مرزی که بین اینها وجود دارد، یک مرز واقعی و یک مرز تعیین کننده نیست. می توانند با هم یک وحدت عمومی را تشکیل دهید؛ هویّت کلّی جامعه اسلامی و انقلابی را تشکیل دهند و در واقع مثل دو جناح عمل کنند. دو جناح، یعنی دو بال یک پرنده ...
خود گزارش می کند که: مردم شناسان و جامعه شناسان قرن نوزدهم، سرجان لوباک و داروین با مطالعات و تحقیقات خود ثابت کردند که بعضی انسان های اولیه به خدا اعتقاد نداشتند. (10) تحلیل و بررسی 1. موضوع و ملاک اصلی برهان فطری خداشناسی نه صرف اعتقاد عام و همگانی- چنان که در غرب معروف است- بلکه اعتقاد بیشتر مردم در حالت عادی و اعتقاد همه در صورت اضطرار و قطع امید از اسباب عادی است. وجود خداشناسی در علم ...
ائمه معصومین نیز بیانگر وحدت و مودت با دیگر فرق است. این سیره عملی، حاکی از وحدت موجود بین آنان است که راهگشای بسیاری از مشکلات دینی اجتماعی جامعه آن روز بوده و امروز نیز باید فرق مختلف این مباحث را اصل قرار دهند. از مالک بن انس (امام مذهب مالکی اهل سنت) نقل شده که گفت: من بر جعفربن محمد صادق (ع) وارد می شدم و آن حضرت برای من بالش می نهاد و نسبت به من قدر شناسی می کرد و می گفت: ای مالک! من تو را ...
به گزارش شبکه اجتهاد ، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی اکبرنژاد در پنجمین نشست بررسی زوائد علم اصول که در حسینه ارک قم برگزار شد، با طرح جایگاه اصول عملیه در فقاهت، اظهار کرد: علم به احکام الهی به این معناست که با تمسک به کتاب، سنت و عقل حکم الهی را کشف کنیم. و نیاز به اصول عملیه زمانی پیدا می شود که دست فقیه از منابع کوتاه می شود و ناچار است برای رفع تحیر خود به اصول عملیه مراجعه کند. بنابر این ...