سایر منابع:
سایر خبرها
فارابی؛ گریزان از مردم، در جستجوی سعادت!
برترین ها – محمودرضا حائری: ابونصر محمد بن محمد فارابی به سال 260 هجری در قریه فاراب واقع در ماورا النهر متولد شد. سال های ابتدایی تحصیل را ماوراالنهر گذراند. سپس به بغداد رفت و در حلقه ی درس متی بن یونس حاضر شد. بعد از آن برای فراگیری منطق نزد یوحنا بن حیلان به حران رفت. پس از آموختن منطق به بغداد بازگشت. از آنجا که بغداد آن روزگار پر آشوب بود بغداد را به مقصد حلب ترک کرد و پس از آن تا پایان عمر ...
برپایی جلسه قرائت قرآن در مرقد ابن فهد حلی؛ عالم بزرگ شیعه+تصاویر
برای مناظره با علمای اهل سنت به بغداد دعوت شد. مجلس مناظره بر پاشد و ابن فهد و عالمان شیعی در یک طرف و بزرگان اهل سنت در طرف دیگر به بحث نشستند. ابن مناظره ها پس از جدالی حسّاس در حضور سلطان به پایان رفت و ابن فهد حلی توانست در اثبات حقانیت تشیع حکمران بغداد را اقناع کند. بدین ترتیب اسپند میرزا حاکم بغداد مذهب شیعه را اختیار کرده، سکه به نام دوازده امام زد و مذهب شیعه را مذهب رسمی کرد. همچنین ایشان در مناظره ای با عده ای از علمای یهود کراماتی عجیب از خود نشان می دهد. برچسب ها: ...
کتاب زید و صعصعه پسران صوحان منتشر شد
اندکی در منابع تاریخی نقل شده است. براساس آنچه در مقدمه این اثر می خوانیم: این سه برادر از آغاز خلافت امام علی علیه السلام در رکاب او بودند و همراه دیگر اعضی قبیلی عبدالقیس بخشی از سپاه وفادار آن حضرت را تشکیل می دادند. زید و سیحان در نبرد جمل به شهادت رسیدند، اما صعصعه بن صوحان تا پایان خلافت امام حسین علیه السلام و زمان امارت معاویه می زیست. صعصعه توانایی ویژه ای در سخنوری ...
فتح الفتوح ابن عربی
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: مسن جهانگیری ابوعبدالله محمد بن العربی الطایی الحاتمی، که معمولاً از او به محی الدین عربی یاد می کنند، در هفدهم رمضان سال 560 مطابق با بیست و هشتم جولای سال 1165 در شهر مرسیه واقع در اندلس متولّد شد، و در بیست و دوم ربیع الثانی سال 638 مطابق با دهم نوامبر سال 1240 در دمشق درگذشت.(1) او که نزد صوفیان به شیخ ...
احوال و آثار و افکار شیخ بهایی
تصریح کرده اند، گفته ی ابوالمعالی الطالوی که مولد وی را شهر قزوین دانسته(8) و همچنین قول قدری حافظ طوقان که تولّد او را در شهر آمل پنداشته است(9) سست می نماید و گمان نزدیک به یقین آن است که او در بعلبک متولّد شده است و عاملی است نه آملی و نه قزوینی. و امّا بنابر اختلاف روایات در هفت سالگی(10) یا سیزده سالگی(11) در سال 966 در زمان شاه طهماسب صفوی به همراه پدرش به ایران آمده و نخست در شهر قزوین که در آن ...
مکتب ابن عربی
..., 5020. 8- از ابن سبعین پرسیدند: شما قونوی را با چشم علم توحید چگونه یافتید؟ پاسخ داد: او یکی از محقّقین است، اما جوانی با وی است که حاذق تر از اوست، او عفیف الدین تلمسانی است. به نقل از: ابوالوفاء تفتازانی، ابن سبعین و فلسفته الصوفیة (بیروت، 1973م): 81. درباره ی اثر فلسفی ابن سبعین ر.ک. به: S. Yaltkaya, Correspondance philosophique avec l"empereur Fr deric II de Hobenstaufen ...
مقام و فضایل کریمه اهل بیت (س)
] فضیلت زیارت حضرت معصومه در کلام امام رضا(ع) و امام جواد(ع) امام رضا(ع) خطاب به سعد بن سعد اشعری فرمودند: ای سعد! از ما قبری در نزد شما هست. سعد می گوید: عرض کردم: فدایت گردم، آیا قبر فاطمه دختر حضرت موسی بن جعفر(ع) را می فرمایید؟ امام رضا فرمودند: آری، هر کس او را زیارت کند در حالی که عارف به حقّ او باشد، بهشت از آن ِاوست. پس هرگاه به کنارِ قبر او آمدی، بالای سرش بایست و 34 مرتبه الله ...
مرد مصلحت چگونه می اندیشید / گفت وگویی 200 صفحه ای برای تاریخ
که باید علمای شیعه و سنی منصفانه درباره این پیشنهاد قضاوت کنند. طبق روایت متواتر ثقلین که پیامبر فرمودند: کتاب الله و عترتی یعنی اینها مرجع شما خواهند بود. با این حدیث این دو تا روز قیامت و لب حوض کوثر با هم خواهند بود. پس هم اهل سنت و هم شیعه باید مرجعیت علمی اهل بیت (ع) را بپذیرند. نمی گویم انحصاری باشد. باید به عنوان یک مرجع مطمئن که در زمان حضرت علی (ع) و زمان امام صادق (ع) این گونه بود به اهل ...