سایر منابع:
سایر خبرها
شرمندگی گناه کمتر از عذاب جهنم نیست
تعالی هستند، بهترین موجودات ممکن در جامعه هستند. ممکن بودن آن ها از این جهت است که به خدای متعال عرض کرده اند: ما عَرَفناکَ حَقَّ مَعرِفَتِکَ . ما تو را به اندازه ای که شایسته معرفت و شناخت هستی، نشناختیم و شناختِ ما به مقدار اقتضای ظرف وجودی ما است. ایشان درشناخت حق تعالی تقصیر نکرده اند، اما قصور امکانی دارند. ایشان معلول هستند و خدای متعال علت ارواح مقدسه ایشان است. در متن روایت آمده است که ...
حجت الاسلام خلج: حضرت زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) است
...: جلسه هفتگی هیئت بین الحرمین با سخنرانی حجت الاسلام خلج و مداحی کربلایی جواد مقدم برگزار شد. در ادامه ی خبر متن سخنرانی حجت الاسلام خلج را می خوانید: چگونه حضرت فاطمه علیها السلام، الگوی امام زمان علیه السلام است؟ خداوند متعال وقتی خلقت را آغاز کرد و حتی قبل از خلقت آسمانی ها و زمینی ها، چهارده نور پاک را آفرید، نکته ی جالب این است که از بین این چهارده نفر فقط یک نفر زن هست و ان هم وجود نازنین خانم فاطمه زهرا سلام الله علیها است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: ابنتی فاطمه فإنّها سیدة نساء العالمین مِن الأوّلین و الآخرین ؛1 دخترم فاطمه بی شک سرور زنان عالمین از اولین و ...
نگاهی به عرفان و ولایت از منظر علاّمه طباطبائی(ره)
. بنابراین، نسبت خاتم ولایت به خاتم نبی همان نسبت انبیاء است به خاتم رسل، و همین معنی مراد شیخ محیی الدّین بن عربی در فصّ شیثی فصوص الحِکَم است، با این بیان که فَخَاتَمُ الرُّسُلِ مِن حَیثِ وِلاَیَتِهِ نِسبَتُهُ مَعَ الخَاتَمِ الوِلاَیَه نِسبَتُهُ الأَنبِیَاءِ وَالرُّسُلِ مَعَهُ: پس نسبت خاتم انبیاء با خاتم ولایت (حضرت ولی عصر(عج)) مانند نسبت خاتم انبیاء است با انبیاء و رسولان و پیامبران اولوالعزم ...
سرمایه اجتماعی روحانیت بسیار کاهش یافته است
. به بیان دیگر اعتقاد به این که همه حکومت هایی که در عصر غیبت تاسیس می شوند جوری هستند و حکومت عادلانه فقط با حضور و ظهور امام عصر(عج) تحقق پیدا می کند، زمینه ساز یک نوع نگرش سلبی به سیاست شده بود که علما را از ورود به سیاست باز می داشت. پرهیز عالمان دینی از ورود به سیاست نتایج مثبتی داشت و نتیجه این بود که بدی هایی که در عالم سیاست اتفاق می افتاد هیچ وقت به پای روحانیت نوشته نمی شد، بنابر این ...
کفایت خدای سبحان در همه نیازهای بندگان
، پی بردند که این جمیل یوسف است. و با مشاهده آن جلال پی بردند که این جلیل یوسف است، لذا گفتند: آیا تو یوسفی؟ استدلال، این بود که أَ إِنَّکَ لَأَنْتَ یُوسُفُ (12) یعنی از لَأَنْتَ پی به یوسف بردند. اول لَأَنْتَ را که مخاطب بود. شناختند، بعد به یوسف پی بردند. در روایات ما این تنظیر شده، گفته اند همانطوری که برادران یوسف با مشاهده یوسف پی به خود یوسف بردند، می شود با مشاهده ی جمال حق، پی به حق ...
چهل حدیث منسوب به امام زمان (عج)
به سلطنت رسد که با بی دینان جنگها کند تا اسلام را آشکار سازد. حدیث29- رفاه و آسایش مسلمانان در عصر مهدی (عج): ابوسعید خدری از پیغمبر (ص) روایت نموده که فرمود: یتنعم امتی فی زمن المهدی (ع) نعمة لم یتنعموا قبلها قطّ یرسل السماء علیهم مدراراً و لا تدع الارض شیئاً من بناتها الاخرجته . امت من در زمان مهدی چنان در فراخی معیشت به سر برند که هیچگاه پیش از آن ...
چرا امام زمان (عج) را قائم و اباصالح می گویند؟!
گوید : منم بقیة اللّه و حجت و خلیفه او در میان شما . سپس هیچ کس بر او سلام نمی کند، مگر اینکه می گوید : السلام علیکم یا بقیة اللّه فی ارضه [16] . بقیة اللّه یعنی کسی که در وجود او، همه مواریث انبیا و ائمه (علیهم السلام) هست. در واقع وجه اختصاصی حضرت ولی عصر(عج) به این است که بقیة اللّه می باشد. مطابق روایتی که از خود ائمه (علیهم السلام) رسیده، در وجود مبارک امام زمان(عج) تمام مظاهر علم ...
نگرش قرآنی امام هادی (ع) در زیارت جامعه تکبیره به امام مهدی (ع)
انحرافی موجود در جامعه در جهت صیانت از اسلام و اداره تشکیلات وکالت و بیان زیارات و احادیث روشنگر درباره ظهور آخرین منجی، و آماده سازی اذهان برای دوران حضور و غیبت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) و وظایف منتظران بر اساس زیارت جامعه کبیره می باشیم. کلید واژه: امام هادی (علیه السلام)، مهدویت، زیارت جامعه مساله مسئله مهدویت از مسائل مهم و حیاتی است که از زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و ...
مشاهده حضور خدا، مهمترین عامل بازدارنده از گناه
بد هم در جان پاک یوسف صدیق (سلام الله علیه) راه پیدا نکرد، زیرا خدا فرمود: وَ هَمَّ بِهَا لَوْ لاَ أَنْ رَأَی بُرْهَانَ رَبِّهِ یعنی اگر برهان حق را، که خدای سبحان خود، برهان است و نور باهر است مشاهده نکرده بود، یا برهانی که از طرف خداست، ندیده بود، همت می گمارد، یعنی اگر برهان خدا را ندیده بود، نیت می کرد. چون برهان خدا را دید، نیت گناه هم نکرد. آن زن؛ نیت بد کرد ولی یوسف صدیق نیت بد هم نکرد ...