سایر منابع:
سایر خبرها
.... از انواع نقش های بته می توان به جقه خرقه ای، جقه (سه گرهی)، جقه زمردی، جقه دو گره، جقه ریز و جقه توپی (هشت پر) اشاره کرد که هریک دنیایی زیبایی در دل خود جای داده اند.قالی های کردستان تنها به این نقش ها خلاصه نمی شوند و یکی از معروف ترین نقشه های مختص سنندج گل وکیلی است که در دیگر مناطق بافته نمی شود. در مورد قدمت این طرح نیز می توان به نمونه ای اشاره کرد که در موزه فرش جای گرفته است و ...
وجود دارد که اشیایی مانند سفالینه های ایران که مربوط به دوره هزاره چهارم پیش از میلاد تا سده ی هفتم هجری است و همین طور اشیای نقاشی لاکی روغنی ( پاپیه ماشه ) شامل قلمدان، قاب آیینه، نسخه های خطی قرآن و جعبه، دعای کمیل، شاهنامه و دیوان حافظ مربوط به دوره های 12 تا 14 هجری قمری نگهداری می شود که جزئی از مجموعه ی هنری فرح است. همین طور فرشی بزرگ در این کاخ به مساحت 145 مترمربع و 140 رج، که نقش مایه ...
گلیم هایش نقش بسته است. وی آغاز فعالیت خود را در حوزه گلیم بافی، دوران شیرین کودکی خود در ییلاق های استان فارس تشریح کرد و در ارتباط با گلیم قشقایی گفت: رنگ های تند و شاد از ویژگی های گلیم قشقایی است اما رنگ های متضادی نیز در کنار رنگ های قرمز و زرد به کار می رود. نقوش هندسی بخش اساسی طرح های قشقایی است، مانند: هشت ضلعی، ستاره هشت پره تصاویر طاووس، بز، آهو. سترک در خصوص نحوه ...
...: لچک و ترنج، افشان، برگردان، ابری، ماهی درهم، خشتی، شکارگاه اژدری، پنجه گرگی، حاشیه حاج احمدی، قاب قلمدون، بند اسلیم، و از دیگر طرحهای جدیدتر مورد استفاده در این منطقه می توان از: طرحهای مهندسی و گنبدی، قاب درختی، بته جقه، گل فرنگ و نقشه غلط نام برد لکن با وجود تمامی نقوش مذکور، مهمترین و اصلی ترین طرح مورد استفاده در این شهرستان همان لچک و ترنج بوده و از تنوع بسیار بالایی برخوردار ...
ساده و نقوش به وسیله سوزن و الیاف پشمی روی آن دوخته می شد.در دوره قاجاریه امیر نظام در تشویق این صنعت بسیار کوشید وسعی کرد تا مرغوبیت سال های کرمان را به پایه شال های کشمیری برساند ولی پس از او تشویقی از این صنعت به عمل نیامد. قلمکاری ایجاد طرح و نقش رنگی به وسیله باسمه و یا قالب روی پارچه در سده چهارم پ.م در هند به وجود آمد. در کارنامه ها و اسناد چینی نوشته شده که از سال 140 پ.م این ...