سایر منابع:
سایر خبرها
بیایید این دانشگاه را ملی نکنید!
اشتباهی در باب دانشگاه های ملی آن طرف آب و دانشگاه ما که موضوعش ایران نیست کرده اند. با ورود فلسفه از عالم اسلام به عالم مسیحی، موضوع و مورد یا متعلق در همین معانی سه گانه به عالم لاتینی زبان رفت و برابر subjectum و objectum مستعمل شد. مثلاً وقتی اسکوتوس از ابن سینا نقل می کند وجود اولین Objectum عقل است و اگر چنین نباشد باید به توسیط شی ء آخر تعریف شود و این محال است ؛ از ابژه، معنای مورد و متعلق ...
داریوش شایگان: مسحور نیچه ام
او می بینی / دستی ست که بر گردن یاری بوده است همچنان که کوزه امروز، در گذشته انسانی چون من بوده است، من نیز روزی چون او خواهم شد، همان گونه که آن دیگری که مرا در دست گرفته به نوبه خود کوزه ای در دست دیگری خواهد بود و این وضع ادامه می یابد؛ و در این تکرار مکرر، که رشته استمرار را می بافد وقفه ای وجود ندارد. اگر چه موقعیت ها بسته به این یا آن شخص، با یکدیگر تفاوت دارند، اما ضرباهنگ جنون ...
آنچه عقل فاش می کند
اندیشمندانی است که روحیه حقیقت جویش سبب شد تا پس از گرفتن تخصص پزشکی از دانشگاه بُن آلمان، راهی انگلستان شود و با تحصیل در رشته فلسفه اسلامی و نوشتن پایان نامه ای در رابطه با اصالت وجود دکترای فلسفه نیز دریافت کند. المصری مدت سه دهه است که فعالیت های فلسفی خود را دنبال می کند و نسبت به استفاده ابزاری و برخورد دوگانه با عقل انتقادات جدی دارد. به زعم او، ریشه تمام نابسامانی های دینی ...
ابعاد مختلف جنون نیچه/نیچه مصداق عینی انسان تراژیک است
نژادی میان فلسفه ی جنون او با اندیشه عرفان ایرانی و بالاخص نگاه مولوی خواهیم رسید که در نقطه جنون عرفانی و خلسه معنوی با یکدیگر پیوند خورده اند و می توان به یک سلسله روابط عمیق در خصوص جنون مولانا و نیچه و متعاقبأ یک پیوند عمیق میان نظام شطاحی این دو متفکر رسید که این پژوهش سعی در بررسی و تحلیل این خویشاوندی هاست. در خصوص جنون و زوایای آن دیدگاه های زیادی مطرح است که گستره مباحث آن به حوزه ...
گروهی به خوداجازه می دهندبرکل اصلاح طلبان حاکمیت داشته باشند
. به نظر شما نحوه حضور روحانیون درعرصه سیاسی و اجتماعی به چه شکلی باید باشد؟ منتجب نیا: در ارتباط با حضور روحانیت و به تعبیر امروز اهل علم در عرصه های سیاسی دیدگاه های مختلفی از گذشته وجود داشت. در دوره های گذشته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاهی بر حوزه های علمیه و نجف اشراف حاکم بود مبنی بر اینکه شأن روحانیت، طلاب، علما و مراجع فراتر از آن است که وارد مسایل سیاسی شوند و اساسا تفسیری که ...
انتقادهای جدی رسول منتجب نیا به بخشی از اصلاح طلبان در گفت وگو با شفقنا: گروهی به خود اجازه می دهند بر ...
شکلی باید باشد؟ منتجب نیا: در ارتباط با حضور روحانیت و به تعبیر امروز اهل علم در عرصه های سیاسی دیدگاه های مختلفی از گذشته وجود داشت. در دوره های گذشته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دیدگاهی بر حوزه های علمیه و نجف اشراف حاکم بود مبنی بر اینکه شأن روحانیت، طلاب، علما و مراجع فراتر از آن است که وارد مسایل سیاسی شوند و اساسا تفسیری که از سیاست می شد، تفسیری بود که با شأن روحانیت و اهل علم ...
دفاع دینانی از دینانی
.... به تازگی گفت وگوهای حامد زارع، روزنامه نگار حوزه اندیشه با غلامحسین ابراهیمی دینانی، عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، رئیس گروه فلسفه اسلامی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و استاد بازنشسته دانشگاه تهران در کتابی با عنوان آفاق معرفت در سپهر معنویت توسط انتشارات ققنوس چاپ و منتشر شد. این کتاب علاوه بر مقدمه حامد زارع و پیش گفتار غلامحسین ابراهیمی دینانی، حاوی یادداشتی از کریم فیضی درباره ...
قاضی زاده: صدای حوزه انقلابی باید در برابر ناراستی ها بلند باشد/ خسروپناه: انقلابی گری با رکن عقلانیت و ...
حوزه وجود دارد این است که اگر نیروهای درون حوزه به قرائت متفاوتی از این هنجارها یا مبانی رسیدند، مثلا مفهومشان از استقلال با چیزی که اول انقلاب گفته می شد تفاوت پیدا کرده یا اساسا برداشتی که از اسلامی سیاسی می کردند الآن عوض شده و حتی تعریفشان درباره تمدن نوین اسلامی نیز عوض شده و نگاهشان به بافت دولت دینی تغییر کرده باشد، آیا می توانیم این قرائت های رقیب را به معنای خروج از فضای انقلابی بدانیم ...
جریان شناسی سلفی گری از آغاز تا دوران معاصر
دیگر فعالیت های انجمن برشمرد و افزود: کتاب درسی تجرید الاعتقاد و کلام امامیه با رویکرد نقلی قرار است در سال 96 منتشر شود.اشکوری تصریح کرد: در سال جاری همچنین برپایی دوره کارگاهی مدرسه تابستانی کلام امامیه مشهد با عناوین رسالت های متکلمان در زمانه ما، نقد مبانی کلامی وهابیت و آخرین وضعیت عرفان های نوظهور در دستور کار بوده و قرار است در طول سال جاری نیزتداوم داشته باشد.دبیر انجمن علمی کلام اسلامی حوزه ...
اصفهان شهر حافظ است
دنبال آن بودند. نه چون شرق دور و عرفان چین وهند که حقیقت همواره فراتر از زبان بیان است و به شدت تنزیهی(تنزیه در اینجا به معنای تعطیل است) است و نه چون صورت تمدن رومی- غربی که به شدت تشبیهی است و مانند خدایان رومیان، همه مراتب عالی در نازل ترین کلمات و تصویرها قابل بیان و دست درازی هستند. بلکه در این میان کوششی دائم وجود داشته است که با بهره گیری از زبان رمز، سعی داشته است در عین حال که آن حقیقت عظیم ...
نسبیت زمینه افول اخلاق در جامعه بشری است
در فلسفه اخلاق دین را زیر سؤال می برند! به این بهانه که دین امروزی دینی دست چندم است! آیا این مطالب جایگاهی در دین دارد؟ یا اساسا باطل است؟ گفت: این عقیده و این الگوی تحلیل از دین مبین اسلام اساسا باطل است. حجت الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به آبشخورهای اخلاق در دین مبین اسلام، اظهار داشت: معیارها و شاخص های اخلاقی از دین گرفته شده است؛ بر این اساس هرگونه استدلالی مبتنی بر رهایی دین ...