سایر منابع:
سایر خبرها
روایات با نظر ملاصدرا که از اتخاد و بساطت همه نفوس و لکن همه اشیا در عالم عقل حکایت می کند، سازگار نیست. – – در این نوشتار نیز هرجا حرف از تنزل، نزول و هبوط نفس به میان آمده، همین مفهوم مد نظر هست. – – ملاصدرا در اثبات وجود عالم خیال منفصل می فرماید: إعلم أنا ممن یؤمن بوجود العالم المقداری الغیر المادی کما ذهب الیه اساطین الحکمه و امامن الکشف (صدرالدین ...
چه تعابیری را استفاده کرده اند؟ در ابتدا با عرض تبریک به مناسبت ایام ولادت مسعود حضرت رسول اعظم(ص) می بایست بیان کرد که دوران ولادت و زندگی حضرت رسول اکرم(ص)، به واقع دوران شکوفایی و کمال بشریت و نقطه رهایی انسان از شر دسیسه ها و وسوسه های شیطان مطرود و آغاز بازگشت آدمی، به فطرت پاک و الهی خویش است. رسول اکرم(ص) در حدیثی شریف فرمودند که من و وجود مقدس ائمه معصومین(ع)، نوری بودیم که قبل ...
تواند جماعت بی کران اقتدا کنندگان را تا معراج خدا ببرد و از عشق، سرشارشان سازد! سلام بر تواضعت که می تواند هر غریب دور افتاده ای را همنشین تو کند و هر خانه به دوش آواره ای را به همسایگی تو بکشاند. سلام بر شجاعتت که می تواند چون شمشیری، قلب پر کینه دشمنان اسلام را بشکافد و یک تنه، سپر همه جانبه دین خدا شود! سلام بر عدالتت که می تواند دست عرب و عجم، فقیر و غنی، برده و ارباب را در دست ...
جمع ضدین در وجود انسان است: از طرفی تمام خوبی ها در پرونده اش باشد و پرونده اش، پرونده نیکان عالم باشد، امّا باز خوف از خدا داشته باشد. از آن طرف هم اگر بگوید من بدترین انسان ها هستم، گناهانی در پرونده ام هست که هیچ جن و انسی تا حالا این گناهان را نکرده، امّا می فرماید: امیدت به خدا باشد که رحمت خدا برای توست. دو نور یکسان در وجود مؤمن؛ خوف و رجا! سپس حضرت می فرمایند: پدرم ...
هستی باشد. و خارج از تدبیر و تقدیر الهی وارد دایره وجود شده باشد. شیطان هم مظهر اسم مضلّ الهی است. خداوند متعال هم مضل است و هم هادی. اولیای الهی هم مظهر اسم هدائی الهی هستند. ما در سطح کلان که به عالم بنگریم؛ هر موجودی در جای خود قرار دارد. به قول شبستری کل هستی در مجموع مانند چهره است. عالَم، همان انسان کبیر است. با نگاه عرفانی، همه هستی جلوه گاه خداست. موجودات، مخلوق نیستند بلکه جلوه ...
آنها کنار می رود. اصابت مصیبت در مواردی که انسان نقشی در آن نداشته باشد، با عدالت خداوندی در تناقض نیست، بلکه در صورت برخورد صحیح انسان می تواند باعث افزایش درجه خلوص، قرب بیشتر الهی، اجر معنوی و درس آموزی به دیگران شود. همچنان که حضرت علی(ع) می فرماید: انّ البلاء للظالم ادب و للمؤمن امتحان و للأنبیاء درجه و للأولیاء کرامه (تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)، 1409 ق: ص 631) ...