سایر منابع:
سایر خبرها
.... بی شک این مسئله تاُثیر بسیار عمیقی بر چگونگی استفاده ازدین و آموزه های دینی در بعد اخلاق و احکام خواهد داشت. اقتراحی در باب علم پیشین الهی با تکیه بر آموزه هایی از فلسفه ملاصدرا/ محمدحسین دهقانی محمودآبادی، حمیدرضا بلانیان چکیده: اندیشمندان در باب علم الهی آثار ارزنده ای را خلق نموده اند. در این راستا ملاصدرای شیرازی به گونه مبسوط به این مبحث پرداخته است. وی ...
کار گرفتن روش چیست؟ وی ادامه داد: این مباحث منطقی و برآمده از عقل است. ما باید اینگونه از مباحث را در معرفت شناسی و فلسفه علم و فلسفه روش جستجو کنیم. هر روش دارای قدرت و توان تطبیقی و کاربردی سازی روش در عمل است. این مقام از روش مرتبط با بحث ابزارها و تکنیک های پژوهش است. هر مبنای روشی ابزارها و تکنیک های متناسب با خود را تولید می کند که عمدتا این بخش عمدتا نظری و فکری و عملیاتی و پیشا ...
...، بنده همان اندازه که ملاصدرا را بزرگ می دانم به لحاظ علمی در حوزه فلسفه کانت، هگل و هایدگر را هم بزرگ می دانم، نمی شود فلسفه اسلامی خواند و کاری به فلسفه غرب نداشت اگر ابن سینا فلسفه یونان نمی دانست نمی توانست الهیات شفا را بنویسد هر چند فقط 20 درصد از ارسطو تأثیر گرفته است. سنتی های غرب ستیز و روشنفکران غرب زده حجت الاسلام خسروپناه تأکید کرد: پس به جای اینکه بگوییم روانشناسی و ...
انسان و تجربۀ زیسته و یا زندگی وی را هم یک متن می دانست و برای همن معتقد بود همان طور که علوم تجربی دربارۀ طبیعت داریم، علم تجربی دربارۀ زیست جهان انسان هم داریم، اما هایدگر با رویکرد اگزیستانسیالیتی که داشت بر روی انسان بیشتر تمرکز کرد و انسان را امری پرتاب شده در جهان می دانست که به دنبال معنا بود. وی ویژگی اصلی انسان را زمانمندی، مکانمندی، زبان، تاریخمندی و فهممی دانست و همۀ اینها را ...
ارسطو و افلاطون هم سخن از خدایان می گویند. بالاخره الهه چیزی فرازمینی و فراانسانی است. ولی در مدرنیته هر امر متعالی و هر امر غیرزمینی انکار می شود و بطور طبیعی باید به اومانیسم و محوریت انسان برسد. این مسئله درست است. یعنی بحثی در آن نیست منتها ممکن است این بحث در اینجا باشد که ما بگوییم شاید هیچ امری که در عالم اتفاق می افتد، بدون سابقه تاریخی نباشد. به عنوان مثال در فلسفه ارسطو و افلاطون ...
] از طریق افق را چنین بیان می کند که ادغام [20] افق دید خودمان با افق دیگری خواه دیگری متن، اثر هنری، شخص و یا هر نوع رویدادی باشد. گادامر مسئلۀ هرمنوتیک را توجیه تجربۀ فهم بر مبنای مفهوم مشارکتی فهمِ مقوم به چیزی عنوان می کند؛ بنابراین احیای این مسئله با دوباره اقامه کردن حیثیت مفهوم اومانیستی معرفت (شناخت) شروع می شود. انسان با گذر از فردیت خود به این امر کلی نزدیک می شود و به افق های ...
به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ قسمت یازدهم برنامه گستره شریعت با موضوع اخلاق و دین با حضور احد فرامرز قراملکی استاد دانشگاه تهران، منوچهر صدوقی سها پژوهشگر حوزه عرفان و انشاء الله رحمتی استاد فلسفه و حکمت اسلامی و اجرای قاسم پورحسن دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی پخش شد. صدوقی سها درباره تعاریف اخلاق مبتنی بر فضیلت است یا اخلاق مبتنی بر کردار، گفت: به نظر من اخلاق قطعا فضیلت مدار ...
شده و مطالبی نسبتا اجمالی را همراه با استعاراتی مانند "فوق الزمان" ارایه کرده است. همچنین حامد ناجی، استاد فلسفه دانشگاه اصفهان به ارایه توضیحاتی درخصوص مقایسه مکتب فکری میرداماد با فیلسوف هم عصرش ملاصدرا پرداخت و گفت: سن میرداماد و ملاصدرا تقریبا نزدیک به همدیگر بوده است و بیشتر از هشت نه سال نیست. اینکه آیا واقعا صدرا شاگرد میرداماد بوده است جای تامل دارد، اما نکته مهم این است که زمانی ...