سایر منابع:
سایر خبرها
قرائت انسانی از دین، علوم انسانی اسلامی را بی معنا می داند
. در حالی که دین و ایمان دو امر متمایز از یکدیگر هستند: دین ارائه دهنده دو دسته گزاره های توصیفی (عقاید) و گزاره های هنجاری که همان اخلاق و احکام است و ایمان امری قلبی و درونی است و نباید میان ایمان و دین خلط کرد. باید توجه داشت که در غرب هر روز به متن کتاب مقدس نقد وارد می کردند و شلایرماخر برای رهایی از این نقدها، دین را یک امر قلبی دانست و نه عقلی. اما آیا قرآن مانند کتاب ...
ملکیان: کتاب فضائل ذهن زندگی را بهتر می کند
کلیپفورد جانب ویلیام جیمز را می گیرد. او مانند کلیپفورد معتقد بود همان طور که هنجاری بر اعمال ما حاکم است، ما در عرصه باور هم هنجارهایی داریم و مجاز نیستیم هر باوری را که می خواهیم داشته باشیم. خود کلیپفورد معتقد بود ما نباید باوری را بگزینیم، مگر این که برایش شواهد کافی داشته باشیم. ما خود هم چنین باوری را در اصول فقه داریم. همراهی زگزبسکی با کلیپفورد تا اینجاست. عباسی افزود: زگزبسکی از ...
رابطه طهارت با فهم قرآن
...، 1366، ص115؛ قیصری، 1375، ص30، مقدمه آشتیانی). قاری در قوس صعود، از معبر این الفاظ شروع می کند و پس از طی کردن درجات وجودی قرآن، از عالم مثال تا مقام احدیت وجود[7]، می تواند صعود کند (شیرازی، 1388، ص80، مقدمه آشتیانی). از منظر وی، یکی از خواص کتاب الهی، عام بودن فیض آن است؛ در عین حال، انسان ناظر در کلمات قرآن، به اندازه عبور از منازل تکاملی، از فهم قرآن بهره می برد (شیرازی، 1386، ص18، مقدمه ...
رویکردهای متفاوت به تاریخ فقه سیاسی
علمای شیعه در تدوین کتب و حفظ تراث تشیع بوده و کارویژه غالب فقه سیاسی در این دوره گزاره سیاسی است. دوره تثبیت، دوره حضور فقه سیاسی شیعه از حاشیه به متن تحولات سیاسی می باشد. ورود جریان فقاهت، نفوذ اجتماعی آن و در نهایت تقابل این جریان با مدل سلطنت، کارویژه فقه سیاسی را از گزاره سیاسی به تئوری سیاسی تبدیل می نماید. فقه سیاسی در دوره چهارم، از ساحت تئوری خارج و به ساحت نظام سیاسی ورود می ...
بدون حکمت از علم نمی توان بهره برد
آن فعل است. اگر این داوری صرفا راجع به خود آن عمل یا فعل باشد، رویکرد وظیفه نگرانه مثل کانت است و اگر داوری درباره آثار و نتایج آن باشد، رویکرد ما پیامدگرایانه یا قائل به اصالت نتیجه است که از بزرگترین قائلان به آن می توان به جیمزمیل و جان استوارت میل و جرمی بنتام اشاره کرد و اگر هم داوری اخلاقی یک فعل به علت یا علت های تحقق آن فعل اختصاص یابد، رویکرد ما فضیلت گرایانه است. رویکرد چهارمی به لحاظ ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
...؛ نه حقی برای ایرانیان ایجاد می کند و نه تکلیفی بر عهده آنان می گذارد. آیا خبر از اعطای خدا کرامت و شرافت به بشر همین گونه است؟ یعنی گزاره بشر دارای کرامت است ، هیچ گونه ارتباطی به حقوق و تکالیف انسان ها که مجموعه آن ها را در شریعت عنوان می دهیم، ندارد؟ پاسخ اینجانب این است که خیر، درست به عکس، اصل کرامت بشری از اصولی است که من مایلم آن را مانند اصل عدالت از اصول پیش فقهی عنوان ...
شماره 18 فصلنامه سیاست متعالیه منتشز شد
ارزیابی نماییم. فیلسوفان سیاسی مشاء گرچه بر لزوم اتحاد در زندگی سیاسی اهتمام دارند، ولی علاقه ای برای پذیرش کثرت از خود نشان نداده اند که مبتنی بر مبانی وی باشد؛ در مواردی هم که به بحث از آن پرداخته اند، طبق معمول ناظر به حذف کثرت از مدینه فاضله بوده هست تا پذیرش آن. علاوه بر این هنگامی مولفه های ذی ربط به اتحاد گرایی و کثرت گرایی نیز در فلسفه سیاسی مشاء مورد ارزیابی قرار می ...
مجلس در حیطه احکام ثابت و مسلم شریعت صلاحیت تقنین ندارد
احکام ثابت و مسلم شریعت می توان به ادله ذیل تمسک کرد: موازین اسلامی علاوه بر مبنا بودن به عنوان منبعی از منابع و قوانین لازم الاجرا در نظام حقوقی ایران در نظر گرفته شده است، یعنی بخشی از احکام اسلام قوانین غیرمدون یا غیر مصوب ایران محسوب می شوند. چرا که یا مجلس قانونی در مورد آن حکم تصویب کرده یا تصویب نکرده است؛ اگر مجلس تصویب کرده و مصوبه اش همان حکم شرعی ثابت و مسلم مطابق فتوای معیار، باشد این ...
نحوه دلالت مدیریت مراجع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه
وی نیز حق ولایت داشته و توان دارد به هر نحو که صلاح بداند، در آن تصرف کند (سبحانی، 1424ق، ص909). 2٫ نحوه دلالت مدیریت مراجع مالی جامعه اسلامی بر ولایت مطلقه فقیه از این نوع مالیات، تحت عنوان مالیات های حکومتی یاد می شود که شاید بتوان همه آنان را ذیل عنوان عُشور جای داد. در کل، با توجه به اینکه ثروت ها و مراجع درآمدی مردم و به موازات آن، نیازهای آنان رو به توسیع بوده و برطبق ...
نهاد روحانیت در حال از دست دادن سرمایه اجتماعی است
به گزارش آی سبک ، متن گفت وگوی شفقنا با دکتر فراستخواه، عضو گروه جامعه شناسی دین انجمن جامعه شناسی ایران را می خوانید: نظر به اینکه روحانیت از دیر باز در جامعه ایران نقش پررنگی داشته است چه زمانی که در قدرت نبود و بیشتر در کسوت منتقد حکومت ها بود و چه زمانی که در عرصه های اجرایی حضور داشت و از این طریق تلاش در جهت خدمت رسانی به مردم داشته است لذا بعد از گذشت چندین سال به نظر می رسد بخش هایی از جامعه و حتی برخی چهره های مهم از میان نهاد روحاینت از جمله حضرت آیت الله شبیری زنجانی، نسبت به بعضی روش ها، رفتا ...
قائلان به نقد امام معصوم (ع) یا جاهل اند یا ناتوان از فهم فلسفه امامت
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد رضا احمدی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان طی مطلبی نوشت: هیچ یک از نام آوران علم کلام و فقه شیعه اعم از متقدمین و متاخرین، به ناقص بودن امامان معصوم عقیده ندارند.و همه مراجع و دانشمندان علوم دینی، چهارده معصوم را عاری از خطا، اشتباه، جهل و نقص می دانند.چنانکه تنزیه الانبیاء، ص 2؛ قواعد المرام، ص ...
چالش ها ی فقه سنتی با مقوله حق الناس در حوزه عمومی
) چیست؟ سؤال: اگر حکومتی کارآمد نبود، نامشروع است؟ سؤال: با توجه به این که در دوره ها یی مثل زمان حاکمیت آل بویه، رشد و درخشش علمی خوبی وجود داشته و در آن زمان شهرک علمی کرت بغداد بناشده، آیا می توان گفت که حق الناس مساوی با رأی دادن مردم است؟ آیا نمی شود بدون دادن حق رأی، حق مردم را حفظ کرد؟ استاد قاضی زاده: درباره سؤال اول باید عرض کنم که در فقه سیاسی ما مسأله تعیین ...
فیلسوف زندگی
خروج از این وضع راهی جز راه توسعه نیست و با رفتن در آن راه بتوان تا حدودی از گسترش فقر و فساد و تفرقه و پژمردگی جلوگیری کرد. رو بر تافتن از آن چه وجهی دارد؟ معمولاً توسعه و توسعه نیافتگی را از منظر اقتصاد و جامعه شناسی می نگرند اما در آن به عنوان یک وضع فکری و روحی و اخلاقی هم می توان نظر کرد. درست است که من چهل سال پیش از توسعه نیافتگی نمی گفتم اما آیا امروز هم باید همان حرف های چهل سال پیش را ...