سایر منابع:
سایر خبرها
جلوی قلعه نویی از حقم دفاع کردم / من پطروس فداکار استقلال بودم
...> سال خیلی بدی بود با روزهای کابوس وار. هنوز هم وقتی به آن روزها فکر می کنم دیوانه می شوم چون نه توانستیم انتظارات هواداران را برآورده کنیم نه از نظر فوتبالی روزهای خوبی را سپری کردیم. هر روز صبح که از خواب بیدار می شدم استرس این موضوع را داشتم که باز قرار است چه حاشیه و جنجالی را تجربه کنیم. چه شد که استقلال با آن همه ستاره به عنوان مدعی اول قهرمانی به این حال و روز دچار شد؟ خیلی ...
الناز شاکردوست در یک نگاه
برای عشقش جانش را بدهد و عشق من هم که اول و آخر همین سینماست. دیگر نمی دانم برای اثبات این ادعا چه کاری باید انجام بدهم. من عشقم را به سینما ثابت کرده ام و فکر می کنم از حالا به بعد نوبت سینماست که به من برای بهتر شدنم کمک کند و استفاده بهتری از من به عنوان بازیگر بکند چون با فیلم های مختلف این را ثابت کرده ام که می توانم. کاری به خوب یا بد بودن آن کارها ندارم اما من به عنوان یک بازیگر کامل بودم ...
قهرمانی یووه در سوپرجام بی هیجان!
ماریو مانژوکیچ و پائولو دیبالا خرید های 19 و 32 میلیونی تیم کاملاً مؤثر واقع شدند. این بازی در حضور 60 هزار تماشاگر در ورزشگاه شانگهای برگزار شد اما مراسم هیجان انگیزی برای این فینال تدارک دیده نشده بود. ماسیمیلیانو آلگری مربی یووه از عملکرد تیمش تقدیر کرد و گفت تیمی ساخته که تا چهار، پنج سال آینده باشگاه را تأمین می کند: برای بچه ها خوشحالم که قهرمان شدند. آنها شخصیت پیروزی طلب خودشان را نشان ...
سوپرجام ماتادورها
آمارهای جالبی در مورد سوپرجام اروپا و رویارویی بارسا و سویا ثبت شده است: برگزاری دیدار سوپرجام از سال 1972 آغاز شد و تا سال 1997 در دو دیدار رفت و برگشت برگزار می شد. پس از آن تصمیم گرفته شد تا تک بازی تعیین کننده قهرمان باشد. میلان با 5 قهرمانی در سوپرجام رکورددار است و بارسلونا هم با 4 قهرمانی رده دوم را در اختیار دارد. آبی واناری ها در صورت کسب قهرمانی امشب با توجه به نایب ...
قهرمانی در سوپرجام اروپا، تهدیدی برای ژاوی
فان خال به زمین رفت. مربی هلندی چند تا از بازیکنان تیم دوم بارسا را برای بازی با بروژ بلژیک در لیگ قهرمانان اروپا به تیم اصلی فراخواند. یکی از آنها اینیستای 18 ساله بود که در آن بازی توانست خودش را به عنوان بازیکنی برای آینده تیم ثابت کند. هافبک اسپانیایی از آن زمان تا حالا 7 قهرمانی در لالیگا، 4 قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، 3 قهرمانی در جام حذفی، 2 قهرمانی در سوپرجام اروپا، 6 قهرمانی در سوپرجام ...
رویای شش گانه
...: هنوز طرفدار سویا هستم ایوان راکیتیچ، هافبک بارسلونا گفته که هنوز خود را طرفدار سویا می داند. دو تیم در سوپرجام اروپا به مصاف هم می روند. راکیتیچ تابستان گذشته با مبلغ 20 میلیون یورو از سویا به بارسلونا پیوست. او می گوید: من احساسات بسیاری برای سویا دارم اما نه در این مسابقه. من می دانم که کجا هستم و به بهترین شکل ممکن برای باشگاهم و طرفداران کار خواهم کرد. این یعنی ما می خواهیم فصل ...
اصغر باقریان: به فرکی گفتم سپاهان نباید درجا بزند
اصفهانی کرد. اما تعجب آور این است که این تیم اصفهانی امسال نیز با وجود اینکه هنوز هم گل محمدی هدایت آن را برعهده دارد و البته تغییرات زیادی در تیم به وجود نیامده است، نتوانسته نتایج قابل قبولی کسب کند. دو هفته از بازی های لیگ پانزدهم سپری شده و ذوب آهن هنوز امتیازی کسب نکرده و همان جایی قرار دارد که در فصل گذشته قرار داشت ولی در پایان فصل هم قهرمان جام حذفی شد و هم در پله چهارم لیگ ایستاد. واقعیت ...
بسته خبری متافوتبال دات کام / مهمترین خبرهای ورزشی امروز یک شنبه 18 مرداد 94 چه بودند؟
هستیم آلگری: پوگبا برترین بازیکن تیم است / روی او حساب ویژه ای باز کرده ام براون: من فقط با مسی سلفی می گیرم نه رونالدو! برانکو: نگران بردهای استقلال نیستم! / شرایط اهواز اصلا عادی نبود خسرو حیدری: استقلال می خواهد مثل بارسا تیکی تاکا بازی کند / برخلاف فصل قبل، تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم بونوچی: قهرمانی در سوپرجام پاسخی به شک و تردید ها به قدرت یوونتوس بود فردیناند: با فروش دخیا، یونایتد ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
عبدی: راه آهن متفاوتی خواهید دید
هایی که آقای کاظمی داشتند را ما نتوانستیم در زمین پیاده کنیم، باز هم موقعیت های گل زیادی را برای تیممان خلق کردیم، ما به این تیم خیلی امیدوار هستیم، از تیم سال گذشته ما فقط رامین رضاییان جدا شده است که جای وی نیز با بازیکنانی که آقای کاظمی جذب تیم کردند پر خواهد شد. کاپیتان راه آهنی ها ادامه داد: آقای کاظمی فصل گذشته، زمانی به این تیم آمدند که بی پولی و شرایط بد روی همه ما تاثیر گذاشته ...
ونگر: آرسنال نباید به یک مهاجم متکی باشد
بیاید و همه گل های ما را بزند. فکر می کنم ژیرو اگر مصدوم نشود، می تواند حداقل 20 گل برای ما بزند یا تئو والکات هم به همینگونه. به اعتقاد من چمبرلین هم می تواند در طول فصل حداقل 10 گل به ثمر برساند. از سوی دیگر ما الکسیس سانچس را در تیممان داریم یا حتی اوزیل که اگر روی فرم باشد، می تواند به عنوان بازیکنی که پشت سر مهاجمان بازی می کند، گل های زیادی بزند. ...
تغییر سیستم ونگر
کرد و در نخستین بازی رسمی فصل که جام خیریه بود، با همین سیستم تیمش را روانه میدان کرد. با بازی خوب در برابر چلسی قهرمان فصل گذشته این ذهنیت پیش آمد که ونگر کار درستی کرده و نمی خواهد برخلاف فصل گذشته تیمش در همان ابتدای کار امتیازهای بسیاری را با انتخاب سیستم اشتباه از دست بدهد. در سیستم جدید رمزی عقب تر آمد تا در ترکیب سه نفره خط هافبک قرار بگیرد. با وجود او آرسنال در خط هافبک دو بازیکن خلاق که ...
ذوب آهن در مسیر تکرار یک تجربه ناموفق
به گزارش خبرنگار صاحب نیوز ، با وجود اینکه تیم فوتبال ذوب آهن در فصل گذشته رقابتهای فوتبال ایران موفق شد به یک عنوان قهرمانی در رقابتهای جام حذفی دست پیدا کند ولی هواداران این تیم یک حسرت بزرگ برایشان به همراه ماند و آن هم ناکامی ذوب آهن در رسیدن به عنوان قهرمانی لیگ بود. شاگردان یحیی گل محمدی در سال گذشته بهترین تیم نیم فصل دوم لقب گرفتند و با شکست تمامی تیمهای مدعی در نهایت به عنوان ...
پیولی: یوونتوس شایسته قهرمانی بود / بازیکنان جدید تیمم کیفیت بالایی دارند
سرمربی لاتزیو پس از شکست مقابل یوونتوس تاکید کرد این تیم شایسته کسب جام بوده است. به نقل از رای اسپورت، دیدار سوپرکاپ باشگاه های ایتالیا در شانگهای چین بین دو تیم یوونتوس و لاتزیو برگزار شد که در پایان یووه توانست با نتیجه دو بر صفر به پیروزی برسد. گل های این دیدار را ماریو مانژوکیچ 68 و پائولو دیبالا 75 به ثمر رساندند تا یوونتوس را قهرمان کنند. استفانو پیولی در ...
راکیتیچ: سوپرجام، نبردی تلخ و شیرین برایم خواهد بود
فصل گذشته، سویا در سوپرجام اروپا شکست خورد. حتماً شما انگیزه های زیادی برای حضور در این بازی دارید، نه؟ از یک سو بله ولی این فینال برایم طعم تلخ و شیرینی خواهد داشت. باید از هم تیمی هایم و باشگاهم به خاطر اینکه این فرصت را در اختیارم قرار دادند تشکر کنم. آنچه که پارسال از دست دادم، حالا امسال می توانم در اختیار داشته باشم و به همین خاطر آرزوهای به مراتب بزرگتری دارم. من مجبور شدم تا یک سال ...
بررسی فنی نفر به نفر بازیکنان سپاهان در بازی با ذوب آهن
طرفداری - جمعه 16 مرداد 1394 و از ساعت 21 در ورزشگاه فولادشهر اصفهان، سوپرجام فوتبال ایران در غالب دربی اصفهان برگزار شد. در این دیدار سنتی و مهیج که با حضور تماشاگران دو تیم برگزار شد، قهرمان لیگ برتر با یک گل قهرمان جام حذفی را شکست داد تا هم دربی را برده باشد و هم سوپرجام را به نام خود زده باشد. سپاهان که نشبت به هفته قبل هماهنگ تر نشان می داد بازی محتاطانه ای را در یک سوم ابتدایی زمان بازی ...
دیبالا: بهتر از این نمی شد
به گزارش خبرگزاری پانا و به نقل رای اسپورت، یوونتوس در سوپرجام ایتالیا توانست برابر لاتزیو با دو گلی که مهاجمان تازه وارد این تیم به ثمر رساندند، به پیروزی برسد و جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پائولو دیبالا یکی از خریدهای جدید یوونتوس در فصل جابه جایی تابستانی بود که موفق شد گل دوم تیمش را به زیبایی به ثمر برساند تا در رقم خوردن این پیروزی سهیم باشد. این بازیکن در نیمه دوم وارد بازی شد ...
بازی جذابی که درایران مشتری ندارد
پایگاه خبری تحلیلی هم اندیشی: در جریان هفته دوم لیگ برتر پانزدهم به نوعی سوپرجام باشگاه های کشور به طور غیر رسمی برگزار شد. دیدار ذوب آهن اصفهان قهرمان جام حذفی باشگاه های ایران در مصاف با سپاهان اصفهان، قهرمان لیگ برتر فصل قبل جمعه شب در اصفهان برگزار شد و اتفاقا دیداری پر از صحنه های زیبا هم بود. دیداری که شاید پیش از شروع فصل هم می توانست تحت عنوان سوپر جام باشگا ه های کشور به علت ...
پیروزی دلچسب منچستریونایتد برابر تاتنهام
خوب پیشروی می کرد اما برنامه خاصی برای نفوذ به درون محوطه و رسیدن به گل نداشت. نیمه اول با همان یک گل به سود شیاطین سرخ به اتمام رسید. نیمه دوم با فشار محسوس تاتنهام آغاز شد اما این تیم همچنان از مشکل نیمه اول خود رنج می برد. اولین خطر تقریبا جدی تاتنهام دقیقه 57 روی ضربه آزاد اریکسن رقم خورد اما رومرو کار دشواری برای مهار این توپ نداشت. یونایتد هم دقیقه 65 توسط رونی صاحب یک ضربه آزاد ...
آماری جالب از رقابت های شنبه شب فوتبال اروپا
توامان در اولین بازی فصل تیمشان گل زدند. *ماریو ماندزوکیچ، ستاره کروات یوونتوس به رکورد قهرمانی سوپرجام در 3 کشور ایتالیا، آلمان و اسپانیا رسید. هر گاه او در سوپرجام گل زده، تیم هایش در نهایت قهرمان شده اند. * برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، اولین گل فصل ،گل به خودی بود. *برای دومین بار تاتنهام در اولین بازی فصل مقابل منچستریونایتد یک گل به خودی زد. بار قبلی، رامون ...
آلگری: این قهرمانی مایه غرورم بود
خبرگزاری ایسنا: یوونتوس موفق شد با برتری 2 بر صفر برابر لاتزیو، فاتح سوپرجام ایتالیا شود. دو گل مانژوکیچ و دیابالا کافی بود تا یووه قهرمان شود. ماسیمیلیانو آلگری پس از قهرمانی در سوپرجام گفت: از عملکردی که بازیکنان داشتند بسیار خوشحالم. آن ها به خوبی خود را با شرایط افتضاح چمن وفق دادند. ما نیاز به این عملکرد برای نشان دادن شخصیت خود داشتیم. موقعیت های خوبی خلق کردیم و یک موقعیت را به ...
حراج کُردها در بازار مکاره ی داعش
کردها موجب شده که اسرائیل یکی از حامیان نظامی و مالی کردهای ترکیه، عراق، ایران و سوریه در طول چند دهه گذشته باشد. عبدالله اوجالان رهبر دربند کردها. دوست دارانش او را آپو صدا می زنند. در رابطه با تحولات میدانی حاکم بر سوریه نیز بایستی ذکر کرد که هم اکنون کردهای سوری ( پ ی د) به عنوان متحدین آمریکا در خط مقدم نبرد با داعش قرار دارند، این در حالی است که ترکیه مدام نگرانی خود را ...
گالاتاسارای قهرمان سوپرجام ترکیه شد
دو تیم گالاتاسارای و بورسا سپور در دیدار سوپرجام ترکیه، فینال جام حذفی فصل قبل را تکرار کردند و گالا با تک گل یاسین به پیروزی رسید. در این دیدار هم گالا در نیمه اول کنترل توپ و میدان را در اختیار داشت و توانست با شوت یاسین به گل هم برسد. اما کم کم بورسا هم توانست پیش آمده روی دروازه موسلرا خطرساز شود. بورسا سپور که سرمربی فصل قبل خود، شنول گونش را از دست داده و بدون 3-4 بازیکن خوب فصل ...
یک تریلر سایبری: دفاع آریان گل صورت، نویسنده "کافه سینما"، از فیلم تازه مایکل مان/ این اصالت قهرمان و ...
توانستند مخاطبان پیگیر سینما را به شک بی اندازند که نکند آخرین فیلم او در نیامده است! با وجود این، آنان که به فیلمساز محبوب خود ایمان داشتند و هنوز تجربه دیدن فیلم های تاثیرگذاری چون وثیقه (2004)، نفوذی (1999) و مخمصه (1995) را از یاد نبرده اند، قبل از دیدن کلاه سیاه نمی توانستند بپذیرند که مایکل مان با آن میزان هوشمندی در خلق شخصیت و موقعیت های داستانی و تسلط بر ابزار سینما، اثری بی خاصیت و سطح ...
توقف قهرمان در ایستگاه اول
چلسی نزدیک شدند ولی گومیس در موقعیت تک به تک نتوانست دروازه چلسی را باز کند، پس از چند حمله از سوانزی قهرمان فصل گذشته فشار خود را در لحظاتی از بازی بیشتر کرد و بعد از چند حمله در دقیقه 23 با ضربه آزاد خوب اسکار به گل رسید تا اولین گل این فصل چلسی به نام بازیکن برزیلی ثبت شود. بعد از این گل شاگردان مونک که بازی خوبی به نمایش گذاشته بودند حملات خود را بیشتر کردند و خیلی زود توانستند به ...
چند خبر کوتاه از فوتبال جهان
بر تن کارلوس توس بود به پل پوگبا می رسد. توس که در سال 2013 به یوونتوس پیوسته بود، پس از دو فصل موفق در جمع قهرمان ایتالیا به بوکاجونیورز پیوست.این هافبک فرانسوی که فصل گذشته پیراهن شماره 6 را بر تن می کرد، از بازی شنبه یوونتوس مقابل لاتزیو در دیدار سوپرجام ایتالیا با شماره پیراهن جدیدش به میدان خواهد رفت.پوگبا که در سال 2012 از منچستریونایتد جدا و به یوونتوس ملحق شد، در فصل اخیر با بانوی پیر ...
مانژوکیچ نیامده برای یوونتوس جام آورد
دوم یوونتوس نیز از راه رسید. این بار مانژوکیچ شروع کننده حرکت بود. زننده گل اول ، پوگبا را در مرکز زمین صاحب توپ کرد او نیز دیبالا را در موقعیت مناسبی برای گلزنی قرار داد و این ستاره جوان آرژانتینی سابق پالرمو که به تازگی پیراهن بانوی پیر را به تن کرده، گل دوم را هم به ثمر رساند تا خیال آلگری برای قهرمانی در سوپرجام تا حد زیادی راحت شود. تلاش های لاتزیو در ادامه نتیجه ای نداشت و یوونتوس ...
یوونتوس قهرمان سوپر جام ایتالیا شد
یوونتوس با برتری 2 بر صفر برابر لاتزیو فاتح سوپر جام ایتالیا شد. به گزارش جماران به نقل از ایسنا، یوونتوس و لاتسیو در دیدار سوپر جام ایتالیا در چین برابر هم به میدان رفتند تا تکلیف قهرمان این دوره مشخص شود. یوونتوس که فصل گذشته فاتح سری A و جام حذفی ایتالیا شده بود، در سوپرجام به مصاف لاتسیویی رفت که نایب قهرمان جام حذفی سال گذشته شده بود. یوونتوسی ها در این دیدار ...
فن خال: تاتنهام را تحت فشار قرار دادیم و شایسته پیروزی بودیم
به گزارش خبرگزاری پانا، لوئیز فن خال در پی برتری یک بر صفر امروز (شنبه) شاگردانش مقابل تاتنهام در هفته اول فصل جدید لیگ برتر انگلیس گفت: بازی دشواری بود. با توجه به اینکه هر دو تیم در فکر تحت فشار قرار دادن یکدیگر بودند بازیکنان فرصت چندانی برای حفظ توپ نداشتند. به نظرم ما فشار خوبی به تاتنهام آوردیم و در لحظه ای هم که از زیر فشار حریف خارج شدیم به تنها گل بازی رسیدیم. شایسته این برد بودیم. ...
پیولی: یوونتوس شایسته پیروزی بود
دوستانه پیش فصل نبودم، امّا امروز لاتزیو را با روحیه و ذهنیت همیشگی دیدم و نسبت به آینده اطمینان پیدا کردم. دو تیم موقعیت هایی خلق کردند و گل اول یوونتوس روی بدشانسی و پاس رو به عقب اشتباه اندرسون به ثمر رسید، یوونتوس خیلی خوب از تمام فضا استفاده کرد. پیولی ادامه داد: بازیکنان جدید کیفیت خوبی دارند، امّا ما تنها چند روز است آن ها را در اختیار داریم. سوپرکاپ هدف مهمی برای ما بود ...