حرف جر مِنْ در آیه یغفر لکم من ذنوبکم... ، چه نقشی دارد؟ آیا مراد از آیه، ...
سایر منابع:
سایر خبرها
تفسیر آیه 25 سوره فتح چیست؟ آیا ارتباطی میان این آیه و کشته شدن ایرانیان در منا وجود دارد؟
برای حج سرزمین منا) در حالی که خانه خدا باید برای همه اهل ایمان آزاد باشد، و جلوگیری از آن از بزرگ ترین گناهان است،[2] همان گونه که قرآن در جای دیگر می گوید: چه کسی ستمکارتر است از آن کس که مردم را از ذکر نام خدا در مساجد الهی باز دارد؟! .[3] این گناهان ایجاب می کرد که خداوند آنها را به دست مسلمانان کیفر دهد و سخت مجازات کند. اما چرا چنین نکرد؟ ذیل آیه دلیل آن را روشن ساخته است. این آیه ...
شیوه قرآن در تحریم مسکرات
از نظر اسلام تردیدی نیست، مجازات دنیوی مطرح نشده است ولی این امر چیزی از شناعت و مفسده انگیزی آن نمی کاهد. گناهانی مانند غیبت، دروغ، سخن چینی، طعنه زنی و غیره از این گونه گناهان است. حال اگر هیچ دلیل بر تعیین مجازات خاصی برای شرب خمر در دست نبود باز هم چنین امری عدم حرمت آن را اثبات نمی کرد، چه رسد به اینکه در سنت پیامبر مجازات های معینی برای آن بیان شده است! بنابه اعتقاد مسلمانان سنت پیامبر جزء ...
آیا نباید آرزو داشت؛ به دلیل آن که شیطان با آرزوها به دنبال فریب انسان ها است؟!
انسان را از خدا دور ساخته و به انواع گناهان آلوده می کند. امام علی( علیه السلام ) در آفات آرزوهای دراز می فرماید: ...من از دو چیز بر شما بیم دارم؛ پیروی از هوای نفس و آرزوهای دراز؛ پیروی از هوای نفس شما را از حق دور می دارد و آرزوهای دراز باعث فراموشی از آخرت می شود .[6] بنابراین، امید واهی همان وعده های شیطان است که جز مژده های بی پایه و نویدهای فریبنده چیزی دیگری نیست که انسان را سرگرم و با ...
از دست دادن نعمت به علت انجام گناهان است. پس چرا معصومانی که آلوده به گناه نیستند از نعمت داشتن پدر و ...
بتوانند از آن نعمت ها استفاده کنند. این نعمتها گاه به دلیل انجام گناهان از بین می رود و گاه به دلیل روند طبیعی حیات. مثلاً یکی از نعمت های خداوند چشم است، که ممکن است انسان به مجازات انجام گناهی نابینا شده و گاه به دلیل پیری و بیماری مزمن و دیگر روندهای طبیعی حاکم بر طبیعت، آن را از دست بدهد که در صورت صبر و شکر، فرد بیگناهی که نعمتی را از دست داده، برخوردار از نعمتی بالاتر می شود. این موضوع در ...
ایمان و علم دو بال ترفیع درجه انسان است
(رحمت الله علیهما) تواضع و بزرگی در رفتار و منش آن ها را ستود و افزود: با مطالعه و تحقیق در سبک زندگی این علما ساده زیستی، تواضع و مردم داری را می توان درک کرد. وی با اشاره به روایات در بیان فضایل دیگری از علم و تحصیل علوم دینی گفت: نشست و برخاست متعلم با عالم، متانت و اجتناب از گناهان آثار دیگری است که در روایات برای محصل آن ایجاد شده است. ...
استاد انصاریان: قرآن بیش از هزار آیه دربارهٔ عقل و اندیشه نازل کرده است
را می بیند، همان وقتی که گریه کن دارد گریه می کند، همان وقتی که در جلسه، کوچه، ماشین و خیابان یک نفر می گوید السلام علیک یا اباعبدالله می شنود، وقتی گریهٔ ما را می بیند، سلام ما را می شنود، امام صادق(ع) می فرماید: امام حسین(ع) برمی گردد به پیغمبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) و فاطمه زهرا(س) و امام مجتبی(ع) می گوید: برای گریه کن من دعا کنید! یک درخواست دیگر هم از جدش، پدر، مادر و برادرش می کند، می گوید: برای گریه کنندگان و زائران من از خدا طلب مغفرت کنید که خدا گناهان گذشته شان را ببخشد. انتهای پیام 313/ ...
بعد از گوساله پرستی بنی اسرائیل، خداوند به آنان فرمان داد که فَاقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ ! آیا این آیه، ...
القاب زشت و ناپسند یکدیگر را یاد نکنید. بنابر این، بنی اسرائیل مأمور شدند که گروهی از آنان، گروه دیگر را به قتل برسانند تا توبه آنها قبول شود. در این که چه کسی مأمور شد بنی اسرائیل را بکشد و چگونگی این قتل میان مفسران اختلاف است. برخی می گویند؛ کسانی که گوساله نپرستیدند محکوم بقتل نبودند، بلکه مأمور به قتل گوساله پرستان بودند؛ یعنی بی گناهان مأمور بودند گناه کاران را بکشند،[4] و ...
با آن که در فرازی از آیه 286 سوره بقره تأکید شده که خدا بیش از توان انسان ها تکلیفی را مقرر نمی سازد، ...
تشبیه کما حملته عَلَی الَّذِینَ مِنْ قَبْلِنا ، یا باید منظور عذاب باشد، که در پی بعض گناهان و یا بهانه جویی هایی باشد که گریبان گیر ملت های گذشته؛ مانند اهل کتاب، بویژه یهود شده است.[4] و یا کفارات و تعهدات و احکام سختی باشد که سبب آن خود انسان است؛ مانند کسی که در ماه رمضان روزه واجب را عمداً باطل کند، باید کفاره آن را که شصت روز، روزه است، به جا آورد. البته برخی نیز معتقدند این راز و ...
ترس و وحشت در علم اخلاق از ویژگی های ناپسند انسانی اعلام شده است. پس چرا در قرآن کریم، خداوند صدها بار ...
رسیدن ضرری برای انسان حاصل می گردد. در علم اخلاق، ترس به دو دسته پسندیده و ناپسند تقسیم می گردد. ترس پسندیده، ترس و وحشتی است که انسان را در رسیدن به کمال خویش یاری نماید و ترس ناپسند، ترسی است که به نابودی انسانها انجامیده و آنان را از سعادت دنیوی و اخروی باز می دارد. بنابراین، اگر خدا انسان ها را از عذاب می ترساند یا وعده به پاداش می دهد، به جهت بیان واقعیت گناهان یا اعمال نیک است؛ و ...
نقش حضرت زینب کبری (علیه سلام) در احیای تشیّع
به مستحبّات به خصوص نماز شب، انس با قرآن و خدمت به خلق خدا کوشا باشد و از گناهان و حتّی مکروهات اجتناب ورزد. چنین کسی با مداومت بر عبادت، به مقام عبودیّت نائل خواهد شد. حضرت زینب سلام الله علیه به مقام عبودیّت رسیده بود و چنان در آن مقام پیش رفته بود که امام حسین سلام الله علیه هنگام خداحافظی، از او خواستند که در نماز شب های خود، به آن حضرت دعا کند. حضرت زینب سلام الله علیه ، با ریاضت ...
آیا در قرآن کریم، هامان وزیر خشایارشاه به اشتباه، وزیر فرعونی اعلام شده که معاصر با حضرت موسی( علیه ...
همراه فرعون - به کار رفته و به نحوی قرآن او را در گناهان فرعون شریک دانسته است.[1] به عنوان نمونه، از سپاه مصر، با نام لشکریان فرعون و هامان یاد شده است: وَ نُرِیَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ وَ جُنُودَهُما .[2] بیشتر مفسران معتقدند – یا احتمال داده اند - که هامان، وزیر فرعون باشد.[3] گزارشی وجود دارد پس از آن که موسی( علیه السلام ) بر ساحران پیروز شد و موقعیت فرعون به خطر افتاد، به دستور ...
از نگاه قرآن و احادیث، منافقان دارای چه ویژگی هایی هستند؟ و آیا هر مسلمانی که منافق باشد، تا ابد در دوزخ ...
شده است که از رحمت پروردگار دور باشد؛ زیرا که اعمال خود را ظاهراً بر اساس شریعت انجام می دهد، ولی در باطن، کارهای خود را بیهوده می پندارد؛ پایبند واقعی به شریعت نبوده و آن را استهزاء می نماید. و علامت های نفاق عبارت است از: بی باکی در دروغ گفتن، خیانت به دیگران، بی حیایی شدید، ادعاهای پوچ، خائن بودن چشم، سبک مغزی، بی اهمیتی به گناهان، خوار شمردن دین داران، بی ارج پنداشتن گرفتاری ها، خود پسندی ...
اعتدال در قرآن
اعتماد کسی که (کارها را) وانهاده است، زیرا که طلب روزی بیشتر سنت و اعتدال در کسب عفت است، و عفت ورزی هیچ روزی ای را از بین نمی برد، و آزمندی و حرص زدن، هیچ زیادتی را جذب نمی کند، زیرا که روزی تقسیم شده است، و حرص ورزی موجب درافتادن در گناهان است. [99] در همین رابطه امام صادق علیه السّلام می فرماید: باید کسب تو برای تامین زندگی، از حد آدم های کم کار بگذرد، و به اندازه اشخاص حریص دنیادوست و دل به دنیا ...
صله رحم از دیدگاه امامان ( علیه السلام )
شیعه نیوز : یکی از اصول اخلاقی که در شیوه زندگی امامان (علیهم السلام) در جایگاه بسیار ارجمند و رفیع است، صله رحم (رفت و آمد و پیوند نیک با خویشان ) است، این اصل از واجبات مؤکد و بسیار مهم است، و ضد آن یعنی قطع رحم از گناهان کبیره ای است که مجازات اخروی بسیار سخت دارد، و از گناهانی است که دارای کیفر زود رس است و در همین دنیا دامنگیر مرتکب آن خواهد شد . برای روشن شدن موضوع، این بحث را در ...
استخراج نظام اقتصادی از جزوه فقه مکاسب ساده نگری است/ انتقاد از مرکز الگوی پیشرفت
؛ البته این آیه فلسفه این نابودی را رفتار واعمال افراد می داند و البته فرموده که خیلی از گناهان را می بخشد. این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بخشش الهی در این موارد مهلت به انسان است، تصریح کرد: خیلی از کارهایی که ما انجام می دهیم، به تعبیر قرآن شایسته نابود شدن را به دست می آوریم، ولی باز مهلت و فرصتی می دهند که آیا از آن استفاده می کنیم. رئیس موسسه رواق حکمت گفت: بخشیدن در همه موارد به معنای این ...
استاد انصاریان تبیین کرد: راه های باز کردن گره های زندگی
کربلا طول نکشید؛ چون مختار زنده ها را کُشت و آدرس قبر مرده هایشان را گرفت، استخوان ها را درآوردند و همه را آتش زدند. عذاب وجدان و ناامنی، محصول ارتکاب گناه وی بیان کرد: گناه ناامنی می آورد؛ یعنی وقتی آدم بدهیِ خدا را ندهد که ترک معصیت یک بخش آن است، عذاب وجدان می گیرد، درون پررنجی پیدا می کند، زندگی برای او تاریک می شود و پشیمانی آزارکننده ای هم برایش می آید؛ چون گناهان از ...
منظور از نشئه اخری یا نشئه دیگر در آیات قرآن چیست؟
مضمون در آیه 20 سوره عنکبوت نیز تکرار شده است. [2]. مانند: یونس، 4. بازگشت همه شما به سوی او است! خداوند وعده حقّی فرموده، او آفرینش را آغاز می کند، سپس آن را بازمی گرداند، تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، به عدالت جزا دهد، و برای کسانی که کافر شدند، نوشیدنی از مایع سوزان است و عذابی دردناک، به دلیل آن که کفر می ورزیدند . [3]. طباطبائی، سید محمد حسین ، المیزان فی ...
ریشه و واژه فتنه در قرآن کریم دارای چند معناست و مراد از فتنه در این سخن حضرت ابراهیم( علیه السلام ) ...
.... طباطبائی، سید محمد حسین ، المیزان فی تفسیر القرآن، ج 19، ص 233، قم، دفتر انتشارات اسلامی ، چاپ پنجم ، 1417ق. [9]. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، بلاغی ، محمد جواد، ج 9، ص 407، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [10]. طیب، سید عبد الحسین، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 12، ص 494، تهران، اسلام، چاپ دوم، 1378ش. [11]. ر. ک: (امتحان و آزمایش سنت قطعی خداوند) ...
آیا هر دو آیه 33 و 55 سوره نجم در مورد یک نفر نازل شده است؟
شیعه نیوز : 1. در ارتباط با شأن نزول آیه 33 سوره نجم(أَ فَرَأَیْتَ الَّذی تَوَلَّی؛ آیا دیدی آن کس را که روی گردان شد)، جمعی از مفسران؛ مانند ابن عباس، سدی و کلبی معتقدند؛ هفت آیه که از أَ فَرَأَیْتَ الَّذِی تَوَلَّی شروع می شود، در باره گفت وگوی عثمان بن عفان با برادرش نازل شده است؛ زیرا عثمان اموال خود را صدقه می داد، برادر شیری اش عبد اللَّه بن سعد بن ابی سرح به او گفت: این چه کاری است که تو ...
نقش حرف لا در ابتدای برخی سوگندهای قرآنی مانند آیه نخست سوره قیامت چیست؟
، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج 10، ص 596، تهران، ناصر خسرو، چاپ سوم، 1372ش. [4]. همان. [5]. تفسیر نمونه، ج 25، ص 274. [6]. حجر، 6. [7]. قلم، 2. [8]. قرطبی، محمد بن احمد، الجامع لاحکام القرآن، ج 20، ص 91، تهران، ناصر خسرو، چاپ اول، 1364ش. آیات مرتبط سوره الواقعة (75) : فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ سوره الحاقة (38) : فَلَا أُقْسِمُ بِمَا ...
با آن که پیامبر اسلام ( صلی الله علیه و آله و سلم ) در کودکی پدر و مادر خود را از دست داده بود؛ چرا ...
شیعه نیوز : پرسش با توجه به آیه 23 سوره اسراء و این که در زمان نزول قرآن، پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) پدر و مادر خود را از دست داده اند؛ این التفات تغییر مخاطب از جمع به مفرد (که مخاطب پیغمبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) می شود) را چگونه می توان توجیه نمود؟ پاسخ اجمالی خداوند در ابتدای آیه 23 سوره اسراء، ابتدا با صیغه جمع، روی خطاب خود را به تمام مسلمانان کرده و می ...
خداوند بارها دانش غیب را ویژه خود اعلام کرده و پیامبران نیز بارها منکر داشتن علم غیب شده اند(به عنوان ...
...> در همین راستا است، آنچه در آیه 109 سوره مائده راجع به پرسش پروردگار از پیامبران در روز قیامت در ارتباط با چگونگی برخورد مردم با دعوت آنان و اظهار بی اطلاعی پیامبران از این موضوع آمده است: یَوْمَ یَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَیَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا إِنَّکَ أَنْتَ عَلاَّمُ الْغُیُوب ؛ هنگامی که خدا پیامبران را گردآورد و از آنان بپرسد که واکنش مردم به دعوتتان چه بود؟! آنان ...
ریشه کبت که سه بار در قرآن مورد استفاده قرار گرفته است، معنایش چیست و چه تفاوتی با ذلّت دارد؟
شیعه نیوز : پرسش با توجه به آیه 5 سوره مبارکه مجادله، کبت چه نوع ذلّتی است؟ نظر به این که خود ذلّت عربی است. پاسخ اجمالی کبت و ذلت دو ریشه ای هستند که مشتقات آنها تقریباً دارای یک معنا می باشند. الف) کبت مصدر فعل کَبَتَ به معنای ذلت و خواری است. کبت الله العدوّ ؛ یعنی خدا دشمن را خوار کرد.[1] همچنین کبت به معنای رد به عنف و ذلّت است.[2] چنان که امام علی( علیه السلام ...
آیه 285 سوره بقره (آمن الرسول بما أنزل إلیه) در چه زمانی نازل شده است؟
آله و سلم ) فرمود: شب معراج مرا به آسمان بردند، زمانی که به سدرة المنتهی [3] رسیدم، مرا سه تحفه دادند، نماز پنج گانه، آیات آخر سوره بقره و آمرزش کسانی(از امّت من) که به خدا شرک نورزند.[4] بنابر این، آنچه مسلم است؛ این است که آیه 285 سوره بقره در شب معراج بر پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم ) نازل شده است، اما از آن جا که معراج در زمانی اتفاق افتاد که هنوز پایه های اسلام مستحکم نشده و تاریخ ...
وعده و وعید در قرآن به چه معنا است، و تفاوت آنها چیست؟
. 2. فرق دیگری که بین وعد و وعید وجود دارد، در نتیجه آنها است؛ یعنی در تخلف پذیری و تخلف ناپذیری آنها. به این معنا که خلف وعده قبیح است؛ زیرا مستلزم وقوع کذب از طرف خداوند است و صدور آن از خداوند محال است،[8] ولی خُلف وعید در مواردی، نه تنها قبیح نیست، بلکه حُسن هم دارد؛ به دلیل آن که ثواب و پاداش، حق فردی است که اطاعت را پیشه نموده و طلبی است که در ذمه ولی خود دارد، بر ولی و زمام دار واجب ...
بررسی تطبیقی دیدگاه فخر رازی و علاّمه طباطبائی دربارۀ صفات خبری
تفسیر کرده اند. عدّه ای از ظاهرگرایان و برخی از تأویل گرایان، قائل به تفویض تفسیر این آیات به خداوند متعال شده اند و بر سکوت و تعطیل فهم آیات قرآنی حکم نموده اند که این با اهداف هدایتی قرآن و دعوت به تدبّر آن منافات دارد. خداوند متعال در قرآن می فرماید: ما قرآن را به زبان عربی فرستادیم تا شما تعقّل کنید (یوسف/3) و همین معنا را با بیانی دیگر در سورۀ زخرف تأکید می کند (الزّخرف/3) و گاه کسانی ...