سایر منابع:
سایر خبرها
گنگستری مانند صورت زخمی هاوارد هاکس و سزار کوچک مروین لروی و دشمن مردم ویلیام ولمن در اوایل دهه 30 تا آثاری همچون دوستان خوب و دار و دسته نیویورکی مارتین اسکوسیزی و تا... انتشار فیلم ویدئویی استخر پروانه (طناز طباطبایی)، همسر یکی از گنده لات های محله به نام هاشم (امیر آقایی) باعث قتل پروانه و به زندان افتادن هاشم می شود. شرط احمد (علیرضا داوود نژاد) برای گذشتن از خون دخترش آن است که ...
از ظلم هایی است که مردان و جامعه توصیف شده در فیلم شنای پروانه در حق یک زن که فقط می خواهد زندگی آرامی داشته باشد، روا می دارند. این ظلم به زنان زمانی مضاعف می شود که این افراد برای در امان ماندن از دست دیگر اشرار جامعه مجبورند یک سایه بالاسر ولو یک لات بی سروپا که همه افعالش در عرق خوری و قمار و قاچاق مواد مخدر خلاصه می شود را بپذیرند. در بخش هایی دیگر از این فیلم زنان و دختران جوانی را می بینیم ...
...> اولین فیلم بلند سینمایی محمد کارت (مستندساز) به نام شنای پروانه درباره درگیری های درون دسته جات اراذل و اوباش شهری است که فیلم های بسیاری در تاریخ سینما را به ذهن متبادر می سازد، از آثار سینمای گنگستری مانند صورت زخمی هاوارد هاکس و سزار کوچک مروین لروی و دشمن مردم ویلیام ولمن در اوایل دهه 30 تا آثاری همچون دوستان خوب و دار و دسته نیویورکی مارتین اسکوسیزی و تا... انتشار فیلم ویدئویی استخر ...
ستاره صبح - نشست خبری فیلم شنای پروانه به نویسندگی و کارگردانی محمد کارت با حضور کارگردان، حسین دوماری و پدرام پورامیری (نویسنده) امیر آقایی، جواد عزتی، پانته آ بهرام، طناز طباطبایی، علی شادمان، مه لقا باقری، آبان عسگری (بازیگر) ،سعید حسنلو (طراح صحنه)، اسماعیل علیزاده (تدوین)، غزاله معتمد (طراح لباس)، عظیم قراینی (طراح چهره پردازی) و سید رضا صائمی (منتقد) روز یکشنبه سیزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. نظر یک منتقد درباره فیلم رضا صائمی، منتقد با بیان این مطلب که اعتقاد به نقد صریح فیلم سریعاً پس از نمایش فیلم ندارم و فیلم باید هضم شود و معتقدم تنها در این زمان می شود اظهارنظر کرد، گفت: این فیلم تداوم فیلم سازی کارت در ساخت فیلم های مستند و کوتاهش و تجربه فضای زیستی اوست. موضوع ملتهب اجتماعی نقطه قوتی بود که برای من جذاب بود. آن چیزی که این فیلم را از فیلم های این چنینی جدا می کند نگاه مستقل فیلم ساز به موضوع و شخصیت هایش است. وی در ادامه گفت: خشونتی که در فیلم می بینیم علیه خشونت است و در انتها مخاطب از چنین شخصیت هایی حس تنفر پیدا می کند. صائمی ادامه داد: این فیلم محصول زیسته خود کارگردان است. اگر خون مردگی را دیده باشید با این فضا آشنا هستید و این تداوم همین مسیر است. وقتی نخستین فیلم فیلم ساز وارد بخش سودای سیمرغ می شود تجربه این کارگردان را نشان می دهد و اینکه او بازیگر خوبی هم هست. در ادامه منصور ضابطیان که اجرای نشست ها را بر عهده داشت، گفت: کسانی که فیلم های کوتاه کارت را دیده اند منتظر تماشای فیلم ملتهب دیگری از او بودند که این انتظار برآورده شد. تجربه سی ساله! محمد کارت در ادامه این نشست و در ابتدای سخنانش از رسول صدرعاملی و محمد رنج کشان تشکر کرد و سپس درباره چگونگی شکل گیری ایده فیلم گفت: پروسه ساخت این فیلم به شدت پیچیده بود و شرایط آن سخت بود. ما هشت م ...
تغییر شکل داده اند. روابط شان تغییر کرده و حتی مسائل شان هم عوض شده است. در شنای پروانه تلاش شده است یک وضعیتی از بافت جنوب شهر را نشان بدهد که مبتلا به امروز است و مسائلی را بگوید که اقشار مختلف با آن دست و پنجه نرم می کنند. در فرهنگ ایرانی ما فرهنگ لوطی گری برآمده از فتیان و عیاران را داشتیم و داریم. طبقه ای که وابستگی به حکومت ندارند و از طرفی به لحاظ فرهنگی و مرامی متمایز از عموم ...
صدرعاملی نیز بر توفیق فیلم حس می شود. محمد کارت مانند سعید روستایی تجربه زیست در فضای جنوب شهر را داشته و با چنان دغدغه هایی پا در سینما گذاشته است. شنای پروانه هر لحظه برآورد و پیش بینی مخاطب را تغییر می دهد. ابتدا گمان می کنیم فیلمی مشابه خانه دختر درباره نقد فرهنگ مردسالار جامعه سنتی است، سپس به نظر می رسد از جنس شهر زیبا و درباره رضایت گرفتن از اولیای دم است، بعد فکر می کنیم می خواهد به انتقام ...