سایر منابع:
سایر خبرها
آیا بر اساس روایات، پدر می تواند بدون اجازه - حتی بر خلاف مصلحت - هرگونه تصرفاتی در اموال فرزند بالغ و ...
، همان مقدار نفقه واجب می باشد .[6] [1]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا( علیه السلام )، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج 2، ص 96، تهران، نشر جهان، چاپ اول، 1378ق؛ کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 5، ص 136، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق [2]. شیبانی، أبو عبد الله أحمد بن محمد، مسند احمد، تحقیق: الأرنؤوط، شعیب، مرشد، عادل و دیگران، اشراف ...
حدیث لوح، در چه منابع روایی آمده است؟
.... نجاشی، احمد بن علی، فهرست أسماء مصنفی الشیعة(رجال نجاشی)، ص 353، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ ششم، 1365ش؛ ابن داود حلی، کتاب الرجال، ص 340، انتشارات دانشگاه تهران ، 1383ق. [2]. رجال نجاشی، ص 354؛ علامه حلی ، خلاصة الاقوال، ص 157، قم ، دار الذخائر، 1411ق. [3]. شیخ طوسی، الفهرست، محقق، مصحح، آل بحر العلوم، سید محمد صادق، ص 294، نجف، المکتبة المرتضویه، چاپ اول، بی تا. [4]. کشی ...
آیا پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) در طول حیاتش چیزی پیشگویی می کرد؟
، وَبَنُو مَخْزُومٍ ؛ حاکم نیشابوری، محمد بن عبد الله، المستدرک علی الصحیحین، تحقیق، عبد القادر عطا، مصطفی، ج 4، ص 534، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1411ق؛ خزاعی مروزی، أبو عبد الله نعیم بن حماد، کتاب الفتن، محقق، زهیری، سمیر أمین، ج 1، ص 131، قاهره، مکتبة التوحید، چاپ اول، 1412ق. [2]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 1، ص 215، تهران، دار الکتب ...
روایاتی که سفارش به خوردن گوشت می کنند، چگونه با روایاتی که از خوردن گوشت منع می کنند، جمع می شوند؟
، چاپ اول، 1385ق. [8]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 6، ص 310، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. [9]. مَرَقُ لَحْمِ الْبَقَرِ یَذْهَبُ بِالْبَیَاضِ ؛ الکافی، ج 6، ص 311. آیات مرتبط سوره النحل (5) : وَالْأَنْعَامَ خَلَقَهَا ۗ لَکُمْ فِیهَا دِفْءٌ وَمَنَافِعُ وَمِنْهَا تَأْکُلُونَ سوره النحل (14) : وَهُوَ ...
نظر اسلام در ارتباط با منازل بزرگ و مجلل چیست؟ و چگونه می توان مردم را در ساخت مسکن به سمت میانه روی سوق ...
، مورد سرزنش و تقبیح قرار گرفته است. [1]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 610، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق. [2]. ابی یعلی تمیمی، أحمد بن علی، مسند أبی یعلی، ج 13، ص 257، دمشق، دار المأمون للتراث، چاپ اول، 1404ق؛ نسائی، أبو عبد الرحمن أحمد بن شعیب، السنن الکبری، محقق: شلبی، حسن عبد المنعم، ج 9، ص 36، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ اول ...
بهترین الگوی جوانان
لشکری انبوه از دشمن مواجه شد، لحظه ای درنگ نکرد و حتی در برابر پیشنهاد یزدیان که تو از مایی، پس به ما ملحق شو! ایستاد و فرمود: لقرابة رسول الله أحق ان ترعی من قرابة یزید بن معاویة؛ (ابی نصر، 1413: 30، أولاد الإمام أبی عبد الله الحسین بن علی الشهید(ع)) برای من خویشاوندی با رسول خدا شایسته تر از خویشاوندی با یزید بن معاویه است. پس از این سخن، ایشان به میدان نبرد رفت و ...
از دیدگاه اسلام آیا میهمانی رفتن هم مانند میهمانی دادن دارای آدابی است؟
.[21] ابوخلیفه گوید: من و ابو عُبیده حَذّاء، به حضور امام باقر( علیه السلام ) رسیدیم. امام به کنیزش فرمود بالشی بیاورد. من گفتم: لازم نیست. همین طوری می نشینیم. امام فرمود: ای ابو خلیفه! عزّت و احترام را رد نکن... .[22] [1]. راوندی کاشانی، فضل الله بن علی، النوادر، محقق و مصحح: صادقی اردستانی، احمد، ص 35، قم، دار الکتاب، چاپ اول، بی تا. [2]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق و مصحح ...
معنای صفات کریم و اکرم در لغت، قرآن و حدیث چیست؟
.... ابن اثیر جزری، مبارک بن محمد، النهایة فی غریب الحدیث و الأثر، محقق، مصحح، طناحی، محمود محمد، ج 4، ص 166، قم، مؤسسه مطبوعاتی اسماعیلیان ، چاپ چهارم، 1367ش؛ همچنین ر.ک: قشیری ، ابو القاسم، شرح الأسماء الحسنی ، تحقیق، سعید، عبد الروف، محمد علی، سعد حسن، ص 269 – 272، قاهره، دار الحرم للتراث ، چاپ اول، 1422ق. [5]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 531، قم، مؤسسه دار الهجرة، چاپ دوم ...
معنای قناع، برقع، نقاب و روبند چیست؟ آیا حضرت زهرا( سلام الله علیها ) از این پوشش ها استفاده می کردند؟ ...
، مرکز الکتاب للترجمة و النشر ، چاپ اول، 1402ق. [2]. واسطی زبیدی، محب الدین سید محمد مرتضی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج 2، ص 446، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1414ق. [3]. فیومی، احمد بن محمد، المصباح المنیر، ج 2، ص 620، قم، منشورات دار الرضی، چاپ اول، بی تا. [4]. بستانی، فؤاد افرام، مهیار، رضا، فرهنگ ابجدی عربی-فارسی، ص 928، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1375ش؛ لغت نامه دهخدا ...
در تعالیم اسلام برای رهایی از خیال پردازی چه راه کارهایی وجود دارد؟
خیال پردازی های غیر دینی به حد آزار دهنده ای رسیدند، علاوه بر دعا برای برطرف شدن آن باید اقدامات دیگری نیز انجام داد، مانند آن که به فرصت های از دست رفته بر اثر این تخیلات موهوم اندیشید، برنامه ای برای مطالعه و شرکت در امور اجتماعی تنظیم کرد که انسان را با واقعیات بیشتر آشنا کند و ... . [1]. کوفی، محمد بن محمد اشعث، الجعفریات (الأشعثیات)، ص 227، تهران، مکتبة نینوی الحدیثة، چاپ اول، بی تا. ...
آیا حقیقت دارد که پیامبر در مسئله ای إن شاء الله نگفت و به همین جهت چهل روز وحی از ایشان قطع گردید؟
، چاپ اول، 1380ق. [5]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 34، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق. [6]. مجلسی اول، محمد تقی، روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، موسوی کرمانی، سید حسین، اشتهاردی، علی پناه، طباطبائی، سید فضل الله، ج 8، ص 17، قم، مؤسسه فرهنگی اسلامی کوشانپور، چاپ دوم، 1406ق؛ ابن أبی جمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی ...
هنگام وضو گرفتن خواندن چه دعاهایی مستحب است؟
وُضُوءَکَ وَ صَلَاتَکَ فَأَتَی أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ فَشَکَا ذَلِکَ إِلَیْهِ فَقَالَ لَهُ هَلْ سَمَّیْتَ حَیْثُ تَوَضَّأْتَ قَالَ لَا قَالَ سَمِّ عَلَی وُضُوئِکَ فَسَمَّی وَ تَوَضَّأَ وَ صَلَّی فَأَتَی النَّبِیَّ فَلَمْ یَأْمُرْهُ أَنْ یُعِیدَ ؛ شیخ طوسی، الإستبصار فیما اختلف من الأخبار، محقق، مصحح، موسوی خرسان، حسن، ج 1، ص 68، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ اول، 1390ق. [2]. کلینی، محمد بن ...
در تعالیم و آموزه های اسلام برای نشستن چه آدابی وجود دارد؟
، تهران، المکتبة الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1382ق. [5]. أبی عبد الله( علیه السلام ) قال: کان رسول الله أکثر ما یجلس تجاه القبلة ؛ طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 26، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق؛ بحرانی، سید هاشم، حلیة الأبرار فی أحوال محمّد و آله الأطهار( علیه السلام )، ج 1، ص 334، قم، مؤسسة المعارف الإسلامیة، چاپ اول، 1411ق. [6]. رأیت أبا عبد الله( علیه السلام ) یجلس فی بیته عند ...
جبرئیل از طرف خداوند چه هدیه ویژه ای برای پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) آورده بود؟
بِهِنَّ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ قُلْ یَا عِمَادَ مَنْ لَا عِمَادَ لَهُ .... فَإِنَّکَ لَا تَقُومُ مِنْ مَجْلِسِکَ حَتَّی تُسْتَجَابَ لَکَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ . [2]. ابن بابویه، محمد بن علی، معانی الأخبار، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، النص، ص 260- 261، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. حَدَّثَنَا أَبِی رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ ...
آثار فردی و اجتماعی حضور در مسجد چیست؟
السَّمَاءِ کَمَا تُضِی ءُ النُّجُومُ لِأَهْلِ الْأَرْضِ أَلَا طُوبَی لِمَنْ کَانَتِ الْمَسَاجِدُ بُیُوتَهُ ؛ برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ص 47، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق؛ طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 297، قم، شریف رضی، چاپ چهارم، 1412ق. [2]. أَلَا طُوبَی لِعَبْدٍ تَوَضَّأَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلَا إِنَّ عَلَی ...
آیا خون ریزی های ناشی از عادت ماهیانه، زایمان و ... که بانوان دچار آن می شوند، پاداشی برای آنها نیز دارد ...
.... ابن حیون، نعمان بن محمد مغربی، دعائم الإسلام و ذکر الحلال و الحرام و القضایا و الأحکام، محقق، مصحح، فیضی، آصف، ج 2، ص 191، قم، مؤسسة آل البیت(علیهم السلام)، چاپ دوم، 1385ق؛ ابن أبی جمهور، محمد بن زین الدین، عوالی اللئالی العزیزیة فی الأحادیث الدینیة، محقق، مصحح، عراقی، مجتبی، ج 3، ص 293، قم، دار سید الشهداء للنشر، چاپ اول، 1405ق. [6]. ذکَرَ رَسُولُ اللَّهِ ص الْجِهَادَ فَقَالَتِ امْرَأَةٌ ...
غیر عرب ها چه مشکلی دارند که امام علی( علیه السلام ) استفاده از پوشاک و خوراک آنها را موجب گمراهی عرب می ...
...، عید ایرانیان بوده، ظاهراً این هدیه نیز از جانب آنان ارسال شده است. [1]. برقی، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 440، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق؛ شیخ حرّ عاملی، هدایة الامة إلی أحکام الأئمة(منتخب المسائل)، ج 2، ص 118، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، 1412ق. [2]. صَفَّاه و اختارَه؛ و کل ما صُفِّیَ لیُعْزَل لُبابُه ؛ ابن منظور، محمد ...
آیا این که در روایات گفته شده؛ برای تشخیص کودکانی با عاقبت نیک یا شرّ و جنازه مسلمان از کافر، به بیضه و ...
لإحیاء الآثار الجعفریة، چاپ سوم، 1387ق؛ ابن فهد حلّی، جمال الدین احمد بن محمد، المقتصر من شرح المختصر، محقق، مصحح، رجائی ، سید مهدی، ص 162، مشهد، مجمع البحوث الإسلامیة، چاپ اول، 1410ق. [3]. مُحَمَّدُ بْنُ أَحْمَدَ بْنِ یَحْیَی عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ عَنْ حَمَّادِ بْنِ یَحْیَی عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ( علیه السلام ) قَالَ: قَالَ رَسُولُ ...
آیا ذبح حیوانی که آماده جفت گیری است، حرام است؟
فی شرح أخبار آل الرسول، محقق، مصحح، رسولی، سید هاشم، ج 22، ص 55، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ دوم، 1404ق. [5]. اردبیلی، احمد بن محمد، مجمع الفائدة و البرهان فی شرح إرشاد الأذهان، محقق، مصحح، عراقی، آقا مجتبی، اشتهاردی، علی پناه، یزدی اصفهانی، آقا حسین، ج 11، ص 265، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1403ق. [6]. أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ سُئِلَ عَنِ الْبَهِیمَةِ الَّتِی تُنْکَحُ ...
آیا پیامبر اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) به جهت زمین خوردن حسنین(علیه السلام ) و شنیدن صدای گریه ...
إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق. [4]. فزع: ترس، بیم، هراس، ناله و زاری، فریاد ؛ فرهنگ عمید، واژه فزع ؛ و نیز ر.ک: ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 8، ص 251، بیروت، دار صادر، چاپ سوم، 1414ق. [5]. یحیی بن أبی کثیر و سفیان بن عیینة: أنه سمع رسول الله بکاء الحسن و الحسین و هو علی المنبر فقام فزعا ثم قال أیها الناس ما الولد إلا فتنة لقد قمت إلیهما و ما معی عقلی ؛ ابن شهر آشوب مازندرانی، مناقب آل أبی طالب(علیهم السلام)، ج 3، ص 385، قم، انتشارات علامه، چاپ اول، 1379ق؛ محدث نوری، حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج 15، ص 170، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام )، چاپ اول، 1408ق. ...
با آن که بسیاری از روایات، ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) را روز شنبه اعلام می کنند؟ چرا ...
، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 394، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش؛ فتال نیشابوری، محمد بن احمد، روضة الواعظین و بصیرة المتعظین، ج 2، ص 392، قم، انتشارات رضی، چاپ اول، 1375ش. [2]. فما هو قلت قوله( صلی الله علیه و آله و سلم ) لا تعادوا الأیام فتعادیکم ما معناه فقال نعم الأیام نحن بنا قامت السماوات و الأرض فالسبت اسم رسول الله( صلی الله علیه و آله و سلم ) و الأحد أمیر المؤمنین و الإثنین ...
آیا بنابر روایات، آواز شبانگاهان جغدها، نوعی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام ) است؟
نَفْسِهَا أَنْ لَا تَأْوِیَ الْعُمْرَانَ أَبَداً وَ لَا تَأْوِیَ إِلَّا الْخَرَابَ فَلَا تَزَالُ نَهَارَهَا صَائِمَةً حَزِینَةً حَتَّی یَجُنَّهَا اللَّیْلُ فَإِذَا جَنَّهَا اللَّیْلُ فَلَا تَزَالُ تَرِنُّ [تَرِثُ ] عَلَی الْحُسَیْنِ حَتَّی تُصْبِحَ ؛ ابن قولویه، جعفر بن محمد، کامل الزیارات، محقق، مصحح، امینی، عبد الحسین، ص 99، نجف اشرف، دار المرتضویة، چاپ اول، 1356ش. [3]. إنّ هذه البومة ...
از نگاه روایات؛ لقمان حکیم دارای چه شخصیتی است؟ آیا او یک برده بوده و به جایی رسید که سمت استادی نسبت به ...
البیان فی تفسیر القرآن، ج 21، ص 43، بیروت، دار المعرفة، چاپ اول، 1412ق. [15]. شهرزوری، محمد بن محمود، نزهه الارواح و روضه الافراح( تاریخ الحکماء)، ص 326، تهران، شرکت انتشارات علمی فرهنگی ، چاپ اول، 1365ش. [16]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق، مصحح، موسوی جزائری، سید طیب، ج 2، ص 162، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ فیض کاشانی، ملامحسن، تفسیر الصافی، تحقیق، اعلمی، حسین، ج 4، ص ...
روایاتی که می گویند گناهانی؛ مانند دروغ، غیبت، و ... روزه را باطل می کند، معنایشان چیست؟
لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 4، ص 18، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، 1413ق. [4]. ابو طالب مکی، محمد بن علی ، قوت القلوب فی معاملة المحبوب و وصف طریق المرید إلی مقام التوحید، ج 1، ص 141، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، بی تا؛ غزالی، محمد بن محمد، إحیاء علوم الدین، ج 3، ص 429، بیروت، دار الکتب العربی ، چاپ اول، بی تا. [5]. ابن ابی حاتم رازی، عبد الرحمن بن محمد ...
امام علی(علیه السلام ) در نصیحت به عثمان بن حُنَیف وضع مالی خود را چگونه توصیف کرد؟
، علی اصغر، ج 5، ص 185، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1375ش. .[3] کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 8، ص 130، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق. وَ لَقَدْ وُلِّیَ النَّاسَ خَمْسَ سِنِینَ فَمَا وَضَعَ آجُرَّةً عَلَی آجُرَّةٍ وَ لَا لَبِنَةً عَلَی لَبِنَةٍ وَ لَا أَقْطَعَ قَطِیعَةً وَ لَا أَوْرَثَ بَیْضَاءَ وَ لَا حَمْرَاءَ إِلَّا ...
معنای این سخن امام علی( علیه السلام ) که می فرماید: بنده دیگری مباش در حالی که خداوند تو را آزاد آفرید! ...
، غفاری، علی اکبر، النص، ص 77، جامعه مدرسین، قم، چاپ دوم، 1404 ق، 1363 ش؛ شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق، صالح، صبحی، ص 401، هجرت، قم، چاپ اول، 1414ق. [2]. شیخ صدوق، خصال، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج 2، ص 420، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. [3]. توبه، 31. (آنها) دانشمندان و راهبان خویش را معبودهایی در برابر خدا قرار دادند . [4]. برقی، احمد بن محمد بن خالد ...
مسواک زدن در حمام و استخر چه حکمی دارد؟
سبزواری ، احمد، ج 1، ص 351، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1419ق. [3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 3، ص 22، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق؛ برقی، احمد بن محمد، المحاسن، محقق، مصحح، محدث، جلال الدین، ج 2، ص 561، دار الکتب الإسلامیة، قم، چاپ دوم، 1371ق. [4]. طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 50، شریف رضی، قم، چاپ چهارم ...
آیا این حدیث سند دارد: اگر کسی امام زمان( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) را در روز نبیند کور می شود ؟ در ...
، مشهد، نشر مرتضی، چاپ اول، 1403ق؛ رازی، محمد بن حسین ، نزهة الکرام و بستان العوام ، ج 2، ص 565 – 566، کتابخانه مرکزی و ادبیات دانشگاه تهران ، بی تا. [2]. ر.ک: رؤیت امام زمان ( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) ، سؤال 2768. [3]. ر.ک: ارتباط با امام زمان ( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) ، سؤال 1029. T ...
ضمن معرفی چند ترجمه و شرح از توحید مفضل، مراد امام از این عبارت را بیان کنید: ابر، تِنِّین را می رباید؛ ...
، قم، چاپ سوم، بی تا؛ مجلسی، محمدباقر، بحار الأنوار، ج 3، ص 101، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق. [2]. ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج 13، ص 74 ، دار الفکر، بیروت، چاپ سوم، 1414ق؛ حمیری، نشوان بن سعید، شمس العلوم و دواء کلام العرب من الکلوم، ج 2، ص 703، دار الفکر المعاصر، بیروت، چاپ اول، 1420ق؛ طریحی، فخر الدین، مجمع البحرین، ج 6، ص 221، کتابفروشی مرتضوی، تهران، چاپ سوم ...
آیا هر فردی که اول ماه قمری پنیر بخورد، حاجتش برآورده می شود؟
اول هر ماه، آن را بخورد چه بسا حاجتی از او رد نشود .[3] صرف نظر از سند ما بین سید بن طاوس تا هارون بن موسی تلعکبری (از علما و محدّثان بزرگ قرن پنجم و هم عصر نجاشی[4]) که در روایت وجود ندارد، چندین نفر از افراد ذکر شده در این سند، شناخته شده نبوده و یا مطلبی برای آنها در کتاب های رجال حدیث ذکر نشده است. از جمله محمد بن یحیی فارسی و محمد بن یحیی طبری که نامی از آنها در منابع اولیه رجالی نیست و ...