سایر منابع:
سایر خبرها
نورعلی برومند استاد موسیقی و نوازنده چیره دست انواع سازهای سنّتی ایرانی به شمار می رفت که نقش بسزایی در تکامل و انتقال موسیقی به نسل های بعد از خود داشت. وی در حفظ و اشاعه ردیف موسیقی سنتی تلاش های ارزنده ای کرد به گونه ای که بسیاری او را احیاگر موسیقی اصیل ایرانی می دانند. دوام و قوام موسیقی ایرانی مدیون افرادی است که از سال های گذشته تاکنون با خدمات بی بدیل خود به این هنر در حفظ و ...
ارزش ها و مقدسات خودش را عملاً ناروا و ناشایسته می داند، باید متقابلاً توهین به ارزش ها و مقدسات دیگری را نیز ناروا و ناشایسته بداند. به واقع، این قاعده وقتی اخلاقی خواهد بود که قابل تعمیم به همه انسان ها باشد. با توجه به این قاعده، انسان همان طور که به خودش اجازه می دهد برای خودش مقدسات و امور ارزشمندی داشته باشد و برای آن ها حرمت قائل است، به دیگران نیز حق می دهد که برای خودشان امور مقدس و ...
... با اینکه از او جز چند ضبط کوتاه و یک فیلم صدونودونه دقیقه ای به کارگردانی فرشاد فدائیان منبع مدون چندانی از او باقی نمانده است، اما با گذشت سال ها از درگذشت این والامقام موسیقی مقامی، اندک قطعات برجای مانده از آوا و نوای او همچنان جلادهنده روح شنوندگان و دوستداران موسیقی مقامی است، اجرا های حاج قربان، معمولا به صورت دو بخشی ارائه می شود، به این صورت که بخش اول اجرا از اشعار ابتدایی که عمدتاً ...
او مجموعه این ردیف را با اجرای اسماعیل قهرمانی به ضبط در آورد و آن را به شاگردان سازی و آوازی خود انتقال داد. مهم ترین ویژگی استاد برومند معلمی اش بود که توانست بزرگان بسیاری را تربیت کند. استاد محمدرضا شجریان درباره آشنایی اش با استاد برومند گفته بود: حدود سال 1350 بود که یک روز استاد بهاری تلفن کردند و پس از احوال پرسی گفتند چند شب پیش با نورعلی خان برومند بودیم و صحبت شما به میان آمد. آقای برومند گفت بدم نمی آید که شجریان را از نزدیک ببینم. در ضمن خیلی حرف با او دارم. آقای بهاری ادامه دادند؛ ولی من آنجا چیزی نگفتم بد نیست که قراری بگذاری و بروی نزد برومند. چون می دانم که خیلی دوست داری که چیزی یاد بگیری. او هم که استاد خوبی است و می تواند چیزهای زیادی به شما یاد دهد. از پیشنهاد استاد بهاری استقبال کردم. یک شب جمعه به همراه استاد بهاری به منزل دوست استاد برومند که در خیابان صاحبقرانیه ...
کامل داشت و یکی از بزرگترین کار های او ترجمه، تفسیر کتاب ارزشمند الموسیقی الکبیر اثر فارابی به فارسی به شمار می رود و بخش بزرگی از مطالعات و تحقیقات وی در زمینه موسیقی علمی است. استاد برکشلی نواختن برخی آلات موسیقی را به خوبی می دانست و مدت ها شاگرد استاد علینقی وزیری بود و از او ویولن درس می گرفت، در همان زمان بود که به پیشنهاد استاد حسابی با همکاری چند تن از موسیقی دانان و هنرمندان از ...