سایر منابع:
سایر خبرها
تا سن چهل سالگی مغزم فعال بود و خوب کار می کرد و به دنبال ریاضیات و پژوهش در علوم اعداد بودم. از چهل تا شصت سالگی که ذهنم ضعیف شده بود به فلسفه روی آوردم و در اواخر عمر که مغزم به کلی از کار افتاد به سیاست (و مبانی علم مدن و تدبیر منزل) پرداختم. عمق معانی از اعداد و بنیان های تفکر گرفته تا فعل و کارکرد اجتماعی در اندیشه سیاسی. این عبارت و عبارت های شبیه به این البته با برگردان های متفاوت ...
گفت که علوم انسانی در پیشینه پیشامدرن وجود نداشتند، البته یونانیان باستان به سیاست پرداختند (افلاطون، ارسطو، فارابی) ولی علم اقتصاد وجودنداشت، نه حتی در ارسطو که درباب تمشیت معیشت خانوار مطالبی گفته بود که واژه فرنگی Economy از واژه ای که ارسطو بر آن تمشیت نهاد، برگرفته شده است. ما در زمانه پیشامدرن نه جامعه شناسی داشتیم و نه انسان شناسی. ابن خلدون استثنایی بغایت زمان پریش براین قاعده که گفتم بود ...
...، برای بسیاری آشفته و پریشان و حتی غریب و بیگانه است. میراث داوری برای ما داوری برای ما میراث و دستاوردهای بزرگی به ارمغان آورده است. در این مجال اندک، تنها به برخی از مهم ترین آنها و نه ضرورتاً همه مهم ترین ها اشاراتی کوتاه خواهم داشت. دفاع از حریم فلسفه و تفکر در روزگاری که جامعه ما و خیل انبوه نوگرایان و سنت گرایان ما در میان ایدئولوژی های گوناگون ...
آغاز حرکت انقلاب شکوهمند اسلامی شناخت، افزود: امام(ره) تقریباً از دهه 30 به عنوان یک مدرس بزرگ و استادی جوان پرور شناخته می شد، ایشان یک فقیه متبحر در فقه، یک اسوه نواندیش، فیلسوفی گرانمایه، استاد درجه اول اخلاق و مهذب اخلاق بود که درس فلسفه شان در قم درس اول بود. ادیانی با یادآوری اینکه امام(ره) قبل از اینکه پا به عرصه اجتماع بگذارد و بُعد رهبری سیاسی و اجتماعی شان در آسمان ملت ایران ...
فلسفه غیبت سخن گفته است. مشروح این گفت وگو را در ادامه می خوانید: منظور از انتظار فرج چیست؟ انتظار فرج به معنای چشم به راه بودن ظهور آخرین ذخیرۀ الهی و تنها مصلح حقیقی و نجات بخش الهی و آماده شدن برای یاری او برای برپایی حکومت عدل و قسط در سراسر گیتی است. انتظار فرج یعنی چشم به راه بودن آینده ای که که حقیقت مطلق، عدالت مطلق و معنویت مطلق در سراسر هستی حاکم ...
علی الاسفار (عربی) امام خمینی - رضوان الله علیه - از مدرسین اسفار ملاصدرا بوده و گویا حواشی بر این کتاب داشته باشند؛ زیرا یکی از فضلای حوزه علمیه قم حاشیه ای از ایشان در مجله کیهان اندیشه نقل کردند به این شرح: صدرالمتالهین در اسفار جلد ششم صفحه دو ماهه درباره حدیث "ماترددت فی شئ انا فاعله کترددی فی قبض روح عبدی المومن" می گوید: فما معنی التردد المنسوب الیه؟ والذی سخ الهذا الراقم ال ...
استدلال های عاطفی قرن هجدهم مفهوم فضیلت است و معنای اسطوره ای آن یعنی وظیفه. *دادارباوری، فلسفه ای است که به جای اتکا به وحی به عقل تکیه می کند و از طریق آن وجود خداییِ خالق را اثبات می کند. گاه به آن مذهب طبیعی هم می گویند؛ چرا که تاکید آن بر قوای عقلانی طبیعی انسان است و نه وحی الهی*. اما در قرن نوزدهم نوعی دنیوی شدن پدید آمد (ترکیبی به وضوح چند وجهی و ناممکن از تمایلات زیبایی شناختی ...
ن یونان، جهان کفر یا غیر اسلامی با اسلام بلکه چالش شیعه و سنی است. به تعبیری حوزه تمدنی به گونه ای است که شما نیازی احساس نمی کنید که بروید ارسطو، افلاطون و جالینوس بخوانید، همه محتوا ها متناسب با زیست اسلامی سامان یافته اند؛ لذا منازعات درون جهان اسلامی است. چالش چهارم، مواجهه متفاوت با جهان غیراسلامی این ماجرا ادامه پیدا می کند تا دوره قاجار و بعدش هم در دوره افشاریه و زندیه طی می شو ...