سایر منابع:
سایر خبرها
ولایت اهل بیت(ع) زمینه برخورداری از ربوبیت ذات اقدس الهی
...، آن فضیلت چیست؟ حضرت فرمودند: خداوند عز و جل از صلب او، پشت و پناه این امت و علم و نور و فصل و حکومت و بهترین زاده و برترین کسی که (به دست خداوند) پرورش یافته، را بیرون می آورد که خدا به وسیله او، خون ها را حفظ می کند و میان مردم را اصلاح می نماید و پراکندگی را برطرف نموده و رخنه را می بندد. برهنه را پوشانده و گرسنه را سیر می کند و هراسان را آسوده خاطر نموده و باران را نازل نموده و به ...
سند افتخار امیرالمو منین(ع) درقرآن کریم/ فداکاری حضرت علی علیه السلام در شب تاریخی هجرت
(ص) به دنبال تصمیم قریش بر قتل پیامبر(ص)، جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و او را از نقشه مشرکان آگاه ساخت و دستور خداوند را ابلاغ کرد چنان که در آیه 30 سوره انفال آمده است: "به یاد آور هنگامی که کافران از در مکر وارد شده و تصمیم گرفتند که تو را زندانی کنند و یا بکشند و یا تبعید نمایند، آنان مکر می ورزند خدا نیز مکر آنان را خنثی می سازد خداوند از همه چاره جوتر است." که پیامبر(ص) تصمیم گرفت ...
ده اصل مهم در زندگی پیامبر اکرم (ص)
حسب رتبه و مرتبه اول است، که در آن حدیث قدسی آمده است که: لولاک لما خلقت الافلاک ؛ بحار الأنوار (ط - بیروت)، ج 16، ص: 406 که به لحاظ علت غایی بودن در نظام هستی است و به حسب صورت و ظاهر آن حضرت آخر است یعنی بعد از همه انبیاء است که فرمود: لا نبی بعدی ؛کافی (ط - الإسلامیة)، ج 8، ص: 26 آن جمله بسیار مهمش که فرمود: مقام دلگشایش جمع جمع است***جمال جان فزایش شمع جمع است یعنی مجموعه ...
مراحل تکامل از معرفت تا امامت
تواند به آن معنا یقین و علم پیدا کند در اینجا خدا خطاب کرد و فرمود؛ به توحید علم پیدا کن. نه تنها بگو لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ، بلکه بدان لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ . گفتن، حرکت بین راه است نه آغاز. آغاز، معرفت و اندیشه است. اول؛ آگاهی، آنگاه کوشش. اول؛ دانستن، آنگاه به راه افتادن. اول؛ شناختن، سپس تلاش فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ . قرآن معرفت را این چنین طرح می کند که ...
راههای شناخت توحید
عقلی توحید را آغاز این مراحل می داند، و به پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) می فرماید: فَاعْلَمْ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ به توحید علم پیدا کن. نه تنها لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بگو، بلکه لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ را بدان. گفتن لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ بعد از شناخت توحید است، و توحید هم دو بخش و دو بعد نداشت، که اول؛ نفی طاغوت و آلهه ی دروغین باشد و بعداً اثبات خدا. نه، این ...
وحدت قاهره ی حضرت احدیّت
الله هستند و خدا هم در عرض آنها، پس وحدت خدا وحدت قهار نیست. چیزی را تحت قهرش نمی پوشاند و فراگیر نیست. اینکه فرمود؛ خدای من و خدای شما اللهی است که واحد قهار است، یعنی وحدت او قاهره است. وحدت قهار، برای تو هم شریک جانمی گذارد، پس در ردیف چیزی نیست و در ردیفش هم چیزی نیست. با اینکه خدا با همه چیز است هرگز چیزی با خدا نیست، یعنی در عین حال که خدا مع کل شیء است هرگز چیزی با خدا نیست، چون این ...
توحید خالقیّت و ارتباط آن با علم خدای سُبحان
که در اینجا مطرح است این است که در اثر توحید خالقیت که غیرخدا نقشی ندارد، صحنه ی آفرینش، صحنه ی علم خداست. نه تنها به همه چیز عالم است، نه تنها به همه چیز آگاهی دارد، بلکه به تعبیر بعضی از حکمای بزرگ اسلام، خدا به تمام اشیاء ناظر و بصیر است. در این مسئله که خدا بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ است، به آنچه انجام می دهید، بصیر و بیناست خیلی ها چنین تعبیر می کنند که بصیر است یعنی عالم به مبصرات است ...
ثمرات حیات طیّبه
روی اصول فلسفی طبق علم الهی چیزی واجب می شود، و به تعبیرات دینی کَتَبَ عَلَی نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ و مانند آن، اینها یجب عنه است، یعنی حتماً خدا انجام می دهد، نه یجب علیه یعنی حتماً باید بکند. زیرا باید را او آفرید، و خدا محکوم هیچ بایدی نخواهد شد. حتماً خدا می کند، نه حتماً باید بکند. زیرا او محکوم هیچ قانونی نیست، چون قانون یا معدوم است و یا موجود. اگر معدوم باشد که قانون نیست و اگر موجود ...
حیات طیّبه
یا تکامل است، نه زن بودن مانع. ولی در هنگام اجرای عمل و اجرای مسئولیت ها، کارها تقسیم شده است. هرکس مسئولیتش را بهتر و رساتر انجام داد پیش خدا مقرب تر است. الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَی اللَّهِ (4) یعنی اینکه چه کسی تهیدست است و چه کسی توانگر، در روز قیامت معلوم می شود. بعد از اینکه انسان به حضور الله رسید و در آنجا به معرض حساب درآمد، روشن می شود که چه کسی توانگر بود و چه کسی ...
قرآن در قیامت از چه کسانی شکایت می کند؟
از همه مهم تر عمل نکردن به مفاهیم و مضامین آیات را از مصادیق مهجوریت قرآن به حساب آورد. هر کدام از ما نیز در این مهجوریت زدایی از کتاب آسمانیمان سهم ارزشمندی خواهیم داشت ... چرا که عمل به هر یک از آیات قرآن کریم خود راهی برای مهجوریت زدایی از قرآن کریم می باشد. شکایت قرآن از مردم در روز قیامت در کتاب وسائل الشّیعة از حضرت رسول اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم روایت شده ...
عمل تعیین کننده ی نحوه پیوند انسان با خارج
یا نه، ببیند اگر کسی دیگر وارد شهر شد و یکی از این کارها را بعهده گرفت و مردم دور او جمع شدند و پای سخنرانی او نشستند و پشت سر او اقتدا کردند، اگر تحولی در او پیدا نشد و گفت؛ همین کاری را که من می خواستم بکنم و می کردم اکنون دیگری می کند و تفاوتی ندارد، معلوم می شود برای رضای خدا می کرد، ولی اگر گفت؛ مردم عجب خوش استقبال و بد بدرقه اند. ما که عمری خدمت کردیم ما را رها کردند و به سراغ ناشناس و این ...
راه درک تسبیح جهان
: أَنطَقَنَا اللَّهُ الَّذِی أَنطَقَ کُلَّ شَیْءٍ (5) خدایی که هر موجودی را گویا کرد ما را هم به سخن درآورد و او ما را آگاه و گویا کرد که آگاهیمان را عرضه کنیم. اگر خدا در قیامت آنها را آگاه کند روز احتجاج، بنده می تواند حجت اقامه کند و بگوید؛ خدایا! تو به آنها آگاهی دادی، وگرنه آنها آگاه نبودند. باری، در قیامت اعضاء و جوارح، آنچه را که در دنیا اندوختند، اظهار می کنند. برای اینکه ما به حدی برسیم که ...
جهان خلقت مسبِّح حق تعالی
آنچه را که ضبط و تحمل کرده است ادا کند. و اگر خدا در قیامت به اینها آگاهی بدهد، در حالیکه در دنیا آگاه نباشند، این شهادت صحیح و مسموع نیست، و در اینصورت بنده می تواند علیه مولایش احتجاج کند که تو، به اینها آگاهی دادی و الا اینها آگاه نبودند تا شهادت بدهند. آن روز، روز حجت و روز حق است. بنابراین همه ی موجودات در دنیا چیز می فهمند و در قیامت به آنها شهادت می دهند و همه ی اشیاء سخن ...
چرا توحید قرآنی کامل ترین توحید است؟
. 3- نیز راوی سوال کرد از آیه ی مبارکه حبب الیکم الایمان آیا برای بندگان در آنچه تحبیب فرموده، فعلی است؟ فرمودند: نه 4-حضرت باقر (علیه السلام) فرمود: بر مردم نیست دانایی و عالم شدن، تا اینکه خدا تعلیم فرماید؛ و بر آنها است پس از تعلیم نمودن خداوند قبول نمودن علم. فیما سئل الجاثلین عن امیرالمومنین (علیه السلام) و کان فیما ساله ان قال له اخبرنی عرفت الله بمحمد ام عرفت محمداً بالله ...
دیدگاه آیت الله العظمی گلپایگانی(ره) در موضوع ولایت فقیه و تقریب بین المذاهب
آیة الله العظمی گلپایگانی نقل می کردند که یکی از علمای ساوه به حضور مرحوم آیه الله العظمی حائری آمد و ضمن گفتگو با آن بزرگ گفت: من مردم ساوه را از تقلید آقای مامقانی از مراجع نجف برگرداندم و آنان را به تقلید از شما فراخواندم. مرحوم آقای حائری سخت ناراحت شدند و فرمودند چرا این کار را کردید؟ مگر شما علم مرا کشیده و وزن کرده بودید و بیشتر از علم آقای مامقانی بود؟ آن عالم چون دید حال آقا متغیّر شد یک ...
اشرافیت دولتمردان/ سخنرانی دکتر محمد صادق کوشکی
روز تا آن صحنه یادمان هست، شیرینی از حلقمان پایین نمی رود. تو چه جوری می روی با مشکلات مردم آشنا می شوی، بعد راحت می روی کاخ مرمر در دفتر کارت؟! اینها تکرار تاریخ است. دفعه اول نیست که این بلا بر سر ما می آید. بر سر انقلاب پیامبر(ص) همین بلا وارد شد و از آن همه صحابی پیامبر(ص) فقط یک نفر مثل ابوذر اعتراض کرد. کسی اعتراض نکرد ! این روایت ما نیست. تکرار تاریخ است. ممکن است کسی بگوید حالا ...
پیامدهای معصوم نبودن امام
چرای خداوندی است که قطعاً تحقق یافته است؛ چنان که فرموده است: )انا نحن نزلنا الذکر وانا له لحافظون(63 در این که این آیه کلام خداوند است، تردیدی نیست. مفاد این آیه این است که خداوند قرآن را نازل کرده و آن را حفظ خواهد کرد. مصطفی را وعده کرد الطاف حق گر بمیری تو نمیرد این سبق من کتاب و معجزت را حافظم بیش و کم کن را زقرآن رافضم با این ...
تولید حداکثری و مصرف حداقلی، سبک اقتصادی امام رضا
...؛ مجموعة ورام، ج1، ص: 42 تعبیر عبد عام است و در اینجا به معنی کسی است که مخلوق خدا باشد، مخلوق اگر در پی شغلی باشد که در پناه آن از دیگران بی نیاز شود یعنی روی پای خود بایستد و خودکفا باشد و به واسطه شغلش استقلال اقتصادی خودش را حفظ کند، خداوند این بنده را دوست دارد، این حرف شامل حال کافر هم می شود. این ها نکات مهمی است که هر یک از این روایات با توجه به مسائل اقتصادی و در علم اقتصاد ...
چگونه می توان فرهنگ شهادت طلبی را در جامعه نهادینه کرد؟
...، در جامعه اسلامی است. چنانچه فرهنگ نماز تا حدودی چنین شمولی دارد. عوامل تقویت و گسترش این فرهنگ : 1. تلاش برای اشاعه و تعلیم معارف حقه قرآنی به منظور تقویت ایمان، اعتقاد و یقین مردم نسبت به مبدأ و معاد. در قرآن کریم، خداوند داستان ساحرانی را نقل می کند که از سوی فرعون مأموریت داشتند از طریق سحر با موسی مبارزه کنند بعد از اینکه، موسی علیه السّلام با معجزه الهی (انداختن ...
شباهت امام حسن(ع) با خضر نبی(ع)
کسانی که به غیب ایمان دارند، در آخر الزّمان هستند. کسانی که ندیدند، امّا با درک مطالب، ایمان دارند و این ها استوار هستند. اتّفاقاً همین بود دیگر که مردم در جبهه های جنگ، فتنه ها و ... می گفتند: اماما! اماما! از تو به یک اشاره، از ما به سر دویدن! تاریخ این انقلاب را بخوانید، در یک روز قریب به هزار انفجار صورت گرفت. این ها را چه کسی توانست مدیریت کند؟ همه به این علّت بود که مردم می گفتند ...
تبریک ماه ربیع الاول، سو ء تفاهمی بی پایه در حد قاشق زنی چهارشنبه سوری+ تصاویر
به گزارش گروه استانی تیتریک ساعت 4 و نیم صبح اولین روز از ماه ربیع الاول سال 1437 قمری است، عده زیادی از مردم در سنین و اقشار مختلف، در دسته های دو و یا چند نفره مقابل درب بسته مساجد شهر تجمع کرده و دق الباب میکنند و زیر لب چیزهایی زمزمه میکنند که به سختی شنیده میشود. در میان این افراد زن و مرد جوان با تیپ های مد روز ، زنان و مردان پا به سن گذاشته با ظاهر مذهبی، دختران و پسران جوان و ...
با فضیلت ترین ذکر و عامل برآورده شدن حاجات
سلامت پیامبر صلی الله علیه و آله از پیشگاه خدا است. ابو حمزه ثمالی از یکی از یاران پیامبر(ص) به نام کعب چنین نقل می کند: هنگامی که آیه فوق نازل شد عرض کردیم سلام بر تو را می دانیم، ولی صلاة بر تو چگونه است؟ فرمود بگوئید: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ کَمَا صَلَّیْتَ عَلَی إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ وَ بَارِکْ عَلَی آلِ مُحَمَّدٍ کَمَا بَارَکْتَ عَلَی آلِ إِبْرَاهِیمَ إِنَّکَ ...
ترجمه قبسات میرداماد به فارسی برای نخستین بار
امام هشتم شیعیان(ع) است. خداوند در آیه نهم از سوره مریم می فرماید: و قد خلقتک من قبل و لم تک شیئا و امام رضا(ع) در باب خلقت، جمله زیبایی دارند که برگرفته از همین آیه است. آن حضرت خداوند عالم را: خالق اذ لا مخلوق ، صانع اذ لا مصنوع و اله اذ لا مالوه معرفی می کنند. از نظر مترجم، آیه و حدیث مزبور، خلاصه ترین بیان اثبات عقلانی خالق و مخلوق است. درواقع وجه ممیزه کتاب قبسات (اخگرها) میرداماد از ...
بزرگ ترین آفت برای طلاب، دوری از قرآن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد ، حجت الاسلام سیدمرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در جمع طلاب مدرسه فاطمیه نجف آباد، در شرح حدیثی از امام صادق در سبک شناسی آیات قرآن گفت: امام صادق(ع) و به نقلی از امام سجاد(ع)، آیات قرآن دارای سه دسته و طایفه است ثُمَّ إِنَّ اللَّهَ قَسَمَ کَلَامَهُ ثَلَاثَةَ أَقْسَامٍ که هر گروه از انسان ها قادر به فهم و درک یک ...
خوابیدن امام علی دربستر پیامبر فضیلت است؟
. آن گاه خداوند عزّوجلّ این آیه را نازل کرد: (وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَشْری نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللهِ وَ اللهُ رَؤُفٌ بِالْعِباد) (بقره: 207) بعضی از مردم [با ایمان و فداکار همچون علی (ع) در لیلة المبیت به هنگام خفتن در جایگاه پیامبر (ص) ] جان خود را به خاطر خشنودی خدا می فروشند و خدا نسبت به همة بندگان مهربان است. به روایت اسکافی همه مفسران گفته اند که این آیه درباره علی (ع ...
جایگاه هستی شناسانه ملائکه نسبت به انسان کامل
ملائکه در اصطلاح عرفان، بیشتر با تکیه بر جایگاه هستی شناسانه و ماهیتی آن ارائه شده است، ابن عربی در تعریف ملائکه، با اشاره به جایگاه برخی از ایشان می گوید: (و منها) موجودٌ مجرّدٌ عن المادّه و هی العقولُ المفارقه الروحانیه القابله للتشکیلِ و التصویر ذواتُ الرقائق النوریه و هی المعبّرُ عنها بالملائکه و هی لاتتحیز و لاتختصُّ بمکان دونَ مکان لذاتها و لیس لها شکلٌ تختصُّ به و لا صوره و إن ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
عهدی شماست و دوست دارم مردم به این وسیله اطمینان پیدا کنند که ولایتعهدی را براستی پذیرفته ای ! امام پیشنهاد وی را پذیرفت به این شرط که نماز را همچون جدّش رسول خدا (ص) برپا دارد. مأمون هم قبول کرد و دستور داد تا نظامیان و درباریان و همه مردم صبح روز عید نزدیک خانه امام گرد هم آیند و امام را از منزل تا محل نماز همراهی نمایند. امام از خانه خارج شد، در حالی که خود را خوشبو ساخته، عبایی بر ...
حجت الاسلام موسوی مطلق: باید به خدا اعتماد داشته باشیم
گفتند " قَالُواْ سُبْحَانَکَ لاَ عِلْمَ لَنَا إِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا إِنَّکَ أَنتَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ" 9 گفتند: تو از هر نقص و عیبی منزّهی، ما را دانشی جز آنچه خود به ما آموخته ای نیست تویی که دانا و حکیمی. ما گاهی خدا را قبول داریم اما به حکیم بودن خدا اعتقادی نداریم برای اینکه به فعل او اعتراض می کنیم! چرا به او داد و به ما نداد، یا چرا چنین شد و چنان نشد. باید به خداوند اعتماد داشته ...
مژده رسیدن ماه ربیع الاول
فدای جان او نموده است. به زمین بروید و او را از شر دشمنان حفظ کنید.” آنها آمدند و جبرئیل در بالای سر امیرالمؤمنین و میکائیل در سمت پاهای آن حضرت نشست و ندا کرد: بخ بخ من مثلک یابن ابیطالب، خداوند در جمع ملائکه به تو مباهات فرمود. اینجا بود که آیه شریفه وَ مِن الناس مَن یشری نفسه ابتغاء مرضات الله... نازل شد. شما نیز جان می فروشید؟!... اگر آسمانیان و زمینیان به سرور و ...
فرزند گریه/ سرگذشت سراسر غمبار امام زین العابدین (قسمت سوم)
تو چه چیزی را دید که دلباخته تو شد؟ لیلی نیز بی درنگ پاسخ داد: مردم از تو چه چیزی دیده بودند که تو را خلیفه خویش قرار دادند؟! عبدالملک که قصد داشت او را به باد سرزنش بگیرد، از او پرسید: آیا میان تو و او ، شک و تردیدی وجود دارد؟ نه، به خداوند سوگند؛ سخنی را بر زبان جاری ساخت که گمان بردم او با این سخن، تا حدودی می خواهد خود را کنار بکشد، به او ...