سایر منابع:
سایر خبرها
خانواده؛ مهم ترین بستر زمینه سازی برای ظهور امام زمان(عج)
گوید نسبت به اهل بیت(ع) مودت داشته باشید و در جای دیگر می گوید نسبت به همسر خود مودت داشته باشید، یعنی یک فرد پیوندی که با امام حسین(ع) دارد این پیوند را نیز باید با همسرش برقرار کند. کفیل عنوان کرد: راه کار مودت این است که نظام زن سالاری از بین برود، زن تشنه محبت است، نظام زندگی بر پایه محبت است، تنها راه جذب محبت شخصیت دادن به همسر است، مرد بیش از این که تشنه تیپ باشد تشنه شخصیت گرفتن است ...
بایسته های مدیران در کلام حضرت علی (ع) (4)
. بی شک تقوا سبب می شود تا مدیر وجدان کاری داشته باشد و تلاش کند تا مسؤولیت خویش را به خوبی انجام دهد و نیز در امانتی که به او سپرده اند خیانت روا ندارد. تقوا مدیر را از تکبر در برابر مردم بازمی دارد و سبب می شود تا مردم داری را سرلوحه ی کار خود قرار دهد و در همه ی برنامه ریزی ها و عمل کردها و موضع گیری ها تنها خداوند را در نظر گیرد و منافع فردی و جناحی خود را بر مصلحت مسلمین ترجیح ندهد. بسیاری از ...
ضرورت ها و زمینه های تحقق شعار همدلی و همزبانی
است نادیده گرفتن برخی از حقوق خویش و ایثار برای جلب رضایت دیگران است . اگر افراد جامعه فراتر از عدل، با انصاف با دیگران رفتار کنند، جامعه های همدل ایجاد میشود و انسانها به یکدیگر گرایش بیشتری مییابند . عدالت و انصاف از نظر آموزههای قرآنی موجب قوام جامعه و پرهیز از هرگونه عوامل تنشزا و اختلاف برانگیز است(مائده، آیه 8؛ انعام، آیه 152 ؛ نحل، آیه 90 ؛ حدید، آیه 25) 6- تعاون : خداوند در ...
شرایطی که ارث زن بیشتر از ارث مرد است
با نگاه نظام مند و جامع به دین مبین اسلام و شناسایی صفات حق تعالی، در دیدگاه خود تجدید نظر کنند؛ چراکه پرورگار عالمیان بر کسی ظلم نمی کند (کهف: 49). خداوند متعال با عبارت بَعضُکم مِن بَعض؛ شما انسان ها بعضی از بعض دیگر هستید در آیات 25 سوره نساء و 195 آل عمران به همین التیام و بعضیت در آیه مورد بحث اشاره میکند که میفرماید: ...به سبب برتری هایی که خدا به برخی از آنان در برابر برخی دیگر ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
قرار داده است. به طور مثال خدای تعالی برای کسی که توانایی مالی ندارد بدل از قربانی منا، سه روز، روزه در منا و هفت روز در وطن را قرار داده است و برای کسی که سوگند بخورد و خلاف آن عمل کند یکی از کفاره هایش غذا دادن به فقراست و اگر نتوانست سه روز، روزه بگیرد و مثال هایی از این قبیل که می توان نتیجه گرفت در تکالیف الهی، توان انسان ها در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر می توان سمحه و سهله ...
راه کار عملی برای کنترل شهوت و غضب/ مصون از آُیب اجتماعی باشیم
ایجاد شهوات می شود. راه درمان را نیز خداوند متعال به جامعه نشان داده است، راهی ارزان، ساده و با مدت زمان کم تحت عنوان نماز که خداوند در دو آیه از قرآن نقش نماز در پیشگیری از آسیب های اجتماعی را فرموده اند. تضمین صد درصدی خداوند برای پیشگیری از فحشا و منکر 1- (إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَی عَنِ الْفَحْشَآءِ وَالْمُنکَرِ – سوره عنکبوت/45) در این آیه به طور قطع و یقین و با تضمین ...
ویژگی های ازدواج پیامبر(ص) و خدیجه(س)
، چرا که براستی هم، رخداد شگرفی بود!! آنها به اقامتگاه بانوی حجاز شتافتند و او را از پدرش خویلد یا عمویش، برای پیامبر خواستگاری کردند. وقتی موضوع مهریه پیش آمد که باید مهریه ای درخور مقام و موقعیت بانوی بزرگ حجاز از سوی پیامبر تقدیم گردد. در این لحظات بود که دگرباره بانوی حجاز به کار جالب و شگرفی دست زد و با هدیه نمودن چهار هزار دینار به پیامبر، از آن گرانمایه جهان هستی تقاضا کرد که آن را به عنوان ...
کتابی که شهید شوشتری را روایت می کند
پر طمطراق و پر فریب که همه دست به دست هم می دهند تا بشریت را به سو و سمت مد نظر خودشان هدایت کنند، پیدا شدن نور، شعله و چراغی که راه را به ما نشان دهد، نعمت بزرگی است. وی ادامه داد: ما مانند ماهیانی که در یک دریا هستیم قدر شهدا و انقلاب را به خوبی درک نکرده ایم. وقتی مانند ماهی از آب بیرون بیاییم در آن زمان قدر آب را می فهمیم. وقتی پا از مرزهای کشور بیرون می گذارید به اقتدار شهدا و ...
برای داشتن لبخند زیبا، این مطلب را بخوانید
برای حفظ کارایی مسواک و لبخند زیبا، مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یک بار عوض کنید. در مورد مسواکهای برقی توصیه کارخانه سازنده را رعایت کنید. نکات مهم برای زیبایی لبخند و دندان ها با اضطراب مراجعه به دندانپزشک مبارزه کنید اگر فکر نشستن روی صندلی دندانپزشکی شما را مضطرب میکند، دفعه بعد گوشی همراه یا پلیر و هدفون خود را ببرید و به کمک گوش دادن به موسیقی های دلخواهتان ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
آنها] علامه حلی است که در مختلف استدلال کرده به این که جایز است انسان به هر صورت ممکن حق خود را بگیرد... این سخن [او] را نمی پذیریم چون دیگر فایده ای برای بردن دادخواهی نزد حاکم حق و نصب حاکم [حق] باقی نمی ماند مگر این که آن را به صورتی که حاکم حق وجود ندارد و لازمه ترک این [حق] از دست رفتن آن است اختصاص دهیم پس [در این حالت] جایز است به دلیل تعذر و به سختی افتادن و ثابت بودن این حق بین او و خدا و ...
قوانین ورود به دنیا
.... از آن روز تا به الان راز زندگی در قلب انسان هاست اما همه در جاهای دیگر به دنبال آن می گردند. تمام پاسخ ها در وجود خود انسان ها نهفته است. فقط باید به اعماق دل و روح خود نگاهی بیندازید. به نجوای دل و روح خود گوش فرا دهید و به ندای قلب خود اعتماد کنید. نکاتی که باید همیشه در ذهن داشته باشید اگر بر حسب اتفاق زندگی را شکستید آن را تعمیر کنید. اگر آن را امانت ...
مهدوی راد: شهید شوشتری مصداق روشن منعم الله علیه بود
جانب این شهید مطرح شد به این معنی که, خود مردم باید مقتدر باشند, ایشان با اخلاص وارد منطقه شد و خداوند نیز به او کمک کرد تا قلب های مردم این منطقه را تسخیر کند. نگاه کنید که یک فرمانده شیعه چگونه در دل مردم سنی سیستان و بلوچستان محبوب است و اگر اسم او را بیاورید شیعه و سنی به او ادای احترام می کنند, این موضوع رمز همان اخلاص ایشان می باشد. مصطفی محمدی نویسنده این کتاب در سخنان کوتاه خود گفت ...
رژیم صهیونیستی مسئول شهادت سمیر القنطاراست
...، اسرائیل و یا تکفیری پشت سر این جنایت فجیع که نظامیان ارتش نیجریه مرتکب شدند، قرار داشته باشد تا دولت، ملت و ارتش نیجریه را وارد یک فتنه بزرگ ویرانگر کنند همان طور که در بسیاری از کشورهای منطقه مرتکب شده اند، بنابر این برای آینده بهتر همه ما دراین مرحله به حکمت، عزم راسخ و صبر بر رنج ها نیاز داریم. **هدف تحریم های آمریکا علیه حزب الله و مقاومت در تنگنا قرار دادن ما است ...
می خواهند با ایجاد شورای رهبری، باعث ایجاد اختلاف و شکاف در بین ملت شوند / کشور ما با "رهبری واحد و ملتی ...
را فراهم سازد ولی به عنوان یک حاکم با این که خود عاقل ترین انسان هاست و معصوم از گونه خطا و اشتباه است و از طرفی دیگر با وحی مرتبط است در آیه 159 سوره مبارکه آل عمران مامور به مشورت کردن با مردم می شود تا این سیره درسی باشد برای تمام حکمرانان اسلامی که از نعمت اندیشه های متعدد در حکومت خود استفاده کرده و به نظرات آن ها ارزش و بهای فوق العاده ای داده شود. مشورت رسول خدا (ص) با صاحبان ...
اسرائیل عامل ترور القنطار است/حق پاسخ در زمان و مکان مناسب را محفوظ می دانیم
مناسبت را به تمام مسیحیان و مسلمانان تبریک عرض کنم و چند روز دیگر نیز ما شاهد سالروز میلاد حضرت محمد(ص) پیامبر رحمت خواهیم بود. این مناسبت را نیز به تمام مسلمانان تبریک و تهنیت می گویم و از خداوند سبحان می خواهم به برکت میلاد این دو پیامبر رحمت را به تمام ملت های جهان ارزانی دهد و امنیت و سعادت و خوشبختی و نجات از بحران ها را نصیبمان گرداند و دل و قلب همه ما را برای انجام کارهای محبت آمیز بگشاید ...
تبیین مراحل خلقت در قرآن، توجه دادن انسان به معاد است/ عوامل انکار معاد
داشته باشیم. وی افزود: انسان سیری از نطفه تا مرگ دارد و در آیات مربوطه این سیر و مراحل آن برای بیان عظمت وقدرت خدا طرح شده است تا به انسان بگوید همان طور که خلقت اول برای من آسان بود بعث شما از قبرها نیز آسان تر است. عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: جمع میان آب، زمین، نطفه، تراب و طین که در آیات متعدد به عنوان منشا خلقت انسان ذکر شد چیز بدیهی و روشنی است زیرا زمین و خاک و ...
چرا از مرگ می ترسیم؟
نشان می دهد که ثمره اغلب زندگی ها بعد از سالیان و دهه های گذشته شده "مزرعه سوخته ای" است که افراد پشت سر می گذارند. نارضایتی از گذران عمر، هدر دادن روزها و سال ها، از دست دادن فرصت ها، زندگی ناخواسته، سرنوشت های وابسته به جوامع عقب نگه داشته شده، آرزوهای به دل مانده و در یک کلام "زندگی نکردن ها" و حتی بد زندگی کردن و کارنامه های نه چندان زیبا درحق خود، دیگران و خدا عامل دیگری در عدم آمادگی انسان ...
حسین وارث آدم/ آنها که رفتند، کاری حسینی کردند، و آنها که ماندند، باید کاری زینبی کنند، وگرنه یزیدی اند ...
به انسان می آموزد که می تواند تا خدا بالا رود، نهفته است و میراث همه این سرمایه های عزیز الهی به دست ما پلیدان زبون و ذلیل افتاده است. ما وارث عزیزترین امانت هایی هستیم که با جهادها و شهادت ها و با ارزش های بزرگ انسانی، در تاریخ اسلام، فراهم آمده است و ما وارث اینهمه هستیم، و ما مسؤول آن هستیم که امتی بسازیم از خویش، تا برای بشریت نمونه باشیم. وکذالک جعلناکم امة وسطا لتکونوا شهداء علی ...
اعتیاد آورترین خوراکی های خوشمزه ومواد غذایی با بیشترین و حداقل اعتیاد آوری
مواد غذایی فرآوری شده توانسته اند به شدت موش ها را دچار اعتیاد غذایی به خود کنند کارشناسان امیدوار هستند از این کشف برای کمک به مقابله با چاقی در افراد مقاوم به درمان لاغری استفاده کنند. چه چیزی باعث اعتیاد آوری مواد غذایی می شود؟ رفتار غذا خوردن اعتیادی در بسیاری شامل بیش از یک فقدان اراده است دلایل بیوشیمیایی وجود دارد که چرا برخی از مردم کنترل خود را بر مصرف آنها از دست می دهند. ...
ضرورت و اهمیت عزاداری برای امام حسین(ع)
که جان خویش را در راه خدا از دست داده اند از شعایر الهی است؛ زیرا انسان را به یاد خدا می اندازد و به هم نوایی اجتماعی با جنبش آن شهیدان می انجامد. هم نوایی با فریاد جان باختگان راه حق، شرکت در حماسه آنان و زنده داشتن نام و یاد ایشان است که خشنودی خداوند را در پی دارد. هم چنین آیات دیگری وجود دارد که پیشینه عزاداری را بیان می کند. برای نمونه، در سوره یوسف، از عزاداری و اندوه یعقوب در فراق ...
همه اشتباهات تابش!!!/مقاله ای انتقادی از اشتباهات شخصی و استراتژیکی تابش در طول 16 سال نمایندگی مردم ...
خبرنگاران اردکانی را خبرنگار نمی داند و تنها به سوالات خبرنگاران صداوسیما و خبرگزاری ها و روزنامه های سراسری پاسخ می دهد. یا کارآفرینی که بارها به عنوان صادرکننده برتر ،کارآفرین برتر ، تولیدکننده برتر و ... از طرف روسای جمهور و وزرا مورد تجلیل قرار گرفته بارها اذعان کرده: آقای تابش از صنعتی که خودشان پایه گذار و حامی اش نباشند و نتوانند از آن بهره برداری تبلیغاتی و سیاسی کنند هیچ گونه حمایتی نمی ...
ثروتمندان فقیر ؟! دیهوک ، ثروتمند ولی . . . ؟!
محسن اختیاری عدالت ، به مفهوم واقعی و حقیقی خود یعنی " قرار گرفتن هرچیزی در جایگاه واقعی خودش " ، قطعا می تواند سعادت و کمال را برای تمامی جامعه بشری فارغ از هر زمان ومکانی به ارمغان بیاورد ؛ و همین مفهوم ساده و لیکن عمیق و تاثیرگذار کلید واژه حل بزرگترین مشکلات و معضلات در کل جامعه بشری خواهد بود ؛ و اما در مقابل ، مفاهیمی همچون ظلم و تبعیض ، به همان اندازه که ناخوشایند و ناپسندیده است می تواند سرمنشاء بروز مشکلات و ناخشنودیها گردد . اگر چه پرداختن به هر کدام از این مفاهیم و موضوعات مرتبط با آن خود نیازمند بحثهای مفصل و طولانی است ولیکن مقصود ما از این نوشته مختصر پرداختن به مصادیقی آشکار از این مفاهیم است که انعکاس بیرونی آنرا در جوامع و پیرامون خویش به وضوح مشاهده می نماییم . برای قرنهای طولانی و متمادی سلطه قدرت استعمارگران بربسیاری جوامع ضعیف و مستضعف انسانی که عمدتا دارای بزرگترین منابع از ثروتهای خدادادی بودند ، نه تنها ملتهای مظلوم را از بهره این ثروتها محروم نموده بود ، بلکه در بسیاری موارد عامل استثمار ، بهره کشی و حتی سرمنشاء اعمال ظلم و بی عدالتی نسبت به این ملتها بوده است . وجود انواع گوناگون منابع طبیعی خداوندی نظیر انواع معادن طلا ، الماس ، ذغالسنگ ، نفت ،گاز ، جنگلها و سایر ثروتهای طبیعی در بسیاری کشورهای ستم کشیده دنیا همچون بسیاری کشورهای آفریقایی و یا حتی برخی کشورهای آسیایی و بویژه در منطقه ثروتمند خاور میانه ، برای سالهای طولانی نه تنها این ملتهای مظلوم که مالکان اصلی این ثروتها بودند هیچ بهره ای از آن نداشتند ، بلکه در دشوارترین شرایط مورد بهره کشی و استثمار استعمار قرار گرفته ، با دست و زحمت جانفرسا منابع عظیم ثروت خود را استخراج و استحصال نموده ، بی آنکه کمترین بهره ای از آن ببرند آنرا در اختیار زورگویان و استعمارگران قرار می دادند . اگر چه ظلم و تبعیض به هر شکل و هر نحو ممکن در هر گوشه زمین و بر هر انسان مظلومی که روا داشته شود امری ناپسند و مذموم است ، ولیکن مشاهده مصادیقی از آن در نقاطی از دنیا بویژه در مملکت اسلامی خودمان که چندین دهه است پرچم صلح و عدالت علوی را بیرق خویش ساخته و بعنوان نماد و الگوی عینی و عملی سیره عظمای علوی و سنت کبرای نبوی روشنگر راه عدالت پیشگان جهان است ، جای بسی درد و اندوه است . در کمال تاسف اگر با اندکی ریزبینی وکمی تیزبینی نیم نگاهی به محدوده وسیع پیرامونی خویش در کشور عزیز و پهناورمان بیاندازیم شاهد رویکردها و پدیده هایی خواهیم بود که بعضا ثروتمندترین نقاط از لحاظ منابع و نعمتها و ثروتهای خدادادی ، محرومترین و فقیرترین مناطق کشور از نظر امکانات زندگی و لوازمات رفاهی و معیشتی هستند ؟! ، و در زمره این مصادیق تاسف برانگیز خواهیم دید که منطقه محروم دیهوک علیرغم دارا بودن یکی از این منابع عظیم ثروت از مصادیق روشن آن بشمار می رود . شهر دیهوک علیرغم برخی شرایط و موقعیت منحصر بفردی که دارا می باشد ، در کمال تاسف بنا به دلایل گوناگون در تمامی این سالها مورد غفلت واقع گردیده و به هیچ عنوان به جایگاهی که شایستگی آنرا داشته نرسیده است . _ از نظر موقعیت استراتژیک ، دیهوک در مسیر عبوری شاهراههای اصلی و مهم و محل تقاطع کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب کشور است بگونه ایکه از این محل دسترسی به تمامی شهرها در اقصی نقاط کشور امکان پذیر است ، که کمتر مکانی را باچنین موقعیت خاص می توان یافت . _ از نظر آب و هوایی ، دیهوک دارای هوایی متعادل و نسبت به بسیاری مناطق دیگر مخصوصا سایر قسمتهای شهرستان دارای آب و هوای نسبتا مساعد و مناسبی می باشد که علاوه بر مقصد تابستانی ، مستعد پرورش انواع گوناگون و متنوع محصولات بوده که در صورت تامین زیرساختها و بویژه آب ، سر منشاء رشد و پویایی مشاغل و فعالیتهایی همچون دامپروری و کشاورزی خواهد بود . _ از نظر موقعیت گردشگری و جاذبه های توریستی ویژگیها ی منحصربفردی دارد که می تواند یکی از مقاصد جذاب حتی برای تورهای گردشگری اعم از داخلی یا خارجی باشد ، شاهد بر این مدعا وجود جاذبه های کم نظیری همچون ، بافت قدیم دیهوک ، بافت قدیم روستای اسفندیار ، بافت قدیم روستای اصفهک ، روستای بسیار دیدنی و منحصر بفرد نایبند ، آبگرم کم نظیر دیگ رستم ، بکرترین منطقه زیستگاهی حیات وحش کشور و اصلیترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در منطقه حفاظت شده نایبند ، جاذبه های طبیعی و بکر منطقه آب گرم و سرد ، و نمونه های فراوان دیگر که هر گردشگر مشتاقی را به وجد و شعف می آورد و توجه و سرمایه گذاری فقط در همین زمینه مستعد می تواند چهره منطقه بویژه اقتصاد محلی را متحول سازد . که البته پرداختن به این موضوع خود نیازمند بحثهای مفصل است که انشاءالله اگر عمری وتوفیقی باشد در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت . _ و اما پدیده عظیم و درخور توجه دیگر ، وجود یکی از بزرگترین منابع و ذخایر ذغالسنگ در کشور و حتی در خاورمیانه ، یعنی معادن ذغالسنگ پروده در محدوده بخش دیهوک که به جای شادمانی معمولا آه از نهاد مردم منطقه برمی آورد ، چرا که علیرغم سود سرشاری که از این ثروت عظیم خدادادی به بسیاری مناطق دیگر کشور سرازیر می شود ، خود مردم منطقه کمترین بهره را از آن دارند ، و با وجود اینکه گردش بسیاری چرخهای اقتصادی در نقاط مختلف کشور همچون صنایع فولاد و ذوب آهن و نیروگاههای حرارتی به برکت این منبع عظیم نهفته در دل صحرای دیهوک استوار است ، و لیکن بهره ای که مردم دیهوک از آن می برند ، زحمت جانکاه و طاقت فرسای کار در اعماق چندصدمتری معادن است با تمامی دشواریها و خطراتی که بهمراه دارد ، البته آنهم اگر باشد ؟! و اگر فرصتی به دیهوکیها برسد ؟! نبودن امکانات مناسب بویژه عدم وجود مراکز کار و اشتغال در دیهوک عواقب بسیاری به دنبال داشته که مهاجرت گسترده اهالی بویژه جوانان ، فقط یکی از تبعات آن بوده است . شواهد تاسف برانگیزی گویای این واقعیت است که تنها در چند سال اخیر قریب به پنجاه خانوار عمدتا از جوانان دیهوک در جستجوی کار برای امرار معاش و گذران زندگی فقط در شهر اردکان یزد ساکن شده اند ؟! آیا تاسف برانگیز نیست ؟! حال خیل عظیم مهاجران به سایر شهرها و دیگر نقاط کشور بماند . و در شرایطی که صنایع وابسته زیادی به صنعت ذغالسنگ وجود دارد که با احداث یکی ازآن می تواند بسیاری از این مشکلات حل شود ، علی الخصوص که موقعیت دیهوک چه از نظر آب و هوایی و چه از نظر قرار گیری در مسیر شاهراههای اصلی و دسترسی به نقاط مختلف کشور موقعیت ویژه و منحصر بفردی است ؛ چرا نباید یکی از این صنایع و کارخانجات وابسته به آن در خود منطقه احداث گردد تا علاوه بر برخورداری از نیروی کار بومی ، بسیاری از مشکلات منطقه بویژه مشکل کار و اشتغال جوانان مرتفع گردد . معمولا می بایست درصدی از سهم سودآوری معادن در هر منطقه صرف عمران و آبادانی و امور زیربنایی در خود آن منطقه شود ؛ چرا علیرغم وجود راهکارهای توجیهی و قانونی ، در تمامی این سالها منطقه دیهوک هیچ سهمی از سودهای کلان معادن عظیم ذغالسنگ نداشته است ؟! سوالات و چراهای بسیار دیگری هست که انشاءالله در بحثهای آینده به آن خواهیم پرداخت ؛ ولیکن دوستی به مزاح و شاید هم جدی می گفت دلیل اینهمه بی توجهی و بی مهری و محرومیت ناشی از این غفلت اینستکه منطقه دیهوک تا کنون هیچ مسئول یا صاحب منصب و به اصطلاح عامیانه هیچ پارتی در رده های بالای دولتی و حکومتی نداشته است ، که اگر چه اینهم خود می تواند دلیلی باشد ، ولیکن بهیچوجه از رسالت و تعهد و مسئولیت مسئولین امر نمی کاهد ، چرا که همانگونه که ابتدائا به آن اشاره نمودیم ، آنهم در مملکتی که پرچمدار بیرق عدالت علوی است، این عذرها و بهانه ها پذیرفتنی نخواهد بود . اگر چه سعی خواهیم نمود این نوشته مختصر سرآغازی باشد برای بیان دردهای نهفته و حرفهای نگفته در دل مردم شریفی در منطقه محروم دیهوک که به کمترینها قناعت می کنند ، ولیکن امیدواریم سرآغازی باشد برای توجه بیشتر تمامی مسئولینی که جایگاه و توانایی برداشتن سنگی از سر راه مردم دارند تا با آرمان قرار دادن جلب رضایت خداوندی ، مردم را اندکی از آنچه استحقاق دارند بهره مند سازند ، چرا که این مردم شریف و نجیب رنج دیده و زجرکشیده شایسته هرگونه خدمتی می باشند . ...
لطفاً به هیأت های عزاداری خیانت نکنید
عنصر محبت یک اصل اساسی و عمیق در جریان تشیع است. عنصری که بسیار در ترویج و تحکیم این مکتب اثرگذار بوده است. بدیهی است که این نوع عاطفه متکی به منطق و حقیقت است و نه عاطفه پوچ، سطحی و زودگذر. در مورد میزان اهمیت و توجه به این عنصر اشاره پیامبر به پاداش اش در برابر رسالت بسیار می تواند اهمیت این ماجرا را نشان می دهد.(1) با توجه به این امر بدیهی است که برگزاری جلسات هیئت ها، مدح و مرثیه برای اهل بیت یکی از نمونه های ابراز این نوع از محبت است. در مقابل این جریان، خدشه دار کردن این محبت به هر شکل و به هر صورتی، خیانت به جریان عظیم محبت اهل بیت(ع) است. توجه اهل بیت به محبت و کسانی که مدح اهل بیت را می گفته اند دلیلی بر تائید این ذوات مقدس در مورد محبت و نقش آن بوده است. در دوران ائمه اطهار(ع) شاگردان آگاه و فقهای بزرگی در خدمت امام صادق(ع)، امام باقر(ع) و ائمه دیگر شرف حضور داشتند و معارف، احکام، شرایع، اخلاقیات را نقل می کردند؛ اما در کنار همه این ها، وقتی انسان با دقت به تاریخ می نگرد، در می یابد که امثال زراره و محمدبن مسلم و بزرگانی از این قبیل در دستگاه ائمه(ع) حضور دارند؛ اما امام رضا(ع) دعبل را می نوازد، امام صادق(ع) سید حمیری را مورد توجه و محبت قرار می دهد. ایام محرم و آسیب جدی برگزاری مراسم عزاداری در ایام شهادت اهل بیت علیهم السلام یکی دیگر از نمونه های نشان دادن عشق و عاطفه به ایشان است. در ایام محرم یکی از زمان هایی است که برگزاری مراسم ها حال و هوای دیگری می گیرد. بدیهی است که شور و شدت هیجان موجود در فضای جامعه عده ای را برای جذب بیشتر مخاطب تحریک کند. نگاه به سبک عزاداری های مردم در هر دوره ای یکی از اصول مهم است. متأسفانه استفاده از ابزار عزاداری برای تخریب وجهه شیعیان یکی از موارد دم دست و نفوذپذیر است. هرسال با شروع ایام عزاداری حضرت امام حسین(ع)، بازار برگزاری مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله(ع) نظم و انسجام خاصی پیدا می کند. حال و هوایی که فضاسازی های شهری اعم از سیاه پوش شدن کوچه و خیابان ها پیدا می کنند این حال و هوا را تقویت و غنی تر هم می کند. در این ایام برگزاری جلسات عزاداری همراه با سخنرانی و مداحی ازجمله برنامه های غیرقابل حذف از این مجموعه برنامه هاست که روایت مصائب، مشکلات و روایت ماجرای شهادت حضرت اباعبدالله(ع) ویارانش قسمت اصلی ماجرا محسوب می شود. دراین بین بعضی اوقات مشاهده می شود که سخنران یا مداح مجلس اقدام به خواندن روایت ها و نقل قول های نامعتبر و حتی غیر مستند کنند. در طول تاریخ و درگذر زمان، آسیب ها، تحریف ها و آفت هایی متوجه این فرهنگ بوده است که آن را از طراوت و تازگی و پاسخ گویی کامل و مداوم به نیازهای زمان بازداشته است. این مسئله ناشی از عوامل مختلفی بوده است که مهم ترین آن فلسفه بافی های انحرافی نسبت به قیام عاشورا بوده است. شهید مطهری یکی از کسانی بوده که در برابر این تحریف ها به خصوص در مورد شهادت حضرت اباعبدالله(ع) نوشته ها و سخنرانی های روشنگرانه ای دارند و ایشان به طور صریح در برابر این نوع از انحراف ها موضع می گرفت. حتی برخی از کتاب ها را مقدمه ساز انحراف و کج روی معرفی می کرده است. استاد در مورد تحریف لفظی عاشورا، نمونه های زیادی ارائه داده اند، برای مثال در کتاب حماسه حسینی می نویسند: در همین تهران در منزل یکی از علمای بزرگ چیزی را درباره حادثه کربلا شنیدم که در عمرم نشنیده بودم. روضه خوان گفت: بعدازاین که حضرت لیلا رفت داخل خیمه و موهایش را پریشان کرد، نذر کرد که اگر خدا؛ علی اکبر را سالم به او برگرداند... از کربلا تا مدینه را ریحان بکارد! [روضه خوان] این را گفت و زد زیر آواز: (نذر علی لئن عادوا و ان رجعوا لازرعن طریق الطفت ریحانا) گشتم دیدم این طفتی که در این شعر آمده، کربلا نیست، بلکه این طفت, سرزمین مربوط به داستان لیلی و مجنون معروف است. این داستان را خود این شخص جعل کرده است. بدیهی است که این نمونه ها آسیب پذیر مجالس اهل بیت را بالاتر می برند. اما می شود که بخشی از این آسیب ها را توسط مداحان از بین برد. معلمی مداحان مداحان اهل بیت دارای جایگاه ویژه ای هستند. در این زمینه حضرت آیت الله خامنه ای، می فرمایند: با این چشم به حرفه مداحی نگاه کنید. وقتی آنجا می ایستید برای خواندن، احساس کنید که به عنوان یک مبلّغ دین، به عنوان یک پیام آور حقائق دینی، در اثرگذارترین شکل، آنجا ایستاده اید. اگر این احساس وجود داشت، آن وقت انتخاب شعر محدودیت پیدا می کند، کیفیت ادا محدودیت پیدا می کند، انسان هایی که می خواهند این مسئولیت را انجام دهند، محدودیت پیدا می کنند؛ چاره ای هم نیست. این کار را خود شما باید انجام دهید؛ کار خود مداح است. امروز اگر چنانچه بپرسند: آقا حرفه مداحی به چی احتیاج دارد؟ یکی می خواهد مداح شود، از امروز شروع کند، چه چیزی نیاز دارد؟ دو یا سه چیز را می شمارید؛ می گویید باید صدایش خوب باشد، حافظه خوبی داشته باشد، بتواند شعر یاد بگیرد؛ البته روح هم داشته باشد. انسانی با داشتن حافظه خوب و صدای خوش، می تواند مداح شود، به نظر ما این کافی نیست. شما به مداح به چشم یک معلم نگاه کنید که می خواهد چیزی را به مستمع خود تعلیم بدهد. همه شماها این صلاحیت رادارید. هیچ کس را از این دایره نباید بیرون کرد. هر که شوق این کار را دارد، بسم الله، خیلی خوب است؛ اما صلاحیتش را در خودش به وجود بیاورد. شعری که می خوانید، شعر معرفت و آموزنده باشد. فرض بفرمایید فاطمۀ زهرا(س) را که می خواهید معرفی کنید، آن چنان معرفی کنید که یک انسان مسلمان، یک زن مسلمان، یک جوان مسلمان از آن زندگی درس بگیرد؛ در دل خود نسبت به آن مجسمه قداست ، طهارت ،حکمت، معنویت و جهاد، احساس خشوع، خضوع و وابستگی کند. این، طبیعت انسان است. ما انسان ها تابع و متمایل به کمالیم. اگر بتوانیم کمال را در خودمان ایجاد کنیم، می کنیم؛ اگرنه، آن کسی که صاحب کمال است، به طور طبیعی انسان به او گرایش دارد. این کمال را در فاطمۀ زهرا(س)، در امیرالمؤمنین(ع)، در ائمه ی اطهار(ع) برای شنونده تشریح کنیم و شنونده ما در قالب شعر، در قالب کلام موزون، و به خصوص در قالب صدای خوش و آهنگ درست و خوب، این معرفت را مثل آب زلالی که می نوشد، بنوشد و به همه اجزای بدن او برسد. این کار از خیلی گویندگان، هنرمندان و معلمان برنمی آید اما از شما برمی آید، اگر این کار را انجام دهید . داشتن الگو – بایدها و نبایدها یکی از شرایط مرثیه خوانی پایندی به اصل واقعه است و برای گریاندن مستمعین نباید از هر سخن بی اساسی استفاده کرد. بلکه سوزندان قلب محبان اهل بیت(ع) به وسیله هنرنمایی در کیفیت بیان واقعه توسط مداحان باید تأمین شود. باید گفت اشک گرفتن از مردم که هدف نیست؛ هدف، آمیختن این دلِ اشک آلود که اشک را به چشم می رساند و چشم را اشک بار می کند به معارف زلال است؛ البته با هنرنمائی. در همین زمینه رهبر انقلاب نقل می کنند: ما در مشهد یک منبریِ معروفی داشتیم، خدا او را رحمت کند، مال پنجاه سال قبل است؛ مرحوم رکن الواعظین. او منبر می رفت و مردم پای منبر روضه خوانی او مثل ابر بهار گریه می کردند؛ درحالی که خودش هم بارها می گفت من اسم نیزه و خنجر نمی آورم. واقعاً هم نمی آورد؛ بنده ده ها منبر از او دیده بودم. حادثه را آن چنان هنرمندانه تصویر می کرد که مجلس را منقلب می ساخت؛ بدون اینکه بگوید کشتند ، بدون اینکه بگوید تیر زدند ، بدون اینکه بگوید شمشیر چنین زدند یا خنجر چنین زدند ؛ این ها را نمی گفت. می توان با شیوه های هنرمندانه، روضه خوانی خوب کرد و گریاند. البته این را هم به شما عرض کنم؛ اینکه آقایان مداح ها، و سابق ها روضه خوان ها که ما حالا کمتر توفیق پیدا می کنیم ببینیم، اما در مواردی از افاضات مداح ها مستفیض می شویم، اصرار می کنند که بلند گریه کنید، لزومی ندارد؛ خوب، آرام گریه کنید. وقتی می خواهند سینه بزنند، اصرار بر اینکه صدا، صدای این جمعیت نیست ؛ یا وقتی مردم می خواهند صلوات بفرستند، اصرار بر اینکه صلوات، صلوات این جمعیت نیست . شما بخواهید مردم صلوات بفرستند، ولو توی دلشان. گرم شدن مجلس به این شیوه ها، اصل نیست؛ کاری کنید که دل های مستمع را در اختیار بگیرید. دل مستمع وقتی در اختیار شما آمد، مقصود حاصل است؛ اگر آهسته هم گریه کند، باز مقصود حاصل است؛ اگر به شما توجه کرد، باز مقصود حاصل است. جلوگیری از تفرقه یکی از موارد دیگری که به نظر می رسد مداحان و مرثیه سرایان اهل بیت علیهم السلام می توانند آن را کنترل کند و به نوعی آن را مدیریت کنند مسئله تفرقه و از بین بردن فتنه است. مداحان می توانند از گسترش و ایجاد فضاهای عوامانه ای در برخی محافل مذهبی جلوگیری کنند. فضایی که موجب بدبینی و تفرقه افکنی میان شیعیان و اهل سنت می شود. تفرقه ای که زمینه ساز سوءاستفاده وهابیت و صهیونیسم می شود. یکی از آسیب های جدی در روابط شیعه و سنی که استعمار و استکبار از آن سود می برد، تحریک علما و عوام اهل سنت به وسیله برخی سخنان مجالس و اقدامات نسنجیده و غیر مرتبط با سیره اهل بیت(ع) توسط برخی افراد نادان است که علیرغم نهی و هشدار علما و بزرگان به مسیر نادرست خود ادامه می دهند. اهانت های علنی و زشت و تأسف بار به برخی صحابه و خلفا و لعن برخی همسران پیامبر نه تنها با سیره ائمه هدی و علمای بزرگ تناسبی ندارد، بلکه زمینه را برای سوءاستفاده وهابیت و تندروهای القاعده برای آتش افروزی و خشونت فراهم می سازد. اگرچه بانیان جدید جریانات برائتی که با پرچم تبری به میدان آمده اند، دارای ارتباطات واضح و عمیق با قدرت های استعماری به ویژه استعمار هستند، اما متأسفانه به علت عدم آگاهی برخی جوانان و مداحان، آن ها عملاً در میدان دشمن بازی کرده و هیزم آتش جنگ مذهبی را فراهم می آورند که فاتح نهایی آن اسراییل در منطقه است. بسیاری از گروهک های تندروی تکفیری که هم اکنون در عراق و سوریه و پاکستان و افغانستان مشغول فعالیت هستند، به منظور یارگیری و تحریک احساسات مردم، از نوارها، فیلم ها و سخنان مطرح شده در این مجالس استفاده می کنند و جواز قتل شیعیان را صادر می کنند. ................................ (1) قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّهَ فِی القُربی (سوره شوری-23) ...
ساخت مصلای یزد و درخواستی به جا
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد سرمقاله شماره های 297 و 424 آیینه یزد با عنوان آیا با وضعیت موجود، احداث مصلی یک ضرورت است و بار دیگر احداث مصلی و نیازهای ضروری تر مبنی بر اینکه در حال حاضر و موقعیت کنونی نیازی به ساخت و احداث مصلی در یزد نیست مطالبی به اطلاع خوانندگان آیینه رسید. در روزهای اخیر عده ا ی از روحانیون، مهندسان شهرسازی و متخصص در امور ثبتی و ساختمان سازی، فعالان سیاسی، فرهنگیان و برگزارکنندگان مراسم مذهبی حضوری و یا تلفنی نه تنها مراتب تشکر خود را اظهار نموده و نویسنده را مورد لطف قرار داده اند بلکه همگامی و همراهی فکری و نظری خویش را به ویژه در ارتباط با موارد دهگانه مندرج در شماره 424 در این زمینه اعلام نمودند. علاوه بر نشر و چاپ هفته نامه، آن مقاله طبق معمول عیناً در چندین سایت منتشر شد و یکی از کاربران که خط و سلیقه سیاسی وی با نویسنده متفاوت می باشد به شرح زیر اظهار نظر نموده است: با سلام جدای از اینکه بنده با آقای سلطان زاده زاویه فکری داریم، اما به نظر می رسد این مطلبشان درباره مخالفت با طرح احداث مصلای یزد بجاست چرا که ظرفیت بالای مسجد ملااسماعیل را کمتر شهرهایی از آن برخوردارند و رها شدن آن در آینده اسراف و بلکه تبذیر و ناسپاسی است و اگر محل ترمینال سابق به مجموعه فرهنگی تفریحی و فضای سبز تبدیل شود مناسبتر است و با نگاهی به اتراق بسیاری از مردم که شب ها در میدان امام حسین (ع) انجام می دهند داشته باشیم این ضرورت بیشتر احساس می شود و این مجموعه می تواند جایگزین چنین شب نشینی های خانوادگی باشد که رفت و آمد به چنین میدانی بسیار خطرناک هم می باشد. متأسفانه بعضی از کارشناسان متناسب با نظر بعضی از مسئولین که از پختگی کافی برخوردار نیستند، طرح هایی را ارائه می دهند که جامع الاطراف نیست. 1 یکی از کارشناسان مسلمان و متعهدی که بیش از 30 سال در اداره ثبت اسناد انجام وظیفه نموده و با وضعیت اکثر زمین های یزد آشناست اظهار می داشت: فردی را می شناسم که مسائل مربوط به زمین ترمینال را برای ساخت مصلی دنبال می کرد، دوستانه به او گفتم: فلانی! به صلاح و مصلحت فرد متدینی همانند شما نیست که این موضوع را پیگیری کنید چون بخشی از زمین مورد بحث به منظور دیگری واگذار گردیده و نمی تواند محل عبادت و مسجد مسلمانان باشد!! در این شماره درج ترجمه بعضی از آیات قرآن مجید و نقل احادیثی از معصومان بزرگوار- که درود خدا بر همه آنها باد،- تنها به منظور تذکر و یادآوری محترمانه و مودبانه به مشاوران و اطرافیان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد و استمداد از ایشان جهت صدور دستور برای بررسی سه مقاله آیینه یزد در این زمینه می باشد. نگارنده با توجه به تحقیقاتی که به عمل آورده و از بسیاری افراد نظرخواهی نموده مناسب می داند که مساله را در حد گفتن و نوشتن و به سمع و نظر مردم و مقامات اداری و روحانی رساندن و در تاریخ جراید استان و کشور ثبت و ضبط کردن و درخواست ارسال جوابیه نمودن پی گیری نماید. خداوند بزرگ در آیه شریفه 86 سوره نساء می فرماید: و هنگامی که کسی به شما تحیت گوید پاسخ آن را به گونه ای بهتر بدهید یا (لااقل) به همان گونه پاسخ گوئید، خداوند حساب همه چیز را دارد. عده ا ی از مفسرین ذیل این آیه آورده اند: آیه شریفه یک حکم کلی درباره پاسخ گویی به هر نوع اظهار محبتی اعم از لفظی و عملی می باشد و نیز در احادیث وارد شده سواره بر پیاده و آنها که مرکب گران قیمت تری دارند به کسانی که مرکب ارزان تر دارند سلام کنند و گویا این دستور یک نوع مبارزه با تکبر ناشی از ثروت و موقعیت های خاص مادی است و این درست نقطه مقابل چیزی است که امروز دیده می شود که تحیت و سلام را وظیفه افراد پائین تر می دانند و شکلی از استعمار و استعباد و بت پرستی به آن می دهند و لذا در حالات پیامبر گرامی اسلام(ص) می خوانیم که آن حضرت به همه حتی به کودکان سلام می کردند البته این سخن منافات با دستوری که در بعضی از روایات وارد شده که افراد کوچکتر از نظر سن بر بزرگترها سلام کنند ندارد، زیرا این یک نوع ادب و تواضع انسانی است و ارتباطی با مسئله اختلاف طبقاتی و تفاوت در ثروت و موقعیت های مادی ندارد 2 جواب دادن به نامه نیز همانند جواب سلام واجب می باشد و از قول حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که آن جناب فرمودند: جواب دادن به نامه واجب است مانند جواب سلام و آنکه به سلام آغاز کند به خدا و رسولش نزدیکتر است. 3 راقم این سطور بنا ندارد زمامداری و دوران حکومت رسول گرامی اسلام(ص) و حضرت علی بن ابیطالب(ع) را با دیگر حکومت ها مقایسه نماید اما عملکرد و دستورات آنها باید سرمشق و الگوی رفتار دولتمردان و مسئولان باشد چون در مورد رسیدگی به زندگی نیازمندان نیز سفارش اکید شده است. در تاریخ اسلام می خوانیم که امیرالمومنین علی(ع) هم همچون حضرت پیغمبر(ص) ساده می زیستند و خفیف الموونه بودند. در حدیثی که اهل تسنن هم نقل کرده اند آمده است که عمربن الخطاب در شرائط خاصی وارد اتاق پیغمبر اکرم(ص) شد آنگاه که حضرت از قصه زن هایشان اعراض کردند و آنها را مخیر کردند بین طلاق و صبر کردن به زندگی ساده. عده ای از زن ها گفتند ما خیلی وضعمان، وضع ساده ایست از این غنائمی که به دست می آید به ما بدهید. حضرت فرمودند صبر کنید و بسازید و اگر نمی خواهید من حاضرم شما را طلاق بدهم و یک چیزهایی هم به شما بدهم همه گفتند نه، ما به زندگی ساده می سازیم... 4 عده ای که نظریه مدیر مسئول آیینه یزد را قبول دارند، می گویند زمینی که می خواهند در آن مصلی احداث نمایند باید از جهت شرعی و قانونی موضوع به طور کامل مورد بررسی و مداقه قرار بگیرد و علاوه بر آن معتقدند در حال حاضر تامین خوراک و مسکن، جهیزیه برای دخترانی که به علت مشکلات مالی نمی توانند ازدواج کنند، حمایت و پشتیبانی از فرزندان بدسرپرست یا بی سرپرست، رسیدگی به زندگی خانواده های زندانیان، احداث و مقاوم سازی هزاران کلاس مورد نیاز در استان، مساعدت برای درمان بیماران، سر و سامان دادن به زندگی زنان بدسرپرست، کمک به دانش آموزان مستمند و یتیم، احداث نمازخانه برای مدارس و ساخت مسجد برای دهها مجتمع مسکونی که فاقد نمازخانه می باشد، حمایت از خانواده های مستضعف و از کارافتاده و معتاد و تامین رفاه نسبی شهروندانی که با مشکلات فراوان دست و پنجه نرم می کنند و نظایر آن نسبت به ساخت مسجد و مصلی در یزد اولویت دارد و از همه مهمتر آمار نمازگزاران در چندین سال اخیر نمایانگر این است که تا سال های آینده مردم در روزهای جمعه و اعیاد مذهبی با مشکلی از نظر مکان تجمع روبرو نیستند و با رفت و آمد هفتگی در خیابان های اطراف مسجد ملااسماعیل خاطرات دوران نهضت و انقلاب اسلامی در یزد نیز زنده خواهد ماند. به ویژه که تعداد زیادی از نمازگزاران می توانند پیاده یا با دوچرخه و موتور برای شرکت در نماز جماعت در مسجد حاضر شوند. در تعلیمات دینی آمده است که در حرکت های انسان سازانه بیشترین توجه خویش را به نسل جوان معطوف دارید چه اینکه جوانان قابل ساخته شدن هستند و قلب آنان حساس و پذیرنده است و از چیزهای دیگر خالی است و شما می توانید بذر حقایق و تعالیم والا را در آن بیفشانید و بیشترین کار را درباره جوانان انجام دهید. و این هدف جز با تصحیح شکل زندگی و سالم سازی روابط اقتصادی، هرگز امکان پذیر نیست و تا به این مساله اصلی (که از اهداف عمده و اساسی پیامبران(ص) است و ما مدعی هستیم که جامعه و نظام ما جامعه و نظام انبیایی و دینی است) توجهی درخور نشود و به سطح عمل در نیاید سخنرانی ها، خطبه ها، سمینارها و وعظ ها و فلسفه ها درس های اخلاق و... هیچکدام کارساز نیست بلکه می توان گفت اتلاف وقت است و مایه از دست دادن فرصت و تضعیف توانائی های دین و گذاشتن مسائل غیراصلی در جای مسائل اصلی. از حضرت علی(ع) روایت شده است که فرمود: همه کسانی که در شهر کوفه زندگی می کنند زندگیشان به خوبی تامین است پایین ترین افراد نان گندم می خورند، خانه دارند و از بهترین آب آشامیدنی استفاده می کنند. ملاحظه کنید، پیشوای بزرگ موحدان و دنیا فراموشان تاریخ چگونه با واقعیات زندگی مردم واقع گرایانه برخورد می کند و هنگامی که می خواهد از موفقیت حکومت دینی خویش سخن بگوید به هیچ امری دیگر توجه نمی کند مگر تامین زندگی مادی مردم و رفاه نسبی همه افراد و خانوارها. 5 کارمندان و مدیران ذیربط در ادارات مختلف و نهادها و سازمان هایی که به نحوی با این قضیه و غیر آن درگیر خواهند بود به خوبی می دانند هر فرد، مسئول کارهای خود می باشد و به اصطلاح با یک چشم بر هم زدن دوران مدیریت ها تمام می شود و در نهایت پاسخگویی برای کسانی که اصول را رعایت ننموده اند باقی خواهد ماند. گاهی نیازی به لباس مبدل و گشت و گذار و درد دل مردم شنیدن و با آنها سخن گفتن هم نیست عموم شهروندان به راحتی خبرها را به اطلاع یکدیگر می رسانند. عملکرد مدیران یزدی و غیریزدی از گروه های مختلف از سی ، چهل سال پیش تاکنون در دارالعباده نقل محافل و مجالس و ورد زبان هاست آنها که روش خدا پسندانه ای در پیش گرفته بودند توانستند نام نیکی از خود به یادگار بگذارند و افرادی که خدای ناکرده برابر با ضابطه گام بر نداشته اند عملکرد و خاطراتشان در چشم و دل شهروندان باقی است. از پروردگار یکتا درخواست می نمائیم همه را موفق بدارد تا مطابق با شرع و قانون اقدام نمائیم. به امید آن روز مدیرمسئول پی نوشت ها: 1- سایت یزد فردا ، 9/6/1394، اظهار نظر آقای علی اصغر باقری 2- تفسیر نمونه ، جلد 4، صفحه 46، چاپ 1355، دارالکتب الاسلامیه 3- اصول کافی ، جلد 4، صفحه 503 4- سیره نبوی ، استاد شهید آیت ا... مرتضی مطهری، صفحه 57 5- الحیاه ، علامه محمدرضا حکیمی، جلد سوم، صفحه 58 و 59 ...
کارگزاران نظام اسلامی باید انتقادپذیر باشند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد اخیراً حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری در نمایشگاه مطبوعات درباره لزوم نقد سخن گفت و با انتقاد از نشریاتی که از بیت المال تغذیه می شوند و حرمت شهروندان را نگه نمی دارند مطالبی بیان داشت که مردم از طریق خبرگزاری ها و رسانه های عمومی از آن سخنان و بازتاب هایی که در پی داشت آگاه شدند از جمله: آیت ا... آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه، با تأکید بر اینکه روند دستگاه قضایی رعایت قانون و مصالح کشور است، از مطبوعات و مسئولان خواست به قوه قضائیه کمک کنند نه اینکه در حق قوه قضائیه جفا کنند و نسبت های ناروا دهند. وی اظهار داشت: رئیس جمهوری محترم گفتند باب نقد در کشور باز است و به النصیحته لائمه المسلمین تمسک جستند و اینکه حتی به حاکم مسلمین هم می توان نقد کرد، بنابراین طبعاً به مقامات پایین تر هم می توان نقد کرد؛ چند نکته را از باب نصح مطرح می کنم. آیت ا... آملی لاریجانی با تصریح بر اینکه نباید نسبت به قوه قضائیه جفا کرد افزود: همه می دانند که همواره از دولت حمایت کرده ام؛ بعد از این هم حمایت خواهم کرد چرا که معتقدم باید با همدلی حرکت کنیم، مردم از ما حل مشکلات را می خواهند نه اینکه هر روز حاشیه ای ایجاد کنیم و مشکلی بر مشکلات بیفزاییم. رئیس دستگاه قضا تأکید کرد: رئیس جمهوری محترم دو سه عبارت را به کار بردند از جمله اینکه قوه قضائیه باید مأمن جامعه باشد و اگر نمک سالم باشد، هر چیزی اشکال داشته باشد می توان جلوی آن را گرفت اما اگر نمک فاسد شود، کار بسیار سخت می شود، باید پرسید مقصود از این جملات شرطی چیست. 1 اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه ای همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت دانسته و حدود و کیفیت آن را به عهده قانون گذاشته است به عبارتی هر شهروند که حق شرکت در انتخابات را داشته باشد می تواند با متانت وادب و بدون اهانت به دیگران مواضع انتقادی خود را سنجیده و از روی دلسوزی خطاب به هر یک از مسئولان و دولتمردان بگوید یا بنویسد، ضمناً جو را متشنج نکند و عنان قلم را رها ننماید، در این صورت درخواست پاسخگویی از افرادی که در قوه قضاییه انجام وظیفه می نمایند یا انتقاد از عملکرد عده ای از قضات به معنی زیر سئوال بردن نهاد قوه قضاییه یا نادیده گرفتن تلاش ها و اقدامات قانونی اکثریت قضات محترم کشور نیست. منتقدین می خواهند متذکر شوند ممکن است قدرت، انسان را از مسیر اصلی و واقعی دور کند بنابراین باید نیروهای مسئول به منظور ایجاد جو آرامش در جامعه و جلوگیری از تضییع حق انسان ها و احقاق حق مظلومین و مجازات ستمگران، اختلاس کنندگان، زراندوزان، تهمت و افترازنندگان، متجاوزان، قاچاقچیان و امثال آنها تلاش مضاعف به عمل آورند. بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی(ره) بارها و مکرراً در مصاحبه ها و پیام ها و سخنرانی ها برای آحاد مردم این مرز و بوم حق انتقاد قائل شده اند. این حکومت در همه مراتب خود، متکی به آرای عمومی و تحت نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود. 2 الان مکلفیم ما، مسؤولیم همه مان مسؤولیم، نه مسؤول برای کار خودمان مسؤول کارهای دیگران هم هستیم (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته) همه باید نسبت به همه رعایت بکنند، همه باید نسبت به دیگران، مسؤولیت من هم گردن شماست، شما هم گردن من است. اگر من پایم را کج گذاشتم شما مسؤولید اگر نگوئید چرا پایت را کج گذاشتی، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا بر خلاف موازین؟ سایر مردم هم باید بکنند و نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد، مال همه است، امت باید نهی از منکر بکند، امر به معروف بکند. 3 ...اگر یک نفر خلاف کرد، بیست نفر از شماها رفت گفت نکن، این کار صحیح نیست، تحت تأثیر واقع می شود. اگر یک معمّم، یک صورت معمّم، یک کار خلاف کرد، از اطراف، معمّمین هجوم به آن آوردند که چرا این کار را می کنی؟ نمی کند دیگر. اگر من یک خلافی کردم همه تان هجوم آورید که چرا این کار را می کنی؟ من سر جایم می نشینم. همه تان مسئولید، همه مان مسئولیم. امروز مسئولیت، بزرگ است برای ما، ما نصف راه هستیم و من خوف این را دارم که قضیه ما قضیه هیتلر بشود. 4 مقام معظم رهبری در مواقع گوناگون به این نکته اشاره و از انتقاد استقبال نموده اند. اینی هم که گفتند از رهبری انتقاد نمیکنند، شما بروید بگوئید انتقاد کنند. ما که نگفتیم از ما کسی انتقاد نکند؛ ما که حرفی نداریم. من از انتقاد استقبال می کنم؛ از انتقاد استقبال می کنم. البته انتقاد هم می کنند. دیگر حالا جای توضیحش نیست؛ انتقاد هم هست، فراوان هست، کم هم نیست؛ بنده هم می گیرم، دریافت می کنم و انتقادها را می فهمم... چند سال قبل یکی از نشریات دانشجویی از بنده انتقاداتی کرده بود. خواستند برخورد کنند اما من گفتم برخورد نکنید این ها اشکالی ندارد اجازه دهید بنویسند. 5 دولتمردان و مسئولان در نهادهای مختلف، نمایندگان مجلس و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران باید خود را پاسخگوی انتقادات بدانند. امام جمعه موقت قم آیت ا... ابراهیم امینی می گوید: انتقاد در فرهنگ اسلام یک ارزش و گاهی یک تکلیف است، امام صادق علیه السلام در حدیثی فرمود: بهترین برادران من کسی است که تذکر عیوبم را به من هدیه کند. میزان الحکمه، ج 3، ص 2207. انتقاد سازنده به انسان کمک می کند تا عیوب خود را بر طرف سازد، اگر طالب کمال هستیم باید ازا نتقاد استقبال کنیم و از ان پند بگیریم. ولی در عرف ما انتقاد کار زشتی به شمار می رود، می کوشیم از کسی مخصوصا قدرتمندان انتقاد نکنیم مبادا رنجیده خاطر گردند و منافعمان در خطر قرار گیرد. دوست نداریم کسی از ما انتقاد کند و اگر کسی عیوب و نواقص ما را تذکر داد، به جای تشکر، می رنجیم و او را قدر ناشناس، حسود، بی ادب و دشمن، به حساب می آوریم. با این که انتقاد در عرصه سیاست یک امر ضروری است. و بهترین وسیله است برای شناخت نقاط ضعف و منفی و اصلاح آنها ولی متاسفانه شخصیت های سیاسی و اجتماعی و مسئولان سازمان ها و نهادها جدا" از آن گریزانند، و این عمل مفید و سازنده را حمله به شخصت خود به حساب می آورند و در صدد انتقام بر می آیند. این اشتباه بزرگی است که امام خمینی(ره) همواره بدان اشاره می کرد. در جایی فرموده: هیچ کس و هیچ دستگاهی و هیچ فردی نمی تواند ادعا کند که من نقص، هیچ ندارم، اگر کسی ادعا کرد این را این بزرگترین نقصش همین ادعاست. کسی نیست که بتواند بگوید که من بی عیب هستم، بی عیب ما نداریم در دنیا، و ما باید همیشه توجهمان به آن عیوب خودمان باشد. صحیفه امام، ج 17، ص 246. امام خمینی بر این باور بود که مردم حق انتقاد دارند و باید در مواقع لازم از مسئولان انتقاد کنند و تذکر بدهند تا اگر اشتباه دارند در صدد اصلاح خود برآیند، مسئولان و کارگزاران نیز باید انتقاد پذیر باشند. در جایی فرمود: انتقاد باید بشود، تا انتقاد نشود اصلاح نمی شود یک جامعه، عیب هم در همین جا هست. سر تا پای انسان عیب است و باید این عیب ها را گفت، انتقادات را کرد، برای این که اصلاح بشود جامعه. صحیفه امام، ج 14، ص 401 6 عده ای از نمایندگان و فعالان سیاسی گاه از عملکرد بعضی قضات انتقاد نموده و از جمله نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی اظهار می دارد: چرا در قوه قضاییه مشهور شده است که تا رشوه ندهی و پارتی نداشته باشی کار پیش نمی رود و چرا وقتی آیت ا... شاهرودی در قوه قضاییه آمدند گفتند ویرانه تحویل گرفتم و وقتی آیت ا... آملی آمدند گفتند خرابه تحویل گرفتم و چرا باید روسای دادگستری ها هشت سال در بالاترین سمت بمانند تا دچار اتهام و ناکارآمدی شوند؟وی تصریح کرد: آب راکد هم می گندد پس چرا برخی از مدیران در مقام قضایی سال ها جای خود می مانند و مگر نمی گویند امیرمومنان(ع) صبح هنگام به ابوالاسود حکم قضاوت داد و ظهر هنگام این حکم را لغو کرد پس چرا در کشور ما این اتفاق رخ نمی دهد؟ و علمای ما نیز مردم را از مرگ نمی ترسانند و از خطاهای خود برحذر نمی دارند و گورستان را با نام آرامستان تلطیف می کنند در حالیکه مرگ تنها حقیقتی است که مغرورین را به تواضع می کشاند. 7 نگارنده این سطور به عنوان نمونه یادآوری می نماید: اگر به تذکرات مجلس ششم و هفتم، هشتم ونهم درباره تخلفات یکی از قضات سابق توجه شده بود، مردم در جریان نهایی شدن پرونده فروش سئوالات کنکور قرار گرفته بودند، ماجرای مرگ خبرنگار ایرانی، کانادایی پیش نیامده بود، جنایت کهریزک رقم نخورده و داستان ستار بهشتی به وقوع نپیوسته بود، عده ای از دولتمردان و نمایندگان سابق مجلس را با زیر شلواری و سرپایی به سالن دادگاه نیاورده بودند در حالی که هنوز حکمی برای آنها صادر نشده محاکمه آنها از تلویزیون پخش نمی شد، گرچه دزد چند مرغ و لنگه کفش را که به حق به زندان انداخته بودند اما در برابر، عده ای از اختلاس کنندگان و مفسدان اقتصادی و زمین خواران در گوشه و کنار راست راست نمی گشتند، به دست بعضی از قضات مرخصی عده ای زندانی ماه ها لغو نمی شد و می گذاشتند زن جوان و زندانی طبق قانون مدتی یک بار با خانواده اش ملاقات داشته باشد یا فرزند دو، سه ساله اش را در آغوش بگیرد تا فرزند گرمای وجود مادر را احساس کند و در نهایت توسط یک مقام اسبق دادگستری بر خلاف قانون مخفیانه گفته های فردی ضبط نمی شد و عالی ترین مقام اجرایی کشور در برابر نمایندگان مجلس شورای اسلامی و دوربین های تلویزیونی و رسانه های سراسر جهان پخش نمی کرد و... در آن صورت به طور قطع بهتر و بیشتر در مسیر قانونگرایی قدم برداشته بودیم و بنا به گفته آن روحانی دلسوز و اندیشمند توانا امام جمعه موقت قم آیت ا... ابراهیم امینی: اگر دستگاه قضایی بدون رعایت جناح بازی، رشوه خواری و پارتی بازی کار خود را انجام دهد آبروی نظام حفظ خواهد شد، اگر مردم از دستگاه قضایی مایوس شوند به انقلاب، امام راحل (ره) و شهید بهشتی ظلم شده است. 8 حسن ختام مقاله به ترجمه آیات 44 و 45 و 46 سوره شریفه الحاقه که خداوند خطاب به رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) با کلمه شرط فرموده است اختصاص می یابد: اگر محمد(ص) دروغی به ما نسبت دهد و چیزی که ما گفتیم از خود درآورده و به ما نسبت دهد یعنی اگر سخنی به تکلف و زحمت خودش بگوید، دست راست او را قطع خواهیم نمود و ما قطع می کنیم از او رگ دل او را و او را هلاک می نمائیم. 9 مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- روزنامه ایران، 19/8/94 2- صحیفه امام خمینی(ره)، جلد 4، صفحه 160 3- همان، جلد 8، صفحه 487 4- همان، صفحه 511 5- سایت الف، 7/8/1388، واکنش رهبر معظم انقلاب به انتقادات صریح یکی از نخبگان 6- پایگاه اطلاع رسانی آیت ا... ابراهیم امینی، اخلاق و سیاست از دیدگاه امام خمینی(ره)، 10/3/1387 7- سایت تابناک، 19/3/94 8- خبرگزاری دانشجویان ایران 9- ترجمه تفسیر مجمع البیان ، شیخ طبرسی، جلد 25، انتشارات فراهانی، سال 1358 ...
شرح مختصری از زندگی امام رضا (ع) / از ولادت تا شهادت
...، دست به دامان امام رضا(ع) می شدند تا بر حقانیت مطلب خویش گواهی دهند. در بالا گفتیم که یکی از مهم ترین و معروف ترین لقب های امام رضا (ع)، (عالم آل محمد) است. این که از میان همه امامان شیعه، حضرت امام رضا به این لقب شهرت یافته است، خود دلیل برجستگی آن امام از جهت دانشهای رایج در زمان خویش و یافتن فرصت برای آشکارسازی آن علوم می باشد. اباصلت که یکی از یاران امام است، از برادرزاده ...
صدقه دادن چه آدابی دارد ؟
؛ انفاق کنید . [2] هرگز به [حقیقت] نیکوکاری نمی رسید مگر این که از آنچه دوست می دارید، [در راه خدا] انفاق کنید و آنچه انفاق می کنید، خداوند از آن آگاه است . [3] 2 . اولویت صدقه دادن به خویشاوندان نزدیک رسول خدا(ص) در سخنانی فرمودند: در حالی که اقوام نزدیک انسان محتاج باشند؛ جای صدقه دادن به دیگران نیست . [4] پس اگر کسی چنین کاری را انجام دهد و با وجود ...
موبوفوبیا چیست؟
کرده اند. درواقع کسانی که از موبوفوبیا رنج می برند موقع دور شدن از گوشی موبایل میزان اضطراب، تعریق، تپش قلب، مشکلات گوارشی، تنگی نفس و لرزش دست شان افزایش پیدا می کند. آنها معمولا منزوی و درونگرا هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند. بعضی نیز برای رفع تنهایی و افسردگی، خود را با گوشی موبایل مشغول می کنند غافل از اینکه بدانند این کار مشکلات آنها را افزایش می دهد. برای رفع موبوفوبیا نیازی ...
در حادثه چرام معلم خوابید و مسئولان بیدار نشدند
خاطر دفاع نکردن ازحق مردم آسیب پذیر، در برابر خداوند، مردم و رهبر معظم خود شرمسار هستند. *آیا صندلی ها عزیزتر از جان مردم هستند منطقه طسوج، منطقه ای خوش آب وهوا و گردشگری در شهرستان چرام و از مناطق بکر و بسیار زیبای استان کهگیلویه و بویراحمد است که نگارنده به عنوان خبرنگار بارها در جلسات متعدد و سفرهای استاندار محترم و نماینده محترم مردم چرام در مجلس شورای اسلامی و دیگر مسئولان ...
روز خبرنگار و تعالیم اسلامی
ارتباط و اطلاع رسانی در فرهنگ اسلامی، بایستی انسان را به این سرمنزل مقصود که تقرب الهی است نزدیک کند و گرنه الگوی اسلامی نداشته و از نظر دین مبین اسلام باطل است. در سراسر داستان قوم لوط، قرآن کریم ضمن تشریح نوع اتفاق و داستان حادث شده، به جنبه های آموزنده و اخلاقی این داستان تاکید و در جای جای این داستان که در بیش از 13 قسمت(8 سوره) پراکنده است، از انذار و تذکر فضایل و رذایل اخلاقی غفلت نشده است ...