سایر منابع:
سایر خبرها
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
) در مواقع عادی همچون پوشیدن نعلین و عطسه کردن، نشان می دهد تا چه حد تکرار این مسئله برای شیعه حیاتی است. (مجلسی، 1404ق، ج73، ص 55؛ ابطحی، 1378، ص 111) از دیگر آموزه های معمول در میان اهل بیت (علیهم السلام)، آغاز نمودن و ختم کردن یک دعا با صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است که نمونه برجسته آن را در صحیفه سجادیه می توان مشاهده نمود. سیره امام سجاد (علیه السلام) توسط امام رضا ...
معارف توحیدی در صحیفه رضویه و زیارات امام رضا (علیه السلام)
انس و احمد بن حنبل اساساً بحث و چون و چرا و استدلال را در مسائل ایمانی مردم حرام می شمردند، حتی نمی توان اهل السنه (اهل حدیث) را یک مکتب کلامی در مقابل معتزله به حساب آورد چرا که اهل حدیث اساساً منکر کلام و تکلم بودند. (مطهری، 1362، ج2، ص 55) بر این اساس در دوره امام رضا (علیه السلام) مکتبی با عنوان اشاعره وجود نداشته است. جریان اشعری در حدود اواخر قرن سوم و اوایل قرن چهارم با رویگردانی ...
وحدت امت با محوریت سنت نبوی (ص) در ادعیه رضوی
سرچشمه است، بیش از ائمه پیشین (علیهم السلام) در کلام امام رضا (علیه السلام) دیده می شود. به تعبیر دیگر باید گفت در کلام حضرت، سنت نبوی به گونه ای ویژه پررنگ شده، طوری که بتواند به عنوان محودی برای وحدت امت، ایفای نقش کند. با وجود آن که بازگشت معارف اهل بیت (علیهم السلام) به کلام خدا و سنت نبوی، از باورهای ریشه دار امامیه است، ولی برجسته کردن و نشان دادن این باور از بعدی وحدت گرایانه از ویژگی های امام ...
زبدةالبیان؛ تاریخ، جایگاه و ویژگی های آن
زبدةالبیان اقرار به حقایقی را [در بحث عصمت نبی و امام معصوم] از زبان مخالفان نقل می کند و وعده می دهد که آنها را به زودی یک جا جمع می کند (4). ولی به نظر می رسد این شاهد مناسبی برای این نظریه نیست زیرا ممکن است محقق اردبیلی طبق وعده خود آن کتاب مورد نظر را تألیف نموده باشد ولی به دلیل خصومت معاندین یا عوامل دیگر از بین رفته باشد و به دست ما نرسیده باشد. 3- تعداد آیات مورد بحث ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
، و أیضا التعلیل غیر مناسب إذ المناسب إخراج الحکم عن الآیة لا العکس، و أیضا فهما وجوب هدی علی من تمتّع أو قرن من أهل مکة للجنایة عند أبی حنیفة، و ما جوّز الأکل منها بخلاف المتمتعّ من الآفاق و ذلک کلّه خلاف ظاهر الآیة، و غیر واضح الدلیل و الصحّة، و الأصل عدم وجوب جبر إلی أن یثبت بدلیل فتأمّل. منبع مقاله : خیراللهی کوهانستانی، علیرضا؛ (1391)، فقه قرآنی با نفس رحمانی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، چاپ اول مقالات مرتبط : ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2) ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
کند که در سطور آتی تفصیلاً آن را بیان می کنیم. از این روایت برداشت می شود عدم رد و منع امام (علیه السلام) بر عمل اجیر شدن حضرت موسی، به نوعی امضاء آن توسط شریعت اسلام است. ایشان فقط اجیر شدن در موردی خاص را تأیید نمی فرماید نه به طور مطلق (86). بنابراین، به ذهن خطور می کند علتی وجود داشته که محقق اردبیلی حجیت این حکم را برای شرعیت اجاره قبول ندارد که در ادامه به پاسخ آن می پردازیم. فاضل ...
چرا دعایمان گاهی مستجاب نمی شود؟!
به گزارش قدس آنلاین، مهمترین ارکان در استجابت دعا بدین شرح است: 1. برای اجابت دعا باید قبل از هرچیز در پاکی قلب و روح کوشید و از گناه توبه کرد و خودسازی نمود و از زندگی رهبران الهی الهام گرفت . از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمودند: مبادا هیچ یک از شما از خدا تقاضایی کند مگر اینکه نخست حمد و ثنای او را بجا آورد و درود بر پیامبر و آل او بفرستد بعد به گناه خود نزد او اعتراف و ...
100 توصیه مهم رهبری به هیات های عزادارای
، غیر از آن را بر نمی تابد و قبول نمی کند. باید این طور باشد. (28 /10 /1368) کسانی که رسماً این منصب را به عهده می گیرند و لباس مقدس ستایش اهل بیت(علیهم السّلام) را بر تن می کنند و مردم، آنها را به این عنوان می شناسند، بایستی خصوصیاتی داشته باشند و مرکزی باشد که آنها را با این خصوصیات تشخیص بدهد و صحه بگذارد. (28 /10 /1368) ضرورت تشکیل انجمن های ادبی شعر رشد شعر ...
چرا امام حسین(ع) در آغاز حرکت، از مدینه به مکّه رفتند؟
یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. با فرا رسیدن ایام عزای حسینی (ع) و همچنین برنامه سخت دشمنان اهل بیت (ع) برای شبهه افکنی و کم اثر جلوه دادن قیام عاشورا ، برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم .یکی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد. ماجرای بیعت یزد از امام حسین در نیمه دوم ماه رجب سال 60 هجری، یزید در نامه خود به ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) خواسته بود که حتماً از چند نفر مخالف خود که یکی از آنها امام حسین(ع) بود، بیعت گرفته شود و بدون بیعت رها نشوند.(1) اما بعد فخذ حسیناً و عبداللَّه بن عمر و عبداللَّه بن الزبیر بالبیعه اخذاً شدیداً لیست فیه رخصه حتی یبایعوا و السلام . ولید بن عتبه (فرماندار مدینه) وقتی دستور یافت تا از امام حسین (علیه السلام) برای یزید بیعت بگیرد. حضرت فرمود ... یزید فردی است شرابخوار و فاسق که به ناحق خون می ریزد و اشاعه دهنده فساد است و دستش به خون افراد بی گناه آلوده گردیده و شخصیتی همچون من با چنین مرد فاسدی بیعت نمی کند. ولید گرچه با خوی مسالمت جویانه خود حاضر به آغشته کردن دست خود به خون امام حسین(ع) نبود؛ (2) اما در مدینه افراد باند اموی به ویژه مروان بن حکم که ولید در موارد سخت و از جمله این مورد با او مشورت می کرد ،- او را به شدّت تحت فشار قرار می دادند تا خون امام(ع) را بریزد؛ چنان که در همان آغاز وصول نامه، وقتی ولید با مروان مشورت کرد، مروان گفت: نظر من آن است که در همین لحظه به دنبال این چند نفر فرستاده و آنان را ملزم به بیعت و اطاعت از یزید کنی و اگر مخالفت کردند، قبل از آنکه از مرگ معاویه مطلع شوند، سرهای آنها را از تن جدا کنی؛ زیرا اگر آنان از مرگ معاویه با خبر شوند، هر کدام به طرفی رفته و اظهار مخالفت کرده و مردم را به سوی خود دعوت می کنند.(2) وقتی مروان بن حکم بیعت با یزید را از حضرت درخواست کرد امام حسین(علیه السلام) فرمود: ای دشمن خدا! دور شو، من از رسول خدا شنیدم که فرمود : خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است. اگر معاویه را بر فراز منبر من دیدید او را بکشید. و امت او چنین دیدند و عمل نکردند و اینک خداوند آنان را به یزید فاسق گرفتار کرده است . امام حسین(علیه السلام) در شب 28 رجب سال 60 هجری همراه با بیشتر خاندان خویش و بعضی یاران، پس از وداع با جدش پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) از مدینه به طرف مکه حرکت کرد . بنابراین، امام حسین(ع) با توجه به نامناسب بودن شرایط مدینه برای اظهار مخالفت علنی و قیام و نیز در خطر بودن جان خود در این شهر بدون امکان حرکتی مؤثر، تصمیم به ترک آن گرفت و از آیه ای که در هنگام خروج از مدینه قرائت کرد، این نکته – که ترک این شهر به علّت عدم احساس امنیت بوده است – آشکار می شود. فخرج منها خائفاً یترقب قال رب نجنی من القوم الظالمین قصص (28)، آیه 21٫؛ موسی از شهر خارج شد، در حالی که ترسان بود و هر لحظه در انتظار حادثه ای عرض کرد: پروردگارا! مرا از این قوم ظالم نجات بده . دلایل انتخاب سفرامام به مکه : هنوز مردم شهرهای مختلف از مرگ معاویه مطلع نشده بودند و تلاش های جدی مخالفان برای اظهار مخالفت با یزید آغاز نشده بود. هنوز امام حسین(ع) دعوتی از شهرهای دیگر و از جمله کوفه نداشت. امام(ع) باید مکانی را برای هجرت خود انتخاب می کرد که بتواند آزادانه و در کمال امنیّت در آنجا دیدگاه های خود را ابراز کند. طبق آیه صریح قرآن و من دخله کان آمناً آل عمران (3)، آیه 97٫ مکه حرم امن الهی بود. با توجه به سرازیر شدن مسلمانان از سرتاسر مملکت اسلامی برای انجام اعمال عمره و همچنین نزدیک شدن ایام حج تمتع و حضور مردم برای انجام مناسک حج ، امام حسین(ع) به خوبی می توانست با گروه های مختلف دیدار کرده و علّت مخالفت خود با دستگاه اموی و یزید را برای آنها تبیین کند و نیز گوشه هایی از معارف اسلامی را برای آنها بیان نماید. در ضمن با گروه های مختلف شهرهای اسلامی از جمله کوفه و بصره در ارتباط باشد. و در آخر امام حسین(علیه السلام) هدف خروج از مدینه را در وصیتنامه اش چنین بیان می کند : ... و جز این نیست که برای اصلاح در میان امت جدم خارج شدم. می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کرده و به راه و روش جدم (رسول خدا) و پدرم علی (علیه السلام) رفتار نمایم . کسی که به سوی خدا دعوت کند عمل نیک انجام دهد و بگوید از مسلمانان هستم، از خدا و رسولش جدا نمی شود ... اگر در نوشتن نامه ات خیر مرا آرزو کرده ای، خدا پاداش تو را بدهد . امام(ع) شب جمعه سوم شعبان سال 60 ق وارد مکّه شد و تا هشتم ذی حجه همان سال، در این شهر به فعالیت مشغول بود.(4) ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 75: 2) ابن اعتم، الفتوح، ج 5، ص 12؛ وقعه الطف، ص 81٫ 3)وقعه الطف، ص 77٫ 4) همان، ص 88: فاقبل اهلها یختلفون الیه و یأتونه و من کان بها من المعتمرین و اهل الآفاق . ...
تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(ع)
عقیق : جریان پیدایش تفسیر شیخ صدوق رحمه الله، نقل می کند: یوسف بن محمّد و علی بن محمد بن سیّار همراه پدران خود، از سلطة داعی الحق، حسن بن زید علوی - امام زیدیّه در طبرستان - گریختند و به سامرّا نزد امام حسن عسکری علیه السلام پناهنده شدند. حضرت این تفسیر را بر آنها املا فرمود، آن دو می گویند: پدران ما شیعة امامی بودند و در شهر استرآباد [گرگان] زیدیها غالب بوده و ما تحت حاکمیّت امام زیدیّه بودیم. او به اندک بهانه ای شیعیان را به ...
عروس شیطان!
) گفتم : چرا شراب حرام شده است ؟ امام صادق (علیه السلام) فرمود: خداوند شراب را بواسطه اثرات و تباهی آن حرام کرده است (از نظر دین کسی که شراب خورده از خدا دور میشود و در گناه کردن بی باک میشود و از نظر علم پزشکی هم شراب ضررهای بسیاری برای بدن انسان دارد ) زیرا شراب موجب لغزش میشود و نور انسانیت انسان را میبرد و جوانمردی را در انسان ویران میکند و انسان را به مرتکب شدن گناهان و خونریزی و زنا وادار می کند ...
هشدار! مراقب جلیس های امروزی خود باشید! + صوت
را فریب می دهند. برای همین است که حضرات معصومین(علیهم صلوات المصلّین) و اولیاء خدا از همان ابتدا می گویند: این ها حرام است، برای چه می گویند حرام؟ برای این که بدانیم و در آن حصن حصین و وادی ایمن قرار بگیریم. لذا حضرت صادق القول و الفعل امام جعفر صادق(صلوات الله و سلامه علیه) از باب نمونه فرمودند: الخمر حرام ولو بقطرة مشروب ولو به قطره ای حرام است. مگر یک قطره، انسان را مست می کند؟! این ...
حجت الاسلام ربیعی: پیروی از حکومت حقِ منتخب خداوند، بر همه واجب است
نکند حتی اگر بیشترین شباهت به علی بن ابیطالب علیه السلام را داشته باشد باز هم طاغوت محسوب می شود. شما باید ولایت کسی را بپذیری که خدا گفته است . اینجا دموکراسی نداریم. آن کسی که با علی علیه السلام بیعت نکرده است گناه کرده است. ما تشریعاً مجبور هستیم. خدا می گوید: باید حکومت کسی را که من می گویم را قبول کنی. در مقابله با کسی که دارد به شما فشار می آورد که ولایت را قبول نکنی چند کار می توانی ...
جشن عیدالزهرا یا خون به دل کردن اهل بیت؟!
در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جداً اجتناب نمایند . آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ خود به این استفتا مرقوم فرمودند: اولاً روایتی با عنوان رفع القلم در آن ایام مخصوص در منابع معتبر نداریم و ثانیاً بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست . ...
اعتبارسنجی منابع و اسناد ادعیه رضوی
؛ برترین عبادت امت من بعد از قرائت قرآن کریم، دعا است. (راوندی، 1407 ق، ص19) سپس آن حضرت این آیه را تلاوت فرمود: ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ ... (غافر: 60)؛ بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را. امام علی (علیه السلام) نیز دعا را محبوب ترین عمل در نزد خدا می دانست و مردم را بدان ترغیب می کرد و خود نیز آن چنان با دعا مأنوس بود که امام صادق (علیه السلام) فرمود: کان أمیر المؤمنین رجلاً دعاءً امیرالمؤمنین ...
منظور از شناخت واقعی امام زمان چیست؟
؛ معرفت است تا انسان میهمان خود را نشناسد و از خصوصیات خوب او مطلع نباشد منتظر او نخواهد شد. تنها هنگامی انسان در انتظار کسی می نشیند که او را خوب بشناسد اما اگر انسان کسی را نشناسد و بداند که آن شخص خواهد آمد برایش اهمیتی نخواهد داشت و منتظر او نخواهد ماند. در مورد انتظار امام زمان هم چنین است. کسانی که آن حضرت را نمی شناسند مانند کفار و یا اهل ادیان دیگر، هرگز انتظار او را نمی کشند اما کسانی که ...
پایان شب سیه
که(همانا انسان در زیان است) یعنی دشمنان آل محمد علیهم السلام (مگر کسانی که ایمان آوردند) به ولایت ایشان (و کارهای خوب انجام دادند) به همدردی کردن با برادرانشان (و یکدیگر را به صبر سفارش دادند) در زمان غیبت امام غایب شان. بنابراین باید توجه داشت که یکی از آداب زندگی در دوران غیبت امام زمان (عج) این است که مردم مسلمان یکدیگر را به صبر سفارش کنند تا طولانی شدن دوران غیبت موجب سستی ایمان آنها نشود. بلکه خوبی ها و محاسن صبر در این دوران را به طور مداوم برای یکدیگر بازگو کنند تا منتظر حقیقی آن حضرت باقی بمانند و ایمان شان محفوظ باشد. ...
تحلیل محتوای ادعیه رضویه
. به عنوان مثال آن حضرت برای طلب غفران در دعای شماره 7 میفرمایند: یا کَریمُ اغِفر لِمَن فِی مَشارقِ الارضِ و مَغارِبها مِن المُؤمنینَ و المُؤمنات که نشان از آن دارد که آن حضرت (علیه السلام) این طلب غفران را برای همگان خواسته اند. آنچه در نمودار فوق نشان داده شده است، فهرستی از موضوعاتی می باشد که امام رضا (علیه السلام) در ادعیه خود آنها را برای مردم جامعه اسلامی از خداوند متعال طلب کرده ...
صحیفه سجادیه و صحیفه رضویه در آیینه تطبیق
اولویت بیشتری نسبت به دیگران دارند. اینها همه نشان می دهد که انسان علاوه بر بُعد فردی دارای بُعد اجتماعی نیز هست که بدون پرداختن به آن و یا سهل انگاری و عدم توجه لازم به آن، او را در ابعاد فردی نیز با مشکل مواجه می سازد. امام رضا (علیه السلام) نیز با اقتدا به امام علی بن الحسین (علیه السلام) در دعاهای خویش نسبت به دعا برای دیگران و از جمله پدر و مادر فروگذار نکرده اند. در اواخر دعای 9، حضرت ...
فرد و دولت در فرهنگ سیاسی اسلام
نظم عمومی در صورت پافشاری به این وظیفه از طرف دیگر، بر چنین موضع وسطی تاکید می کند. (82 ) امام خمینی قدس سره در کتاب تحریرالوسیله، (83) امر به معروف و نهی از منکر را اشرف فرایض، که دیگر واجبات قائم به آن هستند، تعریف می کند. حضرت امام رحمة الله علیه با اشاره به دو آیه : و لتکن منکم امة یدعون الی الخیر و یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر و اولئک هم المفلحون (آل عمران،104 ) و ...
انقلاب اسلامی گامی بلند در راستای عملیاتی شدن دیدگاه های عبادی- سیاسی امام حسن عسکری علیه السلام
از همین رو به عسکری معروف شدند) و از اینکه مردم به آن حضرت توجه می نمودند خائف بودند و لذا مانند جد بزرگوارش موسی بن جعفر لا یَزال یَنتقِل مِن سِجن الی سِجن (همواره از زندانی به زندان دیگر منتقل می شد). مبارزات حضرت از همان آغاز نوجوانی شروع شد به طوری که در کمتر از 15 سالگی سر از زندان های مخوف متوکل عباسی درآورد. تنگناها و فشارهایی که به امام علیه السلام وارد می شد عمدتا به ...
عالمان ربانی، عالمان دینی
هرچیز نشان دهنده ارزش علم وعلم آموزی در قرآن است. خداوند در 27 مورد در قرآن کریم با لفظ اعلموا مردم را به فراگیری و شناخت فرامی خواند و علم را بصیرت و بینایی و جهل را کوری و ظلمت قلمداد می کند: ... هل یستوی الأعمی والبصیر ... (رعد، 16) نشانه ها وشاخصه های عالمان ربانی به طور کلی قرآن ویژگی ها و نشانه های گوناگونی را در مورد علمای ربانی ذکر می کند که برخی از آن ها عبارتند از: 1 ...
ادامه اعتراض ها به کشتار شیعیان نیجریه از تهران تا تورنتو
...> دانشجویان در این تجمع با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعارهایی اعتراض خود را به کشتار شیعیان در نیجریه اعلام کرده و اقدام ارتش این کشور را در حمله به شیعیان محکوم کردند. تجمع کنندگان شعارهای هیهات مناالذله ، مرگ بر آل سعود ، مرگ برآمریکا ، ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند ، مرگ بر وهابی سر دادند. به گزارش فارس، همچنین تعدادی از دانشجویان مسلمان خارجی نیز در این تجمع شرکت کرده و نسبت ...
جایگاه زن در عرفان و تصوف اسلامی
خواهم در جایی دیگر از حدیقه سخنانی در مذمت دختر می آورد که نشان می دهد برگرفته از باورها، رسوم عامیانه، تنگ نظری ها و فرهنگ ضعیف مردم روزگار و بعضاً رفتارهای نابخردانه آنهاست، چنانکه می گوید: ور بود خود نعوذ بالله دخت *** کار خام آمد و تمام نپخت طالعت گشت بی شکی منحوس *** بخت ممیون تو شود منکوس آن که از نقش اوت عار آید *** پی دخترت خواستار آید خان و مان تو پر ز ...
ماجرای سرداب
یازدهم گرد آمدیم. آن حضرت، فرزندش را به ما نشان داد و فرمود: پس از من، این امام شما و جانشین من است. از او فرمان برید و بعد از من در دین خود پراکنده نشوید که هلاک خواهید شد و از امروز به بعد او را دیگر نخواهید دید . نشانه ای برای امامت احمد بن اسحاق، از بزرگان شیعه و یاران امام یازدهم علیه السلام می گوید: خدمت آن حضرت شرفیاب شدم و می خواستم در مورد امام بعد از او سؤال کنم ...
سیری در آموزه های اخلاقی امام عسکری(ع)
] سخن آخر در خاتمه می توان کلام ارزشمند مرحوم کلینی در کتاب شریف اصول کافی درباره سیرۀ اخلاقی و تربیتی حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را متذکر شد که وقتی بنی عباس شخصی به نام علی بن نارمش که از دشمن ترین مردم نسبت به آل ابی طالب بود را به عنوان نگهبان زندان مأمور نمود تا بر آن حضرت سخت بگیرد و ایشان را آزار و شکنجه کند،[63] لیکن بیش از یک روز نگذشته بود که آن مرد (ناصبی خشن ...
تبریک پادشاه عربستان به عاملان جنایت نیجریه خفت بار و شرم آور است
عقیق : آیت الله سید محمود هاشمی شاهرودی، امروز در درس خارج فقه خود با اشاره به فزونی معنادار جنایاتی که بر جهان اسلام روا می گردد گفت: حمله و کشتار شیعیان بی گناه نیجریه در کشوری که قریب به پانزده میلیون نفر شیعه در آن زندگی می کند و حکومت به ظاهر مسلمان بر آن حاکمیت دارد، یکی از نمونه های دردآور این جنایتهای شکننده بر پیکر اسلام است وی در ادامه این دست جنایتهای غیر انسانی را کاشف از ...
ویژه نامه شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام)
هذا دینی و دین آبائی حقا 14 نجاشی در رجال خویش نقل کرده که آن حضرت از ابوهاشم پرسید: این کتاب تصنیف کیست؟ جواب داد: تصنیف یونس آل یقطین، فرمود: اعطاه الله بکل حرف نورا فی الجنة . 10- نواده حبابه والبیّه حبابه والبیه زنی بود که در کوفه به خدمت امیرالمؤمنین (علیه السلام) رسید و گفت: یا امیرالمؤمنین! خدا تو را رحمت کند، دلیل امامت چیست؟ امام سنگی را نشان داد و فرمود: آن سنگ 15 را پیش من ...
به مناسبت سالروز شهادت یازدهمین ستاره آسمان امامت / فضیلت های اخلاقی امام حسن عسکری(ع)
.... زهد و پارسایی، روح را طراوت و تازگی می بخشد، روان را صیقل می دهد و انسان را از تسلیم، تردید، ترس، تزلزل، شکست و انزوا می رهاند. امام حسن عسکری علیه السلام افراد پارسا، عابد و زاهد را این گونه معرفی و توصیف می نمایند: پارساترین مردم کسی است که به هنگام شبهه توقف کند؛ عابدترین مردم کسی است که واجبات را انجام دهد؛ زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک نماید؛ و کوشنده ترین مردم کسی است که گناهان را ...
حضور ایران در سوریه قانونی و مشروع/معضل بزرگ جامعه انسانی منیّت است/توقف صدور آرم طرح ترافیک روزانه/ ...
در مقابل این حوادث هیچ حساسیتی نشان نمی دهد. وی به حضور میلیونی مردم در راهپیمایی اربعین پرداخت و گفت: هیچ قدرتی نمی تواند در یک نقطه، بیست و چند میلیون انسان را جمع کند و این جز با قدرت معنوی بسیار عظیم تشیع اتفاق نخواهد افتاد. استاد برجسته حوزه علمیه تصریح کرد: ما به عربستان سعودی اعلام می کنیم که شما اداره مکه مکرمه را به ما بسپارید و ما 100 میلیون انسان را در آن اداره می ...