سایر منابع:
سایر خبرها
حکمت چهلم؛ تفاوت عاقل و احمق در گفتار
است درباره کسانی که سنجیده یا نسنجیده سخن می گویند. انسان عاقل نخست اندیشه می کند سپس سخن می گوید در حالی که احمق نخست سخن می گوید و بعد در اندیشه فرو می رود به همین دلیل سخنان عاقل حساب شده، موزون، مفید و سنجیده است؛ ولی سخنان احمق ناموزون و گاه خطرناک و بر زیان خود او است. همین عبارت با شرح جالبی در خطبه 176 آمده است و در حدیثی از رسول خدا (ص) می خوانیم: إنَّ لِسانُ ...
معلّمان متعهّد، هدایتگران راه سعادت
به گزارش خبرگزاری حوزه، نوشتاری از مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در موضوع مقام معلم و بایسته های تعلیم بمناسبت روز معلم را در ادامه می خوانید: شغل شریف معلّمی از مشاغلی است که عقل و شرع بر احترام آن اتفاق دارند و علوّ منزلت و رتبه معلّم در بین تمام ملل و امم همواره مورد تصدیق و تأیید بوده و هست. خداوند متعال طبق فرموده خود، در قرآن مجید، معلم کلّ انسان ها و معلم آدم ...
بایسته های قرآنی معلم ؛ از سوز و گداز تا تسخیر قلوب
وگو با ایکنا با اشاره به اینکه خداوند و پس از آن، انبیای الهی معلمان حقیقی بشر هستند، اظهار کرد: معلمان بعد از انبیا وارثان رسالت تعلیم و تربیت هستند و مسئولیت پرورش روح انسانی و سوق دادن عقل او به سوی کمال هستند، لذا معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت که اساسی ترین کار در جامعه انسانی است، به شمار می رود. وی با استناد به حدیثی از امیرالمؤمنین(ع)، ادامه داد: ایشان می فرماید: کسی که در مقام ...
جلوه هایی از بندگی
گاه به خواهش عقل رو می آورند و دل در گرو آخرت می بندند. این گونه است که اعمال ایشان آمیزه ای از خیر و شر و نیک و زشت و خوب و بد است.(توبه، آیه 102) انسانی که گرفتار هواهای نفسانی و خواهش های دل می شود، بر آن است تا شهوت های نفسانی را پاسخ دهد و همه وقت و فرصت و نیروی خویش را برای پاسخگویی هواهای نفسانی از شهوت و غضب صرف می کند. چنین شخصی به سبب آنکه تزکیه نفس نکرده ، نباید امیدی داشته ...
مبانی و پیش نیازهای تلاوت حق
روحانی انسان دارد. هنگامی که پیشوایان معصوم در تبیین نسبت ماه مبارک رمضان با قرآن، رمضان را ماه ضیافت الهی و یا فصل بهار قرآن می نامند؛ و یا زمانی که امام زمان را بهار انسانیت و شادمانی روزگاران می خوانند، بی درنگ این پرسش در ذهن ما جوانه می زند که مقصود پیشوایان معصوم از این تعبیرها و تشبیه ها چیست؟ پاسخ به این پرسش ها را می توان در آثار و برکات اعجاب انگیز ماه رمضان و نقش آن ...
گزارشی جامع از نشست های تخصصی قرآن به زبان های غیر فارسی
سخن آمدند. قیصری در شرح خود بر فصوص الحکم میفرماید: معجزه پیامبر این نبود که سنگ ها را به صدا درآورد بلکه این بود که گوش مردم را شنوا کرد [والا سنگ و چوب و حیوانات که در حال سخن گفتن بودن ولی به تعبیر قرآن ما نمیفهمیم]. پس حیات انسانی به این نیست که ناطق باشید بلکه باید گفت از نظر قرآن معیار حیات انسانی پذیرش دین است. از نظر قرآن مردم دو دسته اند: یا دیندارند و یا مرده. به این آیات توجه کنید ...
از خط شکنی در برنامه محفل تا آمیختن سرگرمی با برنامه های معارفی
معارفی قرآنی در شکل و موضوع، پیشنیه تئوریکی کم است آنچه در محفل اتفاق افتاد، جابه جایی مرزها در حوزه داوری، شکل کار و حتی دعوت از میهمانان و دکور و مباحثی که باید به عوان فرهنگ در جامعه از طریق قاب تلویزیون منتقل شود، بود. وی با اشاره به اتفاق مبارک ورود قرآن به زندگی روزمره مردم در ایام ماه مبارک رمضان، ادامه داد: اینکه بتوانیم از داورانی استفاده کنیم که پا به پای میهمان برنامه جلو بروند و ...
روایتی از حکمت، صنعت و عرفان در اندیشه میرفندرسکی
های شیخ صفی الدین است و بوی تشیع می دهد. او اضافه کرد: رساله عقاید الاولیا تکمله این کتاب در بخش نظری است. بویروق وجهه عملی آن است. آرای فلسفی شیخ زاهد و برهان الدین در کتاب عقاید دیده می شود و به صورت پرسش و پاسخ برای زمانی که طریقت دارد به سمت اضمحلال می رود نوشته شده است. متن کاملاً معارض وحدت وجود است و خلاف متن عرفانی وحدت وجود است. درواقع الهیات تنزیهی است. ابن تیمیه وقتی به بحث ...
دین گریزی و مسوولیت ما
اعتقاد دینی و نیز روش پیاده کردن احکام فقهی و اخلاقی دین را استفاده از عقل می داند و حتی مراجعه به متن دینی را فرمان عقل و مقدمه استفاده از وحی می داند و این عقل است که ما را به پرسش درباره آفرینش و آغاز، انجام و هدف آن ارشاد می کند و برای پاسخ به این پرسش ما را به تدبر در پیام وحی راهنمایی می کند و در مورد واقعه عاشورا نیز هیچ اثری از گفتار و رفتار حضرت سید الشهدا(ع) نیست الا اینکه منطبق با عقل ...
نگاه امام به آزادی، فلسفی است نه صرفا فقهی
ی ایشان را هم که بررسی می کنیم، تعابیر بلندی از آزادی دارد با این عنوان که آزادی حق خدادادی ماست یا آزادی حق اعطاشدنی نیست. با این وصف آنچه از فرمایش های امام می توان برداشت کرد -که اولویت هم دارد- این است که اولویت با دین اسلام است، یعنی ارزشی، آن هم ارزش قابل اعتنایی مثل دین اسلام، تشیع، اهل بیت(ع) و معارف ائمه(ع) است که قابل اعتناست و اولویت اول است. اما پرسش این است که اولویت دار بودن ا ...
ما باید زندگی را آزاد کنیم؛ دعوت به گفتگو شعاری ارتجاعی است!
یند با توجه به شرایط کنونی، گفت وگو ممکن نیست؟ ببینید من تا این جا در مورد امکان منطقی گفت وگو در بستر زبان صحبت کردم. اما یک پرسش خیلی مهم وجود دارد این که گفت وگو به چه شکل هایی منتفی می شود؟ وقتی هانا آرنت فیلسوف آلمانی با این پرسش مواجه می شود که بزرگ ترین معضل بشر مدرن چیست؟ در کتاب وضع بشر پاسخ می دهد که ما در جهان مدرن فاقد جهانیت می شویم. موسوی: این جهانیت آیا همان جه ...