سایر منابع:
سایر خبرها
هشت اثر چشم پاکی
بندگان خدا نزد او، بنده ای است که خدا او را به تسلّط بر نفسش یاری کرده پس اندوه را شعار خود کرده و خوف از عذاب را تن پوش خویش قرار داده؛ از این رو چراغ هدایت در دلش روشن شده است. معمولاً علومی غیر معمولی، مثل علم تعبیر خواب که نصیب افرادی چون حضرت یوسف(علیه السلام) شد، بر اثر پاکی و عفت بوده است. همچنین قصه هایی شبیه آن، درباره ابن سیرین و... معروف می باشد. * داستان حضرت موسی(ع) ...
بعد از مرگ چه خواهیم دید؟
روایتی پیامبر (ص) فرموده: حضرت مسیح بر قبری گذر کرد که صاحب آن معذّب بود سال بعد از کنار همان قبر گذشت و صاحب قبر را معذّب نیافت از پیشگاه الهی درخواست نمود که او را از علت تغییر وضع آگاه سازد خداوند به حضرت مسیح وحی فرستاد که صاحب قبر فرزند صالحی از خود بجای گذارده بود او در این فاصله بالغ شد و به دو کار خیر دست زد یکی آنکه راهی را برای عبور مردم اصلاح نموده و دیگر اینکه یتیمی را مسکن داد و من گناه ...
اوصاف و ویژگی های ملائک از نظر قرآن و احادیث
/ 69 و 77) حتی از ذیل این آیات استفاده می شود که قوم لوط نیز آنها را در همان اشکال موزون انسانی دیدند. (هود/ 78). آیا ظهور در چهره انسان، یک واقعیت عینی است؟ یا به صورت تمثل و تصرف در قوه ادراک؟ ظاهر آیات قرآن معنی اول است، هر چند بعضی از مفسران بزرگ معنی دوم را برگزیده اند. 7- از روایات اسلامی استفاده می شود که تعداد آنها بقدری زیاد است که به هیچ وجه قابل مقایسه با انسان نیست چنان که در ...
اشعار ویژه فاطمیه دوم شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
آشفته شده خانه هامان همه آشفته شده حرف بر حضرت صدیقه رسید پای از دامن آن شهر کشید گفت گر اشک نریزم چه کنم؟ با عدو گر نستیزم چه کنم؟ کوهها یار سزاوار منند شهدا محرم اسرار منند چون سخن از شرر آهم رفت به سر قبر عمو خواهم رفت تا بگویم ستم ظالم را می زنم ناله بنی هاشم را ...
حضرت ابراهیم ثانی کیست
کودکی موهایش سفید بود و چهره نورانی داشت و آنقدر خصوصیات خوب داشت که او شبیه الحمد نام نهادند. شیبه ستوده! تا اینکه مُطلّب، برادر هاشم به مدینه می آید و پدر همسر هاشم را راضی می کند و می گوید این بچه بزرگ قوم است اجازه دهید او را به مکه ببریم از این رو عبدالمطلب فرزند را همراه خود به مکه می برد. مردم مکه می بینند که همراه مُطلّب کودکی هست که با دیگران فرق دارد. موهای سفید، سفیدرو و ...
تحلیل دلایل عدم ایمان در گرو شناخت درست انسان است
فرماید ما شریعت مستقل و کاملی برای شما قرار دادیم. استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در قرون ابتدایی بشر مردم ساده زندگی می کردند افزود: حضرت آدم با قوانین و قواعد ابتدایی مردم را اداره می کرد اما با توسعه زندگی بشر و مسایل حقوقی و اجتماعی و ... اختلافاتی ایجاد شد که اگر این اختلافات علمی باشد خوب و مایه رشد است اما اگر اختلاف و دشمنی باشد همان طور که قوم بنی اسرائیل گرفتار آن شدند در ...
عالم برزخ در آیات و روایات
خداوند, دو دریا را به هم آمیخت و میان آن دو, فاصله ای قرار داد تا از مرز خود خارج نشوند. ((و جعل بینهما برزخاً و حجراً محجوراً))7 بین آب این دو دریا حائلی قرار داد تا همیشه از هم جدا باشند. ((و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون))8 از لحظه مرگ تا روز برانگیختن, فاصله است . این سه آیه به خوبی معنای برزخ را آشکار می کند; ولی این لفظ به گونه ای که در آیه سوم استعمال شده است ...
جانبازدیپلمات هسته ای در همایش اقتصاد مقاومتی
عذاب قرار دهند. لذا برخی پیامبران وظیفه خودشان را این می دانستند که این عذاب را از انسان ها بردارند. وَلَا تُعَذِّبْهُمْ قَدْ جِئْنَاکَ بِآیَةٍ مِنْ رَبِّکَ [2] یکی از بحث هایی که حضرت موسی علیه السلام در کنار بحث های دیگرش با فرعون داشت، این بود که این عذاب را از مردم آن زمان بردارد. اصلاً یکی از خواسته ها و مطالبات او از فرعون این بود که “لا تعذبهم”. چرا انسان ها را در عذاب قرار می دهی ...
سخنی با برندگان و بازندگان انتخابات مجلس شورای اسلامی
آمَنُوا وَ یتَّخِذَ مِنْکمْ شُهَداءَ وَ اللَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمینَ. [26] اگر به شما آسیبی رسیده، آن قوم را نیز آسیبی نظیر آن رسید؛ و ما این روزها [ی شکست و پیروزی] را میان مردم به نوبت می گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانی را که [واقعاً] ایمان آورده اند معلوم بدارد، و از میان شما گواهانی بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمی دارد. وَ لِیمَحِّصَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا وَ یمْحَقَ الْکافِرینَ ...
نفوذ و نفوذی ها از دیدگاه قرآن
تأکید است. خداوند بیان می کند که چگونه سامری به عنوان یک نفوذی بر آن شد تا حکومت و حاکمیت را از دست حضرت هارون به عنوان خلیفه موسی(ع) بیرون برد و مردم را تحت حکومت خود درآورد. چنانکه می فرماید: و چون موسی، خشمناک و اندوهگین به سوی قوم خود بازگشت، گفت: پس از من چه بد جانشینی برای من بودید! آیا بر فرمان پروردگارتان پیشی گرفتید؟ و الواح را افکند و [موی] سر برادرش را گرفت و او را به طرف خود ...
تضعیف رهبری توسط اشراف!
می خوانیم: قَالَ الْمَلأُ الَّذِینَ اسْتَکْبَرُواْ مِن قَوْمِهِ لِلَّذِینَ اسْتُضْعِفُواْ لِمَنْ آمَنَ مِنْهُمْ أَتَعْلَمُونَ أَنَّ صَالِحًا مُّرْسَلٌ مِّن رَّبِّهِ قَالُواْ إِنَّا بِمَا أُرْسِلَ بِهِ مُؤْمِنُونَ. مهتران قومش که گردنکشی می کردند، به زبون شدگان قوم که ایمان آورده، بودند گفتند: آیا می دانید که صالح از جانب پروردگارش آمده است؟ گفتند: ما به آیینی که بدان مامور شده ایمان ...
ملاک دینداری التزام قولی و عملی به تعهدات است
یکی نباشد دو دیگر نیز وجود نخواهد داشت. در روایت آمده است عقل و دین و حیا (اخلاق) همراه با هم هستند و وقتی حضرت آدم(ع) عقل را پذیرفت دین و اخلاق، حاضر به جدا شدن از عقل نشده و گفتند خداوند ما سه را با هم قرار داده است . (اصول کافی، ج 1، ص 11 کتاب عقل و جهل) دینداری در عمل به تعهدات همان طوری که گفته شد اصول اخلاقی به ویژه اصول بنیادین اخلاق چون حیا از نظر اسلام همان دینداری و ...