سایر خبرها
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
توریسم سلامت در سرعین جایگاه بی نظیری دارد
توسعه گردشگری طبیعی و سلامت محور را به نقطه مطلوب برساند اما برخی ضعف ها و کاستی ها در حوزه زیرساخت ها مشکلات و دغدغه هایی را به وجود آورده که باید در حل آنها چاره اندیشی مناسب انجام شود. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و درمان در سطح کشور باید به گردشگری سلامت و توریسم درمانی بها داده شود، گفت: انتظار می رود با همکاری مجلس و دولت ظرفیت های مناطقی همچون ...
مهمترین چهره های فرهنگی سال 94/ رامبد، سلحشور، حاتمی کیا و دیگران
آرمان پرس : سال 94 یک سال معمولی برای عرصه فرهنگ و هنر نبود؛ سالی پر از چالش های گوناگون که اتفاقات آن تقریبا همه افراد جامعه را با هر طرز فکری درگیر خود کرد؛ یکی از معدود سال هایی که اتفاقات مهم آن فقط به درگذشت چند شخصیت مهم خلاصه نمی شود. اصلا امسال از همان شروع انگار قرار بود خاص باشد؛ در نوروز 94 مهران مدیری بالاخره پس از حرف و حدیث های فراوان با مجموعه تلویزیونی در حاشیه به جعبه ...
عبدی: به احمدی نژاد اجازه بازگشت داده نمی شود
اینها یک قطب بمانند و همین الان اصلا دولت را به دست اصولگرایان بدهند از این بهتر که نمی شود! می خواهند چه کار کنند؟ چه برنامه و ایده ای دارند که می خواهند این مملکت را درست کنند؟ می خواهند با خارجی ها دعوا کنند و برجام را کنار بگذارند؟ اقتصاد را مسخره کنند؟ اصلا از کجا می خواهند پول بیاورند و چگونه می خواهند این مردم را به جامعه شان معتمد کنند که بتوانند کاری بکنند؟ فرض کنید فردا همه 290 ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
پایان سال 2015 و شروع سال 2016 باعث شد همه رسانه های خارجی فهرستی از مناطقی که در سال 2016 باید به آن سفر کرد را منتشر کرده اند و شاید ایران تنها کشوری باشد که پایه ثابت همه این فهرست ها بود. یورونیوز در گزارشی در سایتش نوشت: با نزدیک بودن سال جدید گروهی از مجلات مسافرتی و متخصصان در حال تلاش برای پیشبینی هیجان انگیزترین مناطق مسافرتی سال 2016 هستند. دی 1394/10/01 ...
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چگونه برگزار می شود؟
الکترال کالج هستند که رییس جمهور و همچنین معاون اول رییس جمهور را انتخاب می کنند. کالج انتخاباتی در دل خود نوعی ترس و عدم اعتماد به رای مستقیم مردم آمریکاست . این شیوه به جد مخالفانی دارد اما اما همچنان نخبگان سیاسی آمریکا رای گیری به شیوه کالج های انتخاباتی را پخته ترین فرایند تلفیق دموکراسی با مصلحت عمومی نخبه گرایانه می دانند و از این شیوه دفاع می کنند.شیوه ای که در جهان منحصر به فرد است. ...
آیا ایرانی ها سال شادی در پیش دارند؟/ آیاجامعه هزینه شادی واقعی را خواهد داد؟
زنند که مثلاً 24 هزار تومان هزینه ورود به طرح را نپردازند یا مثلاً همه در ترافیک پشت سر هم ایستاده اند،یکهویییک اتومبیل از خارج از قاعده از مسیر خاکی به خیال خود از همه در صف ماندگان بدبخت (!) جلو می زند. حالا در نظر بگیرید وقتیهرکی به فکر خویش است، همه دنبال منافع خود و تحقق ضرر بقیه می شوند و اعتماد از دست می رود. در این صورت یکسری آدم هستند که توهم موفق بودن و جلو بودن دارند و یکسری آدم هم توهم ...
چرا - همای - با ایرادات اش دوست داشتنی است؟
جسارتی که در آن ها وجود دارد برای شنونده ایرانی جذاب است. من موسیقی ایرانی اجرا می کنم و تلاش می کنم شعر و موسیقی را برای همه مردم بنویسم و به این فکر نمی کنم که از چه قشری هستند شاید برای همین باشد که مخاطبان و علاقه مندانی هم از همه اقشار و سلیقه های مختلف دارم. برگشتن دوباره به صحنه در ایران و استقبالی که هنوز وجود دارد، باعث نشده در انتخاب شعر یا هر چیز دیگری که از شما یک شخصیت ...
شیطان پشت پرده انیمیشن های والت دیزنی با کودکان مان چه می کند؟
باشد اطلاق می گردد. مفهوم ادراک زیرآستانه ای ازاین رو شایان توجه است که بر اساس آن اندیشه، احساسات و رفتار مردم متأثر از محرکی است که علی رغم عدم آگاهی از آن، ادراک می گردد. این محرک ها می توانند به صورت دیداری و شنیداری باشند که در تبلیغات نیز به شدت از این مسئله بهره برداری می شود. جیمز ویکاری ، یک فروشنده پژوهشگر در سال 1957 ادعا کرد که در طول یک دورهٔ شش هفته ای به قریب به ...
وضعیت اعزام به سوریه،عتبات وعمره در 95
آرمان پرس : سعید اوحدی در تشریح بسته های سفری ویژه نوروز سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به معلق بودن سفر عمره، افراد، تقاضای زیادی برای سفر به عتبات داشتند و از همین رو از بهمن ماه 94 به صورت جدی برنامه ریزی ها شروع شد و در این راستا با هماهنگی انجام گرفته با شرکت شمسا سعی داریم، امکانات قابل قبولی برای زائران عتبات فراهم شود. رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش 100 درصدی ...
درس های استاد
تواند آغاز جریانی تازه در موسیقی ایرانی و افزودن بخش های مردمی تر به آن شود. استاد در مجموعه عملکردهای امسالش نشان داد این نوگرایی عالمانه و ساختارگرایانه در زمینه هنر را، در رفتار حرفه ای هم دارد که برخی از اینها گفته شد و برخی، مثل جمله معروف متأسفانه کلید آقای روحانی هم نتوانست مشکل موسیقی را حل کند نشان می دهد به خوبی به جایگاهی که با سال ها تلاش، جدیت و خلاقیت و توانایی هنری به دست ...
گفتگوی خواندنی و جذاب با جواد خیابانی گزارشگر فوتبال
پروست با عنوان در جستجوی زمان از دست رفته که در سال های اخیر همه با هم یک جا منتشر شده اند. قبلا هر یکی دو سال یکی از آنها را خوانده بودم اما اینک این مجموعه هفت جلدی را دوباره می خوانم، تازه می فهمم که چه نوشته است! البته چهار جلدش را خوانده ام و در جلد پنجم با عنوان اسیر هستم. رمان در جست وجوی زمان از دست رفته یک جدایی مطلق است از رمان های رئالیستی قرن نوزدهم، اگرچه بخش هایی از این رمان در مورد ...
هدیه نوروزی "کافه سینما"/ سخنرانی خردمندانه شاهرخ خان در دانشگاه ادینبورو: سخت تر بازی کنید، محدود قواعد ...
زندگی آموختم در فیلم ها بوده است. مسلما همان چند فیلم نخستی که در کارنامه ام انجام دادم و عنوان های شان، همه بیانگر باورهای من هستند که باید به عنوان درس های زندگی برای دانشجویان موسسه معتبری چون دانشگاه شما ارایه بدهم... -همه ی اسم هایی که برای خودتت می گذاری فقط برچسب اند. برچسب ها شما را توصیف نمی کنند. دل تان توصیف کننده ی شماست. - اجازه ندهید ترس های تان جعبه های محبوس ...
از دلِ سینمای فیلمفارسی
این دوران طلایی دراواخر دهه هفتاد و اوایل دهه هشتاد با سیاست های دولت وقت رو به افول نهاد و دیگر برنخاست! سینمای قبل از انقلاب هم در سال های منتهی به دهه پنجاه بسیار پررونق بوده است و گرچه فیلم های آن سال ها به لحاظ فرهنگی تهی و ابتذال و بی اخلاقی در بیشتر آنها موج می زد اما اگر صرفا به مسئله اقتصادی آن سینما نگاه کنیم منطق اقتصادی را مشاهده می کنیم. به طوری که سینمای به اصطلاح فارسی آن زمان ...
اوحدی: اعزام به سوریه در اولویت در سال 95
نوروز سازمان حج و زیارت اظهار داشت: با توجه به تعلیق بودن عمره، افراد تقاضای زیادی برای سفر به عتبات داشتند و از همین رو از بهمن ماه 94 به صورت جدی برنامه ریزی ها شروع شد و در این راستا با هماهنگی با شرکت شمسا سعی داریم، امکانات قابل قبولی برای زائران عتبات فراهم شود. رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به افزایش 100 درصدی ظرفیت اعزام به عتبات در سال 95 نسبت به سال 94، افزود: در مجموع 185 ...
از محرومیت زدایی در روستاهای سیستان وبلوچستان تا حضور 1119جهادگربسیجی در نوروز95/ تا زنده ایم مطیع امر ...
نوروز وقت خود را صرف خدمت به مردم در مناطق محروم کردند، گفت: از خیرین و مسئولان اعتماد و کمک رسانی به این گروه ها را طلب می کنیم تا با یاری خداوند منان شاهد خدمت رسانی بیشتر به محرومان ومستضعفان در نقاط دور افتاده استان باشیم. تا جان در بدن داریم مطیع امر رهبریم علی خدادادی یکی از جهادگران بسیجی گروه سرداران شهید خدری در منطقه نصرت آباد شهرستان زاهدان است که به خبرنگار ما گفت: این ...
رئیس گمرک : 95 درصد عملیات ترخیص کالا ، الکترونیکی است
مسافری باید برای پاسخگویی برای ارباب رجوع وقت و توان بیشتری را صرف کنند و حتی خارج از ساعت کاری به انجام وظیفه مشغول باشند، از این رو ضمن قدردانی از همه عزیزان و اقدامات مثبتی که در همه زمینه ها در گمرک صورت گرفته است امیدوارم امسال نیز مانند سال های قبل گمرک بتواند تسهیلات بهتری را ارائه کند و در ایام تعطیلات سال نو نیز که شیفت های کشیک در گمرکات برقرار شده، خدمات گمرکی کماکان در اختیار مردم قرار ...
پولسازترین هنرپیشه های سینما در سال 94
برای او نداشت و طعم شیرین خیال کمال تبریزی با وجود اکران نوروزی 580 میلیون تومان فروخت. همه این معادلات اما به نفع نازنین بیاتی بود تا این بازیگر به سومین بازیگر زن پول ساز سال 94 تبدیل شود. 9- باران کوثری؛ 4,300,000,000 چهارمین بازیگر زن پول ساز سال 94 که سه فیلم میلیاردی در کارنامه اش دارد و هیچ فیلم شکست خورده ای ندارد. باران کوثری که سال گذشته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن ...
بازخوانی پیام های نوروزی رهبری از سال 69 تا 95
مردم با دولت و تلاش فراوان ملت و دولت در این زمینه بود. پیام به ملت شریف ایران، به مناسبت حلول سال 71 یکی از این حوادث سال گذشته، از هم پاشیده شدن امپراتوری بزرگ و کشور اتّحاد جماهیر شوروی و زوال یک ابر قدرت بود که حقیقتاً حادثه ای بزرگ در زمان و تاریخ ما به حساب میآید. این حادثه از چند نظر حائز اهمیت است: اوّلاً از این نظر که موجب شد در خلال کشورها و ملتهایی که استقلال و آزادی ...
اقتصاد مقاومتی درمسیر نیازهای کشور
بهبود فضای کسب و کار فراهم شود و نباید ذوق زده ی رفع تحریم توافق هسته ای شویم و اقتصاد مقاومتی را به دست فراموشی بسپاریم. دولتمردان از شعارزدگی و نگاه عاریه ای به بیرون دست بکشند سید شکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در این خصوص با اشاره به نام گذاری سال 95توسط مقام معظم رهبری به سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل اظهار کرد: دلیل اصلی بی توجهی دولت به اقتصاد مقاومتی به نوع تفکر حاکم ...
تعارف بی تعارف،عمل کنید حرف کافی است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ ، سال هاست مقام معظم رهبری با درک درست از رسالت نظام اسلامی، امنیت بخشی جامعه در قبال مسائل اقتصادی و رفع دغدغه مردم از نوسانات معیشتی شان را اولویت نخست دولت ها تعیین کرده و ظرف چند سال اخیر بویژه دو سال گذشته با طرح اقتصاد مقاومتی، دولت و مسئولان را به دوری از تعارفات و پرهیز از برخورد فانتزی و تشریفاتی نسبت به این مقوله مهم دعوت کرده و خواستار ...
سخنی با جناب نیکفر
بسیاری از چهره های شاخص و باسابقه مجلس به دلیل عملکرد فردی یا گروهی، از گردونه رقابت ها حذف شدند. به شما یادآور می شوم که در انتخابات اسفند 1394 در بخش های رقابتی مانند تهران، برخی شهرها و مراکز استان ها، اصلاح طلبان به پیروزی دست یافتند، اما اصولگرایان علی رغم امکاناتی که در اختیار داشتند، در این انتخابات با "نه" بزرگ روبه رو شدند؛ یعنی مردم به گفتمان اصولگرایی، "نه" گفتند. در ضمن سرنوشت بیش از شصت ...
هفت سین توسعه برای ایران 1395
نوروز ایرانی این جشن جهانی و هنگامه اعتدال بهاری را به دوستداران ایران و همه هم میهنانی که برای پیشرفت کشور خود دغدغه دارند، شادباش گفته و امیدواریم با تلاش یکایک ما ایرانی ها، شرایط بهتری برای زندگی در این سرزمین کهن فراهم شود و تصویری باشکوه تر از ایران پیش چشم جهانیان قرار گیرد. آن چه تقدیم می شود، هفت آرزو از جنس توسعه یا هفت سین توسعه یافتگی در نوروز 1395 است: سرزمین امن و آزاد ...
جهت گیری دولت در سال 95 استفاده از ظرفیت های عظیم مردمی است
صورت گرفت وبراساس برنامه پیش بینی شده قرار است حجم اشتغال زایی استان به 20 هزار نفر و حجم صادرات غیرنفتی آن در سال 95 به 800 میلیون دلار برسد. در بخش دیگری از پیام نوروزی نماینده عالی دولت در استان قزوین بر ضرورت وحدت و همدلی تاکید بین مردم و مسئولان تاکید شده و آورده شده است: اگرچه سال پیش سال همدلی و همزبانی دولت و ملت نامگذاری شده بود اما همدلی و همزبانی باید در همه سالها به عنوان یک ...
پیام تبریک فرماندار تیران و کرون
یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال بوی جان می آید اینک از نفس های بهار دستهای پر گل اند این شاخه ها ، بهر نثار فرا رسیدن نوروز باستانی و حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد را به مردم ولایتمدار ، متدین و سخت کوش تیران و کرون تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت را از درگاه خداوند متعال و سبحان برای همگان مسئلت مینمایم علی رحمانی فرماندار شهرستان تیران و کرون ...
رهبری را فدارکارترین فرد ایران می دانم که خود را از بسیاری از مواهب طبیعی و به حق، منع کرده است/مجبورم ...
مسائل و مشکلات را پشت سر گذاشت و با اهتمام به حقوق خود در برابر قدرتهای بزرگ استقلال و عزت ایران دو چندان شد. به سرانجام رسیدن برجام، شکوه انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و مشارکت حداکثری مردم از دستاوردهای سال 94 بود. امید می رود سرمایه های گرانبهایی چون بیانات و حمایت های مقام معظم رهبری و پشتیبانی ملت از دولت توشه گرانبهایی شود برای تداوم راه پیشرفت همه جانبه اجتماعی، اقتصادی، تجاری ...
هند و عمان دردسرساز نیستند/ فوتبال ایران پیشرفت چشمگیری کرده است
هاشم بیگ زاده در گفتگو با مهر با ابراز رضایت از عملکرد فوتبال ایران در سال 94 گفت: فوتبال ما در سال گذشته عملکرد خوبی داشته اگرچه تعطیلات مکرر به خاطر اردوهای تیم ملی باعث شد تا وقفه های پی در پی در لیگ ما بوجود بیاید اما لیگ به راه خودش ادامه داد و با توجه به اینکه در حال حاضر چند تیم بالای جدول شانس قهرمانی و کسب سهمیه را دارند می توانیم متوجه شویم که فوتبا ما پیشرفت داشته و همانند گذشته ...
از زمستان رکود و تورم تا بهار پیش روی اقتصاد ایران
درحالی که سیاست های منطقی دولت یازدهم توانست رشدهای منفی اقتصاد و رکود شدید سال های پایانی دولت دهم را جبران کند، به طوری که چهارفصل سال گذشته رشد اقتصادی مثبت شد، اما کاهش 70 درصدی قیمت نفت دربازارهای جهانی با فشارسنگین برمنابع و درآمدهای کشوررشد اقتصادی را کند کرد. درویژه نامه نوروز 1395 ' ایران' با اشاره به تغییر شاخصهای اقتصادی و اعتباری سال گذشته آمده است:درفصل پایانی سال 93 رشد ...
دولت به فکر تبیین راهکارهای عملی اقتصاد مقاومتی باشد
کنند نمی توان بر معضل رکود، بیکاری، تورم و بهره وری پایین غلبه کرد، گفت: در برطرف شدن این آسیب ها و نارسایی ها تنها نقطه توکل بر اراده مردم و نگاه واقع بینانه به ظرفیت های داخلی است تا بتوانیم با غلبه بر دشمن زمینه پیشرفت و توسعه روزافزون را فراهم کنیم. نماینده مردم گرمی در مجلس با بیان اینکه مقام معظم رهبری در نخستین روز سال جدید ابعاد مختلفی از تحقق اقتصاد مقاومتی و ضرورت برقراری ...
نگاه مسئولان به تقویت ورزش کشتی بیشتر شود/ به مدال آوری در المپیک برزیل فکر می کنم
امیدواریم سال خوبی برای آنان باشد. وی افزود: در روز اول عید کمیل قاسمی در کشور قزاقستان موفق به کسب سهمیه المپیک برزیل شد و دل مردم ایران را شاد کرد. وی افزود: ستادی به ریاست استاندار مبنی بر حمایت از ورزشکاران ایجاد شد که در این ستاد مشکلات و موانع ورزشکاران و مدال آوران رفع می شود با تشکیل این ستاد مشکلات و دغدغه های این مدال آوران را رفع کنیم. در پایان از سوی این قهرمان مدال آور جهان در رشته کشتی، کمپین ملی " نه به تصادفات جاده ای در اداره کل گردشگری مازندران امضا شد. مسابقات المپیک 2016 اواخر مرداد امسال در کشور برزیل برگزار می شود. انتهای پیام/ ...