سایر منابع:
سایر خبرها
صندلی داغ طرفداری؛ مهیار میرزاپور، درباره عضو همیشه آنلاین "طرفداری" و فلسفه عجیب هواداری اش
طرفداری - مهیار میرزاپور پنجمین مهمان از سری دوم صندلی داغ طرفداری در بهار، در عید و روز پنجم سال 1395 خواهد بود. از همین ابتدا وظیفه خود می دانم تا این هشدار را به خوانندگان این مطلب بدهم: با مردی آشنا خواهید شد که منحصر به فرد ترین فلسفه هواداری فوتبال را – تا آن جا که ما دیده ایم و شناخته ایم – صاحب است. کسانی که او را از نزدیک می شناسند، متفاوت بودنش را از عموم اشخاصی که تا کنون در زندگی شان دیده اند تایید می کنند (همکارمان سمیرا عبادی از جمله ا ...
شهید حسین زاده موحد؛ شهیدی که زنده به میهن بازگشت
باشگاه خبرنگاران: حاج حسن حسین زاده موحد، پیشکسوت جهاد و مبارزه انقلاب اسلامی و جانباز سرافراز و آزاده دوران دفاع مقدس در سن 63 سالگی به لقاالله پیوست. پیکر مرحوم حسین زاده در اولین روز سال 1395 با حضور جمع کثیری از هم سنگران و هم رزمانش و همچنین حجج اسلام جاودان صدیقی، حجازی و محسنی اژه ای و آقایان عزت مطهری و حسین شریعت مداری و سردار اسماعیل کوثری و حاج منصور ارضی تشییع و در آستانه حضرت ...
واکنش وزیر ارشاد به بازگشت شادمهر عقیلی به ایران/ آهنگساز معروف در آتش سوخت
به گزارش گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ در ایام نوروز ، بسته پربازدیدهای صفحه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان یکی از اصلی ترین اخبار این صفحه خواهد بود. هر روز گزارشی از اخبار پربازدید فرهنگی در سال 94 را خواهیم داشت. امروز پنجم فروردین 95 است و چند خبر پربازدید مرداد ماه 1394 را در ادامه خواهید دید: قبرستان بقیع پیش از تخریب اینگونه بوده است + تصاویر و مداحی جدید میثم مطیعی ...
آیین ختم مادرهمسر رئیس جمهور در مسجد المهدی (عج)سمنان برگزار شد
به گزارش ایرنا، مرحومه ساره خاتون پیوندی مادر همسر رئیس جمهور از اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری و پس از انتقال به تهران صبح روز سوم فروردین ماه امسال در سن 70 سالگی در بیمارستان مسیح دانشوری دار فانی را وداع گفت. پیکری وی صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی، مقامات کشوری و استانی و اقشار مختلف مردم تشییع و بعد از اقامه نماز از سوی رئیس ...
روایت تازه از پشیمانی خلخالی/ رأی آیت الله جنتی پاک بود/ سیگاری که ولایتی برای قطعنامه کشید!/ پیگیری ...
دیرالزور جشن گرفت.بمبگذاری های انتحاری روز گذشته در فرودگاه زاونتم و ایستگاه های مترو این شهر منجر به کشته شدن 30 نفر و مجروحیت بیش از 135 نفر شد.این خبر در خبرگزاری میزان منتشر شده است. پیگیری موضوع رد صلاحیت منتخب اصفهان! در خبرهای این چند روزه گفته می شد، "مینو خالقی" منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است، از همین رو خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با ...
گلکسی نوت 6 سامسونگ اواخر خرداد ماه به همراه اندروید N عرضه می شود
این گوشی با نام رمز Grace شناخته شده و سیستم عامل پیش فرض آن اندروید ان یا اندروید 7 خواهد بود. البته باید تا آن زمان گوگل نسخه ی بعدی اندروید را نهایی کرده باشد که با توجه به عرضه ی نسخه ی پیش نمایش ممکن است اندروید ان به زودی نهایی شود. متاسفانه این منبع کره ای اطلاعاتی در مورد مشخصات فنی گوشی نداده اما بنابر اخبار قبلی انتظار می رود گلکسی نوت 6 دارای صفحه نمایش 5.8 اینچی، رم 6 ...
معنای متفاوت نوروز از منظر رهبر انقلاب
به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد [...] به گزارش پایگاه 598 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی رهبر انقلاب (Khamenei.ir)، مناسبات اسلام و ایران یکی از مهم ترین مسأله های هویتی یک و نیم سده ی اخیر جامعه ی ایرانی بوده است. معادله ای که از حدود نیم سده پیش با افزوده شدن متغیر انقلاب وجوه بدیع و متمایزی یافته است. معادله ای که حل آن ظرفیتی ذوابعاد را در سطوح هویتی تثبیت می کند و عدم حل آن چندپارگی هویتی را در پی خواهد داشت. چیستی و تطور نوروز نوروز از جمله مضامینی است که طول سال هایی چند، دست مایه ی ارائه ی تحلیل های گوناگونی در سخنان رهبر انقلاب بوده است. عطف به خاستگاه و جایگاه حقیقی آیت الله خامنه ای در اندیشه ی اسلامی معاصر، ادبیاتی که از خلال این تحلیل ها فراهم آمده یک تجربه ی نظری بی بدیل است؛ چرا که در خصوص موضوع نوروز برای تفکر اجتهادی-اسلامی کمتر اندیشه ورزی شده است. با مروری گذرا بر بیانات آیت الله خامنه ای با دو سطح از تحلیل پیرامون نوروز مواجه می شویم. در سطح اول مسأله گونگی نوروز مطرح است. منظری که ایشان به تحلیل نوروز می گشاید، منتهی به نوزایی معنای نوروز می شود. در این سطح از تحلیل ایشان به فلسفه ی بودن و شدن نوروز می پردازند. چیستی نوروز یا روزِ نو را با استدلال هایی برخاسته از ادبیات روایی شرح می دهند 1 و بر این نکته تأکید دارند که نظم نوروز یک تطور معنایی داشته و از معنایی باستانی(سلطنتی و شاهنشاهی) به یک معنای مردمی- اسلامی رسیده است. 2 حسب تأکیدی که این تحلیل بر پرسش از چیستی فلسفی و چگونگی تاریخی این سنت دارد؛ نوروز از روزمرگی خارج شده و به یک ظرفیت انسانی و اجتماعی تبدیل می شود. بر این اساس نوروز فرصتی است برای ارزیابی و اندشیدن به خود انسانی و پیوستن به دیگری اجتماعی. سطوح معنایی نوروز سطح دوم تحلیلی که بر اساس بیانات آیت الله خامنه ای درباره ی نوروز قابل پیگیری است، در واقع نگره ای است پیرامون چیستی و چگونگی نوروز که در پاسخ به پرسش سطح اول تحلیل مطرح می شود. در تحلیل آیت الله خامنه ای نوروز دست کم حامل سه لایه ی معنایی است که در طول تاریخ بر نوروز و بریکدیگر مترتب شده است. سطح اول خاستگاه ملی این آیین است. اصل نوروز یک آورده ی دینی نبوده است. 3 انسان ایرانی و به تعبیر دقیق تر شرقی ، پیش از ظهور و شکل گیری دعوت اسلامی، نوروز را به عنوان مبدأ تاریخ خود قرار داده است. این برای ملت هایی که نوروز را مبدأ تاریخ قرار داده اند یک امتیاز است چرا که نوروز در ذات خود واجد و حامل معنا و ارزش های مهم انسانی است. 4 با این حال دشوار نیست که درک کنیم در جوامع پادشاهی وقت، نوورز به مثابه یک سنت/ نهاد اجتماعیِ پرنفوذ تا چه میزان متأثر قدرت های حاکم بوده است. حکومت های پی در پی شاهنشاهی به نوروز معنایی سلطنتی بخشیده بودند. 5 با این حال اسلام به مثابه جهان بینی و آیین جدید و مورد پذیرش مردم ایران، با این سنت اجتماعی برخورد حذفی ندارد 6 ، آن را به رسمیت می شناسد ولی در عین حال از زوائد حاصلِ سیطره ی نهاد سلطنت رهایی می بخشد و بر اساس ظرفیت های ذاتی آن 7 ، ارزش های متعالی و توحیدی را در چارچوب سنت نوروز بسط می بخشد. بنابراین لایه ی دیگر معنای نوروز کنونی، سطح معنوی- دینی آن است که با اسلامی شدن نوروز شکوفا می شود. بر وفق سطح اسلامی از معنای نوروز، این سنت در تمام ساحات چهارگانه ای که آموزه های ادیان تأیید، گسترش می یابد. وجه ی همت عملی و آموزه های نظری ادیان، و اسلام به عنوان اکمل ادیان، حول چهار محور اساسی ارتباط انسان قابل صورت بندی است. این سطوح چهارگانه عبارتند از رابطه ی انسان با خود ، خدا ، دیگری و طبیعت . همچنین محور سوم (رابطه با دیگری) در ضمن استدلال هایی مبسوط در حکمت عملی به دو سطح منزل(خانواده) و مدن(جامعه) تقسیم می شود. اسلام نوروز را در تمام این چهار یا پنج حوزه ی حیات انسانی تأیید می کند و یا معنا می بخشد. بر اساس سنت نوروز، روزگار نو با این موارد همراه است: توجه و رسیدگی مادی و معنوی به خود (محاسبه رفتارها 8 و آراستگی ظاهری 9 )، نیایش با خدا 10 و زیارت اولیاءالهی 11 ، ارتباط با دیگران خانوادگی (صله ارحام) ارتباط با دیگران اجتماعی (صله احباب) 12 و نزدیکی به طبیعت 13 . معنای نوروز با این گستره شامل تمامی این روابط می شود. نگاره شماره یک: اسلام سنت اجتماعی نوروز را نفی نمی کند؛ آن را از بند سلطنت رهایی بخشیده، به مردم بازمی گرداند و در تمام حوزه های چهارگانه ی مورد اهتمام ادیان تأیید کرده و معنایی جدید می بخشید. سطح دیگر اما دلالت های انقلابی است که نوروز در این نیم قرن اخیر به خود دیده است. آغاز این سطح از معنا هم زاد با انقلاب اسلامی بود؛ از نوروز 1342 و وقتی که سخنرانی حاج آقا روح الله در مسجد اعظم قم این گونه آغاز شد: امسال ما عید نداریم و این عید را عزای ملی اعلام می کنیم 14 . انقلاب در نسبت دادن معانی جدید به نوروز از متناقض ترین معنا شروع کرده بود؛ از عزا. بعدها که امام خمینی نسبت نوروز و انقلاب را بیشتر توضیح داد، مشخص شد این تلاقی فراتر از یک رخ داد اتفاقی، شامل یک هم سنخی معرفتی نیز می شود. یکی از مهم ترین خطوط نطق ها و نوشته های امام خمینی در سال های منتهی به پیروزی انقلاب و پس از آن، تأکید و تکرار بر چیستی انقلاب اسلامی بود. در این رابطه امام خمینی بر مفاهیمی همچون انقلاب باطنی 15 ، تحول درونی 16 ، انقلاب انسانی 17 و مانند این ها تأکید می کردند. ایشان این استدلال را پیش می کشیدند که ابتدا با یک انقلاب الهی در درون انسان ها، انسانی متمایزی خلق شده است؛ یک انسانِ انقلابی که موتور محرکه ی تاریخ انقلاب است و انقلابِ درون خود را در سطح اجتماعی نیزبازتولید می کند. نوروز هم برای امام خمینی ارجاع روشنی به این تصویر و تحلیل از انقلاب داشت: مقلب القلوب و الابصار آن اسم الهی بود که انقلاب اسلامی را ممکن ساخته بود؛ از این رو نوروز فرصت بازتولید این تحول به حساب می آمد. 18 این معنا از نوروز در سخنان رهبر انقلاب هم بسط و شرح ویژه ای یافته است. ایشان نیز در شرح و تداوم فکر امام خمینی انقلاب اسلامی را محصول تحول انسانی و درونی می دانند 19 و نوروز را فرصتی برای بازتولید تحول درونی 20 . در سطح دیگر اما بازتعریفی از مناسبت نوروز مطرح می شود که طی آن نوروز برای انسان هایی که سطوحی از این تحول درونی را تجربه کرده اند، به مثابه یک سنت اجتماعی- انقلابی مطرح می شود. این بازتعریف عمدتاً طی سه فرایند روی می دهد: پیام آغاز سال رهبر انقلاب به مثابه یک چارچوب و جهت گیری کلان برای حرکت انقلاب در سال جدید است. 21 سنت نامگذاری سال ها 22 که طی حدود دو دهه، تجربه ی جدیدی را در سیاست گذاری عمومی انقلاب اسلامی شکل داده است 23 و البته سنت سخنرانی آغاز سال نو در پایتخت معنوی ایران، بارگاه امام رضا (علیه السلام)؛ که بیش از یک دهه تداوم داشته است. 24 تحلیلی اجمالی از محتوای این سه حرکت نشان می دهد مهم ترین مسائل جاری انقلاب اسلامی و جهت گیری های کلی مرتبط با این مسأله ها، مهم ترین مضمون این سخنرانی را تشکیل می دهد. به این ترتیب نوروز فرصتی برای بازتولید انسان و جامعه ی انقلابی است و این معنای جدیدی است که سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران بدان دست یافته است. نگاره شماره دو: هسته ی معناییِ سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران فربه شده است و به ترتیب با سه لایه از دلالت های مفهومی ایرانی، اسلامی و انقلابی در بر گرفته می شود. بنابراین می توان گفت طی پنج دهه ی اخیر در ساحت انقلاب و با محوریت رهبران آن، نوروز از حالت یک سنت تکرار شونده فراتر رفته و موضوع اندیشه ورزی قرار گرفته است. توجه به چیستی و تطور نوروز، ظرفیت معنایی آن را فعال کرده است. در سایه ی این اندیشه ورزی ها معانی سنت نوروز فربه تر شده است به گونه ای که در حال حاضر می توان آن را حامل سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی برای نوروز دانست. نوروز: تلاقی ایران، اسلام انقلاب با اشاراتی که پیرامون لایه ها، معانی و سطوح سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران آمد؛ می توانیم به سطح کلان تر تحلیل مسأله منتقل شویم. همانطور که در آغاز یادداشت اشاره شد در سطح کلان این بررسی در یک تحلیل هویتی، نوروز به مثابه یک نشانه/ الگو، در بازخوانی نسبت ایران ، اسلام و انقلاب لحاظ می شود. بیش از پنج دهه پیش هنوز انقلاب اسلامی در ایران تکوین نیافته بود که صحنه ی اجتماعی سیاسی ایران در یک جمع بندی نمادین از تجربه جمعی خود در تاریخ معاصر، واجد سه نیروی اجتماعی عمده بود. یک نیروی اجتماعی، متجددهایی بودند که اگر چه انقلابی بودند و بر انقلاب تأکید می کردند اما اسلامی و ایرانی نبودند. روشنفکران چپ گرا انقلاب را منهای اسلام و ایران می خواستند، از این رو هیچ ابایی نداشتند با برادر بزرگ تر شان همکاری کنند. بعدها انقلاب اسلامی و صدق مفهوم چپ امریکایی – که از جانب امام خمینی مطرح شد- نشان داد برادر بزرگتر این جماعت، نه شوروی که دیگری است. نیروی عمده ی دیگر اما متجددینی بودند که اگر چه ملی گرا بودند و بر ایران تأکید می کردند اما در عمل اجتماعی خود نه مسلم بودند و نه روش های انقلابی را بر مبارزات پارلمانتاریستی ترجیح می دادند. اگر چه بعدها تمسک منورالفکرهای راست گرا به استقلال و سپس آزادی، با انقلاب اول و دوم زیر سؤال رفت و بی بنیان شد. نیروی عمده ی سوم اما متحجرین بودند: مقدس مآبانی که اسلام را می خواستند اما نه به ایران و اوضاع آن می اندیشیدند و نه با انقلاب و روش های دگرگون ساز روی خوش نشان می دادند. بعدها هنگامی که صدق قدم انقلاب در دگرگونی وضعیت اسلام در جهان پدیدار شد، مدعای این مقدس مآبان نیز بیش از پیش بر باد رفت. نگاره شماره سه: انقلاب اسلامی ایران در زمانه ای متولد شد که تعارض اجتماعی میان امر ملی، امر انقلابی، امر اسلامی به اوج رسیده بود. انقلاب اسلامی ایران اما در برابر متجددان و متحجران ایستاد و در تعاطی میان اسلام، انقلاب و ایران، هویت جدیدی را بنیان گذاشت. هویت ما در تضاد و کشاکش میان متحجرین و متجددین به مهلکه افتاده بود و نوروز هم جزئی از این هویت بود. وقتی خرداد 1342، انقلاب اسلامی ایران در غربت و غیبت این سه نیروی اجتماعی عمده متولد شد حامل این استدلال ضمنی بود که ما هر سه ی این جریان اجتماعی نیستم ولی واجد تعریفی متعالی تر از ارزش هایی هستم که این سه جریان مدعی آن هستند: ایرانی بودیم، اسلامی شدیم و انقلابی هستیم. در ساحت انقلاب اسلامی ایران این سه مفهوم در یک تعاطی و داد و ستد، هویت ما را می سازند و این تعارض های ظاهری نه در ذات مفاهیم که محصول عدم صدق معرفتی و اجتماعی هوادان شان است. به همین دلیل انقلاب اسلامی ایران با روشنفکران به اصطلاح انقلابی بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (انقلاب)، به خاطر نداشته هاشان (اسلام و ایران) درگیر می شد. انقلاب اسلامی ایران با منورالفکران به اصطلاح ملی و ایرانی، بر سر مفهومی که داشتند و داشته ی مفهومی شان (ایران یا ملیت) و به خاطر نداشته هاشان (اسلام و انقلاب) درگیر می شد و بالاخره انقلاب اسلامی ایران با مقدس مآبان به اصطلاح اسلامی بر سر مفهومی که داشتند (اسلام)، به خاطر نداشته هاشان (انقلاب و ایران) درگیر می شد. این چنین بود که هویت ما حاصل تعاطی این سه امر در یک تعریف متمایز بود، نه تعارض آن ها در تعریف موجود. سنت نوروز هم که جزئی از هویت ماست، در ساحت اندیشه ی انقلاب اسلامی ایران و رهبرانش واجد این سه معناست. سه معنایی که البته نقش های متمایزی در این نمایش آیینی بر عهده دارند؛ یکی محتواست (اسلام)؛ دیگری ظرف تحقق است (ایران) و دیگری جهت تحقق(انقلاب). نگاره شماره چهار: سنت نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران حامل معنای متنوعی در سه لایه ی ایرانی، اسلامی و انقلابی شد. رهبر انقلاب اسلامی در تحلیل هایی که پیرامون نوروز دارند به این سه لایه و معنای هر یک اشاره کرده اند. چالش های هویت/ نوروز نوروز هم سرشت و هم سرنوشت هویت ماست. سنت نوروز منهای اسلام به مسلخ سرمایه داری جهانی و استکبار جهانی می رود. در این نگاه نوروز، هیچ تفاوتی با دیگر مناسبت های وارداتی ندارد چرا که صرفاً یک جشن مجمل و بازار مفصل است برای مصرف بیشتر کالای مصرفی و تجملی. اسلام نباشد نوروز را می توان در اتاق جنگ مدام علیه ملت ایران(کاخ سفید) جشن گرفت. 25 از سوی دیگر منهای ایران، مسلک متحجرانی است که در آن نیز نوروز نفی مذهبی می شود. آنانی که هر آن چه در نصوص دینی نیامده باشد را بدعت می شمارند؛ هر چند عقل و هم چنین نص آن را تأیید کرده باشد. 26 و بالاخره منهای انقلاب، نوروز می شود یک آیین فروافتاده در ورطه ی روزمرگی. یک سنت فردی و حداکثر قبیلگی، نه یک سنت اجتماعی، جامعه ساز و مرتبط با سرنوشت جامعه. نوروز هم سرنوشت هویت ماست؛ بدون تعاطی این سه معنای فطری که در ساحت انقلاب اسلامی ایران به هم پیوسته و نوروز را، ما را متولد کرده است، هم نوروز و هم اصل هویت ما در معرض چالش های جدی فوق قرار خواهد گرفت. نگاره شماره پنج: نوروزِ امروز، در ساحت انقلاب اسلامی ایران در بالندگی معنایی قرار دارد و دوران اوج خود را تجربه می کند. باقی اجزاء و نشانه های هویتی ما نیز وضعیتی مشابه دارد. در سطحی کلان تر می توان از تحلیل نوروز در ادبیات رهبر انقلاب، چگونگی مواجهه ی اسلامی- انقلابی با سنت های ملی را استنباط کرد. در نگرش رهبر انقلاب تکثر سه گانه در زمینه ی نوروز به وحدت می رسد و تعارض و نفی جای خود را به تعاطی و تکامل و گفتگو می دهد تا الگوی نمادین باشد برای درک هویت و حل مسائل اجتماعی ما. نظم نوروز در ساحت انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که برای ما روزی نو را رقم بزند. پی نوشت ها: 1. حضرت آیت الله خامنه ای این چنین استدالال می کنند: نوروز، یعنی روز نو. در روایات ما – بخصوص همان روایت معروفِ معلّیبن خنیس – به این نکته توجّه شده است... برداشت من از این روایت، این نیست. من این طور میفهمم که حضرت، روز نو را معنا میکنند. منظور این است: امروز را که مردم، نوروز گذاشته اند، یعنی روزِ نو! روزِ نو یعنی چه؟ همه روزهای خدا مثل هم است؛ کدام روز میتواند نو باشد؟ شرط دارد. روزی که در آن اتّفاق بزرگی افتاده باشد، نوروز است. روزی که شما در آن بتوانید اتّفاق بزرگی را محقَّق کنید، نوروزاست. ؛ بیانات مورخ (1373/01/01) 2. رهبر انقلاب در سخنانی این تطور معنایی را این چنین توضیح می دهند جشن های گوناگونی که قبل از اسلام بوده است – در خدمت حکومتهای استبدادی و سلطنتهای پوسیده دوران جاهلیت ایران بود! محتوای نوروز، محتوای مردمی و خدایی نبود؛ توجّه و ارادت به حضرت حق در آن نبود؛ جهات عاطفی و انسانی و مردمی در نوروز نبود! ملت ایران نوروز را نگه داشتند؛ اما محتوای آن را عوض کردند (1373/01/01). همچنین در توضیح دیگری درباره ی این تطور معنایی می گویند: ایرانیِ زیرکِ مسلمان، نوروز باستانی را با عقیده ی خود و به شکل دلخواه خود، تغییر داد؛ قالب نوروز و صورت نوروز را نگه داشت، محتوای آن را عوض کرد. نوروز باستانی، نوروز پادشاهان بود؛ فرصتی برای سلاطین و حکّام مستبد بود؛ برای اینکه شکوه خود و عظمت ظاهری خود را به رخ ملّتها بکشانند و بنشینند از آنها هدیه بپذیرند. حتّی در زمان بنی امیّه و بنی عبّاس که نوروز به دربارهای خلافت اموی و عبّاسی وارد شد، همان رفتار و سیره ی پادشاهان و کسرایان فارسی باستان در دربار آنها عمل میشد. امّا ایرانیِ مسلمان، این نظم را، این قالب را به نفع خود تغییر داد؛ اگرچه این تغییر به صورت دفعی انجام نگرفته است امّا شما امروز بعد از گذشتن قرنها، مشاهده میکنید که نوروز بهانه ای و وسیله ای است برای ارتباط قلبی میان مردم و میان مبدأ عظمت و عزّت، یعنی ذات مقدّس باری تعالی. در نوروز ایرانی، حقیقت نوروز یک حقیقت مردمی است؛ مردم به مناسبت نوروز با یکدگر با صفا و محبّت رفتار میکنند؛ به یکدیگر تبریک میگویند و هدیه میدهند. رسم و سنّت باستانی و پادشاهی، امروز بعد از گذشت سالها و قرنها، در نوروز وجود ندارد. بیانات مورخ (1394/01/01). 3. رهبر انقلاب بر این مسئله تأکید دارند که این جشن یک جشن ملی است؛ جزو اعیاد دینی نیست (1389/01/07) اما مورد تأیید دینی قرار گرفته است. 4. بیانات مورخ(1389/01/07). 5. رهبر انقلاب ضمن اشاره به معنایی که نظام های پادشاهی، شاهنشاهی، کسرایان به نوروز بخشیده اند ورود نوروز به دربار خلافت عباسی را نیز همراه با این معانی می دانند. (1394/01/01) ایشان این چنین تحلیل می کنند که نوروز قبل از اسلام، نوروز پادشاهان و سنتی پادشاهی شده بود. (1394/01/01) 6. رهبر انقلاب در یکی از سخنان شان می فرمایند: من مایلم جوانان عزیز، بخصوص فرزانگان، به این مطلب، درست توجّه کنند که اسلام در برخورد با پدیده هایی که از کشورها و از ملتهای دیگر، یا از دوره های قبل به آن رسیده است، یک برخورد حکمت آمیز و همراه با دقّت و نگاهی همه جانبه دارد. هر چیزی که قابل این است تا محتوای صحیح پیدا کند، اسلام آن را میگیرد، به آن جهت و محتوای صحیح میدهد و در دسترس مردم میگذارد. (1378/01/01) دعوت رهبر انقلاب از نخبگان برای توجه به موضوع مواجهه ی اسلام با پدیده های اجتماعی جالب توجه است. 7. رهبر انقلاب نوروز را فارغ از آن بُعد دینی که بعدها پیدا می کند، حامل ارزش های برجسته و ممتاز و حامل معانی برجسته می دانند. (1389/01/07) 8. رهبر انقلاب در تحلیلی دینی محاسبه شخصی و اجتماعی را از جمله وظایف آغاز سال بر می شمارند: یکی از وظایف اوّل سال این است که هر کسی به حالات و حساب خود – هم حساب شخصی، هم حساب عمومی، هم شخص، هم جماعت مثل یک ملت – رسیدگی کند. (4/1/1375) 9. آراستگی ظاهر از جمله آموزه هایی است که معنای اسلامی نوروز آن را تأیید و تجویز می کند؛ رهبر انقلاب می فرماید: مردم را توصیه می کند: اغتسل و البس و انظف ثیابک غسل کنید، خود را شستشو دهید و تمیزترین لباسها را – البته صحبتی از لباس نو نیست؛ صحبت از لباس تمیز است – بپوشید. (1/1/1378) 10. بیانات رهبر انقلاب در 7/1/1389. 11. رهبر انقلاب در شمار محسنات نوروز به این مطلب اشاره می کنند که مردم نوروز را بهانه ای برای زیارت اعتاب مقدّسه قرار می دهند . 1/1/1377 12. رهبر انقلاب در تحلیل نوروز به صله رحم و صله احباب اشاره می کنند به این سبب نوروز را یک سنت اجتماعی خوب می دادند. (1/1/1377) 13. حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح دیدگاه اسلامی درباره ی اجزاء آیین نوروز، تأیید دیدار تازه کردن با طبیعت و نزدیکی به طبیعت می گویند: اسلام ... هیچ اشکالی نمی بیند که مردم – فرض بفرمایید – در مناسبتی از مناسبتهای عید، به فضای باز بروند، با سبزه و طبیعت و صحرا، دیداری تازه کنند، خود و طبیعت را با یکدیگر نزدیک کنند و لذّتِ صحیح و سالم ببرند. مانعی ندارد. (1/1/1378) 14. صحیفه امام ج 1 ص 157. 15. به عنوان نمونه ن. ک به صحیفه امام، ج 11 ص 504 و ج 19 ص 409. 16. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 4ص 251، ج 7 ص 55، ج 11 ص 504 و 531، ج 12 ص 383، ج 16ص 96، ج 18 ص 57، ج 19 ص 286 و 351 و 478. 17. به عنوان نمونه ن. ک به: صحیفه امام ج 9 ص 402. 18. برای نمونه ن. ک به: صحیفه امام، ج 10، ص130-131. 19. درباره ی این دیدگاه رهبر انقلاب می توان به مفهوم انقلاب مردم و استدلال انقلابِ مناسبات اجتماعی و اقتصادی، فرع بر انقلاب مردم است ، و مفهوم انقلاب روحی ( 1/12/1369) اشاره کرد. رهبر انقلاب اولویت و اهمیت این تحول روحی را برای بازتولید انقلاب اسلامی در در دوران پس جنگ خاطنشان می کنند (14/11/1370) و در تشریح مفهوم استعاری فتح الفتوح به مثابه محصول این انقلاب روحی، به عمق این مبنای اسلامی و الهی بسیار مستحکم این استدلال امام خمینی اشاره می کنند (10/10/1369) و حادثه ی انسانی بودن این فتح را مورد تأکید قرار می دهند (بیانات 26/7/1377) 20. در این زمینه می توان به این بیانات رهبر انقلاب اشاره کرد: اگر شما میخواهید روز اوّلِ فروردین را هم برای خودتان روز نو و نوروز قرار دهید، شرط دارد. شرطش این است که کاری کنید و حرکتی انجام دهید؛ حادثه ای بیافرینید. آن حادثه در کجاست؟ در درون خود شما! یا مقلّب القلوب والابصار. یا مدبّراللیل والنّهار. یا محوّل الحول والاحوال. حوّل حالنا الی احسن الحال اگر حال خود را عوض کردید، اگر توانستید گوهر انسانی خود را درخشانتر کنید، حقیقتاً برای شما نوروز است! اگر توانستید پیام انقلاب، پیام پیامبران، پیام امام بزرگوار و پیام خونهای مطهّرِ بهترین جوانان این ملت را – که در این راه ریخته شده است – به دل خودتان منتقل کنید، برای شما نوروز است. (1/1/1377) 21. تحلیل محتوای پیام های رهبر انقلاب از سال 1369 تا کنون مبین این مطلب است که پیام آغاز سال به مهم ترین مسأله /راهکارهای جامعه در هر دوره اشاره دارد. 22. اگر چه آیت الله خامنه ای از آغاز دوران رهبری در پیام نوروزی خودشان برخی از مضامین تأکید داشتند اما از سال 1378 که به مناسبت یکصدمین سال تولد امام خمینی به نام ایشان نام گذاری شد تا کنون، یک و نیم دهه است که سنت نامگذاری سال ها ادامه داشته است. 23. این مبحث در بحثی با عنوان نام گذاری به مثابه سیاست گذاری توضیح داده شده است. 24. سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در حرم امام رضا علیه السلام از سال 1382 تا کنون ادامه داشته است. 25. چندسالی است که برخی کاخ سفیدنشینان با جشن سال نوی ملتی همراهی می کنند که روزی می خواستند ریشه اش را بخشکاند. مردم آن پیام سال نو که از واشنگتن صادر می شود و آن سفره ی هفت سینی که در کاخ سفید پهن می شود را جدی نمی گیرند ولی بزک کنندگان با دست مایه قراردادن این قبیل رفتارها نوروز و هویت ایرانی را به مسلخ اربابان کدخدای جهانی می برند. 26. حضرت آیت الله خامنه ای ضمن ارائه ی یک استدلال عقلی درباره ی مواجهه اسلام با سنت هایی که جامعه ها یا تاریخ هایی غیر اسلامی برخاسته است(1/1/1378)؛ در میان مجموع روایت های نیروز ؛ تنها به قبول روایت معلّیبن خنیس از امام صادق علیه السلام را (به دلیل ثقه بودن راوی) تصریح دارند (23/1/1390) ولی در زمینه ی اعتبار مضمونی و استحکام اسنادی برخی دیگر از روایت ها توقف می کنند(17/1/1389) اگر چه به طور کل به وجود روایت های دیگر مؤید نوروز اشاره دارند. (7/1/1389) Let’s block ads! (Why?) منبع: 598 کد مطلب : سایر اخبار ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی
به گزارش دولت بهار به نقل از فارس؛ رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به برخورد ...
مهمترین تحولات و رویدادهای ورزشی استان اصفهان درسال 94
لیگ برتر فوتبال باشگاه های کشور دست یافت. این تیم پر افتخارترین تیم لیگ برتر محسوب می شود. ***ذوب آهن و جامی دیگر برای نصف جهان بعد از قهرمانی دراماتیک تیم فوتبال سپاهان اصفهان در رقابتهای لیگ برتر، ذوب آهن دومین جام قهرمانی فوتبال ایران در فصل 93-94 را به مردم اصفهان تقدیم کردند. دیدار فینال بیست و هشتمین دوره رقابت های فوتبال جام حذفی باشگاه های کشور یازدهم خرداد ماه امسال بین ...
اهداف و منافع عربستان سعودی در سوریه چیست؟
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، تلاش عربستان سعودی در عملی ساختن رویکرد تغییر رژیم در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی و معارض با دولت اسد، با توجه به ابعاد و اهمیت منطقه ای و استراتژیک سوریه، نوع روابط دولت بشار اسد با آل سعود و به خصوص جایگاه سوریه در محور مقاومت قابل تحلیل است. پشتیبانی مالی و اختصاص دلارهای عربستان برای تهیه سلاح و قاچاق اسلحه به ...
پایان السفیر لبنان؟!/ پنجشنبه آینده شماره خداحافظی
داد که به موجب آن، تعطیلی روزنامه پیش از صدور حکم محکومیت و بازداشت روزنامه نگاران ممنوع شد. به همت خمینی شاه در بدر شده عبارتی فارسی که در صفحه نخست السفیر در روز پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بست، برای همیشه در تاریخ این رسانه ثبت شده و همراهی طلال سلمان با حضرت امام خمینی (ره) از پاریس تا تهران و مصاحبه او با بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فراموش نشدنی است. روزنامه النهار لبنان در ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب خطاب به جوانان غربی/ ظلم، خواه ناخواه خاصیت برگشت پذیری دارد
به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس ، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به ...
از افت سال تا یاغی سال/ بومی زدایی عباسی به ماشین سواری ختم شد/ کارت قرمزی به سرخی دل های شکسته ...
.... کمالوند نیز که از صحبت های خطیبی دلگیر و عصبانی شده بود از او به دادگاه شکایت کرد اما پس از گذشت چند ماه از این ماجرا درنهایت موضوع با پادرمیانی رئیس هیئت مدیره باشگاه گسترش فولاد تمام شد و این دو با شرکت در جلسه ای مشترک با همدیگر آشتی کردند تا چرخش سال (از قهر و شکایت تا آشتی و صرف صبحانه مشترک) به نام این دو مربی ثبت شود. ح/ حادثه سال: بازی تراکتورسازی و نفت ...
پولسازترین هنرپیشه های سینما در سال 94
کرد و بسیاری از لحظات کمدی فیلم با حضور او و رضا عطاران شکل گرفت. این بازیگر چند گریم متفاوت در چند مقطع سنی را در این فیلم تجربه کرده و توانست در لحظات کمدی فیلم موفق باشد. به طور قطع یکی از عوامل موثر در فروش نهنگ عنبر مهناز افشار بود و بازی او تاثیر زیادی در موفقیت این فیلم داشت. این در شرایطی است که همکاری قبلی مهناز افشار با سامان مقدم به شکست تجاری ختم شد و موفقیت نهنگ عنبر ...
تجدید چاپ کتاب سیر در بیراهه همزمان با سالگرد نامۀ حضرت امام خمینی به آقای منتظری
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس ، چاپ سوم کتاب سیر در بیراهه اثر دکتر علی جعفری هُرِستانی و محمداسماعیل پسندیده با طرح جلد جدید توسط انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام و به اهتمام مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق علیه السلام منتشر شد. در پیشگفتار این کتاب آمده است: جریان قائم مقام رهبری و حوادثی که در آخر منجر به عزل آقای منتظری از ...
مزار آیت الله واعظ طبسی در نوروز 95 +عکس
به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ واعظ طبسی، در سوم تیرماه سال 1314 در مشهد و در خانواده ای مذهبی متولد شد. پدرش، غلامرضا واعظ طبسی از روحانیون تأثیرگذار زمان خود به شمار می آمد. عباس واعظ طبسی از سال 1359 شمسی، تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده گرفت. آیت الله طبسی در طول مدت مسئولیت خود در تولیت آستان قدس رضوی یکی از موفق ترین مدیریت های بعد از انقلاب را در بارگاه مقدس امام هشتم شیعیان را از خود به یادگار گذاشت. او در 14 اسفند 1394 در شهر مشهد جان به جان آفرین تسلیم کرد. در تصویر زیر مزار این عالم مبارز را مشاهده می کنید. انتهای پیام/ ...
آتش بس پایدار در سوریه راه سخت و دشواری دارد
پنج سال اخیر، پرچالش ترین موضوعات را در حوزه غرب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا داشتیم. اگر امروز در این حوزه شاهد آن هستیم که این چالش ها هنوز ادامه دارد، به عوامل مختلفی برمی گردد. اولین موضوع به عنوان یک موضوع ریشه دار و اساسی به تحولات عراق برمی گردد. برخی از کشورها ازجمله عربستان هنوز نتوانسته اند عراق جدید را در عرصه سیاست خارجی خودشان هضم کنند. تحولات بیداری اسلامی یا بهار عربی که ...
محل خاکسپاری مادر همسر روحانی
...، مراسم تشییع و تدفین آن مرحومه روز پنج شنبه در سمنان انجام و در وادی السلام این شهر و در کنار مزار پدرم به خاک سپرده شود. عربی ادامه داد: مراسم سوم و هفتم درگذشت مادر عزیزمان متعاقباً اعلام می شود. بانو ساره خاتون پیوندی، مادر همسر رییس جمهور که از اسفند ماه سال گذشته به دلیل مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری بود، صبح سه شنبه در سن 70 سالگی در بیمارستان مسیح ...
پیکر مادر همسر رییس جمهور تشییع شد /نماز میت به امامت روحانی اقامه شد
آن پیکر این بانوی مومنه در کنار مزار همسرش مرحوم عبدالعظیم عربی واقع در بهشت یحیی(ع) سمنان (وادی السلام) به خاک سپرده شد. بانو ساره خاتون پیوندی، خاله و مادر همسر رئیس جمهوری از حدود یک ماه قبل به علت مشکلات ریوی در بیمارستان کوثر سمنان بستری بود و با وخیم شدن بیماری اش، به تهران اعزام شد که روز سوم فروردین 95 به دلیل بیماری ریوی و کهولت سن در بیمارستان مسیح دانشوری تهران دار فانی را ...
استاندار سمنان درگذشت مادر همسر رئیس جمهور را تسلیت گفت
خداوند منان رحمت واسعه برای آن فقیده سعیده و صبر و سلامتی برای بازماندگان مسئلت می نمایم . در بخش دیگری از این پیام آمده است: آئین تشییع و خاکسپاری آن مرحومه، ساعت 10 روز پنجشنبه پنجم فروردین 95 از مقابل مسجد المهدی(عج) سمنان به سوی آرامگاه ابدی وی واقع در وادی السلام و همچنین آئین ختم، در همان روز از ساعت 14:30 در مسجد المهدی(عج) سمنان برگزار می شود. بانو ساره پیوندی مادر همسر رئیس جمهور در روز سوم فروردین ماه 95 درگذشت. ...
50 هزار مسافر نوروزی در مدارس استان سمنان اسکان یافتند
به گزارش قومس ،مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سمنان از اسکان حدود 50 هزار مسافر نوروزی از ابتدای تعطیلات نوروزی تا چهارم فروردین 95 در پایگاه های اسکان در این استان خبر داد. حسین گلهاشم افزود: تا پایان روز سوم فروردین 95 تعداد 10 هزار و 688 خانوار شامل 47 هزار و 851 مسافر نوروزی در 260 مدرسه در نظر گرفته شده برای اسکان، اقامت کردند که این تعداد اکنون از 50 هزار نفر فرار رفته است ...
199 دانشمند ایرانی جهانی شدند +جدول
امام خمینی (ره) 1 دانشگاه پیام نور 1 دانشگاه زنجان 1 دانشگاه شهید مدنی آذربایجان 1 دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 1 دانشگاه مالک اشتر 1 دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) 1 دانشگاه علوم پزشکی زنجان 1 دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی 1 دانشگاه علوم پزشکی مشهد 1 دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی 1 دانشگاه کردستان 1 موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ 1 موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع 1 ...
تهدیدات نصرالله کار دست صهیونیست ها داد
دهم تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که خطوط دفاعی بنا شده در طول مرزهای فلسطین اشغالی با لبنان 9 متر ارتفاع خواهد داشت تا جلوی نفوذ نیروهای حزب الله به شهرک های اسرائیلی نزدیک مرزها گرفته شود. این شبکه تلویزیونی افزود: اقدامات مربوط به این خطوط دفاعی در اطراف شهرک مسکافعام و چند نقطه دیگر مرزی شروع شده و یکی از اهداف این کار، خارج شدن این شهرک ها از تیررس تک تیراندازان حزب الله است. ...
94؛ سال پرسفر آقای رییس جمهور
از پیش با اعضای پیمان شانگهای و گروه تازه شکل گرفته بریکس (روسیه، هند، آفریقای جنوبی و برزیل) و همکاری های دوجانبه با کشورهای مورد نظر را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد. سوم مهر رییس جمهور در دومین سفر خارجی خود برای حضور در هفتادمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل به ایالات متحده سفر کرد. در سفر به نیویورک، روحانی علاوه بر دیدار با رییسان جمهور برزیل، فرانسه، بولیوی، اکوادور، سنگال و نخست ...
دولت آغوش خود را به روی جوانان انقلابی بگشاید
یک ضایعه ی بزرگ است. از خداوند متعال میخواهیم که روح مطهّر ایشان را در سایه ی الطاف حضرت ابالحسن الرّضا (سلام الله علیه) قرار بدهد و از رحمت خود و مغفرت خود برخوردار کند. بحث امروز را از شعار امسال آغاز میکنم و در ادامه ان شاءالله توضیحاتی را برای شما برادران و خواهران عزیزی که تشریف دارید و برای کسانی که این صحبتها را بعداً خواهند شنید عرض خواهم کرد. مایلم بحثی که انجام میگیرد، یک بحث ...
آیا شهرداری روزنه فرار دانه درشتها را می بندد؟!
تخلف ورود کرد که بخشی از واحد های این مجتمع به بهره برداری رسیده بود با این حال شخص شهردار دستور توقف پروژه را داد. آبان ماه بود که در شورای شهر از مقاوم سازی مجتمع تجارت جهانی فردوسی سخن گفته شد اما تندگویان خبر از تخلفات ماده 100این مجتمع، همچون عدم تامین پارکینگ و ارتفاع برخی طبقات داد.این در حالی است که وی پیش از این عنوان کرده بود به مجتمع فردوسی تا زمانی که تاییدیه های لازم را نگیرد ...
بازخوانی نامه دوم رهبر انقلاب
اطلاعات روز# رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای در هشتم آذر ماه 1394 و در پی حوادث تروریستی و خونبار در پاریس فرانسه طی پیام دوم خود به جوانان غربی ضمن تشریح این حوادث و انگیزه ها و ریشه های چنین اقدامات خشونت باری، راهکارهایی را برای پیشگیری از تسری این پدیده در جوامع غربی به جوانان اروپایی پیشنهاد دادند. معظم له همچنین دولتمردان غربی را از قضاوت عجولانه نسبت به برخورد با این پدیده پرهیز ...
پادگان ابوذر زخمی کهنه از دفاع مقدس در دل سرپلذهاب / میعادگاه شهدای دفاع مقدس پذیرای رهروان شهداست
به خرج دادند، اما نباید فراموش کنیم که هم از محور قلاویز و هم از ارتفاعات بازی دراز، شهر سرپل ذهاب و دشت های قلعه شاهین، به شیوه و پاطاق زیر دید و تیر مستقیم دشمن قرارگرفت و این موضوع تا زمان عقب نشینی آنان در خرداد ماه سال 61 ادامه یافت و خسارات فراوانی بر اماکن مسکونی، باغات و کشتزارهای مردم منطقه وارد آمد. برای پی بردن به وضعیت بحرانی آن مقطع و میزان حملات و آتش پرحجم دشمن، یک نمونه گزارش ...
هجوم هتل سازان و گردشگران خارجی به ایران
گردشگری کشور است. لغو تحریم ها و توسعه صنعت گردشگری در ایران این در حالیست که رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حدود 2 ماه پیش از آینده ای که همراه با توسعه زیرساخت های گردشگری، رشد چشمگیری را در این صنعت برای ما رقم خواهد زد، خبر داد و گفت: هرچند در چشم انداز 20 ساله، 20 میلیون گردشگر را پیش بینی کرده ایم، اما 32 میلیون گردشگر خارجی را هدفگذاری می کنیم تا به 20 میلیون ...
حضور در لیست انتخاباتی امید انتخاب خودم نبود/برای نمایندگی در مجلس دهم با برادرم مشورت کردم
به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان ، "علی نوبخت حقیقی" قائم مقام سازمان نظام پزشکی، عضو و دبیر گروه علمی پیراپزشکی فرهنگستان علوم پزشکی است که توانسته در انتخابات هفتم اسفند ماه کاندیدای منتخب مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در دور دهم مجلس شورای اسلامی شود. حال فرا رسیدن ایام عید نوروز بهانه ای شد تا گفتگویی صمیمانه با برادر سخنگوی دولت یازدهم و رئیس کمیته ...