سایر منابع:
سایر خبرها
مهناز افشار: ناراحتم که سهمی از "ابد و یک روز" نداشتم
؛ کاراکتری خاص که از زاویه نگاه معادی منحصر به فرد شده است. خودتان هم چند بار ابراز رضایت کرده اید که توانستید با این فیلم نظر منتقدان را جلب کرده و گزیده کارتر شوید، تحلیل امروزتان از کاراکتر رویا چیست؟ - برف روی کاج ها هنوز هم برای من مثل یک رویا است. من این فیلمنامه را خیلی قبل تر از آنکه ساخته شود، خوانده بودم و دلم می خواست این نقش را بازی کنم و به پیمان معادی هم گفته بودم. البته فیلمنامه ...
فیلم سازی هالیوود علیه اقتصاد بحران زده آمریکا!
با مثال ساده ای که سرآشپز درباره قالب کردن ماهی های مانده به مشتری هایش می گوید، برای مخاطب تفهیم می کند! همه کار برای جذب مخاطب آمریکایی اما این همه تلاش فیلمساز برای کسب اعتماد مخاطب و شیرفهم کردن او در رابطه با مسائل پیچیده اقتصادی برای چیست؟ او حتی روایت داستانی خود را فدای جلب اعتماد مخاطب می کند! به نظر می رسد او به خوبی دریافته است که مخاطب آمریکایی دیگر اعتماد گذشته اش ...
تاجیکستان در انتظار تماشای فیلم محمد (ص)
...: یکی از دغدغه هایم در سفر نوروزی به تاجیکستان ملاقات با صفر حق داداف کشور بود که در سه دهه فعالیت هنری در سینمای تاجیک هم اکنون در کسوت رییس اتحادیه سینماگران این کشور در تلاش است ضمن معرفی جوانان تاجیکستان با سینمای جهان به خصوص سینمای کشور روسیه و ایران هویتی ملی را در آثار بومی نهادینه کند؛ اقدامی که با رویه سنت ستیزی موجود در این کشور کاری ساده به نظر نمی آید. در ادامه مشروح این گپ و ...
فاطمه (س) مصداق آیات
...: حاکم مسلمانان به مقتضای رای و اجتهاد خود نظر می دهد: آنچه بعنوان (فی ء) در تصرف پیغمبر بود، جزء بیت المال مسلمانان است و اکنون باید در دست خلیفه باشد. بدین جهت عاملان فاطمه (س) را از دهکده فدک بیرون رانده اند. حیات سیاسی فاطمه (س) اگر سیاسیت را به معنی نوع برخورد و روابط متقابل بین مردم و هیئت زمامدار بحساب آوریم همه انسانها باید افرادی سیاستمدار باشند و در این رابطه جنسیت ...
خلق 2 حماسه در یک فصل
دیگر می تازد و بمب و موشک را بر سر مردم بی گناه و مظلوم می ریزد و یا درون دنیای اسلامی گروه و گروهک هایی به نام دین اسلام و جهاد، تیغ بر رخ مسلمین می کشند و چهره خود پیامبر عظیم الشأن(ص) را هم، به جهان مشوه معرفی می کنند. رئیس جمهور ادامه داد: شاید هیچوقت فکر نمی کردیم که در دنیای اسلام متجاوز و اشغالگر اصلی یعنی رژیم غاصب صهیونیستی فراموش شود و حتی از صحنه اخبار کشورهای اسلامی هم از یاد ...
نقش فرهنگ در شکل گیری اقتصاد مقاومتی
نظام بین الملل یا راه حلی سوم در جهان آزادیخواه توانست با نظم بین الملل مادی گرایانه به مقابله برخیزد و به فرهنگ سازی در زمینه های استقلال طلبی و استعمار ستیزی در میان ملت های جهان سوم مبادرت نماید. این حقیقت بزرگ انقلاب اسلامی را می توان در کلام و دغدغه های رهبر و بنیان گذار انقلاب اسلامی جستجو کرد و از سویی نیز می توان استمرار این نوع نگاه و توجه به تحول مزبور را در سیاست ها، راهبردها و روش های ...
برخورد با فساد، سیاسی است
...، فساد می زاید . تنها همین جمله کافی است تا رخنه کردن فساد در تاروپود کشور حلاجی شود. آنگونه که دست پرورده ها یا همان کارگزاران ، دادگاهی می شوند و نتیجه اش شاید به اعدام آنها منتهی شود، اما پس پرده ای ها همچنان در فضایی غبارآلود و تاریک به کار خود ادامه می دهند. این فضا آن قدر دامان اقتصاد را آلوده می کند که به یکی از دغدغه های اصلی فعالان اقتصادی بدل می شود. آنچنان که از نظر فعالان اقتصادی، فساد اداری سومین سد راه کسب وکارشان به ...
ماجرای رد صلاحیت "مینو خالقی" منتخب مردم اصفهان از سوی شورای نگهبان وتایید نادر قاضی پور؟....
خالقی یکی از 13 زنی است که در دور اول انتخابات دور دهم با اقبال مردم مواجه شده و آرای لازم را برای نمایندگی کسب کرده است. نکته قابل تامل و توجه اینکه او در هیچیک از مراحل بررسی صلاحیت ها رد نشده است. این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: همزمان با انتشار این خبر واکنش هایی از سوی افراد و گروه ها نیز منتشر شده است که به باور من بهترین و مناسب ترین واکنش ها، واکنش خانم خالقی به عنوان منتخب ...
گسترش وهابیت در بلژیک عامل اصلی افراط گرایی در این کشور است
بلژیک به عنوان کانون جهاد گرایی در اروپا بیشترین جنگاور ( تکفیری) را به نسبت جمعیت اش به سوریه و عراق فرستاده است و ویژگی دیگر این کشور طرد اجتماعی افراد و نفوذ عربستان سعودی در اسلام ترویجی در مناطق مرزی فرانسه و بلژیک است. گروه بین الملل مشرق – روزنامه بین المللی لاکروا چاپ پاریس در [...] بلژیک به عنوان کانون جهاد گرایی در اروپا بیشترین جنگاور ( تکفیری) را به نسبت جمعیت اش به سوریه و عراق فرستاده است و ویژگی دیگر این کشور طرد اجتماعی افراد و نفوذ عربستان سعودی در اسلام ترویجی در مناطق مرزی فرانسه و بلژیک است. گروه بین الملل مشرق – روزنامه بین المللی لاکروا چاپ پاریس در مقاله ای به چرایی گسترش افراط گرایی در بلژیک و ناامنی های اخیر این کشور پرداخته و می نویسد: چگونه بلژیک که در امور بین المللی به شکلی غیرآشکار و در سایه قدرت های بزرگ قاره کهن عمل می کند به جایگاه اروپایی جهادگرایی تبدیل شده است؟ بر این اساس این کشور در میان کشورهای اروپایی بیشترین جنگاور را به نسبت جمعیتش به عراق و سوریه فرستاده است (40 نفر به ازای هر یک میلیون نفر در مقایسه با 18 نفر برای فرانسه). بلژیک همچنین به عنوان پایگاه رشد افراطی گری تروریست هایی مطرح است که نام های آن ها با سوءقصدهای پاریس در نوامبر و ژانویه 2015 ، تالیسِ هلند در اوت 2015 وحتی مادرید در مارس 2004 پیوند خورده است. دلایل این شرایط آنقدر زیاد است که نمی توان سهم هر کدام را در بروز این افراطی گری تعیین کرد. در حوزه اجتماعی و اقتصادی، جمعیت مسلمان که اغلب جهادگران از آن می آیند، به وضوح شرایط زندگی بدتری نسبت به اقشار دیگر جامعه دارند. نرخ بیکاری نزد مغربی تبارهای بلژیک بیست و پنج و نیم درصد در مقایسه با هشت و نیم درصد کل اقوام و اقشار است (در پادشاهی بلژیک امکان تهیه و ارائه آمار قومی وجود دارد). این بیکاری نزد جوانان مغربی تبار تا پنجاه درصد افزایش می یابد. ریک کولسائه استاد دانشگاه گان و متخصص گروه های جهادی توضیح می دهد که این وضع احساس طرد از جامعه به عنوان شهروند را تشدید می کند و این ایده را به این جوانان منتقل می کند که در بلژیک آینده ای ندارند. این اصلی ترین محرکه رویکردهای جهادی است. برای این جوانان این اقدام نوعی تعالی بخشی به زندگی شان است. در این سرزمین ناامیدی، گرایش به تندروی در تعالیم مذهبی به سرعت اتفاق می افتد. آلکسیس دسوائف وکیل گروه خانواده های قربانی رویکردهای جهادی که فرزندانشان برای جنگ راهی سوریه شده اند، می گوید : تمام والدین به این موضوع اشاره می کنند که تندروی و افراطی گری فکری نزد فرزندانشان ظرف چند ماه اتفاق افتاده است. نوعی بازگشت به مذهب و رفت و آمد شدید به مسجد نه به خاطر اینکه اسلام را بهتر فهمیده اند و متخصص آن شده اند، نزد این جوانان دیده می شود. این وضعیت که در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله فرانسه مشاهده می شود در عین حال توضیح دهنده همه چیز نیست و نمی تواند علت اصلی وضعیت بلژیک باشد. میکاییل پریوو اسلام شناس در بروکسل می گوید: مساله تبعیض قومی وجود دارد اما جواب همه چیز نیست. نفوذ سعودی است که بخشی از اسلام در بلژیک را به شدت تندرو و افراطی کرده است. مونیه با اشاره به گسترش وهابیت در بلژیک نوشت: گسترش وهابیت بواسطه پیوندهای میان ریاض و پادشاهی بلژیک و به دلایل بیشتر اقتصادی اتفاق افتاده است. به این دلیل است که به عنوان مثال مسجد اعظم بروکسل در سال 1967 به مدت 99 سال به عربستان سعودی اجاره داده شده است. در آن زمان جمعیت مسلمان در بلژیک بر پایه مهاجرتی کارگری از مبداء عمدتا مغرب در حال توسعه بوده است. میکاییل پریوو توضیح می دهد: در آن زمان کشورهای زادگاه این مهاجران از نظر امکانات توانایی سازماندهی این مهاجران را در کشور مقصد نداشتند. اینگونه بود که این خلاء توسط مسجد جامع بروکسل به عنوان یک مرجع پر شد. این چنین این مسجد به توزیع گسترده قران به زبان های مختلف، کتب و جزوات درباره حقوق زن و آداب و فرایض اسلامی اما از نوع وهابیت آن پرداخت که بسیار محافظه کار و تندرو است. این دیدگاه وهابی رویکردی خاص دارد که بر اساس آن میان مسلمان و غیر مسلمان تفاوت اساسی قایل می شود. ترویج این نگرش از مسجد به میان محلات و خانواده های مسلمانان بلژیکی که پیوندهای نزدیکی با هم دارند منتقل می شود. انتقادها از نفوذ سعودی بر اسلام ترویجی در بلژیک بعد از سوءقصدهای نوامبر گذشته در پاریس در میان طبقه سیاسی این کشور بالا گرفته است. بعد از حملات تروریستی سه شنبه گذشته در بروکسل، احتمالا این انتقادها تشدید می شود. منبع: http://www.la-croix.com/Monde/Europe/La-Belgique-foyer-du-djihadisme-en-Europe-2016-03-22-1200748380 Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
سال 94؛ تلاش یونان در صف اروپایی ها برای احیای روابط با ایران
کشور برای توسعه فراگیر روابط، مساله ضرورت مبارزه جدی با پدیده تروریسم و افراط گرایان را مورد تاکید قرار دادند. وزیر امور خارجه یونان در این نشست خبری، با اشاره به خطر داعش برای منطقه و جهان گفت: جامعه جهانی نباید در قبال جنایات گروه تروریستی داعش سکوت کند، بلکه باید بطور جدی با این گروه تروریستی و ریشه های ایجاد آن مقابله نماید. وزیر امور خارجه یونان با اشاره به رابطه چندین هزارساله و ...
مجید اخشابی: زنان به موسیقی ایران رنگ داده اند
رابطه ای، یک رفاقتی یا یک همکاری موفقی در این حوزه بین تهیه کنندگان و هنرمندان شکل گرفته باشد و باعث استمرار آن همکاری شود. ضمن اینکه موسیقی یک امر سفارش پذیر نیست. چه کسی می تواند مثلا سفارش کند که فلان صدا را دوست داشته باشید؟ ببینید این یک بحث دیگر است. وقتی از اواخر دهه 70 موسیقی پاپ در کشور دوباره اوج گرفت بسیاری با تیتراژخوانی در برنامه های تلویزیونی یک شبه ره صد ساله رفتند. از ...
ورود وهابیون به مساجدِ ما ممنوع است
به گزارش شیعه نیوز ، در فتوایی که احتمالا در آینده پیامدهای گسترده ای به دنبال خواهد داشت، مدرسه "درگاه" متعلق به صوفی های سنی بریلوی در کشور هند، ورود پیروان وهابی به مساجدشان را ممنوع اعلام کرد. علمای این گروه اهل تسنن هندوستان اعلام کردند که پیروان افراط گرای وهابی به خشونت معتقد هستند، درحالی که این گروه اهل تسنن به صلح و دوستی باور دارند. در این فتوا آمده است که در صورت ورود وهابی ...
ضرورت اصلاحات در اصلاحات
– اصولگرایان در این استان می بینیم برون داد و نتیجه یک تفکر منسجم و گروهی با تشکیلات خاص خود است یا اجماعی از نگاه های ایل و قبیله ، علیا وسفلی و گرمسیر و سردسیر است ؟ آیا اصلاحات مختص به یک گروه و حزب خاص است یاهر نگرشی مبتنی براصلاحات و رو به توسعه تفکراصلاحات باشد می تواند داعیه اصلاح طلبی داشته باشد ؟ آیا اصلاحات یک فرهنگ است یایک ” سیاست دیکته شده ” توسط عده ای خاص که به واسطه چند روز زندان رفتن و یا ...
فیشر: سوئیفت هنوز برای ایران بازنشده است
شما در کدامین حوزه و بخش، اتریش علاقمند به تعمیق همکاری های خود با ایران است"، خاطر نشان کرد: اگر بخواهم پاسخ کوتاهی به این سئوال بدهم باید بگویم که ما می خواهیم در همه زمینه ها با ایران روابط عمیقی داشته باشیم. یعنی همه زمینه هایی که دو کشور در آن از منافع یکسانی برخوردارند. طبیعی است که اولویت تعمیق مناسبات دو کشور، توجه به همکاری های اقتصادی است. ما در عین حال به طور موثر به دنبال همکاری های ...
آیت الله العظمی بروجردی تقریب را ضرورت امتداد حرکت اسلامی می دانستند
خبرگزاری حوزه ، دهم فروردین ماه سال 1340 هجری شمسی ، یادآور عروج یکی از بزرگترین عالمان فرزانه جهان تشیع است که عمری را در خدمت به مکتب اهل بیت(ع) و خدمت رسانی به شیعیان و محبان آن اختران قدسی آسمان ولایت صرف کرد و در روزهای واپسین عمر سراسر پربرکتش، با وجود انبوه خدمات ماندگار ، دغدغه و نگرانی اش این بود که اعمالش خالصانه برای خدا بوده باشد و مقبول درگاه حضرت دوست واقع گردد. بی گمان ...
تلخی فیلم های جوانانه سینما و حرکت به سمت ناکجاآباد!
روزها تاکنون ادامه داشته تا این چندی پیش فیلم "لانتوری"، آخرین ساخته رضا درمیشیان در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و این بار اما، منتقدان سرشناس غربی به آن ایراد جدی وارد کردند. از جمله این که"دبورا یانگ"، منتقد هالیوود ریپورتر درباره این اثر نوشته است: "فیلمساز جوان ایرانی در نمایش خشونت از خطوط قرمز فراتر رفته و میزان تحمل تماشاگران را در نظر نگرفته است." جالب این که وی ...
مسلمان معتقد و بسیار دلبسته به انقلاب/ یکی از 5 شخصیت برجسته فرهنگی انقلاب
به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، اسماعیل امینی از آن دست شاعرانی است که به دلیل مراوده با مرحوم سیدحسن حسینی هم مورد اعتماد خانواده این شاعر است و هم حرف های شنیدنی بسیاری درباره او دارد. آنچه در ادامه می خوانید بخش هایی از سخنان این شاعر است درباره سیدحسن حسینی که به مناسبت نهم فروردین سالروز وفات این شاعر منتشر می شود: جنس ارتباط من و مرحوم حسینی از جنس معلم و شاگردی ...
تشکر ظریف از حمایت های هاشمی
تشخیص مصلحت نظام، شکل گیری گروه های تروریستی القاعده، داعش، بوکوحرام و سایر تندروهای نوظهور را نتیجه اختلافات مذهبی و افراط دانست و افزود: تحجّرهای مذهبی همیشه خطر آفرین بوده و هست و باید بدانیم هیچ اجباری در هیچ دینی پذیرفته نیست و خداوند در جزیره العربی که جاهلیت عمیقی در آن حاکم بود، فرمودند: لا اکراه فی الدین و مبنای ما مسلمانان احترام به سایر ادیان آسمانی است. آیت الله هاشمی ...
تاریخچه راه اندازی مرکز اسلامی روچستر
به گزارش شیعه نیوز ، مرکز اسلامی روچستر یک سازمان مستقل است که هدف از تاسیس آن ارتقاء و ترویج دین اسلام در ایالات متحده آمریکا می باشد. * تاریخچه راه اندازی مرکز اسلامی روچستر مرکز اسلامی روچستر در سال 1975 میلادی تاسیس شد. روچستر شهری صنعتی واقع در جنوب شرقی ایالت مینسوتا در آمریکا است. مرکز اسلامی این شهر که در اواخر 1960 تنها تعداد اعضای محدودی داشته است، امروزه نزدیک به ...
حواشی یک جشنواره مردمی/ پاسخ خانم بازیگر به یک شایعه
...، پرویز آبنار به عنوان رییس گروه صدا، علی واجد سمیعی به عنوان رییس گروه تهیه و تولید، محمود کلاری رییس گروه فیلمبرداری، کامبوزیا پرتوی رییس گروه فیلمنامه نویسی و لیلا حاتمی را در سمت مشاور منصوب کرد. علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی و مجید مجیدی کارگردان سینما هیات موسس مدرسه ملی سینما هستند. پس از انجام تشریفات قانونی دکتر سید روح الله حسینی از سوی حجت الله ایوبی که ریاست هیات امنای مدرسه را بر عهده دارد به عنوان مدیر مدرسه منصوب شد. انتهای پیام/ ...
جمهوری اسلامی، عینیت نظریه ی امامت-امت
، باطل قرار دارد که بی هدفی و بیهودگی را می رساند. بنابراین، طبق دیدگاه شهید بهشتی، جهان هستی پویاست، تحرک دارد و به سمت یک هدف عمومی در حال حرکت است، و همان طور که آفرینش جهان هستی هدف دار بوده، در آفرینش و هستی انسان نیز هدفی نهفته است که در راستای هدف جهان هستی قرار دارد. به همین خاطر انسان دیگر نمی تواند تابع سلیقه ی خود رفتار کند، بلکه رفتار و کردار انسان ها باید با استکمال و تکامل انسان ...
کری: رفتن اسد بر اساس میل ما نیست
به گزارش فرهنگ نیوز، جان کری درباره مسئله حملات تروریستی در اروپا گفت همه درباره حملات تروریستی نگران هستند زیرا چندین سال است که جنگجویان خارجی از سوریه و دیگر جاها به کشورهای خود بازمی گردند و خود را در داخل اقلیت هایی که بوده اند جا می کنند و این تهدیدی است که ما همگی درباره آن نگران بوده ایم به همین علت ما تلاش کرده ایم همکاری های اطلاعاتی با کشورهای اروپایی در زمینه اطلاعات مسافران داشته ...
همکاری محققان برای نبرد ایدئولوژیک با داعش در دانشگاه وین
میان محققان با استفاده از یک نمودار شبکه ای پویا، قادر به تجسم دیدگاه های افراطی در حوزه سایبری بوده اند. این تحقیقات نشان می دهد که در بیش از یک دوره 4 ماهه ، نزدیک به 3.4 میلیون توییت مربوط به داعش بوده است و در این میان خوشه هایی وجود دارند که به عنوان اتاق اکو عمل کرده و برای تقویت افکار افراطی در جوانان در سرتاسر دنیا نقش ایفاء کرده اند. به علاوه اعضای گروه های افراطی و داعش ...
روند شکل گیری تئاتر خیابانی/ اینجا خودش آبستن اتفاق است
می پذیرفت. پیتر شومان ایده پرداز و موسس گروه تئاتر نان و عروسک ، هم او که شاعرانه ترین حرف جهان را درباره ی تئاتر گفته، همو که تئاتر را ضرورت می داند. ضرورتی مثل نان؛ در جریان اعتراض های خیابانی به جنگ ویتنام برای اولین بار در بهار 1969 عروسک های غول آسای خود را به خیابان می آورد و رژه ی هنرمندانه اش را آغاز می کند. این راهپیمایی- اجرای شومان ترکیبی از داستان های عهد عتیق و افسانه های ...
شهرام قائدی: عید نوروز به عشق مادرم به قیروکارزین می آیم / بغض هایم نمیگذارند بیش از سه کلمه درباره ی ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پرگون، آنچه در ادامه میخوانید گفتگوی جذاب و خواندنی پرگون با ستاره ی سینما و تلوزیون شهرام قائدی می باشد که در ایام تعطیلات نوروزی به زادگاه مادریشان یعنی قیروکارزین آمده است. فقط ایام عید رو وقت میکنم که به سرزمین مادریم بیام عرض سلام دارم و همچنین تبریک عرض میکنم این عید رو به همه تبریک میگم. من وقتی به سمت خونه میام مثل همه ی ...
نقدی بر فیلم مکس دیوانه: جادهٔ خشم Mad Max: Fury Road مد مکس، داعش و الیناسیون بشری
متحده زبان: انگلیسی بودجه: 150 میلیون دلار جوایز اسکار: نامزدی در 10 رشته و برنده در 6 رشته ی بهترین تدوین صدا، بهترین صداگذاری، بهترین طراحی صحنه، بهترین گریم و آرایش مو، بهترین طراحی لباس، بهترین تدوین فیلمی اکشن و چهارمین قسمت از سری فیلم های مکس دیوانه است که داستان آن دربارهٔ مکس روکاتانسکی (تام هاردی) که به نیروهای ایمپریتر فیوروسا (شارلیز ترون) می پیوندد تا طی ...
درخت نوروز در خرد و دانایی ایرانی ریشه دارد
متولی فرهنگ هستند، برای میراث فرهنگی ناملموس تعاریفی در نظر گرفته اند. میراث ناملموس ریشه در سنت ها، آئین های کهن سرزمین ما دارند. یعنی در واقع سنت هایی که ریشه دار هستند و مردم از فراز خرد و دانایی خودشان در گذر هزاره ها، آنها را پیدا کرده اند و سینه به سینه و یا با کتابت و نوشته ها حفظ می کردند و ریش سفیدان و خردمندان آنها را به جوانان و نوجوانان خود انتقال دادند. مثل نوروز، شب یلدا ...
عصبانیت محمد خاتمی از یک اردوی مختلط
غلامرضا خواجه سروی گفت: وقتی سال 84 وزارت علوم را تحویل گرفتیم، چیزی غیر از یک فضای سیاسی شکست خورده در دانشگاهها به چشم نمی خورد که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود. به گزارش میدان72, تفاوت های سیاسی و فرهنگی دولت نهم و دهم با دولتهای پیش از خود، اتفاقا در زمینه دانشگاه نیز ظهور و بروزهای خاص خود را به همراه داشت؛ تفاوت هایی که به مرور و بعد از گذشت تنها چند ماه از آغاز به کار دولت نمایان شد. دگرگونی فضای دانشگاه، تغییر مسیر و سکوت جنجال های به پا شده، کارهای سیاسی صرف، تغییر آهنگین صدای نا متوازن فضای دانشجویی وقت و مواردی از این دست که در ادامه مطلب بدان اشاره خواهد شد، بنایی شد تا با غلامرضا خواجه سروی، معاون فرهنگی وزیر علوم تحقیقات و فناوری دولت دهم و از عناصر تاثیرگذار در همین معاونت در دولت نهم به گفتگو بنشینیم و دورنمای واضح تری از مسائل فوق را ترسیم کنیم. وی در این گفتگو از دوران حضور خود در معاونت فرهنگی وزارت علوم گفت و ارزیابی خود را وضعیت وزارت علوم فعلی می گوید. در ادامه مشروح گفتگوی خبرنامه دانشجویان ایران ؛ با وی را می خوانید: * زمانی که معاونت فرهنگی وزارت علوم را تحویل گرفتید، چه شرایطی داشت و تحلیل شما از شرایط آن روز چیست؟ خواجه سروی: از زمان ورودم به معاونت فرهنگی وزارت علوم؛ چون از سال 84 تا 88 قائم مقام معاونت فرهنگی بودم و از سال 88 تا 92 نیز معاونت فرهنگی بودم. به هر حال آن زمان آقای دکتر خرمشاد حدود دو ماه زودتر از بنده آمده بودند و من به وزارت علوم رفتم؛ اگر بخواهیم خیلی وارد فضای اداری و مالی و ... نشویم و فقط به فضای دانشگاهی بپردازیم، شرایطی که آن زمان حاکم بود، از سال 84 و بعد از روی کار آمدن دولت نهم، کلا یک جو بسیار سیاست زده ای در دانشگاهها حاکم بود و تا جایی که اغلب نیروهای سیاسی حاضر در دانشگاهها از بس که فضا از سیاست و کار سیاسی اشباع شده بود، یک حالت دلزدگی و پس زدگی در فضای سیاسی ایجاد شد و علاوه بر آن، هر چیزی رنگ بوی سیاسی به خودش گرفت. بهت دانشگاه از فضای سیاسی در بن بست فرهنگ آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. من یادم هست که یکی از چیزهایی که به عنوان شاخصه این فضا آن زمان بحث می شد این بود که بالاخره باید دانشگاه سیاسی داشته باشیم، دانشجوی سیاسی کیست، و می گفتند که دانشجویان برای فعالیت های سیاسی نیاز به منشور دارند یا ندارند و حتی یادم بود که بحثی تحت عنوان اخلاق و منشور اخلاقی اساتید و دانشجویان و حتی منشور اخلاقی کارکنان در آن زمان حتی روی آن کار شد و به تمام دانشگاهها ابلاغ شد اما به نظرم در حوزه دانشجویان و اساتید دیگر شکل نگرفت. آن زمان چیزی غیر از سیاست در دانشگاهها به چشم نمی خورد؛ آن هم یک فضای سیاسی شکست خورده که خیلی از کسانی که در دانشگاهها در حال فعالیت بودند به خاطر افراط در عمل سیاسی و تندروی های بی مورد، جامعه دانشگاهی آنها را منزوی کرده بود و جایگزینی هم نداشتند؛ به نظر می رسید که خیلی از تشکلها در حالت سردرگمی و بهت و حیرت در این فضا به سر می برند. به دنبال این بهت و حیرت و سردرگمی که در فضای فرهنگی و اجتماعی دانشگاهها وجود داشت تقریبا همه فکر می کردند که فضای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاهها به بن بست رسیده است و مثل یک لشکر شکست خورده است و دیگر راهی جلوی پای آن نیست. جاهای اصلی نیز در دست کسانی افتاده بود که در واقع نقیض تاسیس تحکیم بودند؛ تحکیم شیراز هم که تشکیل شده بود، جمعیت کمی بودند که هنوز در موضع ضعف بودند. حتی کارکنان وزارت علوم که دلسوز بودند، آن زمان وقتی ما می رفتیم بازدید، می گفتند که آیا شما برنامه ای دارید؟ چه کار می خواهید بکنید؟ خلاصه اینکه فضای بسیار سخت و سنگینی آن زمان بود؛ بالاخره از زیر فشار هشت ساله یکسری سیاست های افراطی که به دانشگاهها وارد شده بود مثل کسی که یک پتک محکم توی سرش زده باشند و گیج باشد؛ این فضای دانشگاهی کشور بود. مصوبه ای که معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود وجود چنین فضایی حتی به حدی بود که یادم است دو مصوبه در آن زمان از شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدم که معاونت فرهنگی وزارت علوم را حذف کرده بود! اگر اشتباه نکنم، این مصوبه برای سال 78 بود، دقیقا بعد از حوادث کوی دانشگاه. در آن دوران دو حرکت خیلی چشمگیر بوده است؛ یکی اینکه آن زمان به شوخی می گفتیم به سمت تفریحات سالم می روند. خاطرم هست که یکی از اعضای معمم شورای عالی انقلاب فرهنگی برای من تعریف می کرد که بعضی از کارهایی که با حمایت معاونت فرهنگی وزارت علوم آن دوره می کردند، شورای انقلاب فرهنگی راسا دخالت می کرد و آنها را تعطیل می کرد. عصبانیت سیدمحمد خاتمی از یکی از اردوهای مختلط در کنار دریاچه ارومیه برای مثال، اینکه گفتم به سمت تفریحات سالم پیش می رفتند، یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. یک اردوی فرهنگی در کنار دریاچه ارومیه برگزار کردند که ویژگی های خاصی داشت که که دیگر خون اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از جمله رئیس جمهور وقت که آقای خاتمی بود را به جوش آورد، اختلاط و رقص و آواز بود؛ این یکی از شاخصه های فضای آن زمان بود. شاخصه دیگر این بود که بحث های سیاسی در فضای دانشگاهی به سمت افراط و خروج از نظام رفتند که در پی اینها، شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده و بود طی دو مصوبه، معاونت فرهنگی وزارت علوم را منحل کرده بود و بخش های مختلف آن نیز پراکنده شده بود و افرادش جای دیگری بودند. بر همین اساس بود که معاونت فرهنگی وزارت علوم در دولت نهم، مجددا با مواقت و دستور رئیس جمهور احیا شد و بعدا آن مصوبات را خود به خود لغو کردند و کارهای مهمی انجام شد معاونت فرهنگی در ساختار بماند و الان تبدیل به قانون شده است و شرح وظایف و دستورالعمل دارد و باید ارزیابی شود؛ آن زمان قانون نبود. از زمانی که ما به وزارت علوم آمدیم، شعاری مطرح شد تحت عنوان “ما می خواهیم به سوی دانشگاه تمدن ساز اسلامی حرکت کنیم” و آن هم به هرحال مبتی بر مقدمات بود؛ مقدمات هم این بود که چالش های آموزش عالیآ زمان را از راه به کار بردن روش شناسایی تهدیدها و فرصت ها و نقاط قوت و ضعف، شناسایی شد و برای آن برنامه ای تنظیم و تدوین شد که برآیند و خروجی آن می شد تمدن سازی. از منابع آن هم می شود به کتاب “دانشگاه تمدن ساز اسلامی” اشاره کرد. این شروع تازه ای بود و باعث شد تا دانشگاه ها تا حد زیادی تکلیف خودشان را بدانند و چشم انداز تمدن سازی را قرار بدهند؛ آن هم تمدن سازی نوین ایرانی اسلامی که به این ترتیب در آن بن بست یک دریچه ای باز شد و افق نویی پیش روی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی قرار گرفت. به نظرم در آن زمان این شعار و برنامه خیلی خوبی بود که آن مشکلات را پشت سر گذاشت و یکی از ویژگی های این برنامه تقسیم کار بود. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. تمام تشکلهای دانشجویی، هیئت های، کانون ها و ... _ که در زبان خارجی NGO_ نامیده می شوند، کار سیاسی می کردند؛ حتی شوراهای صنفی دانشجویی، همه کار سیاسی می کردند؛ یا حتی مثلا این نشریات دانشجویی که تخصصی بودن خیلی هاشان کار سیاسی می کردند. به اسم کار فرهنگی فقط کار سیاسی می کردند حتی نهادی درست کرده بودند تحت عنوان “مجامع کانونهای فرهنگی و هنری دانشگاهها” که جالب بود آن هم کار سیاسی می کرد. برای اینکه این فضا بشکند و این معضل حل شود، کاری که انجام شد و مدنظر قرار گرفت، اصل تقسیم کار بود. هر کسی مبتنی بر شرح وظایف خودش فعالیتش را در دانشگاه انجام دهد. من خاطرم هست که شوراهای صنفی یکی از کارهایی که آن زمان می کردند و خودشان را در انجام این کارها صاحب حق می دانستند، نامه می زدند به وزارت علوم که رئیس یک دانشگاهی را عوض کند و جالب این است خودشان هم یک رئیس پیشنهاد می دادند. یا مثلا بعضی از دانشجویان هویتی یا مذاهب اقلیتی خواسته هایی داشتند که بدون در نظر گرفتن خوب یا بدی آن، جایش در دانشگاه نبود؛ مثلا بعضی از دانشجویان کرد در یکی از دانشگاهها درخواست می کردند که می خواهیم در فلان دانشگاه، نماز جمعه اهل سنت برگزار کنیم؛ درست است که دانشگاه مسجد دارد و نماز جماعت هم دارد، اما نماز جمعه حساب و کتاب دارد. بعضی شهرها در کشور است که هم نماز جمعه اهل سنت دارد و هم نماز جمعه خودمان. اصلا بحث روی درست و غلطی آن نیست، حرف این است که اینها از جایگاه خودشان خارج شده بودند؛ شورای سیاست گذاری ائمه جمعه را اصلا برای همین گذاشته اند، این موضوع خیلی به دانشگاه ارتباط پیدا نمی کند. این در خواست ها تا حدی عجیب و غریب بود که من به اینها می گفتم آئین نامه ای که تحت آن فعالیت می کنید را بیاورید تا من ببینم که کجای آن نوشته است که شما می توانید رئیس دانشگاه را تعیین کنید! شما باید مسائل صنفی دانشجویان را حل کنید. البته دانشجویان در تعیین رئیس دانشگاه می توانند نظر بدهند اما نه اینکه برای وزیر تعین تکلیف کنند! البته در آن فضا اینطور صحبت کردن و شنیدن نظرات آنها خیلی جرات می خواست چون خیلی از آنها حکومتی برای خودشان در دانشگاه داشتند. البته به این مسائل به تشکل های همسو نیز برمی خورد؛ مثلا دوستان ما در جنبش عدالتخواه دانشجویی بعضا ما را متهم به محافظه کاری می کردند و ما چاره ای نداشتیم که این راه را ادامه دهیم. ویژگی دیگری که طرح “دانشگاه تمدن ساز ایرانی اسلامی” داشت، این بود که سطح دانشگاههای جمهوری اسلامی ایران را یک پله از اینکه بیاید و احتیاجات کشور را حل بکند،-باتوجه به اینکه دانشگاه مسئول تامین نیازهای جامعه است- سطحش را ارتقا می داد. نتیجه آن هم تبدیل دانشگاه به دانشگاهی در طراز انقلاب اسلامی بود. اگر به انقلاب اسلامی هم نگاه کنیم می بینید که آمده است هم انسان نویی بسازد و هم تمدن نوینی درست کند و بدون این دو هم نمی تواند زنده بماند. بعد از مدتی که این شعار در فضای دانشگاهی مطرح شد و افراد آن را دیدند و مطالعه کردند و به ابهامات آن پاسخ داده شد و به هرحال یک مقدار فضای آن در دانشگاهها دیده شد، دانشگاهها احساس بالندگی کردند و سرعتشان را بیشتر کردند. به همین خاطر هم یکی از مسائلی که خیلی مورد توجه قرار گرفت، توسعه انجمن های علمی دانشجویان بود وقتی که آمدم تعداد این تشکلها تقریبا 660 تا بود که در هنگام تحویل، نزدیک به 8 هزار دفتر بودند. در بخش های دیگری هم رشد داشتیم اما چون قرار شد بر محمل علم کارهایمان را جلو ببریم، این قسمت مورد توجه قرار گرفت، هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند، و خیلی از این افراد عین رفاقت از ما فاصله گرفتند و در جلسات شرکت نکردند، تا الان هم ناراحت هستند. هم مخالفین و موافقین به ما ایراد می گرفتند که سابق معاونت فرهنگی وزارت علوم با کار سیاسی می کرده است و شما هم کار سیاسی کنید. و این مسئله همین آقایون تحکیمی قدیم از ما ایراد می گرفتند ولی آن برنامه برنامه موفقی بود بطوری که در برنامه “دانشگاه تمدن ساز”، دانشگاه در حوزه علمی شروع به فعالیت کردند و زمانی که ما وزارت خانه را تحویل گرفتیم عدد مقالات 3300 عدد بود، تحویل دادیم نزدیک به چهل هزار مقاله شد. می آیند و میگویند نفت انقدر بوده است و...، این در حالی است که همه می دانند که بودجه کشور یک چیز معینی است، اصلا شما بگو نفت بشکه ای 300دلار، بودجه که یک چیز معینی است، و در بودجه دانشگاه ها هم همین مسئله بود، که ما با همان بودجه توانستیم کار را جلو بردیم، جشنواره های فرهنگی برگزار کردیم، نشریات دانشجویی را سازماندهی کردیم. به نظرم میرسد یک آرامشی همراه با نشاط در دانشگاه بوجود آید و باید هم همین مدلی باشد، دانشگاه ما ناید مرده باشد و اتفاقات دوره آقای خاتمی نباید در آن اتفا بیافتد. در همان سال، هیات مذهبی، انجمن های صنفی و فرهنگی و سیاسی بوجود آمد، بطوری که انجمن های سیاسی از عدد 123 انجمن به 260 انجمن در آن 8 سال رسید. که به دلیل سرخوردگی که شده بود، تجدید حیات این تشکل ها، کار سختی بود. * یکی از ایرادات اصلی به دولت آقای احمدی نژاد همین مسئله بود که در آن زمان تعداد تشکل های اصلاح طلب در دانشگاه کم شد و همین مسئله باعث بی رمق شدن فضای سیاسی دانشگاه ها شد؟ این مسئله چطور با افزایش تشکل ها درست است؟ خواجه سروی: من این مسئله را بگویم، همین آقای دکتر پزشکیان وزیر بهداشت، آقای توفیقی وزیر علوم و آقای قمی نیز رئیس نهاد رهبری بودند، اینها معین هستند، اینا در سال 83 یک مصوبه گذراندن در هیات نظارت مشترک علوم و بهداشت، آنجا تحکیم علامه را غیر قانونی اعلام کردند؛ وقتی این طیف غیر قانونی اعلام شده، تمام دفاتر تحکیم مشخص می شود عدد آنها پایین می آید، دوره ما هم همان ها هم که از خط خارج شده بودند، اتفاقا ما نگهشان داشتیم، اما خودشان روی مواضع خود پافشای کردند، و این مسئله فقط فحش به نظام و جمهوری اسلامی نبود. مصوبه ای ما تصویب کردیم در سال 87 یا 88، که من معاون نبودم و به عنوان کارشناس بودم، که وزیر، نهاد و نماینده شورای عالی و یک استاد دانشگاه، حق رای داشتند، آنجا یک پرونده ای از همین بقایای تحکیم، که جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! جالب بود پرونده بود که این افراد در حمایت از اسرائیل بیانیه داده بودند؛ این واقعا جالبه، اگر به جمهوری اسلامی فحش می دادی آدم دلش نمی سوخت، اما چرا از اسرائیل حمایت می کنید. این اتفاقات افتاد که میگن چرا تعداد تشکل ها کم شد! من شاهد بود که همین نهاد رهبری و وزیر از مدافعان این تشکل ها بودند، ولی ببینید چه اتفاقی افتاد که این تشکل ها غیرقابل تحمل شدند. این کاهش برای این مسائل است؛ همین انجمن فرهنگ و سیاست شیراز است که چندین شعبه دارد، در زمان ما هم بود که کسی کاری با آن نداشت؛ اتفاقا با آقا دکتر زاهدی در دانشگاه شیراز با همین افراد جلسات متعددی داشتیم. یا انجمن ترقی خواه که طرفداران آقای معین هستند کسی جلوی آنها را گرفت. انجمن تهران خیلی مشکلات داشت اما تحمل شد؛ به نظرم این چیزی که دوستان می گویند یک بهره برداری است. در صورتی که این یک مصوبه قانونی است. اما من اینجا بگویم انجمن های اسلامی که مواضع نزدیک به آنها داشتند اما از مواضع افراطی این تشکل ها، مثل حمایت از اسرائیل یا ضدیت با ولایت فقیه تبری جستند، حتی مورد حمایت نهاد رهبری و ما نیز بودند. اما عدد آنها به 20 تشکل نمیرسید و جالبتر اینجا بود که همین تعداد نیز در درون با هم مشکل داشتند. تقاضای مجوز نیز در همین اواخر که اصلا از این طیف نیز نبودند، تقاضا هم نداند. از خود آقای پزشکیان سوال کنید یا نهاد که مصوبه این جلسه است، که آقای توفیقی نیز امضا کرده، آنجا آمده است. دانشگاه ها یکم مخالفت می کردند اما سعید می کردند قانون را رعایت کنند. با این حال عددی که ما اعلام کردیم نشان میدهد ما رشد داشتیم، در زمان ما هم تشکل هایی که تقاضا اعلام موجودیت میکردند، دانشگاه ها نیز طبق قانون به آنها مجوز می دادند. * فضای فرهنگی در این دوره وزارت علوم چگونه بود؟ خواجه سروی: من هشت سال در وزارت علوم بودم و حداقل به اندازه یک کارشناس جز سر در میارم، و با وزارت بهداشت وبقیه جاها ارتباط داشتیم، و حتی رئیس جمهور سابق. یک اصل اساسی در دولت یازدهم است، و آن هم این مسئله است که آموزش عالی در اولویت نیست. اگر این فکر باشد، صحبت درباره مسائل جزئی آموزش عالی چه فایده ای دارد. بعضی از دانشگاه های ما در ایران روسای آنها بعد از دوسال و نیم، مشخص نیست، این بالاخره نباید به مسئول قوه مجریه که رئیس جمهور است بر بخورد؟ این نشان می دهد که دانشگاه در اولویت دولت نیست، دیگه حرف زدن از معاونت فرهنگی و... فایده ندارد. وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ وزارتی که نزدیک به پنج میلیون نفر دانشجو و استاد دارد، بعد می روند از وزارت بهداشت برایش وزیر می آورند، این یعنی چه؟ آموزش عالی از اولویت های حاکمیت است اما در دولت فعلی اولویت نیست امروز دانشگاهیان ما خیلی مورد توجه نیستند و توجه کردن به معنای سخنرانی و تعریف و تمجید نیست، بلکه باید عملا اتفاق بیافتد. مثلا بودجه بدهند و کار راه بیاندازند. و این را تمام وزرای علوم انجام داده اند و مقام معظم رهبری از آن خوشحال بودند و فرمودند که شما کاری را که می گفتند نمی شود را انجام دادید و کشور به شما افتخار خواهد کرد. ما به شخص وزیر کار نداریم اما آموزش عالی خیلی در اولویت دولت نیست. دانشگاه در اولویت حاکمیت و نظام هست اما در اولویت دولت و قوه مجریه نیست. در اولویت بودن یعنی دانشگاه بر محور علم حرکت کند و خروجی داشته باشد. البته نکته ای در این دولت اتفاق افتاده و آن این است که وزارت علوم تشکل های منحله را احیا کرده است و با آن ژست می گیرد و برای رسیدن به اهداف خود از آنها استفاده می کند و آنها را پیاده نظام خود قرار داده است. در کل دولت یازدهم دانشگاه را خیلی جدی نمی گیرد. بعضا افرادی که اتاق فکر دولت و وزارت علوم هستند این پیشرفت ها را پیشرفت نمی دانند. آقای معین قبل انتخابات در دانشگاه شیراز گفتند کی ما پیشرفت کرده ایم؟ . فرهادی وقت کافی برای اداره وزارتخانه را ندارد حالا وقتی دانشگاه در اولویت دولت باشد وزیری را می گمارند که او فارغ البال باشد. وزیر علوم باید در تمام جلسات هیات امنا شرکت کند و وقت کافی در اختیار ندارد. و آقای فرهادی علی رغم ویژگی های مثبت سابقا در وزارت بهداشت مجموعه گسترده ای را اداره نکرده است. وزارت علوم بسیار پیچیده تر از وزارت بهداشت است. بنابراین خمودگی در تمام بخش های وزارت علوم دیده می شود و گاها کارهایی هم انجام می شود. اتاق فکر وزارت علوم در دست فتنه گران است وزارت علوم را دو دسته اداره می کنند که یکی از آنها اتاق فکری است که افراد فتنه گر هم در آنها هستند و یک بخش آن هم دولتی ها هستند که از مجموعه نگهبانی می کنند. البته معاونت فرهنگی هم گاها راه را برای سوء استفاده های آن اتاق فکر باز کرده است. من چون معاونت فرهنگی را به خوبی می شناسم می دانم که این کارها و سواستفاده ها مربوط به آنها نیست. این کارها مربوط به دوره آقای ظرییفیان و همکارانش است. البته این سواستفاده ها با حمایت انجمن تهران که در وزارت علوم مستقر شده اند انجام می شود. در سال 84 که ما آمدیم یکی از اسناد فراموش شده سند دانشگاه اسلامی بود که احیا شد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نسخه های آن را در دانشگاه ها توزیع کرد. این سند در عمل معطل مانده و اجرا نمی شود و شیوه قوه مجریه ما هم همین است که در ظاهر به این اسناد پایبند هستند اما در عمل به آن را قبول ندارند. الان کسی کدهای اظهارات آقای رئیس جمهور دربیاورد متوجه می شود که نظر نظام چیز دیگری است. من برای اینکه سند دانشگاه اسلامی را پیاده کنم کمیته کارشناسی را تشکیل دادم و کلی جلسات تشکیل دادیم. حالا برجام یک و دو را مطرح کردند. خاتمی قانون حجاب و عفاف را ابلاغ کرده بود حجاب و عفاف قانون دارد و نظر شخصی نیست شواری عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب کرده است. یکی از آنها را در دهه 60 ویکی از آنها سال 77 و زمان آقای خاتمی تصویب شده است و سال 85 شورای انقلاب فرهنگی تغییراتی در آن انجام شد و هرگز مساله حجاب و عفاف سلیقه ای نیست. در دولت احمدی نژاد در اینکه چگونه انجام شود اختلاف سلیقه وجود داشت و برخی معتقد بودند که در دانشگاه ما باید کلاس های دختر و پسر را جدا کنیم که اجرایی هم شد. یک برداشت دیگر این است که دولت باید تلاش کند اقدامات لازم را برای اجرای این قانون فراهم کند یعنی باید برای آن روش پیدا می کردند. مثلا امکان اینکه یک دانشگاه دخترانه و یک دانشگاه امیرکبیر پسرانه را داشته باشیم را فراهم کند. قانون حجاب و عفاف باید تفهیم شود همیشه وقتی این دولت آمده از روش اعتدال استفاده کند دچار افراط وتفریط شده است. من معتقد بودم باید این قانون را ابتدا تفهیم کرد زیرا الان اکثر افراد نمی دانند چنین قانونی داریم. این را باید در مراسم جدید الورودها تفهیم کنند. مثلا اگر مامور حراست به پوشش یک دانشجو ایراد می گیرد، دانشجو ابتدا فکر می کند ایراد گرفتن حراست قانونی نیست ولی وقتی قانون را به او نشان می دهیم می گوید اگر من می دانستم چنین قانونی وجود دارد هرگز آن را انجام نمی دادم. بعضی از فعالین دانشجویی فعال خودشان به من گفتند: که ما قبل از دولت آقای خاتمی به دانشگاه رفته بودیم. مثلا سال 86 هم به همان دانشگاه رفته بودیم. اصلا باورمان نمیشد این همان دانشگاه باشد. البته این روشی که ما میگفتیم که حوصله نمی کشد و وقتمان تمام شده است. اگر خواستید یک مصاحبه دیگر را بگذارید این بحث حجاب و عفاف را حداقل کار هایی که ما کردیم حداقل گزارشش را برای ثبت در تاریخ بدم. که چه اتفاقاتی افتاد. ولی اون روشی که ما به جلو رفتیم اتفاقا باعث شد که عدد دانشجویان با حجاب بیشتر بشود. من نمیدانم این مسئله حل شد یا نه، ولی عدد بدحجاب های ما کاهش پیدا کرد طوری که تقریبا آدم های حساس جامعه منهای علی مطهری مثل همیشه که همه یک چیزی می گویند ایشان چیز دیگری می گوید، تقریبا آدم های حساس در جامعه ما روی این مسئله خیلی حساسند به این نتیجه رسیدند که وضع عفاف و حجاب در دانشگاه بهتر از وضع عفاف و حجاب در جامعه است. این کد از حاج آقای علم الهدی –امام جمعه مشهد- است که ایشان بالاخره در این زمیه ها سخت گیر و با کسی هم شوخی ندارند و خیلی آدم های دیگر. ما بدون اینکه در دانشگاه شناخت ایجاد کنیم و افراد را متقاعد یا توجیه کنیم به اجبار می توانیم کارهایی انجام دهیم ولی شکست میخوریم. آخر دانشگاه خواه ناخواه محیطی است که شما با افرادی طرف هستید که از شما استدلال می خواهند باید متقاعدشان کنید. باید در پرده قرار بگیرند باید بفهمند فوایدش در چیست مضراتش کجاست و اتفاقا قانون عفاف و حجاب هم همین را میگوید. تندروی هایی که در این زمینه شده است را واقعا هیچ وقت طرفدارش نبودم، بالاخره روش کاری من نشان داده است که طرفدار کندروی هم نبوده ام. اتفاقا سر همین مسائل بود که بحث ازدواج دانشجویی را خیلی جدی گرفتیم. یعنی اگر می خواهیم که مثلا مشکل عفاف و حجاب حل شود باید در مورد فضاهای ایجابی دوران جوانی و دانشجویی باید فکر کنیم باید برنامه بدهیم. از این طرف که دانشجو باید چکار کند، کمیتش لنگ است دیگر! بالاخره غریضه و شهوت و دوست داشتن زیبایی و ارتباط با جنس مخالف و این ها را که خدا در وجود آدم ها قرار داده است. اتفاقا آن زمان یک سنجشی شد از دانشگاه ها، 52 درصد از کسانی که بد حجاب بودند گفته بودند که یا ما در سن ازدواج قرار داریم یا از سن ازدواجمان گذشته است، درصد کمی گفته بودند که برای دهن کجی به مسئولین دانشگاه ما این کار را می کنیم. اتفاقا بعدا هم مقام معظم رهبری در بجنورد فرمودند که این ها نشانه عناد با نظام نیست بیخودی این چیز ها را نگویید. فرمایش ایشان هم مبتنی بر تحقیق و شناخت هست همینجوری نگفتند. حتی من بنظرم استنباط شخصی خودم کار تحقیقاتی درست است. آن روالی که ما داشتیم جلو می رفتیم افراط و تفریط در آن اتفاق نمی افتاد نتیجه اش بهتر بود. ولی ببینید عفاف و حجاب یک بحثش بالاخره باید این بحث ایجابی های زندگی جوانان و دانشجوها را باید راه برایش بگذاریم. نمی شود به افراد بگوییم که شهوت به تو فشار می آورد روزه بگیر. حالا بالاخره آدم های مومن و متدین مثل امثال جنابعالی یا بنده که در دانشگاه امام صادق(ع) درس میخواندیم. فکری به حال خودمان کردیم، بقیه که اینجوری نیستند این ها باید راهی برایشان پیدا کرد. اگر راهی برایشان پیدا نکنیم خودشان برای خودشان راه پیدا میکنند راهی که آن ها پیدا می کنند همین است. اتفاقا من یکی از ان چیز هایی که در ان دوران دنبال کردم این بود که باید بحث ازدواج دانشجویی که ایده اش برای نهاد است و فقیرانه و غریبانه برگزار می کند باید مورد حمایت قرار بگیرد. اتفاقا آن زمان حالا که وزارت ورزش و جوانان نبود، می گفتیم سازمان ملی جوانان باید از این حمایت، حتی رفتیم مجلس گفتیم که باید کمیسیون عمران مجلس برای ساخت. خوابگاه های متاهلی بودجه برای دانشگاه ها بگذارد. مکاتباتی که آن زمان با کمیسیون کردم و دعواهایی که کردم هست، حتی نهاد هم شریک بود در پیگیری این کار. نمی شود پدیده های اجتماعی را یک جانبه ببینیم و حکم صادر کنیم، این غلط است. افرادی که مثلا مثل کاندیدای ریاست جمهوری یا بعضی تشکل ها یا کسانی که می خواهند رای بیاورند یا مثلا الان در مسند قدرتند و نمی توانند عملکرد خود را گزارش خوب از آن بدهند چون می خواهند خود را توجیه کنند یا فضاسازی کنند، مثلا حمله می کنند این ها کارهای مختلفی انجام شده و هم در حوزه سیاسی و هم در این حوزه ها که بالاخره ما کارهای خیلی مختلفی انجام دادیم. عفاف و حجاب قانون دارد که قانون خوبی هست و در مبنای مسلک اعتدال هم اتفاقا نوشته شده است و همین دولت هم اگر بخواهد می تواند اجرا کند. نه کند هست نه تند! باید مسولین فرهنگی کشور خیلی حوصله شان زیاد باشد که نتیجه بدهد. به کارهای فرهنگی حداقل ده سال باید زمان بدهیم تا جواب بدهد. ما مثلا یک درخت پسته می کاریم می گوییم که 12 سال بعد بار می دهد، طوری نیست. بعد یک آدم بی حجاب را می خواهیم با حجاب کنیم، امروز میگوییم پس چه شد این پولی که به تو دادم خرج شد چرا نشد؟ چرانشد؟ بالاخره باید دوازده سال پایش بایستیم. کار مهمی است این مسائل. * یک کاری در این مدت که شما مسئولیت داشتید پیگیری شد، بحث تدفین شهدای گمنام در دانشگاهها بود که مخالفین و موافقینی داشت. در این باره مختصری توضیح بدهید. خواجه سروی: ببینید ما که آمدیم وزارت علوم اوایل مثلا در حدود یک سال، بعضا گروه های سیاسی که مشخصا همه انجمن های اسلامی تحکیم، شاخه علامه و بقای آنها با تدفین شهدای در دانشگاه ها مخالفت می کردند. در دانشگاه شریف حتی کتک کاری شد و شیشه ماشین رئیس دانشگاه را شکستند. سرش زخمی شد. دانشگاه لرستان مثلا چنین دعوایی شد در دانشگاه های مختلفی این دعواها شد. دوره ما حدودا یکسالی این دعواها بود بعد تمام شد. تمام هم که شد به لحاظ این بود که خود دانشگاه سوابقشان در وزارت علوم هست در بایگانی ها هست که نامه های متعددی از دانشجوها و اساتید و حتی هیئت رئیسه دانشگاه و شورای دانشگاه های مختلف وزارت علوم می نوشتند که این نشان دهنده این بود که تمایلی وجود دارد برای این کار که شدای گمنام در دانشگاه ها دفن شوند و میتوانم بگویم که این یک عشق به شهدا و عشق است. این پدیده شهید و شهادت و فرهنگ ایثار و یک قدردانی ناچیز از به کسانی است که بهترین سرمایه شان را در راه خدا و پیشرفت این کشور به هرحال هدیه کردند و ارزانی داشتند. به هرحال این دیگر تمایل دانشگاهیان را نشان می داد. جوابی هم که آن زمان به دانشگاه ها میدادیم دستوری از بالا نیست در اختیار خودتان است البته من صراحتا می گفتم من طرفدار این حرف هستم و ما هم تمایل داریم این اتفاق بیفتد غیر از بحث قدردانی از شهدا و دینی که ما به همه شهدا داریم که باید به آنها احترام بگذاریم و به هرحال در بهترین مکان هایی که می توانیم که آنها را ارج بنهیم و دفن کنیم. بارگاه و مزار شهدا را یک منبع الهام منبع تربیت و منبع معنوی برای کار فرهنگی می دانیم. غیر از این مسائل که جزء اعتقادات هست و بخشی هم تعلیم و تربیت هست، این الهام دهنده هست. به هرحال یک پدیده جهانی هست یعنی در تمام کشور ها سربازان گمنامشان را در بهترین مکان ها دفن می کنند و جالب است برخلاف ما که خیلی هم به آن نمی رسیم، آنجا را آب و جارو می کنند، دسته گل می گذارند، عزیز ترین مهمان ها و هیئت ها بلند پایه شان را به آنجا می برند و ادای احترام می کنند. هرکسی پیرو فرهنگ غرب باشد این در فرهنگ غرب هست، اگر پیرو فرهنگ شرق باشد آنجا نیز هست اگر پیرو فرهنگ ژاپن باشد، هست، هند باشد، هست. یعنی هیچ کجای دنیا را پیدا می کنید که این نباشد. بنابراین در کشور ما معنی ندارد که مخالفت کنیم، حالا چه در دانشگاه و منتقدین که مکان بسیار مقدسی است، جایگاهش اتفاقا والاست و یک مکان های تربیتی است نکته اش دراین است بالاخره همه ما در مرقد ائمه اطهار می رویم. یا امامزاده ها، یا مسجد و حسینیه می رویم. حالا غیر از بحث های نماز و ... یک منبع تربیتی برای خودمان می دانیم که اتفاقا بهترین تناسب را با دانشگاه ها دارد و اتفاقا در دوره ما. به ما می گفتند بسیج نیروی نظامی است، چرا در دانشگاه ها هستند درحالی که چه کسی گفته بسیج نیروی نظامی هست؟ بسیج همه جا حضر دارد، در دانشگاه هم همچنین. این ها را من قبلا هم گفتم بعد گفتند که این بسیجی ها که جایشان در پادگان است. این ها حالا میخواهند شهدا را هم بیاورند؛ چه ربطی شهدا به ما و دانشگاه دارند؟! اتفاقا ربط دارد، آن وقت به دانشگاه ها گفتیم که دانشجویان را ببرید توجیه کنید؛ بنا شد که برای اینکه کامل بشود در تمام دانشگاه ها، برای شهدا بنایی را درست کنند که حالا دیگر اسامی را خود دانشگاه ها متفاوت گذاشتند. می گفتند این ها ادامه کار نیروی های نظامی خودشان را می خواهند ماندگار کنند. می خواهند خودشان را بچسبانند به اجساد شهدا در این محیط یک بهانه ای برای ماندن داشته باشند. این استدلال باطل است اصلا سیاسی می دیدند و می خواستند حوزه نفوذ رقیب را کم کنند. * در سال 95 توصیه شما به بخش فرهنگی وزارت علوم چیست؟ خواجه سروی: اگر کسی خواسته باشد یک سند افتخار به جا بگذارد ما یک کاری شروع کردیم که ناتمام ماند، آن هم تاسیس دفاتر دانشجویی در دانشگاه ها بود که بعدا متوقف ماند که نهاد نمایندگی هم درجریان کار بودند؛ اگر این کار را جدی بگیرند خیلی خدمت بزرگی کردند به نسل کنونی که متاسفانه خیلی گرفتاریش زیاد هست. کد مطلب : سایر اخبار ...
شهدای مدافع حرم، مهم ترین سند اثرگذاری برنامه های راهیان نورند
فرهنگ و هنر صبح قزوین ، با اشاره به اهمیت برگزاری اردوی راهیان نور اظهار کرد: رابطه مستقیمی بین عملکرد ما در حوزه فرهنگی و محتوایی و تاثیرگذاری بر مخاطبان وجود دارد. وی افزود: هر وقت توانستیم در این فضا به شکل مطلوبی برنامه ریزی کنیم و از راویان و روحانیون توانمند که بتوانند موضوعات را متناسب با مسائل روز و مقتضیات زمان تبیین و تشریح کنند آثار بی نظیری را در اردوی راهیان نور مشاهده کرده ایم که ...
حاشیه هایی ویژه و خواندنی از کاروان سرزمین برادری: شیعه پاس داد؛ سنی گل زد
به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس ، سال گذشته کاروان سرزمین برادری به سه نقطه کشور سفر کرد. در ادامه برای یادآوری اتفاقات مثبت این کاروان حاشیه هایی از این سفر منتشر می شود. اولِ بسم الله آتش بدون دود نمی شود، جوانْ بدون گناه یک مثل قدیمی ترکمنی نادر ابراهیمی در سرلوحۀ کتاب آتش بدون دود * سفری به ترکمن صحرای ایران بیگانگی نگر که من و یار چون دو چشم ...