سایر منابع:
سایر خبرها
جزئیات مختومه شدن دومین پرونده جنجالی اسیدپاشی
اسیدپاش موافقت کرد اما این پایان کار نبود و فراز و نشیب های زیادی برای اجرای این حکم وجود داشت. دهم آذر سال 93 حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه اینکه چرا حکم فردی که بر روی داود روشنایی اسید پاشیده بود به رغم استیذان حکم از سوی رئیس دستگاه قضا اجرا نمی شود، گفت: دو مورد را اطلاع دارم که حکم آن قصاص عضو است و حکم نیز ...
برگزاری گفتمان علماء و نخبگان افغانستان در مشهد
مقیم ایران، اشاره کرد. وی ضمن تأکید بر ضرورت توجه به محور قراردادن خداوند متعال در فعالیت ها و نفی هرگونه منیت و پیروی از خواهش های نفسانی گفت: نشانه حرکتی که با محوریت خداست، این است که همگان را به سمت خدا دعوت می کنند و علامت حرکت های نفسانی هم این است که دیگران را به سوی خود و جلب همه توجهات به سمت خود فرا می خوانند. وی در ادامه بیان کرد: لذا با این شاخص باید از فعالیت ها ...
ناگفته های لغو یک سفر روحانی
خبرگزاری مهر: در حالی که قرار بود، سفر 11 فروردین حجت الاسلام حسن روحانی به اتریش، به عنوان نخستین سفر اروپایی رئیس دولت یازدهم در سال 95 در کانون خبرهای سیاسی نوروزی قرار بگیرد، اعلام یکباره لغو این سفر آنهم تنها چند ساعت مانده به انجام آن، علامت سوال ها و گمانه های مختلفی را مقابل ایرانیان قرار داد و پای برخی از دولتی ها را به میدان اظهار نظر درباره چرایی این اتفاق باز کرد، تا جایی که وزیر ...
مبارزات همسر شهید شاه آبادی
حاجیه خانم عزت السادات آیت الله زاده شیرازی، نواده میرزای شیرازی بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو) و فرزند مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالمطلب شیرازی در سال 1318 شمسی در نجف اشرف و در بیت سیادت و فضیلت به دنیا آمد. وی نزد پدر و دو برادر خود به تحصیل علوم قرآنی پرداخت و در نوروز سال 1322 (در 14سالگی) به همراه تمامی اعضای خانواده به ایران آمد و در تهران ساکن شد. چهار سال بعد، در سال ...
تاکید بر تلاش بیشتر بسیج در تحقق گفتمان اقتصاد مقامتی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، سردار رضا محمدسلیمانی فرمانده سپاه حضرت قمربنی هاشم علیه السلام امروز 14 فروردین ماه در جمع کارکنان سپاه استان و ارتباط ویدیو کنفرانس با نواحی مقاومت چهارمحال و بختیاری، ضمن تبریک سال "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل"، میلاد حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، روز زن و مادر و روز زن، یوم الله 12 فروردین و روز جمهوری اسلامی را گرامیداشت. ...
مقام بانوان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز گرامی داشته می شود
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، به مناسبت میلاد حضرت زهرا(س) و هفته گرامیداشت مقام زن دیدار حجت الاسلام والمسلمین آیت عادلی نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز سه شنبه 17 فروردین ماه صورت می گیرد. در این دیدار مشاور امور بانوان ریاست دانشگاه و مشاوران امور بانوان در معاونت ها و دانشکده ها حضور خواهند داشت. با ...
بهره مندی بیش از 4 میلیون نفر از آرامش بهاری فارس/ رشد 40 درصدی بازدید از مسجد وکیل
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از فارس، حجت الاسلام سیدعباس موسوی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه فارس با اشاره به پنجمین سال برگزاری طرح آرامش بهاری در 450 مکان مذهبی فارس در ایام نوروز 95 گفت: در نوروز امسال همچون سال های گذشته با تلاش شبانه روزی تمامی عوامل در اداره اوقاف، این طرح در شأن مسافران و زایران نوروزی در بقاع متبرکه و امامزادگان، مساجد تاریخی و بین راهی و اماکنی که زائرپذیر ...
تفاوت در جنسیت برتری محسوب نمی شود
جمعه قزوین اضافه کرد: خداوند انسان هایی را به عنوان الگو در جامعه معرفی کرده تا با پیروی از آن ها بتوانیم خود را به انسان کامل نزدیک کنیم و صاحب عزت و جلال نزد خدای متعال شویم و حضرت صدیقه طاهره (س) به عنوان برترین زن عالم در همه عصرها و دوران ها به خوبی می تواند الگو زنان و مردان عالم باشد. مریم بیدخام، مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین هم در ابتدای این دیدار گزارشی از برنامه های انجام شده از سوی این مرکز ارائه و بیان کرد: نقش حضرت زهرا (س) در تمام عصرها بی بدیل است و باید تلاش کنیم تا مبانی فکری و عملی ایشان را در نقش مادر، همسر و فرزند در جامعه بیش از پیش توسعه دهیم. ...
ماجرای کف زدن آیت الله خامنه ای برای یک خواننده
افتخاری نمایندگان خرم آباد و تهران در مجلس شورای اسلامی، سید نظام الدین موسوی مدیرعامل خبرگزاری فارس، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجاد نوروزی مدیر فرهنگسرای اندیشه، حجت الاسلام حمیدرضا حنان مدیرکل ارشاد لرستان، بازوند مدیرکل صداوسیمای لرستان، شجاع دریکوند مشاور استاندار لرستان، اردشیرکامکار، ایرج رحمانپور و فرج علیپور از چهره های شاخص موسیقی لرستان و برخی دیگر از چهره های فرهنگی و هنری، حضور داشتند و از تمبر یادبود استاد محمد میرزاوند رونمایی شد. ...
پندها و بندها در تحلیل ماجرای انتخابات
اصولگرایان و هر جناح سیاسی دیگر، اگر خواهان باقی ماندن و دوام یافتن در عرصه سیاسی کشور هستند، باید از خوی تحمیل گری و دیکته کردن دست بردارند و به مردم احترام بگذارند. میدان 72 / حجت الاسلام بهمن شریف زاده: پس از روشن شدن نتیجه آراء در انتخابات اخیر، تحلیل های گوناگونی از سوی افراد و جناح های سیاسی ارائه شد. البته همه تحلیل ها را با وجود تفاوت هایی که دارند، می توان واجد سهمی از حقیقت دانست؛ زیرا هر تحلیلگری از زاویه نگاه خود به دنبال کشف حقیقت است و هم از این رو به بخشی از حقیقت، دست می یابد. لکن برای دست یافتن به بهره بیشتر از حقیقت، می توان مشترکات تحلیل های متفاوت را احصاء و مختصات هر یک را تبیین کرد. برای آنکه بتوانیم این تحلیل ها را درست بررسی کرده و به تحلیلی دقیق تر برسیم، لازم است ابتدا برخی از مسلمات کنونی جامعه خود را شماره کنیم تا در ارائه تحلیل بر خلاف امور مسلم حرکت نکنیم، چراکه حرکت بر خلاف مسلمات، آغاز خطا در تحلیل است. یکی از مسلمات اکثرمردم، کاهش سطح رفاه در جامعه است. مردم از وضعیت معیشت خود راضی و خشنود نیستند. هیچ فرد یا جناحی مدعی بهبود وضعیت معیشت در دولت یازدهم نیست، حتی هیچ یک از اصلاح طلبان هم تا کنون مدعی بهبود وضعیت معیشت مردم نشده است. فقر در بین مردم گسترش و افزایش یافته است و مردم از تهیه بخش قابل توجهی از نیازهای خویش، ناتوان یا کم توان شده اند. دومین امر مسلم این است که مردم، سهم قابل توجهی از وضعیت بَد زندگی خود را معلول ناتوانی دولت می دانند و در حالت خوش بینانه می گویند: دولت نتوانسته در این زمینه موفق عمل کرده و کاری برای مردم انجام دهد. اگرچه برخی امید به بهبود وضعیت اقتصادی پس از تصویب برجام داشتند؛ اما این امید هم با ندیدن تغییری محسوس در کشور، رو به کاهش گذاشته است. سومین امر مسلّم این است که در مدت دو سال و نیمی که از دولت یازدهم می گذرد، محبوبیت دکتراحمدی نژاد پیوسته رو به افزایش بوده است. برای اثبات این مدعا نیازی به اقامه دلیل و برهان نیست، تصریح آقای هاشمی بر اینکه “خطر بازگشت احمدی نژاد را نباید نادیده گرفت” ، اذعان به وجود رأی ده تا پانزده میلیونی احمدی نژاد از سوی صادق زیباکلام و تصریح برخی اصلاح طلبان بر خطر بازگشت احمدی نژاد به سبب عمل نکردن دولت به وعده های اقتصادیش، قسمتی از شواهد من بر این مدعا است، اگرچه این تصریح از سوی اصلاح طلبان، اعترافی بر دومین امر مسلم؛ یعنی تقصیر دولت در وضعیت بد معیشتی مردم نیز هست. تخریب بی وقفه احمدی نژاد از سوی روزنامه ها و رسانه های اصلاح طلب در این مدت نیز گویای همین معنا است که احمدی نژاد چیزی دارد که نباید از او غافل شد و باید پیوسته از او ترسید و احساس خطر کرد و این در حالی است که آقای احمدی نژاد در دو سال و نیم گذشته از هرگونه موضع گیری اجتناب کرده و چیزی نگفته که کسی بخواهد در برابر حرف او موضع بگیرد. اتخاذ این مواضع برعلیه آقای احمدی نژاد نشان دهنده افزایش محبوبیت او است؛ چراکه در غیراین صورت، نیازی به تقابل با احمدی نژاد نبود و کافی بود او را رها کنند تا به مرور فراموش شود. اما آنچه مشهود است، این است که هرگاه آقای احمدی نژاد به جایی رفته و در بین مردم حضور پیدا کرده، توپخانه رسانه ها به شدت بر علیه او فعال شده و بر احتمال بازگشت او تأکید کرده اند. با در نظر گرفتن مسلمات پیشگفته، اصولگرایان پیش از انتخابات به این تحلیل رسیدند که نارضایتی مردم از دولت آقای روحانی، اقتضا می کند که مردم به حامیان او، یعنی اصلاح طلبان و اعتدال گرایان، رأی ندهند، اما آنها با این پرسش روبه رو بودند که آیا مردم با وجود این مقتضا، به نقطه مقابل آنها یعنی اصولگرایان رأی خواهند داد؟ آنها طعم شکست را در انتخابات ریاست جمهوری 92 چشیده بودند و احتمال عدم اقبال مردم به خود را می دادند، اما در همین حال، از محبوبیت رو به افزایش احمدی نژاد آگاه بودند، پس بخش قابل توجهی از آنها طرحی در افکندند و تصمیم گرفتند آقای احمدی نژاد را مصادره کنند. در این راستا به صورت سلسله وار برنامه های تلویزیونی ساخته شد که در آن آقای احمدی نژاد به عنوان رییس جمهور اصولگرا در کنار مجلس اصولگرا معرفی می شد. البته این کافی نبود، کار دیگری که کردند این بود که به سراغ برخی احمدی نژادی ها رفتند و از ابزارهایی چون نگرانی آنها نسبت به انقلاب و نفوذ دشمن بهره جستند، تا بخشی از سایت ها و رسانه های طرفدار آقای احمدی نژاد را در پازل اصولگرایان وارد سازند. این تلاش تا آنجا ادامه یافت که برخی از هواداران دکتر به ارائه لیست هایی اقدام نمودند که نزدیک به 70 در صد آن با لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان مشترک بود در حالیکه دفتر دکتر احمدی نژاد بارها اعلام کرده بود که دکتر از هیچ جناح و لیستی حمایت نمی کند . این اقدام یک کار هدفمند و برنامه ریزی شده با این تحلیل بود که نارضایتی مردم از تیم آقای روحانی به دلیل وضعیت سخت معیشتی، رشد کرده و مردم دل خوشی از این جریان ندارند، پس به آنها “نه” خواهند گفت. اما از آنجا که نسبت به “آری” گفتن مردم به اصولگرایان تردیدهای جدی وجود داشت، باید از موضوع مسلم سوم، یعنی محبوبیت آقای احمدی نژاد بهره می جستند، پس رسماً از نام دکتراحمدی نژاد بهره برداری کردند و متأسفانه برخی از حامیان رسانه ای آقای احمدی نژاد هم با این برنامه همسو شدند و آقای احمدی نژاد را یک اصولگرا معرفی کردند، درحالی که همین اصولگرایان پیوسته از دکتر، اعلام برائت می کردند و او را منحرف از اصولگرایی معرفی کرده و مطرود می خواندند و در بهترین حالت می گفتند: احمدی نژاد یک زمانی از اصولگرایان بود، اما پس از مدتی از جمع اصولگرایان طرد شد و بیرون رفت. رسانه ملی هم که مدت ها حاضر نبود یاد نیکی از آقای احمدی نژاد بکند، در روزهای قبل از انتخابات، مکرراً اسم او را به عنوان “رییس جمهور اصولگرا” مطرح می ساخت و از آنجا که یک برنامه ریزی بزرگ رسانه ای برای این کار صورت گرفته بود، تکذیب های مکرر دفتر دکتراحمدی نژاد هم چندان شنیده نمی شد، تا با این ترفند آقای احمدی نژاد یک اصولگرا شمرده شده و رأی دوستدارانش به سَبَد اصولگرایان ریخته شود. اما پس از انتخابات و در تحلیل عِلل شکست اصولگرایان در تهران، بازی دیگری آغاز شد. برخی کوشیدند احمدی نژاد را به عنوان عامل باخت اصولگرایان معرفی کنند. در اردوگاه اصلاح طلبان، آقای عباس عبدی اصولگرایان را افراد محترمی معرفی کرد که به خاطر ارتباط با احمدی نژادی ها شکست خوردند و آنگاه نتیجه گرفت که اصولگرایان باید احمدی نژادی ها را از خود بِرانَند تا مقبولیت پیدا کنند. برخی رسانه های اصولگرا هم همین موضوع را مورد تأکید قرار داده و مدعی شدند که علت شکست اصولگرایان، احمدی نژاد و خاطرات مردم ازعملکرد بَدِ او بوده است. همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری نیز اصلاح طلبان خواستند پیروزی آقای روحانی را شکست احمدی نژاد وانمود کنند، حال آنکه دکتراحمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری نماینده ای نداشت. اصولگرایان نیز مانند بیشتر اوقات، بازی اصلاح طلبان را خوردند و در موضعی منفعلانه به فرافکنی پرداخته و باخت خود را به گردن احمدی نژاد انداختند. البته دراین بین، عده ای کوشیدند که با انتشار لیستی تلفیقی، ترفند “جناحی نشان دادن” احمدی نژاد را خنثی سازند. اگرچه لیست مذکور، ارتباطی به دکتراحمدی نژاد نداشت؛ اما مانعی دربرابرجنگ روانی اصلاح طلبان ایجاد کرد. اصلاح طلبان پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، با تمام توان کوشیدند، شکست اصولگرایان را، شکست احمدی نژاد معرفی کنند و چنانکه اشاره شد(درتحلیل آقای عباس عبدی) تا کنون از این تحلیل(که آن را مبارزه با احمدی نژاد می دانند) دست نکشیده اند. آنها بارها با گزاره ها و تحلیل های گوناگون کوشیده اند این معنا را به جامعه تلقین کنند که مردم، پشت به احمدی نژاد کرده و از او بیزار شده اند. بدون شک معرفی احمدی نژاد به عنوان یک چهره اصولگرا، می توانست، خوراک تبلیغاتی خوبی برای اصلاح طلبان بسازد تا احمدی نژاد را به عنوان یک چهره شکست خورده معرفی کنند و با این ترفند، اصولگرایان را منفعل ساخته و همصدا سازند؛ چنانکه پس از انتخابات ریاست جمهوری نیز شاهد همین اتفاق بودیم؛ لکن با انتشاراین لیست، قدرت مانور آنها کاهش یافت. البته فارغ از این نکته، لیست مذکور حکایت از آن داشت که احمدی نژاد، شخصیتی فراجناحی است. موضوع عدم اعتقاد آقای احمدی نژاد به رویکردهای انحصاری حزبی و جناحی، مسأله ای است که از مدتها قبل، مکرراً به آن پرداخته ام و این موضوع را تبیین کرده ام که آقای احمدی نژاد جناحی فکر نمی کند و به دنبال سرکوب هیچ جریانی نیست بلکه معتقد است همه جناح ها باید به صحنه بیایند و البته تصریح کردم که این رویکرد با نگاه اعتدالی آقای روحانی که با افراطی و تفریطی خواندن جریان های سیاسی، آنها را به سمت اضمحلال می بَرَد، متفاوت است. احمدی نژادی که من شناختم معتقد است که همه افکار باید در صحنه سیاسی کشور حضور داشته باشند. آنچه از نظر او نباید باشد ستم، اجحاف، استکبار و خودبرتربینی است. جالب آنکه نتیجه انتخابات به نحوی رقم خورد که به دیدگاه آقای احمدی نژاد نزدیک است و یک ترکیب بدون اکثریت مطلق از همه افکار راهی مجلس شدند. یک جبهه قوی از اصولگرایان در کنار یک جبهه قوی از اصلاح طلبان و جبهه دیگری از مستقل ها در مجلس شکل گرفت و در واقع تئوری آقای احمدی نژاد در این مجلس محقق شد. انتشار لیست جبهه توحید وعدالت ازآن جهت مهم بود که در هیاهویی که رسانه ملی وجریان اصولگرا و حتی برخی رسانه های هوادار احمدی نژاد برای اصولگرا نشان دادن احمدی نژاد به راه انداختند، دکتر را از جهت گیری جناحی تبرئه کرد و به دیدگاه آقای احمدی نژاد که بارها اعلام کرده بود که من نه اصولگرا هستم و نه اصلاح طلب، نزدیک تربود. با ذکر این مقدمه اکنون به بررسی و تحلیل آراء بعد از انتخابات می پردازم. در هر انتخاباتی با دو گونه تحلیل روبه رو می شویم: نخست، تحلیلی است که “آری” گفتن و خواستن را اصالت داده و نخواستن را فرع آن می نامد. و دوم “نه” گفتن و نخواستن را اصل، و خواستن را تابع آن می خواند. در انتخابات این دوره مجلس، همه اصولگرایان و اصلاح طلبان، آراء مردم را به شکل نخست تحلیل کردند و نخستین تحلیل را برگزیدند. هر دو جریان سیاسی کشور، انتخاب مردم را از نوع آری گفتن به وضعیت موجود جامعه دانستند. البته اصولگرایانازانتخاب مردم، ابراز تأسف کرده و اهالی تهران را به باد انتقاد و اهانت گرفتند، در حالی که اصلاح طلبان از این انتخاب خرسند شده و به تحسین تهرانی ها پرداختند. اصولگرایان گاه از کاهش سطح دیانت مردم پایتخت گفتند و تهرانی ها را علاقه مند به سبک زندگی غربی خواندند و گاه اهل کوفه و بی وفا به ولایت. البته اصلاح طلب ها هم برخلاف تحسینی که از تهرانی ها کردند، مردم شهرستان ها را به خاطر رأی کمتری که به آنها دادند، فاقد بلوغ سیاسی نامیدند. به هر حال هر دو جریان، تحلیلی یکسان از انتخابات داشتند که عبارت از رضایت به وضعیت موجود بود. این همان تحلیل آری گفتن است که “نه” گفتن به اصولگرایان، فرع بر آن و تابعی از آن دانسته شد. باید توجه داشت که در این تحلیل، آری گفتن اصالت دارد؛ به این معنا که هدف مردم، ابراز رضایت از وضعیت موجود تلقی شده است؛ یعنی مردم به آری گفتن فکر می کردند که لازمه اش رأی نیاوردن اصولگرایان بوده است؛ چنانکه آقای روحانی هم این انتخابات را مهر تأییدی از سوی مردم بر عملکرد دولت خود تلقی کرد. اما درباره این انتخابات، تحلیل دیگری می توان داشت که متفاوت با تحلیل دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب است. این تحلیل، تحلیلی از نوع دوم است که بر طبق آن، رأی مردم از نوع “نه” گفتن و نخواستن است و ارتباطی به رضایت آنها از وضعیت موجود ندارد. البته طبیعی است که “نه” گفتن آنها به اصولگرایان، منجر به رأی آوردن اصلاح طلبان شد. به نظر من مردم در این انتخابات به اصلاح طلبان، آری نگفتند و از وضعیت موجود، ابراز رضایت نکردند؛ بلکه به اصولگرایان “نه” گفتند و آنها را نخواستند، همچنانکه در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 نیز به اصولگرایان “نه” گفتند و نتیجه آن، رأی آوردن آقای روحانی شد. البته منظورمن از این تحلیل، نفی کلی رأی “آری” به اصلاح طلبان نیست؛ زیرا به هر حال، جریان اصلاح طلب، حامیانی دارد که همیشه به گزینه های این جریان رأی آری می دهند؛ همچنانکه اصولگرایان هم حامیانی دارند که همیشه به گزینه های جریان اصولگرایی رأی آری می دهند. مقصود من از مردم، آن بخش گسترده ای است که در ذیل هیچ جریان سیاسی قرارنگرفته و با عنوان هوادار دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، شناخته نمی شوند. “آری گفتن” آنها به اصلاح طلبان، برای آن نبوده که از وضعیت زندگی خویش راضی باشند و عملکرد دولت یازدهم را مثبت ارزیابی کنند یا آنگونه که برخی پنداشته اند: وضعیت معاش، برایشان مهم نباشد و به فرهنگ غربی بیندیشند؛ بلکه “آری” گفتن آنها به تبع “نه” گفتن به اصولگرایان پدید آمده است. اکنون پرسش این است که چرا مردم به اصولگرایان “نه” گفتند؟ مگر مردم ازاصولگرایان چه دیدند و به آنها چه احساسی داشتند که ایشان را وکیل خویش نکردند؟ بی شک مردم اشکالاتی دراصولگرایان می دیدند که به آنها “نه” گفتند. یکی از اشکالاتی که مردم سال ها و به ویژه در ماه های اخیر از اصولگرایان مشاهده کردند، تحمیل، اجبار و الزامی است که در قالب دفاع از اسلامیت و آرمانهای انقلاب از ایشان دیدند و می بینند. بسیاری ازاصولگرایان به تحمیل و دیکته کردن افکار و خواسته های خود، که آن را مساوی با دینداری وآرمانهای انقلاب می دانند، عادت کرده اند. فشاری که مردم از این تحمیل احساس می کردند درچند هفته پیش از انتخابات شدت گرفت؛ زیرا اصولگرایان، انقلابی بودن و ولایی بودن را فقط در رأی دادن به لیست اصولگرایان تعریف کردند و لیست جناح دیگر، سازشکار و غربزده و... معرفی شد. اصولگرایان باید می فهمیدند احساس بَدی که از اتهام دور شدن از اسلام، ولایت و آرمانهای امام و انقلاب به مردم دست می دهد، همیشه آنها را وادار به تبعیت از اصولگرایان نمی کند، بلکه چه بسا فاصله مردم از اصولگرایان را بیشتر می کند. آنها باید این حقیقت را باور کنند که “آزادی” و “اختیار” از اصلی ترین فطریات مردم است که نادیده گرفتن آن، سبب نفرت مردم وانزوای اصولگرایان خواهد شد، پس به هیچ بهانه ای نباید نادیده گرفته شود حتی اگر پای آرمانهای انقلاب در میان باشد. “آزادی” و “اختیار” ازنخستین گرایش های فطری و اساسی ترین و مهم ترین خواسته های انسان است. انسان، با اختیار و اراده، انسان تعریف می شود و رشد او نیز وابسته به داشتن اختیار است. اگر جلوی اراده انسان گرفته شود، رشد نمی کند و کوچک می ماند، از این رو وقتی آزادی از فردی سلب شود به لحاظ روانی خود را در تنگنایی احساس می کند که حتی نفس کشیدن برای او سخت خواهد شد. این اصل فطری از نخستین و مهم ترین آرمان های انقلاب ما نیز بوده است تا آنجا که می توان گفت که مقدم بودن “استقلال” بر “آز ادی” در اساسی ترین شعارانقلاب یعنی “استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی” فقط برای رعایت وزن و قافیه شعار بوده است وگرنه “آزادی” تقدم رُتبی بر دو بخش دیگر شعار دارد. مردم ایران برای آزاد شدن از استبداد قیام کردند و انقلاب اسلامی تا زمانی که در حال حرکت به سمت آزاد کردن و توسعه اختیار انسان ها است، پایدار و باقی می ماند. اصولگرایان باید هرچه زودتر به این دَرک برسند که با دیکته کردن نمی توان مردم را مطیع و تابع ساخت. البته این توصیه شامل حال دیگر جریان های سیاسی کشور همچون اصلاح طلبان و اعتدال گرایان نیز می شود. اصلاح طلبان با وجود شعارهایی که حکایت از توجه ویژه به حق آزادی و اختیار دارد، کارنامه درخشانی از خود در رعایت این حق، برجا نگذاشته اند. قلع و قمع اساسی و گسترده اصولگرایان از مناصب گوناگون (مناصب قوه مجریه) در دوره اصلاحات، و به کارگیری فرهنگ “داس” به جای فرهنگ “کلید” نسبت به هواداران محمود احمدی نژاد در دولت یازدهم، فشار روانی شدیدی بر جامعه وارد ساخت که از جریان اصلاح طلب و جریان اعتدال، چهره خشنی ترسیم کرد، اگرچه اصلاح طلبان به سبب دور بودن یازده ساله از قدرت در ساحت سیاسی و اجرایی کشور، قادر به دیکته کردن به مردم نبودند در حالی که جریان اصولگرا همیشه واجد قدرت بوده و مع الاسف تحمیل و الزام، همیشه در گفتار و کردار ایشان، مشهود بوده است. این تفاوت (نبودن اصلاح طلبان در عرصه قدرت) چهره معتدل تری از اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان در ذهن مردم، ترسیم کرده است که عاملی برای ترجیح اصلاح طلبان شد. فشاروالزام اصولگرایان زمانی که با عدم پایبندی بخشی از آنها به آرمان ها همراه شد، فاصله مردم را آز آنها بیشتر کرد. مردم از سویی الزامات اصولگرایان را احساس می کردند و از سوی دیگر عدم صداقت آنها در پایبندی به آرمان های انقلاب را مشاهده می کردند. برای مثال، تجمل گرایی، آفتی بود که سال ها به زندگی مسؤولان نظام راه یافته بود تا جایی که فریاد رهبر انقلاب را از پانزده سال پیش درآورده و هر سه قوه کشور را مأمور مبارزه با آن کرده بودند و این در حالی بود که رسیدگی به مستضعفان از مهم ترین آرمان های انقلاب بود. مردم شاهد بودند که این آفت نه تنها از بین نرفت که در زندگی بسیاری از مسؤولان، توسعه هم پیدا کرد. فاصله طبقاتی پدید آمد و به صورت زشت و زننده ای شدت گرفت و جلوه هایی از آن برای همه مردم عیان شد تا جایی که فضایی از بی اعتمادی به مسؤولان نظام پدید آمد و رو به گسترش گذارد. این بدبینی به اندازه ای رشد کرد که اگر نبود ساده زیستی تعدادی از رادمردان دولت احمدی نژاد، قطار انقلاب به پرتگاه سقوط نزدیک شده بود. اینکه رهبر انقلاب، بارها و بارها از احیای آرمان های انقلاب در دولت احمدی نژاد سخن گفتند، کنایه ای تلخ از رسوخ آفات گوناگون به زندگی مسؤولان نظام داشت که مع الاسف بخش قابل توجهی از آنها اصولگرا بوده و هستند. البته باید توجه داشت که احمدی نژاد و یاران واقعی او، بخش کوچکی از مسؤولیت های کشور را در اختیار داشتند و تلاش بی وقفه آنها در هشت سال پرفراز و نشیب، اگرچه باب بسیاری از کانال های ثروت را بر اشخاص خاص بست و رو به مردم گشود، اما با مقاومت و توطئه ثروت اندوزان اجحافگر، ادامه پیدا نکرد. اکنون شاهدیم که بارها با بهانه های مختلف تلاش شده که این کانال ها بر مردم بسته شود. بارها از قطع یارانه ها سخن به میان آمد، خانه های ارزان قیمت در طرح مسکن مهر، هنوز تحویل نمی شود یا با مشقتی مثل جان دادن، تحویل می شود. سود وام های بانکی که روزی به دوازده درصد رسید و بنابر آن بود که تک رقمی شود، با مخالفت مجلس به اصطلاح و در ادعا اصولگرا پله های ارتقاء را طی کرد و به جای پیشین خود بازگشت و در آرزوی ترقی به مراتب بالاتر است. این ها همه از دوگانگی بین مدعیان آرمان های انقلاب و عملکرد آنها حکایت دارد. بنابراین مردم از مدعیان اصول و آرمان های انقلاب، هم تحمیل و اجبار بسیار دیدند و هم شاهد بی صداقتی بسیاری از آنها در پایبندی به همان آرمان ها بودند. بدیهی است که این دو عامل برای “نه گفتن” به مدعیان کافی بود. در اینجا توجه به چند نکته لازم به نظر می رسد: نکته اول آنکه “نه گفتن” مردم به اصولگرایان، نه تنها “نه گفتن” به اصول و آرمان های انقلاب نبود، بلکه این آرمان گرایی و ایمان مردم به اسلام و انقلاب بود که آنها را به این نتیجه رساند که به مدعیان بی عمل اصول و آرمان ها، “نه” بگویند. به نظر بنده مردم به اصولگرایی “نه” نگفتند، بلکه به مدعیان اصولگرایی؛ یعنی اصولگرایان موجود، نه گفتند.نکته دوم اینکه آنها که به اصولگرایان، رأی “آری” دادند، درحقیقت به اصولگرایی و نه اصولگرایان، رأی دادند. بسیاری از کسانی که به لیست اصولگرایان رأی دادند، ابراز می کردند که رضایتی از افراد لیست ندارند، بلکه برای رأی نیاوردن اصلاح طلبان به لیست اصولگرایان، رأی می دهند. بنابراین اصولگرایان نباید همه آرایی که برای آنها به صندوق ریخته شده را حاکی از باورمندی مردم به خودشان بدانند، بلکه بسیاری از این آراء در حقیقت، تابع رأی “نه” به اصلاح طلبان است که این مؤید تحلیل ما نسبت به آراء مردم در این انتخابات است. در حقیقت، بسیاری از مردم به اصولگرایان “نه” گفتند و بسیاری به اصلاح طلبان. رأی “آری” به هیچیک از دو جریان، اصالت نداشت. آنها که از دیکته کردن اصولگرایان و بی صداقتی اغلب آنها به تنگ آمده بودند، به آنها “نه” گفتند و آنها که به اصولگرایان “آری” گفتند نیز در حقیقت به اصلاح طلبان (به هر دلیلی) “نه” گفتند. پس رأی “آری” اغلب مردم به اصلاح طلبان به خاطر رضایت از وضعیت موجود نبود و رأی “آری” بقیه مردم به اصولگرایان نیز، حاکی از باور ایشان به اصولگرایان نبود، بلکه این دو “آری” تابعی از رأی “نه” بوده است. به نظرمی رسد این واقعیتی است که سزاوار است هر دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا پذیرای آن باشند، اگرچه موجب ناخرسندی آنها باشد. مردم ما پایبند به ارزش های انسانی- الاهی اسلام و آرمان های فطرت پسند همان انقلابی هستند که خود برپا کرده اند، پس بیگانگان نپندارند که نه گفتن به اصولگرایان، نتیجه سُست شدن ایمان آنها به اصول و ارزش های خود است. اصولگرایان هم سزاوار نیست که همین نغمه را ساز کنند و مردم تهران را به سُست ایمانی متهم سازند. آنها باید به جای ایراد اتهام بر مردم، به ایراد اتهام به خود بپردازند. البته تنها از اهل انصاف می توان توقع داشت که به جای متهم کردن مردم به سُست ایمانی، جناح خویش را به بی صداقتی و تحمیل گری نسبت به مردم، متهم سازند. اهل انصاف کسانی هستند که اسلام و انقلاب را مساوی خویش نمی پندارند. آنها که اسلام و انقلاب را محدود و منحصر به خود می دانند، خود را معیار سنجش درست از نادرست می پندارند و همیشه مواضع حق به جانب دارند، پس اگر مردم به آنها بِگِرَوند، انقلابی و مؤمن هستند و اگر از آنها روی بگردانند، به سُست ایمانی و غربزدگی متهم می شوند. نکته سوماین است که تغییر پیام انتخابات به وسیله هر جناح سیاسی، مانع از رشد سیاسی جناح های سیاسی کشور می شود و حرکت آنها را در بالندگی با اختلال روبه رو می سازد. اگر حقیقت پیام مردم در انتخابات اخیر، “نه” به بی صداقتی و تحمیل و دیکته کردن باشد، تحلیل نادرست آن به “رضایت از وضعیت موجود” حال چه با تحسین اصلاح طلبان همراه باشد و چه با تقبیح اصولگرایان، تغییر پیام انتخابات از حقیقت خویش است و این کار، اگر آگاهانه انجام شود، سِرقت پیام مردم است. اصلاح طلبان اگر واقعا به آزادی های اجتماعی و حقوق انسانی اهمیت می دهند، نباید با تحلیل نادرست از نتیجه انتخابات به “رضایت از وضعیت موجود” پیام مهم مردم در “نه” گفتن به تحمیل و سلب اختیار را پنهان ساخته و نادیده بگیرند؛ چرا که با این کار، مانع از رشد خود و دیگر جریان های سیاسی کشور خواهند شد. آیا اصلاح طلبان، خود را محتاج پیام آزادی خواهی و صداقت طلبی مردم نمی دانند؟! آیا آنها می خواهند که پس از گذشت دوره جدید مجلس، با “نه گفتن” اغلب مردم روبه رو شوند. انتشار و ترویج پیام واقعی انتخابات، سبب رشد همه جریان های سیاسی کشور می شود؛ چرا که همه می آموزند که اولا هیچ وقت، نظر خویش را بر مردم به هیچ شکلی تحمیل نکنند و ثانیا به نظر مردم، هرگونه که باشد، احترام بگذارند، نه آنکه مثل برخی اصولگرایان، مردم تهران را سُست ایمان و غربزده بخوانند یا همچون برخی اصلاح طلبان، مردم دیگر استان ها را، فاقد بلوغ سیاسی بنامند. نکته چهارم اینکه با تحلیل درست از انتخابات، دیگر جایی برای ابراز خوشحالی از شکست هیچ جریان و جناحی باقی نمی ماند. آنچه جای خشنودی دارد، حق طلبی مردم و شکست ظلم به حقوق آنها است. ما باید از پیروزی مردم سالاری یا همان دموکراسی خشنود باشیم نه از پیروزی فلان جریان و جناح. مردم ایران، هیچگاه از آرمان های انقلاب فاصله نگرفتند که اصولگرایی(نه اصولگرایان) شکست خورده باشد؛ بلکه از بی صداقتی و تحمیل و دیکته کردن متنفر شده اند و مدعیان اصولگرایی را به عقب رانده اند و این پیروزی آرمانگرایی و اصولگرایی است؛ زیرا آزادی از آرمان های اساسی انقلاب است. همچنین به اصلاح طلبان، آری نگفته اند که پیروزی اصلاح طلبان باشد؛ بلکه در “نه گفتن” به بی صداقتی و تحمیل، از صداقت و حق انتخاب خود، دفاع کرده اند که این پیروزی اصلاح طلبی(نه اصلاح طلبان) است. پس مردم اصولگرایانی هستند که پیوسته به اصلاح آفات پدید آمده درجامعه گرایش نشان می دهند و این، معنایی به جز پیروزی مردم ندارد. شاید بارها از زبان افراد گوناگون شنیده ایم که پیروز انتخابات، مردم هستند، ولی تبیین شفافی از این جمله نداشتیم. برخی نیز این جمله را تنها یک شعار برای از دست ندادن قافیه می دانند؛ اما اکنون می توان تحلیل واضحی از این جمله داشت که مردم ضمن پایبندی به باورهای الاهی و انقلابی خویش، به تحمیل و بی صداقتی مدعیان همان باورها، “نه” می گویند تا وضعیت موجود و مسؤولان و مدیران نظام را اصلاح کنند و به حقوق خویش دست یابند، پس سنگر به سنگر برای احقاق حقوق خویش، پیش می روند و همیشه فاتح هستند، اگرچه از بد عهدی ها لطمه ها خورده باشند. نکته پنجم اینکه مردم با هیچ جناح و جریان فکری و سیاسی در کشور دشمنی و مخالفت ندارند. مردم برخلاف برخی افراد جناحی، آنقدر بزرگوار و آزاداندیش هستند که هیچ جناحی را به خاطر نوع اندیشه اش، متهم و محکوم نسازند. مردم، معیارهای ویژه خود را برای داوری و انتخاب دارند. آرمان های انسانی و گرایش های فطری، یگانه معیار سنجش مردم است. صداقت، آزادی، شجاعت، تواضع، مردانگی، عدالت خواهی، حق جویی، کِبرستیزی و... معیارهایی هستند که مردم ما، “اصولگرا” “اصلاح طلب” “اعتدالگرا” و “عدالتخواه” را با آن می سنجند. از همین رو است که نتیجه آراء آنها در نسبت با جریان ها و جناح ها، گوناگون و متفاوت است تا آنجا که این تفاوت، تحلیل نادرستی را در ذهن برخی بزرگان به وجود آورده بود که می گفتند “مردم ایران، قابل پیش بینی نیستند”. در حالی که اگر ما معیار وضابطه مردم را به درستی بشناسیم، خواهیم دید که مردم ما همیشه بر معیارهای انسانی و فطری خویش، ثبات داشته و دگرگون نشده اند وهم از این رو، انتخاب آنها همیشه بهترین انتخاب بوده است. تفاوتی که در نتیجه انتخاب دیده می شود، ناشی از تغییرات دائمی جناح ها و جریان های سیاسی در عملکرد خویش است که اگر پیام مردم را به درستی دریافت کنند، بی تردید رشد خواهند کرد. ساده تر بگویم اگر می بینیم که در طول تاریخ انقلاب، آراء مردم گاه به این جناح و گاه به آن جناح، متمایل شده است، باید توجه داشته باشیم که این تمایل، نه به موجب تغییر معیارهای مردم است و نه به سبب بازیگری جناح ها و فریب خوردن مردم از بازیگری آنها است، بلکه این تغییر، معلول میزان منفی یا مثبت بودن عملکرد جناح ها است. البته باید توجه داشت که عملکرد ضعیف جریان های سیاسی و منازعه آنها با یکدیگر، کار را به آنجا رسانده است که تغییرات، بیشتر بر اساس اندازه نگاه منفی به جریان ها انجام می شود نه بر پایه اندازه نگاه مثبت به آنها؛ یعنی مردم به هر جریان سیاسی که امتیاز منفی بیشتری دهند، مسیر برای جریان سیاسی دیگر باز می شود که این، حکایت تلخی از اصالت رأی منفی، و تابعیت رأی مثبت مردم به جریان ها است. این زنگ خطری است که چند سالی می شود که برای دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به صدا درآمده است. در اینجا لازم می بینم به اشکالی که بر این تحلیل از انتخابات وارد کرده اند، بپردازم. در مصاحبه ای که با روزنامه فرهیختگان داشتم پس از ارائه فشرده این تحلیل، با پرسشی از سوی مصاحبه کننده روبه رو شدم که مهم و قابل تأمل است. پرسش این بود که اگر انتخاب مردم را از سنخ “نه گفتن” تحلیل کنیم، چرا مردم این “نه” را با شرکت نکردن در انتخابات، اعلام نکردند؟ مردم می توانستند احساس خویش را با عدم مشارکت در انتخابات ابراز کنند. آیا لزومی داشت که بیایند و “نه” بگویند؟ اگرچه روزنامه مذکور در تنظیم مصاحبه، این پرسش را درعبارات گوناگون بعدی، تفصیل داد تا تحلیل مذکور را ناتوان از حل این اشکال نشان داده و جانب “آری گفتن به وضعیت موجود” را تقویت کند، لکن باید توجه داشت که تحلیل ما بر مسلمات پیشگفته استوار است و با هیچ حقیقت مسلمی ناسازگار نیست در حالیکه “رضایت از وضعیت موجود” با وجود تعطیل بسیاری از کارگاهها و بیکار شدن بسیاری از کارگران و کارمندان و رشد قیمت ها و ده ها معضل پیش آمده در دولت یازدهم، شباهت بسیار به مزاح دارد یا اهانت به شعور مردم است. اما پاسخ به پرسش مذکور با توجه به نکات پیشگفته، آسان و سهل است. همانطور که در نکته دوم گفته شد: مردم ما پایبند به ارزش های انسانی- الاهی اسلام و آرمان های فطرت پسند همان انقلابی هستند که خود برپا کرده اند ونه گفتن آنها به اصولگرایان، نتیجه سُست شدن ایمان آنها به اصول و ارزش هایشان نیست. هم از این رو است که در انتخابات، مشارکت می کنند و با انقلاب، قهر نمی کنند. مردم اگر بخواهند به جریان های سیاسی کشور پیامی بدهند، از باورهای خود فاصله نمی گیرند. به عبارت دیگر به گونه ای عمل نمی کنند که دشمنان انقلاب از آن سوء استفاده کنند. مردم ایران به اندازه ای فهیم و هوشیارند که بهانه ای به دست دشمنان انقلاب نمی دهند. همچنین چنانکه در نکته پنجم گفته شد: مردم با هیچ جناح و جریان فکری و سیاسی در کشور دشمنی و مخالفت ندارند. آنها با بی صداقتی و تحمیل و بی اعتنایی به مردم مخالفند و با خوی بزرگوارانهخود، بارها فرصت خدمتگزاری به جناح های سیاسی کشور داده اند. اما آیا جناح های سیاسی، قدر نعمت دانسته اند یا با برخی رفتارهای خویش، از اعتماد مردم به خود کاسته اند؟ اما پندهایی که با تکیه کردن برتحلیل مورد نظر می توان گرفت، از این قرار است: نخست آن که اصولگرایان و هر جناح سی اسی دیگر، اگرخواهان باقی ماندن و دوام یافتن در عرصه سیاسی کشور هستند، باید از خوی تحمیل گری و دیکته کردن دست بردارند و به مردم احترام بگذارند. با آنها صادق باشند و از شعار بی عمل بپرهیزند و این تنها با دریافت صحیح پیام انتخابات، ممکن است. اصولگرایان نباید مثل اصلاح طلبان بپندارند که با اتصال به این یا آن شخصیت، دوام می یابند. اگر اصلاح طلبان برای بقای سیاسی خویش، متمسک به آقای هاشمی رفسنجانی شدند و ماکیاول مآبانه در زیر چتر کسی قرارگرفتند که هیچ تناسبی با مَنِش سیاسی او نداشتند و آنگاه برای توجیه هواداران خویش، مدعی دگرگونی آقای رفسنجانی شدند، اما اصولگرایان نباید به ارائه چهره ای دگرگون شده از دکتر احمدی نژاد بپردازند و بپندارند که با مصادره دکتر احمدی نژاد، می توانند به حیات سیاسی خویش ادامه دهند. احمدی نژاد کسی نیست که برای بازگشت به قدرت با کسی معامله کند و از آنچه که هست و باور دارد، فاصله بگیرد. آنها اگر احمدی نژاد را باور دارند، باید از کوتاهی ها و ستم هایی که در حق او و همراهانش روا داشتند، پوزش بخواهند و با این بازگشت، تحول را آغاز کنند. دوم آن که اصلاح طلبان نیزاگر واقعا به اصلاح، اعتقاد دارند، باید از سیاست ماکیاولی دست بکشند و همان جلوه کنند که هستند. مردم از بوی معامله بر سر قدرت و ثروت، متنفر و بیزارند، پس اگر چنین بویی به مَشامِشان برسد، از آنها بیزار خواهند شد. سوم آنکه هواداران دکتر احمدی نژاد هوشیار باشند که هیچ جریان و جناحی برای احمدی نژاد شناسنامه جناحی صادر نکند که عظمت و محبوبیت دکتر به فراجناحی بودن او بستگی دارد. اما با دقت به این نکته هم توجه کنند که معنای فراجناحی بودن دکتر، مقابله او با جریان های سیاسی کشور نیست؛ چرا که در اینصورت، او خود تبدیل به جریانی شبیه دیگر جریان های سیاسی کشور می شود که هر کدام خود را مساوی درستی و حقیقت، تعریف می کنند؛ هم از این رو احمدی نژاد دست ردّ به سینه هیچ جناحی نمی زند؛ اما به رنگ آن جناح هم درنمی آید. او حاضر نخواهد شد که هیچ جناحی برای او شناسنامه جناحی جعل کند؛ اما با روی گشاده از هم پیمانی جریان های سیاسی برای خدمت به مردم و مقابله با ستم و اجحاف و استکبار، استقبال می کند. پس اگر اصولگرایان یا هر جناح دیگری به سوی او رفتند، این نباید به معنای جناحی شدن احمدی نژاد تفسیر شود. امید که بندها را بگسلیم و از پندها بهره مند شویم. کد مطلب : سایر اخبار ...
رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی ایثارگران در سال 95
در دستور کار خود قرار داده است. شهیدی اختصاص تسهیلات خوداشتغالی را از جمله این برنامه ها عنوان کرد و گفت: بنیاد شهید حل مشکلات اشتغال و رفع موانع و مشکلات مختلف خانواده های معزز شهدا و ایثارگران را وظیفه اصلی خود می داند. رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ادامه هدف از سفر خود به استان خوزستان را بازدید از مناطق عملیاتی و یادمانی و همچنین بررسی وضعیت خانواده های شهدا و ...
بخشش بزرگ قربانی اسید پاشی
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حکم قصاص کوری یک چشم عامل اسیدپاشی هولناک به پسر جوانی در شرق تهران که به مرحله اجرا رسیده بود در سالروز تولد حضرت زهرا(س) در ایستگاه آخر به بخشش بزرگ رسید. به گزارش ایران، محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت: داوود روشنایی که 10 سال قبل مورد اسیدپاشی قرار گرفته و فرد اسیدپاش نیز از سوی دادگاه به قصاص محکوم شده بود، سرانجام با تلاش واحد صلح ...
مزار مادران و همسران شهدای آبیک گلباران شد
به گزارش ایثار واحد قزوین، مراسم گلباران و عطر افشانی مزار شهیدان و 40 تن از مادران و همسران شهدای شهرستان آبیک، همزمان با سالروز ولادت حضرت زهرا(س) و روز مادر، با حضور حسن نظافتی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان آبیک، علی رحمانی فرماندار و جمعی از بانوان ادارات این شهرستان برگزار شد. شرکت کنندگان در این مراسم، با حضور در گلزار شهدا، با قرائت فاتحه و نثار شاخه های گل، به مقام شهیدان و مادران و همسران شهدا ادای احترام کرده و بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید بیعت کردند. ...
تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی وظیفه همگانی برای تحقق خواسته رهبری است
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صاحب نیوز ، حجت الاسلام رضا غفاری پور صبح امروز در جمع پاسداران در خمیه گلستان شهدا اصفهان اظهار کرد: ابتدا و انتهای سال 95 مزین به میلاد فرخنده حضرت زهرا(س) است و این مایه خیر و برکت است. وی به فرمایشات رهبری در حرم رضوی در نخستین روز سال اشاره کرد و گفت: دو راهی که دشمن و خائنان پیش پای مردم ایران قرار می دهند یکی ارتباط با امریکا و دیگر ...
بانوی برزیلی در حرم مطهر رضوی به دین اسلام مشرف شد
زنان می دهد و ارزش والایی که برای کرامت زنان قائل است، گفت: زن در دین اسلام، از جایگاه بسیار والایی برخوردار است و اسلام برای مقام او احترام وی ژه ای قائل است. محمدرضا رضایی گفت: حضرت فاطمه زهرا(س) بهترین و کاملترین الگو و نمونه برای زنان عالم است و خداوند برای ایشان سوره ای به نام کوثر نازل کرده است. اینکه در آستانه میلاد با سعادت این بانوی بزرگوار به دین مبین اسلام مشرف می شوید را به ...
بزرگداشت مقام و منزلت مادران شهدا در مسجدسلیمان
مقام و منزلت مادران شهدا با اجرای نامه های متنوعی در شهرستان مسجدسلیمان گرامی داشته شد. بمناسبت گرامیداشت 11 فروردین ، ولادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و روز زن و همچنین سالروز میلاد حضرت امام خمینی (ره) رهبر کبیر انقلاب اسلامی ، مراسم و اقدامات متنوعی در شهرستان مسجدسلیمان برگزار گردید. علیرضا ویسی شیخ رباط رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران مسجدسلیمان مهمترین فعالیت های بعمل آمده ...
شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، میزبان دو سمینار به منظور بزرگداشت مقام زن و مادر
دکتر شهناز نایب زاده رئیس شورای زنان فرهیخته دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد با اعلام این خبر در این باره به خبرنگار آنا گفت: این برنامه با حضور نماینده بانوان همه دستگاه های اجرایی استان یزد و نیز دکتر فهیمه فرهمندپور مشاور وزیر کشور در امور بانوان و خانواده برگزار می شود. نایب زاده ادامه داد: سمینار سبک زندگی فاطمی و تطبیق با زمان فعلی با سخنرانی حجت الاسلام دکتر کمال خواجه پور معاون ...
جشن میلاد حضرت زهرا(س) ویژه گرامیداشت مقام همسران شاهد و ایثارگر در مشهد مقدس برگزار می شود
به گزارش ایثار واحد خراسان رضوی، همزمان با ایام ولادت با سعادت حضرت زهرا(س) مراسم جشنی با حضور همسران شهدا، جانبازان و آزادگان مشهد مقدس از دوشنبه 16 فروردین ماه جاری به مدت یک هفته در مرکز همایش های ایثار این شهر برگزار می شود. این همایش به مناسبت گرامیداشت مقام زن و میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) به همت معاونت فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی برگزار می شود. سخنرانی ...
افتتاح فاز نخست بخش زیارتی صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف
افتتاح این پروژه، علاوه بر رئیس دفتر مقام معظم رهبری، برخی شخصیت های ایرانی از جمله آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، حجت الاسلام محمد محمدی رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه کشور، سید حسین هاشمی استاندار تهران، آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد، آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق، حسن پلارک رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات و معاونت های این ستاد و برخی مدیران و ...
کیفیت زیارت امام علی (علیه السلام)
...، دو رکعت برای امیر المؤمنین علیه السلام، در رکعت اول بعد از سوره فاتحة الکتاب، سوره الرحمن بخوان و در رکعت دوم، سوره یس و بعد از نماز، تسبیح حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها را بخوان و طلب آمرزش از خدا بکن و از برای خود دعا کن و بگو اللَّهُمَّ إِنِّی صَلَّیْتُ هَاتَیْنِ الرَّکْعَتَیْنِ هَدِیَّةً مِنِّی إِلَی سَیِّدِی وَ مَوْلاَیَ وَلِیِّکَ وَ أَخِی رَسُولِکَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ...
حج یک طرح حکومتی است/حج تمرین سفر آخرت است
حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی مظفری، از اساتید حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج با اشاره به عبادت بزرگ حج گفت: حج به عنوان یک عبادت تأثیرگذار، شامل مناسک معناداری است و هدف این است که آنچه مانع رسیدن به خدا می شود را قربانی کنیم. وی افزود: در حج یک طرح حکومتی نهفته شده است، حج تلفیقی از سیاست، حکومت، اخوت، ایثار، عبودیت و ساده زیستی است و حج را باید نمونه یک ...
تربیت فرزند برای همسر شهید مسئولیت بزرگی است
همسر شهید هسته ای رضایی نژاد می گوید: من قبل از به دنیا آمدن آرمیتا فکر می کردم کارم ارجحیت دارد، واقعاً تصورم این بود، اما الآن اولویت اولم آرمیتا و آرامش روانی او است. آدم ایده آل گرا و مادر سختگیری هستم. گروه جهاد و مقاومت مشرق – شهید داریوش رضایی نژاد در تاریخ 20 بهمن سال 1355 در شهرستان آبدانان [...] همسر شهید هسته ای رضایی نژاد می گوید: من قبل از به دنیا آمدن آرمیتا فکر می کردم کارم ارجحیت دارد، واقعاً تصورم این بود، اما الآن اولویت اولم آرمیتا و آرامش روانی او است. آدم ایده آل گرا و مادر سختگیری هستم. گروه جهاد و مقاومت مشرق – شهید داریوش رضایی نژاد در تاریخ 20 بهمن سال 1355 در شهرستان آبدانان از شهرستان های استان ایلام به دنیا آمد. او با وجود نبوغ ذاتی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی های تمامی نوابغ و مخترعان است در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود و ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته خود، در زمینه استفاده از رایانه و علوم کامپیوتری بسیار توانا بود و با داشتن چنین توانایی هایی، توانست در مدت هفت ترم و با رتبه اول و به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه، از دانشگاه خود فارغ التحصیل شود. به محض فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد و در عرصه ای که فعالیت داشت، توانایی فراوانی داشته و نبوغ و تلاش خود را در مسیر خدمت به کشور قرار داد. شهید رضایی نژاد در همان نخستین سال شروع به کار، در آزمون کارشناسی ارشد سال 1378 در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته و مشغول به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد شد. در تیرماه سال 1379 ازدواج کرد و صاحب یک فرزند دختر به نام آرمیتا شد. شهید رضایی نژاد با قبولی در تمام مراحل آزمون دکترای سال 1390 در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی پذیرفته شد، اما متأسفانه فرصت به پایان رساندن این مقطع تحصیلی را پیدا نکرد و اول مرداد سال 1390 توسط سرویس جاسوسی اسرائیل موساد که نتوانستند این دانشمند هسته ای پرتوان را تحمل کنند، در مقابل چشمان همسر و فرزند خود به شهادت رسید و در جوار بهترین های عالم بشریت نزد خداوند متعال جای گرفت. همیشه دوست دارم زمانی که آرمیتا به خانه می رسد من هم خانه باشم شهره پیرانی همسر شهید هسته ای داریوش رضایی نژاد، متولد 1358 در شهرستان آبدانان (استان ایلام) و دانشجوی دکترای علوم سیاسی دانشگاه تهران است. او نیز همچون دیگر مادران این سرزمین دغدغه های مختلفی برای فرزندش و نحوه تربیت او دارد. آرمیتا رضایی نژاد که بعد از دیدار با رهبری به چهره مشهوری در میان فرزندان شهدا تبدیل شده است تحت ظرافت نگاه این مادر رشد می کند و قد می کشد تا آرمان های پدر شهیدش را ادامه دهد. قطعاً کنجکاوی هایی در مورد روش تربیت همسر یک شهید هسته ای و اصول برخورد با فرزند در میان مادران امروز وجود داشته باشد. سالروز میلاد دخت پیمبر اسلام(ص) حضرت فاطمه زهرا(س) و روز بزرگداشت مقام مادر بهانه خوبی برای رفتار مادرانه یک همسر شهید هسته ای است که اتفاقاً دغدغه های اجتماعی و فرهنگی بسیاری نیز دارد. شهره پیرانی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به وسعت فعالیت های اجتماعی اش درباره وضعیت تحصیلش چنین می گوید: الآن دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه تهران هستم. پروپوزالم تصویب شده است. دوره کارشناسی در دانشگاه تهران و دوره ارشد را در دانشگاه علامه در رشته علوم سیاسی گذراندم. گرایشم در دوره دکترا مسائل ایران بود، چون می خواستم روی خشونت سیاسی کار کنم، الآن هم ملموس ترین نوع خشونت سیاسی که می توان روی آن کار کرد، بحث داعش است. پیرانی اجرای گفتگوهای مستند ملازمان حرم ویژه همسران شهدای مدافع حرم اهل بیت(ع) را به عهده دارد و در هر قسمت به سراغ همسر یکی از شهدا می رود. ملازمان حرم ساخته تلویزیون اینترنتی نصر است که در شبکه افق سیما نیز پخش می شود. با وجود این، پیرانی از مشغولیت این روزهایش چنین می گوید: تقریباً سعی دارم کار دیگری غیر از درس خواندن انجام ندهم. ترجیحم این بود که درس بخوانم و بیشتر وقت خود را برای آرمیتا بگذارم. همیشه دوست دارم زمانی که آرمیتا به خانه می رسد من خانه باشم چون احساس امنیت می کند. کارهای اجتماعی هم انجام می دهم. دغدغه فعالیت های اجتماعی را از قبل داشتم. قبل از به دنیا آمدن آرمیتا فکر می کردم کار برایم ارجحیت دارد/ الآن اولویت اولم آرمیتا و آرامش روانی او است همسر شهید رضایی نژاد که همچون سایر مادران این سرزمین معتقد است قبل از هر سمت و کار و عنوانی یک مادر است، از اوقاتی که برای فرزندش صرف می کند چنین می گوید: من قبل از به دنیا آمدن آرمیتا فکر می کردم کارم برای من ارجحیت دارد، واقعاً تصورم این بود. تا دو هفته قبل زایمانم، محل کارم نفهمیدند من بچه دار می شوم چون نمی خواستم کارم را از دست بدهم. 2 هفته قبل از زایمان این مطلب را بیان کردم چون کارم نیاز به پیگیری داشت. یک ماه بعد از به دنیا آمدن آرمیتا هم کار را ادامه دادم. او ادامه می دهد: وقتی بعد از گذشت یک ماه از تولد آرمیتا به محل کار رفتم، اتفاقی افتاد که شرایط را عوض کرد. آرمیتا پیش داریوش بود. چون آرمیتا بچه سختی بود و لب به شیشه شیر و پستانک نمی زد، وقتی من فقط به اندازه یک ساعت تأخیر کرده بودم، به اندازه ای گریه کرده بود که از خستگی خوابش برده بود. این وضعیت فرزندم من را منقلب کرد. من باید انتخاب می کردم. بچه من ثمره زندگی من است. فکر می کنم کار و درس هر زمانی فرصتش وجود دارد. اما الآن اولویت اولم آرمیتا و آرامش روانی او است. قطعاً به دنبال کاری هستم که به این آرامش روانی آرمیتا لطمه نزند. بعد از شهادت داریوش سعی کردم به گونه ای زندگی خود را مدیریت کنم که به آرمیتا ضربه وارد نشود. تربیت فرزند مخصوصاً برای یک همسر شهید مسئولیت بزرگی است/ آدم ایده آل گرا و مادر سختگیری هستم همسر شهید هسته ای با اشاره به پیچیدگی و سختی تربیت فرزند می گوید: بچه داری و تربیت فرزند سخت است، مسئولیت بزرگی است. مخصوصاً برای یک همسر شهید. وقتی همسر نباشد این بچه هرچه از آب درآید مسئولیتش با او است. من هم آدم ایده آل گرایی هستم و دوست دارم بچه عاقبت به خیری داشته باشم. اصولی را برای خودم در نظر گرفتم و با مشورت گرفتن این اصول را اجرایی کردم. مدرسه ای که استانداردهای من را در نظر داشته است برای فرزندم انتخاب کردم. راهم را می روم و باقی مسائل را به خدا سپردم. وقتی از اصول خاص او برای تربیت آرمیتا سؤال می شود، می گوید: به خلاف ظاهرم، مادر سختگیری هستم. در مورد آرمیتا اولین چیزی که بعد از شهادت داریوش به اطرافیان گفتم این بود که ترحم ممنوع است. بچه های بسیاری در موقعیت آرمیتا هستند. این جوری نیست که بگویم چون پدر خود را از دست داده است پس هرکاری باید بکند، اینکه پدر ندارد باید بی مسئولیت بار آید و هرکاری دلش می خواهد بکند، این اغماض را در مورد آرمیتا ندارم چه قبل از شهادت و چه بعد از شهادت داریوش چنین بوده است. به همه هم این را گفته ام تربیت آرمیتا با من است و ترجیحم این است که در این حوزه کسی دخالتی نکند. مهم ترین اصل در برخورد با آرمیتا برای من مسئولیت پذیری است/ آرمیتا فکر می کرد بعد از مکلف شدن نمی تواند به دیدار رهبری برود مادر آرمیتا ادامه می دهد: مهم ترین اصل در برخورد با آرمیتا برای من مسئولیت پذیری است، کوتاه هم نیامدم. آرمیتا می داند به محض رسیدن به خانه اولین وظیفه تکالیفش است. جایی لازم باشد من نظارت می کنم ولی مسئولیت با خود او است. اگر اشتباهی کند باز مسئولیت با خود او است. این مورد برای خود من دغدغه بود. برایم مهم است کاری را که به عهده اش است باید به خوبی انجام دهد، باید برای کارهایش وقت بگذارد. خدا را شکر تا کنون خوب بوده است و نمی دانم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. همسر شهید رضایی نژاد با اشاره به دیدار آرمیتا با رهبری در 17 ربیع الاول که بعد از به سن تکلیف رسیدن دخترش بود، می گوید: آرمیتا از جهتی ناراحت بود که مکلف شده است و فکر می کرد به این دلیل دیگر او را نزد رهبری نمی برند. در یک مراسمی به ما گفتند “می توانید خدمت رهبری بروید”. که آرمیتا توانست باز با رهبری دیدار داشته باشد. البته آرمیتا را می برند و من هم بعضی وقت ها می روم. در حد چند دقیقه معمولاً این دیدارها انجام می شود. من نیت کرده بودم اگر این بار رفتم صحبتم درباره شهدای مدافع حرم و خانواده های این عزیزان باشد. من در آن فرصتی که بود درباره مدافع حرم و کاری که انجام می دهیم گفتم و التماس دعا داشتم. رهبری هم در جواب گفتند “سلام ما را خدمت این خانواده ها برسانید”. Let’s block ads! (Why?) منبع: مشرق کد مطلب : سایر اخبار ...
کوتاه آمدن در مقابل نیرنگ های شیطان بزرگ خسارت محض است / حرف زدن از برجام های 2 و 3 و 4 خیانت به ملت و ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مجتبی فرهمند صبح امروز در گفتگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی شهرستان چرام ، با اشاره به 11 فروردین سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، اظهار داشت: حضرت زهرا(س) دارای مقام بسیار بالایی بود به طوری که پیامبر اسلام درباره دختر گرامی شان فرمودند خشم خداوند متعال در خشم و غضب فاطمه(س) و خشنودی خداوند در رضایت و خشنودی فاطمه(س) است. امام جمعه موقت ...
صبوری و استقامت از نقش های مهم زنان ایران اسلامی است
شهید و امور ایثارگران می بایست با الگو قراردادن سیره درخشان حضرت زهرا(س)، درخدمت به بهترین قشر جامعه که ایثارگران عزیز هستند از هیچ کوششی دریغ نورزند. در ادامه این مراسم شرکت کنندگان در این همایش ورزشی با حضور در گلزار مطهر شهدای گمنام مجموعه طاق بستان، ضمن قرائت فاتحه و با نثار گل به مقام شامخ این عزیزان ادای احترام کردند. انتهای پیام/ ...
مسوولین امور بانوان استان قزوین به مقام شهدا ادای احترام کردند
به گزارش ایثار واحد قزوین، مریم بیدخام، سرپرست اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و فاطمه لشگری مسوول امور بانوان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین به همراه جمعی از مسئولین امور بانوان دستگاه های اجرایی استان با حضور در گلزار شهدا، به مقام شامخ شهیدان هشت سال دفاع مقدس و والدین معظم شهدا ادای احترام کردند. شرکت کنندگان در این مراسم با قرائت فاتحه و نثار شاخه های گل، یاد و خاطره شهیدان و والدین شان را گرامی داشته و بار دیگر با آرمان های شهدا تجدید میثاق کردند. ...
فرماندار در نشست ابتدای سال مدیران و مسئولین شهرستان : اقتصاد مقاومتی به عنوان یک برنامه بلند مدت و ...
به گزارش روابط عمومی فرمانداری فریدن- نشست ابتدای سال مدیران و مسئولین شهرستان با حضور حجت الاسلام و المسلمین سیاوشی امام جمعه شهرداران، تاجمیری فرماندار ، مدیران و مسئولین شهرستان و نیروهای نظامی و انتظامی در محل مسجد گلستان شهدا برگزار شد که درابتدای این نشست حاضران بمنظور تجدید میثاق با آرمانهای شهدا،ضمن حضور در گلستان شهداء به مقام شامخ شهدا ادای احترام نمودند. تاجمیری فرماندار در ...
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی منصوب شد
مراسم ،حجت الاسلام عبدالهی، با تبریک سالروز با سعادت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) و تبریک سال نو ،ضمن تجلیل از خدمات و زحمات جناب آقای مجدد،معاون سابق این معاونت، آقای عباس قاسمی را به سمت سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان مرکزی معرفی و منصوب کردند. + 1 - 0 ...
اردوهای جهادی؛ تمرینی برای خودسازی جوانان خراسان جنوبی
امید است که ما ادامه دهنده آنها باشیم. خودسازی و نزدیکی به خدا در اردوهای جهادی بیش از هر فضای دانشجویی دیگری قابل تحقق است و خداوند در قرآن وعده های الهی برای جهادگران داده جهادی که نه تنها به آبادانی، رشد فرهنگی و محرومیت زدایی از چهره نقاط محروم کشور می شود بلکه در آینده در امور اجرایی کشور به دست مدیرانی با روحیه جهادی و بسیجی سپرده می شود. اردوهایی که در سال های گذشته ...
اقتدار و عظمت ایران اسلامی، مرهون خون پاک شهداست
به گزارش ایثار ، استاندار، فرماندار، رئیس اداره بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان اردبیل و همراهان روز چهارشنبه 11 فروردین ماه 95 در خجسته ایام ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها روز مادر و زن و میلاد مبارک حضرت امام خمینی (ره)، در منزل شهیدان والامقام غلامحسین و رحیم دیده بان، یونس قدیمی و میرهاشم حجتی حضور یافتند. در این دیدارها استاندار اردبیل میلاد دخت نبی مکرم اسلام و ...
برگزاری مراسم جشن میلاد کوثر در شهرستان بیله سوار
به گزارش ایثار واحداستان اردبیل، به مناسبت گرامیداشت ولادت ام ابیها دخت گرامی پیامبر اکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها جشن بزرگ میلد کوثر با گردهمایی گسترده مادران و همسران معظم شهداء و خانواده های گرانقدر جانبازان و ایثارگران عزیز و بانوان از اقشار مختلف روز چهارشنبه 11 فروردین ماه 95 در سالن کوثر شهر مرزی بیله سوار برگزار شد. در این مراسم حجت الاسلام قیاسی امام جمعه شهر بیله سوار ...