سایر منابع:
سایر خبرها
واژه ی قلب در قرآن
: هر قلبی فطرتاً صلاحیت شناخت حقایق را دارد، چون امری است شریف و ربانی، و با این ویژگی و شرافت از دیگر جوهرهای عالم متفاوت است؛ و معدود و محدود به قدرت پذیرش امانت الهی است. وقتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) پرسیدند: ای رسول خدا! خداوند در کجاست، در زمین یا آسمان؟ فرمود: در دل بندگان مؤمنش. در حدیث قدسی خداوند فرموده است: زمین و آسمان ظرفیت مرا ندارند، ولی قلب بنده ی مؤمن و نرمخو و آرام ...
آنچه باید درباره ماه های حرام بدانیم
واعلموا أن الله مع المتقین (بقره/194) ماه حرام، در برابر ماه حرام است (اگر دشمنان، احترام آن را شکستند و در آن با شما جنگیدند، شما نیز حق دارید مقابله به مثل کنید.) و تمام حرام ها، (قابل) قصاص است. پس (به طور کلی) هر کس به شما تجاوز کرد، همانند آن بر او تعدی کنید و از خدا بپرهیزید (و زیاده روی ننمایید) و بدانید خدا با پرهیزکاران است. (ترجمه آیةالله العظمی مکارم) مفسران گفته ...
واژه ی کتاب در قرآن
لوح محفوظ. و علمی که این عالم از آن برگرفته، علمی است که برای آن رسیدن به این هدف آسان است و مفسران ذکر کرده اند که او اسم اعظم خداوند را می داند که هرگاه از او سؤال شود، پاسخ می دهد. عمیقتر از این، سخن سلطان محمدگنابادی است. وی می گوید که، این کتاب همان قرآن تکوینی است که نازل می شود و به صورت کتابهای آسمانی یا شرایع الهی جدا می گردد. ملاصدرا در خلال شرح آیه ی دوم سوره ی سجده می گوید ...
واژه ی کبر در قرآن
آباء و اجدادی تکبر می ورزند؛ یعنی خودشان را فراموش کردند و به اصلشان که از نطفه ی گندیده ای از گل گندیده هستند، نمی اندیشند. در ضرب المثلها آمده است: کبر با متکبر، تواضع است؛ برای خدا، در خوار نمودن کسانی که بر مردم و شریعت و دین خداوند به ناحق و بدون علت تکبر می ورزند. تواضع می کنند نه به خاطر ارضای غرور عطشناک و شهوتهای بی خاصیت خود. پس کبر بر چنین افرادی و ایستادن در برابر آنها همان راه حق، هدف ...
چگونه به خواندن نماز اشتیاق پیدا کرده و بر تنبلی غلبه کنیم؟
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم ، مهمترین راهی که خداوند برای بندگان خود قرار داده تا با او ارتباط مستمر داشته باشند نماز می باشد .فلسفه عبادت انس با خدای تعالی است و در اثر انس با خدا است که انسان به او نزدیک می شود و به کمال و سعادت می رسد. در هر شبانه روز پنج وقت برای نماز قرار داده شده است تا این ارتباط معنوی با خالق هستی قطع نگردد. در دین اسلام تاکید فراوانی بر به جا آوردن باشکوه نماز ...
نیایش امام سجاد(ع) در زمان غم و اندوه
آنچه پیش توست جز به کمک تو دست نخواهم یافت؛ زیرا که من بنده تو و در قبضه قدرت توام، اختیارم به دست توست، 6. با فرمان تو مرا فرمانی نیست، حکم تو بر من جاری است، و قضایت در حق من بر اساس عدل است، و مرا قدرت خروج از قلمرو سلطنت تو نیست، و بر تجاوز از قدرتت قدرت ندارم، و قادر بر جلب محبتت نیستم، و به خشنودیت نتوانم رسید، و به آنچه نزد توست دست نخواهم یافت مگر به سبب طاعت و فضل و رحمت تو. ...
روزنامه های دوشنبه
...: ارز در مسیرتک نرخی قرار گرفت تهران- ایرنا- روزنامه ایران تیتر نخست خود را به گفت وگو با صاحب نظران درباره برنامه دولت برای یکسان سازی نرخ ارز اختصاص داده است. به گزارش ایرنا، در شماره روز دوشنبه روزنامه ایران آمده است: همان گونه که اقتصاددانان تأکید دارند درصورتی که ارز در دولت یازدهم به صورت پایدار تک نرخی شود، گام بزرگی برای متعادل سازی ساختارهای اقتصادی کشور ...
واژه ی غضب (خشم) در قرآن
...، آیه ی 2: در کار دین خدا، نسبت به آن دو دلسوزی نکنید. 4- آل عمران (3)، آیه ی 134: و خشم خود را فرو می برند و از مردم درمی گذرند، و خداوند نکوکاران را دوست دارد. 5- بقره (2)، آیه ی 61: و به خشم خدا گرفتار آمدند. 6- فتح (48)، آیه ی 6: و خدا بر ایشان خشم نموده. 7- طه (20)، آیه ی 81: و هر کس خشم من بر او فرود آید، قطعاً در ورطه هلاکت افتاده است. 8- فاتحه (1)، آیه ی 7: نه ...
واژه ی غفلت در قرآن
...: هر کس ساعتی از خداوند غافل باشد در حقیقت از او نافرمانی کرده است، و هر کس از نفس خود غافل باشد در حقیقت او را کشته است. او نفس را مذکر آورده است نه مؤنث. حکیم گنابادی غفلت را چنین شرح می دهد: معیار طاعت و معصیت، ذکر و غفلت است، و هر کس از نفسش که همان اسب سرکش نسبت به سوارش می باشد غفلت ورزد، تا هر زمان که سوار از افسار زدن به آن غفلت ورزد، اختیار را از او می گیرد و طغیان می کند و خود و سوار ...
واژه ی فقر در قرآن
واسطه ی خداوند بی نیاز شود. و کسی که به اسباب و عللی غیر از خداوند اکتفا کند در حقیقت نادان و گمراه است، چون اسباب هم تنها به اذن خداوند می باشد. بار دیگر از فقر سؤال شد، گفت: همان ترس از فقر است. ذوالنون هم گفته است: نشانه ی خشم خداوند بر بنده، ترس او از فقیر شدن است. این دو تعریف به دو جنبه اشاره دارند: 1- بدگمانی به ذخیره کردن، به قصد فرار از فقر و تنگدستی؛ که در این تلاش به آسایش، سلامتی ...
نقش امت در شکل گیری حکومت دینی/ رای با بیعت تفاوت دارد
بیعت است که بر مبنای حقانیت خدای متعال شکل می گیرد؛ حق مطلق در این نظام، خدای متعال است و همه بندگان خدا در مقابل او مکلف به بندگی هستند. اساساً اولین مطلبی که در ساختار سیاسی جامعه و در فلسفه سیاسی خود باید تعیین کنیم و موضع قطعی و روشن خود را نسبت به آن اعلام نماییم، همین نکته است که آیا نظام سیاسی بر مدار عبودیت استوار است یا انانیت؟ فرض سومی هم وجود ندارد؛ یا انسان از بندگی خدای متعال ...
روایت مَقدِسی از زندگی حضرت ابرهیم (ع)
. گویند فرعون پس از آیات و نشانه هایی که از خداوند دید ساره را رها کرد و نعمت و مال و کنیزکی که از اسیران جرهم نزد ایشان بود، به ساره داد و بدو گفت: بگیر این اجر توست و آن کنیزک به نام هاجر نامیده شد. در حدیث آمده که پیغمبر فرمود: هرگاه مصر را گشودید با اهل آن به نیکی رفتار کنید، چرا که ایشان رحم و ذمه دارند و مقصودش از رحم جنبه ی مادری هاجر بود و مقصود از ذمه جنبه ی مادری ماریه. پس ابراهیم به فلسطین ...
انواع قبض و بسط در سلوک
روایت نبوی شریفه عمل کند: إذا رأیتُم الامْر لاتَسْتَطیعُون تَغْییره فَاصْبِروا حتّی یکون اللهُ هو الذی یُغَّیِرُه [42] ؛ هرگاه دیدید چیزی را نمی توانید تغییر دهید، صبر پیشه سازید تا خدا خود تغییرش دهد . سالک باید بداند که خداوند رحمان جز خیر و سعادت او را مقدّر نمی کند که: در طریقت هرچه پیش سالک آید خیر اوست در صراط مستقیم ای دل کسی گمراه نیست [43] ...
واژه ی فطرت در قرآن
توان درباره ی مواد اولیه ای که وارد جریان تغییر نشده اند، و به شکل و صورتی که استعداد آن را دارند، تبدیل نگشته اند، چنین سخن گفت. فطرت در انسان همان ماده ی اولیه ای است که خداوند وی را بر آن آفریده و خالی از هرگونه اثری است؛ ولی آماده ی پذیرش هر اثری است که با آن در ارتباط باشد. فطرت نامش را از اعمالی که کسب می کند، برمی گیرد؛ اگر صلاح کسب کرد، صالح است و اگر فساد، فاسد. شریف جرجانی هم در ...
واژه ی صبر در قرآن
رکنی از ارکان ایمان برشمرده و آن را به جهاد، عدالت و یقین مقرون ساخته است. فرمود: اسلام بر چهار چیز بنا شده است: یقین، صبر، جهاد و عدالت. سهل در تأویل سخن علی (علیه السلام) که فرمود: خداوند بنده ی گمنام را دوست دارد می گوید: کسی که در جریان احکام آرام است؛ یعنی بدون اکراه و اعتراض. امّا شرط صبر در مصیبت هنگام گزند در بار نخست است. فرمود: صبر در بار اول است. لذا گفته می شود: هر چیزی کوچک می ...
واژه ی عدل در قرآن
...؛ به معنای فِدیة: وَ لا یُؤخَذُ مِنها عَدلٌ (6)؛ وَ إن تَعدِل کُلَّ عَدلٍِ لا یُؤخَذ مِنها (7)؛ به معنای شرک: ثُمَّ الَّذِینَ کَفَرُوا بِرَبِّهِمْ یَعْدِلُونَ (8)، یعنی برای او شریک قائل می شوند. گفته شد، بلکه به أفعالش از وی عدول می کنند و به غیر او نسبت می دهند. و گفته شد: در عبادتشان از او عدول می کنند. خداوند تلاش قلم اندیشمند بزرگ، و حکیم والا، شیخ محمد حسین آل کاشف الغطا، را جزا می دهد ...
مهران مدیری و نیما فلاح بعد از دورهمی/ 4 درس از یک فیلم چند ثانیه ای/ زنی از جنس بلور
را بیان کند ..برای نوشتن از یک ثانیه مهر و عشقت نسبت به ما... فقط دوست دارم بدانی هرچه دارم و هستم از مهر و عشق و بزرگی روح و قلب توست و کاش بدانی چقدر دوستت دارم و چقدر مدیون مهر و عشق و بودن و صبوری و فداکاری و تکیه گاه بودنت هستم..کاش بدانی که چقدر عمیق فرو رفته ای در آسمان دلم... امروز بهترین بهانه برای از تو یاد کردن است...اما می خواهم باور کنی که برای من هر روزی که صدای ...
دانشوران دینی اهل کتاب چه نام داشتند؟
؛ زیرا احبار را همانند خدای خود ساختند و هرگاه آنان یکی از احکام خدا را تغییر می دادند، از آن ها پیروی می کردند. نیز خداوند مسلمانان را از عناد احبار در برابر دین خدا و فساد مالی شماری بسیار از آنان که در خوردن مال حرام و دریافت رشوه برای تغییر احکام ریشه داشت، آگاه می سازد. (توبه/9، 34) شماری از آیات قرآن کریم بدون تصریح به واژه احبار، از دانشوران یهود یاد کرده، به برخی از صفات آنان ...
روایت قرآنی ابراهیم (علیه السلام)
یکتاپرست بود و از مشرکان نبود. [آل عمران: 95] در راه خداوند چنان که باید، جهاد کنید. او شما را برگزید و برایتان در دین هیچ تنگنا و دشواری ننهاد. این همان دین پدرتان ابراهیم است؛ او پیش از این شما را مسلمان نامید؛ پس نماز را به پا دارید و زکات بدهید و به خدا توسل جویید. اوست سرپرست شما، پس نیکو سرپرست و نیکو یاوری است. [الحج: 78] و هر که دینی جز اسلام اختیار کند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد و در آخرت از ...
اجابت دعای چه کسانی ضمانت شده است؟
به گزارش صاحب نیوز، راضی بودن به قضاء الهی و آنچه که خداوند برای بنده در نظر گرفته از اصلی ترین مشخصات ایمان و یقین و از صفات انسان های مومن است. امام صادق (ع) فرمودند: سر طاعت خدا صبر است و راضی بودن از خدا نسبت به آنچه بنده دوست داشته یا ناپسند داشته باشد، و هیچ بنده ائی از خدا نسبت به آنچه دوست یا ناپسند دارد، راضی نباشد، جز آنکه خیرش باشد در آنچه دوست یا ناپسند داشته است. ...
واژه ی رقیب در قرآن
دریافت می کند که از معارف الهی و انوار ربانی قطع نمی گردد و جز برای سالکان این طریق که مشکلات آن را هموار می کند و امرش را به خدا می سپارد، تجلی نمی کند. او کسی است که در فتوحات گفته است: موالات به طور کلی تنها به تلاش در به یاد آوردن و مراقبت در تمام افعال، حاصل می شود. همچنین می گوید: و آن به این صورت است که قلبمان را از فکر خالی کنیم و با حق تعالی به ذکر بر بساط ادب و مراقبت و حضور و آمادگی ...
واژه ی رضا در قرآن
بنده و ترک نارضایتی. و رویم: رضا یعنی استقبال از بلاها به شادی. و نوری: رضا یعنی شادی قلب به قضای تلخ. و قول استادش ابوعلی دقاق: انسان خرمهره ای است و برای خرمهره خطری نیست که حکم حق در آن به معارضه بپردازد. همچنین سخن اوست: رضا آن نیست که بلا را احساس نکنی، بلکه رضا آن است که بر حکم و قضا اعتراضی نکنی. و می گفت: راه ساکنان که همان راه ریاضت است طولانی تر است و راه خواص نزدیکتر ولی سخت تر و آن این ...