سایر منابع:
سایر خبرها
بشر برای عبادت و معرفت خلق شده است
...، عقل چراغ، شرع صراط و مهندس آن خدا است، بنابراین ما قانونی جز وحی نداریم که از جانب خداوند است و عقل آن را می فهمد، اگر معارف از سرچشمه دریافت شود، لدنی است. این مفسر قرآن خاطرنشان کرد: اصل نیاز بشر به وحی و نبوت برای این است که پیام خدا به ما برسد، دین از ابتدا تا انتها پیام الهی است و امام و پیامبر از ذات اقدس الهی باید وحی را دریافت کنند. انتهای پیام/78003/ ...
فلسفه وحی و نبوت تأمین ابدیت انسان است
بر عهده دارد، منبع احکام فقه ما عقل و اجماع نیست، منبع فقط کتاب و سنت است، عقل چراغ است، ما باید بدانیم بین سراج و صراط فرق است، شرع صراط است و عقل سراج است، از چراغ چه توقعی داریم؟ توقع داریم که عقل قانون وضع کند، حتی در مستقلات عقلیه او قانون وضع نمی کند، قبل از این که این شخص به دنیا بیاید این قانون بود، پس عقل چراغ است نه صراط، عقل در مقابل شرع نیست، بلکه عقل در مقابل نقل است، ما یک صراط داریم ...
مرحوم دولابی: چگونه روزه را بفروشم و مزدی بگیرم؟
به گزارش خبرگزاری تسنیم ، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی می فرمود: کلام و سخن مربوط به بعد از موت است؛ موت اختیاری. اگر نمازی را که بعد از موت اختیاری می خوانی ببینی، حاضر نیستی آن را بفروشی. اگر همه آسمان و زمین هم مال من باشد می دهم و نماز می خرم. این نمازی که من دیدم یعنی محمد(ص) نمازی که انسان خودش را در آن می بیند نور است. چگونه روزه را بفروشم و مزدی بگیرم؟ مگر عقلم کم است؟! علی(ع) را ...
آیا امام زمان(عج) نیز آیاتی از قرآن را تفسیر فرموده اند؟
همین است و برای تو دلیل دیگری بیاورم که عقلت آن را بپذیرد . فرمود: رسولان الهی که، خدای تعالی آنها را، برگزید و بر آنها کتاب فرستاد چگونه اند؟ آیا مثل موسی(ع) و عیسی(ع) که پیشوایان امت هستند و بر برگزیدن شایسته ترند و عقلشان بیشتر و عملشان کامل تر آیا ممکن است منافق را به جای مؤمن برگزینند؟ . گفتم: خیر. فرمود: امّا همین موسی کلیم الله، با وجود عقل فراوان و کمال علمش و نزول وحی بر او، از میان بزرگان ...
واژه ی قلب در قرآن
مکثَّف جسمانی، و بدن به مشکاة تشبیه شده است که بنابر اصطلاحات عرب می باشد. پیداست که ملا هادی در این تمثیل تحت تأثیر اشارات ابن سیناست که می گوید: مشکاة اشاره به عقل هیولایی است، و شیشه به عقل بالملکة، چراغ به عقل بالفعل، نور به عقل مستفاد، و درخت زیتون به اندیشه، و شرقی و غربی نبودن به تیز فهم و ابله نبودن، و روغن به حدس و گمان، و آتش به عقل فعال. ملاهادی با شرح و بسطی بیشتر می گوید: قلاب ...
این چراغ همه تاریکی های زندگی بشر را روشن می کند
: خداوند از طریق فرستادن پیامبران و نزول کتاب آسمانی، برنامه ای باری بشریت ارائه کرده که هم راه های رسیدن به سلامت در دنیا و آخرت را به آن ها نشان می دهد و هم آن ها را از تاریکی های جهل و خرافات و کج اخلاقی ها به نور عقل و علم و فضایل اخلاقی رهنمون می شود و صراط مستقیم را به آن ها نشان می دهد. امیرمومنان امام علی (ع) فرموده اند: خداوند پیامبرانش را در میان انسان ها برانگیخت و رسولانش را پیاپی ...
آیا حجیت قرآن ذاتی است و از مصونیت ذاتی برخوردار است؟
....[16] سخن قرآن این است که اگر چراغ روشن درون انسان که همان عقل و فطرت اوست، بر اثر گناه، کفر و نفاق خاموش گردد، انسان، کوردل می شود و اگر نهان کسی کور باشد، قدرت تشخیص بین حق و باطل را ندارد، آن گاه تفاوت کلام الله و کلام بشر را درک نمی کند؛ و همان گونه که در کلام بشر شک می کند، در کلام الله نیز شک می کند.[17] مصونیت قرآن مجید موهبت الهی و در ارتباط مستقیم با خداست. هم ...
واژه ی کلمه در قرآن
فرعون نجاتشان دهد و به جایی دیگر اقامت دهد. و همچنین آیه ی: وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلًا (7)، اشاره در آن به سخن راغب تا آیه ی: الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ (8) است. سپس می گوید: بدین وسیله هشدار داد که پس از این، شریعت نسخ نمی شود. گفته شد، اشاره به حدیث پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) است که فرمود: اولین چیزی که خداوند آفرید، قلم بود. و به او فرمود: تا قیامت آنچه را که ...
واژه ی مَثَل در قرآن
اسناد از جابر می گوید: پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) وقتی این آیه را تلاوت کردند، فرمودند: عالم کسی است که خداوند به او عقل داده است و به طاعت او می پردازد و از خشم او می پرهیزد. چقدر به تأمل و دقت در ما یعقلها الا العالمون نیاز داریم تا بفهمیم، عالم کسی است که به علم گسترده دست یافته و از عقل اندیشه ورز بهره مند گشته؛ و او کسی است که می تواند برخی از معانی مثلهای ذکر شده در قرآن را دریابد ...
واژه ی مجاهدت در قرآن
درست گفت قرآن که: قُلْ هَلْ نُنَبِّئُکُمْ بِالْأَخْسَرِینَ أَعْمَالًا؛ الَّذِینَ ضَلَّ سَعْیهُمْ فِی الْحَیاةِ الدُّنْیا وَهُمْ یحْسَبُونَ أَنَّهُمْ یحْسِنُونَ صُنْعًا (1). تلاش به گمراهی منجر نمی شود، مگر این که انسان رهبری را به دست نفس بسپارد و بنده ی ذلیل هوای نفس گردد. چه خوب فرمود پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) که: دشمن ترین دشمنان تو، نفس توست که میان دو پهلویت قرار گرفته است. و راهی به ...
واژه ی مس در قرآن
معنای آمیزش است نه لمس با دست و دیگر اعضای بدن. اما در آیه ای که به داستان مریم (علیها السلام) اشاره شده است: وَ لَم یَمسَسنی بَشَرٌ (14)؛ یعنی جماع چه به طریق مشروع و چه غیر مشروع؛ یعنی مطلق لمس کردن و نزدیکی. و در داستان موسی (علیه السلام) و سامری، وقتی که سامری بتی به شکل گوساله ساخت، آمده است: فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَکَ فِی الْحَیاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ (15)، که حکم به طرد دروغگو از جامعه ...
کرامات و روایات امام محمد باقر (ع)
وقتی شامگاه به سوی صاحبش می رود، دیگر در او شیر نمی یابد. اگر از ستم بر آن دست برداشتی چه بهتر، و گرنه از خدا می خواهم عمر تو را کوتاه کند . چوپان گفت: گواهی می دهم خدایی جز اللّه نیست و محمد پیامبر خداست و شما جانشین اویی. از تو می خواهم به من بگویی از کجا این مقام را یافته ای؟ امام باقر العلوم علیه السلام فرمود: ما گنجوران علم و غیب و حکمت الهی، و جانشینان پیامبران او و بندگان ارجمند هستیم . ...
رساله قدیمی به زبان کودکان برای آموزش دین
اِفلاس و نقص در اموال و نقصان در نفس های شما به سبب موت یا قتل یا نقصان در میوه های شما که فرزندانند که میوه های دل شما اند؛ چون بعضی از شما را این مصائب برسد در آن صبر نمائید و جزع مکنید تا از جمله ی صابران باشید که خدای تعالی ایشان را خبر داده به قوله تعالی و بشّر الصّابرین [بقره: 155]و در جای دیگر فرمود که انّما یوفّی الصابرون اجرهم بغیر حساب [زمر: 10]؛ جعلنا الله و ایّاکم فی زمرتهم. ای ...
چرا عده ای سخن قرآن را قبول نمی کنند
(23) آیه 71 وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فیهِنَّ بَلْ أَتَیْناهُمْ بِذِکْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِکْرِهِمْ مُعْرِضُون 1395/1/19 ترجمه [اینکه عده ای سخن قرآن را قبول نمی کنند چون انتظار دارند که حق، تابع خواسته های آنها باشد؛ اما] و اگر حق از دلخواه ها [هوی و هوسها]ی آنان پیروی می کرد، بیشک آسمانها و زمین و هر که ...
عمده عامل شک درباره ی خدا یا انکار خدا ، نداشتن تصوّری درستی از خداست.
تصوّری نادرست از خدا پیدا می کند و آنگاه وجود آن را ردّ می کند یا درباره اش گرفتار شبهات غیر قابل حلّ می شود. واژه ی خدا و معادلهای متعدد آن در زبانهای گوناگون، لفظی تک معنایی نبوده در هر فرهنگ و دین و مذهب و مکتبی معنایی خاصّ دارد. برای مثال خدای مدّ نظر مسیحیان، یک اَبَر انسان و یک پدر آسمانی است که در ضمن، نقش خالقیت و ربوبیّت نیز دارد؛ و می تواند به صورت بشر (عیسی مسیح) در آمده فدای ...
شکاف نسل ها در ایران
این نویسنده به خوبی در زبان فارسی بیان نشوند، اما ایده های اصلی کتاب، می تواند مبنایی باشد برای درک وضعیت تحولات نسلی در جامعه امروز ایران. مارگارت مید برای فهم مسئله تفاوت ها و تحولات فرهنگی بر حسب مقوله نسلی، ابتدا توضیح می دهد نظریه تطور فرهنگی به مثابه یک نظریه معتبر علمی همچنان قابلیت تحلیل واضعیت های مورد توجه ما را در جهان فرهنگی دارد. او برای کارش سه منطق تعامل نسلی را مطرح می کند ...
میلاد با سعادت امام محمد باقر (ع) مبارک باد
و الفرج.(21) بالاترین عبادت, عفت شکم و شهوت است. 22 نشانه شیعه واقعی ما شیعتنا الا من اتقی الله و اطاعه.(22) شیعه ما نیست مگر آن که تقوای الهی داشته باشد و خدا را فرمان برد. 23 ریشه گناه , نشناختن خداست ما عرف الله من عصاه .(23) خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند. 24 عقل, بهترین مخلوق الهی لما خلق ...
اعتدال در زندگی امام باقر علیه السلام
. گفتند: عقب مانده و تالی کیست؟ فرمود: کسی است که به دنبال خیر و نیکی است و این پیگیری او موجب افزایش خیر برایش می شود. قسم به خدا بین ما و خداوند قرابتی نیست و نه ما به خدا حجتی داریم و نمی توان به خدا نزدیک شد مگر با اطاعت. هر کس از شما مطیع خدا باشد و عمل به دستور او نماید ولایت ما برایش سودمند است و هر کس معصیت خدا را نماید ولایت ما او را سودی نخواهد بخشید.(6 ) اعتدال در علم آموزی ...
بایدها و نبایدهای اقتصادی از دیدگاه امام محمد باقر علیه السلام
...: مَنْ وَجَدَ ماءً و تُراباً ثُمَّ اْتَقَر فَاَبعَدَهُ الله؛ هرکه با وجود داشتن آب و خاک [باز هم] فقیر و نیازمند باشد، خدا وی را [از رحمت خود] دور می گرداند. 1 همین یک حدیث در اهمیت کشاورزی کافی است تا بدانیم تخریب زمین های کشاورزی و استفاده نکردن از زمین های کشاورزی، مناسبات میان خدا و انسان را بر هم می زند و در نتیجه، او را به فقر و تهی دستی گرفتار خواهد کرد . صائب تبریزی با اشاره ...
راه حل ولایت فقیه در فلسفه سیاست
مراجعه کند، در حقیقت به طاغوت مراجعه کرده است و هر چه را که به حکم آنها بگیرد، در حقیقت به طور حرام می گیرد، گر چه آن را که دریافت می کند، حق ثابت او باشد؛ زیرا آن را به حکم و با رأی طاغوت و آن قدرتی گرفته که خدا دستور داده به آن کافر شود. خدای تعالی می فرماید: یُرِیدُونَ أَن یَتَحَاکَمُواْ إِلَی الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن یَکْفُرُواْ بِهِ [(نساء(4): 60)] . پرسیدم چه باید بکنند؟ فرمود ...
اشعار آیینی ویژه ولادت امام محمد باقر علیه السلام
یاد آوریم در صف حساب من از پل صراط جزا با نگاهتان... ... مانند باد می گذرم تند و پر شتاب ساعی ترین مدرس آداب زندگی شیوا سخن، مفسر آیات بندگی قله نشین دانش و دین، ای طلایه دار کاوشگر رموز سماوات کردگار تیغ کلام نغز شما در مناظره پِی کرده است مرکب دجال روزگار هر کس که خواست پیش شما قد علم کند گشته میان معرکه ی بحث ...
اظهارنظر متفاوت از روحانی پس از 3 سال/ اینچنین نیست که همه مسائل صرفاً با مذاکره حل شود
امروز فرصتی به دست آوردید که UF6 می فروشید و کیک زرد را می خرید، شما فرصتی به دست آوردید که آب سنگین را می فروشید و میله سوخت را می سازید و با همکاری با کشورهای دیگر از جمله کشورهای 1+5 به حول قوه الهی ما قادر خواهیم بود در سوخت راکتور قدرت خودکفا شویم و روی پای خود بایستیم و این افتخار است. اگر کسی فکر کند علم و فناوری مرز دارد، اشتباه می کند وی گفت: ما امروز فرصتی پیدا کردیم ...
اشعار ویژه ولادت امام باقر(ع) و حلول ماه رجب
آنچه عشقت می کند ای نازنین با جان من بس بود طبعم پریشان از غم زلفت مگر با خیال قد رعنایت کنم موزون سخن در مدیح صادر اول امام پنجمین کش بود مدّاح ذات ذوالجلال ذوالمنن شبل حیدر سبط پیغمبر خدیو انس و جان مخزن علم النبیّین کاشف سرّ و علن حضرت باقر ضیای دیده خیرالنسا حامی شرع رسول الله هوادار سنن جلّ ...
سیری در ادب عاشورایی و نگاهی به تجلی آن در ادبیات انقلاب اسلامی
واقعه را دیدند و شنیدند، اما نه زاری کردند و نه از غرورشان دست برداشتند.... [با شنیدن شهادت تو] هیچ باغی نبود مگر اینکه آرزو کرد که در آن بیارامی و قبر تو باشد). از آثار مهم و جاویدان او قصیده بلند تائیه است که برخی آن را تا یکصد و بیست بیت دانسته اند (اما قول مشهور آن را تا چهل و پنج بیت می داند). دعبل این قصیده را در پیشگاه امام هشتم(ع) خواند و امام او را سپاس کرد و همان سخن پیامبر(ص ...
ذکر درمانی با نسخه امام سجاد(ع)
که این سه مدل فعالیت ذهن عملکردی کاملا متفاوت دارند که به آن پرداخته می شود. حضرت سجاد(ع) برای درمان بیماری آرزوهای دور و دراز که عقل را غافل و یاد خدا را به فراموشی می سپارد، (نهج البلاغه، خطبه 86) یاد کردن عظمت پروردگار و برای بیماری گمان بد و سوء ظن که امام علی(ع) در مورد آن می فرمایند: انسان بدگمان دین ندارد، تفکر در قدرت خداوند را تجویز می فرمایند. نسخه شفا بخش امام سجاد(ع) برای ...